T/542/53.
Az Országgyűlés
Alkotmány- és igazságügyi |
Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottságának |
|
Kulturális és sajtó bizottságának |
Rendészeti |
k i e g é s z í t ő a j á n l á s a
a közéleti szerepet betöltő személyek állambiztonsági múltjának nyilvánosságra hozataláról szóló T/542. sz. törvényjavaslat
v i t á j á h o z
(Együtt kezelendő a T/542/48. számú ajánlással!)
Tisztelt Országgyűlés!
Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - mint első helyen kijelölt bizottság -, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Kulturális és sajtó bizottsága (továbbiakban: Kulturális bizottság), valamint Rendészeti bizottsága megvitatta a közéleti szerepet betöltő személyek állambiztonsági múltjának nyilvánosságra hozataláról szóló, T/542. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/542/44-47., 49-52. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.
Mécs Imre a T/542/19., 20., 22., 23., 41. és 42. számú módosító indítványát visszavonta.
Dr. Fodor Gábor, Tóth András és Dr. Wiener György a T/542/25., 26., 27., 29., 31., 35., 36., 39. számú módosító indítványukat visszavonták.
A Honvédelmi bizottság a kapcsolódó módosító javaslatokról a legközelebbi ülésén, a Nemzetbiztonsági bizottság pedig 2002. december 9-én foglal állást.
I.
"(1) A 4. §-ban meghatározott bizottság [a (2) bekezdés 1-11. és 25. pont alatti tisztségek esetén az e törvény hatálybalépésétől] a bizottság megalakulásától számított hatvan [harminc, a 12-24. pont alatti tisztségek esetén kilencven] napon belül összeállítja azoknak a személyeknek a névsorát, akik e törvény hatálya alatt állnak és akik e törvény hatálybalépésekor vagy azt követően a (2) bekezdés szerinti tisztséget látják el.
(2) A tényfeltárás az alábbi tisztségeket betöltő személyekre terjed ki:
[15 az állami költségvetési támogatásra jogosult pártok megyei és országos elnökségének tagjai vagy annak megfelelő vezető testületi tisztségviselők,
16. az országos munkavállalói érdekképviseletek vezetői,
18. a Magyar Távirati Iroda Részvénytársaság elnöke és elnökhelyettese,
19. a Magyar Rádió Részvénytársaság, a Magyar Televízió Részvénytársaság, a Duna Televízió Részvénytársaság elnökei, alelnökei, valamint valamennyi további - az 1996. évi I. törvény 2. §-ának 31. pontja szerinti - műsorszolgáltató elnöke és alelnöke, illetve annak megfelelő vezető tisztségviselői,
20. a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 2. §-ának 31. pontja szerinti műsorszolgáltatók azon főszerkesztői, főszerkesztő-helyettesei, akik a politikai közvélemény alakítására közvetve vagy közvetlenül befolyást gyakorolnak,
15. [25.] valamint az 1-[24.] 14. pontokban fel nem sorolt, a köztársasági elnök előtt eskütételre kötelezett, vagy az Országgyűlés által választott, illetve előtte eskütételre kötelezett személyek.
[(3) E törvény alkalmazásában
(4) A törvény hatálybalépését követően betöltendő tisztségek vonatkozásában - még a tisztség betöltését megelőzően - előzetes tényfeltárást kell végezni. A (2) bekezdésben szereplő tisztségre jelölt személy vonatkozásában az előzetes tényfeltárás eredményének közlése és a választás (nem választott tisztség esetén a kinevezés, illetve a tisztség betöltése) között legalább 30 napnak el kell telnie. A jelölt írásos nyilatkozatával kérheti az előzetes tényfeltárás mellőzését. Ilyen esetben a tényfeltárást a tisztség keletkezését követően kell elvégezni.]
(3) [(5)] A tényfeltárás nem terjed ki azokra az (1) bekezdésben megjelölt személyekre, akik 1972. február 14. napja után születtek.
[(6) A törvény hatályba lépésétől számított harminc napon belül a nyilvántartásba vett egyházak eljuttatják a törvény szerint egyházi vezetőnek minősülő személyek jegyzékét a bizottságnak. A jegyzék hiányában a bizottság a rendelkezésére álló adatok alapján dönt arról, hogy ki tekintendő a törvény hatálya alá tartozó egyházi vezetőnek.]"
Indokolás: Lásd a T/542/50. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Kulturális biz. támogatja
- a Rendészeti biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"(1) A 4. §-ban meghatározott bizottság [a (2) bekezdés 1-11. és 25. pont alatti tisztségek esetén az e törvény hatálybalépésétől] a bizottság megalakulásától számított hatvan [harminc, a 12-24. pont alatti tisztségek esetén kilencven] napon belül összeállítja azoknak a személyeknek a névsorát, akik e törvény hatálya alatt állnak és akik e törvény hatálybalépésekor vagy azt követően a (2) bekezdés szerinti tisztséget látják el.
(2) A tényfeltárás az alábbi tisztségeket betöltő személyekre terjed ki:
[22] az arra illetékes hatóság által nyilvántartott, magyar honosságú, legalább országosan elérhető internetes hírszolgáltatók azon főszerkesztői, továbbá hírkiadási joggal felruházott helyettesei, akik a politikai közvélemény alakítására közvetve vagy közvetlenül befolyást gyakorolnak,
22. [25.] valamint az 1-[24.] 21. pontokban fel nem sorolt, a köztársasági elnök előtt eskütételre kötelezett, vagy az Országgyűlés által választott, illetve előtte eskütételre kötelezett személyek.
(3) E törvény alkalmazásában
[(4) A törvény hatálybalépését követően betöltendő tisztségek vonatkozásában - még a tisztség betöltését megelőzően - előzetes tényfeltárást kell végezni. A (2) bekezdésben szereplő tisztségre jelölt személy vonatkozásában az előzetes tényfeltárás eredményének közlése és a választás (nem választott tisztség esetén a kinevezés, illetve a tisztség betöltése) között legalább 30 napnak el kell telnie. A jelölt írásos nyilatkozatával kérheti az előzetes tényfeltárás mellőzését. Ilyen esetben a tényfeltárást a tisztség keletkezését követően kell elvégezni.]
(4) [(5)] A tényfeltárás nem terjed ki azokra az (1) bekezdésben megjelölt személyekre, akik 1972. február 14. napja után születtek.
(5) [(6)] A törvény hatályba lépésétől számított harminc napon belül a nyilvántartásba vett egyházak eljuttatják a törvény szerint egyházi vezetőnek minősülő személyek jegyzékét a bizottságnak. A jegyzék hiányában a bizottság a rendelkezésére álló adatok alapján dönt arról, hogy ki tekintendő a törvény hatálya alá tartozó egyházi vezetőnek."
Indokolás: Lásd a T/542/52. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Kulturális biz. nem támogatja
- a Rendészeti biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"12. az ügyvédi kamarák elnökei és elnökhelyettesei,"
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 4. számú pontjában foglaltakkal.
Indokolás: Lásd a T/542/49/1. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. nem támogatja
- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja
- a Rendészeti biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"[25.] 26. valamint az 1-[24.] 25 pontokban fel nem sorolt, a köztársasági elnök előtt eskütételre kötelezett, vagy az Országgyűlés által választott, illetve előtte eskütételre kötelezett személyek."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 3. számú pontjában foglaltakkal.
Indokolás: Lásd a T/542/49/2. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. nem támogatja
- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja
- a Rendészeti biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"["(1) E törvény hatálybalépésétől számított 15 napon belül tényfeltáró bizottságot kell alakítani. A bizottságba egy-egy tagot delegál
(2) A bizottság tagjainak megbízatása négy évre szól.
(3) A bizottság működési feltételeiről és a bizottság tagjainak díjazásáról az Országgyűlés Hivatala gondoskodik.
(4) A tényfeltárás során a bizottság háromtagú tanácsban jár el. A bizottság működésének egyéb szabályait maga állapítja meg."]
(1) A tényfeltárást tizenkét bíróból álló tényfeltáró bizottság hajtja végre, amely munkája során három fős tanácsokban jár el. A bizottság az Országos Igazságszolgáltatási Tanács elnöke véleményének kikérése után, az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága által jelölt és az Országgyűlés által négy évre megválasztott bírákból áll.
(2) A tényfeltáró bizottság tagjait a Nemzetbiztonsági Bizottság pályázat alapján jelöli. A pályázatot az Országgyűlés elnöke írja ki. A pályázatot olyan határidővel kell nyilvánosan meghirdetni, hogy a bizottság tagját az elődje megbízási idejének lejártát megelőző egy hónapon belül az Országgyűlés megválaszthassa.
(3) Ha az Országgyűlés a jelölteket nem választja meg, az (1) bekezdésben meghatározott jelölő bizottság még azon az ülésszakon, de legkésőbb tizenöt napon belül új javaslatot tesz.
(4) A bizottság tagjává megválasztott bíró nem ítélkezhet, szolgálati viszonya a megválasztás időpontjától a tagság megszűnéséig szünetel. A szünetelés időtartama szolgálati időnek minősül.
(5) A bizottság tagjává megválasztott bíró megbízatásának megszűnése esetén a bíró az Országos Igazságszolgáltatási Tanácshoz benyújtott kérelmében köteles nyilatkozni arról, hogy
(6) Ha a bíró úgy nyilatkozott, hogy a bíróságra történő beosztását kéri, és a bírói tisztség megszűnésének a bíró jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény szerinti feltételei nem állnak fenn, a bírót az Igazságügyi Minisztériumba beosztott bíróra vonatkozó rendelkezések szerint, de legalább megyei bírói munkakörbe kell beosztani.
(7) Az e törvény szerinti tényfeltáró bizottság a központi költségvetés Országgyűlés fejezetének "Országgyűlés Hivatali szervei" alcímen belül szerepel. A bizottság tagjának munkavégzési jogviszonyára a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvényt (a továbbiakban: Ktv.) kell alkalmazni úgy, hogy a bizottság tagját az éves költségvetési törvényben meghatározott illetményalap tizenkétszeresének megfelelő havi díjazás és az alapszabadságon felül tizenöt munkanap pótszabadság illeti meg.
A bizottság tagjaival kapcsolatos munkáltatói jogokat az Országgyűlés elnöke gyakorolja.
(8) A bizottság tagjai függetlenek és csak a törvénynek vannak alárendelve. A bizottság tagja bíróság vagy más hatóság előtt nem vonható felelősségre az e megbízatása gyakorlása során közölt tény vagy vélemény miatt, ez azonban nem mentesít a titokvédelemre és a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok megtartásának kötelezettsége alól."
Indokolás: Lásd a T/542/44. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Kulturális biz. támogatja
- a Rendészeti biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"5. § [1) A bizottság tagjának munkavégzési jogviszonyára a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvényt (a továbbiakban: Ktv.) kell alkalmazni úgy, hogy a bizottság tagját a költségvetési törvényben meghatározott illetményalap tizenkétszeresének megfelelő havi díjazás és az alapszabadságon felül tizenöt munkanap pótszabadság illeti meg.
(2) A bizottság tagjai függetlenek és csak a törvénynek vannak alárendelve.
(3) A bizottság tagja bíróság vagy más hatóság előtt nem vonható felelősségre az e megbízatása gyakorlása során általa közölt tény vagy vélemény miatt, ez azonban nem mentesíti a titokvédelemre és a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok megtartásának kötelezettsége alól.
(4) A bizottság tagjává csak olyan személy jelölhető, aki nem végzett az 1. §-ban meghatározott tevékenységet, illetőleg nem vett részt bíróként vagy ügyészként olyan ítéletet eredményező bírósági eljárás lefolytatásában, amelyet az 1956-os népfelkeléssel összefüggő elítélések orvoslásáról szóló 1989. évi XXXVI. törvény, az 1945 és 1963 közötti törvénysértő elítélések semmissé nyilvánításáról szóló 1990. évi XXVI. törvény, az 1963 és 1989 között elkövetett egyes állam és közrend elleni bűncselekmények miatt történt elítélések semmissé nyilvánításáról szóló 1992. évi XI. törvény, valamint az 1956. évi forradalom és szabadságharc utáni leszámolással összefüggő elítélések semmisségének megállapításáról szóló 2000. évi CXXX. törvény alapján semmissé nyilvánítottak.
(5) A bizottság akkor kezdheti meg a tevékenységét, ha megállapította, hogy egyik tagja sem tartozik a (4) bekezdés hatálya alá.]
(1) A bizottság tagjává csak olyan bíró jelölhető, aki nem végzett az 1. §-ban meghatározott tevékenységet és nem vett részt olyan ítélet hozatalában, amelyet az 1956-os népfelkeléssel összefüggő elítélések orvoslásáról szóló 1989. évi XXXVI. törvény, az 1945 és 1963 közötti törvénysértő elítélések semmissé nyilvánításáról szóló 1990. évi XXVI. törvény, az 1963 és 1989 között elkövetett egyes állam és közrend elleni bűncselekmények miatt történt elítélések semmissé nyilvánításáról szóló 1992. évi XI. törvény, valamint az 1956. évi forradalom és szabadságharc utáni leszámolással összefüggő elítélések semmisségének megállapításáról szóló 2000. évi CXXX. törvény alapján semmissé nyilvánítottak.
(2) A bíró jelölése előtt köteles írásban nyilatkozni arról, hogy végzett-e az 1. §-ban meghatározott tevékenységet, illetőleg részt vett-e az (1) bekezdés szerinti ítélet hozatalában.
(3) A bizottság tagjává jelölt bíróval kapcsolatos tényfeltárást az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottsága hajtja végre. Az Országgyűlés Nemzetbiztonsági Bizottságát e tényfeltárás során megilletik mindazon jogok, amelyeket e törvény alapján a bizottság gyakorol."
Indokolás: Lásd a T/542/45. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Kulturális biz. támogatja
- a Rendészeti biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"(5) A határozat[nak] rendelkező része az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény 43. § (1) bekezdésében foglaltakon felül tartalmazza[nia kell] a 2. § (2) bekezdése szerinti személy nevét, születési helyét és idejét, anyja nevét, az általa betöltött tisztséget, valamint a tevékenység 1.§ megfelelő pontja szerinti meghatározását, továbbá - amennyiben megállapítható - azt is, hogy a tevékenységet mely időszakban látta el. A határozat államtitkot nem tartalmazhat."
Indokolás: Lásd a T/542/46. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Kulturális biz. támogatja
- a Rendészeti biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"[13. § A 2.§ (2) bekezdés 1-15. pontjában meghatározott tisztséget betöltők kivételével nem hozható nyilvánosságra az érintett személy neve, ha
Indokolás: Lásd a T/542/51. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Kulturális biz. támogatja
- a Rendészeti biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"14. § (1) Ez a törvény a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.
(2) E törvény hatálybalépésekor hatályát veszti az Etv. [1-3. §-a, 5-8. §-a, 10-11. §-a, 13-20. §-a, 23-24. §-a, 27. § (2), (4)-(5) bekezdése], valamint az azt módosító 1995. évi XXVI. törvény, a 1996. évi LXVII. törvény [2-13.§-a, 15.§-a, 16.§ (2) és (3) bekezdése], az 1996. évi CXXIII. törvény, az 1997. évi LXVII. törvény 143.§-a, az 1999. évi LXXXVI. törvény, a 2000. évi XCIII. törvény [2-6.§-a], a 2001. évi XLVII. törvény [1. és 8. §-a] még hatályban levő rendelkezései.
[(3) Az Etv. 27.§-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: "(3) A törvény rendelkezései - a 25/A.-25/I.§-ai kivételével - 2004. június 30-án a hatályukat vesztik. Ezzel egyidejűleg a törvény címéből "az egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről és" szövegrész a hatályát veszti."]
[(4)] (3) Az Etv. 5.§-a szerinti bizottság tagjainak megbízatása e törvény hatálybalépésével megszűnik. A bizottság tagjává megválasztott bíró az Országos Igazságszolgáltatási Tanácshoz benyújtott kérelmében köteles nyilatkozni arról, hogy
[(5)] (4) Ha a bíró úgy nyilatkozott, hogy a bíróságra történő beosztását kéri, és a bírói tisztség megszűnésének a bíró jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény szerinti feltételei nem állnak fenn, a bírót az Igazságügyi Minisztériumba beosztott bíróra vonatkozó rendelkezések szerint, de legalább megyei bírói munkakörbe kell beosztani.
(5) Az e törvény hatályba lépésekor folyamatban levő eljárás e törvény hatályba lépésével egyidejűleg megszűnik.
(6) A tényfeltáró bizottság tagságának betöltésére vonatkozó pályázatot az Országgyűlés elnöke első alkalommal e törvény hatályba lépésétől számított 15 napon belül írja ki."
Indokolás: Lásd a T/542/47. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Kulturális biz. támogatja
- a Rendészeti biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
II.
A Nemzetbiztonsági bizottság állásfoglalásai a T/542/48. számú ajánlás pontjaihoz:
Ajánlás pont |
Bizottság állásfoglalása |
Előterjesztő képviselője: |
1 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
2 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
3 |
támogatja |
egyetért |
4 |
támogatja |
egyetért |
5 |
támogatja |
egyetért |
6 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
7 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
8 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
9 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
10 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
11 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
12 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
13 |
támogatja |
nem ért egyet |
14 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
15 |
támogatja |
nem ért egyet |
16 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
17 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
18 |
támogatja |
egyetért |
19 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
20 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
21 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
22 |
támogatja |
nem ért egyet |
23 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
24 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
25 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
26 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
27 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
28 |
támogatja |
egyetért |
29 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
30 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
31 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
32 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
33 |
támogatja |
egyetért |
34 |
támogatja |
egyetért |
35 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
36 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
37 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
38 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
39 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
40 |
támogatja |
egyetért |
41 |
támogatja |
egyetért |
42 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
43 |
támogatja |
egyetért |
44 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
45 |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
46 |
VISSZAVONVA |
|
47 |
nem támogatja |
nem ért egyet |
Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya
Budapest, 2002. december 5.
Dr. Vastagh Pál s.k., bizottság elnöke |
Szászfalvi László s.k., |
Dr. Pető Iván s.k., |
Dr. Gál Zoltán s.k., |