T/585.
Képviselői önálló indítvány!
Dr. Szili Katalinnak
az Országgyűlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Asszony!
A Házszabály 84. § (1) bekezdése és 85. § (2) bekezdése d) alpontja alapján a
Polgári Törvénykönyvet szabályozó 1959.évi IV módosítására az alábbi
t ö r v é n y j a v a s l a t o t
terjesztjük elő:
2002. évi.... törvény
a Polgári törvénykönyv módositásáról
"1"§
"(1) A Polgári Törvénykönyvről szóló - módosított - 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 74/G § (4) bekezdése új mondattal egészül ki:
A közalapítvány kezelő és ellenőrző szerve tagjait - törvény eltérő rendelkezése hiányában - az alapító csak határozatlan időre nevezhet ki. A kinevezést az alapító indoklás nélkül visszavonhatja. Az alapítói jogok más személyre nem ruházhatóak át."
"2. §
(1) A Kormány köteles az általa, illetve a minisztériumok által 1994. január 1-je előtt alapított és a törvény hatályba lépésekor még alapítványi formában bejegyzett szervezetek közalapítvánnyá történő átalakítását kezdeményezni a törvény hatályba lépését követő 90 napon belül.
(2) A törvény hatályba lépésekor hatályát veszti a Polgári Törvénykönyv egyes rendelkezéseinek módosításáról szóló 1992.évi LI törvény a Magyar Nemzeti Üdülési
Alapítvány javára felajánlott vagyonról a 1993. évi XCII. törvény 40. § (6) bekezdése és a Sportról szóló 2000. évi CXLV. törvény 52. § (2) bekezdése rendelkezései."
3. §
Ez a törvény kihirdetését követő 8. napján lép életbe.
Indokolás
A közalapítványok létesítésének lehetőségét 1994. január 1-jétől teszi lehetővé a Polgári törvénykönyv. (Ptk.) A Ptk. a közalapítványt olyan hagyományos alapítványnak tekinti, amely 8 eltérő rendelkezéssel az általános szabályok szerint létesíthető. A jogintézmény bevezetése óta felhalmozódott tapasztalat szerint az eltérő szabályok nem engedhetőek a közalapítványok hatékony működtetésére. A 2001. évi CVI. törvény a Ptk. Alapítványi rendelkezései több szabályát köztük több a közalapítványokra vonatkozó részt is módosított. A kisebbségi önkormányzat részére teremtik meg a közalapítvány tételi lehetőségét. A hagyományos alapítványi jogot viszont a törvény több olyan rendelkezéssel is kiegészítette, amelyek közalapítványi szabállyá tétele is szükségtelen.
A hagyományos alapítványoknál, amelyek nem közfeladat folyamatos biztosítására hanem más közhasznú cél elérésére hoznak létre célszerű annak az alapítói lehetőségnek a megteremtése, hogy a vagyonkezelő szervezet tagjai mandátuma meghatározott idejű legyen és az alapítói jogok gyakorlása akár át is ruházható legyen.
E rendelkezések alkalmazása a közalapítványi jogban alkalmas arra, hogy a folyamatos közfeladat ellátást veszélyeztető helyzet kialakuljon, mivel az alapító a közfeladat ellátását nem tudja teljes körűen biztosítani és az a helyzet is jogszerűen előállhat, hogy az alapító jogok gyakorlása is más személyhez kerül. Az állami feladatok teljes körű ellátása érdekében szükséges a közalapítványok kezelő és ellenőrző szervei tagjai tisztsége létrejötte szabályait egyértelműen rögzíteni és kizárni az alapítói jogok gyakorlásának átadása lehetőségét.
A közalapítvány intézményét megteremtő 1993. évi XCII. törvény 40. § (6) bekezdése lehetőséget teremtett a korábban a Kormány vagy annak a szervei által létesített alapítványok közalapítvánnyá átalakulására. A korábbi törvényi rendelkezések egyértelműen szabályozták az átalakulási eljárást. E korábbi törvényhozási anomáliát kívánja a javaslat kijavítani azzal, hogy egyértelmű utasítást ad a kérdés rendezésére a törvény pontos határidővel. Az új törvényi szabályozással egy időben a korábbi ellentétes törvényi rendelkezéseket hatályon kívül kell helyezni. Deregulációs feladat teljesítése keretében szükséges az 1992.évi LI tv hatályon kívül helyezése is mivel az egyszeri feladatot már a törvény címzettjei teljesítették és a törvény más alkalmazható rendelkezést már nem tartalmaz.
Budapest, 2002.július 9.
Szabó Imre |
Tóbiás József |
Fogarasiné Deák Valéria |
Halmai Gáborné |
Lénárt László |
Béki Gabriella |