MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

J/5449.

J/642.
számú
JELENTÉS

az Országos Fogyatékosügyi Program végrehajtásáról és az ezzel összefüggésben megtett kormányzati intézkedésekről

Előadó:Harrach Péter
szociális és családügyi miniszter

Budapest, 2001. november

Az Országgyűlés a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény (továbbiakban: esélyegyenlőségi törvény) alapján a szükséges intézkedések megalapozására Országos Fogyatékosügyi Programot (továbbiakban: Program) fogadott el 1999. decemberében.

A Program végrehajtásáról a Kormány - az esélyegyenlőségi törvény 26. §-ának (4) bekezdése szerint - évente jelentést tesz az Országgyűlésnek.

Ezzel a jelentéssel első ízben számolunk be a Program időarányos teljesítéséről, az érintett minisztériumok által megküldött részbeszámolók alapján. A beszámoló a 2000. év végéig történt intézkedéseket tartalmazza, igyekszik a lehetőség szerinti legaktuálisabb információkat is közölni a feladatok megvalósításának helyzetéről. Az elmúlt egy év jórészt a problémák felmérésével, illetőleg a tervezéssel telt el. A helyzetértékelés minden minisztérium részéről megvalósult. Az értékelés alapján rendelkezésre álló információk kellő alapot biztosítanak ahhoz, hogy a további feladatok is megvalósíthatóak legyenek.

A Kormány a Program végrehajtására vonatkozó középtávú intézkedési tervről a 2062/2000. (III. 24.) Korm. határozatban döntött (a továbbiakban Intézkedési Terv). A Korm. határozat előírja, hogy a feladatok végrehajtásáról az érintett miniszterek által minden év március 31-ig készítendő beszámolók alapján a szociális és családügyi miniszter készítsen kormány-előterjesztést. A Minisztériumok által a 2062/2000. (III. 24.) Korm. határozatban meghatározottak szerint megküldött beszámolók alapján megállapítható, hogy több - még le nem járt határidejű - feladat megvalósítása is elkezdődött, más feladatok teljesítése azonban késedelmet szenved. A minisztériumok közötti munkamegosztás a feladatkörök átcsoportosítása kapcsán több ponton változott az Intézkedési Terv jóváhagyását követően és a fogyatékosok országos érdekképviseletei, valamint a szakmai szervezetek is ma már más sorrendi összefüggésben látnak néhány megoldandó feladatot. Ezért szükségesnek tartjuk az Intézkedési Terv felülvizsgálatát, aktualizálását is.

A Programban leírt feladatok sorrendjét követve az alábbi intézkedések történtek:

1. A környezet területén

Az esélyegyenlőségi törvény meghatározza, hogy a fogyatékos személyeknek joguk van az akadálymentes, illetve érzékelhető és biztonságos környezetre, mely kiterjed különösen a közlekedéssel, valamint az épített környezettel kapcsolatos tájékozódási lehetőségekre.

Az épített környezet akadálymentesítése körében prioritásként kell meghatározni az állami, közigazgatási szervek épületeinek, különösen az egészségügyi, nevelési, oktatási és szociális intézmények teljes akadálymentessé tételét és azokban az információhoz jutást.

Az Egészségügyi Minisztérium fejezeti építési beruházásai - a vonatkozó rendeletek előírásainak megfelelően - minden esetben már a fogyatékkal élők esélyegyenlőségének biztosítása elvének figyelembevételével készültek, illetve készülnek. Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat mint az építési engedélyek kiadásánál közreműködő szakhatóság minden egyes esetben érvényesíti az esélyegyenlőség érdekében megfogalmazott jogszabályi követelményeket. A Minisztérium által fenntartott intézményekben az akadálymentes közlekedés feltételei meglétéről a felmérés elkészült. Ennek alapján a 2000. évi 1.500 millió Ft-os felújítási keretből finanszírozott építési munkák során megközelítően 100 millió Ft-ot fordítottak az intézeteknél a mozgássérültek közlekedési feltételeinek biztosítására. Az egészségügyi ágazat közhasználatú intézményeiben az akadálymentes közlekedés költségigényének felmérése és ütemezett programjának végrehajtása folyamatban van.

A Szociális és Családügyi Minisztérium 2000. év I. negyedévében elkészítette a Minisztérium fenntartásában működő intézmények akadálymentesítési feladatainak felmérését. A megoldásra váró kivitelezések 2000. évi árszinten számolva összesen 153 millió Ft előirányzat biztosítását igényelték. Javaslatként megfogalmazódott, hogy a 2001. és 2002. évi költségvetés tervezési időszakában az akadálymentesítési feladatok megvalósításának forrásait a fogyatékosügyi programok során rendelkezésre álló előirányzat képezze, vagyis a szociális intézmények költségvetéseiben legyen tervezve az akadálymentesítési feladatok költségigénye. A költségvetés tervezetek egyeztetési időszakában azonban a Minisztérium bázis adatához képest többletet jelentő források elfogadására nem került sor.

2000. évben a tárca beruházási előirányzatai terhére az alábbi akadálymentesítési feladatok valósultak meg.

A Vakok Állami Intézeténél speciális akadálymentesítési jelleggel az aljzatok kiegyenlítése után a meglévő mozaiklap részbeni megbontásával, illetve nagy kopásállóságú melegpadló burkolatokon színben és anyagában eltérő vezetősáv kiépítésével burkolatcseréket hajtottak végre. A munka 2000. decemberben elkészült. A kivitelezés forrását az "Átfogó szociális programok" fejezeti kezelésű beruházási előirányzat 2.988 ezer Ft összegű igénybevétele képezte.

Az SZCSM Debreceni Javítóintézeténél igényként merült fel az intézmény kapubejáratának korszerűsítése. A feladat megvalósítását a biztonsági szempontok megvalósítása mellett az akadálymentesítési követelmények teljesítéséhez is kötötték. A 253/l997. (XII. 20.) Korm. rendelet előírásai szerint az intézmény épületi akadálymentes megközelíthetőségi feltételeinek kiépítése és a használati biztonság követelményeinek teljesítése oly módon valósult meg, hogy a főbejárat rámpán keresztül kerekesszékkel megközelíthető. A felhajtás utáni lépcső előteret a kerekesszékkel történő forduláshoz szükséges méretűre bővítették. A kapu és a főépület közötti udvarrészt szilárd burkolattal látták el. A teljes költség 1.275 ezer Ft központi beruházási előirányzat biztosítását igényelte.

A Szociális és Családügyi Minisztérium a részére éves szinten rendelkezésre álló fejlesztési forrásokat figyelembe véve, a rendeleti szabályozás alapján akadálymentesítési feladat megvalósítására kötelezően fordítandó mintegy 2 millió Ft-hoz képest a múlt évben 4,3 millió Ft-ot fordított. Ehhez részbeni lehetőséget nyújtott az egyéb fejlesztési feladatokhoz történő átgondolt és ésszerű kapcsolódás megteremtése.

Az akadálymentesítési program végrehajtása folyamatosan zajlik, de a Minisztérium előzetes elképzeléseivel szemben várhatóan a teljesítés hosszabb időt vesz igénybe. A szociális ágazatot érintően elkészült a megyei, megyei jogú városi önkormányzatok által fenntartott, 341 telephelyen lévő szociális intézmény teljes körű rekonstrukciós felmérése, amely az épületek és környezetük akadálymentesítésére vonatkozó adatokat is tartalmazza. E szerint az intézmények 18 %-ában biztosított csupán az akadálymentes környezet, 17 intézmény esetében pedig nem oldható meg az átalakítás (kastélyépületek). Akadálymentesítésre 161 intézményben kerülhet sor 1 milliárd Ft költségigénnyel (1 intézményre átlagosan 4,2 millió Ft igényt jelent), ebből 60 intézményben csak részleges átalakítás oldható meg.

Folyamatban van az akadálymentesítésre vonatkozó országos felmérés elkészítése is, amelynek célja a szociális és gyermekvédelmi területen működő valamennyi közhasználatú épületre vonatkozó akadálymentesítés költségeinek felmérése és a források megjelölése, valamint a feladatellátás végrehajtási ütemtervének elkészítése. A felmérésben érintett összesen 2580 intézmény, amelyből a szociális intézmények száma: 1600 önkormányzati és 150 egyházi, a gyermekvédelmi intézmények száma: 800 önkormányzati és 400 egyházi. A lebonyolításra - a felméréshez szerkesztett adatlap kiküldésére, feldolgozására, számítógépes program készítésére, elemzésére - ütemterv alapján kerül sor. A felmérés feldolgozása, elemzése folyamatban van, rövid határidőn belül elkészül. 2000. év júliusáig a Minisztérium irányítása alatt álló munkaerő-piaci szervezet épületállományának 26 %-a a Munkaerőpiaci Alap forrásaiból akadálymentesítésre került.

A Belügyminisztérium az 1999-2000. évben megvalósított új közhasználatú épület beruházások során fokozott figyelmet fordított a közhasználatú épületek akadálymentesítésére, emellett a felújítási előirányzatainak egy része is - bár ez külön nem számszerűsíthető - a közhasználatú intézmények törvényben előírt akadálymentesítésének megvalósítására került felhasználásra.

A Minisztériumban közel 400 középületről elkészült a felmérés és a végrehajtási ütemterv. Az adatok alapján az akadálymentesítés végrehajtásának kalkulált költségigénye egy-másfél milliárd forintra tehető (1999-es áron számítva). A 2001. évre tervezett költségek a következők szerint alakulnak. Az ügyfélforgalommal érintett, minisztériumi tulajdonú, illetve kezelésű közintézmények esetén az ez évre tervezett összköltség 429,4 millió Ft, melyből az első negyedévben 69 millió Ft lett felhasználva. A szintén ügyfélforgalommal érintett, a Minisztérium használati jogában álló közintézmények akadálymentesítésére 28,5 millió Ft-ot terveztek, melyből félmillió Ft felhasználása történt meg március 31-ig. A végrehajtási ütemterv szerint a meglévő épületállomány akadálymentesítését az épületek felújításával egyidejűleg kívánják megvalósítani; a költségeket az intézmény beruházási keretén belül ütemezve tervezik. Jelezni kell azonban azt is, hogy a feladatok döntő többségének elvégzéséhez a pénzügyi fedezet nem áll rendelkezésre.

Az Ifjúsági és Sportminisztérium Hold utcai épületében végrehajtották a szükséges akadálymentesítés első ütemét, elkészült a lift, így az épület összes irodája megközelíthetővé vált kerekesszékkel is. Elkészítették továbbá a 9 Regionális Ifjúsági Iroda akadálymentesítési tervét, felvették a kapcsolatot az épületek tulajdonosaival, várhatóan még ebben az évben akadálymentesítik az irodák több mint felét. Összességében az akadálymentesítés költségeinek 50%-át finanszírozza az Ifjúsági és Sportminisztérium. A felújítás során megtörtént a Hajós Alfréd Uszoda szabadtéri nézőterének akadálymentesítése is.

A Minisztérium a Fogyatékosok Esélye Közalapítvánnyal együttműködve 2000-ben 4 millió Ft-tal támogatta a középületek akadálymentesítésére kiírt pályázatot. A Zánkai Gyermek és Ifjúsági Centrum akadálymentesítését 5 millió Ft-tal, az ifjúsági létesítményeket pedig 1 millió Ft-tal támogatták. 2001-ben a Minisztérium a Fogyatékosok Esélye Közalapítvánnyal közös pályázatot kiírva 20 millió Ft-tal támogatja közhasználatú építmények akadálymentesítését célzó kisösszegű programokat. A Minisztérium az akadálymentesítésre összesen 70 millió Ft-ot fordít ebben az évben.

Az Oktatási Minisztérium a rendelkezésre álló források közül a Felsőoktatási-fejlesztési program ez évi 8760,0 millió Ft, illetve a jövő évi mintegy 9400,0 millió Ft forrásból a 360,0 millió Ft-ot (2%) elkülönítetten kezeli, és az intézmények épületeinek akadálymentesítésére fordítja. Az új beruházásnál kiemelt figyelmet fordít a fogyatékosok épület használatára. A fentieken kívül évek óta (1997-től) a felújítási források terhére pályázatot hirdet az épületek fogyatékosok által történő használatához szükséges átalakításokra (2000-ben 30,0 millió Ft-ot, 2001-ben 80,0 millió Ft-ot, 2002-ben 50,0 millió Ft-ot fordít erre a feladatra).

A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium épületére vonatkozó felmérés elkészült, ennek alapján meghatározásra kerültek a soron következő átépítések. Részletes terv és költségszámítás áll rendelkezésre, az átépítés jelenleg folyamatban van és ütemezetten halad. A szükséges pénzügyi fedezet az intézményi beruházási keretből biztosítható.

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma által fenntartott intézmények akadálymentesítésére a felmérések elkészültek. A rekonstrukciók során - a műemléki jellegű épületekre is tekintettel - az akadálymentesítés megvalósul. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma az irányítása alá tartozó intézmények részére évenkénti rendszerességgel biztosít pályázati lehetőséget arra nézve, hogy a mozgássérültek számára az intézményekbe való bejutás feltételeit megteremtsék.

Az Igazságügyi Minisztérium a feladatokat végrehajtotta, illetve a végrehajtás folyamatban van, a beruházások a Programnak megfelelően valósulnak meg.

Az egyes minisztériumok által készített beszámolók alapján megállapítható, hogy az előzetes elképzeléseknél a teljesítés hosszabb időt vesz igénybe, mert a feladatok döntő többségének elvégzéséhez a pénzügyi fedezet különböző mértékben áll rendelkezésre.

Megtörtént az épített környezetre vonatkozó jogi szabályozás áttekintése és felülvizsgálata a fogyatékos személyek esélyegyenlőségének biztosítása szempontjából. A tárgykörben két jogszabály érintett:

  1. az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (továbbiakban: Étv.), és
  2. az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (továbbiakban: OTÉK).

A fogyatékos személyek esélyegyenlőségének biztosítása szempontjából elvégzett vizsgálat alapján szükséges tennivalók az alábbiak:

  1. Az Étv. épített környezet akadálymentességére vonatkozó egyes rendelkezéseinek pontosítása és módosítása, illetve kis volumenű új rendelkezéssel történő kiegészítése.
  2. Az OTÉK akadálymentességre vonatkozó egyes rendelkezéseinek pontosítása, az alkalmazást segítő részlet-követelményekkel és az Étv. végrehajtásához szükséges új szabályokkal való kiegészítése.

Ezek a módosítási javaslatok, vagyis az Étv. és az OTÉK módosításának - a fogyatékos személyek esélyegyenlőségét segítő - szakmai javaslatai 2000. évben elkészültek. Időközben azonban több oldalról igény fogalmazódott meg az Étv. jelentősebb, az építésügyi hatósági rendszer átalakítását is magában foglaló módosítására. A nagyobb léptékű és a törvény lényeges elemeit is érintő változtatások szakmai előkészítése és időigényes egyeztetési mechanizmusa miatt az Étv. módosításának előkészítése áthúzódott 2001. évre, és jelenleg is tart. Ebből következően az Étv.-nek az épített környezet akadálymentességével kapcsolatos szabályai módosítására várhatóan 2001-ben kerülhet sor. Az OTÉK módosítás tervezete az Étv. módosítása után terjeszthető a Kormány elé.

A jogszabályi feltételek felülvizsgálatán túl a feladatterv előírta az akadálymentesség követelményeinek alkalmazását segítő tájékoztató, információs anyagok előkészítését is. Ezen feladat teljesítése céljából 2000. évben megbízást adott ki az Építésügyi Hivatal egy olyan Tervezési Segédlet anyagának kidolgozására, mely segíti a jogalkalmazókat, a tervezőket, építési hatóságokat, beruházókat a mindenki számára használható, tehát akadálymentes építmények megvalósításában. Ennek a Tervezési Segédletnek első munkaközi anyaga elkészült, a végleges formája a tervek szerint 2001-ben lesz kiadható. Az építmények akadálymentes megvalósítására vonatkozó jogszabályi előírásokról tájékoztató, figyelemfelkeltő kiadvány elkészítése is a tervek között szerepel, amelyre az Étv. és az OTÉK módosításának elfogadása után kerülhet sor.

2. A kommunikáció területén

Az esélyegyenlőségi törvény értelmében a fogyatékos személynek, családtagjainak, segítőinek alapvető joga, hogy hozzájuthasson a közérdekű, valamint jogaik gyakorlásához kapcsolódó információkhoz. Ez a hozzáférhetőség kettős követelményt jelent: egyrészt magában foglalja azt, hogy a fogyatékos személy érzékelje az információkat, másrészt pedig biztosított legyen számára a megfelelő értelmezés lehetősége. A kommunikáció lehetőségét a közszolgáltatások biztosítása során is érvényesíteni kell.

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma nem egészen a fenti feladatban foglaltak szerint, de kezdeti lépéseket tett a jelnyelvi tolmácsszolgáltatás és képzés biztosítására. Célként a filmfeliratozás támogatásáról döntött. Fejezeti költségvetéséből 6 millió forinttal támogatja a filmfeliratozást, mely összegből 56 db, azaz átlagosan heti egy 90 perces nagyjátékfilm teljes feliratozási és adásköltsége biztosítható. A Minisztérium a siketek és nagyothallók számára készülő feliratozás támogatását a jövőben is folytatja.

Sajnálatos módon a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény tervezett módosítása, amely a közszolgálati televízió műsorszolgáltatása során a fő műsoridőben sugárzott hírműsorok siket személyek által megérthető kijelzését érinti, ez ideig még nem valósult meg.

Az Ifjúsági és Sportminisztérium szerződést kötött a Jelnyelvi Tolmácsok Országos Szövetségével, a feladat megvalósítására 200.000 Ft éves előirányzatot biztosított. Ebből a keretből finanszírozza a Minisztérium a jelnyelvi tolmácsok szolgáltatásait a különböző ifjúsági és sportrendezvényein, előadásain igény szerint.

A Szociális és Családügyi Minisztérium Alap- és Középfokú Kommunikációs Tanfolyamot indított a minisztériumokban, az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál és a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnál tájékoztatási-ügyfélszolgálati irodákban dolgozók részére. Több megyei munkaügyi központ foglalkozási rehabilitációs eljárásban résztvevő munkatársai közül is 1-1 fő alapfokú jelnyelvi tolmácsképesítéssel rendelkezik.

Az Oktatási Minisztérium pályázati úton biztosított támogatással járul hozzá a Jelnyelvi Tolmácsok Országos Szövetségének működéséhez.

3. A közlekedés területén

Az esélyegyenlőségi törvény értelmében a tömegközlekedési eszközöknek és az utasforgalmi létesítményeknek alkalmasnak kell lenniük a fogyatékos személy általi biztonságos igénybevételre; a közlekedésben jelentősen akadályozott fogyatékos emberek közlekedését, szállítását végző hálózat működtetésével is lehet biztosítani; továbbá a közhasználatú parkolókban megfelelő számú és alapterületű parkolóhely kialakításáról kell gondoskodni.

A Közutak Tervezési Szabályzatának szükséges módosítása elkészült, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium általi jóváhagyása folyamatban van. A Szabályzat tartalmazza a fogyatékos személyek speciális közlekedési igényeire vonatkozó műszaki megoldásokat.

A fogyatékos személyek szállítására alkalmas autóbuszok és személy taxik utasterére vonatkozó követelmények, a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet módosítása előkészítés alatt áll. A módosítás szakmai előkészítéséhez 2000-ben tanulmány készült a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (a továbbiakban: MEOSZ) szakembereinek bevonásával.

A tömegközlekedési eszközök állapotának felmérése elkészült, amelyet a Közlekedéstudományi Intézet Rt. végzett el, a KöViM Közlekedési Iroda megbízásából és irányításával, a szaktárca, valamint a MEOSZ és a "Korszerű technikával a mozgáskorlátozott emberekért" Alapítvány szakértőinek közreműködésével. Az akadálymentes közlekedés megvalósítására készített részletes tervezetbe beépítésre kerültek az előzetesen feltárt utazási szokások tapasztalatai és a lehetséges műszaki megoldásokra tett javaslatok is. Így a fogyatékos személyek utazási igényét figyelembe vevő tervek, programok készülhettek el. Ezeknek a terveknek része a járműállapot felmérése. Az akadálymentes közlekedés fejlesztésére a 2000. évben a Minisztérium központi költségvetésből programot indított a szükséges berendezések beszerzéséhez, felújításokhoz.

Előzetes tervek alapján elkezdődött "Az akadálymentes közlekedés fejlesztése" című beruházási program. A program célja a közlekedési tárcához tartozó személyszállítási közszolgáltatást végző társaságok állami támogatása az akadálymentesség megteremtése érdekében. Elsősorban a járműpark átalakítása kerül támogatásra. Szükséges azonban a teljes közlekedési lánc akadálymentesítése, ezért tervek alapján a kapcsolódó létesítmények, állomások és aluljárók akadálymentesítését is részben támogatni kívánják. Az előkészítés során elindult egy ún. komplex program, amely arra hivatott, hogy valamennyi fogyatékos csoport érdekeinek megfelelően, folyamatosan készítse elő évről évre a központi támogatás mértékének függvényében az akadálymentes közlekedés fejlesztését. A 2000. évben 180 mFt állt rendelkezésre a tárca fejezeti kezelésű külön során. A Minisztérium az összeg felhasználásáról, kedvezményezettjeiről és a létesítendő beruházásokról részletes tájékoztatást adott.

A Nemzeti Autópálya Rt. kiemelt fontosságúnak tartja, hogy az autópályák kiszolgáló létesítményeiben található szolgáltatások a fogyatékos személyek igényeit is kielégítsék. Az autópályákon üzemelő hálózat pihenőhelyi szolgáltatásainak felmérését elvégezték, a felmérés és a "Mozgáskorlátozottak közlekedését segítő közúti létesítmények kialakítása" című útmutató alapján programot állítottak össze a megvalósításra. A hiányosságok megszüntetését ütemezetten - illeszkedve az érintett autópályák felújítási munkáihoz - kívánják végrehajtani. Azonnali intézkedésként, burkolatjel-festéssel jelölt parkolóhelyeket alakítanak ki. Az M1 autópályán három pihenő parkban a feltételeknek megfelelő illemhelyek telepítését már megkezdték.

A parkolókártyák korszerűsítésére irányuló jogi szabályozás előkészítése a Szociális és Családügyi Minisztérium irányításával megkezdődött. A tervezett szabályozás alapvetően két fő cél köré csoportosul. Egyrészt - az állampolgári jogok országgyűlési biztosának ajánlásában foglaltaknak is megfelelően - kezdeményezésre kerül a parkolókártyák biztonsági okmánnyá minősítése a jogosulatlan felhasználások visszaszorítása, és a jogosultak számára a jobb felhasználási lehetőség biztosítása érdekében, másrészt cél a parkolókártyák formájának, külső megjelenésének az Európai Unió ajánlásainak megfelelő átalakítása.

A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletet módosító 28/2001. (II. 15.) Korm. rendelet tartalmazza a mozgásában korlátozott személyek várakozási kedvezményeire és járműveik elszállítására vonatkozó új rendelkezéseket. A módosítás 2001. május 1-jén lépett hatályba.

Szintén elkészült a "Szakmai útmutató a közúti létesítmények mozgáskorlátozottak közlekedését segítő kialakítására" tervezési segédlet. A kiadvány a KöViM közvetlen irányítása alá tartozó felhasználókhoz (megyei közútkezelő Kht-k), illetve a fogyatékos embereket segítő érdekvédelmi szervezetek részére is eljuttatták. A segédlet postán jelenleg is megrendelhető, illetve megvásárolható.

4. Az egészségügy területén

Az egészségügyi ellátás vonatkozásában alapvető követelmény, hogy biztosítani kell a fogyatékos személy részére az állapota javításához, állapotromlása megelőzéséhez szükséges rendszeres és hatékony egészségügyi ellátást, melynek során törekedni kell arra, hogy az ellátás segítse elő a fogyatékos személy rehabilitációját, társadalmi beilleszkedését.

Jelenleg is folyamatban van a minősítési rendszerek felülvizsgálata. Mind a rokkantság, mind a fogyatékosság, mind a súlyos fogyatékosok támogatásának elbírálása tekintetében az Egészségügyi Minisztérium, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (a továbbiakban OEP) és a Szociális és Családügyi Minisztérium - valamint a területtel foglalkozó országos szakintézmények - közös bizottsága dolgozik az elbírálás egységes rendszerének kialakításán, és a korszerű nemzetközi besorolási rendszernek megfelelő minősítési eljáráson, valamint az eljárás egyszerűsítésén.

Az OEP szakértőinek bevonásával jelenleg is szakértői team dolgozik a fogyatékos személyek egészségügyi ellátásához szükséges speciális műszerigény felmérésén.

A fogyatékkal élők számára megkezdődött azon speciális egészségügyi szolgáltatók kijelölése és az OEP által történő finanszírozása, amelyek felszereltségükben és a személyzet képzettségében is alkalmasak a fogyatékos betegek ellátására. Így például a veleszületett arc és állcsont rendellenességekkel bíró gyermekek és felnőttek fog- és szájsebészeti ellátására kijelölt központok kaptak felkérést, és az ország egész területéről fogadják a betegeket.

Az egészségügyi ágazat intézményekre előírt minimális követelményrendszere tartalmazza azokat az eszközöket, amelyekkel az egyes egészségügyi szolgáltatóknak rendelkeznie kell. Ezen a listán a speciális segédeszközök is szerepelnek. A betegek mozgását, mozgatását megkönnyítő, illetve az ápolást segítő eszközök beszerzésére az elmúlt években önálló programot működtetett a Minisztérium, a feladat maradéktalan teljesítése 2003-ra várható.

A prevenció érdekében 1989. óta az Egészségügyi Minisztérium tárcaszintű kutatási támogatási rendszerében önálló témakörként szerepel a genetikai kutatás, valamint a gyermekkori, magzati és újszülöttkori megbetegedések megelőzése, vizsgálata. Genetikai tanácsadást segítő szolgálatok régiónként biztosítják a megelőzést. Ugyancsak a prevenció érdekében fontos feladat a veleszületett fogyatékosság csökkentése, így 2000. évtől, külön témakört jelölt meg a tárca, amely kutatási lehetőséget ad mind az alapkutatás, mind a megelőzés, illetve a gyógyítás figyelembevételével a fogyatékos gyerekek számának csökkentése témakörben.

A magzati élet védelméről szóló 1992. évi LXXIX. törvény módosításának (2000. évi LXXXVII. törvény) eredményeképpen, a korábbinál részletesebb tájékoztatást és segítséget nyújtanak a családvédelmi szolgálatok az egészséges terhességhez, a magzatot károsító hatások tudatos elkerüléséhez, bevonva a tanácsadásba a nem állami szervezetrendszer keretében működő családvédelmi szolgálatokat is.

A gyógyászati segédeszköz ellátás területén új Korm., és miniszteri rendelet került kiadásra: a társadalombiztosítási támogatással rendelhető gyógyászati segédeszközökről és a támogatás összegéről szóló 48/2000. (IV. 13.) Korm. rendelet, valamint a társadalombiztosítási támogatással rendelhető gyógyászati segédeszközök rendelésének, forgalmazásának, javításának és kölcsönzésének szakmai követelményeiről szóló 12/2000. (IV. 13.) EüM rendelet.

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral együttműködve történik a folyamatos karbantartás, illetve a szükséges módosítások előkészítése. Pontosabb szabályozást kapott a segédeszközök kölcsönzésének elvi lehetősége, ami elsősorban azoknak a fogyatékkal élő személyeknek jelent előrelépést, akik a tartós használatba vétel előtt ki akarják próbálni az érintett eszközt, vagy amelynél az eszköz kihordási ideje az átlagosnál rövidebb időtartamú.

A két fenti rendelet módosítása folyamatban van. A módosítás az egészségügy területén működő szakmai kollégiumok és a civil szervezetek véleményének folyamatos figyelembe vételével történik. Célként szerepel a digitális hallókészülékek támogatási listára vétele és vizsgálják annak lehetőségét is, hogy a vakok és gyengénlátók eszköztára is bővülhessen.

1999-ben az Egészségügyi Minisztérium háttérintézményeként jött létre az Egészségfejlesztési Kutatóintézet (EFKI), melynek egyik feladata az egészségügyi fejlesztési terveket megalapozó szakmai kutatások és elemzések elvégzése, valamint a döntések előkészítése. A Kutatóintézet ezen feladatait, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) szervezetén belül 2001. július 1-én létrehozott Országos Egészségfejlesztési Központ veszi át. A Kutatóintézet 2000. szeptember 1-jén kezdte meg a közel 80 bizottságot vizsgáló kutatását, melynek célja a fogyatékosokat minősítő rendszerek vizsgálata (szülészet, iskolaérettség, munka-alkalmassági vizsgálat, orvos szakértői bizottság). A felmérés célcsoportjai a fogyatékkal élők, illetve azok hozzátartozói. A kutatás befejezésének várható időpontja: 2001. december 31.

5. Az oktatás, képzés területén

Az esélyegyenlőségi törvény a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvénnyel összhangban a fogyatékos személy alapvető jogaként határozza meg, hogy állapotának megfelelően és életkorától függően meghatározott oktatáshoz való alkotmányos jogait gyakorolhassa. A közoktatási törvény alapján a fogyatékos gyermek, tanuló óvodai nevelése, iskolai oktatása az e célra létrehozott gyógypedagógiai nevelési, oktatási intézményben, vagy a többi gyermekkel, tanulóval együtt folyhat, az integrált oktatás jogi kereteit a törvény biztosítja.

Az Országos Közoktatási Intézet a 2000. évben vizsgálta a fogyatékos tanulók épekkel együtt történő oktatásának kérdéseit. A kutatás - mely a fővárost és két megyét teljes körűen vizsgált - kiterjedt a befogadó iskolák feltételeinek vizsgálatára (tárgyi, személyi feltételek, jogszabályi előírások érvényesítése stb.), a pedagógusok, szülők és az érintett diákok tapasztalatainak feltérképezésére, a pedagógiai problémák feltárására. A felmérés eredményeinek tapasztalatait, az integrált nevelés, oktatás kérdéseit szakmai konferenciákon ismerhették meg az érdeklődők, a témában kiadvány készül.

A szakértői és rehabilitációs bizottságok új felülvizsgálati rendszerének hatékonysági vizsgálata még folyamatban van. A 4/2001. (I. 26.) OM rendelet a prevenciós szemlélet érvényesítése érdekében bevezette a "folyamatos figyelemmel kísérés"-t. Ennek alkalmazására akkor van szükség, ha a gyermek állapotának megítélése hosszabb időt igényel. A folyamatos figyelemmel kísérés elrendelésére a jogorvoslati eljárásban is mód és lehetőség van, ez az új intézkedés is a biztos, megalapozott diagnózis kialakítását szolgálja.

Folyamatos feladat az Országos Képzési Jegyzékben szereplő (OKJ) szakképesítések közé speciális szakmai programok adaptálása, amelyek során a szakemberek figyelmet fordítanak a képzési idő megnövelhetőségére. A kiadásra kerülő új OKJ-ban a B, C, D típusú szakképesítések mellett megjegyzésre kerül, hogy azok iskolarendszerben fogyatékosok számára oktathatók. Az A típusú szakképesítések esetében a jogszabályokban a "fogyatékosok számára a fogyatékosság típusától, fokától függően" szövegrész kerül feltüntetésre. Az enyhén értelmi fogyatékos és más fogyatékos fiatalok szakképzése esetében a személyi, tárgyi feltételeket és speciális módszertani javaslatokat a célcsoportok igényeihez igazították. Mindezekkel a szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei megfelelnek az általánosan megfogalmazott követelményeknek.

Az Egészségügyi Minisztériumnak a képzéssel foglalkozó háttérintézménye elkészített egy szakképzési csomagot, melynek révén a fogyatékos személyek szélesebb körben szerezhetnének egészségügyi szakképesítést, és az ágazat számos területen tudná foglalkoztatni - egészségi alkalmasságukkal összhangban - az érintetteket. A szakképzési csomag az Oktatási Minisztériumhoz megküldésre került, és EU pályázati projektként is benyújtották.

A szakképzés területén a megváltozott munkaképességű, fogyatékos munkanélküliek munkaerő-piaci képzésében a megyei munkaügyi központok többsége a regionális munkaerő-fejlesztő és képző központokkal együttműködik. Az elmúlt évben bővültek a választható képzési irányok, és a programok a hozzájuk kapcsolódó humán szolgáltatásokkal egyre célzottabban közelítenek a megváltozott munkaképességű emberek speciális élethelyzetéhez és a megmaradt munkavégző képességéhez.

Az Országos Képzési Jegyzékbe való felvétel feltétele a szakképesítések szakmai és vizsgáztatási követelményeinek kidolgozása, ezeknek az előkészítése folyamatban van. Ezzel kapcsolatban a Szociális és Családügyi Minisztérium és az Oktatási Minisztérium, az érintett szakmai szervezetek bevonásával, szakmai egyeztetést tart.

Az ELTE Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolai Karán a jelnyelvi tolmács szakképesítési követelményének kidolgozása befejeződött, akkreditálása folyamatban van.

A pedagógusok, szakoktatók felkészítése érdekében a Nemzeti Szakképzési Intézet (a továbbiakban: NSZI) szervezésében elindultak azok a kezdeményezések, amelyek a fogyatékos fiatalok és felnőttek körében foglalkoztatott pedagógusok, szakoktatók aktuális pedagógiai, módszertani felkészítésére irányulnak. Az NSZI a 2000/2001. tanévben hátrányos helyzetű, illetve fogyatékos fiatalok képzésével foglalkozó pedagógusok részére hat tanfolyamot hirdetett meg.

Az Ifjúsági és Sportminisztérium fogyatékosok sportjáért felelős helyettes államtitkára és az Oktatási Minisztérium felsőoktatási helyettes államtitkára közös programot indított 2001-ben a felsőoktatásban résztvevő fogyatékos fiatalok támogatása, valamint a testkulturális képzésben résztvevő pedagógusok és egyéb sportszakemberek képzésének megreformálása érdekében. Ennek megfelelően a 2002/2003-as tanévtől a leendő testnevelő tanárok és edzők képesítési követelményei között megjelenik a fogyatékos diákok oktatására, edzésére való felkészítés.

A fogyatékos fiatalok számára a pedagógiai szolgáltatások keretében rendelkezésre álló pályaválasztási, pályaalkalmassági vizsgálatok további tartalmi és módszertani fejlesztést igényelnek.

A felsőoktatás területén a fogyatékos hallgatók oktatását segítő intézményi feltételek megteremtésének normatív feltételei biztosítottak. A pályázati úton történő támogatás kidolgozásának teljesítése részben megtörtént. Az Esélyt a Tanulásra Közalapítvány jogköre kiterjesztésre került a fogyatékos hallgatókra is. A támogatás ösztöndíj formájában létezik, és pályázható.

Elfogadásra került a gyógypedagógiai felsőoktatási alapképzési szakok képesítési követelményeiről szóló 168/2000. (IX. 29.) Korm. rendelet. A képesítési követelmények lehetővé teszik azt, hogy a gyógypedagógiai szak mellett a második szak valamely pedagógus (óvodapedagógus, tanító, tanár, nevelőtanár, pedagógia) szak legyen.

Ezáltal megteremtődnek a szakpárosítás feltételei, és a képesítési követelmények megjelenése elősegíti a pedagógusképzésbe beépíthető gyógypedagógiai programok kidolgozását is.

A pedagógusképző intézményekben az alapképzési gyógypedagógiai programok felmérése, elemzése megtörtént. Pedagógusok esetében a gyógypedagógus szakok újabb oklevelet adó képzésének elvégzése államilag támogatott.

Fogyatékos személyekkel való foglalkozások vagy segédeszközeik kifejlesztésére irányuló alap- illetve továbbképzés több felsőoktatási intézményben is indult 2001. január 1-jétől (például rehabilitációs úszásoktatás, egészségfejlesztő mentálhigiénikus, rehabilitációs foglalkoztató terapeuta stb.).

A közoktatási pedagógusok számára az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kara olyan pedagógus-szakvizsga programok kidolgozását kezdeményezte, amelyben a szabadon választott modul a gyógypedagógusok továbbképzésére szolgál. A Budapesti Műszaki Egyetemen folyamatban van a rehabilitációs környezettervező szakirányú továbbképzési szak alapítása, amely a fogyatékos és mozgássérült emberek épített és technikai környezetének tervezésére készít fel.

A fogyatékos fiataloknak a felvételi eljárás rendjével kapcsolatos tájékoztatása érdekében az 1999/2000-es tanévre kiadott Felsőoktatási felvételi tájékoztató megjelöli, hogy hogyan, kitől lehet kérni a felvételi vizsga előtt tanácsot, információt. A Student Service Egyesület Fogyatékos Fiatalok Felsőoktatási Segítőközpontja a hallgatók számára vállalta a felvételi jelentkezés előtt az országos információs szolgáltatást, a felvételi vizsgákhoz pedig az intézmények számára a személyi segítők közvetítését, budapesti hallgatók ingyenes szállítását, valamint speciális eszközök beszerzését.

A fogyatékos hallgatók speciális szükségleteihez igazodó felvételi eljárás biztosítása érdekében a felsőoktatási intézmények felvételi eljárásainak általános szabályairól szóló 269/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet előírja, hogy a fogyatékosokat megillető vizsgakedvezményeket a felsőoktatási intézmények szabályzatukban meghatározhatják. A felvételi tájékoztató szerint a mozgáskorlátozott, hallás- vagy látássérült, valamint a kommunikációban korlátozott jelentkezők kérhetik a felvételi vizsgákon a fogyatékosságuknak megfelelő speciális segédeszközök igénybevételét, a vizsga letételéhez szükséges egyéb személyi segítő vagy tárgyi feltételek megteremtését. Tervezik egy tájékoztató kiadvány megjelentetését is, melyben a felsőoktatási intézmények jeleznék, hogy milyen tárgyi, környezeti, személyi feltételek állnak rendelkezésükre a különböző típusú fogyatékosságban szenvedő hallgatók számára. Részét képezné a kiadványnak az intézmények véleménye is, melyek a fogyatékosoknak felvételre javasolt, illetve nem javasolt szakokat tartalmazza.

Ha a jelentkező az érettségi vizsgaszabályzat rendelkezései alapján kedvezményben részesült, azt részére a felvételi vizsga során is biztosítani kell. A korábbi évek tapasztalatai szerint azonban a felsőoktatási intézmények a fogyatékos hallgatók esetében nem élnek a szakmai autonómia biztosította jogosultságaikkal, és egyedi minisztériumi intézkedéseket kérnek. A feladat megoldásában azonban csak akkor lehet előre lépni, ha a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény újra módosításával e kérdés is szabályozva lenne.

A végzős fogyatékos hallgatók munkavállalásához szükséges ösztönző és tanácsadó rendszer kialakítása érdekében a kilencvenes évek közepétől a felsőoktatásban kiépülő diák-tanácsadási, segítő központokban külön feladatkörként definiálták az egyéni - így a fogyatékos hallgatók életvezetésével foglalkozó - mentálhigiénés feladatokat. A speciális elhelyezkedési, munkavállalási kérdésekben karrier-irodák nyújtanak segítséget.

A felnőttoktatás területén, a készülő felnőttképzési törvény kapcsán felülvizsgálatra kerültek e rétegre vonatkozóan a jogi, érdekeltségi, szakmai és finanszírozási szabályok. Megállapításra került, hogy a jogszabályok nem tartalmaznak negatív diszkriminációt, amelyek akadályozó tényezőt jelentenének a fogyatékos személyek rehabilitációs célú képzését, átképzését illetően.

Az Oktatási Minisztérium kezdeményezi a pályaválasztási és pályakorrekciós tanácsadás, illetve a pályaalkalmassági, munkakipróbáló projektek szervezését, szakképző és tanár-továbbképzési programok indítását a pályaorientációs konzulens képzés keretében (NSZI-ben folyó program), továbbá a regionális munkaerő-fejlesztő és képző központokban.

A szakképzés megkezdésének és folytatásának feltételeiről szóló 45/1999. (XII. 13.) OM rendelet intézkedik az iskolarendszeren kívüli szakképző intézmények nyilvántartásba vételéről, illetve az ezt igazoló tanúsítvánnyal történő ellátásukról. A rendelkezések a felnőttképzés minőségbiztosítása irányába mutatnak, és elősegítik a rehabilitációs célú képzésekkel szembeni követelmények növelését.

A további támogatás kiterjesztésére ad lehetőséget az Országgyűlés elé benyújtott és tárgyalás alatt lévő felnőttképzésről szóló törvényjavaslat, amely tovább szélesítheti a pozitív diszkriminációt tartalmazó kedvezmények megjelentetését, amelyek a fogyatékkal élő felnőttek szakmai képzését segítenék mind a munkaerő-piaci, mind a munkahelyi szakmai képzések, továbbképzések területén.

A feladatban megfogalmazott célok érdekében a Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs alaprészének forrásaiból többéves fejlesztéssel a Székesfehérvári Munkaerő-fejlesztő és Képző Központ rehabilitációs modellközponttá bővült. Ehhez kapcsolódva - a foglalkozási rehabilitáció sajátos képzési feladataira - megkezdődött egy országos képzési hálózat létrehozása a képző központok bázisán.

6. A foglalkoztatás területén

Az esélyegyenlőségi törvény értelmében a fogyatékos személy integrált, ennek hiányában védett foglalkoztatásra jogosult. Így a munkáltató köteles a munkavégzéshez szükséges mértékben biztosítani a munkahelyi környezetet, a szükséges átalakításokkal, illetve berendezésekkel, szükség esetén központi támogatás igénybevételével. Ha állapota miatt integrált keretek között nem lehetséges a fogyatékos személy foglalkoztatása, akkor számára speciális munkahelyek létesítésével kell a munkához való jogot biztosítani.

A foglalkozási rehabilitáció intézményes működtetése a foglalkoztatáspolitika részeként a megyei munkaügyi központokban történik; a Programban foglalt célok megvalósításának megalapozása jelenleg a Szociális és Családügyi Minisztérium és a Gazdasági Minisztérium együttműködése keretében folytatódik.

2001. áprilisában fogadta el az Országgyűlés a Munka Törvénykönyve módosítását, amely tartalmazza azt a felhatalmazó szabályt, amely alapján a rehabilitációs foglalkoztatás, valamint a szociális foglalkoztatás sajátos szabályait tartalmazó kormányrendeletek elkészülhetnek.

A foglalkozási rehabilitáció fontos feltételeként ugyancsak a 2001. évi XVI. törvény rendelkezett a munkajog alapvető szabályai között arról, hogy a munkavállalók közt nem lehet fogyatékosságuk alapján megkülönböztetést tenni, egyidejűleg a diszkrimináció tilalmát kiterjesztette a foglalkoztatást megelőző tevékenységekre is.

Elsőként 1999-ben és 2000. első félévében a munkaadói érdekeltség kereteit érintő módosítások valósultak meg: a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatásának támogatási szabályaiban a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendeletben, a foglalkoztatást elősegítő támogatásokról, valamint a Munkaerőpiaci Alapból foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére nyújtható támogatásokról szóló 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet módosításával.

A módosítások a megváltozott munkaképességű munkavállaló valós, munkaviszonyban történő foglalkoztatásának biztosítását, a foglalkoztatáshoz nyújtott állami támogatásnak a célzottabb felhasználását kívánták elősegíteni. 2000-ben a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának támogatására szolgáló előirányzat 13 milliárd forint - a Munkaerőpiaci Alap forrásaiból -, a tényleges felhasználás pedig mintegy 16,9 milliárd Ft volt. Az eltérés oka a tervezettet meghaladó létszámbővülés, továbbá a foglalkoztatott fogyatékos személyek struktúrájának változása a magasabb támogatottságú csoportok javára. 2001-ben további lényeges támogatást növelő tényező a minimálbér emelése. Ez az oka annak, hogy a támogatás rendszerét változtatni kellett. Emellett kialakult a foglalkoztatási kötelezettség és a dotáció igénylésekor figyelembe vehető munkavállalók nyilvántartási rendszere, megteremtve ezzel a támogatott foglalkoztatás ellenőrzésének lehetőségét.

A fejlesztés forrásigényét jelenleg csak becsülhetjük, mivel a megváltozott munkaképességű és fogyatékos emberek munkaerőpiaci jelenlétéről a statisztikai megfigyelési rendszerben adatokkal nem rendelkezünk, kivéve a csoportos rehabilitációs foglalkoztatás adatait, amely a védett foglalkoztatókra vonatkozik és mindösszesen mintegy 25 ezer személy foglalkoztatásáról ad képet. E hiány kiküszöbölésére előkészítés alatt áll az egyik legátfogóbb munkaügyi statisztikai adatfelvétel kiegészítése a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására vonatkozó, a munkaadóknál rendelkezésre álló adatokkal.

Az atipikus foglalkoztatásban való érdekeltséget indokolt önálló feladatként, a gazdasági miniszter feladataként megfogalmazni, de figyelemmel a minimális munkabér 2001-2002. évi jelentős emelésére, 2003. I. negyedévére javasolható a határidő módosítása.

Az integrált foglalkoztatás támogatása a Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs alaprészének pályázati rendszerében, valamint a munkaügyi központok rehabilitációs eljárása keretében fokozatosan bővült.

A munkaviszony létesítésére képes fogyatékos és a megváltozott munkaképességű emberek munkanélküliként történő regisztrációja esetén foglalkozási rehabilitációs eljárás résztvevői lehetnek, ennek keretében sor kerül foglalkoztathatóságuk megállapítására, majd a szükséges mértékben foglalkoztatásuk elősegítése érdekében humán szolgáltatásokban (rehabilitációs tanácsadás, pszichológiai szakszolgálat segítsége, álláskeresési tréning), valamint aktív eszközökkel való támogatásban részesülhetnek a decentralizált foglalkoztatási alaprész terhére. Új, sajátosan a megváltozott munkaképességű munkanélküliek foglalkoztatását segítő bértámogatási eszköz került bevezetésre. [Pl. a 11/1998. (IV. 29.) MüM rendelet alapján a megváltozott munkaképességű munkanélküli foglalkoztatásához megállapítható 3 szakaszos, a teljes bérköltség megtérítésétől fokozatosan csökkenő bértámogatásban 1998-ban 178 fő, 1999-ben 824 fő, 2000-ben 1079 fő, a vállalkozóvá válás támogatásában 13, 30, illetve 50 fő megváltozott munkaképességű, keresetpótló ellátásban nem részesülő személy részesült.]

2000-től a fogyatékos emberek számára szükséges személyi szolgáltatások biztosítása szabályozott lehetőséggé vált. A munkaerő-piaci szolgáltatásokról, valamint az azokhoz kapcsolódóan nyújtható támogatásokról szóló 30/2000. (IX. 15.) GM rendelet önálló szolgáltatási formaként határozza meg a rehabilitációs tanácsadást. A munkaerő-piaci szolgáltatások keretében lehetővé vált, hogy a közhasznú szervezetek meghatározott feladatok átvállalásával együttműködjenek a munkaügyi központokkal. Ilyen pl. a rehabilitációs munkaközvetítés, speciális szolgáltatások, a személyi segítők, mentorok alkalmazása, képzés, a munkavállalásra való felkészülést segítő tréningek stb.

A Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs alaprészének felhasználása során a Szociális és Családügyi Minisztérium 2001. évben a következő főbb felhasználási irányokat jelölte meg: a decentralizált keretek felhasználásának prioritásai továbbra is arra irányulnak, hogy a megváltozott munkaképességű emberek számára elsősorban a gazdálkodó szférában jöjjenek létre munkahelyek, ugyanakkor azokon a területeken a támogatott foglalkoztatás (célszervezeti munkahelyek) létrehozását is támogatni szükséges, ahol ilyen jelenleg nem működik, ahol a súlyosan megváltozott munkaképességű emberek ennek hiányában kiszorulnak a munkaerőpiacról.

Továbbra is kívánatos, hogy a munkahelyteremtésre pályázók közt nagy számban legyenek jelen a rehabilitációs foglalkoztatásra elsőként vállalkozó munkaadók, elsősorban kis- és középvállalkozások. (A rehabilitációs alaprész 2000. évi pályázatain 489 támogatásból 343 vállalkozás, 20 fő alatti kisvállalkozás, illetve egyéni vállalkozó 257 volt, a létrehozott 2206 új munkahelyből 1966 a vállalkozói szférában, 1367 a versenyszférában jött létre.

A nagyobb vállalkozások esetében a tapasztalatok szerint a korszerű munkahelyek adottságai széles körben lehetővé teszik a megváltozott munkaképességű vagy fogyatékos emberek munkavégzését, itt elsősorban a rehabilitációs szolgáltatás fejlesztésével és a foglalkoztatás támogatásával látunk lehetőséget a rehabilitációs foglalkoztatás bővítésére.

Fontos, hogy különösen a munkaerőhiánnyal küzdő megyékben munkaadói igény esetén kezdődjön meg az egyedi vagy kis számú munkahelyek rehabilitációs célú átalakításának támogatása, ez az esélyegyenlőség és az integrált foglalkoztatás hosszú távú feltételeit teremtheti meg a különféle fogyatékossággal, illetve a szerzett súlyos munkaképesség változást okozó egészségkárosodással élő, még aktív emberek számára is.

A rehabilitációs foglalkoztatás támogatása keretében a munkahelyteremtéshez kapcsolódó támogatás feltételei a 6/1996. (VII. 16.) MüM rendeletben szabályozásra kerültek, a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (Flt.) módosítása keretében pedig komplex programok indítására is lehetőség nyílik.

A munkaadók rehabilitációs foglalkoztatáshoz kapcsolódó érdekeltségi rendszere 2001. január 1-jétől az egyéni vállalkozók, valamint a mikro-, és kisvállalkozások körében kedvezően módosult: a korábbi csekély mértékű, fix adóalap-csökkentési kedvezmény mind a társasági adó, mind a személyi jövedelemadó rendszerben foglalkoztatottanként és havonta legfeljebb a mindenkori minimálbér felére (3000 Ft-ról 2001. évben 20000 Ft-ra) emelkedett. 2001. január 1-jétől lehetővé vált, hogy a fogyatékos és megváltozott munkaképességű embereket nagy számban (több mint 60 %) foglalkoztató szociális foglalkoztatók célszervezetté történő folyamatos átalakulása megtörténhessen.

A védett szervezetekkel kapcsolatos rendelkezések újraszabályozását - konzultálva a fogyatékos személyek érdekképviseleteivel, valamint a Védett Szervezetek Országos Szövetsége képviselőivel, figyelemmel a jelenlegi támogatási rendszer átalakításának tapasztalataira, valamint az újraszabályozás finanszírozásának már ma is látható igényeire - a munkaadói érdekeltség általános rendszerének szabályozását követően indokolt megvalósítani.

Külön nyomatékot ad ennek, hogy az esélyegyenlőségi törvény csak kivételes lehetőségként kívánja megvalósítani - integrált foglalkoztatás hiányában - a védett foglalkoztatást.

A rehabilitációs bentlakásos intézményben élők foglalkozási rehabilitációjának, a bentlakásos intézményekben élők rehabilitációs eljárásának helyzetére vonatkozó országos felmérés 2000. I. negyedévében megtörtént. A fejlesztési javaslatot a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény módosítása tartalmazza, melyet az Országgyűlés 2001. november 6-i ülésnapján fogadott el.

A foglalkozási önrehabilitáció a munkaerő-piaci támogatások együttes eredményeként, vagy esetenként támogatás nélkül valósul meg. Ezért önálló célként történő támogatása, a nagyon eltérő támogatási időtartam és költségigény miatt a fogyatékos emberek érdekét nem szolgálja.

7. A sport és szabadidő területén

Az esélyegyenlőségi törvény értelmében a fogyatékos személy számára lehetővé kell tenni a művelődési, sport, kulturális és más közösségi célú létesítmények látogatását. Emellett szintén elérhetővé kell tenni a sportolási célú szabadidős intézmények használatát.

A fogyatékosok országos sportszövetségeinek 2000. évi működési támogatása összesen 16 millió Ft volt, mely folyamatosan lett átutalva hét szervezetnek. A működést kiegészítő támogatásra az Ifjúsági és Sportminisztériumban 4.5 millió Ft-ot különítettek el, melyet szintén szerződés szerint megkaptak a szervezetek.

A Minisztérium 2001-ben 45 millió Ft-ot fog folyósítani a Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetségén (a továbbiakban: FONESZ) keresztül működési célokra. A FONESZ létrehozását 20 millió Ft-tal támogatják. 2000-ben a közvetlen támogatás a Magyar Paralimpiai Bizottság részére 16 millió Ft, a Magyar Speciális Olimpia Szövetség részére 8 millió Ft volt. 2001-re vonatkozóan a konkrét támogatási összeg meghatározása a FONESZ megalakulása után várható, amelyre a fent említett 45 millió Ft támogatási előirányzat nyújt fedezetet. A 2001. január 1-jén hatályba lépett, a sportról szóló 2000. évi CXLV. törvény, amely jelentős változásokat hozott a fogyatékosok sportjának terén is. A két szövetséggel való egyeztetés után a törvényben foglaltaknak megfelelően ez a két szövetség sem kap közvetlen állami támogatást, hanem a Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetségén keresztül kerülnek finanszírozásra.

A fogyatékos személyek sportjának fejlesztésére, ezen belül a gyermek-, ifjúsági és szabadidősport programok támogatására, terápiás- és sporteszközök beszerzésének támogatására és a hazai versenyrendszerre 2000-ben az Ifjúsági és Sportminisztérium összesen 31,5 millió forintot fordított.

A fogyatékos személyek diáksportja kiemelt program, 2000-ben 11 millió forintot fordítottak a versenyrendszer kiépítésére, a területi versenyek lebonyolítására valamint az országos döntők megrendezésére. Támogatásban részesült a látás-, hallás- és mozgássérült diákok valamint a tanulásban akadályozott diákok versenyrendszere.

A Minisztérium a 2000. évi Paralimpián való részvételre és a felkészülésre összesen 74 millió forintot fordított, emellett a különböző nemzetközi kvalifikációs versenyeken való részvételt és felkészülést is támogatták. A hazai világversenyek megrendezésére 5 millió forintot különítettek el.

A sportági és az edzői rendszert a Minisztérium 2000-ben 20 millió forinttal támogatta. A sportról szóló 2000. évi CXLV. törvény rendelkezik az érmesi járadékon kívül az edzői járadékról is, továbbá a speciális világjátékokon eredményesen szereplő sportolók és sportszakemberek eseti jutalomban is részesülnek egy miniszteri utasítás alapján.

Az ifjúsági és sportminiszter által adományozható kitüntetésekről és elismerő oklevélről szóló 1/2001. (II. 28.) ISM rendelet rendelkezik a minisztérium feladat- és hatáskörébe tartozó területeken kiemelkedő teljesítményt nyújtó személyek, illetve szervezetek elismeréséről. Ebbe a körbe beletartoznak a fogyatékos sportolók, valamint azok edzői is.

Érmesi járadék: a 2000. évi keret 13 millió Ft volt, a havi folyósítás folyamatosan történt. 2001 januárjától a sportról szóló 2000. évi CXLV. törvény értelmében a fogyatékos sportolók érmesi járadékának összege megegyezik az ép sportolók olimpiai járadékával. Ezen felül az edzők is jogosultak a járadékra, így a fogyatékos sportolók és edzőik járadékára elkülönített keretösszeg 33 millió Ft.

Ifjúsági- és szabadidősport programok: a pályázat kiírása megtörtént, a keretösszeg 18,5 millió Ft. Eszközpályázat keretében együttműködési megállapodást kötöttek a Fogyatékos Gyermekek és Tanulók Felzárkóztatásáért Országos Közalapítvánnyal 10 millió Ft-ra, melyhez az Alapítvány szintén 10 millió Ft-ot tesz hozzá. 4 millió forinttal támogatják a fogyatékosok felsőoktatási tanulmányait, illetve a fogyatékosok sportjával kapcsolatos oktatási segédanyagok elkészítését a Közoktatási Modernizációs Közalapítvánnyal történő együttműködés keretében, mely várhatóan 10 millió Ft-tal járul hozzá a támogatáshoz. A fogyatékosok diáksportjának támogatását a 2000. évhez képest háromszorosára növelték, a keretösszeg: 30 millió Ft.

A 2000. évben a Minisztérium több esélyegyenlőségi rendezvényt is támogatott, pl. a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével közösen rendezett Esélyegyenlőségi Naphoz 1 millió forinttal járult hozzá. Színvonalas, szakmai kiadványok készítését, terjesztését is támogatták, mint pl. a Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete jubileumi kiadványát vagy a Magyar Paralimpiai Bizottság által készített paralimpiai füzetet. Támogatják a fogyatékosokról szóló, fogyatékosokkal foglalkozó konferenciák, szakmai rendezvények szervezését, rendezését is.

8. A szociális ellátások területén

A Program végrehajtásához kapcsolódóan a 2000. évben pályázati úton támogatásra került 7 fogyatékosok nappali intézménye 49 millió Ft támogatási összeggel, 19 intézmény tárgyi akadálymentesítése valósult meg 64 millió Ft összeggel, 24 intézmény akadálymentesítése valósult meg 64 millió Ft összeggel, 5 már működő lakóotthon felszerelése, tárgyi feltételeinek javítása, valamint 19 új lakóotthon (220 férőhellyel) létesítésére került sor 200 millió Ft összeg erejéig. Így összesen 74 intézmény 374 millió Ft támogatásban részesült. A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátórendszer fejlesztését biztosító -már közzétett - 2001. évi pályázat keretében kerül sor központi támogatással a fogyatékos személyek szociális ellátását segítő alap, nappali és átmeneti intézmények létrehozására, az intézmények tárgyi feltételei javítására, elsődlegesen az akadálymentes környezet biztosítása érdekében. A fogyatékosügyi programkeret terhére 385 millió Ft áll rendelkezésre új lakóotthon létrehozására, a meglévők tárgyi feltételeinek javítására, új nappali és átmeneti intézmények létesítésére.

A Program egyik jelentős eleme, hogy a súlyos fogyatékkal élők pénzbeli ellátásaként 2001. július 1-jével bevezetésre került a fogyatékossági támogatás. Az esélyegyenlőségi törvény 2000. szeptember 1-jét megelőzően hatályos szövege a fogyatékos személyeket megillető többletjogokat, s az esélyegyenlőség célterületeit vázolta csupán, a fogyatékossági támogatással kapcsolatos szabályozást pedig külön törvénybe utalta. A támogatásra jogosultak körét, a jogosultsági feltételeket, a támogatás mértékeit, valamint az ellátás megállapítására vonatkozó hatásköri, eljárási szabályokat, és az eljáró szerveket az egyes munkaügyi és szociális törvények módosításáról szóló 1999. évi CXXII. törvény határozta meg. Az esélyegyenlőségi törvény módosításának fontos eleme - a szociális ellátórendszer korszerűsítésének részeként - a fogyatékossági támogatás bevezetése, amelynek lényeges rendelkezéseit a törvény keretjelleggel szabályozta.

A fogyatékossági támogatás a súlyosan fogyatékos személy esélyegyenlőségét elősegítő havi rendszerességgel járó pénzbeli juttatás. Célja, hogy anyagi segítséggel járuljon hozzá a 18. évüket betöltött súlyosan fogyatékosok társadalmi hátrányainak mérsékléséhez, ezáltal esélyegyenlőségük javításához. Ez oly módon is kifejezésre jut, hogy a támogatás a jövedelemtől illetve annak nagyságától függetlenül járó ellátás. A súlyos fogyatékosság így olyan tartósan vagy véglegesen fennálló állapot, aminek következménye, hogy a súlyosan fogyatékos személy önálló életvitelre egyáltalán nem képes, vagy mások állandó segítségére szorul. A fogyatékossági támogatásnak a biológiai deficiteknek az életfeltételeket hátrányosan befolyásoló hatását kell legalább részben ellensúlyoznia.

A fogyatékossági támogatás havi összegét az esélyegyenlőségi törvény - 2001. július 1-jén hatályba lépett újabb módosítását követően - az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 65, illetve 80 %-ában határozza meg. A súlyos fogyatékosság ugyanis nem egy meghatározott károsodáshoz és kórformához kapcsolódik csupán, hanem a legkülönbözőbb fogyatékossággal összefüggésben léphet fel, s a legkülönbözőbb formákban. Egy időben több különböző fogyatékosság is fennállhat, amely alapján az érintett személyek több fogyatékossági kategóriába is besorolhatók. A társadalmi életbe való aktív integráció lehetősége, az önálló életvitelre való alkalmasság, az önkiszolgálási képesség foka sem egyforma a súlyosan fogyatékos emberek esetében, hiszen meglévő képességeik is eltérőek. A fogyatékossági támogatás mértéke is a fenti szempontok alapján differenciált. A két kategória így az önellátási képességhez igazodik.

Az esélyegyenlőségi törvény szerint a fogyatékossági támogatás havi összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 65 %-a a látási fogyatékos, a hallási fogyatékos, az értelmi fogyatékos valamint a mozgásszervi fogyatékos személyek esetében, ha bármilyen fokú önkiszolgálási képességgel rendelkeznek. Más a helyzet azon súlyosan fogyatékos személyek esetében, akiknek extrém szociális függőségükből eredő társadalmi hátrányaik csak magasabb ellátási mérték meghatározása mellett kompenzálhatók. A fogyatékossági támogatás havi összege ezért esetükben az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80%-a, ha halmozottan fogyatékosok vagy értelmi fogyatékosok illetve mozgásszervi fogyatékosok és önkiszolgálási képességük teljesen hiányzik. A fogyatékossági támogatással kapcsolatos igazgatási feladatokat 2000. december 31-ig az egészségbiztosítási ágazat központi igazgatását végző OEP, valamint igazgatási szervei, a fővárosi és megyei egészségbiztosítási pénztárak látták el. 2001. január 1-jétől az ellátás megállapítására a területi államháztartási hivataloknak van hatáskörük.

A súlyos fogyatékosság minősítését - a háziorvos által kitöltött beutaló nyomtatvány alapján - az OEP Országos Orvosszakértői Intézetének speciális szakértő bizottsága végzi.

A fogyatékossági támogatás iránti igények elbírálása folyamatosan történik, az ellátás folyósítására 2001. július 1-jétől került sor.

A fogyatékossági támogatás bevezetése szükségessé tette a hasonló funkciót betöltő jövedelem-kiegészítő jellegű ellátások - vakok személyi járadéka, magasabb összegű családi pótlék, súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési támogatása - integrálását is, amelyre a szerzett jogok védelmének szem előtt tartásával került sor.

Az esélyegyenlőségi törvény a fogyatékossági támogatás vonatkozásában csupán keretszabályokat tartalmaz, a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának részletszabályairól a 141/2000. (VIII. 9.) Korm. rendelet rendelkezik. A kormányrendelet kiadására a fogyatékossági támogatás bevezetésének előkészítésével összefüggő feladatokról szóló 2235/1999. (IX. 15.) Korm. határozat rendelkezéseinek megfelelően került sor.

A Pénzügyminisztérium tájékoztatása szerint a fogyatékossági támogatásra vonatkozó jogi szabályozás hatálybalépése óta 2001. április 30-ig 46.764 igénybejelentés érkezett - eddig 8.685 fő jogosultságát állapították meg a fogyatékossági támogatásra - az elbíráló szervhez, azaz a területi államháztartási hivatalokhoz. Bár az igénybejelentések számának havonkénti megoszlása egyenlőtlen képet mutat, mégis - figyelemmel az ellátás mértékének 2001. július 1-jétől történő növelésére is - a beérkező kérelmek számának fokozatos emelkedése prognosztizálható.

A fogyatékos személyek igényérvényesítésének megkönnyítése érdekében az OEP együttműködési megállapodásokat kötött a mozgáskorlátozottak, a vakok, a siketek, valamint az értelmi fogyatékosok egyesületeivel. A megállapodások keretében a felsorolt szervezetek közreműködnek abban, hogy a fogyatékos emberek kevesebb utánjárással, saját civil szervezeteik keretében megfelelő szakszerű segítséget kapjanak a hivatalos ügyintézésben. Mindezeken túlmenően az OEP sajtótájékoztatót tartott az igényérvényesítés módjáról, és az Egészségügyi Közlönyben a háziorvosok részére tájékoztatót tettek közzé az igényérvényesítés terén, a rájuk háruló feladatok ellátásáról. Mindezen feladatok megvalósítására az OEP több mint 10 millió forintot fordított.

A lakóotthoni ellátás részletes szabályozása törvényi és végrehajtási rendeleti szinten megtörtént. Az 1999. évi LXXIII. törvény 1999. október 1-jével módosította a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényt, ezáltal 1999. október 1-jétől bevezette a lakóotthoni ellátási formát, mint tartós bentlakást nyújtó intézményt, valamint rögzítette az intézményi térítési díj megállapítására vonatkozó szabályokat. A lakóotthon működésére vonatkozó részletes szakmai szabályokat a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000 (I. 7.) SZCSM rendelet tartalmazza.

A fogyatékos személyek speciális szükségleteihez igazodó komplex támogató szolgálatok modellkísérleteire vonatkozó pályázat meghívásos körben meghirdetésre került. A támogató szolgálatok kialakítása új feladat, mellyel elő kívánjuk segíteni a fogyatékos személyek ellátásának integrációját a meglévő szociális-, család, gyermekvédelmi hálózatba. A modellkísérlet két éves időtartamú, amely első évben önálló támogató szolgálat létrehozására és működtetésére, meglévő szociális intézmény feladatkörének bővülésével létrehozott támogató szolgálat kialakítására, már működő támogató szolgálat fejlesztésére és működési költségeinek kiegészítésére irányul. A 2001-es évben rendelkezésre álló forrás150 millió Ft, amely kiegészül a Munkaerőpiaci Alap Rehabilitációs Alapjának foglalkoztatás elősegítését célzó forrásaival, a Fővárosi Önkormányzat külön megállapodás alapján biztosított támogatásával. A modellkísérlet folytatására 2002. évben 180 millió Ft áll rendelkezésre. A modellkísérletre megyei jogú városi, fővárosi területi ellátási, kisvárosi, térségi modell, területi elv érvényesítése mellett kerül sor.

A fogyatékos személyek speciális szükségleteihez igazodó támogató szolgálatok szakmai és finanszírozási szabályainak kidolgozására a modellkísérlet lefolytatását követően kerül sor. A támogató szolgálat céljának, feladatának meghatározása megtörtént a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény módosításának 2001. évi előkészítése során.

A fogyatékos személyek gondozását biztosító intézményrendszer átalakítására irányuló program kidolgozása megtörtént. A fogyatékos személyeket ellátó tartós bentlakást nyújtó intézmények modernizálására irányuló program célja egyrészt, hogy az önálló életre személyi segítséggel képes fogyatékos személyek ellátása lakóotthonban történjen, másrészt, hogy az intézeti életformára szoruló fogyatékosok humanizált, modernizált intézményi körülmények között éljenek. A szociális intézmények 2010-ig történő átalakítása érdekében két éves szakaszokban történő fejlesztésre 2001-ben modellkísérleti program indul, meghívásos körben 6 intézmény átalakításával. A program 2001. évi lebonyolítására 38 millió Ft áll rendelkezésre.

A tartós bentlakást nyújtó ápoló-gondozó otthonokban élő fogyatékos személyek helyzetének felülvizsgálata megkezdődött. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény értelmében a rehabilitációs intézményekben valamint a fogyatékos személyek ápoló-gondozó otthonában elhelyezett személyek állapotának felülvizsgálatára van szükség. A vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a sérült személyek állapotuknak megfelelő intézményben élnek-e, rehabilitációjuk, fejlesztő foglalkoztatásuk az adott intézményi kereten belül biztosított-e vagy szükség van esetükben az intézményi ellátás változtatására. A törvény értelmében a vizsgálatot 2001. december 31-ig kell elvégezni. A felülvizsgálatban 2001. évben 156 intézmény érintett, melynek keretében várhatóan 14.700 fő felülvizsgálata valósul meg. Ezt követően 180 rehabilitációs intézet lakójának felülvizsgálatára kerül sor. A felülvizsgálatot a törvény értelmében erre a célra megyénként létrehozott (gyógypedagógus, pszichológus, pszichiáter szakemberek és a módszertani intézetek vezetői) szakértő bizottság végzi el. A felülvizsgálat lebonyolítására 2000. évre 32 millió Ft, 2001. évben 41,5 millió Ft áll rendelkezésre. A felülvizsgálatot 2001. április 15-ig 4170 fő esetében végezték el.

Kihirdetésre került a fogyatékos személyek otthonában élő és a rehabilitációs intézményben elhelyezett személyek állapotának felülvizsgálatáról szóló 11/2000. (X. 18) SZCSM rendelet, melynek alapján a felülvizsgálatra az intézetben végzett alapvizsgálatot követően kerül sor. Ennek érdekében 32 órás minősített továbbképzéssel 500 szakdolgozót készítettek fel, akik az alapvizsgálatot végzik. Az alapvizsgálatok elvégzése folyamatban van.

A lakáscélú állami támogatásokat a 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet szabályozza. A rendelet szerint a fogyatékos személyek közül a súlyosan mozgássérültek részesülhetnek - műszakilag akadálymentes lakás kialakításának többletköltségeire - vissza nem térítendő állami támogatásban. Erre a célra 2000-ben - az előirányzott 2 milliárd Ft helyett - 2,258 milliárd Ft-ot költöttek.

Az állami támogatások összegének alakulása (a 2000. december 11-i kormány-előterjesztés szerint) a következő:

millió Ft-ban

1999.
előzetes tény

2000.
módosított
előirányzat

2000.
várható

2001.
előirányzat

2002.
előirányzat

2003.
javaslat

1849

2000

1578

2000

2000

2000

Megjegyzés: korábban a lakáscélú támogatásokról szóló többször módosított 106/1988. (XII. 26.) MT rendelet alapján.

Megoldásra váró kérdések között említendők:

  1. a mozgássérültek számára igénybevehető akadálymentesítési támogatások kiterjesztése más fogyatékos csoportokra (így pl. a vakok és gyengénlátók részére),
  2. az állami támogatású bérlakás program keretében azon pályázatok előnyben részesítése, amelyek már a műszaki tervezés időszakában is figyelembe veszik az akadálymentesítési lehetőségeket,
  3. az egy főre jutó támogatási összegeknek legalább az aktuális inflációnak megfelelő emelése.

9. Intézményrendszer

Az Országos Fogyatékosügyi Tanács (a továbbiakban: Tanács) az esélyegyenlőségi törvény 24-25. §-ai alapján 1999. január 19-én alakult meg azzal a céllal, hogy segítse a Kormányt a fogyatékosüggyel kapcsolatos feladatainak ellátásában.

A Tanács feladata a fogyatékos személyeket érintő jogszabályok tervezeteinek véleményezése, hogy az e csoportra vonatkozó döntésekre, programokra, jogi szabályozásra javaslatot tegyen, az ügyeiket érintő tevékenységek koordinálásában részt vegyen. A fogyatékos személyek élethelyzetének alakulásáról rendszeresen tájékoztassa a Kormányt és kísérje figyelemmel a Program végrehajtását. A Tanács tagjai az esélyegyenlőségi törvény 25. §-ának (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a fogyatékos személyek országos érdekképviseleti szervezeteinek képviselői; a fogyatékosok érdekében működő non-profit szervezetek képviselői; a védett munkahelyek szervezetének képviselői; az önkormányzatok országos érdekképviseletét tömörítő szövetség képviselője és a Belügyminisztérium, a Szociális és Családügyi Minisztérium, az Egészségügyi Minisztérium, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, az Oktatási Minisztérium és a Pénzügyminisztérium képviselői.

A Tanács két éves működése során több, fontos - a fogyatékos személyeket közvetlenül érintő - jogszabálytervezetet tárgyalt meg és véleményezett. A Tanács folyamatosan működteti a mindig körültekintő és markáns véleményt megfogalmazó, igen aktív Fogyatékosügyi Civil Műhelyt, amely fontos szerepet tölt be a fogyatékkal élő személyekkel folytatott párbeszéd széles körűvé válásában.

A Tanács tagja lett a Rehabilitation International (Nemzetközi Rehabilitációs Társaság) nemzetközi szervezetnek.

A Fogyatékosok Esélye Közalapítványt a Magyar Köztársaság Kormánya alapította a fogyatékos személyek jogainak és esélyegyenlőségük biztosításának érdekében megfogalmazott közfeladatok végrehajtásában történő közreműködés céljából. A Közalapítvány kiemelkedően közhasznú szervezetként lett nyilvántartásba véve 1999. június 24-én. A Közalapítvány célja a fogyatékos személyek esélyegyenlőségének, társadalmi integrációjának elősegítése, a rehabilitációjukban közreműködők tevékenységének összehangolása és e tevékenységek megismertetése, a rehabilitációs célú átképzések támogatása, szervezése.

A Közalapítvány 2000-ben számos pályázati témakört, programot hirdetett meg a társadalmi esélyegyenlőség megvalósulásának támogatására:

  1. Logo, arculatterv kidolgozásának támogatása (keretösszeg 600 ezer Ft). A pályázat célja a Közalapítvány arculatának a megterveztetése. A kiírásra 9 pályázat érkezett, ebből 3 pályázatot támogatott a Kuratórium 600 ezer Ft összegben.
  2. A fogyatékos személyek társadalmi megítélésének változtatása című pályázati téma, amely program az integráció népszerűsítését, a fogyatékossággal élő emberek megismerését, elfogadását tűzte ki célul (keretösszeg 30 millió Ft). A pályázat keretében
    1. szakmai jellegű rendezvényeket (konferenciák, kiállítások, bemutatók, fórumlehetőségek a fogyatékos személyek életét feltáró reális kép érdekében). 51 pályázat érkezett, ebből 25 pályázatot részesített 8 millió Ft támogatásban a Kuratórium.
    2. kiadványokat (információt nyújtó, véleményt formáló tájékoztató anyagok, könyvek, újságok, filmek, hanganyagok készítése). 73 pályázat érkezett, ebből 32 pályázatot részesített 9.4 millió Ft támogatásban a Kuratórium.
    3. szabadidős, sport, kulturális tevékenységeket (lehetőség biztosítása a fogyatékos személyek számára művészi irányú tehetségük, sport terén elért eredményeik bemutatására, olyan programokra, amelyek során az ép és a fogyatékos emberek közösen vesznek részt kulturális- és sport tevékenységekben) támogatott a Kuratórium. 128 pályázat érkezett, ebből 69 pályázatot részesített 12.2 millió Ft támogatásban a Kuratórium.

  3. Támogató szolgálatok kialakítása, működtetése (keretösszeg 100 millió Ft). A pályázat célja: a fogyatékos személyeket segítő új típusú szolgáltatás alapjainak lerakása, speciális feladatkörű szolgáltatások modellezése. Több típusú, különböző szervezeti keretek között működő, és a helyi szükségletekhez igazodó szolgáltatásokat vállaló segítő rendszer kiépítése, elterjesztése, országos hálózatának kialakításához segítségnyújtás, és a szociális rendszerbe illesztésének kezdeményezése, egyben non-profit munkahelyteremtés a foglalkozási rehabilitáció háttér-szolgáltatásának megteremtése. A pályázati kiírásra 68 pályázat érkezett, amelyből 20 pályázatot támogatott a Kuratórium 102 millió Ft összegben. A Közalapítvány a programot 2 éves futamidővel tervezte.
  4. Szakmai képzések (keretösszeg 45 mFt). A Közalapítvány kiemelt feladata a fogyatékkal élő emberek munka világába való integrációjának elősegítése (OKJ szerinti szakképzés, betanító szakmai képzés, át- és továbbképzés, valamint képzési eszközök támogatásával). Összesen 29 pályázat érkezett, amelyből 12 pályázatot részesített 17.8 millió Ft támogatásban a Kuratórium.
  5. Akadálymentesítési program (keretösszeg 62 millió Ft). A pályázat célja az akadálymentesítési célú felmérések dokumentációjának a kidolgozása egy településen (településrészen) vagy intézményben, szervezetben az akadálymentesítés felmérése, valamint a kisebb ráfordítással akadály-mentesíthető közhasználatú épületek, sportlétesítmények átalakításának támogatása, hogy szolgáltatásaik fogyatékos személyek számára is elérhetőek legyenek. 106 pályázat érkezett, amelyből 72 pályázatot támogatott a Kuratórium 62.8 millió Ft összegben.
  6. Az életvitelt megkönnyítő segédeszközök beszerzése, kölcsönzése program (keretösszeg 50 millió Ft). A pályázat célja a fogyatékkal élő emberek sérültségükből adódó hátrányaik csökkentése, kompenzálása segédeszközök beszerzésének a támogatásával, tekintettel arra, hogy a társadalombiztosítás által támogatott eszközök köre jóval szűkebb a meglévő, és szükséges eszközök körénél. 116 pályázat érkezett, ebből 52 pályázatot támogatott a Kuratórium 43.4 millió Ft összegben.
  7. Súlyosan, vagy halmozottan sérült személyek szinten tartó, munkavégző képességet fejlesztő foglalkoztatása program (keretösszeg 25millió Ft). A pályázat célja olyan súlyosan sérült emberek foglalkoztatása, akiknél nem várható a munkaerő piacon való megjelenés, viszont a foglalkoztatás révén állapotukban fejlődés, vagy legalább az állapot stagnálása várható. 35 pályázat érkezett, amelyből 19-et támogatott a Kuratórium összesen 25 millió Ft összegben.
  8. Házi műhely kialakítása program (keretösszeg 15 millió Ft). A pályázat célja az önálló életvitelt, illetve a speciális segédeszközök javítását segítő eszközök beszerzése. Beérkezett 86 pályázat, ebből 40 pályázatot támogatott a Kuratórium 11.2 millió Ft összegben.
  9. Személyi segítés program (keretösszeg 30 millió Ft). A pályázat célja a fogyatékkal élő emberek személyi segítése a mindennapi életben. 96 pályázat érkezett, ebből 46 pályázatot támogatott a Kuratórium 44.4 millió Ft összegben.

10. Tárcaközi feladatok

Az esélyegyenlőségi törvény több területet érintően meghatároz olyan részfeladatokat, amelyek együttműködésben, a szakminisztériumok összehangolt munkájával oldhatók meg.

Ennek keretében a munkaképesség változás, rokkantság, fogyatékosság, foglalkoztathatóság, rehabilitálhatóság egységes értelmezésének és a különböző ágazati jogszabályok összhangjának megteremtése elkezdődött.

A munkaképesség-változás új minősítési rendszerének kialakítása az orvosi dokumentáció felülvizsgálatával szintén megkezdődött.