J/5049.
J/682.
BESZÁMOLÓ
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG ORSZÁGGYŰLÉSE SZÁMÁRA
A MAGYAR RÁDIÓ KÖZALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGÉRŐL
(2000. FEBRUÁR 29 - 2001. MÁRCIUS 31.)
Tartalomjegyzék
I. Bevezető *
II. A Magyar Rádió Részvénytársaság *
II. 1. A Magyar Rádió helyzete a magyar médiapiacon *
II. 2. A Magyar Rádió Rt. gazdasági helyzete *
II. 3. A Magyar Rádió Rt. 2001. évi stratégiai terve *
II. 4. A Magyar Rádió Rt. függetlensége *
III. A Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriuma 2000. évi működése *
III. 1. Kuratóriumi munka a számok tükrében *
III. 2. Elnökválasztási kísérletek *
III. 3. A kuratórium által végzett szakmai munka *
III. 3. a) A Magyar Rádió Archívumáról *
III. 3. b) Kiegyensúlyozottság, közszolgálatiság és pártatlanság a Magyar Rádióban *
III. 3. c) Foglalkoztunk még... *
III. 3. d) Néhány gondolat az elnökség munkájáról *
III. 4. A Magyar Rádió Közalapítvány gazdálkodása *
IV. Befejezés *
Kettős jubileum is meghatározta a Millennium évében a Magyar Rádió történetét. Egyrészt 75. születésnapját ünnepelte a sokat látott nemzeti közszolgálati intézmény, másrészt az évezredforduló előtt 5 évvel került az Országgyűlés elé az a törvényjavaslat, amely elfogadását követően alapjaiban változtatta meg a magyar elektronikus sajtópiac jogi, gazdasági és részben szakmai berendezkedését. Ez a változás természetszerűleg jelentős hatással járt a Magyar Rádióra nézve is, hiszen részvénytársasággá alakult és a tulajdonosi jogok gyakorlására külön tulajdonosi testület alapított az Országgyűlés.
A Magyar Rádió Közalapítvány 1996. február 27-i megalapítása óta immár ötödik alkalommal tesz eleget a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény (Mtv.) előírásának és nyújtja be beszámolóját a Magyar Országgyűlésnek. A beszámoló által vizsgált időszak kezdő napja az Országgyűlés által megválasztott új elnökség hivatalba lépésének napja, azaz 2000. február 29-e. Zárónapja pedig 2001. március 31-e, a társadalmi kurátorok delegálási jogosultsága megszűnésének napja.
A kuratóriumnak a beszámolási időszakban végzett munkáját nagymértékben befolyásolta két jelentős körülmény. Az első a Parlament által megválasztott új elnökségnek a Fővárosi Bíróságon történő bejegyzésének megakadályozása a korábbi kuratóriumi elnök részéről. Bár mind az első fokon eljáró Fővárosi Bíróság, mind a jogerős végzést hozó Legfelsőbb Bíróság elutasította a kérelmező kérvényét, a jogilag is véglegesnek tekinthető megoldásra csak a felülvizsgálati kérelem 2001. május 27-i elutasítása után kerülhetett sor. Az Országgyűlés döntését követő négy hónapban - a jogerős bírósági végzés megszületéséig - így sem a kuratórium, sem annak elnöksége és elnöke nem tudott teljes jogkörében eljárni. Ez a sajnálatos helyzet pedig már átvezet a fent jelzett másik meghatározó tényhez. A Magyar Rádió Rt. elnökének megbízatása 2000. augusztus elsején lejárt, a közszolgálati intézmény élére a beszámolási időszakban nem sikerült új elnököt választani. A Mtv. 69. § (2) bekezdése értelmében a kuratórium elnöksége - amennyiben nem hosszabbítja meg a részvénytársaság elnökének megbízatását - az elnök mandátumának lejártát megelőzően százhúsz nappal köteles pályázatot meghirdetni. E kötelezettsége teljesítésére - a már ismertetett bizonytalan jogi helyzet miatt - az elnökségnek nem volt lehetősége, így rajta kívül álló okok miatt törvénysértést követett el.
A vázolt, részben külső, részben belső események, valamint a kiszámíthatatlan jogi és politikai környezet erősen rányomta bélyegét a Magyar Rádió Közalapítvány 2000. évi működésére.
Fontos kiemelni, hogy sem a Magyar Rádió Rt., sem a Magyar Rádió Közalapítvány működését meghatározó jogszabályi környezet nem változott a vizsgált időszakban. Ez utóbbi tényt két okból is szükséges hangsúlyozni. Egyrészről a parlamenti ellenzéki pártok megállapodás hiányában nem tudtak eleget tenni a Mtv. előírásának és nem jelöltek tagokat a kuratórium elnökségébe, valamint az Ellenőrző Testületbe. Ennek a mulasztásnak a kiküszöbölésére mind kormánypárti, mind ellenzéki oldalról születtek javaslatok, amelyek döntően a médiatörvény módosítását tartották szükségesnek. Sajnos a pártok közötti konszenzus nem jött létre, így állandósult az átmenetinek hitt helyzet.
Másrészről továbbra is késnek azok a döntően technikai jellegű módosítások az Alapító Okiraton, melyek lehetővé tennék, hogy a Közalapítványt a Fővárosi Bíróság, mint kiemelten közhasznú szervezetet jegyezze be. Miután az alapítói jogokat a Magyar Országgyűlés gyakorolja, így a bejegyzés előfeltételeként megkövetelt módosításokat is csak a Parlament végezheti el egy országgyűlési határozat formájában. Erre a jogi aktusra vár a Közalapítvány 1998 óta.
II. A Magyar Rádió Részvénytársaság
II. 1. A Magyar Rádió helyzete a magyar médiapiacon
Magyarországon 2001. januárjában 116 helyi, regionális és országos rádióadó működött. Ezek közül a három országos főadó (Kossuth, Petőfi, Bartók), a regionális stúdiók, valamint a Külföldi Adások Főszerkesztősége lát el tisztán közszolgálati feladatokat, a többi kereskedelmi alapon működik. További jellemzője a magyar rádiópiacnak, hogy a Magyar Rádión kívül három kereskedelmi adó bír országos földfelszíni műsorszolgáltatói jogosultsággal.
Minden rádióműsor esetén jogos elvárás az adott műsor szerkesztőjével szemben, hogy megfelelő hallgatottságot érjen el. Szinte korlátozások nélkül, kizárólagosan ez az elv érvényesül egy kereskedelmi rádió műsorstruktúrájának kialakítása során, hiszen ennek révén realizálható a legmagasabb reklámbevétel. Természetesen a közszolgálati adóknál a hallgatottság nem lehet egyedüli értékmérője egyetlen műsornak sem, de ez nem jelenti azt, hogy teljes egészében eltekinthetünk ennek az objektív mutatónak a használatától. Vannak ellenben olyan, a közszolgálatiság lényegéből fakadó kötelezettségei a Magyar Rádió adóinak, amelyeknél a legcsekélyebb mértékben sem vehető figyelembe a hallgatottsági mutató.
Mindezeket szem előtt tartva rá kell mutatni arra, hogy a Magyar Rádiónak több olyan műsora is van, amely minden tekintetben - így a hallgatottságot illetően is - felveszi a versenyt a kereskedelmi adókkal. Talán nem véletlen, hogy ezek a műsorok szinte kizárólag politikai magazinműsorok, valamint hírműsorok. Több piac- és véleménykutató cég is végez felméréseket a Magyar Rádió műsorainak hallgatottságát, fogadtatását illetően és veti össze ezeket az adatokat az országos lefedettségű kereskedelmi adók konkurens műsoraival. Az adatsor és a grafikonok áttanulmányozása után kitűnik, hogy a Magyar Rádió Kossuth adójának több műsora az elhangzás időpontjában úgymond "piacvezető", tehát a legmagasabb hallgatottsággal bír. A Déli krónika és a Vasárnapi Újság nemegyszer az egymillió fős hallgatottságot is túllépi. A kiemelkedő hallgatottságon kívül van még egy érdekes jellemzője a Magyar Rádió e legnépszerűbb műsorainak. Ez pedig nem más, mint hogy ezek vannak a legnagyobb politikai támadásnak kitéve, ezekkel szemben nyújtják be a legtöbb kifogást az Országos Rádió és Televízió Testület Panaszbizottságához. Ez a jellemző könnyen magyarázható a műsorok témaválasztásával, hiszen szinte minden esetben politikai elfogultsággal, a pártatlan és kiegyensúlyozott tájékoztatás kötelezettsége megsértésének vádjával illetik az adott műsort.
Érdekesen alakul a hallgatókért folytatott verseny a három kereskedelmi és a három közszolgálati országos földfelszíni műsorszolgáltató között. A különböző rádióadók napi hatókörét vizsgálva azt látjuk, hogy a közszolgálati Kossuth adó, a Danubius rádió és a Sláger rádió megközelítőleg azonos számú hallgatót tud maga mögött. Ez számszerűsítve 30% fölötti mértéket jelent napi átlagban. A közszolgálati Petőfi adó és a Juventus rádió ezzel szemben csak mintegy 20% körüli hallgatótáborral rendelkezik, a közszolgálati Bartók adó pedig mindösszesen 3%-nyi hallgatóközönséget tud megszólítani. Jelentős mértékben tudná javítani, egyébként sem rossz hallgatottsági mutatóit a Kossuth adó, ha lehetővé válna műsorainak nyugati URH-n való elérhetősége. Miután a médiatörvény csupán két frekvenciát biztosít a Magyar Rádió országos műsorainak szolgáltatásához a 87,5 - 108,0 MHz frekvenciatartományban, ezért a Kossuth adónak az ún. CCIR sávba történő áthelyezése kérdésében tárgyalásokat folytattunk az ORTT-vel. Sajnos ezek a megbeszélések kézzelfogható eredménnyel eddig még nem jártak, de a testület pozitív hozzáállása a probléma megoldásához a jövőre nézve bizakodással tölthet el mindannyiunkat.
Szintén a piackutató cégek adatai alapján került nyilvánosságra, hogy a Magyar Rádió mintegy egynegyedes szeletét tudja magáénak a rádiók által felhasználható "reklámtortának". Összehasonlításképp érdemes megemlíteni, hogy ez az összeg arányában nagyságrendekkel nagyobb reklámpiaci részesedést jelent a Magyar Rádiónak a rádióadók között, mint amit a közszolgálati Magyar Televízió tud megszerezni a kereskedelmi televíziókkal szemben folytatott versenyben.
A Magyar Rádió Rt. műsorainak szórása eljutott abba a fázisba, hogy időben már nem tud sokkal többet sugározni. Kiemelten is igaz ez a Petőfi Rádióra és a Bartók Rádióra, hiszen e két adó napi 24 órában sugároz. A Kossuth Rádió műsorszórása is meghaladja a napi 20 órát. Külön is említést kell tenni a Magyar Rádió regionális hálózatáról, ahol 2000-ben tényleges bővülést sikerült elérni. Ennek kézzelfogható jele, hogy az év két különböző időpontjában megkezdte üzemelését a nagykanizsai és a szombathelyi stúdió. A helyi és regionális közélet felértékelődésének időszakában új perspektívát nyithat a Magyar Rádió számára saját regionális hálózata, amely a szükséges műszaki fejlesztéseket, a digitalizálást követően még sikeresebben veheti fel a versenyt az egyre növekvő számú lokális kereskedelmi és non-profit rádióval. Hatványozott a súlyuk a regionális stúdióknak a Magyarországon bejelentett 13 nemzeti és etnikai kisebbség számára sugárzott anyanyelvi műsorok készítésében és szórásában. Bizonyára ez a tény is közrejátszik abban, hogy a közszolgálati és kereskedelmi programok között immár regionális szinten is erősödő piaci verseny ellenére a Magyar Rádió regionális műsorai egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az adott vételi körzetben.
A Magyar Rádió Rt. által az Antenna Hungária Rt. részére átutalt sugárzási díj jelentős hányadát teszi ki a Külföldi Adások Főszerkesztősége (KAF) által naponta közel 11 órában sugárzott idegen nyelvű és a mintegy 8 órában sugárzott magyar nyelvű műsorok rövidhullámon történő szórása. Mindezek mellett a KAF napi 24 órás műsorral jelentkezik a Duna TV egyik hangcsatornáján. A párhuzamosság elkerülése, valamint a költségtakarékosság és a hatékonyság növelése érdekében szükséges volna elgondolkodni a lehetséges megoldásokról. A helyzetet tovább nehezíti, hogy nehéz objektívnek tekinthető hallgatottsági mutatókat beszerezni a műsorok külföldi hallgatottságáról, különösen az idegen nyelven sugárzott adások tekintetében. A külföldre történő sugárzás minden szempontból megnyugtató megoldásához a Magyar Rádiónak mindenképpen külső segítséget kell igénybe vennie, lehetőség szerint a Magyar Országgyűléstől.
II. 2. A Magyar Rádió Rt. gazdasági helyzete
A Magyar Rádió átalakítása, a részvénytársaság megalapítása 1996 augusztusában kezdődött meg. Az átalakulást követően az Rt-nek 1998-ban - egy rendkívül takarékos gazdálkodással és fokozott létszámcsökkentéssel - sikerült elérni, hogy a korábbi években keletkezett igen magas adósságállományt megszüntesse.
A Részvénytársaság 2000. évi gazdálkodását a korábban megindult folyamatoknak megfelelően a bevételek, valamint a költségek és ráfordítások egyensúlyának megtartása, a folyamatos finanszírozhatóság biztonságos fenntartása jellemezte.
A Magyar Rádió Részvénytársaság a 2000. évben 62 833 e Ft mérlegszerinti eredményt realizált, szemben az üzleti tervben megfogalmazott 5 012 e Ft mérlegszerinti eredménnyel.
A bevételek alakulása
A tervezett 12 359 M Ft bevétellel szemben 11 406 M Ft bevétel realizálódott, ami 92,3 %-os teljesítést jelent.
A Magyar Rádió Rt. bevételeinek főbb forrásai:
Előfizetői díjbevétel
A médiatörvény előírásaival összhangban, a készülék-üzembenntartási díjakból, valamint a díjfizetés alól felmentettek után kapott állami támogatásból származik a műsorkészítésre fordítható összegek döntő többsége. Az összes bevételen belül 43,4 %-ot ezek az összegek tesznek ki. A díjat a Magyar Posta Rt. szedi be az ORTT-vel kötött szerződés alapján. A tervek készítése során azzal számolt az Rt. vezetése, hogy szigorúbb beszedési akciókkal sikerül a nem fizetők jelentős többségét fizetésre bírni, melynek következtében emelkedni fog a díjbevétel összege is. Az élet azonban nem igazolta ezt a várakozást, így a tervhez képest több mint 450 M Ft-tal kevesebb bevétel folyt be 2000-ben, így az előző évi bevételekhez képest 100 M Ft-tal esett vissza az üzembenntartási díjbevétel összege. Ez azt jelenti, hogy 2-2,5 százalékkal romlott a fizetési kedv.
Sugárzási díjbevétel
A Magyar Rádió Rt. könyveiben átvezetésre kerülő sugárzási díjbevétel összege a tervhez viszonyítva 150 M Ft-tal maradt el. Az elmaradás az eredmény-kimutatásra nem gyakorol hatást, mert az megegyezik a műsortovábbítás költségével. Az összes bevételen belül a sugárzási díjbevétel összege 30,2 %-ot tesz ki. A műsortovábbítási díjból az adók részesedése az alábbiak szerint alakult.
Reklámbevételek
A reklámbevételek tekintetében - amely az összes bevételen belül 10,21 %-ot képvisel - a 2000. évben jelentős emelkedéssel számolt a társaság. Az így megfogalmazott 1 441 M Ft bevétellel szemben azonban mindössze 1 165 M Ft bevételt sikerült realizálni, ami 80,8 %-os teljesítést jelent.
A Magyar Rádió Rt. vezetése a terv összeállítása során a műsorok hallgatottságának emelkedésére, egy erőteljesebb reklámkampányra, illetve az olimpia kapcsán jelentkező vártnál is magasabb szintű reklámbevételre számított. A kitűzött célok azonban túlzott optimizmusra vallottak, melyet az országos reklámpiaci értékelés is igazolt. Országosan ugyan jelentősen nőttek a reklámozásra fordított összegek, a rádiók részesedése azonban változatlanul csökkent.
A fenti számok is azt mutatják, hogy az előző években tapasztalt tendencia folytatásaként tovább csökkent a reklámokra fordított összegeken belül a rádiópiac részesedése. A televíziós társaságok a rendkívül éles piaci verseny miatt listaáraikhoz képest jelentős kedvezményeket adnak, ennek hatására folytatódott a rádiós hirdetők átpártolása a TV csatornákra.
Általánossá - és számunkra kedvezőtlenné - vált a 19-39 éves korosztályok médiajelenléte alapján történő reklámtervezés.
A különböző rádiók közönségének átrendeződése 1999 végére lelassult, a változások sorozata azonban nem állt meg. A hallgatottsági mutatókat tovább alakította az a tény, hogy a 2000. év első felében további hét frekvenciát - ebből ötöt Budapesten - foglalhattak el az új rádiók. A felosztott frekvenciák között van olyan, amelynek a potenciális közönsége meghaladja a 2,5 millió hallgatót.
A MR Rt. számára nagy kihívást jelenthet a neves külföldi rádiók (BBC, Deutsche Welle, Radio France Internationale) közreműködésével alakuló hírrádió piacra lépése. A hallgatottság alakulása szempontjából további veszélyforrást jelent, hogy a már működő kereskedelmi rádiók sztárok szerződtetésével, exkluzív kívánságműsorokkal és nagy nyereményű játékokkal kínálnak alternatívát a reggeli és déli krónikák idősávjában. A versenytársak kínálata elsősorban a reklámozók számára fontosnak tartott 18-39 éves korosztály megtartására, valamint az ezer befogadóra vetített reklámköltség (CPT) alakulására fejt ki kedvezőtlen hatást. Az országos kereskedelmi rádiók hallgatottsága az említett korosztályokban jellemzően 2-3-szorosa a közszolgálati rádióénak. Így a CPT a kereskedelmi rádiók esetében 120-160 forint között alakult a MR Rt. adóinak 350-450 forintjával szemben.
A jelzett problémák kiküszöbölése érdekében a reklámértékesítési munkánkban rugalmas árpolitikát kell folytatni. Az üzletpolitika fontos elemének kell tekinteni a piaci rések felkutatását és az e területen végzett értékesítést, a reklámozók által eddig elhanyagolt célcsoportok előtérbe állítását. Kezdeményezőbbé kell tenni a piaci magatartást (kampánytervek ajánlása egyedi megjelenési formákra, több adóra és az RTV részletes műsorújságra épített összetett kampányok, tematikus ajánlatok).
A költségek és ráfordítások a tervben meghatározottak szerint alakultak. A legmagasabb arányt (37 %) az anyagjellegű ráfordítások képviselik. Ennek legnagyobb tétele a sugárzási díj, amely pénzügyi teljesítésként nem szerepel, de mind a költségek, mind pedig a bevételek között át kell vezetni. A személyi jellegű kifizetések összege az előző évivel azonosak, amely a fokozatos létszámcsökkenésből, valamint a betöltetlen státuszok zárolásából származik.
Továbbra is komoly gondot jelent az ÁFA-elszámolás rendszere. A Magyar Rádió Rt. az ÁFA-elszámolások során a magas összegű állami támogatások miatt mindössze a befizetendő ÁFA 17-18 %-át igényelheti vissza. Emiatt a társaság ÁFA vesztesége 2000-ben 973 M Ft volt, ami az éves költségek közel 8 %-át teszi ki.
A Magyar Rádió Rt vagyoni helyzetének alakulása
A Magyar Rádió Rt. vagyona 11 389 M Ft-tal emelkedett. Az 1999. évhez képest ez 239,2 %-os növekedést jelent. E nagymértékű emelkedés az alábbiakból adódik.
A fenti nehézségek ellenére határozottan kijelenthető, hogy a Magyar Rádió Részvénytársaság 2000. évi működése kiegyensúlyozott volt.
II. 3. A Magyar Rádió Rt. 2001. évi stratégiai terve
A kuratórium megtárgyalta a Magyar Rádió Rt. hosszú távú stratégiai tervének időszerűsítését. Azt annak a ténynek a figyelembevételével fogadta el, hogy a Magyar Rádió Rt. megválasztandó új elnöke - a pályázatában megfogalmazott célok elérése érdekében - még 2001-ben új, több évre szóló stratégiai tervet terjeszt a kuratórium elé. Ezzel összhangban elkészült a Magyar Rádió Rt. 2001. évi beruházási terve. A felhasználható pénz összege a várható értékcsökkenési leírás értékével azonosan alakul. Így:
II. 4. A Magyar Rádió Rt. függetlensége
A médiatörvény külön is kiemeli, hogy a közszolgálati műsorszolgáltatók tulajdonosi jogait gyakorló kuratóriumok kötelesek a részvénytársaság függetlensége felett őrködni. A függetlenségről ebben az esetben leginkább gazdasági és politikai értelemben kell beszélnünk. A Magyar Rádió Részvénytársaság függetlenségének védelmére irányuló törvényi kötelezettséget a kuratórium mellett a Közalapítvány Ellenőrző Testülete, a Rt. gazdálkodását illetően pedig a Felügyelőbizottság látta el. A beszámoló által érintett időszakban e testületek egyike sem fogalmazott meg olyan határozatot, vagy állásfoglalást, amely az intézmény függetlenségének sérelmét jelezte volna.
Mindezek ellenére mind a sajtóban, mind a politikai közéletben időről-időre megjelentek olyan vélemények, melyek minden alapot nélkülözően megkérdőjelezték a Magyar Rádió Rt. gazdasági stabilitását és ezzel együtt függetlenségét is. Egyes ellenzéki politikusok véleménye szerint a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriuma működésével veszélyezteti a Magyar Rádió Közalapítvány törvényben rögzített céljait, különösképpen a közszolgálatiság zavartalan biztosítását és ezen keresztül a függetlenségét. A megfogalmazott kritika azért is meglepő és felelőtlen, mivel a parlamenti ellenzéki pártok egy éve nem tesznek eleget a médiatörvény előírásának és nem delegálnak tagot a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumának elnökségébe. Ezzel mintegy kizárják magukat annak lehetőségéből, hogy mind a Közalapítvány, mind a Magyar Rádió valós működését belülről láthassák és azt konstruktív módon befolyásolják. Ehelyett, beazonosíthatatlan forrásokból szerzett információk alapján alkotnak véleményt és keltenek fölöslegesen feszültséget a közszolgálati Magyar Rádió körül, veszélyeztetve ezzel a Magyar Rádiónak a magyar médiapiacon betöltött pozícióját. Ezt a szándékot erősítik az olyan kijelentések is, mely szerint a Magyar Rádió "ex lex" állapotban van, mivel nincs elnöke.
Ezzel szemben teljes bizonyossággal kijelenthető, hogy a Magyar Rádió Rt. nincs vezetési válságban, mind a politikai, mind a gazdasági értelemben vett függetlensége biztosított volt a beszámolási időszakban. Mindezeken túl a Magyar Rádió gazdálkodása a 2000. évben eredményes volt.
III. A Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumának 2000. évi működése
III. 1. Kuratóriumi munka a számok tükrében
A Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriuma a beszámolási időszakban 9 kuratóriumi ülést tartott, 27 különböző napirendi pontot tárgyalt meg és ezek során 22 kuratóriumi határozatot fogadott el. A kuratóriumi elnökség ugyanezen egy év alatt 22 elnökségi ülést tartott, melynek során 43 napirendi ponttal foglakozott és 53 elnökségi határozatot hozott.
III. 2. Elnökválasztási kísérletek
A Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriuma a médiatörvény, a Közalapítvány Alapító Okirata és a Szervezeti és Működési Szabályzat által biztosított keretek között gyakorolja jogait és teljesíti kötelezettségeit, mint a Magyar Rádió Rt. tulajdonosi testülete. A kuratórium és annak elnöksége a jogszabályok által meghatározott feladatok végrehajtása mellet kiemelkedő fontosságú jogkörének gyakorlására készült 2000-ben. Ez nem más, mint a médiatörvény 1996-os hatálybalépését követően immár második alkalommal a Magyar Rádió Rt. elnökének négy évre történő megválasztása. Bár Hajdu István elnöki mandátuma csak 2000. augusztus 1-jén szűnt meg, a felfokozott hangulat már a társadalmi kurátorok tavaszi sorsolásánál érezhető volt. Mindez némely parlamenti ellenzéki pártnak köszönhető, akik átérezve a 2000. év jelentőségét a Magyar Rádió életében minden lehetőséget megragadtak, hogy különböző civil szervezetek mögé bújva saját jelöltjeiket juttassák a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumába. Megegyezés hiányában a sorsolás is kedvezett ennek a forgatókönyvnek, így fordulhatott elő, hogy több olyan "civil" kurátor került be a kuratóriumba, akik szoros szálakkal kötődtek bizonyos politikai pártokhoz. Ennek legeklatánsabb példáját az az Egyesület szolgáltatta, ahol a delegált "civil" kurátor azért volt kénytelen lemondani kuratóriumi tagságáról novemberben, mert összeférhetetlenségi ok állt elő vele kapcsolatban; beválasztották a Magyar Szocialista Párt országos elnökségébe.
Az imént vázolt összetételű "civil" kuratóriummal érkezett el tehát az az időpont, amikor a kuratórium elnökségének döntenie kellett Hajdu István elnöki mandátumának meghosszabbításáról, illetve új elnöki pályázati felhívás közzétételéről. Az elnökség áttekintve Hajdu István négy éves munkájának eredményét, egyhangúlag arra az elhatározásra jutott, hogy célszerűnek és szükségesnek látja új pályázat kiírását. Miután az ellenzéki pártok prominens képviselői a saját megegyezésük hiányát a kuratóriumi elnökség cégbírósági bejegyzésének megakadályozásával kívánták ellensúlyozni, így az elnökség időzavarba került az elnöki pályázati felhívás közzétételét illetően. A szűkre szabott benyújtási határidő ellenére 12 érvényes pályázat érkezett a Közalapítvány titkárságára. Az elnökség, átolvasva a pályázatokat és tájékozódva a társadalmi kurátorok között, a szakmailag legjobbnak, és - ami hasonlóképpen fontos - reálisan a leginkább megvalósíthatónak tűnő pályázatot terjesztette a kuratórium elé.
A jogszabályi előírásoknak megfelelően a kurátorok lehetőséget kaptak arra, hogy az elnökség által megnevezett pályázó pályázati anyagába betekinthessenek, és megfelelő módon felkészülhessenek az elnökjelölt meghallgatására. Sajnos a 2000. július 27-i elnökválasztó kuratóriumi ülésen Kondor Katalin elnökjelölt nem sok lehetőséget kapott arra, hogy szóban is kiegészíthesse pályázatát a feltett kérdésekre válaszolva, mivel a "civil" kurátorok többsége a Kossuth adó egyes műsorainak jelenlegi és múltbéli tematikájáról, személyi összetételéről faggatta a jelöltet. A Magyar Rádió jövője, Kondor Katalinnak a pályázatában megfogalmazott strukturális jellegű változtatási elképzelései és azok megvalósíthatósága csak nagyon ritkán került szóba. Ez a hangulat már előrevetítette annak lehetőségét, hogy a jelölt nem kapja meg a jogszabályban előírt 2/3-os szavazattöbbséget. Miután a közjegyző jelenlétében megtartott mindkét szavazási forduló eredménytelenséget hozott, így a Magyar Rádió Rt. 2000. augusztus 1-jétől elnök nélkül kénytelen élni mindennapjait.
Mindössze egy hónapig vezette az intézményt a két hivatalban maradt alelnök, majd szeptember elsején távoztak az alelnöki székekből. Az intézmény vezetését azóta ügyvezetői minőségben Szijártó István gazdasági igazgató látja el. Ehhez a felelősségteljes munkához - a jogszabályok által előírt esetekben - természetesen a kuratórium és annak elnöksége közreműködését is igénybe veszi. Időközben a kuratórium elnöksége újabb pályázati felhívást tett közzé, amelyre 23 pályázat érkezett. Ezek egy része értékelhetetlen volt, más pályázók esetében pedig nyilvánvalóvá vált, hogy nem támogatja őket a kurátorok 2/3-a. A három hónappal korábbi fiaskót elkerülendő az elnökség, a társadalmi kurátorok ajánlását figyelembe véve úgy döntött, hogy eredménytelenné nyilvánítja a pályázati fordulót és hosszabb benyújtási határidő biztosításával újabb pályázati kiírást fogalmaz meg. A nívósabb pályamunkák megszületését elősegítendő a kuratóriumi elnökség jelentősebb szakmai követelményeket fogalmazott meg a jelöltekkel szemben, valamint a pályáztatási eljárások során először, pályázati díj fizetése ellenében adott csak lehetőséget pályázatok benyújtására. Az addigi leghosszabb benyújtási határidő leteltéig hat érvényes pályázat került benyújtásra, melyek tartalmi megismerését és a társadalmi kurátorokkal történt egyeztetéseket követően a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumának elnöksége egyhangúlag Dr. Marinovich Endre pályázatát terjesztette a kuratórium elé, a Magyar Rádió elnöki tisztségére a 2001. március 1-jei kuratóriumi ülésen.
Az elnökség döntését nagyban megkönnyítette, hogy a társadalmi kurátorok - megismerve a benyújtott pályázatok mindegyikét - hasonló következtetésre jutottak, mint az elnökség tagjai, és informálisan maguk is javasolták Dr. Marinovich Endre pályázatának szavazásra bocsátását. Ezzel komoly esély mutatkozott arra, hogy több mint fél év után ismét legyen elnöke a közszolgálati Magyar Rádiónak. Sajnálatos és egyben érthetetlen módon, néhány nap alatt több kuratóriumi tag véleménye gyökeresen megváltozott, így az elnökjelölt mindkét szavazási fordulóban alig 1/3-os támogatottságot szerzett. Ennek a magatartásnak csupán egyetlen magyarázata lehet. Mégpedig az, hogy vannak olyan politikai erők, akiknek az érdekét az szolgálja, ha káoszt és rendetlenséget tudnak teremteni, illetve ezek hiányában azt a látszatot tudják kelteni, mintha anarchia és zűrzavar uralkodna az országban. Nos, a zavarosban évtizedekig szívesen halászóknak bizonyára rossz hírként szolgál, hogy a történtek ellenére az elnökség továbbra is eleget tesz a médiatörvény szabta kötelezettségeinek, és megfogalmazta az újabb - immár negyedik - pályázati kiírást.
III. 3. A kuratórium által végzett szakmai munka
A kuratórium 2000. június 29-i ülésén módosította SZMSZ-ét és a Magyar Rádió Közalapítvány életében első ízben felállított négy munkacsoportot. Az Archiválási, a Közszolgálati és Műsorszolgáltatási Szabályzat érvényesülését vizsgáló, a Stratégiai fejlesztések, valamint a Szervezeti és Működési Szabályzat módosítását előkészítő munkacsoportok létrejöttének elsődleges célja az volt, hogy ezekben a kiemelkedő fontosságú szakmai kérdésekben a kurátorok kiérleltebb, megalapozottabb döntés-előkészítő munkát tudjanak végezni. E gyakorlat bevezetésének következtében a kuratóriumi döntések, határozatok is nagyobb hatásfokú és alaposabb előterjesztést követően kerülhetnek elfogadásra.
III. 3. a) A Magyar Rádió Archívumáról
Több esetben foglalkozott az illetékes munkacsoport és a kuratórium is a Magyar Rádió Archívumának helyzetével. Minden alkalommal megdöbbenéssel hallottuk a Dokumentációs Igazgatóság vezetőjétől azokat a mulasztásokat, amelyek az intézményben hosszú évtizedekig zajlottak. Ezek közül néhány csak a kuratórium többszöri szóvátételét követően került orvoslásra, míg számos kérdésére a mai napig nem kapott egyértelmű, kielégítő választ a kuratórium. A hangarchívum évtizedeken át tartó leltározatlan volta, megismételhetetlen felvételek letörlése, illetve rögzítésének elmulasztása felbecsülhetetlen károkat okozott mind a Magyar Rádiónak, mind a magyar nemzetnek. A személyi felelős megnevezése és a megfelelő konzekvencia levonása természetesen minden esetben elmaradt. Mindezeket szem előtt tartva - az Archiválási munkacsoport előterjesztésére - a kuratórium ellenszavazat nélkül hozott határozatban kérte fel a Rt. ügyvezetését, hogy állapítsa meg a mulasztásokért felelős személy kilétét, továbbá azzal a kéréssel fordult a Felügyelő-bizottsághoz, hogy folytasson le célvizsgálatot az Archívum működésével kapcsolatban.
A 2000. év végére sikerült elérni azt, hogy először a 75 éves Magyar Rádió történetében elkészült a hangarchívumban őrzött felvételek teljes leltárja és azok vagyonértékelését is elkészítette egy külsős cég.
2001. márciusában újabb "ügyek" kerültek napvilágra, melyek közvetlen összefüggésbe hozhatók a Dokumentációs Igazgatóság vezetőjével. Ezek egyike, hogy a Nemzeti Audiovizuális Archívum létrehozásában a Magyar Rádió szerepvállalásáról minden előzetes felhatalmazás nélkül tárgyalásokat kezdett és kötelezettségeket is tartalmazó együttműködési megállapodást írt alá az Igazgató Úr. Ennél is nagyobb visszhangja volt annak a hírnek, mely szerint - minden ok nélkül - a Magyar Rádió hangarchívuma teljes "katalóguscédula" állománya kiírásra került tisztázatlan eredetű CD formátumra. Az ügyvezetői jogkörrel felruházott gazdasági igazgató a szóban forgó esetek tisztázására eljárást indított a Dokumentációs Igazgatóság vezetője ellen, aki időközben kezdeményezte munkaviszonyának közös megegyezéssel történő megszüntetését.
Az Archívummal kapcsolatosan szükséges megemlíteni még egy körülményt. Ez nem más, mint a korábbi beszámolókban is jelzett mulasztás ismételt felvetése, azaz a Magyar Rádió Rt. Archiválási Szabályzatát a vizsgált időszakban sem hagyta jóvá az ORTT, így az még mindig elnöki utasításként van érvényben. A Magyar Rádióban keletkező, sokszor felbecsülhetetlen értékű hanganyag megfelelő védelme érdekében szükséges volna, hogy az Archiválási Szabályzattal kapcsolatos eljárás mielőbb kimozduljon a holtpontról.
III. 3. b) Kiegyensúlyozottság, közszolgálatiság és pártatlanság a Magyar Rádióban
A médiatörvény 29. § (1) bekezdésében foglalt kötelezettségnek megfelelve a Magyar Rádió Rt-ben évek óta érvényben van a Közszolgálati Műsorszolgáltatási Szabályzat (KMSZ). Bár a KMSZ néhány pontjának megváltoztatása szükséges volna, azokat az intézmény korábbi elnöke nem tudta úgy megfogalmazni, hogy az egyetértési jogot gyakorló ORTT hozzájárulását adja a módosításokhoz. Ez a tény, valamint a Rádió elnöki székének hónapok óta tartó betöltetlensége az oka annak, hogy a KMSZ 1998 óta változatlan formában van hatályban. A műsorkészítésre vonatkozó előírások szempontjából bizonyos értelemben kiegészítő szabálynak tekinthető a Magyar Rádió Rt. Szervezeti és Működési Szabályzata, valamint a Kollektív Szerződés. E három szabályzat együttesen hivatott biztosítani, hogy a közszolgálati Magyar Rádió műsorai megfeleljenek a kiegyensúlyozottság és pártatlanság demokrácia által elvárt alapkövetelményének.
A Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumának hatásköre az érintett témával kapcsolatban arra terjed ki, hogy a - általa elfogadott - KMSZ-ben megfogalmazott előírások érvényesülését évente értékelje.
A Közszolgálati és Műsorszolgáltatási Szabályzat érvényesülésének ellenőrzéséhez a témában illetékes munkacsoport és rajta keresztül a kuratórium külső segítséget is kapott, egy általa megrendelt tanulmány formájában. A KÓD piackutató intézet által végzett vizsgálat a Kossuth adó hat hír- és politikai magazinműsorát vette górcső alá a 2000. márciusi és áprilisi műsorszámokat elemezve. A tanulmány készítői szerint az ORTT havonta közzétett mérései egyoldalú képet festenek az elektronikus médiumok hírszolgáltatásáról, hiszen figyelmen kívül hagyják a vizsgált műsorok tényszerűségét, a kommunikátorok pártatlanságát, vagy a szereplők, illetve a megjelenő vélemények sokszínűségét. Az elemzők szerint az ORTT mérése nem veszi figyelembe a név nélkül megjelenő, de politikailag azonosítható véleményeket, ezért feltehetően felülreprezentálja a kormány jelenlétét, mivel nem csupán az állásfoglaló megnyilatkozásokat, de a cselekvést is kódolja.
A tanulmány szerint az oly gyakran támadott Krónika műsorok tárgyilagosságára jellemző, hogy a pártatlanság megsértése egyedül a minősítő kifejezések használata formájában jelenik meg az interjúk 5%-ában. A műsorok - állítják a kutatók - láthatóan tudatosan ügyelnek az újságírói véleményformálás megjelenésének korlátozására.
A felmérés a munkacsoport által készített előterjesztést követően került a kuratórium elé. Értékelését követően a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriuma határozatban javasolta az Országos Rádió és Televízió Testületnek, hogy saját vizsgálati szempontjait a jövőben bővítse ki a KÓD tanulmányban megismert vizsgálati szempontokkal, módszerekkel.
Sajnálatos módon a kuratórium csak részben tudott élni azon jogosultságával, hogy beszámoltassa a Rádió elnökét a KMSZ-ben foglalt kötelezettségek betartásáról. Ennek oka közismert: 2000. augusztus 1-jétől nincsen elnöke az intézménynek. A kuratórium a lehetőségekhez mérten mégis szeretett volna megfelelni a törvényi előírásoknak, így december 18-i ülésére meghívta az ügyvezetőt, aki biztosította a Kossuth és Petőfi adó-főszerkesztőségek, valamint a KAF képviseletét a kuratóriumi ülésen. A különböző adó-főszerkesztőségeken a rádiós munkatársakra vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok gyakorlati alkalmazásának megismerését követően a kuratórium határozatában példaértékűnek minősítette a Regionális és Nemzetiségi Adások Igazgatósága által követett gyakorlatot és javasolta annak kiterjesztését a Rádió egészére.
III. 3. c) Foglalkoztunk még...
A Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriuma természetesen elvégezte mindazon feladatokat, amelyeket a vonatkozó jogszabályok ránézve kötelezően előírnak. Ennek megfelelően 2000. májusában megállapította a Magyar Rádió Rt. 1999. évi mérleg- és eredmény-kimutatását, majd 2000. júliusában újabb 4 évre megválasztotta a Részvénytársaság könyvvizsgálójává Dr. Serényi Ivánt (Audit Service Kft.), valamint a Felügyelőbizottság tagjává Dr. Gőblyös Istvánt és Dr. Bedros J. Róbertet. A Felügyelőbizottság tagjai ezt követően Dr. Gőblyös Istvánt választották a Felügyelőbizottság elnökévé. A 2001. február 15-i kuratóriumi ülésen kerültek jóváhagyásra a Magyar Rádió Rt. 2001. évi gazdálkodási és pénzügyi tervének fő összegei, és a 2001. évi adásidő. Szintén ezen az ülésen vizsgálta meg és fogadta el a kuratórium a Rádió hosszú távú stratégiai tervét, azzal a kitétellel, hogy a majdan megválasztásra kerülő elnök a pályázatában foglaltaknak megfelelően módosítja azt.
III.3. d) Néhány gondolat az elnökség munkájáról
Az elnökség által végzett munkát három különböző szegmens alapján lehet megbontani.
III. 4. A Magyar Rádió Közalapítvány gazdálkodása
A Magyar Rádió Közalapítvány működésének és gazdálkodásának alapvető jogszabályi hátterét a rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény, a Magyar Köztársaság 2000. évről szóló költségvetési törvénye, a számvitelről szóló 1991. évi XVIII. törvény, valamint a Magyar Rádió Közalapítvány Alapító Okirat biztosítja.
A Közalapítványnak 2000-ben is alapvető feladata volt, hogy a Magyar Rádió Rt. tulajdonosaként gondoskodjék a közszolgálati műsorszolgáltatás médiatörvényben meghatározott követelményeinek érvényesítéséről. A Közalapítvány meghatározott állami közfeladatokat lát el. E feladatokat a Magyar Rádió Rt. működtetése útján végzi akként, hogy ez a tevékenység egyben a Közalapítvány célszerű tevékenysége is, ezért nem minősül vállalkozási tevékenységnek.
A Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriuma a Közalapítvány 2000. évi költségvetését 1999. december 6-án fogadta el azzal, hogy az új elnökség létszámának függvényében és a költségvetési törvény ismeretében az módosítható. A költségvetési terv módosítása megtörtént és ennek szellemében gazdálkodott a Közalapítvány. A 2000. évi gazdálkodás legfontosabb alapelve az volt, hogy a Közalapítvány gazdálkodása nem lehet veszteséges, továbbá, hogy a 15 millió forintos alaptőke már megkezdett visszapótlása befejeződjön.
A médiatörvény alapján a Magyar Rádió Közalapítvány működési költségeit az Országos Rádió és Televízió Testület Műsorszolgáltatási Alapjából átutalt összegek fedezik. A törvény úgy rendelkezik, hogy az Alap bevételeinek 1 %-a fordítódjék a Hungária Televízió Közalapítvány, a Magyar Televízió Közalapítvány és a Magyar Rádió Közalapítvány finanszírozására, mégpedig egyenlő mértékben. A törvény arra is lehetőséget ad, hogy az Országgyűlés a fent jelzett 1 %-ot 3 %-ig kiegészítse. Az Országgyűlés 1997-98-ban 1 %-ról 1,5 %-ra, 1999-2000-ben 1,8 %-ra emelte a Közalapítványok járandóságát. 2000-ben az alábbi, a Közalapítvány költségvetését is befolyásoló döntések születtek:
A fenti tényezők együttesen az előző évekhez viszonyítva kedvezőbb helyzetbe hozták a Közalapítványt, így többek között ez évben sikerült feltölteni az induló tőkénket, sőt a Közalapítvány működése óta első ízben nyílt lehetőség arra, hogy a Magyar Rádió Rt-nek a műsorszolgáltatás támogatására pénzeszközt adjon át a Közalapítvány.
A Közalapítvány 2000. évi eredménye 19 023 e Ft-ban realizálódott az előző évi 3 994 e Ft-tal és a tervben megfogalmazott 21 837 e Ft-tal szemben. A tervhez viszonyítva ez 12,9 %-os elmaradást jelent. A Magyar Rádió Közalapítványt érintő bevétel összege: 107 286 e Ft. Ezen bevétel a tervhez viszonyítva 100 %-ban realizálódott, az előző évihez képest, viszont abszolút számban 3 054 e Ft-tal kevesebb. A 2000. évi tervben előirányzott bevétel összege: 107 285 e Ft volt. A Magyar Rádió Rt-t érintő bevétel összege: 6 425 148 e Ft, amely az előző évhez viszonyítva 16,9 %-os növekedést jelent. A növekedést nem az üzembenntartási díjbevétel emelkedése jelentette, - valójában az 1,23 %-kal csökkent az előző évihez képest - hanem a Danubius Rádió koncessziós díj bevétele eredményezte.
A 2000. évet érintő összes költségek és ráfordítások összege: 6 532 434 e Ft. Ebből a Magyar Rádió Rt-nek átutalt ráfordítás összege: 6 444 172 e Ft. A Közalapítványt érintő költségek és ráfordítások összege: 88 262 e Ft. Ez a tervhez viszonyítva mintegy 3,4 %-os túlteljesítést jelent, az előző évihez viszont abszolút számban 18 121 e Ft-tal kevesebbet. (Ez az elnökség létszámának csökkenéséből adódik.) A tervben meghatározott 2000. évi költségek és ráfordítások összege: 85 348 e Ft. A 2000. évi 3,4 %-os költségtúllépés az év folyamán több ízben meghirdetett rádió elnöki pályázat kiírásából, valamint a beszámolási időszakban vásárolt tárgyi eszközök és programok értékcsökkenésével magyarázható.
A Közalapítvány a 2000. évben is bővítette saját eszközállományát, számítógépek, programok, fénymásoló vásárlásával. A szabad rendelkezésű pénzeszközeit államilag garantált értékpapírba fektette, melynek 2000. december 31-i értéke 2 887 e Ft. Az év folyamán 24 millió Ft-ot fektettünk be Diszkont Kincstárjegyekbe, melynek a hozama 1 023 e Ft volt.
Összességében a Közalapítvány gazdaságilag egyensúlyban van, a korábbi években felhalmozott veszteségeket sikerült megszüntetni.
A Magyar Rádió Közalapítvány 2000/2001-ben teljesítette alapvető törvényi kötelezettségeit, ellátta a tulajdonosi joggyakorlás feladatköréből adódó kötelezettségeit. A kuratórium és elnöksége - a maga eszközeivel - segítette és ellenőrizte a Részvénytársaság munkáját a kiéleződő médiapiaci viszonyok között.
A tulajdonosi testület elnökségének kiegészítésére egyedül az Országgyűlésnek, mint alapítónak van lehetősége. Az elnökség és a kuratórium ennek megtörténtéig is ellátja mindazon jogszabályi kötelezettségeit, amelyek számára előírásra kerültek.
Egy teljes évtized telt el a rendszerváltás óta, a Magyar Rádió még sincs könnyű helyzetben, ha közszolgálati kötelezettségének teljesítését kérik számon rajta. Mindezt jól példázta az évekig zajló médiaháború, illetve a rádiós munkatársak és némely politikusok által fölöslegesen előidézett zavarkeltés. E negatív környezet ellenére nyugodt szívvel kijelenthető, hogy a Magyar Rádió által sugárzott műsorok megfelelnek a közszolgálatiság egyetemes követelményeinek. Ezen a helyzeten szerencsére az a körülmény sem változtatott, hogy immár 8 hónapja nincsen első számú vezetője a Magyar Rádiónak, mint ahogy az intézmény gazdálkodása is kiegyensúlyozott, sőt a 2000. évet nyereséggel zárta. A kuratórium elnöksége mindent megtett annak érdekében, hogy legyen elnöke a Magyar Rádiónak, de ennek a szándékának a teljesülésében megakadályozták. Miután 2001. április 1-től egy új összetételű kuratórium kezdi meg működését, így minden remény megvan arra, hogy az új évezred első rádió-kuratóriuma megválasztja a Magyar Rádió új elnökét. Azt a személyt, akinek legfőbb feladata a közszolgálati Magyar Rádió felkészítése és átszervezése lesz a következő évek, évtizedek kihívásainak megfelelően.
Bízom abban, hogy a jövő évi országgyűlési beszámoló már ennek a kiemelt jelentőségű eseménynek a bejelentésével kezdődhet.
Budapest, 2001. szeptember 06.
Szadai Károly
a kuratórium elnöke
MELLÉKLETEK
Panaszügyek 2000. február 29. és 2001. március 31. közötti időszakban
Sorsz. |
Bejelentő |
Adás időpontja |
Adó neve |
Bejelentés |
PB.hat. száma, kelte, átvétele |
Állás- foglalás |
Jogorvoslat |
ORTT határozat száma, kelte, átvétel ideje |
Döntés |
Bírósági jog- orvoslat |
Egyéb megjegyzés |
1. |
Nemes Ákos |
2000.03.04. |
Kossuth "Rádiókabaré" |
2000.03.06. |
20-1-491/2000. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
4.§-t kifogásolja |
2. |
dr.Feldmayer Péter |
2000.03.12. |
Kossuth |
2000.03.13. |
20-1-517/2000. |
vélemény panasznak helyt ad |
|
|
|
|
Zsidó közélet szereplői közül csak az ő neve hangzott el. |
3. |
Vogl Elemér |
2000.03.12. |
Kossuth |
2000.03.13. |
20-1-549/2000. |
panasznak helyt ad |
|
698/2000. (VIII.31.) |
elutasítva |
|
4.§-t kifogásolja, jogorvoslat elkésett |
4. |
Juhos László |
2000.04.08. |
Kossuth |
2000.04.09.04.10. |
20-1-680/2000. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Környezet- és természetvédelmi szervezetek országos találkozója |
5. |
Juhos László |
2000.04.13. |
Kossuth |
2000.04.13. |
20-1-726/2000. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Kishajó forgalom Dunakilitinél |
6. |
Huszti Imréné |
2000.04.02. |
Kossuth |
2000.04.02. |
20-1-682/2000. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Kampánycsend. Felhívja a figyelmet az egységes szerkesztésre. |
7. |
Fehér Tamás |
2000.04.02. |
Kossuth |
2000.04.04. |
20-1-676/2000. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Kampánycsend. Felhívja a figyelmet az egységes szerkesztésre. |
8. |
Magyar László |
2000.04.06. |
Kossuth |
2000.04.09. |
20-1-692/2000. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
A műsor előtt jegyzet; hírblokk megrövidítése; a szerkesztő személye |
9. |
Juhos László |
2000.04.13. |
Kossuth |
2000.04.14. |
20-1-710/2000. |
panaszos visszavonta vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Lányi nyilatko-zat;Tisza áradás; Mangel-Sípos riportja; álláspontjuk megjelenítését kérik. |
10. |
Juhos László |
2000.04.16. |
Kossuth |
2000.04.16. |
20-1-729/2000. |
vélemény panasz elutasítva |
panaszos igen |
613/2000. (VII.13.) 2000.07.14. |
elutasítva |
|
Tisza szabályozása |
11. |
Juhos László |
2000.04.10. |
Kossuth |
2000.04.10. |
20-1-696/2000. |
panasznak helyt ad |
|
|
|
|
Atomerőművek építésének támogatása |
12. |
Tóth Gáborné |
2000.04.09. |
Kossuth |
2000.04.09. |
20-1-724/2000. |
megszünteti |
|
|
|
|
Műsorvezető elleni kifogás |
13. |
Velkei Árpád |
2000.04.08. |
Kossuth |
2000.04.17. |
20-1-749/2000. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Mezőgazdaság helyzete |
14. |
Juhos László |
2000.04.14. |
Kossuth |
2000.04.15. |
20-1-728/2000. |
megszünteti |
|
|
|
|
Aradi Csaba érdemeinek felidézése. Panaszos visszavonta. |
15. |
Juhos László |
2000.04.10. |
Kossuth |
2000.04.11. |
20-1-694/2000. |
panasznak helyt ad |
|
|
|
|
Zöldek győri találkozója; álláspontjuk nyilvánosságra hozatala |
16. |
Juhos László |
2000.04.18. |
Kossuth |
2000.04.18. |
20-1-747/2000. |
panasz elutasítva |
panaszos |
597/2000. (VII.6.) 2000.07.06. |
panasz elutasítva |
|
Mangel Gyöngyi bősi zsilipekről elhangzott riportja |
17. |
Fispán Géza |
2000.04.16. |
Kossuth |
|
20-1-735/2000. május 20. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Lovas István jegyzet. |
18. |
Juhos László |
2000.04.16. |
Kossuth |
2000.04.16. |
20-1-734/2000. |
panaszos visszavonta |
|
|
|
|
Tiszába áramló víz mennyisége; álláspontjuk megjelenítését kérik. |
19. |
Juhos László |
2000.04.18. |
Kossuth |
2000.04.18. |
20-1-760/2000. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Radó Dezső bemutatása |
20. |
Juhos László |
2000.04.21. |
Kossuth |
2000.04.21. |
20-1-766/2000. |
panaszos visszavonta |
|
|
|
|
Felhívásuk nem került közzétételre. |
21. |
Juhos László |
2000.04.27. |
Kossuth |
2000.04.27. |
20-1-786/2000. |
visszavonta |
|
|
|
|
Védegylet nevű szervezet |
22. |
Vogl Arion |
2000.04.21. |
Kossuth |
2000.04.27. |
20-1-788/2000. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Áruházlánc pontos nyitvatartási ideje |
23. |
Besskó Dezsőné |
2000.06.03. |
Kossuth |
|
20-1-970/2000. 20-1-976/2000. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Közönséges szóhasználat |
24. |
Bőti Mátyásné |
2000.05.26. |
Kossuth "Cigányfélóra" |
|
|
vélemény panasznak helyt ad |
|
|
|
|
Perge Zsuzsa kifogásolja Tamás Gáspár Miklós beszédét. 4.§-t sért. |
25. |
Varga Mihály |
2000.05.25. |
Kossuth |
|
20-1-986/2000. |
vélemény panasznak helyt ad |
|
|
|
|
A műsorvezető magatartását kifogásolja. |
26. |
Juhos László |
2000.06.17. |
Kossuth |
2000.06.19. |
20-1-1019/2000 |
vélemény panasz elutasítva |
panaszos igen |
722/2000. (IX.5.) 2000.09.05. 2000.09.14. |
panasz elutasítva |
|
Az hangzott el, hogy a zöld szervezetek elégedetlenek voltak a tárca korábbi vezetőivel. |
27. |
dr. Kiss Pál |
2000.06.21. |
Kossuth |
2000.06.11. |
20-1-1030/2000 |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Fiume vagy Rijeka 23.§. (4) a. és nyelvtani szabályt. |
28. |
Szabó József Jenő |
2000.06.07. |
Kossuth |
2000.06.09. |
20-1-998/2000. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Hollós J. az MSZP-t hamis színben tüntette fel. |
29. |
dr. Urbánné Bara Erika |
2000.06.22. |
Kossuth |
2000.06.27. |
20-1-1044/2000 |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Túlsúlyban nyilatkozott Tasnádi Judit. |
30. |
Juhos László |
2000.06.29. |
Kossuth |
2000.06.29. |
20-1-1077/2000 |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
MOL gázügy "szocializmus" kifejezés |
31. |
Juhos László |
2000.07.01. |
Kossuth |
2000.07.01. |
20-1-1079/2000 |
panaszt visszavonta |
|
|
|
|
Árvízvédelmi munkák forrása |
32. |
Juhos László |
2000.07.07. |
Kossuth |
|
20-1-1121/2000 |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Felvezető szöveget kifogásolja és jóslatokba bocsátkozott a nyilatkozó. |
33. |
Urbánné Bara Erika |
2000.06.25. |
Petőfi |
2000.06.25. |
20-1-1062/2000 |
eljárást megszünteti |
|
|
|
|
1 órás műsor Malek Andreával |
34. |
Juhos László |
2000.07.17. |
Kossuth |
2000.07.17. |
20-1-1167/00. |
panasz elutasítva |
panaszos igen |
837/2000. (X.19.) 2000.10.27. |
jogorvoslat elutasítva |
|
Felvezető szöveget kifogásolja. |
35. |
Baranyai Veronika |
2000.07.08. |
Kossuth |
2000.07.11. |
20-1-1148/00. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
dr. Grespik László lejáratása |
36. |
dr. Újj Irisz |
2000.07.02. |
Kossuth |
2000.07.14. |
20-1-1154/00. |
panasz elutasítva |
panaszos igen |
838/2000. (X.19.) 2000.10.27. |
jogorvoslat elutasítva |
|
Térszínház a kastélyban c. riport |
37. |
Gyirán István |
2000.07.21. |
Petőfi Délelőtt |
2000.08.01. |
20-1-1240/00. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Egyoldalúan ismertették az evolúciós elmélet tudományos ismertetését |
38. |
Bödecs Barnabás |
2000.08.05. |
Kossuth |
2000.08.08. |
20-1-1254/00. |
vélemény panasz nak helyt ad |
|
|
|
|
Távolkeleti élmény a sztriptízbárban |
39. |
Fispán Géza |
2000.08.13. |
Kossuth |
2000.08.14. |
20-1-1276/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
4.§-t sért, zámolyi romák, "kampányolás". Különvé-lemény: részben helyt ad. |
40. |
Nemes Ákos |
|
Kossuth |
2000.08.14. |
20-1-1277/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
4.§-t kifogásolja |
41. |
Sztankovánszki Tibor |
|
MR hírműsorok |
2000.08.28. |
20-1-1315/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Az SZDSZ eseményeiről szóló tudósítást hiányolja. |
42. |
Égető Sándor |
2000.08.29. |
Kossuth |
2000.08.29. |
20-1-1325/00. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Rttv. 4.§. (1) sért. |
43. |
Juhos László |
2000.09.28. |
Kossuth |
2000.09.28. |
20-1-1458/00. |
eljárást megszünteti |
|
|
|
|
Zöldek - Reális Zöldek |
44. |
dr. Tóth István Zoltán Országimázs Központ |
2000.09.20. |
Kossuth |
2000.09.22. |
20-1-1437/00. |
vélemény panasznak helyt ad |
|
|
|
|
Törvény magyarázó szöveg megrövidítés |
45. |
Juhos László |
2000.10.05. |
Kossuth |
2000.10.05. |
20-1-1495/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
103%-os hatásfokú kazán |
46. |
Juhos László |
2000.10.03. |
Kossuth |
2000.10.03. |
20-1-1486/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Rttv. 4.§. (2) |
47. |
Juhos László |
2000.10.11. |
Kossuth |
2000.10.12. |
20-1-1517/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Miniszterelnöki interjúban energiafelhasználás |
48. |
Juhos László |
2000.10.07. |
Kossuth |
2000.10.08. |
20-1-1494/00. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Rttv.10.§.(5), álláspontjuk nyilvánosságra hozatala stb. |
49. |
Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége |
2000.10.15. |
Kossuth |
2000.10.16. |
20-1-1531/00. |
vélemény panasznak helyt ad |
|
|
|
|
Bauer Miklós 1956-os évek beli magatartásával kapcsolatos tényállítások és vélemények |
50. |
Nemes Ákos |
2000.09.30. |
Kossuth |
2000.10.08. |
20-1-1515/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Sértőnek ítélte |
51. |
Czeglédi Barna |
|
|
2000.10.06. |
20-1-1502/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Meteorológiai helymeghatározás |
52. |
Fispán Géza |
2000.10.15. |
Kossuth |
2000.10.16. |
20-1-1534/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Szélsőséges, méltatlan a közszolgálatiságra |
53. |
Ifj.Ertsey Attila |
2000.10.25. |
Kossuth |
2000.10.25. |
20-1-1580/00. |
panasz elutasítva |
panaszos igen |
397/2001. (III.14.) 2001.03.29. |
panasz elutasítva |
|
Taxis blokád eseményeiről a riport egyoldalú, sértő. |
54. |
Juhos László |
2000.10.22. |
Kossuth |
2000.10.22. |
20-1-1561/00. |
|
|
|
|
|
Reális zöldek nem kapnak műsoridőt. A panaszos visszavonta. |
55. |
Nemes Ákos |
2000.11.02. |
Kossuth |
2000.11.02. |
20-1-1611/00. |
panasznak helyt ad |
igen |
497/2001. (IV.4.) 2001.04.19. |
panasz elutasítva |
|
Hírszolgáltatással kapcsolatos észrevétel |
56. |
Kékesi Jenő |
2000.10.18. |
Kossuth |
2000.10.31. |
20-1-1605/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Tényszerűek legyenek a riportok |
57. |
Juhos László |
2000.11.09. |
Kossuth |
2000.11.09. |
20-1-1629/00. |
panasz elutasítva |
panaszos igen |
243/2001. (II.8.) 2001.02.19. |
panasz elutasítva |
|
Álláspontjuk megjelenítését kérik |
58. |
Juhos László |
2000.11.09. |
Kossuth |
2000.11.09. |
20-1-1641/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Veszélyes hulladék elhelyezés; nem kaptak lehetőséget |
59. |
Juhos László |
2000.11.09. |
Kossuth |
2000.11.10. |
20-1-1640/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Illés által megjelenített álláspontok |
60. |
Juhos László |
2000.11.04. |
Kossuth |
2000.11.11. |
20-1-1639/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Környezetgazdálkodási Intézet ügye |
61. |
Juhos László |
2000.11.09. |
Kossuth |
2000.11.10. |
20-1-1642/00. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Miért ismételték meg Balogh riportját? |
62. |
Juhos László |
2000.11.10. |
Kossuth |
2000.11.10. |
20-1-1643/00. |
panasznak helyt ad |
igen |
254/2001. (II.13.) 2001.02.23. |
panasz elutasítva |
|
Haraszthy álláspontját megjelenítettük, az övékét nem |
63. |
GF-né dr.Szilágyi Ilona |
2000.11.14. |
Kossuth |
2000.11.14. |
20-1-1651/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Olajügyben érintettek köre |
64. |
Juhos László |
2000.11.17. |
Kossuth |
2000.11.17. |
20-1-1670/00. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Álláspontjuk megjelenítését kérik a zöld szervezetek akciójáról |
65. |
Juhos László |
2000.11.18. |
Kossuth |
2000.11.18. |
20-1-1674/00. |
panasznak helyt ad |
igen |
|
|
|
A védegylet nem zöld szervezet |
66. |
Juhos László |
2000.11.17. |
Kossuth |
2000.11.17. |
20-1-1671/00. |
panasz elutasítva |
panaszos igen |
398/2001. (III.14.) 2001.03.30. |
panasz elutasítva |
|
Pepó miniszter szakmai működése |
67. |
Juhos László |
2000.11.19. |
Kossuth |
2000.11.19. |
20-1-1672/00. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Duna TV reklámja |
68. |
Fábry György |
2000.10.29. |
Kossuth |
2000.10.30. |
20-1-1683/00. |
megszüntetve |
|
|
|
|
A műsor hangvételét kifogásolja. Panaszos visszavonta a panaszt. |
69. |
Juhos László |
2000.11.22. |
Kossuth |
2000.11.23. |
20-1-1090/00. |
az eljárást megszünteti |
|
|
|
|
Műsorpolitikai kifogás |
70. |
Juhos László |
2000.11.23. |
Kossuth |
2000.11.24. |
20-1-1692/00. |
panaszt elutasítja |
|
|
|
|
Mi tekinthető hírforrásnak; felvezető szöveget kifogásolják |
71. |
Juhos László |
2000.12.02. |
Kossuth |
2000.12.03. |
20-1-1725/00. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Hulladékról elhangzott álláspont |
72. |
Juhos László |
2000.12.04. |
Kossuth |
2000.12.04. |
20-1-1743/00. |
panasz elutasítva |
panaszos igen |
498/2001. (IV.4.) 2001.04.19. |
panasz elutasítva |
|
Álláspontjuk megjelenítését kérik. |
73. |
Juhos László |
2000.12.06. |
Kossuth |
2000.12.06. |
20-1-1757/00. |
panasz elutasítva |
panaszos igen |
499/2001. |
panasz elutasítva |
|
Országgyűlés környezetvédelmi Bizottság ülése |
74. |
Juhos László |
2000.12.05. |
Kossuth |
2000.12.07. |
20-1-1758/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
Hulladék ügyben elhangzott álláspont |
75. |
Obendorfer Árpád |
2000.12.23. |
Kossuth |
2000.12.23. |
20-1-1896/00. |
vélemény panasz elutasítva |
|
|
|
|
A műsorvezető kijelentése. |
76. |
Győri Béla |
2000.12.29. |
Kossuth |
2000.12.30. |
20-1-3/01. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Háttérbeszélgetés nem volt pártatlan Rttv.4.§. |
77. |
Győri Béla |
2000.12.31. |
Kossuth |
2001.01.02. |
20-1-7/01. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
MIÉP-et sértették meg. |
78. |
Juhos László |
2001.01.06. |
Kossuth |
2001.01.08. |
20-1-48/01. |
panasz elutasítva |
panaszos igen |
416/2001. |
panasz elutasítva |
|
Szélkerekek |
79. |
Hanti Vilmos |
2001.01.17. |
Kossuth |
2001.01.18. |
20-1-74/01. |
panasznak helyt ad |
igen |
401/2001. április 2.(III.14.) |
panasznak helyt ad |
igen |
Civil kuratórium összetétele, munkája |
80. |
Juhos László |
2001.01.20. |
Kossuth |
2001.01.20. |
20-1-81/01. |
panasz elutasítva |
panaszos igen |
500/2001. |
panasz elutasítva |
|
Öreg fák védelme |
81. |
Juhos László |
2001.01.27. |
Kossuth |
2001.01.29. |
20-1-202/01. |
megszünt |
|
|
|
|
Közérdekű közlemény csengése, hangzása. Visszavonta a panaszt. |
82. |
Juhos László |
2001.01.29. |
Kossuth |
2001.01.29. |
20-1-240/01. |
megszünt |
|
|
|
|
Pilisjászfalura létesítendő gyár. Visszavonta a panaszt. |
83. |
Nemes Ákos |
2001.01.30. |
Kossuth |
2001.01.30. |
20-1-255/01. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Országértékelő, Budapest értékelő hír |
84. |
Juhos László |
2001.02.10. |
Kossuth |
2001.02.10. |
20-1-358/01. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Dráván tervezett vízlépcső |
85. |
Juhos László |
2001. 02.14. |
Kossuth |
2001.02.14. |
20-1-396/01. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Álláspontjuk megjelenítését kérik |
86. |
S. Kis Lajosné dr. |
2001.02.25. |
Kossuth |
2001.02.26. |
20-439/01. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Nem említették a nap egyediségét |
87. |
Juhos László |
2001.03.01. |
Kossuth |
2001.03.02. |
20-465/01. |
panasz elutasítva |
|
|
|
|
Elnökválasztás siketelensége |
88. |
Csukás Endre |
2001.02.25. |
MR Rt. |
2001.02.28. |
20-468/01. |
panasz megszüntetve |
|
|
|
|
Tóth Ilona semmisségi ítélete |
89. |
Juhos László |
2001.03.11. |
Kossuth |
2001.03.11. |
20-573/01. |
panasz elutasítva |
panaszos igen |
770/2001. |
panasz elutasítva |
|
Kárpát-medence hírműsor egyoldalú volt |
90. |
Juhos László |
2001.03.27. |
Kossuth |
2001.03.27. |
20-628/01. |
panasz elutasítva |
panaszos igen |
771/2001. |
panasz elutasítva |
|
Ipoly Únió Szervezete |
A Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriuma által
2000. február 29. és 2001. március 31. között tárgyalt napirendi pontok
2000. május 15. |
|
2000. június 29. |
|
2000. július 27. |
|
2000. szeptember 14. |
1) A Magyar Rádió Rt. helyzetének áttekintése |
2000. szeptember 28. |
|
2000. október 26. |
1) A Magyar Rádió Rt. elnöki tisztségére kiírt pályázati felhívásra beérkezett pályázatok értékelése |
2000. december 18. |
|
2001. február 15. |
|
2001. március 1. |
1) A Magyar Rádió Rt. elnökének megválasztása |
A Magyar Rádió Közalapítvány elnöksége által
2000. február 29. és 2001. március 31. között tárgyalt napirendi pontok
2000. március 13. |
|
2000. március 20. |
|
2000. április 17. |
|
2000. május 22. |
|
2000. június 1. |
|
2000. június 15. |
1) A Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriuma Szervezeti és Működési szabályzatának módosítási javaslatai |
2000. július 3. |
|
2000. július 21. |
|
2000. július 27. |
|
2000. augusztus 3. |
1) A Magyar Rádió Rt. elnöki tisztségére kiírandó új pályázat előkészítése |
2000. szeptember 4. |
1) A Magyar Rádió Rt. alelnök hatáskörével kapcsolatos kérdések |
2000. szeptember 28. |
1) Az elnökség tagjainak mobiltelefon-költségtérítése |
2000. október 5. |
|
2000. október 12. |
|
2000. október 30. |
1) A Magyar Rádió Rt. elnöki tisztségére kiírandó új pályázat előkészítése |
2000. november 27. |
1) A Magyar Rádió Rt. ügyvezetőjének II. és III. negyedévi gazdasági és közszolgálati beszámolója |
2000. december 14. |
|
2000. december 28. |
1) A Magyar Rádió Rt. elnöki tisztségére kiírt pályázati felhívás értékelése |
2001. január 22. |
|
2001. február 8. |
1) A Magyar Rádió Rt. elnöki tisztségére kiírt pályázati felhívásra beérkezett pályázatok felbontása |
2001. február 26. |
1) A Magyar Rádió Rt. elnöki tisztségére kiírt pályázati felhívásra beérkezett pályázatok értékelése |
2001. március 8. |
|
2001. március 26. |
1) Elnökségi felhatalmazás megadása a Magyar Rádió Rt. Dokumentációs Igazgatóságának vezetőjével szemben lefolytatandó vizsgálathoz |
A Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumába 2000. április 1-jétől
delegált társadalmi kurátorok és delegáló szervezetek neve
Delegáló szervezetek Társadalmi kurátorok
a) Országos Szlovák Egyesület Erdei Ferenc
b) Történelmi egyházak Benedek István Gábor
c) Isten Egyháza Hanula András
d) Állampolgári Jogvédő Liga Dr. Siklósi Irma Éva
e) Széchenyi Társaság Dr. Rubovszky András (2000. június 20-ig, helyette:)
Dr. Tóth József (2000. július 21-től)
Színházi Dramaturgok Céhe Radnai Annamária
Magyar Mozgóképrendezők Céhe Simó Sándor
Keresztény Értelmiségi Társaság Dr. Hosszú Gábor
f) Gyermekbarát Baráti Kör Hanti Vilmos
Magyar Református Lelkészegyesület Dr. Tóth Albert
g) Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége Bálint Attila
h) Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleteinek Szövetsége Dr. Sándor Péter (2000. máj. 16-ig, helyette:)
Dr. Solymos László (2000. jún. 5-től)
i) Magyar Egyetemi és Főiskolai Sajtó Egyesület Zelnik Bálint
j) Zöld Akció Egyesület Demeter Zoltán
k) Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Bordásné Kállai Vera
l) Csillebérci Okosodó Egyesület Újhelyi István (2000. dec. 7-ig, helyette:)
Szajda Szilárd (2000. dec. 15-től)
m) Nyugdíjasok Egészségmegőrző Országos Szövetsége Vezér Ágnes
n) Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége Dr. Nagy Bálint
o) Magyar Sportszövetség Hárshegyi János
p) Községi Önkormányzatok Szövetsége Kleinné Csiky Ildikó
r) Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség Milován Sándor
A MAGYAR RÁDIÓ KÖZALAPÍTVÁNY ELLENŐRZŐ TESTÜLETÉNEK
VÉLEMÉNYE
A MAGYAR RÁDIÓ KÖZALAPÍTVÁNY KURATÓRIUMÁNAK
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG ORSZÁGGYŰLÉSE RÉSZÉRE KÉSZÍTETT BESZÁMOLÓJÁRÓL.
(2000.FEBRUÁR 29 - 2001.MÁRCIUS 31.)
A Magyar Rádió Közalapítvány Ellenőrző Testületének mandátuma 2000. február végén lejárt. A Magyar Köztársaság Országgyűlése 2000. március 21-én - további jelöltek nélkül - egy főt választott az Ellenőrző Testület tagjává. A kialakult helyzetből adódóan - megfelelő visszafogottsággal - a Testület feladatait egyedül látom el.
A Magyar Rádió Közalapítvány Kuratóriumának Beszámolója a Magyar Köztársaság Országgyűlése részére 2000. február - 2001.március-ig című, a Kuratórium Elnöke által összeállított anyag jól áttekinthető, minden fontos részletet felölelő az ezt megelőzőknél plasztikusabb színvonalas beszámoló. A beszámoló nyelvezete szakmailag helytálló, egyszerűsége és könnyen áttekinthető szerkezete miatt a Kurátorok közül azok számára is jól átlátható, akik más képesítéssel és gyakorlattal rendelkeznek.
A Kuratórium és Elnöksége megválasztását követően csak 2000. május 27-e után gyakorolhatta teljes jogkörét, így - önhibáján kívül - mulasztásos törvénysértést követett el a Rádió-elnöki pályázat kiírásakor. Sajnálatos módon az Rádióelnöki pályázat kétszeri kiírása után sem sikerült elnököt választani, köszönhetően egyes kurátorok konszenzus-képtelenségének.
Folyamatos gondot okoz a magas összegű állami támogatás miatti jelentős ÁFA veszteség, amire úgy a Magyar Rádió Rt. vezetése, mint a Közalapítvány Kuratóriuma igyekszik megoldást találni.
Jelentős eredmény a Magyar Rádió Rt. Archívumának rendezése és az ennek eredményekénti jelentős vagyonnövekedés. Sajnálatos viszont, hogy a Dokumentációs Igazgatóság vezetője ellen eljárást kellett indítani, melynek következménye munkaviszonyának közös megegyezéssel való megszüntetése.
A Magyar Rádió Közalapítvány gazdálkodása a kisebb létszámú elnökség következtében ez előző évekhez képest kedvezőbben alakult. Sikerült feltölteni az induló tőkét, bővíteni, illetve létrehozni saját eszközállományát.
Megjegyezve, hogy a beszámoló által átfogott időszakban úgy a Magyar Rádió Közalapítvány Kuratóriuma, mint annak Elnöksége ülésein részt vettem személyes tapasztalataim és a rendelkezésemre álló dokumentumok alapján a
BESZÁMOLÓT
A Magyar Köztársaság Országgyűlésének elfogadásra ajánlom.
Horváth E Zoltán
Magyar Rádió Közalapítvány
Ellenőrző Testületének tagja