K/709/1.

Rockenbauer Zoltán

Országgyűlési Képviselő

Fidesz-Magyar Polgári Párt

Képviselőcsoportja

Tisztelt Képviselő Úr!

K/709 számon benyújtott írásbeli választ igénylő kérdéseire hivatkozva ismételten tájékoztatni kívánom, miként azt a K/468 számon benyújtott kérdései kapcsán július 12-én már megtettem, hogy a Külügyminisztériumban eddig sem volt és jelenleg sincs politikai tisztogatási hullám.

Konkrét felvetéseivel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatom:

  1. Július 12-i keltezésű válaszomban már jeleztem, hogy Jávorszky Béla tallinni nagykövet váltására azért került sor, mert felsőfokú végzettség hiányában kinevezése nem felelt meg az előző kormány által hozott 31/2002-es kormányrendelet vezetői kinevezésekről szóló paragrafusa előírásainak. Ez ugyanis felsőfokú végzettséghez köti a misszióvezetőknek hivatalból járó osztályvezetői kinevezést, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy külföldi magyar missziót csak felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkező személy vezethet. Ez felel meg az európai uniós gyakorlatnak is.
  2. A rendkívül fontos berlini nagyköveti posztra egy olyan diplomatát akarunk kinevezni, aki még Prőhle Gergelynél is nagyobb mértékben élvezi az új kormány bizalmát. Prőhle Gergely nagyköveti posztra való alkalmasságát ez nem kérdőjelezi meg. Ezért a tárca vezetése egy másik fontos európai misszió vezetésével kívánja megbízni.
  3. Kékessy Dezső dr. párizsi nagykövetünk berendelésének körülményeit július 12-i válaszlevelemben már vázoltam. Megismétlem: Kékessy nagykövet úr maga nyilatkozott úgy, hogy Orbán Viktor személyes kinevezettjének tekinti

magát. A kormányváltás után ezért nem láttam indokoltnak megbízatásának fenntartását.

  1. A külügyi gyakorlatban egy kihelyezés általában tényleg négy évre szól. Ez azonban nem jelent minden esetben éppen 1460 naptári napot. A berendelés időpontját gyakran befolyásolják az adott relációban zajló kétoldalú események, felsőszintű látogatások, a fogadó ország kiemelt belpolitikai eseményei, egy-egy fontosabb nemzetközi rendezvény, sőt a nagykövetek személyes szempontjai is. Ezek egy-két hónappal korábbra, vagy éppen későbbre módosíthatják a berendelés időpontját. Ez a külügyi gyakorlatban megszokott. Tar Pál vatikáni nagykövet esetében például éppen én kezdeményeztem, hogy szemben az elődöm által aláírt 2002. márciusi 31-i hatályú berendelési okiratban foglaltakkal, maradjon még 2002. júliusáig és kamatoztatva helyszíni tapasztalatait, járuljon hozzá Medgyessy Péter miniszterelnök úr vatikáni látogatásának sikeréhez.
  2. A strasbourgi Európa Tanács parlamenti közgyűlése szeptemberben kezdődik. Szakmai szempontból jobbnak tartom, ha az új közgyűlés idején már az új misszióvezető, az előző kormány külügyminiszterének kabinetfőnöke, Taubner Zoltán úr képviseli Magyarországot. Megjegyzem, ő korábban szintén Strasbourgban volt diplomata. Emellett szól az is, hogy a parlamenti közgyűlés elnöke szeptember végi időponttal hivatalos látogatásra hívta meg Medgyessy Péter miniszterelnök urat Strasbourgba.

  3. Nem készült lista az úgymond politikai okokból hazahívandó nagykövetekről, illetve beosztott diplomatákról, így erről tájékoztatást adni nem tudok. Ugyanakkor fent kívánom tartani a lehetőségét annak, hogy különböző tényezőket - így többek között az adott diplomaták teljesítményét, szakmai-emberi tulajdonságait, az új kormány iránti lojalitását, a külpolitikájával való azonosulásának fokát - mérlegelve 1460 napnál korábban is kezdeményezzek váltásokat. Pontosan így történt ez az előző kormány és külügyi vezetés idején is.

Budapest, 2002. augusztus 05.

Tisztelettel:
Kovács László