ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ

K/775.

Írásbeli kérdés

Szili Katalin asszonynak

Az Országgyűlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Asszony!

A Hsz. 91.§ (1)-(2) bekezdése, valamint 118.§ (1) bekezdése alapján - figyelemmel a 115.§ (2) bekezdésére - bejelentjük, hogy írásbeli választ igénylő kérdést kívánunk intézni Kovács László Miniszter Úrhoz

Kettős mérce működik a Külügyminisztériumban?

címmel.

Tisztelt Miniszter Úr!

A Külügyi Bizottság 2002. június 19-i ülésén Schmitt Pál korábbi genfi nagykövet azonnali hazarendelésével kapcsolatban Ön az alábbiakat mondta:

"Azt mondja az 1992. évi XXIII. törvény a köztisztviselők jogállásáról szólva a 21. § (5) bekezdésében, hogy "A köztisztviselő - a) pont - nem folytathat olyan tevékenységet, nem tanúsíthat olyan magatartást, amely hivatalához méltatlan, amely pártatlan, befolyástól mentes tevékenységét veszélyeztetné." ... A b) pont azt mondja, hogy A köztisztviselő párt nevében vagy érdekében - országgyűlési, illetve önkormányzati választásokon jelöltként való részvételt kivéve - közszereplést nem vállalhat. Igen ám, csakhogy Schmitt Pál úr még nem jelölt. A jelöltnél tehát megengedi, de hivatalosan ő még nem került bejegyzésre, és ez az az eset, amikor ő közszereplést párt nevében és érdekében még nem vállalhat. ... A 22. § (1) bekezdése azt mondja, hogy ha bármilyen okból létrejön egy ilyen összeférhetetlenség, azt a köztisztviselő köteles haladéktalanul, írásban bejelenteni."

"Létrejött egy politikai összeférhetetlenség, ... amit maga Schmitt Pál is elismer azzal, hogy kéri a felmentést. Vagyis azzal, hogy ő elfogadta a felkérést, a "befolyástól mentes, pártatlan és közszerepléssel nem járó" helyzet megváltozott. És ha létrejön egy ilyen összeférhetetlenség, be nem látom, hogy miért kellene ezt további két és fél hónapig fenntartani."

"Külügyminisztérium - alapvető érdeke, hogy a köztisztviselő teljes munkaerejét, tehetségét teljes munkaidőben munkaköri feladatainak folyamatos, hivatásszerű végrehajtására fordítsa. No, ez az, amit én itt veszélyben láttam, hiszen maga Schmitt Pál nagykövet utalt arra több nyilatkozatában, hogy már most napi hat-nyolc órát fordít a felkészülésre."

"Lehet, hogy Schmitt Pál előbb közölte a sajtóval, mint velem azt, hogy ő bizony, egy olyan szereplést fog vállalni, egy olyan posztot fog vállalni, ami összeférhetetlen a köztisztviselői magatartásával? Mert a törvény azt mondja, hogy ha fönnáll egy ilyen összeférhetetlenség, arról a munkahelyét, a hivatali vezetőjét, a külügyminisztert kell írásban értesíteni, és nem a sajtót."

"Hadd mondjam, hogy ha a Szocialista Párt fővárosi szervezete jelölte volna Schmitt Pált, nyilván megkérdezett volna engem, akkor én azt mondtam volna, hogy vessék fel Schmitt Pálnak az ügyet, és közöljék vele, hogy én persze haza fogom őt hívni. Én nem engedtem volna még ennyire sem, mert ha a saját pártomról van szó, akkor ebben szigorúbb vagyok, hogy a látszatát is elkerüljem ilyesfajta összeférhetetlenségnek. ... Amikor '94-98 között miniszter voltam, nagyköveti értekezleten hirdettem ki, nehogy megismétlődjön az, ami az MDF-kormány utolsó időszakában volt, hogy tizenvalahány nagykövet az MDF országos listáján jelent meg. Ezt akkor ellenzéki képviselőként elleneztem, miniszterként pedig azt mondtam, négy év múlva nem szeretném, ha ilyen előfordulna, mert azonnal haza fogom hívni azt a nagykövetet, aki jelöltként az MSZP listáján megjelenik. Ezt összeegyeztethetetlennek tartom, saját pártom esetében még inkább."

"Érezheti úgy egy, a polgári kormány színeiben induló főpolgármester-jelölt, hogy neki a fogadó országban az előző kormány külpolitikáját kell méltatnia, nagyra értékelnie és bírálnia kell a jelenlegi kormány külpolitikáját. Ezt átéltem miniszterként 1994-ben, '95-ben, hogy az előző kormány által kinevezett nagykövetek - neveket is tudok mondani, a sajtó nyilvánosságának kizárásával -, akik egészen elképesztő cikkeket engedtek meg maguknak a helyi lapokban az akkor már hivatalban lévő szocialista kormány külpolitikájával kapcsolatosan, egyáltalán az egész tevékenységével szemben. Tehát szeretném megelőzni az ilyen kísértéseket, az ilyen csábításokat, ezért gondoltam azt, hogy az összeférhetetlenséget meg kell szüntetni."

"Egy MDF által kinevezett nagykövet írt nekem egy dühödt levelet, hogy tekintsem üresnek azt a bizonyos állomáshelyet, nagyköveti széket, mert ő nem hajlandó a szocialista kormánnyal együtt dolgozni. Megvontam a vállamat, ha nem, hát nem. Nekem nem volt tervem őt hazahozni, elég rövid időt töltött kint, de azt gondoltam, ha ő nem akar velünk együtt dolgozni, akkor jöjjön haza. Három nap múlva azonban kaptam tőle egy másik levelet, amelyben azt írta, hogy meggondolta magát, és mégis kérne 9 hónapot. Hogy miért éppen 9 hónapot, ezt nem tudom, lehet, hogy a vámügyek miatt, mert akkor megvan a vámkedvezményhez szükséges kint tartózkodása. Azt mondtam erre, mivel az illető semmit nem vétett, és ha ez a kívánsága, semmisnek tekintem az előző levelét, megkapja a 9 hónapot. 9 hónap után hazajött, majd a Külügyminisztériumból végkielégítéssel távozott, és egy hét múlva a 168 órának egy óriási nyilatkozatot tett a politikai tisztogatásról. Nos, a hála nem politikai kategória, szokták mondani, úgyhogy nem tekintem fontos szempontnak, hogy mit mond egy távozó nagykövet, mert pontosan azt mondta, amit a legkevésbé vártam tőle. Köszönöm szépen."

Július 29-én Katona Tamás varsói nagykövet bejelentette, hogy indul a helyhatósági választásokon, és megméretteti meg az I. kerületi polgármesteri posztért. Ezzel kapcsolatban az alábbi kérdéseket tesszük fel Külügyminiszter Úrnak:

  1. Összeegyeztethetőnek tartja-e, hogy a varsói nagykövet polgármester-jelölti szereplését a nagyköveti megbízatás "befolyástól mentes, pártatlan és közszerepléssel nem járó" kritériumaival?
  2. Jelezte-e Önnek - a nyilvános sajtótájékoztatón történő bejelentését megelőzően - írásban a nagykövet úr, hogy párt illetve pártok (Magyar Demokrata Néppárt, Centrum Párt) támogatásával és érdekében politikai szereplést vállal? Volt-e Önök között bármilyen egyeztetés ebben a kérdésben és ott miben állapodtak meg?
  3. Katona Tamás részt vett a nagykövetek részére tartott külügyminisztériumi értekezleten, ahol - az erről szóló tudósítás szerint - csak azok voltak jelen, akiket még nem mentettek fel, vagy nem hívnak haza a közeljövőben. Ebből következően a varsói nagyköveti posztot továbbra is - az év végéig - Katona Tamás tölti be?
  4. Amennyiben Miniszter úrnak nem volt tudomása a sajtótájékoztatóról, hazarendeli-e most azonnali hatállyal Katona Tamást ugyanúgy, ahogyan ezt Schmitt Pál független főpolgármester-jelölt esetében megtette, vagy kettős mérce működik a Külügyminisztériumban a jelöltté váló nagykövetek megítélésében?
  5. A tíz napos hazarendelési határidő akkor is vonatkozik-e a jelenlegi varsói nagykövetre, ha emiatt elesik a két éves kinn tartózkodás miatt szeptemberben esedékes vámkedvezménytől, vagy valamilyen "áthidaló megoldást" keresnek ebben az esetben?
  6. Az Ön véleménye szerint Katona Tamás végleg távozik a Külügyminisztérium állományából vagy számíthat-e más nagyköveti kinevezésre egy esetleges sikertelen választási szereplés után?

Budapest, 2002. augusztus 28.

Tisztelettel:

Dr. Surján László
Fidesz

Dr. Kelemen András
MDF