ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ
Fidesz - Magyar Polgári Párt

T/940.

Képviselői önálló indítvány

2002. évi .... törvény
a lakásépítéshez - és vásárláshoz nyújtandó szociálpolitikai kedvezményről

Az Országgyűlés elismerve, a családok támogatásában, a gyermeket vállalók többletterheinek enyhítésében, az otthonteremtés segítésében és az ehhez szükséges költségvetési források megteremtésében viselt felelősségét, továbbá annak érdekében, hogy a családok helyzete a jövőben is érezhető mértékben javulhasson, a lakásépítéshez - és vásárláshoz nyújtandó szociálpolitikai kedvezményről a következő törvényt alkotja:

1. §

(1) Állami támogatásként lakásépítési (-vásárlási) kedvezmény (a továbbiakban: kedvezmény) illeti meg a külön jogszabályban meghatározott igénylőt a vele közös háztartásban élő, általa eltartott és a felépített, illetőleg megvásárolt lakásba vele együtt beköltöző gyermeke és más eltartott családtagja után az építési költség (vételár) megfizetéséhez.

(2) A kedvezmény a következő célokra nyújtható:

a) új lakás felépítése, a családi vagy ikerház emeletráépítésnek nem minősülő tetőtér-beépítésének a kivételével,

b) az értékesítés céljára újonnan felépített és felépíttetett lakás megvásárlása,

c) olyan építési munkákra, amelyek eredményeképpen ötven százalékot elérő arányban az igénylő tulajdonában lévő lakása, az épület alapterületének növelésével legalább egy lakószobával bővül,

ca) bármely építtető esetében, illetőleg

cb) kettő vagy több gyermeket eltartó építtető esetében, ideértve a tetőtér-beépítést is,

d) a három vagy több gyermeket eltartók 2001. augusztus l-jén már tulajdonában lévő lakás értékesítése, és helyette nagyobb hasznos alapterületű és legalább egy lakószobával több szobaszámú, továbbá legalább komfortos lakás vásárlása esetén, ez utóbbi lakóingatlan megvásárlásához, ha az értékesített lakás az eltartóknak legalább 50% arányú tulajdonában állt, továbbá, ha az értékesített lakás teljes vételárát a vásárlására fordítják. A kedvezmény igénybevételével megvásárolt lakóingatlanban az eltartók tulajdoni hányada nem lehet kevesebb, mint az értékesített lakásban volt.

(3) Nem minősül új lakás felépítésének vagy lakás bővítésének a meglévő épület, épületrész vagy építmény átalakítása.

(4) A kedvezmény összege a (2) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott esetben a szerződés megkötésének időpontjában meglévő első, második és harmadik gyermek után gyermekenként egymillió forint, minden további gyermek után gyermekenként ötszázezer forint.

(5) A kedvezmény összege a (2) bekezdés c) és d) pontjában meghatározott esetekben, a szerződés megkötésének időpontjában meglévő első, második és harmadik gyermek után gyermekenként ötszázezer forint, minden további gyermek után gyermekenként kétszázötvenezer forint.

(6) Fiatal házaspár kérelmére a kedvezményt, ha még nincs gyermekük, két gyermekig, ha már van egy gyermekük, további két gyermekig, ha már van két gyermekük, a harmadik gyermek után önálló kölcsönként meg kell előlegezni. A megelőlegezés időtartama - amely alatt törlesztést nem kell fizetni, de az esedékes kamatokat külön jogszabályban meghatározott módon a költségvetéssel elszámolja - egy gyermek vállalása esetén három év, két gyermek vállalása esetén hat év. Ha a gyermekek az előírt határidőn belül megszületnek, a kedvezményt a fiatal házaspárnak jóváírják, ha nem születnek meg, úgy a kölcsöntartozást és kamatait a felek megállapodása szerinti módon kell kiegyenlíteni.

(7) E törvény szempontjából fiatal a házaspár, ha a kölcsön (adásvételi) szerződés megkötése időpontjában a házastársak egyike sem töltötte be a 35. életévét.

(8) A (2) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott célra nyújtott kölcsönből még fennálló tartozás csökkentésére a kölcsönszerződés megkötésének időpontjában hatályban volt jogszabály rendelkezéseinek megfelelő adósokat az adásvételi szerződés megkötését vagy új lakás építése esetén a hitelszerződés megkötését, illetőleg a használatbavételi engedély kiadását követően született gyermekek után is megilleti - a születés időpontjában meglévő, az (1) bekezdés szerinti gyermekeiket és személyi feltételeiket számításba véve - a (4) bekezdésben meghatározott kedvezmény, valamint a külön jogszabályban meghatározott kölcsönök esetében a gyermek születésének időpontjáig esedékessé vált és az adós terhére elszámolt szerződéses kamatoknak a kedvezményre jutó összege.

2. §

(1) A kedvezmény összege gyermeken kívüli más eltartott családtag után személyenként harmincezer forint.

(2) A kedvezmény összege - ide nem értve az 1. § (2) bekezdés d) pontja szerinti kedvezményt - az építési költség (eladási ár), illetőleg saját beruházású lakás építése vagy bővítése esetén az adók és járulékok megfizetését is igazoló számlákkal, illetve vásárlás esetén adásvételi szerződéssel bizonyított tényleges pénzkiadások 65%-át nem haladhatja meg. Az 1. § (2) bekezdés d) pontjában meghatározott kedvezmény összege az eladott lakóingatlan adásvételi szerződés szerinti eladási ára és a helyette vásárolt lakóingatlan adásvételi szerződés szerinti vételára közötti különbséget nem haladhatja meg.

(3) A kedvezmény szempontjából gyermek:

a) az igénylő vér szerinti és örökbe fogadott gyermeke,

b) az igénylő gyámsága alatt álló legalább egy éve vele együtt élő és általa eltartott gyermek, ha az igénylő vállalja, hogy a gyámság három éven belüli megszűnése esetén a kedvezményt visszafizeti,

c) az átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek, aki a gyermek- és ifjúságvédő intézettel kötött megállapodás alapján legalább egy éve él az igénylőnél, mint nevelőszülőnél, ha ez utóbbi vállalja, hogy az elhelyezés három éven belüli megszűnése esetén a kedvezményt visszafizeti, ha másik gyermek gondozására megállapodást nem köt.

(4) A kedvezményt ugyanazon gyermek vagy más eltartott családtag után csak egy alkalommal lehet igénybe venni.

3. §

(1) A kedvezmény szempontjából - a (2) bekezdésben előírt feltételek fennállása esetén - az építtető, vásárló eltartottjának minősül

a) a gyermek, ha

1. a 16. életévét még nem töltötte be,

2. a 16. életévét már betöltötte, de oktatási intézmény nappali tagozatán tanul és a 25. életévét még nem érte el,

3. a 16. életévét már betöltötte, de testi vagy szellemi fogyatékossága (betegsége) miatt munkaképességét legalább hatvanhét százalékban elvesztette és ez az állapota legalább egy éve tart, vagy egy év alatt előreláthatóan nem szűnik meg;

b) az építtető (vásárló) kereső tevékenységet nem folytató házastársa (élettársa), ha

1. munkaképességét legalább hatvanhét százalékban elvesztette, vagy

2. az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte, vagy

3. háztartáson belül gondoz legalább két olyan gyermeket, akik koruknál fogva családi pótlékra jogosultak, illetőleg egy állandó ápolásra szoruló fogyatékos gyermeket vagy a c) pontban említett hozzátartozót, aki a munkaképességét legalább hatvanhét százalékban elvesztette;

c) az építtetőnek (vásárlónak) vagy házastársnak szülője (mostoha- és nevelőszülője), nagyszülője, testvére, ha az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte, vagy a munkaképességét legalább hatvanhét százalékában elvesztette.

(2) Az (1) bekezdésben felsorolt személyeket a kedvezményre jogosultság szempontjából csak akkor szabad figyelembe venni, ha

a) az építtetővel (vásárlóval) - a házastársat és gyermekeit kivéve - legalább egy éve közös háztartásban élnek, és

b) havi rendszeres keresetük, jövedelmük a szerződéskötés időpontjában hatályos külön jogszabályban megállapított öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem haladja meg, továbbá

c) az építtetővel (vásárlóval) az új lakásba együtt költöznek be.

(3) Az (1) bekezdés a) pontjában említett gyermeket - a teljes ellátást biztosító intézetben tanuló gyermek kivételével - az építtetővel (vásárlóval) közös háztartásban élőnek kell tekinteni akkor is, ha tanulmányai folytatása miatt átmenetileg nem az építtető (vásárló) lakásában lakik.

(4) Az építtetővel (vásárlóval) közös háztartásban élő eltartott házastárs, szülők vagy nagyszülők esetében - ha együttes jövedelmük a (2) bekezdés b) pontjában említett legkisebb mérték kétszeresét meghaladja - egyik szülő (nagyszülő) után sem nyújtható kedvezmény.

(5) A keresetbe, jövedelembe - a lakbér-hozzájárulást, a vakok személyi járadékát és a házastársi pótlékot kivéve - a bért, a nyugdíjat, a járadékot, a munkanélküli-ellátást és az egyéb rendszeres pénzbeni juttatást kell beszámítani.

(6) A kedvezmény az építtetőt (vásárlót) az általa eltartott gyermek, házastárs vagy más családtag után - az egyéb feltételek fennállása esetén - akkor is megilleti, ha az maga is építtető (vásárló), de a tulajdoni hányaduk együttesen nem haladja meg az 50%-ot.

(7) A gyermekgondozási segélyen, díjon vagy gyermeknevelési támogatáson lévő személy a kedvezmény szempontjából nem minősül eltartottnak, ezért utána kedvezményt elszámolni nem lehet.

4. §

A kölcsönből még fennálló tartozás csökkentésére az 1. § (6) bekezdése alapján elszámolható összeget úgy kell megállapítani, hogy a lakásépítési kedvezmény összegét el kell osztani az állami kamattámogatás mellett folyósított kölcsön összegével. Az így kapott arányszámmal meg kell szorozni a gyermek születésének időpontjáig az adós terhére elszámolt - állami támogatással csökkentett - kamatokat, s ehhez kell hozzáadni a gyermek után járó lakásépítési kedvezményt. Ezzel az összeggel csökken az adósnak a gyermek születése igazolásakor fennálló tartozása.

5. §

Záró rendelkezések

(1) Ez a törvény a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) A hatálybalépéssel egyidejűleg hatályát veszti a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet 5.-8. §-a.

(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a lakásépítéshez - és vásárláshoz nyújtandó szociálpolitikai kedvezmények folyósításának módját és egyéb feltételeit rendeletben szabályozza.

I n d o k o l á s

A polgári kormány felismerve a lakáshoz jutás területén érezhető feszültségeket, felmérve az évtizedes hiányosságokat, új, többlépcsős lakáspolitikai rendszert dolgozott ki és jelentősen bővítette az állami támogatások fajtáit és mértékét.

Első lépésként 25%-ról 3% alá csökkentette a hitelkamatokat, melynek eredményeként több mint 40 ezer család élt az új lehetőséggel. Következő lépésként kiterjesztette a kedvezményes hitelezést a használt lakások vásárlására is, majd pedig elindította az Állami Támogatású Bérlakás Programot is.

A támogatások egyik fontos eleme lett volna a korábbi években már létező lakásépítési kedvezmény jelentős megemelése. Erre azért is különösen nagy szükség lenne, mert a támogatás összegének növekedése messze elmarad a lakásárak emelkedésétől, amely elsősorban a gyermekes családokat érinti hátrányosan. Ezért következő lépésként ezt a támogatást kell jelentősen növelni, amelynek költségvetési forrását - a gazdaság folyamatos növekedésére is tekintettel - meg kell teremteni, annak érdekében, hogy még biztonságosabb, még kiszámíthatóbb hátteret teremthessünk a gyermeket vállalóknak.

Ugyancsak ezt a célt szolgálná fiatal házaspár gyermekvállalása esetén a lakásépítési kedvezmény megelőlegezése.

A lakásépítési kedvezményről korábban kormányrendelet rendelkezett, de mivel a lakástámogatási rendszer egyik legfontosabb eleméről van szó, ezért garanciális okokból indokolt annak törvényi színtű szabályozása.

Budapest, 2002. szeptember 20.

Dr. Mátrai Márta
Fidesz - Magyar Polgári Párt

Harrach Péter
Fidesz - Magyar Polgári Párt

Mádi László
Fidesz - Magyar Polgári Párt