ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ
Fidesz - Magyar Polgári Párt

T/947.

Képviselői önálló indítvány

A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat

1. § A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: törvény) 19. § (1) bekezdésének c) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

/A pedagógust munkakörével összefüggésben megilleti az a jog, hogy/

"c) a helyi tanterv alapján, a szakmai munkaközösség véleményének kikérésével az oktatási miniszter által kiadott Közoktatási Tankönyvjegyzékből kiválassza az alkalmazott tankönyveket, valamint megválassza a tanulmányi segédleteket, taneszközöket. A Közoktatási Tankönyvjegyzékben nem szereplő könyvek kiválasztása kizárólag az iskolaszék, az iskolai szülői szervezet (közösség) egyetértésével történhet."

2. § A törvény 61.§-ának (3) bekezdése az alábbi d) ponttal egészül ki.

/Az iskolaszék egyetértési jogot gyakorol/

"d) a Közoktatási Tankönyvjegyzékben nem szereplő könyvek kiválasztását, illetve a tanítás során történő alkalmazását illetően."

3. § A törvény 114. § (1) bekezdésének b) pontja az alábbi új francia bekezdéssel egészül ki:

/b) az általános iskolában, illetve az általános műveltséget megalapozó évfolyamokon minden esetben, továbbá - a 115-116. §-ban meghatározott kivétellel - a szakiskolában és a középiskolában/

"- a Közoktatási Tankönyvjegyzékben szereplő, az e törvény 19.§ (1) c) pontjában megfogalmazottak szerint megválasztott tankönyv."

4. § A törvény 118.§ (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(5) Az éves költségvetési törvényben kell meghatározni annak a támogatásnak az összegét, amelyet az iskolafenntartó - tanulói létszám alapján számítva - más célra fel nem használható támogatásként kap a Közoktatási Tankönyvjegyzékben szereplő, az e törvény 19.§ (1) c) pontjában megfogalmazott módon megválasztott tanulói tankönyvek megvásárlásának támogatásához. A támogatás összegét a közoktatási törvényben meghatározott nevelés-oktatási szakaszokhoz igazodva az 1-4. évfolyamra, az 5-8. évfolyamra, illetve a 9-12. évfolyamra differenciáltan kell megállapítani. A támogatás összege a 2004/2005-es tanév vonatkozásában nem lehet kevesebb az 1-4. évfolyamon 6600 Ft/tanuló, az 5-8. évfolyamon 8800 Ft/tanuló, a 9-12. évfolyamon 13.200 Ft/tanuló összegnél. A támogatás az intézményen belül az évfolyamok között átcsoportosítható. Az átcsoportosításhoz a nevelőtestület döntése, illetve az iskolaszék, az iskolai szülői szervezet egyetértése szükséges. A támogatás felhasználható a tankönyvek iskolai könyvtári elhelyezés céljára történő beszerzésére, valamint - az iskolaszék, az iskolai szülői szervezet egyetértése esetén - az iskola helyi tantervében szereplő kötelező olvasmányok beszerzésére, ha könyvtári kölcsönzéssel biztosítják a tanulók ingyenes tankönyvellátását. A kölcsönzésért térítési díj nem számolható fel. Az iskolának a támogatás meghatározott részét jogszabályban foglaltak szerint tartós tankönyv vásárlására kell fordítani. A Közoktatási Tankönyvjegyzékben nem szereplő könyvek kiválasztása kizárólag az iskolaszék, az iskolai szülői szervezet (közösség) egyetértésével történhet. A Közoktatási Tankönyvjegyzékben nem szereplő könyvek beszerzési árát a szülők térítik. A könyvek beszerzésének költségét az intézmény, illetve a fenntartó saját költségvetésének terhére átvállalhatja."

5. § Ez a törvény 2004. január 1.-én lép hatályba."

I n d o k o l á s

A tankönyvellátás a Magyar Köztársaság Alkotmánya 70/F. §-ban meghatározott művelődéshez való jog érvényesülését szolgáló közfeladat. Működése az 1990-es évektől piaci viszonyok között valósul meg. A költségvetés évek óta egyre jelentősebb összegeket fordít tanulói tankönyvtámogatásra, s lényegében ugyanerre a célra kerül felhasználásra a szociális rendszeren keresztül, illetve az önkormányzatok által nyújtott tanévkezdési hozzájárulás egy része is. Mindezek ellenére a tankönyvcsomagok megvásárlása még mindig jelentős terheket ró a családokra.

A tankönyv a diákok egyik legfontosabb segítője. Éppen ezért fontos, hogy a jó színvonalú tankönyvhöz való hozzájutásnak ne legyen akadálya a tankönyvek magas ára. A polgári kormány ezért törölte el a tankönyveket terhelő áfát, és ezért emelte jelentős mértékben a tankönyvek vásárlásához nyújtott állami támogatást. Míg 1998-ban 1100 Ft volt az egy diákra jutó tankönyvtámogatás összege, addig 2002-ben már ennek több mint kétszerese, 2390 Ft. Ezen intézkedéseknek köszönhetően 1998-2002 között a tankönyvek ára egyetlen alkalommal sem növekedett az inflációt meghaladó mértékben.

Mindez alapul szolgál az ingyenes tankönyvellátás biztosításához. A Fidesz - Magyar Polgári Párt a polgári kormány időszakában kidolgozta azt a feltételrendszert, amelynek keretei között a fokozottabb állami tehervállalással lehetővé válik a közoktatásban és a szakképzésben résztvevő tanulók számára - meghatározott feltételek esetén - a tankönyvek ingyenes biztosítása. Az eddig is adott - évente egyszeri - központi és önkormányzati tanulói támogatás összegét az alapfokú oktatás és középfokú oktatás típusai szerint differenciált összeggel oly mértékűvé kell emelni, hogy az 100%-osan, azaz a szokott mennyiségű tankönyv vásárlása esetén teljes mértékben fedezni tudja az iskolai oktatáshoz szükséges tankönyvek beszerzési árát.

A közoktatási törvény javasolt módosítása, azaz az ingyenes tankönyvellátás rendszerének kialakítása semmilyen tekintetben nem módosítja, változtatja meg a pedagógusok ill. szakmai munkaközösségek tankönyvválasztási jogosítványait, melyeket a közoktatásról szóló, többször módosított törvény rögzít. Ennek megfelelően a pedagógusok - a szakmai munkaközösség javaslatát figyelembe véve - továbbra is minden megkötés nélkül választhatnak az adott tantárgy tanításához szükséges és felhasználható tankönyvet az Oktatási Minisztérium által kiadott, Közoktatási Tankönyvjegyzékből. Ugyanígy az ingyenes tankönyvellátás rendszere semmilyen tekintetben nem módosítja a közoktatásban érintett szülők (gondviselők), ill. iskolai szülői szervezet és/vagy iskolaszék tankönyvválasztással kapcsolatos jogait ill. kötelezettségeit.

A Tankönyvpiac rendjéről szóló törvény előírásainak megfelelően a Közoktatási Tankönyvjegyzékben kizárólag az oktatási miniszter által kiadott határozatban tankönyvvé nyilvánított könyvek szerepelhetnek, továbbra is azzal a megkötéssel, hogy az adott könyv ára nem lépheti túl a tankönyvjegyzék készítésére vonatkozó pályázati kiírásban rögzített - a könyv terjedelmével és kivitelezésével arányos - ún. legmagasabb beszerzési árat.

Az ingyenes tankönyvellátás bevezetése után továbbra is lehetőség lenne arra, hogy a pedagógusok - a tantestület, a diákönkormányzat, a szülők vagy az iskolaszék egyetértésével - a tankönyvjegyzéken nem szereplő könyvet használjanak tankönyvként, azonban ezekre a könyvekre semmilyen módon nem terjed ki, nem terjedhet ki az ingyenesség. Ennek megfelelően a nem a tankönyvjegyzékről rendelt könyvek beszerzési árát csak a szülők téríthetik, amely költséget az intézmény vagy a fenntartó saját költségvetésének terhére átvállalhat.

A tankönyv-finanszírozás az Európai Unió tagországaiban eltérő képet mutat, mivel ez az ügy az egyes országok saját hatáskörébe tartozik. Finnországban és Svédországban a tankönyv ingyenes, Németország egyes tartományaiban a tankönyveket az iskolák kölcsönzik, Franciaországban és Ausztriában a szociális helyzettől függően ingyenes a tankönyv, de mód van kölcsönzésre is.

Mindebből következik, hogy nincs szükség EU jogharmonizációra, ám az ingyenes tankönyvellátás bevezetésekor ezen gyakorlatokat érdemes figyelembe venni. Ezért fontos hangsúlyozni, hogy az ingyenes tankönyvellátás rendszerének kialakításakor kiemelkedő és nélkülözhetetlen feladat az ún. tartós tankönyvek arányának emelése. A törvénymódosítás ezért támogatja azt a hatályos előírást, mely szerint a tankönyvvásárláshoz nyújtott támogatás legkevesebb 25%-át tartós, több tanéven át használható tankönyvek beszerzésére kell fordítani. Ezekben az esetekben ezek a tankönyvek az iskola tulajdonát képezik, és a tanulók csak használatba kapják a tankönyv funkciójától függően egy vagy több tanévre. Mivel a tartós tankönyvek a mainál jelentősebb arányban kerülnek megvásárlásra, az ingyenes tankönyvellátással párhuzamosan fokozatosan nőne az arányuk a tankönyvcsomagokban.

Az 1999-2001 évi tankönyvvásárlási adatok figyelembevételével, a mai számítások szerint 2004-ban kb. 15 milliárd forintba kerül az érintett korosztályok ingyenes tankönyvellátása.

A számítások alapja (2000/2001-es adatok alapján) az, hogy az alsó tagozaton átlagosan 9-10 darab tankönyvet vásárolnak a tanulóknak, míg a tankönyvek átlagára 600 Ft. Az általános iskolák felső tagozatán a darabszám 10-12-re darabra növekszik, emelkedő átlagár (690 Ft) mellett. A középiskolai tanulók esetében a darabszám (11-13) lényegében nem változik, de a (tartós) tankönyvek magasabb átlagára (1000-1100 Ft) miatt jelentősen magasabb költséggel kell számolnunk.

Ennek megfelelően a 2002. évre vonatkozó költségvetésben előirányzott tanulói tankönyvtámogatásra fordítandó központi forrást kb. 10 milliárd forinttal kell, hogy meghaladja a 2004. évi támogatás. A számítások során - változatlan értéken - figyelembe vettük, a tankönyvvásárláshoz ma nyújtott önkormányzati támogatások becsült összegét.

A képviselő önálló indítvány a Fidesz korábban benyújtott, de tárgysorozatba nem vett módosítási javaslatától három lényeges elemben tér el. Egyfelől meghatározza a tankönyvtámogatás összegének számítási módját, másfelől bővíti és konkrétabbá teszi a támogatás felhasználásának módját. Végül az ingyenes tankönyvellátás bevezetésének határidejét 2004. január 1-jéig tolja ki.

Budapest, 2002. szeptember 20.

Révész Máriusz
Fidesz- Magyar Polgári Párt