MAGYAR ORSZÁGGYŰLÉS
Mezőgazdasági Bizottsága

J/1030/1.

Bizottsági ajánlás általános vitához

Az Országgyűlés
Mezőgazdasági bizottságának
ajánlása

Az agrárgazdaság 2001. évi helyzetéről szóló J/1030. számú jelentéshez

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Mezőgazdasági bizottsága 2002. október 28-i ülésén Az agrárgazdaság 2001. évi helyzetéről szóló J/1030. számú jelentést - a Házszabály 95.§. (2) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelelően - megtárgyalta.

A bizottság a jelentést egyhangú szavazattal általános vitára ajánlotta.

A bizottság előadója: Pásztohy András (MSZP)

Az előterjesztőnek a jelentéshez fűzött szóbeli kiegészítésében, valamint a jelentés bizottsági vitája során elhangzott, hogy az agrárgazdaság helyzetéről szóló jelentés idén negyedik alkalommal került benyújtásra. 2001-ben az Agrárgazdasági Tanáccsal egyeztetett jelentés nem kerülhetett a parlament elé, tekintettel arra, hogy kétéves költségvetési törvényt hagyott jóvá a parlament. A magyar mezőgazdaságban a 2001. évben pozitív folyamatként értékelhető, hogy az ágazat nemzetgazdasági GDP-ből való részesedése nem csökkent a korábbiakhoz képest, 2001-ben is elérte a 3,9 százalékot. Elsősorban a gabona- és a sertéságazatnak köszönhetően jelentősen nőtt a mezőgazdasági kibocsátás, mintegy 14,3 százalékkal. Jelentősen nőtt az ágazat exportbevétele - dollárban számítva 2001-ben 13 százalékkal -, továbbá javult az export-import egyenlege is. Döntően a gabonatermesztés és a sertéstenyésztés eredménye és áralakulása következtében a társas vállalkozások adózás előtti eredménye mintegy 40 milliárd forintra nőtt az előző évi mintegy 9 milliárddal szemben. Fontos fejleményként kell kiemelni, hogy 2001-ben, a kétéves költségvetés első évében az agrártámogatás összege megfelelt az agrárágazatról szóló törvény előírásainak, sőt a támogatás összege felül is múlta a törvényben meghatározott minimális értéket.

A negatív tendenciák közül elsőként kell kiemelni azt, hogy a mezőgazdaságban felhasznált iparcikkek ára több mint 14 százalékkal emelkedett, miközben a mezőgazdasági termelői árszínvonal csak 4,9 százalékkal. Ebből adódóan mintegy 9 százalékkal nyílt az agrárolló 2001-ben.

Ugyancsak negatívum, hogy a szarvasmarha- és sertésállomány alakulásában igazi fordulat nem történt. Az állomány, bár mérsékelt ütemben, tovább csökkent. Az élelmiszerágazatok bruttó termelése csak kismértékben, mintegy 0,6 százalékkal volt kevesebb, mint az előző évben.

Tovább romlott az agrárágazat foglalkoztatóképessége, mintegy 5 százalékkal csökkent a foglalkoztatotti létszám. Nem javult a mezőgazdasági dolgozók átlagkeresetének aránya a nemzetgazdasági átlaghoz képest, a mezőgazdaságban foglalkoztatottak átlagkeresete nemzetgazdasági szinten is a sor végén áll.

A mezőgazdasági beruházások aránya továbbra is alacsony volt: a nemzetgazdaság összes beruházásához képest mintegy 3 százalékot ért el. A társas vállalkozások jövedelemhelyzetének javulásával párhuzamosan nem javult az egyéni vállalkozók és őstermelők jövedelempozíciója. A forint árfolyamváltozása, a forint erősödése hátrányosan érintette többek között az agrárágazat exportképességét is.

2001-ben nem történt jelentős előrehaladás az Európai Unióhoz történő csatlakozás intézményrendszerének fejlesztésében, a korábbi lemaradást nem sikerült ebben az évben jelentősen mérsékelni.

A jelentés vitája során elhangzott, hogy az agrártámogatási összegek továbbra sem tartalmaznak olyan plusz forrásokat, amelyek az EU-támogatások szintjéhez való közeledést biztosítják. Ez tovább súlyosbítja azt a helyzetet, hogy más ágazatokhoz képest az agrártermelők tőke- és munkajövedelemmel arányos jövedelme nem éri el más ágazatok szintjét még jó terméseredmények esetén sem.

Nemzetközi tendencia, hogy a mezőgazdaságban a foglalkoztattak aránya relatíve és abszolút mértékben is csökken. Magyarországon azonban még mindig magasabb, mint az európai uniós átlag. Önmagában véve nem ez a legfőbb probléma, hanem az, hogy nincs más olyan ágazat, amely a felszabaduló munkaerőt foglalkoztatni tudná.

A jelentéssel szemben kritikaként fogalmazódott meg, hogy az ültetvénytelepítési támogatásokról részletesebb tájékoztatást nyújthatott volna az anyag. Szerencsés lenne, ha azt is bemutatná a jelentés, hogy az a 60 százalékos beruházási támogatástöbblet, amely 2001-ben megjelent a költségvetési törvényben, és amely felhasználásra is került, milyen módon hasznosult.

A bizottsági vita során elhangzott, hogy szükség van egy középtávú agrárstratégia kidolgozására, amely összhangban az európai uniós előcsatlakozási források lehetőségeivel egy korrekt és valóban a versenyképességet segítő agrárpiac-szabályozással, támogatás- és adópolitikával elősegíti az ágazat problémáinak komplex kezelését. Az előterjesztő a felvetésre adott válaszában jelezte, hogy a nemzeti fejlesztési tervben öt fontos program kerül megfogalmazásra. Ezek egyike az agrár- és vidékfejlesztési operatív program, amely 2006-ig tartalmazza az agrárágazat és a vidékfejlesztés legfontosabb célkitűzéseit. Legalább ennyire fontos, hogy nemcsak a célokat fogalmazza meg, hanem a programokat is, valamint a programok megvalósításához szükséges pénzügyi forrásokat is megjelöli.

Folyamatban van a jogalkotási programban is szereplő új agrárpiaci rendtartási törvény kidolgozása, amely az Európai Unióban érvényesülő piacszabályozási gyakorlathoz, termékpályás piacszabályozási rendhez igazodik. Az új agrárrendtartási törvényben olyan szabályt dolgoz ki a Kormány, amely a szélesebb értelemben vett agrártermelők: az alapanyag-termelők és -feldolgozók kereskedelemtől való kiszolgáltatottságát is mérsékelné.

Javaslatként merült fel, hogy a belső fogyasztás erősödésére és a termelés bővülésére tekintettel az Európai Unió által javasoltnál magasabb kvótákat, esetleg olyan nyitott kvótákat kapjunk, amelyek lehetővé tennék a termelés növelését, részben fedezve a belső fogyasztás várható növekedését is.

A jelentés megfelel a korábbi évek megszokott magas színvonalának, így a Mezőgazdasági bizottság egyhangú szavazattal ajánlotta általános vitára és nyújtotta be elfogadó tartalmú országgyűlési határozati javaslatát.

Budapest, 2002. október 28.

Dr. Magda Sándor
elnök