T/1107/26.

Az Országgyűlés

Egészségügyi
bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi
bizottságának

Foglalkoztatási és munkaügyi
bizottságának

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

a j á n l á s a

egyes, az egészségügyet és a társadalombiztosítást érintő törvények módosításáról szóló T/1107. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Egészségügyi bizottsága -mint első helyen kijelölt bizottság -, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban: Munkaügyi bizottság), valamint Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság) megvitatta az egyes, az egészségügyet és a társadalombiztosítást érintő törvények módosításáról szóló, T/1107. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1107/6-24. számú módosító javaslatokat.

Dr. Vojnik Mária, Dr. Schvarcz Tibor, Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Dr. Tóth István, Kárpáti Zsuzsa, Béki Gabriella és Dr. Nyúl István képviselők a T/1107/8. számú, valamint Dr. Schvarcz Tibor és Dr. Vojnik Mária képviselők a T/1107/7/1. és T/1107/7/3. módosító indítványaikat visszavonták, ezért az ajánlás nem tartalmazza.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról, vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

  1. Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 4. §-ának más megfogalmazását javasolja:

"Az Eütv. 59. §-a a következő (4)-(9) bekezdésekkel egészül ki:

"(4) Az egészségügyi hatóság külön rendelkezése nélkül is HIV ellenagyag vizsgálatnak köteles magát alávetni, illetve ilyen célú vizsgálatot a levett vizsgálati anyagból eltűrni

    1. az a személy, aki foglalkozása, önkéntes munkavégzése keretében, vagy jövedelemszerző tevékenysége során saját vére, vagy váladéka útján a vírust más személynek továbbadhatja, illetve más személyek vérével és váladékával fertőződhet,
    2. a véradásra donorként jelentkező, és a véradásban való részvételre alkalmas személy,
    3. saját anyatejet más számára adományozó nő,
    4. a szerv-, szövet átültetés céljából - élő személyből vagy halottból - eltávolított szervet, szövetet adományozó vagy a kivétel ellen életében tiltakozó nyilatkozatot nem tett személy,
    5. nemi erkölcs elleni bűncselekmény, kábítószerrel való visszaélés, illetve személy elleni erőszakkal, vagy személyi sérülés okozásával elkövetett bűncselekmény elkövetésével gyanúsított, illetőleg vádolt olyan személy, aki az elkövetés során a fertőződést átadhatta, vagy fertőződhetett, továbbá az ilyen bűncselekmény sértettje, amennyiben a fertőződés kockázata fennáll,
    6. a e) pontban meghatározottakon kívül az a személy, akinek vizsgálatát a bíróság a fertőzés lehetőségének tisztázása érdekében elrendelte.

(5) A (4) bekezdésben meghatározott eseteken kívül szűrés keretében HIV ellenanyag vizsgálat kizárólag a vizsgált személy vagy a nevében e törvény szerint nyilatkozattételre jogosult személy beleegyezése alapján végezhető. Ebben az esetben a vizsgálatra jelentkező személyazonosító adatainak átadását a vizsgálat bármely szakaszában - a (9) bekezdés figyelembevételével - megtagadhatja (anonim szűrővizsgálat). Az adatok átadásának megtagadása a vizsgálat elvégzését - a (7) bekezdésben foglaltak kivételével - nem akadályozhatja.

(6) Anonim szűrővizsgálat végzése esetén is a vizsgálatot végző egészségügyi szolgáltató a vizsgálat teljes hosszára biztosítja a vizsgálati anyag egyértelmű azonosíthatóságát, a vizsgált személy és a vizsgálati anyag kapcsolatának kétséget kizáró módon történő megállapíthatóságát.

(7) Amennyiben a szűrővizsgálatot végző egészségügyi szolgáltató a rendelkezésére álló adatok, ismeretek alapján megállapítja, hogy az anonim szűrővizsgálatra jelentkező személy esetén a kötelező HIV ellenanyag vizsgálat elvégzése szükséges, a vizsgálatot kizárólag a személyazonosító adatok hitelt érdemlő módon történő rendelkezésére bocsátását követően kezdheti meg.

(8) Anonim szűrővizsgálat pozitív HIV ellenanyag kimutatási eredménye esetén a megerősítő vizsgálatot olyan egészségügyi szolgáltató végzi, amely a fertőzöttek egészségügyi ellátására működési engedéllyel rendelkezik és e tevékenységet a vizsgálat idején is végzi. A megerősítő vizsgálat céljára történő mintavételkor a szolgáltató tájékoztatja a vizsgált személyt a fertőzöttség fennállása esetén igénybe vehető tanácsadási és ellátási lehetőségekről, az igénybevétel módjáról.

(9) A megerősítetten pozitív HIV fertőzött, illetve AIDS beteg személy egészségbiztosítás keretében történő további ellátására, az ezen ellátás igénybevételéhez szükséges személyazonosító adatok rendelkezésre bocsátására a külön törvény szerinti rendelkezések az irányadóak.""

Megjegyzés: A törvényjavaslat eredeti 4. §-ának elhagyóban való feltüntetését helytakarékossági okból nem szerepeltetjük.

Indokolás: Lásd a T/1107/25. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

  1. Dr. Vojnik Mária, Dr. Schvarcz Tibor, Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Dr. Tóth István, Kárpáti Zsuzsa, Béki Gabriella és Dr. Nyúl István képviselők a törvényjavaslat 5. §-ában az Eütv. 62. §-ának a következő (4) bekezdéssel történő kiegészítését javasolják:
  2. "(4) Az 59. § és az (1)-(3) bekezdések szerinti járványügyi intézkedések alkalmazásakor az érintett beteg, illetve törvényes képviselője számára az intézkedést végző kezelőorvos részletes tájékoztatást ad a fertőző betegség terjedési módjáról, annak megelőzési lehetőségeiről, valamint a szűrő és ellenőrző vizsgálatok formáiról és hozzáférési lehetőségeiről. A tájékoztatás alapján az egészségügyi szolgáltató a beteg együttműködésével megvalósított, a tájékozott beleegyezésen és önkéntes igénybevételen alapuló, az adott betegség által szakmailag indokolt beavatkozásokat végzi, illetve intézkedéseket alkalmazza."

    Indokolás: Lásd a T/1107/9. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  3. Dr. Csáky András képviselő a törvényjavaslat 6. §-ában az Eütv. 94. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  4. /Az Eütv. 94. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:/

    "(5) A közterületen vagy nyilvános helyen tartózkodó, magatehetetlen ittas személyt a mentőszolgálat kijózanítás céljából egészségügyi megfigyelésre, illetve ellátásra az illetékes egészségügyi szolgáltatóhoz szállítja. A megfigyelés az érintett kijózanodásáig, de legfeljebb 24 óráig tarthat. A beszállított személyt kijózanodásáig, de legfeljebb 24 órai időtartamra lehet az egészségügyi intézményben [a kijózanító állomáson] visszatartani."

    Indokolás: Lásd a T/1107/24. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  5. Dr. Vojnik Mária, Dr. Schvarcz Tibor, Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Dr. Tóth István, Kárpáti Zsuzsa, Béki Gabriella és Dr. Nyúl István képviselők a törvényjavaslat 9. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(1) Az Eütv. 112. §-a (6) és (7) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Hivatalból értesíti a működési nyilvántartást vezető szervet

  1. az Egészségügyi Szakképzési és Továbbképzési Tanács a szakvizsgát tett személyekről,
  2. a 116. § (3) bekezdés szerint[i továbbképző hely] továbbképző helynek minősülő intézmény a (4) bekezdés c) pontja szerinti továbbképzések elvégzéséről,
  3. a külföldi bizonyítvány vagy oklevél által tanúsított szakirányú egészségügyi szakképesítés és az egészségügyi tudományterületen szerzett tudományos fokozat elismerésére, illetve a honosításra jogosult hatóság az elismerésről, illetve a honosításról.

(7) A működési nyilvántartás vezetéséről - a szakképesítés szintjeinek megfelelően - az illetékes szakmai kamara, ennek hiányában az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium gondoskodik."

Indokolás: Lásd a T/1107/10. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- a Költségvetési biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

  1. Dr. Csáky András képviselő a törvényjavaslat 9. § (2) bekezdésében az Eütv. 112. § (12) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  2. /Az Eütv. 112. §-a a következő (12) bekezdéssel egészül ki:/

    "(12) A külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvény Harmadik része szerint elismert egészségügyi szakképesítéssel rendelkező személy akkor vehető fel a működési nyilvántartásba, ha igazolja, hogy a külön jogszabályban meghatározott hatóságtól a magyar szociális biztonsági rendszerre, valamint a szakmai etikai szabályokra vonatkozó, külön jogszabályban meghatározott ismeretekről[, továbbá a végezni kívánt szakirányú egészségügyi tevékenység gyakorlásához szükséges magyar nyelvi ismeretek megszerzésének lehetőségéről] szóló tájékoztatást megkapta.""

    Indokolás: Lásd a T/1107/23. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. nem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  3. Dr. Vojnik Mária, Dr. Schvarcz Tibor, Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Dr. Tóth István, Kárpáti Zsuzsa, Béki Gabriella és Dr. Nyúl István képviselők a törvényjavaslat 10. §-ának elhagyását javasolják: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik)
  4. "[10. § Az Eütv. 138. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

    "(3) A titoktartási kötelezettség nem vonatkozik arra az esetre sem, ha az egészségügyi dolgozó a beteg érdekében a külön jogszabályban foglaltak szerinti intézkedés megtétele céljából - különös tekintettel a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 17. §-ában foglaltakra - bejelentési kötelezettségének tesz eleget."]"

    Indokolás: Lásd a T/1107/12. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  5. Dr. Vojnik Mária, Dr. Schvarcz Tibor, Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Dr. Tóth István, Kárpáti Zsuzsa, Béki Gabriella és Dr. Nyúl István képviselők a törvényjavaslatot új 10. §-sal kiegészíteni javasolják: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik)
  6. "10. § Az Eütv. 116. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

    "(3) Az egészségügyi képzés és továbbképzés a szakmai képzés biztosításához szükséges személyi és tárgyi feltételekkel rendelkező oktatási intézményekben, illetve egészségügyi szolgáltatóknál, továbbá az egészségügyi, szociális és családügyi miniszter által külön jogszabályban meghatározott szakmai feltételeknek megfelelő intézményekben történik.""

    Indokolás: Lásd a T/1107/11. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  7. Dr. Csáky András képviselő a törvényjavaslat 12. §-ában az Eütv. 148. §-ának a következő módosítását javasolja:
  8. /Az Eütv. 148. §-a (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:/

    /A Tanács/

    "a) a kormányzati egészségpolitika kialakításában [és az ezzel összefüggő döntések meghozatalában] kezdeményező, javaslattevő, véleményező és tanácsadó,"

    /tevékenységet végez./

    Indokolás: Lásd a T/1107/22. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  9. Dr. Csáky András képviselő a törvényjavaslat 13. §-ának elhagyását javasolja: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik)
  10. "[Az Eütv. 161. §-a (4) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:

    (4) Az (1) és a (3) bekezdés szerinti kutatás esetén annak elvégzésére a 159. § (6) bekezdése szerint, az egészségügyi intézmény vezetője, egyéb egészségügyi szolgáltató esetében a területileg illetékes fővárosi, megyei fekvőbeteg-gyógyintézet vezetője által engedélyezett kutatási terv alapján - az ETT véleményének figyelembevételével - az országos tisztifőorvos ad engedélyt."]"

    Indokolás: Lásd a T/1107/21. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. nem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  11. Dr. Csáky András képviselő a törvényjavaslat 16. § (5) bekezdésében az Eütv. 247. § (2) bekezdés qb) pontjának más megfogalmazását javasolja:
  12. /Az Eütv. 247. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:/

    /Felhatalmazást kap az egészségügyi, szociális és családügyi miniszter, hogy/

    /a szervekkel és szövetekkel kapcsolatos tevékenység tekintetében/

    "["qb) az élő személyből vagy halottból kezelési terv megalapozása vagy kórisme felállítása céljából vizsgálatra eltávolított szerv- és szövetkivétel, valamint a vizsgálati eljárási rend részletes szabályait,"]

    "qb) az élő személyből vagy halottból kórisme megállapítása, illetve kezelési terv felállítása céljából eltávolított szerv- és szövetkivétellel kapcsolatos adminisztratív eljárási rend részletes szabályait,"

    /rendeletben állapítsa meg./

    Indokolás: Lásd a T/1107/20. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  13. Dr. Csáky András képviselő a törvényjavaslat 22. §-ában az Ebtv. 36. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  14. /Az Ebtv. 36. §-a (3) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(3) A MEP az ellenőrző hálózatának szakemberei útján ellenőrzi a finanszírozott egészségügyi szolgáltatások elszámolási rendjét, az elszámolások valódiságát[,] és a folyósított pénzeszközök [felhasználását és] elkülönítését."

    Indokolás: Lásd a T/1107/19. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  15. Dr. Csáky András képviselő a törvényjavaslat 28. §-ának elhagyását javasolja: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik)
  16. "[Az Ebtv. 46. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

    /Táppénz a keresőképtelenség tartamára jár, legfeljebb azonban/

    "a) a biztosítási jogviszony fennállásának időtartama alatt egy éven át, a biztosítási jogviszony megszűnését követően 180 napon át, azzal hogy az 50. § (1) bekezdésének keretei között a táppénz folyósításának időtartama legfeljebb egy évvel, a biztosítási jogviszony megszűnését követő 180 napot meghaladó időtartamra meghosszabbítható,"]"

    Indokolás: Lásd a T/1107/18. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. nem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  17. Dr. Vojnik Mária, Dr. Schvarcz Tibor, Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Dr. Tóth István, Kárpáti Zsuzsa, Béki Gabriella és Dr. Nyúl István képviselők a törvényjavaslat 28. §-ának a következő módosítását javasolják:
  18. "Az Ebtv. 46. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

    /Táppénz a keresőképtelenség tartamára jár, legfeljebb azonban/

    "a) a biztosítási jogviszony fennállásának időtartama alatt egy éven át, a biztosítási jogviszony megszűnését követően 180 napon át; [, azzal hogy az 50. § (1) bekezdésének keretei között a táppénz folyósításának időtartama legfeljebb egy évvel, a biztosítási jogviszony megszűnését követő 180 napot meghaladó időtartamra meghosszabbítható,]""

    Indokolás: Lásd a T/1107/13. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  19. Dr. Vojnik Mária, Dr. Schvarcz Tibor, Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Dr. Tóth István, Kárpáti Zsuzsa, Béki Gabriella és Dr. Nyúl István képviselők a törvényjavaslatot új 30. §-sal kiegészíteni javasolják: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik)
  20. "30. § Az Ebtv. 50. §-ának (1) bekezdése a következő mondattal egészül ki:

    "Az OEP főigazgatója a biztosítási jogviszony megszűnését követő 180 napon át járó táppénz folyósítását legfeljebb hat hónappal méltányosságból meghosszabbíthatja.""

    Indokolás: Lásd a T/1107/14. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  21. Dr. Vojnik Mária, Dr. Schvarcz Tibor, Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Dr. Tóth István, Kárpáti Zsuzsa, Béki Gabriella és Dr. Nyúl István képviselők a törvényjavaslat 30. §-ának a következő kiegészítését javasolják:
  22. "30. § (1) Az Ebtv. 55. §-a (1) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:

    "55. § (1) Baleseti táppénz annak jár, aki a biztosítás fennállása alatt, vagy a biztosítás megszűnését követő legkésőbb harmadik napon üzemi baleset következtében keresőképtelenné válik."

    (2) Az Ebtv. 55. §-ának (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép és az alábbi (8) bekezdéssel egészül ki:

    "(7) Az egyéni és a társas vállalkozó baleseti táppénzét a táppénzre vonatkozó rendelkezések szerint kell megállapítani.

    (8) Ha a biztosított a (6) bekezdésben említett időtartam alatt - jövedelem hiányában - egészségbiztosítási járulékot nem fizetett, a baleseti táppénz összege azonos a szerződés szerinti jövedelmének naptári napi összegével.""

    Indokolás: Lásd a T/1107/15. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője a a Foglalkoztatási és a Költségvetési bizottság ülésén egyetért, az Egészségügyi és az Emberi jogi bizottság ülésén nem ért egyet

  23. Dr. Csáky András képviselő a törvényjavaslat 36. §-ában az Ebtv. 83. § új (4) bekezdés c) pontjának elhagyását javasolja: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további pontok számozása értelemszerűen változik)
  24. /Az Ebtv. 83. §-a (2) és (3) bekezdésének helyébe a következő (2)-(4) bekezdés lép, egyidejűleg a jelenlegi (4) bekezdés számozása (5) bekezdésre módosul:/

    /(4) Felhatalmazást kap az egészségügyi, szociális és családügyi miniszter, hogy rendeletben határozza meg:/

    "[c) az egyes főbb betegségcsoportok vizsgálati és terápiás eljárási rendjét, valamint a gyógyszerterápiás ajánlásokat,]"

    Indokolás: Lásd a T/1107/17. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. nem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  25. Dr. Csáky András képviselő a törvényjavaslat 42. §-ában az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény 24. §. (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  26. /Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény 24. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(4) Az [(1)-(3)] (1) és (3) bekezdés szerinti adattovábbításhoz az érintett, illetve az adattal kapcsolatosan egyébként rendelkezésre jogosult beleegyezése nem szükséges."

    Indokolás: Lásd a T/1107/16 . sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  27. Dr. Schvarcz Tibor és Dr. Vojnik Mária képviselők a törvényjavaslat 45. §-ának a következő módosítását javasolják:

"45. § A nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló 1999. évi XLII. törvény 6. §-a [(1) bekezdésének] helyébe a következő rendelkezés lép:

"6. § (1) Cigarettát [kiskereskedelmi] forgalomba hozni - a 8. § (3) bekezdésében foglaltakra figyelemmel - csak abban az esetben lehet, ha a forgalomba kerülő fogyasztói csomagolási egység felirata - szembetűnően, kontrasztos háttérben, jól olvashatóan, tartósan, magyar nyelven - egyaránt tartalmazza

  1. egyik főoldalán, az oldal legalább 30%-át kitevő felületen:
  2. aa) "A dohányzás súlyosan károsítja az [egészséget] Ön és a környezetében élők egészségét!" figyelmeztetést, vagy

    ab) "A dohányzás halált okozhat!" figyelmeztetést [és]

  3. másik főoldalán, az oldal legalább 40%-át kitevő felületen a külön jogszabály szerinti, szabadon megválasztható egészségvédő figyelmeztető feliratot, valamint
  4. egyik keskenyebb oldalán, az oldal legalább 10%-át kitevő felületen, a cigaretta főfüst egységnyi mennyiségében lévő kátrány- és nikotin-, valamint szén-monoxid tartalom számszerű értékét.""

"(2) Az (1) bekezdés a) pont aa) és ab) alpontja alatti általános egészségvédő figyelmeztetéseket váltakozva kell alkalmazni úgy, hogy azok rendszeres megjelenése biztosított legyen.

(3) Az (1) bekezdésben nem említett dohánytermékek forgalomba hozatalának feltételeire az (1) bekezdésben foglalt rendelkezések megfelelően irányadóak azzal, hogy az egészségvédő figyelmeztetések legkisebb méretére vonatkozó rendelkezést, valamint az (1) bekezdés c) pontját nem kell alkalmazni.

(4) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott egészségvédő figyelmeztetés valamelyikét a dohányterméket árusító üzlethelyiségben, illetve mozgó árusítóhely kiszolgáló terében is el kell helyezni. A figyelmeztetés feltüntetésének módjára az (1) bekezdésben foglaltak megfelelően irányadóak azzal, hogy a figyelmeztető felirat legkisebb méretére vonatkozó rendelkezést nem kell alkalmazni.

(5) A dohánytermékek címkézésének és csomagolásának további részletes szabályaira külön jogszabály rendelkezései az irányadóak.

Indokolás: Lásd a T/1107/7/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője a Költségvetési bizottság ülésén nem ért egyet, az Egészségügyi és az Emberi jogi bizottság ülésén egyetért

  1. Béki Gabriella, Dr. Vojnik Mária, Dr. Mézes Éva és Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi képviselők a törvényjavaslat 45. §-ának a következő módosítását javasolják:
  2. "45. § (1) A nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló 1999. évi XLII. törvény 6. §-a (1) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:

    "6. § (1) Cigarettát kiskereskedelmi forgalomba hozni - a 8. § (3) bekezdésében foglaltakra figyelemmel - csak abban az esetben lehet, ha a forgalomba kerülő fogyasztói csomagolási egység felirata - szembetűnően, kontrasztos háttérben, jól olvashatóan, tartósan, magyar nyelven - tartalmazza

    a) egyik főoldalán, az oldal legalább 30%-át kitevő felületen "A dohányzás súlyosan károsítja az egészséget! Veszélyezteti a születendő gyermeket!" figyelmeztetést, és
    b) másik főoldalán, az oldal legalább 40%-át kitevő felületen a külön jogszabályszerinti, szabadon megválasztható egészségvédő figyelmeztető feliratot, valamint
    c) egyik keskenyebb oldalán, az oldal legalább 10%-át kitevő felületen, a cigaretta főfüst egységnyi mennyiségében lévő kátrány- és nikotin-, valamint szén-monoxid tartalom számszerű értékét.""

    "(2) A nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló 1999. évi XLII. törvény bevezető szövege helyébe a következő szöveg lép:

    Az Országgyűlés, tekintettel a magyar lakosság kedvezőtlen népegészségügyi mutatóira, annak érdekében, hogy a dohánytermékek fogyasztásának szabályozásával, illetőleg forgalmazásának részleges korlátozásával védelmet nyújtson a nemdohányzók, valamint az életkoruk vagy egészségi állapotuk miatt egyébként fokozott védelmet igénylő személyek, a kismamák és születendő gyermekeik részére a passzív dohányzás káros hatásaival szemben, elősegítve ezzel az egészséghez, valamint az egészséges környezethez fűződő alkotmányos jogok megvalósulását és védelmét, figyelemmel azonban - az ellentétes érdekek megfelelő egyeztetésével - a dohányzás fogyasztói szokásokkal összhangban álló lehetőségének biztosítására, a következő törvényt alkotja;"

    Indokolás: Lásd a T/1107/6. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  3. Dr. Schvarcz Tibor és Dr. Vojnik Mária képviselők a törvényjavaslat 48. § (6) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(6) E törvény

a) 2. §-a, valamint 28. §-a 2003. július 1. napján,

b) 45-46. §-ai 2004. január 1. napján,

c) 9. §-ának (2) bekezdése [és 45. §-a] Magyarországnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján

lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/1107/7/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője a Költségvetési bizottság ülésén nem ért egyet, az Egészségügyi és az Emberi jogi bizottság ülésén egyetért

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2002. november 11.

Dr. Vojnik Mária s.k.,
az Egészségügyi
bizottság elnöke

Szászfalvi László s.k.,
az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság elnöke

Dr. Hende Csaba s.k.,
a Foglalkoztatási és munkaügyi bizottság elnöke

Varga Mihálys.k.,
a Költségvetési és pénzügyi

bizottság elnöke