MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1114.
számú
törvényjavaslat

a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról

Előadó: dr. Bárándy Péter
igazságügy-miniszter

Budapest, 2002. október


2002. évi .... törvény
a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló
1949. évi XX. törvény módosításáról

Az Országgyűlés

  1. megemlékezve azokról a társadalmi, gazdasági és kulturális kapcsolatokról, amelyek Magyarországot és az európai országokat a történelem folyamán összekötötték, és
  2. azon szándékától vezérelve, hogy a magyar nemzet boldogulását az európai népek családjában találja meg,

az Európai Unióhoz történő csatlakozás alkotmányos feltételeinek megteremtése érdekében a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény (a továbbiakban: Alkotmány) módosításáról a következő törvényt alkotja:

1. §

Az Alkotmány a következő 2/A. §-sal egészül ki:

"2/A. § (1) A Magyar Köztársaság nemzetközi szerződéssel - az Európai Uniót, illetőleg az Európai Közösségeket (a továbbiakban: Európai Unió) alapító szerződésekből fakadó követelmények teljesítéséhez szükséges mértékig - az Európai Unió részére egyes, az Alkotmányból eredő hatásköreinek gyakorlását átengedheti, illetőleg azokat a tagállamokkal közösen gyakorolhatja.

(2) A Magyar Köztársaságban a közösségi jog és az Európai Unió egyéb vívmányai az Európai Unió alapító szerződéseinek és az azokból fakadó jogelveknek megfelelően érvényesülnek.

(3) Az (1) bekezdés szerinti nemzetközi szerződés megerősítéséhez és kihirdetéséhez az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges."

2. §

Az Alkotmány 28/C. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Országos népszavazást kell tartani:

a) legalább 200 000 választópolgár kezdeményezésére, továbbá

b) a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz való csatlakozásáról."

3. §

Az Alkotmány 29/A. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Köztársasági elnökké megválasztható minden választójoggal rendelkező magyar állampolgár, aki a választás napjáig a harmincötödik életévét betöltötte."

4. §

Az Alkotmány 30/A. §-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A köztársasági elnök)

"d) kitűzi az országgyűlési és a helyi önkormányzati általános választásokat, valamint az európai parlamenti választást, továbbá az országos népszavazás időpontját;"

5. §

Az Alkotmány 32/D. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"32/D. (1) A Magyar Nemzeti Bank a Magyar Köztársaság központi bankja. A Magyar Nemzeti Bank külön törvényben meghatározott módon felelős a monetáris politikáért.

(2) A Magyar Nemzeti Bank elnökét hat éves időtartamra a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki.

(3) A Magyar Nemzeti Bank elnöke a központi bank működéséről évente tájékoztatja az Országgyűlést.

(4) A Magyar Nemzeti Bank elnöke külön törvényben meghatározott körben rendeletet bocsát ki, amely törvénnyel nem lehet ellentétes. A rendeletet a hivatalos lapban ki kell hirdetni.

(5) A Magyar Nemzeti Bank jogállását, hatáskörét, további feladatait és működésének szabályait külön törvény határozza meg."

6. §

Az Alkotmány 70. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek és a § a következő új (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (4) bekezdés számozása (5) bekezdésre változik:

"70. § (2) A helyi önkormányzati képviselő- és polgármester-választásnál a választás joga, valamint a helyi népszavazásban és helyi népi kezdeményezésben a részvétel joga - külön törvény szerint - megilleti a Magyar Köztársaság területén élő európai uniós állampolgárt, továbbá a bevándorolt nem magyar állampolgárt is, ha a választás, illetőleg a népszavazás napján az ország területén tartózkodnak. Az európai uniós állampolgár helyi önkormányzati képviselővé is választható.

(3) A Magyar Köztársaság területén élő minden nagykorú magyar és európai uniós állampolgárnak joga van ahhoz, hogy az európai parlamenti választáson választható és - ha a választás napján az ország területén tartózkodik - választó legyen. Nem választható európai parlamenti képviselővé, akit más tagállamban ugyanannak a választásnak az alkalmával európai parlamenti képviselővé jelöltek.

(4) Nincs választójoga annak, aki jogerős ítélet alapján a cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság, illetőleg a közügyek gyakorlásától eltiltás hatálya alatt áll, szabadságvesztés büntetését vagy büntetőeljárásban elrendelt intézeti kényszergyógykezelését tölti. Az Európai Unió állampolgára akkor sem választható, ha az állampolgársága szerinti állam jogszabálya, bírósági vagy más hatósági döntése alapján hazájában kizárták e jog gyakorlásából."

7. §

Az Alkotmány 70/I. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"70/I. § A Magyar Köztársaságban minden természetes személy, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni."

8. §

Az Alkotmány 71. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:

"71. § (1) Az országgyűlési képviselőket, az Európai Parlament képviselőit, a helyi önkormányzati képviselő-testület tagjait, valamint a polgármestert és a fővárosi főpolgármestert a választópolgárok általános és egyenlő választójog alapján, közvetlen és titkos szavazással választják.

(2) A megyei közgyűlés elnökét a megyei közgyűlés tagjai titkos szavazással választják. A megyei közgyűlés elnökévé magyar állampolgár választható.

(3) Az országgyűlési képviselők, az Európai Parlament képviselői, illetőleg a helyi képviselőtestületek tagjai és a polgármesterek választásáról külön törvények rendelkeznek, amelyek elfogadásához a jelenlevő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges."

9. §

Az Alkotmány a következő 79. §-sal egészül ki:

"79. § (1) A 28/C. § (2) bekezdésének b) pontja szerinti népszavazást 2003. március 15. napján kell megtartani a következő kérdésről: "Egyetért-e Ön azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagja legyen ?"

(2) Az (1) bekezdés szerinti népszavazás kizár minden, a csatlakozás tárgykörébe tartozó más népszavazási kezdeményezést.

(3) Az (1) bekezdés szerinti népszavazás tekintetében

a/ az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény rendelkezései - az 1. § kivételével - nem alkalmazhatók, valamint

b/ a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 116. §-át, 123-129. §-ait, 130. §-ának (4) bekezdését, valamint 153-154. §-ait kell alkalmazni."

10. §

(1) E törvény - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a kihirdetése napján lép hatályba.

(2) A Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatályba lépésének napján lépnek hatályba

a) az Alkotmány e törvény 1. §-ával megállapított új 2/A. §-ának (2) bekezdése, illetve 8. §-ával megállapított 71. §-ának új (1) bekezdése;

b) e törvény 4-6. §-ai.

INDOKOLÁS

A Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

1. Az alkotmány az államok olyan legmagasabb szintű jogforrása, amely jogi értelemben az állami szuverenitás kifejeződése. Az államot megillető jogosultságokról és kötelezettségekről az államok szervei is csak az alkotmányuknak megfelelően rendelkezhetnek.

Az Európai Közösségek, majd az Európai Unió (a továbbiakban együtt: Európai Unió) létrehozásával és az ahhoz való csatlakozással a tagállamok állami főhatalmukból fakadó bizonyos hatásköreik gyakorlását engedték át egy, saját maguk által létrehozott szervezet - az Európai Unió - javára, abból a célból, hogy azokat e szervezet keretén belül közösen gyakorolják.

Ennek következtében az Európai Unióhoz való csatlakozás meghatározott alkotmányos hatáskörök gyakorlásának átengedését igényli a csatlakozó ország részéről. A szuverenitásból fakadó - és az Alkotmány alapján hagyományosan az államot, illetve annak szerveit megillető - hatáskörök gyakorlásának átengedésére pedig csak az Alkotmányban foglaltaknak megfelelően kerülhet sor. Ez a hatáskör-átengedés elsősorban - az alapszerződésekben meghatározott területeken - a jogalkotó, végrehajtó és bírói hatásköröket érinti.

2. Hatályos Alkotmányunk nem tartalmaz előírásokat arra nézve, hogy az Alkotmányból fakadó egyes hatáskörök gyakorlásának átengedése milyen feltételek mentén történhet. Az Európai Unióhoz történő csatlakozás ezért elsősorban e tekintetben követeli meg az Alkotmány módosítását.

A közösségi intézmények hatásköre és a közösségi jog hatálya az alapító szerződések alapján kialakult önálló jogrendszeren alapul. A közösségi intézményi és jogrendszer ezért nem a tagállami alkotmányokból, hanem a közösséget létrehozó aktusokból nyeri eredetét.

A tagállami alkotmánynak tehát abból a szempontból van jelentősége, hogy a tagállam a szuverenitásához tapadó hatáskörök gyakorlását milyen feltételekkel és mértékig adhatja át az Európai Uniónak. Ahhoz tehát, hogy a csatlakozással együtt járó hatáskör-átengedés alkotmányossága biztosítható legyen a csatlakozó állam oldaláról, az Alkotmány módosításával meg kell teremteni azokat a feltételeket, amelyek mellett a csatlakozó állam alaptörvénye a csatlakozáshoz szükséges mértékű hatáskörgyakorlás átengedését lehetővé, s ezzel alkotmányossá teszi.

Mindezek figyelembe vételével a Javaslatban megfogalmazott ún. csatlakozási klauzula lehetővé teszi az Alkotmányból eredő hatáskörök gyakorlásának nemzetközi szerződés kötése útján való átengedését, addig a mértékig, amilyen mértékben az - az Európai Uniót, illetve az Európai Közösségeket alapító szerződésekből fakadó követelmények teljesítéséhez -szükséges.

A csatlakozás alkotmányos feltételei tekintetében a tagállamok alkotmányai különböző megoldásokat tartalmaznak. Az alapító országok korai alkotmányai nem tartalmaztak semmilyen rendelkezést a szuverenitás korlátozása és a hatáskörök átadása tekintetében. A későbbi jogfejlődés - különösen az Európai Bíróság jogértelmezése kapcsán - szükségessé tette, hogy a tagállamok alkotmányaikban foglalkozzanak e kérdéskörrel, így pl. Írország, Portugália kifejezetten utalnak az ország Európai Közösségi tagságára, mások, mint Hollandia, Dánia lehetővé teszik meghatározott mértékig a hatáskörök átadását meg nem nevezett nemzetközi szervezetek részére.

A Maastrichti Szerződés kimondja, hogy az Unió állampolgárának biztosítani kell azt a jogot, hogy választóként részt vehessen, illetőleg jelöltethesse magát a helyi önkormányzati, valamint az európai parlamenti választásokon, abban a tagállamban, ahol lakóhellyel rendelkezik, akkor is, ha annak nem állampolgára. E lehetőség - valamint a magyar állampolgároknak az Európai Parlament megválasztásában mind jelöltként, mind pedig választóként való részvételének - biztosítása érdekében módosítani kell az Alkotmánynak a választójogra vonatkozó rendelkezéseit.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

1. Az Európai Unióhoz való csatlakozás alkotmányosságának megteremtése érdekében biztosítani kell, hogy az Alkotmány lehetővé tegye a csatlakozáshoz szükséges, az Alkotmányból fakadó hatáskörök gyakorlásának az Európai Unió részére való átengedését.

Az Alkotmányban ezért meg kell fogalmazni egy olyan, ún. csatlakozási klauzulát, amely azokat a kritériumokat rögzíti, amelyek mentén alkotmányosan lehetővé válik egyes állami hatáskörök gyakorlásának nemzetközi szerződéssel történő átengedése az Európai Unió részére.

A Javaslat az Alkotmány új 2/A. §-ában rögzíti, hogy az Alkotmány milyen körben és milyen feltételek mellett teszi lehetővé az alkotmányos hatáskörök más tagállamokkal történő közös, illetőleg az Európai Unió általi gyakorlását. A megfogalmazás egyértelművé teszi, hogy a csatlakozás, illetőleg az európai közösségi tagság a tagállamokkal való egyenjogúságon és a döntéshozatalokban való egyenjogú részvételen alapul. A Javaslat szerint az átengedés terjedelme nem korlátlan, hiszen arra csak az Európai Közösségeket, illetőleg az Európai Uniót alapító szerződésekből fakadó követelmények teljesítéséhez szükséges mértékig kerülhet sor.

Az Európai Uniónak a tagállamokra kiterjedő - tehát a tagállami szuverenitást érintő - hatásköre az alapító szerződéseken nyugszik, s a csatlakozási szerződéssel a Magyar Köztársaság az alapító szerződéseket is elfogadja a csatlakozási szerződésben foglalt feltételekkel. Ebből eredően csatlakozási szerződés olyan kérdéseket rendez, amelyek a magyar jogrendszerben alkotmányi szintű rendezést igényelnének. A szerződés jogi és politikai súlya tehát az Alkotmánnyal van azonos szinten. Ezért a Javaslat rögzíti, hogy a csatlakozási szerződés megerősítéséhez, illetőleg az azt kihirdető törvény elfogadásához az Alkotmány elfogadásával azonos feltételek teljesülése, vagyis az összes képviselők kétharmadának szavazata szükséges.

2. Az Európai Közösség joga, a közösségi jog a nemzeti jogtól különböző, elkülönült jogrend, amelynek sajátos, a tagállamokra nézve kötelező erővel bíró jellemzői a közösségi és uniós alapszerződésekben találhatók meg. Ezek értelmezésére kizárólag az Európai Bíróság rendelkezik hatáskörrel, döntései a tagállamokra nézve is kötelezőek.

A közösségi jog legfőbb jellemzője annak autonómiája, valamint a nemzeti joghoz viszonyított elsőbbsége, ami ezen az autonómián alapul. A közösségi jog egy elkülönült jogrendszer, amely a tagállami jogalkotástól függetlenül, illetve arra tekintet nélkül jogokat és kötelezettségeket állapíthat meg a tagállamok, illetve jogalanyai számára. A közösségi jog a tagállami jogba tagállami aktus nélkül, önerejénél fogva hatol be: e jellemzője által különbözik alapvetően a nemzetközi jogtól. A közösségi jog a nemzeti jog szerves része, amelyet a tagállamok jogalkalmazó szervei és bíróságai az Európai Bíróság ítéleteinek figyelembevételével alkalmazni kötelesek. A közösségi jog autonómiájához kapcsolódik a közösségi jog elsőbbsége. Ennek lényege, hogy a nemzeti jog (annak bármilyen szintű, korábbi vagy későbbi jogszabálya) nem akadályozhatja a közösségi jog érvényesülését, alkalmazását, illetőleg nem alkotható a közösségi joggal ellentétes nemzeti jogszabály. A közösségi joggal ellentétes nemzeti jogszabály alkalmazásától az eljáró nemzeti bírónak el kell tekintenie, azt nem alkalmazhatja, illetőleg az azzal ellentétes nemzeti jogszabályt a jogalkotónak hatályon kívül kell helyeznie.

A közösségi jog és a hazai jog összhangja, illetve az előbbi érvényesülése - belső alkotmányossági követelményekre tekintettel - megkívánja, hogy a közösségi jog elsőbbsége az Alkotmányból levezethető legyen. A Javaslat ezért az Alkotmány új 2/A.§-ának (2) bekezdésében kimondja, hogy a Magyar Köztársaságban a közösségi jog és az Európai Unió egyéb vívmányai az Európai Unió alapító szerződéseinek és az azokból fakadó jogelveknek megfelelően érvényesülnek.

A 2. §-hoz

A Javaslat kiegészíti az Alkotmány népszavazásra vonatkozó rendelkezéseit annak érdekében, hogy a csatlakozás tárgyában kötelező ügydöntő népszavazást lehessen tartani.

A 3. és 4. §-okhoz

Az Európai Unió egyik alapvető elve az uniós állampolgárok állampolgárság szerinti megkülönböztetésének tilalma. E tilalom alól kivétel a közhivatalok betöltése, amely nemzeti állampolgársághoz köthető. A köztársasági elnök alkotmányos feladatai, a nemzet egységét kifejező szerepe indokolttá teszi, hogy e tisztséget az uniós csatlakozás után is csak magyar állampolgár töltse be, a Javaslat 3. §-a ezt a követelményt teszi egyértelművé.

A közösségi jog az európai parlamenti választások hónapját határozza meg, az egyes tagállamokban megtartandó választások pontos időpontjának kitűzése azonban nemzeti hatáskör. Magyarországon a választások kitűzése a köztársasági elnök hatáskörébe tartozik, ezért a Javaslat 4. §-a az államfő erre irányuló jogosultságát az európai parlamenti választások kitűzésével bővíti ki.

Az 5. §-hoz

Jogharmonizációs követelmény a Magyar Nemzeti Bank önállóságának biztosítása, valamint a Központi Bankok Európai Rendszere alapfeladatát képező monetáris politika meghatározásának megjelenítése az MNB feladatkörében. E követelményeket - a törvényi szabályozás szintjén - a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2001. évi LVIII. törvény a közösségi jognak megfelelően biztosítja. Az Alkotmány 32/D. §-a azonban e követelményeket nem megfelelően tükrözi, ezért szükséges annak módosítása.

Jelenleg is lehetősége van ugyan az MNB elnökének jegybanki rendelkezés kibocsátására, ez azonban nem minősül jogszabálynak, csak az állami irányítás egyéb jogi eszközének. A jegybanknak a monetáris politika vitelében, illetőleg a fizetési és elszámolási rendszer szabályozásában betöltött, továbbá a Központi Bankok Európai Rendszerében a jövőben betöltendő szerepére tekintettel szükséges biztosítani - a törvényben meghatározott keretek között - az MNB elnöke részére a jogalkotási jogot. A Javaslat szerint az MNB elnöke rendeletet adhatna ki, amely törvénnyel nem lehet ellentétes.

A 6. §-hoz

1. A Maastrichti Szerződés kimondja, hogy az Európai Unió állampolgárának biztosítani kell azt a jogot, hogy választóként részt vehessen, illetőleg jelöltethesse magát a helyi önkormányzati, valamint az európai parlamenti választásokon, abban a tagállamban, ahol lakóhellyel rendelkezik, akkor is, ha annak nem állampolgára.

Miután a választásokon való aktív és passzív részvétel joga alapvető állampolgári jog, az uniós állampolgárok erre kiterjedő jogának - valamint a magyar állampolgárok európai parlamenti választásokon jelöltként, illetve választóként való részvételének - biztosítása érdekében módosítani kell az Alkotmánynak a választójogra vonatkozó rendelkezéseit. Ennek keretében rendezni kell e jog korlátozásának lehetőségét is az uniós állampolgárok tekintetében. Eszerint az aktív választójogot illetően mindazon korlátozások érvényesülnek e személyi kör vonatkozásában is, mint a magyar állampolgárok esetében. Ezen túlmenően azonban - a vonatkozó irányelveknek megfelelően - az uniós állampolgár akkor sem jelöltetheti magát, ha az állampolgársága szerinti országban e jog gyakorlásából ki van zárva.

A Javaslat mindezekre tekintettel biztosítja az uniós állampolgárok választójogát a Magyar Köztársaságban lebonyolított választásokon. Ezen túlmenően - a választójoggal rokon jellegére tekintettel - a Javaslat biztosítja az uniós állampolgárok részvételi jogát a helyi népszavazásban és a helyi népi kezdeményezésben is.

2. A 94/80/EK irányelv szerint a tagállamoknak lehetőségük van arra, hogy kizárják az uniós állampolgárok önkormányzati tisztségviselővé történő választását. A Javaslat - élve e lehetőséggel - nem teszi lehetővé, hogy uniós állampolgár polgármesterré (megyei közgyűlés elnökévé) jelöltethesse magát. A magyar önkormányzati rendszerben ugyanis a polgármesternek olyan állami feladatai is vannak (pl. katasztrófavédelem szervezése), amelyek miatt e tisztség közigazgatási jellegűnek is tekinthető, tehát az ilyen tisztség betöltését indokolt magyar állampolgársághoz kötni.

A 7. §-hoz

A hatályos Alkotmány szerint a Magyar Köztársaság minden állampolgára köteles a közterhek viseléséhez hozzájárulni. E kötelezettség azonban már ma sem csak a magyar állampolgárokat terheli, hanem a Magyar Köztársaság területén jövedelmet szerző hazai és külföldi vállalkozásokat és külföldi magánszemélyeket is. Az Európai Unióhoz történő csatlakozás után - a személyek, az áruk, a tőke és a szolgáltatások szabad áramlása következtében - a magyar állampolgárokkal és a hazai vállalkozásokkal azonos módon fogja terhelni a közteherviselési kötelezettség a hazánkban jövedelmet szerző uniós állampolgárokat és vállalkozásokat is. Erre tekintettel a csatlakozás szükségessé teszi az Alkotmány közteherviselésre vonatkozó rendelkezéseinek megfelelő kiegészítését.

A 8. §-hoz

Az európai parlamenti képviselői választások tekintetében is biztosítani kell a választási alapelvek (általános és egyenlő választójog, közvetlen és titkos szavazás) érvényesülését, ezért a Javaslat az Alkotmány 71. §-át az erre történő utalással egészíti ki.

A megyei közgyűlés elnökévé történő választás lehetőségét - hasonlóan a polgármesterhez - nem indokolt biztosítani az uniós állampolgárok részére, ezért a Javaslat - összhangban a 4. §-sal - kimondja, hogy e tisztséget csak magyar állampolgár töltheti be.

Az európai parlamenti képviselők választásának részletes szabályait a tagállamok jogosultak megállapítani. A tárgykör azonos jellegére tekintettel indokolt, hogy az erre vonatkozó törvényi szabályozás elfogadása az egyéb választásokat szabályozó törvények elfogadásával azonos feltételek szerint történjen. Ezért a Javaslat az Alkotmányt azzal egészíti ki, hogy a képviselők minősített többségének szavazata szükséges az európai parlamenti választásokat szabályozó törvény meghozatalához is.

A 9. §-hoz

Annak érdekében, hogy a népszavazás kezdeményezésére és elrendelésére irányadó bonyolult eljárások, továbbá a csatlakozással összefüggésben a Javaslat elfogadását megelőzően vagy azt követően esetlegesen benyújtott versengő népszavazási kezdeményezések elbírálásának kiszámíthatatlan időigénye ne veszélyeztethesse a csatlakozási folyamatot, maga az Alkotmány határozza meg a népszavazásra felteendő kérdést és a népszavazás megtartásának időpontját. A Javaslat rendezi továbbá, hogy a népszavazásra egyébként irányadó rendelkezések közül melyek alkalmazandók e népszavazás lebonyolítása során.

A 10. §-hoz

Az alkotmánymódosítás azon rendelkezéseinek, amelyek a kötelező ügydöntő népszavazás elrendelését teszik lehetővé, meghatározzák a felteendő kérdést, a népszavazás lebonyolításának időpontját, valamint az alkalmazandó rendelkezéseket, a törvény kihirdetésével egyidejűleg kell hatályba lépniük. A hatáskörök gyakorlásának átengedésére lehetőséget biztosító rendelkezéseknek szintén a csatlakozási szerződés megkötését megelőzően kell hatályba lépniük, hiszen ezek biztosítják a csatlakozás alkotmányos előfeltételeit. Ugyancsak mielőbb hatályba kell lépnie az európai parlamenti választások lebonyolítását szabályozó törvény megalkotására vonatkozó rendelkezéseknek, hiszen e törvényt is el kell fogadni a csatlakozást megelőzően.

Ezen túlmenően azonban azok a rendelkezések, amelyek szorosan a tagsághoz, a tagállami működéshez kapcsolódnak, csak a csatlakozás időpontjában léphetnek hatályba. A Javaslat ennek megfelelő hatályba léptető rendelkezéseket tartalmaz.