1143.

Külügyminisztérium
21735/Adm/KÜM/2002.

INFORMÁCIÓS CSOMAG A PARLAMENTI KÉPVISELŐK SZÁMÁRA
AZ ORSZÁGGYŰLÉS EURÓPAI INTEGRÁCIÓS VITANAPJÁRA

( 2002. november 13.)

TARTALOM:

A csatlakozási tárgyalások állása.

A csatlakozási folyamat helyzete a brüsszeli rendkívüli Európai Tanács ülés fényében.

A magyar felkészülés helyzete az éves jelentés tükrében.

A Konvent eddigi tevékenységének eredményei.


I. A csatlakozási tárgyalások helyzete

Magyarország 1998. március 31-én kezdte meg csatlakozási tárgyalásait az Európai Unióval.

A tárgyalások első fázisa, az átvilágítás alapszakasza 1998. április végétől 1999. júliusáig tartott. Az egyes tárgyalási fejezetek ideiglenes lezárását eredményező érdemi tárgyalások 1998. november 10-én kezdődtek meg.

A csatlakozási tárgyalások fejlődése szempontjából a 2000. decemberi nizzai Európai Tanács fordulópontnak bizonyult. Ekkor nyert megerősítést az új bővítési stratégia, melynek keretében az EU a tárgyalási program tekintetében egy olyan útitervet alakított ki, amely teljesítésével az első új tagoknak kilátásuk nyílt a 2004. évi Európai Parlamenti választásokon való részvételre.

Az új bővítési stratégiában foglalt tárgyalási ütemterv végrehajtása 2001 első felében, a svéd elnökség alatt sikeresen indult meg. A négy alapszabadság, a környezetvédelem, az adózás és a vámunió lezárása mennyiségi és minőségi értelemben is áttörést eredményezett a csatlakozási tárgyalásokon. Magyarország, továbbá néhány más tagjelölt tárgyalási teljesítménye nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a 2001. júniusi göteborgi Európai Tanács a nizzai megfogalmazáshoz képest pontosította a bővítés forgatókönyvével kapcsolatos elképzeléseit. A tagállamok rögzítették, hogy az arra felkészült tagjelöltekkel a csatlakozási tárgyalásokat 2002 végéig le kell zárni. Célkitűzésként fogalmazták meg, hogy ezen országok tagként vehessenek részt a 2004-es Európai Parlamenti választásokon, ezzel kiszámíthatóbbá tették a folyamatot.

A belga és a spanyol elnökség idején folytatódott a "road map" végrehajtása.

2002 közepére lényegében véget ért a fejezeteket középpontba helyező, ill. a derogációkra koncentráló tárgyalás. A lezárt dossziék száma veszített jelentőségéből. A tárgyalások záró szakaszára maradt, pénzügyi vetületük miatt kölcsönhatásban levő fejezetek (mezőgazdaság; regionális politika; költségvetés) tárgyalása során a fő kérdés immár a csatlakozás feltételrendszerének minél kedvezőbb kialakítása. Ez négy pontra bontható: egyenlő versenypozíciók az egységes belső piacon; a támogatások ezzel összhangban álló szintje és az átmenet hossza; a lehető leggyorsabb és legteljesebb integráció az EU intézményeibe; valamint a csatlakozás társadalmi támogatottságának fenntartása a belépés előtt és után. A hátralévő időszak legfontosabb feladata e négy tényező, azaz a beilleszkedés feltételrendszerének a magyar érdekek mentén történő minél kedvezőbb alakítása.

A csatlakozási tárgyalások záró szakaszába lépve Magyarország lezárt fejezeteinek száma 26 és fél (ez utóbbi a mezőgazdasági dosszié állat- és növény-egészségügyi alfejezete). A nyitott kérdéseket két kategóriába soroljuk:

  1. ország-specifikus kérdések,
  2. záró pénzügyi csomag.

1. Az ország-specifikus kérdések közül kiemelkedik a verseny témaköre. Lényegében egy kérdés maradt nyitva - konverzió feltételrendszere. A továbblépés lehetőségeit technikai konzultációkon és magas szintű tárgyalásokon keressük.

A Bizottságon belüli nézeteltérések (bérszeszfőzésre vonatkozó magyar igény kezelése) miatt bizonytalan, hogy mikor kerülhet napirendre az adózás, de a többi kiegészítő magyar igény, kiemelten a cigaretta jövedéki adója, reményeink szerint megoldódik.

Egyetértés van arról, hogy a termőföld kérdésére a tárgyalások későbbi szakaszában térünk vissza.

Az intézményi fejezeten belül az EP-mandátumok problémáját minden valószínűség szerint csak Koppenhágában lehet megoldani. Az ÁÜT október 22-i ülésén elosztották a Bulgáriára és Romániára eső 50 mandátumot, s 6 helyet tartalékoltak, ami azt valószínűsíti, hogy ebből a magyar és a cseh igények a tárgyalások végén kielégíthetők lesznek, bár ezt több tagállam változatlanul ellenzi.

Továbbra is a bilaterális tárgyalások napirendjén tartjuk a munkaerő kérdését, s célunk, hogy a tagállamok tegyenek eleget kötelezettségvállalásuknak, miszerint a tagságtól jelentősen javítják a piacra jutás feltételeit.

2. A záró pénzügyi csomagra vonatkozóan az Európai Tanács október 24-25-i brüsszeli ülése stratégiai döntéseket hozott (ld. a "A csatlakozási folyamat" címszó alatt), amelyekre mint az EU eddig hiányzó álláspontjára tekintünk.

Magyarország készen áll a még nyitott kérdések megoldására, a méltányos kompromisszumok kialakítására. A magyar álláspont lényege: a politikai menetrend betartása és a méltányos feltételek kialakítása azonos súlyú kérdés. Meggyőződésünk szerint annak, hogy Európa újraegyesítésének küszöbére érkeztünk, nem csak a politikai nyilatkozatokban, hanem a konkrét feltételekben is tükröződnie kell. A brüsszeli csúcstalálkozón hozott döntéseket az EU eddig hiányzó közös álláspontjának, tárgyalási alapnak, tárgyalható ajánlatnak, és nem a csatlakozási tárgyalások végeredményének tekintjük. Célunk az, hogy az elkövetkező hetek csatlakozási tárgyalásain sikerüljön elérni ennek a közös álláspontnak a javítását. Ennek érdekében Magyarország az elkövetkező időszakban a pénzügyi csomaghoz, illetőleg a csatlakozási tárgyalások lezárásához kapcsolódóan az alábbi kérdések megoldásának szentel különös figyelmet:

  1. Magyarország mindent megtesz a csatlakozás követelményeinek teljesítése érdekében. Ha az EU maga részéről szükségesnek tartja specifikus védintézkedés lehetőségének rögzítését a csatlakozási szerződésben, akkor annak pontos tartalmáról és az eljárási rendről a csatlakozási tárgyalásokon kell megállapodni. A belső piac megbízható működése és a jogbiztonság nem csupán a jelenlegi tagállamok, hanem az újonnan csatlakozó országok számára is alapvető követelmény.
  2. Üdvözöljük, hogy a közvetlen kifizetések rendszerét az új tagállamokra is kiterjesztik, de egyúttal úgy ítéljük meg, hogy jelentősen le kell rövidíteni a közvetlen kifizetésekre vonatkozó átmenet hosszát. Változatlanul nem látjuk indokát annak, hogy az túlnyúljon a jelenlegi pénzügyi perspektíván, de készen állunk a kérdés megtárgyalására.
  3. Az új tagállamok mezőgazdasági termelői számára méltányos versenyfeltételeket kell biztosítani, s ehhez a közvetlen kifizetések mellett a kvóták kérdése is hozzátartozik.
  4. Ugyancsak fontos a strukturális és kohéziós célú fejlesztések megfelelő szintű támogatása. Sajnáljuk, hogy a Bizottság javaslatában az e célra szánt összegeket az Európai Tanács lefelé korrigálta. A csatlakozási tárgyalásokon ebben a kérdésben is kiegyensúlyozott megoldást kell elérni.
  5. Fontos, hogy az Európai Tanács elfogadta: az új tagállamok nettó költségvetési pozíciója a csatlakozás után nem romolhat a csatlakozást megelőző évhez képest. Magyarország továbbra is a nettó pozíció érdemi javulását kívánja elérni. Ezt a célt azonban nem módszertani eszközökkel, hanem reális, országspecifikus előrejelzésekre építve és az EU pénzügyi ajánlatának tényleges javításával kell elérni. Olyan megoldás szükséges, amely a kompenzáció esetében ugyanolyan hosszú átmenetet biztosít, mint az EU részéről a támogatásokra alkalmazott átmenet.
  6. El kell kerülni, hogy tartósan kétféle politika érvényesüljön a régi és új tagállamok esetében.
  7. Olyan megoldásra törekszünk, ami nem prejudikálja az EU következő költségvetésére vonatkozó tárgyalások végeredményét és Magyarországot nem hozza eleve kedvezőtlen helyzetbe.
  8. Magyarország igényt tart arra, hogy a 2007-től kezdődő pénzügyi perspektíva tárgyalásában és elfogadásában teljes joggal vegyen részt.

II. A csatlakozási folyamat helyzete

Az Európai Unió keleti bővítése kezdettől több, egymással párhuzamos folyamat keretében zajlott. A valamennyi társult országot - ideértve Törökországot is - magában foglaló bővítési folyamat az 1998. március 12-én megrendezett londoni Európa Konferenciával kezdődött. A csatlakozási folyamat az 1998. március 30-án Brüsszelben megrendezett nyitókonferencián vette kezdetét. A folyamat részeként az Európai Unió 1998. március 31-én kezdte meg a csatlakozási tárgyalásokat az Európai Tanács 1997. évi, luxembourgi ülésén kijelölt un. 5+1 tagjelölt országgal (Lengyelország, Magyarország, Szlovénia, Észtország, Csehország). A tárgyaló országok sora az 1999. év végi helsinki Európai Tanács döntése alapján 2000-től kibővült a további tagjelölt országokkal (Bulgária, Lettország, Litvánia, Málta, Románia, Szlovákia).

A csatlakozási folyamat menetrendje 1998-tól napjainkig kisebb-nagyobb lépéseken keresztül, fokozatosan alakult ki. A folyamat lezárhatóságát tekintve az első mérföldkövet az 1999. decemberi, helsinki Európai Tanács azon döntései jelentették, melyek értelmében az Unió kötelezettséget vállalt arra, hogy 2002. végéig képessé teszi magát az új tagok befogadására.

Ez az ígéret pénzügyi szempontból ez 1999. első felében, a berlini csúcson az Agenda 2000 elfogadásával teljesült; a 2000-től induló új költségvetésben a bővítés költségei már szerepeltek.

Az intézményi feltételek tekintetében a 2000. decemberi nizzai Európai Tanács hozta meg a szükséges döntéseket. Ezek fordulópontot jelentettek a csatlakozási folyamatban: megszülettek a bővítéshez szükséges intézményi reformok és megerősítést nyert az új bővítési stratégia. Az intézményi döntések 2002 végéig vállalt ratifikálásával az EU teljesítette az utolsó előfeltételt a bővítés 2002 végi / 2003 eleji elméleti megkezdése elől.

Az új bővítési stratégiában foglalt tárgyalási ütemterv végrehajtása a svéd elnökség alatt rendkívül sikeresen indult meg, és nemcsak mennyiségi, de minőségi értelemben is áttörést eredményezett a csatlakozási tárgyalásokon. Ez tette lehetővé, hogy a 2001. júniusi göteborgi Európai Tanács a nizzai megfogalmazáshoz képest pontosítsa a bővítés forgatókönyvével kapcsolatos elképzeléseit. A tagállamok rögzítették, hogy az arra felkészült tagjelöltekkel a csatlakozási tárgyalásokat 2002 végéig le kell zárni. Célkitűzésként fogalmazták meg, hogy ezen országok tagként vehessenek részt a 2004-es Európai Parlamenti választásokon, ezzel kiszámíthatóbbá tették a folyamatot.

A 2001. decemberi Laeken-i Európai Tanács megerősítette a nizzai és göteborgi időkeretet. Politikai jóváhagyást nyertek a tárgyalások tizenkét hónapon belüli lezárásához szükséges alapelvek és eszközök, döntés született a Csatlakozási Szerződés szövegezésének megkezdéséről is. Az EU ezúttal már elhatározottságát fejezte ki a csatlakozási tárgyalások 2002 végéig történő lezárására a felkészült tagjelöltekkel, s így azok már teljes jogú tagként vehetnek részt a 2004-es EP-választásokon. Az Elnökségi Következtetések nevesítve felsorolják a tárgyalások lezárására képesnek mutatkozó 10 tagjelöltet. Bulgária és Románia részére speciális támogatást, módosított "road map"-et és az összes fejezet 2002 folyamán történő megnyitását helyezik kilátásba.

A 2002. első félévi spanyol elnökség alatt, valamint a második félévi dán elnökség első hónapjában folytatódott a felzárkóztatás és a kiegyenlítődés. Az EU célja az volt, hogy 2002 őszére a tíz "laekeni ország" lényegében azonos tárgyalási helyzetbe kerüljön, és csak a pénzügyi-költségvetési, valamint az intézményi kérdések maradjanak nyitva. A 2002. júniusi sevillai Európai Tanács megerősítette a bővítés körvonalazódó menetrendjét. Azt tovább pontosítva november eleji határidőt szabott a pénzügyi kérdésekre vonatkozó közös EU álláspont kialakítására, hogy a tárgyalások év végi lezárása érdekében elégséges időkeretet biztosítson a tagjelöltekkel való tárgyalásokhoz.

A Bizottság 2002. októberi éves záró értékelése előkészítette a csatlakozó országok első körének megnevezésével kapcsolatos végső döntést, és a Stratégiai Dokumentumban a korábban megjelölt 10 jelölt, köztük Magyarország megnevezésre került.

Az Európai Tanács 2002. október 24-25-ei rendkívüli ülése a bővítési folyamat szempontjából számos stratégiai döntést hozott: jóváhagyta a Bizottság ajánlásait és elfogadta a még hiányzó közös álláspontokhoz szükséges politikai döntéseket.

Megerősítette, hogy tíz ország - köztük Magyarország - teljesíti már ma is a politikai kritériumokat, és 2004 elejére képessé válik a gazdasági kritérium teljesítésére, valamint arra, hogy megfeleljen a tagságból adódó kötelezettségeknek. Ennek alapján az EU megerősítette elkötelezettségét a tárgyalások lezárására a 2002. december 12-13-i koppenhágai EiT során, s a Csatlakozási Szerződés aláírására 2003. áprilisában, Athénban.

Ciprust illetően az EU változatlanul az egyesített sziget felvételében érdekelt, de a politikai rendezés hiányában, az EiT 1999. decemberi helsinki döntése alapján ez nem jelenti akadályát Ciprus csatlakozásának.

Bulgária és Románia tekintetében az EiT megerősítette a Bizottság 2002. évi éves jelentésében foglalt értékelését, s a két ország csatlakozásának előmozdítása érdekében Koppenhágában részletes ütemtervet, ezen belül menetrendet és megerősített előcsatlakozási stratégiát fogadnak el. Az Európai Tanács támogatásáról biztosította a két országot a maguk által támasztott célkitűzés, a 2007-es csatlakozás elérésében.

Törökország vonatkozásában az EU elismerte a politikai és gazdasági kritériumok teljesítése terén elért haladást, ami közelebb hozta a csatlakozási tárgyalások megkezdését. Koppenhágában pontosítani fogják Törökország tagjelölti státuszának következő állomását.

Az EiT megerősítette a Bizottság törekvését, hogy a monitoringot a csatlakozási szerződés aláírása után is folytatni kell. A vonatkozó jelentést a Bizottság a csatlakozás kilátásba helyezett időpontja előtt hat hónappal készíti el. Az EU azt is jóváhagyta, hogy az általános gazdasági védzáradékon túlmenően két kiegészítő védintézkedés kerüljön alkalmazásra (belső piaci, ami kiterjed minden, határon átnyúló hatással járó gazdasági tevékenységet érintő szektorra, valamint bel- és igazságügyi). A csatlakozást követően három évig bármely tagállam, vagy a Bizottság kezdeményezheti annak alkalmazását. A gazdasági védintézkedés bármely tagállamra vonatkozhat. A két specifikus védintézkedés kizárólag olyan új tagállamra vonatkozhat, amely nem teljesítette a csatlakozási tárgyalásokon tett vállalásait. Annak kezdeményezésére a monitoring során feltárt hiányosságok esetén már a csatlakozás előtt sor kerülhet és az már a csatlakozás első napjától alkalmazható. Ezen intézkedések alkalmazása túlnyúlhat a három éven. Az EU konkrét pozícióját a csatlakozási tárgyalások keretében alakítják ki. A Bizottság a védintézkedés alkalmazásának felfüggesztését megelőzően kellő időben tájékoztatja a Tanácsot, és figyelembe veszi a Tanács megjegyzéseit. A csatlakozás napján túlnyúló intézményfejlesztésre vonatkozó átmenet is megerősítésre került.

A brüsszeli EiT döntést hozott a bővítés költségvetési és pénzügyi kérdéseiről is, az alábbiak szerint:

Berlini keretek: A berlini pénzügyi kereteken belül 2004-2006-ra előirányzott kiadásokat tiszteletben kell tartani.

Közvetlen mezőgazdasági kifizetések: A KAP jövőjére és az EU 2006 utáni költségvetésére vonatkozó kötelezettség nélkül a közvetlen kifizetéseket az alábbi százalékos szinten terjeszti ki az újonnan csatlakozókra: 2004 - 25%, 2005 - 30%, 2006 - 35%, 2007 - 40%, majd ezt követően évi 10 %-os növekedés annak érdekében, hogy az új tagállamok 2013-ban érjék el az akkor alkalmazott támogatási szintet.

A "phasing in" periódus a költségvetési stabilitás keretében történik. A piaci támogatásokra és a közvetlen kifizetésekre a 25 tagú Unióban szánt kiadások teljes összege nem lépheti túl a 2006-ra Berlinben a 15 tagállam számára előirányzott reálértéket és az új tagállamokra vonatkozóan javasolt kiadási plafont. A piaci támogatások és a közvetlen kifizetések 2007-2013 között nominál értékben minden évben alatta kell, hogy maradjanak a 2006-os érték évente 1 % ponttal növekvő értékének. Elméletileg nem került sor a vidékfejlesztési támogatások befagyasztására.

Strukturális műveletek: A 2004 és 2006 között az új tagállamok között szétosztásra kerülő globális összeg 23 mrd EUR, a felosztás aránya a csatlakozási tárgyalások keretében már kialakult. (Az elnökségi javaslat 25,5 mrd EUR volt.)

Saját források és költségvetési egyensúly zavarai: Az új tagok vonatkozásában csatlakozástól alkalmazni kell a saját források rendszerét. Ha az előirányzott kifizetés mértéke a 2004-2006 közötti időszakban negatív a 2003-as évhez viszonyítva, abban az esetben átmeneti költségvetési kompenzáció kerül felajánlásra. Ennek formája: egy rögzített összeg visszatérítése ("lump sum"), degresszív és átmeneti kifizetés az EU költségvetés kiadási oldalán. A pontos összegek a tárgyalások legvégén kerülnek meghatározásra annak a módszernek az alapján, amiről a Tanács október 22-én megállapodásra jutott, s amelyet a Csatlakozási Szerződésben rögzítenek. A kompenzációnak a berlini keretek bővítésre szánt kötelezettségvállalási és kifizetési soraiban meghatározott marginon belül kell maradnia.

A brüsszeli EiT megerősítette az Általános Ügyek és Külkapcsolatok Tanácsának több korábbi döntését. Eszerint:

Intézményi kérdések vonatkozásában az EiT legfontosabb döntései a következők:

Az intézményi kérdéseket négy részre osztották:

  1. a 2004-ben alkalmazandó átmeneti intézkedések;
  2. a tanácsi szavazatok súlyozása és a minősített többség küszöbértéke
  3. Európai Parlament (2004-2009)
  4. Elnökség rotációs rendje

Tanács: A csatlakozás napja és 2004. december 31-i közötti időszakra vonatkozóan döntés született a minősített szavazás esetén (QMV) a szavazatok súlyozásáról, valamint a 2005. január 1-ét követően életbelépő szavazati súlyokról is.

Európai Parlament: A 2004-2009 közötti ciklusban a mandátumok teljes számának meghatározása és azok elosztása a jelenleg érvényes elosztás során alkalmazott eljárás szerint történik. A 2004-2009 közötti időszakra vonatkozóan a Nizzai Szerződés 20. sz. mellékletében foglaltak az irányadók. A Szerződés iránymutatása alapján kell elosztani a Romániára és Bulgáriára eső 50 mandátumot. Az ÁÜT október 22-i ülésén olyan megoldás született, amely alapján az 50 mandátumból 44-et osztottak szét. Ennek alapján a három tízmilliós tagállam (GR, B, PR) 24, Magyarország és Csehország 21 helyet kapott. A tartalékolt 6 mandátummal a tárgyalások legvégén a magyar és a cseh igényt tervezik kielégíteni. Ez végül megfelelő megoldáshoz vezethet, de a megoldás nem tekinthető biztosnak.

Elnökség: A Szerződés rögzíti a rotáció szabályait. Annak érdekében, hogy az új tagállamok kellő tapasztalatokat szerezhessenek, a jelenlegi rotáció 2006 végéig folytatódik. A 2007-től alkalmazandó megoldásról a Tanács mielőbb, legkésőbb a csatlakozás után egy évvel hoz döntést. A döntésnél nyilvánvalóan figyelembe vételre kerülnek a Konvent és az IGC eredményei.

A bővítés szempontjából fontos politikai döntés született a kalinyingrádi probléma megoldásának elősegítésére. Az EiT síkra szállt az EU és Oroszország közötti stratégiai partnerségért és a minden fél számára elfogadható megoldásért. Egyúttal megerősítette, hogy minden államnak joga van határai, és az ország területén mozgó személyek és áruk ellenőrzésére, vízum és tranzit vízum bevezetésére.

Összegzésképpen megállapítható, hogy Európai Tanács rendkívüli, brüsszeli ülésének döntései egyértelműen azt mutatják, hogy az EU elhatározott szándéka a tárgyalások lezárása decemberben az arra felkészült tagjelöltekkel, akik már tagként vehetnek részt a 2004-es EP-választásokon. A brüsszeli eredmények kedvezőnek értékelhetők a politikai menetrend betarthatóság szempontjából, de a csatlakozás konkrét - elsősorban pénzügyi - feltételei tekintetében a tagállamok a 2002. januári bizottsági javaslatnál kedvezőtlenebb álláspontot alakítottak ki, s a megoldások kialakítására igen szűk időkeret áll rendelkezésre.

III. A magyar felkészülés helyzete az éves jelentés tükrében

Az Európai Bizottság 2002. október 9-én hozta nyilvánosságra a Magyarországról és a többi tagjelölt országról készített éves jelentéseit. Az idei éves jelentés a korábbi jelentésekhez képest több megközelítésből értékeli a tagjelölt országok csatlakozásra való érettségét, és átfogóbb képet ad a csatlakozási tárgyalások óta megindult felkészülési folyamat üteméről, folyamatosságáról, eredményeiről és a hátralévő feladatokról. A jelentésben foglalt "negatív" megállapítások elsősorban további feladat meghatározásként értékelendők.

1. A koppenhágai politikai kritériumok

Az éves jelentés leszögezi, hogy Magyarország teljesíti a koppenhágai politikai kritériumokat. Megállapítja, hogy hazánk jelentős fejlődést ért el a demokráciát biztosító intézmények stabilitásának, továbbá a jogbiztonság, az emberi és kisebbségi jogok szavatolásának megerősítésében. A jelentés elismeri, hogy a közigazgatás reformja széles körben megvalósult, ennek jelentős állomása volt a köztisztviselői bérek emelése. Az önkormányzatok pénzügyi reformja hátralévő feladat. A jelentés megállapítása szerint a pénzügyi források szűkössége veszélyeztetheti a helyi önkormányzatok autonómiáját.

A jelentés kiemeli, hogy Magyarországon az igazságszolgáltatás függetlenségét biztosító alkotmányos és egyéb jogszabályokban meghatározott garanciák kellőképpen szilárdak, a bíróságok igazgatása hatékonyan működik. Kedvező fejleményként értékeli a táblabíróságok létrehozását, az igazságszolgáltatás pénzügyi függetlenségének megerősítését 2004-től, és a 2003 januárjától megvalósuló bírói alapbéremelést. Kritikaként fogalmazódik meg, hogy a bíróságok infrastruktúrája, technikai ellátottsága még mindig elégtelen.

A jelentés elismeri, hogy a korrupcióellenes stratégia keretében számos intézkedés történt, azonban a korrupció továbbra is probléma Magyarországon. Fontos, hogy a helyzet javítása érdekében az újonnan elfogadott intézkedések végrehajtása mihamarabb megtörténjen. Magyarország elismeri az emberi jogokat és az állampolgári szabadságjogokat. A jelentés megemlíti, hogy a közszolgálati médiakuratóriumokban ismét minden parlamenti párt képviselteti magát, valamint a szociális dialógus javítása érdekében új intézkedések történtek. A jelentés hiányosságként említi, hogy nincs megoldva a kisebbségek parlamenti képviselete.

A jelentés megállapítja, hogy a romák társadalmi integrációjának elősegítése érdekében az intézményi kereteket megerősítették, új végrehajtást ellenőrző rendszert vezettek be. Kritikaként említi ugyanakkor, hogy a roma politikát még mindig különállóan kezelik, nem integrálták az általános szociálpolitikai stratégiába, és a romák még mindig megkülönböztetésnek vannak kitéve.

2. A koppenhágai gazdasági kritériumok

A koppenhágai gazdasági kritériumok tekintetében - a korábbi évekhez képest hasonlóan - a jelentés megállapítja a működő piacgazdaság meglétét. A jelentés az ország versenyképességét úgy ítéli meg, hogy a reformok folytatása hozzásegíti Magyarországot a csatlakozásig ahhoz, hogy képes legyen megfelelni a tagságból eredő verseny kihívásainak. A jelentés egyes szövegrészei, illetőleg a magyar külkereskedelmi és beruházási adatok ugyanakkor egyértelműen alátámasztják a versenyképességi kritérium teljesítését. A jelentés megállapítja, hogy Magyarországon messze ható intézményi és strukturális reformok mentek végbe, ami robusztus gazdasági növekedést, folyamatosan csökkenő munkanélküliséget és fenntartható külgazdasági pozíciót eredményezett. A gazdaságpolitikai eszköztárat a jelentés jól megválasztottnak minősíti, a gazdaságpolitikát általában is stabilnak és hitelesnek értékeli. A gazdaságpolitika vonatkozásában kritika éri ugyanakkor az államháztartási hiány 2001 óta bekövetkezett romlását.

A költségvetés vonatkozásában a jelentés megállapítja, hogy a hazai intézményrendszer várhatóan képes lesz a közösségi költségvetésből érkező majdani transzferek és az oda történő magyar befizetések költségvetési kezelésére. A strukturális reformok terén a jelentés felhívja a figyelmet arra, hogy az egészségügyi szektor modernizálása továbbra is nagy kihívást jelent Magyarország számára. A nyugdíjrendszer reformját úgy értékeli a jelentés, hogy az hozzá fog járulni a hosszú távú költségvetési stabilitáshoz. Ennek részeként az új kormány a nyugdíjrendszer második pillérét 2003. január 1-jétől kötelezővé tette, és 2003-tól kezdődően 6%-ról 8%-ra emeli a hozzájárulást a kötelező magán-nyugdíjpénztárakhoz.

3. A közösségi vívmányok átvétele és alkalmazása

Az Európai Bizottság szerint az elmúlt évben mind a jogalkotás, mind a jogalkalmazás tekintetében jelentős előrelépés történt a szociálpolitika, a bel- és igazságügyi együttműködés, a hírközlés, a kultúra és audiovizuális politika és az energia területén. A harmonizáció magas szintje jellemző az áruk szabad áramlása, a szolgáltatások szabad áramlása, a tőke szabad áramlása, a vállalati jog, a vállalati versenyjog területére, és a figyelmet a csatlakozásig a végrehajtásra kell összpontosítani.

A jelentés az áruk szabad áramlása fejezet kedvező fejleményei közé sorolja többek között az autópálya-építéseknél a közbeszerzési szabályok alkalmazását, azonban hangsúlyozza, hogy a közbeszerzési törvények teljes harmonizációjának megteremtése különös erőfeszítéseket igényel. További feladatként említi az Élelmiszer-biztonsági Ügynökség létrehozását, a piacfelügyeleti tevékenység erősítését.

A személyek szabad áramlása fejezet tekintetében pozitívnak ítéli a jogharmonizációs eredményeket. Hátralévő feladatként jelöli meg a jelentés az ügyvédekről szóló törvény módosítását, a munkaerő szabad mozgására vonatkozó további jogharmonizációt és az európai parlamenti választásokhoz kapcsolódó jogszabály elfogadását.

A szolgáltatások szabad áramlása fejezet tekintetében a jelentés megállapítja, hogy a múlt évben készített értékelés óta Magyarországon jelentős előrelépés történt a szolgáltatásokat érintő jogharmonizáció (így a tőkepiaci szabályok elfogadása és az információs társadalomhoz kapcsolódó jogszabályok elfogadása) és intézményfejlesztés területén (a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének és az Adatvédelmi Biztos Hivatalának hatékony működése). Továbbra is kiemelt hiányosság, hogy a PSZÁF nem rendelkezik önálló szabályozási jogkörrel.

A tőke szabad áramlásáról szóló fejezetben a Bizottság elismeréssel nyugtázza az elmúlt időszakban történt harmonizáció eredményeit, megelégedéssel fogadja, hogy Magyarország lekerült az FATF nem együttműködő országokat tartalmazó listájáról, és kielégítőnek találja az anonim betétek megszüntetésének menetrendjét. További erőfeszítésre van szükség a termőföldre vonatkozó jogszabályok harmonizálása terén, illetve be kell vezetni a határon átnyúló hitelnyújtás esetén a vitás kérdések rendezésére a kártérítési és panaszos eljárást.

A vállalati jog fejezet értékelésekor a Bizottság leszögezi, hogy a jogharmonizáció magas szintje valósult meg mind a társasági jog, mind a számvitel, mind a szellemi és ipari tulajdonjog területén. Hátralévő feladatként olyan jogharmonizációs lépéseket határoz meg, amelyek alapvetően technikai jellegűek, és a jogharmonizációs programban szerepelnek

A vállalati versenyszabályok harmonizációja megvalósult, és a végrehajtás megfelelő szintű. Az állami támogatási rendszer értékelésekor az Európai Bizottság hangsúlyozza, hogy az inkompatibilis adókedvezményekre való jogszerzést azonnal meg kell szüntetni.

A jelentés összességében kritikusan értékeli a mezőgazdaság területén végzett felkészülésünket, megállapítja, hogy a KAP alkalmazása érdekében további jelentős erőfeszítésekre van szükség. Az Európai Bizottság értékelése szerint Magyarországnak komolyan fel kell gyorsítania az intézményfejlesztési munkáját, hogy képes legyen a KAP alkalmazására. A jelentés szerint a KAP alkalmazásának legfontosabb területein (közösségi támogatások kifizetése és ellenőrzése, a piac szabályozása, valamint a közösségi vidékfejlesztési programok működtetése) alapvetően nem megfelelő felkészültségünk szintje. A jelentés a kritikákhoz kapcsolódva felsorolja a hátralévő legfontosabb feladatokat, így - többek között - az állategészségügyi jogharmonizációs lemaradás felszámolását, az EMOGA-támogatásokhoz szükséges kifizető ügynökség létrehozását, a közösségi kifizetések ellenőrzési rendszerének létrehozását, a vidékfejlesztési programok intézményrendszerének kialakítását.

A jelentés megállapítja, hogy a közlekedési ágazatban nagymértékben megvalósult a jogharmonizáció, és a csatlakozásig néhány végrehajtási jellegű jogszabály elfogadása van hátra. Az új vasúti acquis átvétele érdekében további jogalkotás szükséges, és mivel ez új feladatokat ró egyben a hatóságokra, ezek megerősítése is elengedhetetlen.

Az adózás fejezet vizsgálatakor a Bizottság megállapítja, hogy Magyarországon a harmonizáció magas szintet ért el, azonban a csatlakozásig további erőfeszítések szükségesek az ÁFA- és a jövedékiadó-harmonizáció, valamint az adóigazgatás tagságra történő felkészítésének érdekében.

A jelentés összességében pozitív képet ad Magyarország helyzetéről a Gazdasági és Monetáris Unióra való felkészülés terén, elismeri az eredményeket, a jegybanktörvény 2002-es módosítását pedig a közösségi joggal összhangban lévőnek tartja.

A jelentés megállapítja, hogy a statisztika területén Magyarország a legtöbb tekintetben már ma megfelel a közösségi elvárásoknak.

A Bizottság szintén kedvezően értékeli a szociálpolitika és foglalkoztatás fejezet eredményeit, így különösen a Munka Törvénykönyvének további módosítását. A jelentés kiemeli, hogy az új kormány bizalomépítő intézkedéseket hozott a társadalmi párbeszéd fokozására, és a valódi dialógus elősegítése érdekében döntött a Nemzeti Érdekegyeztető Tanács létrehozásáról.

A jelentés kedvezően értékeli a villamosenergia-törvény elfogadását, amely megteremti a magyar piacnyitás alapjait. Ugyanakkor megállapítja, hogy a gáztörvény elfogadása nem történt meg. A legfontosabb hátralévő feladat a jogszabályok teljes és időbeni végrehajtásának biztosítása, különös tekintettel az energia egységes piacára, az energiahatékonyság javítására.

A jelentés ismételten megállapítja, hogy a magyar iparpolitikai alapelvek általánosságban megfelelnek az EU iparpolitikai elveinek. Magyarország számottevő előrehaladást ért el a megfelelő piaci alapú üzleti környezet kialakításában, a privatizáció és a szerkezetátalakítás területén. Kritikai észrevételként jelenik meg, hogy fennmaradtak a különbségek a régiók,  valamint az exportorientált multinacionális vállalatok és a helyi cégek között. Az eladósodott Dunaferr átalakítása és privatizációja még mindig kihívást jelent, amelyet meg kell oldani.

A kis- és középvállalkozások vonatkozásában az Európai Bizottság megemlíti, hogy a Széchenyi-terv a jövőben a KKV-k fejlesztésére és a közösségi előcsatlakozási projektekre összpontosít, és része lesz a Nemzeti Fejlesztési Tervnek. A KKV-k működését segítő különböző szolgáltatásoknak összehangoltabbaknak és könnyebben elérhetőknek kell lenniük.

A jelentés szerint számottevő előrelépés történt a távközlési szektorban. A hírközlési törvény elfogadása biztosítja a szükséges piacnyitást, a közösségi jog teljes átvételét folytatni kell.

Az Európai Bizottság kijelenti, hogy a médiatörvény elfogadásával előrelépés történt az audiovizuális fejezet vonatkozásában, azonban további erőfeszítések szükségesek a teljes harmonizáció megteremtése érdekében.

A regionális politika tekintetében a jelentés pozitívan értékeli a jogszabályi keretek kialakításában elért számottevő előrehaladást, a végrehajtásért felelős intézményrendszer ez év júniusi átalakítását és hatékonyabbá tételét, a felelős testületek kijelölését. Jelentős késést állapít meg azonban a jelentés a Nemzeti Fejlesztési Terv és az Operatív Programok elkészítésében. Komoly hiányosságokra mutat rá az adminisztratív kapacitások tekintetében.

A Bizottság értékelése szerint főleg a szektorszabályozások átvételével (levegő, víz, ipari szennyezés ellenőrzése, genetikailag módosított szervezetek) jelentős fejlődés történt a környezetvédelem területén, valamint erősödtek a végrehajtási mechanizmusok, többek között a minisztériumok hatáskörváltozásának köszönhetően. A jelentés kedvezően értékeli az Országos Környezetvédelmi Tanács tevékenységét, elmaradásként említi, hogy a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Tervet még nem fogadta el az Országgyűlés.

A fogyasztóvédelem területén az Európai Bizottság a magyar felkészülést alapvetően jónak ítéli, a közösségi jogszabályok átvétele nagyrészt megtörtént.

Az Európai Bizottság kedvezően értékelte a bel- és igazságügyi együttműködés területéhez kapcsolódó jogharmonizációt, így különösen a vízumpolitika, a Schengeni Akcióterv, a korrupció és a csalások elleni küzdelem területén. A jelentés megállapítja, hogy a jogszabály-módosításoknak és az intézményi keretek megerősítésének köszönhetően hatékonyabbá vált a csalás, a korrupció, a pénzmosás, valamint a szervezett bűnözés elleni harc. A felkészülés lezárása érdekében Magyarországnak tovább kell fejlesztenie a jogalkalmazó hatóságokat, a személyi és technikai feltételrendszert, valamint folytatni kell a schengeni felkészülést.

A vámunióra vonatkozó rendelkezéseknél a jelentés leszögezi, hogy Magyarország nagymértékben átvette a közösségi szabályokat. További feladat a vámszabad területekre vonatkozó szabályok átvétele és fel kell készülni azoknak a közösségi jogszabályoknak a maradéktalan alkalmazására, melyek csak a csatlakozáskor lépnek hatályba.

A külgazdaság fejezet vonatkozásában a jelentés csatlakozás előtti feladatként jelöli meg, hogy Magyarország mondja fel vagy tárgyalja újra a harmadik országokkal fennálló, és az uniós tagság kötelezettségeivel nem összeegyeztethető nemzetközi megállapodásait.

A közös kül- és biztonságpolitika fejezet keretében Magyarország továbbra is aktívan vesz részt az EU-val folytatott politikai párbeszédben, amely az Európai Biztonság- és Védelmi Politika területére is kiterjed. A Bizottság rámutat arra, hogy a kedvezménytörvény végrehajtásáról Magyarországnak meg kell állapodnia Szlovákiával és Romániával, figyelembe véve a Velencei Bizottság ajánlásait. Hangsúlyozza, hogy a csatlakozásig a törvényt összhangba kell hozni a közösségi joggal.

A pénzügyi ellenőrzés tekintetében a Bizottság megállapítja, hogy fokozott erőfeszítésre van szükség a költségvetés belső ellenőrzése területén mind a jogközelítést, mind az adminisztrációs kapacitást illetően. A jelentés megállapítja, hogy az elmúlt évi jelentés óta Magyarország csekély előrehaladását ért el ezen a területen, ugyanakkor számos megvalósított intézkedést sorol fel.

4. Magyarország adminisztratív és igazságszolgáltatási kapacitásának fejlettsége

Az éves jelentés az egyes fejezeteknél részletesen elemzi a végrehajtási struktúrák létrehozását, működését, és hatékonyságát. A jelentés ugyanakkor külön fejezetet szentel a közigazgatási és igazságszolgáltatási kapacitás fejlesztése területén elért eredmények bemutatásának, valamint a további feladatok számbavételének. A fejezet áttekintést ad a Csatlakozási Partnerségben és az Akciótervben előirányzott intézkedések teljesítéséről, megjegyezve, hogy e dokumentumok a 2002. és 2003. évet fogják át, tehát még 15 hónap áll rendelkezésre a célkitűzések eléréséhez. A jelentés megállapítja, hogy valamennyi fejezetben tapasztalható haladás, ennek mértéke azonban az egyes területeken különböző.

A Bizottság megítélése szerint Magyarország a közösségi vívmányok alkalmazása érdekében folyamatosan fejlesztette a közigazgatást. Alapvetően pozitívan értékeli a jelentés a teljesítést nyolc fejezet esetében, ezek: áruk, személyek és tőke szabad áramlása, társasági jog, foglalkoztatás és szociális politika, energia, kultúra és audiovizuális politika, bel- és igazságügyi együttműködés. Részben pozitív az értékelés, rámutatva egyes területeken az elmaradásokra, illetve késedelmekre: politikai kritériumok, gazdasági kritériumok, versenypolitika, közlekedés, adózás, hírközlés és információs technológia, környezetvédelem, vámpolitika, pénzügyi ellenőrzés. Kevés előrehaladást és jelentős késedelmet állapít meg a jelentés két fejezet esetében, ezek a mezőgazdaság és a regionális politika.

5. A magyar vállalások teljesítésének helyzete

Az idei éves jelentés új eleme, hogy minden tagjelölt ország vonatkozásában átfogó képet ad a csatlakozási tárgyalások jelenlegi állásáról, számba veszi az ideiglenesen lezárt fejezeteket, az átmeneti mentességi igények tartalmát és időtartamát, valamint a tárgyalási szakaszban lévő fejezeteket. Az Európai Bizottság a csatlakozási tárgyalásokon tett vállalások eddigi teljesítésének értékelése mellett - a csatlakozási felkészülés keretében megvalósított jogharmonizációs és intézményfejlesztési eredmények alapján - előrevetíti, hogy a tagjelölt ország a csatlakozás időpontjára képes lesz-e a tagsággal járó kötelezettségek teljesítésére.

Az Európai Unió Magyarországgal a csatlakozási tárgyalások során 26 és "fél" fejezetet zárt le ideiglenesen. A jelentés megállapítja, hogy Magyarország összességében eleget tesz a tárgyalásokon vállalt kötelezettségeinek, azonban néhány területen késedelmet jelez, így az állat-egészségügyi szabályozás átvétele, az importált halak méret szerinti ellenőrzésére vonatkozó szabályozás, gáztörvény elfogadása, valamint egyes környezetvédelmi jogszabályok módosítása tekintetében (nemzeti klímaváltozási program, Nemzeti Hulladékgazdálkodási Terv, regionális és helyi hulladékgazdálkodási tervek, csomagolás, csomagolási hulladék és hulladékolaj). A jelentés kiemeli, hogy Magyarországnak még teljesítenie kell ezeket a feladatokat.

Az Európai Bizottság végső következtetésként leszögezi, hogy figyelemmel az 1997-es ország-vélemény óta elért jogharmonizációs és intézményfejlesztési eredményekre, valamint a tárgyalásokon vállalt kötelezettségek teljesítésére, Magyarország a csatlakozás várható időpontjára képes lesz teljesíteni a tagságból eredő kötelezettségeket. A Bizottság kiemeli, hogy hazánknak a tárgyalásokon tett vállalásoknak megfelelően a csatlakozásig folytatnia kell a felkészülést.

Összességében az Éves Jelentésben megfogalmazott következtetések Magyarország szempontjából kedvezőek. Az Európai Bizottság értékelése szerint Magyarország jelentős fejlődést és haladást ért el az elmúlt években a tagságra való felkészülésben, képes és kész arra, hogy az év végéig lezárja a csatlakozási tárgyalásokat, hogy 2003 tavaszán aláírja a csatlakozási szerződést, és a hátralévő feladatok teljesítésével 2004 elejétől az Európai Unió tagjává váljon.

IV. Összefoglaló az Európai Konvent eddigi tevékenységéről

2002. február 28-i alakuló ülés

2002. február 28-án került sor az uniós szerződések módosításáról döntő kormányközi konferenciát előkészítő Konvent ünnepélyes alakuló ülésére. A Konvent nyitó ülésén a kormányt képviselő tagként Martonyi János külügyminiszter, helyetteseként Gottfried Péter, az IÁT vezetője vett részt. A Konvent alakuló ülésén José-Maria Aznar, spanyol miniszterelnök, Pat Cox, az Európai Parlament elnöke valamint Romano Prodi, a Bizottság elnöke üdvözlő beszédei hangzottak el. A Konvent megnyitását követően Valery Giscard d'Estaing, a Konvent elnöke fejtette ki álláspontját az integráció reformjával, a Konvent munkaprogramjával és a testület eljárási kérdések szempontjából is lényeges jellemzőivel kapcsolatosan. Giuliano Amato és Jean-Luc Dehaene alelnökök beszédeit követően a Konvent 15 tagja kapott szót, köztük Martonyi János.

A Konvent március 21-22-i, első munkaülése

A Konvent 2002. március 21-22-én tartotta első munkaülését, amelyen Martonyi János külügyminiszter, Szájer József és Vastagh Pál a Konvent Országgyűlés által delegált tagjai vettek részt. Az ülésen a Konvent tagjai általános vitát folytattak a XXI. század Európájával kapcsolatos várakozásaikról és elképzeléseikről, áttekintették a Konvent tagjelölt országbeli tagjai által kezdeményezett kéréseket (Elnökség kibővítése, nyelvhasználat) és elfogadták a Konvent eljárási szabályait.

Általános vita: várakozások a XXI. század Európájával kapcsolatosan

A Konvent hozzávetőleg 80 tagjának hozzászólásával megkezdődött a Konvent első, a különböző vélemények meghallgatását és összegyűjtését célzó, nyárig tartó szakasza. A vitában felszólalók a jövő Európájával kapcsolatos várakozásaikat és elképzeléseiket foglalták össze. A három percre korlátozott beszédidő nem adott lehetőséget nagy ívű, részletekbe menő víziók felvázolására, a hozzászólások így inkább általános elvárásokat fogalmaztak meg. A felszólalások túlnyomó többsége az Unió és a közösségi jelleg további erősítését, demokratizálását, hatékonyabbá, elszámoltathatóbbá tételét szorgalmazta. Visszatérő gondolatok voltak az Unió és az európai társadalmak közötti távolság csökkentésének szükségessége, az Unió céljai és feladatai megfogalmazásakor a polgárok szempontjainak előtérbe állítása, az integráció átláthatóbbá és közérthetőbbé tétele. Többen hangsúlyozták az integráció szociális és biztonsági (bel- illetve létbiztonság) dimenziójának erősítését, s kiemelkedően sokan fogalmazták meg, hogy az Unió a jelenleginél jóval határozottabb szerepet és felelősséget vállaljon az egyre inkább globalizálódó világban.

A Konvent április 15-16-i ülése

A Konvent 2002. április 15-16-i ülésén a Konvent tagjai a legfontosabbnak tartott kérdés, a hatáskörmegosztás politikai dimenzióját: az Európai Unió céljait, küldetését, s ennek fényében az Unió által ellátandó feladatokat, az uniós/tagállami hatáskörök elhatárolásának kérdéseit vizsgálták, megvitatták továbbá a Fiatalok Konventjével kapcsolatos szervezési kérdéseket. Az ülésen a magyar kormányképviselő helyetteseként részt vett és felszólalt Gottfried Péter, az Integrációs Államtitkárság vezetője.

Az ülésen Giscard d'Estaing tájékoztatta a Konvent tagjait, hogy az Elnökség Lojze Peterle, szlovén nemzeti parlamenti képviselő személyében a nemzeti parlamenteket képviselő harmadik taggal bővült. Jelezte továbbá, hogy saját részről biztosított tolmács révén a Konvent tagjelölt országból származó tagjai is felszólalhatnak anyanyelvükön.

A Konvent áprilisi ülésén a megelőző ülés meglehetősen szerteágazó vitájával szemben jobban strukturált, kevésbé elvont eszmecsere bontakozott ki, annak ellenére, hogy a két találkozóra mélyreható elemzésekre kevés esélyt adó koreográfia mellett1 került sor.

A Konvent 86 felszólaló tagjának nagy többsége egymáshoz meglehetősen közeli álláspontot fejtett ki az Unió küldetéseivel, feladataival kapcsolatosan, az Unió erősebb szerepvállalásának szükségességéről a külpolitika terén, a biztonság, stabilitás és igazságosság övezete megteremtésének felgyorsításáról, a szubszidiaritás elvének alapvető szerepéről a feladatok és hatáskörök megosztásában, egy merev hatásköri katalógus elutasításáról. Általános véleményként fogalmazódott meg, hogy a feladatok megosztásakor egyrészt a polgárok várakozásaira kell kiemelt figyelmet fordítani, másrészt közösségi szintre csak azokat a feladatokat kell és célszerű emelni, amelyek európai szintű kezelése a tagállamok egyéni lépéseihez képest hozzáadott értékkel bír, illetve azokra a problémákra kell közös megoldást keresni, amelyekre - például határon átnyúló jellegük miatt - a tagállamok egyedül nem képesek hatékony válaszokat adni.

A Konvent május 23-24-i ülése

A Konvent május 23-24-i ülése a legitimitás és hatékonyság szempontjából vizsgálta az Európai Unió és a tagállamok közötti hatáskörmegosztást, foglalkozott a Konvent munkacsoportok felállításának, valamint a június 24-25-i, a civil társadalom képviselőivel kibővített ülés előkészítésének kérdéseivel.

A 73 hozzászóló többsége egyetértett abban, hogy a közösségi / uniós eszköz- valamint a döntéshozatali eljárás-rendszer túlságosan bonyolult és összetett, sem az Unió megfelelő működési hatékonyságát, sem megfelelő legitimitását nem biztosítja. Ezért - többnyire konkrét megvalósítási javaslatok megfogalmazása nélkül - a rendelkezésre álló eszközök számának csökkentését, közöttük hierarchia kialakítását, tartalmuk világosabb megfogalmazását és a döntéshozatali eljárásrend egyszerűsítését szorgalmazták. A hatáskörmegosztás legitimitásának megerősítéséhez a szubszidiaritás (és arányosság) elvét a gyakorlatban is alkalmazhatóvá és alkalmazottá kell tenni, elsősorban a szükséges kontroll-mechanizmusok megteremtése által. A konventtagok véleménye megoszlott arról, hogy jogi, politikai (a nemzeti parlamentek fokozott bevonásával) vagy e kettőt kombináló mechanizmusra, esetleg külön e célra létrehozott intézmény(ek)re, illetve ex ante vagy ex post ellenőrzésre van-e szükség.

E három fő kérdéskörhöz kapcsolódva több felszólaló javasolta a pillérrendszer, valamint az Európai Közösség és az Európai Unió közötti megkülönböztetés felszámolását, az Európai Unió jogi személyiségének megteremtését, az első pillérben jelenleg kizárólag a Bizottságot megillető jogszabály-kezdeményezési jog megadását más intézményeknek (elsősorban az Európai Parlamentnek), a Tanács jogalkotó és végrehajtói tevékenységének szétválasztását, a nemzeti parlamentek szerepének növelését.

A Konvent június 6-7-i ülése

A Konvent június 6-7-i ülése a nemzeti parlamentek európai integrációban betöltött szerepével, valamint a bel-és igazságügyi együttműködéssel foglalkozott.

A Konvent tagok túlnyomó többsége egyetértett azzal, hogy növelni kellene a nemzeti parlamentek hatáskörét és befolyásolási lehetőségeit az európai integrációs folyamatokra. Többször megfogalmazódott az az igény, hogy a kormányokat szorosabb parlamenti ellenőrzés alá kellene vonni. Egy új, a nemzeti parlamentek kiválasztott képviselőit összefogó "harmadik kamara" létrehozásának gondolata szinte alig kapott támogatást, helyette többen inkább a COSAC (Conference of Community and European Affairs Committees) szerepének erősítése mellett foglaltak állást.

A bel-és igazságügyi együttműködés témájával kapcsolatos hozzászólások zöme a harmadik pillér közösségivé tételét, a bel-és igazságügyi együttműködés továbbfejlesztését szorgalmazta. Sokan sürgették az Alapvető Jogok Chartájának integrálását a Szerződésbe és az Europol tevékenységének hatásosabbá tételét. Bár az Eurojust és az OLAF hatáskörének kiterjesztését többen is felvetették, ez nem vált többségi véleménnyé.

A Konvent július 11-12-i ülése

A Konvent július 11-12-i ülése napirendjén az Európai Unió nemzetközi kapcsolatai, s azon belül is a közös kül- és biztonság, valamint a biztonság- és védelempolitika összefüggéseinek jövője szerepelt.

A hozzászólók általános véleménye szerint az Uniónak nagyobb felelősséget kell vállalnia a nemzetközi folyamatok befolyásolásában, képesnek kell lennie egységes fellépésre a külvilág irányában. Ehhez erősíteni kell az Unió egyes külkapcsolati politikái (a közös kereskedelmi politika, fejlesztési politika, az Unió diplomáciai képviselete és nemzetközi szervezetekben való megjelenése, valamint a közös kül- és biztonságpolitika) közötti koherenciát és konzisztenciát. Határozottabb nemzetközi szerepvállalást tenne lehetővé, ha az EU előrelépne a valóban közös és hiteles kül- és biztonságpolitika (KKBP) megteremtése felé, ennek azonban alapfeltétele a tagországok ezirányú politikai akarata. Számos hozzászóló szerint KKBP egyes részein erősíthető a közösségi modell, de a külpolitikai együttműködés jellegénél fogva mindig is kormányközi marad, hasonlóan, az egyhangú döntéshozatalt kívánó területek szűkítése rugalmasabbá teheti az Unió fellépését, az azonban a katonai kérdések terén nem számolható fel.

Az európai védelem- és biztonságpolitika továbbfejlesztésének lehetőségeiről, az e területet érintő integráció mélységéről az átlagosnál jobban megoszlott a konventtagok véleménye. A hozzászólók szorgalmazták az európai külpolitika hitelességét biztosító védelmi dimenzió megteremtését, az európai védelmi-katonai kapacitások fejlesztését, de e területen érezhetően csak lassúbb, lépésről-lépésre való előrehaladásra lesz lehetőség, igen behatárolt, alapvetően kormányközi keretek között.

A Konvent szeptember 12-13-i ülése

A Konvent szeptember 12-13-i ülése napirendjén az unió jogi eszközeinek és eljárásainak egyszerűsítése szerepelt. Az unióval és működésével kapcsolatban az egyik leggyakrabban hangoztatott kifogás intézményeinek és jogszabályainak a bonyolultsága. A felszólalók egyhangúlag megállapították, hogy mostanra kezelhetetlenné vált az unió alapszerződéseinek eddigi szerkezete, mivel az utóbbi évtizedekben a közösség túl sokat változott, tevékenysége egyre több területre terjed ki, s ennek eredményeként számos különböző súlyú és jelentőségű jogszabály került egymás mellé.

A Konvent tagok egy része javasolta, hogy az uniónak az alapvető elveket és rendelkezéseket egy alkotmányszerű szerepet betöltő szerződésben kellene összefoglalnia. A változékonyabb joganyagot könnyebben kezelhető és változtatható szerződés formájában kellene rögzíteni, és ettől is külön kellene választani a végrehajtási rendelkezéseket.

Széleskörű egyetértés alakult ki arról, hogy csökkentsék a jogi eszközök és eljárások számát. Abban is többnyire egyetértettek a felszólalók, hogy az uniós jogi eszközök a jövőben hasonló elnevezéseket kapjanak, mint a nemzeti jogszabályok és egységesítsék az egyes jogi eszközöket az egyes pillérekben, különös tekintettel az első és a harmadik pillére. Néhány felszólaló javasolta a nem kötelező jogi eszközök számának radikális csökkentését.

Számos felszólaló támogatta egy világos jogi hierarchia létrehozását, amely lehetővé tenné a megkülönböztetést a "másodlagos" és "harmadlagos" (végrehajtási) jogszabályok között. Ennek megfelelően a többség egyetértett azzal, hogy három szintjét különböztessék meg a jogi normáknak: alkotmányos norma, törvény és rendelet, illetve a másodlagos jogszabályok három formája jelenjen meg: törvény (law), keret-törvény (framework-law) és alaptörvény ("organic law").

A hozzászólások zöme szorgalmazta az együttdöntési eljárás kiterjesztését, valamint az együttműködési eljárás megszüntetését. A jogalkotás témában hevesebb vita a közösségi jogalkotás kezdeményezéséről alakult ki. A Konvent tagok egy része kiállt amellett, hogy az esetek meghatározó többségében a Bizottság kezdeményezési joga a jövőben is maradjon meg, mások a Tanácsot és/vagy az Európai Parlamentet is felruháznák ezzel a jogkörrel.

A Konvent október 3-4-i ülése

A Konvent október 3-4-i ülése napirendjén az EU jogi személyisége és a szubszidiaritás szerepelt. A tagok többsége arra a következtetésre jutott, hogy az uniónak szüksége van jogi személyiségre, emellett lehetséges és szükséges is, hogy működését egy egységes dokumentum - alkotmányos szerződés - szabályozza. Ez elvileg a jelenlegi hárompilléres rendszer meghaladásával is járhatna, a felszólalók többsége azonban jelezte, hogy a KKBP területén mindenképpen fenntartanák a kormányközi mechanizmusok lehetőségét. A többség álláspontja szerint nem szükségszerű, hogy akár egy egységes alkotmány alapján működő unióban is ne lehessen különböző eljárásokat alkalmazni a különféle politikák megvalósításához.

A Konvent delegáltak megállapították, hogy a fenti lépésekkel az Unió a nemzetközi jog alanyává válik, azonban ez nem lehet hatással az Unió és a tagállamok közötti hatásköri megosztásban. A nemzetközi tárgyalások lefolytatása és a nemzetközi szerződések aláírása kapcsán egyetértettek abban, hogy egy cikkelyben meg kell határozni, hogy ki jogosult a szerződések letárgyalására és aláírására. Javasolják az Európai Bíróság ellenőrző szerepét az Unió által kötött nemzetközi szerződésekben. A felszólalók egy része rámutatott arra, hogy szükséges erősíteni az "egy hangon való beszéd" elvét, mások óvtak ettől. Több felszólaló támogatta a konzultációs mechanizmus kiterjesztését (EP) a nemzetközi szerződések kapcsán.

Egyetértés alakult ki a szubszidiaritás elve jogi és intézményi eszközökkel való megerősítésének szükségességéről. A tagok egyetértettek abban is, hogy alapvetően a közösségi jogalkotási folyamatba illeszkedő további garanciákat kell alkotni a szubszidiaritás elvének fokozottabb tiszteletben tartása érdekében és mindez hozzájárulna egy olyan decentralizált működési rend kialakításához, amelyben az uniós polgárok valóban ellenőrzést gyakorolhatnának az őket közelről érintő folyamatok és döntések felett.

Szinte teljes egyetértés mutatkozott azonban - a jelenlegi szabályozással összhangban - a Bíróság hatáskörének megerősítésére tett javaslatról. A Bíróság rendelkezne kizárólagos jogi hatáskörrel a jogvita eldöntésére. A Bíróság kötött időkeretben hozná meg határozatát, annak érdekében, hogy a jogalkotási folyamat ne húzódjon el. Ennek érdekében akár önálló, a szubszidiaritás elvével összefüggő ügyekkel foglalkozó ítélkező tanács létrehozása is felmerülhet.

Szükségtelen újabb intézményt létrehozni a szubszidiaritás elvének a jogalkotási folyamat tanácsi és parlamenti szakaszában történő erőteljesebb biztosításához. Elegendőnek látszik ún. politikai jellegű "előrejelző rendszer" ("early warning system") létrehozása, melynek segítségével a nemzeti parlamentek első alkalommal kerülnének bevonásra a közösségi jogalkotási rendszerbe és egy "informális trialógus" keretében időben értesülnének a jogszabálytervezetek tartalmáról.

A felszólalók egyetértettek abban, hogy a nemzeti parlamentek már a közösségi jogszabályok előkészítésének korai szakaszában kapjanak lehetőséget észrevételeik megtételére. Támogatták az új eljárás azon részét is, hogy a parlamentek a miniszterek tanácsával egyidejűleg kapnák meg a bizottság jogszabály-tervezeteit, és hat hét állna rendelkezésükre ahhoz, hogy megtegyék észrevételeiket vagy módosító javaslataikat, ezeket pedig az uniós intézményeknek kötelezően figyelembe kellene venniük az eljárás további részeiben.

A plenáris ülés röviden foglalkozott azzal a mintegy 20 Konvent tag, többek között Vastagh Pál, és 20 tag-helyettes által aláírt kezdeményezéssel, amely egy "Szociális Európa" témájú munkacsoport felállítását, illetve ilyen plenáris vita tartását szorgalmazta. Az Elnökség illetve a Konvent tagok többsége önálló munkacsoport létrehozását szükségtelennek tartja, de valamelyik novemberi plenáris fórumon teret adhatna az Elnökség e témának.

A Konvent október 28-29-i ülése

Az elnök rövid kommentárokkal bemutatta az alkotmányos szerződés javasolt vázlatát, amelyet a konvent elnöksége dolgozott ki az eddigi viták alapján. Az elnök jelezte, hogy e témában előirányzott másnapi vita csak a szerkezeti változtatásokra irányuljon, a tartalmi kibontása a szerződés tervezetnek a szerkezeti változtatásokról szóló vita lezárás után, egy későbbi időpontban fog kezdődni. Javasolta továbbá, hogy a szerződés tervezetet a munkacsoportok is vitassák meg.

A tizennyolc oldalas vázlat annak a leendő Alkotmányos Szerződésnek a szerkezetét mutatja be, amely felváltaná és egyesítené az Európai Közösséget alapító Római Szerződést (és az évtizedek során azt módosító, illetve továbbfejlesztő szerződéseket) valamint az Európai Uniót létrehozó Szerződést. Az új, egységes Szerződés magában foglalná az Alapvető Jogok Kartáját is.

A tervezett szerint az alkotmányos szerződés három részből állna: az első rész az unió alkotmányos rendszerével foglakozik, a második az uniós politikákat és azok végrehajtását tartalmazza, a harmadik rész pedig az általános és záró rendelkezéseket sorolja fel. A korábbi szerződésekhez képest az első alkotmányos jellegű rész tartalmazza a jelentős jogi és szerkezeti változásokat és elképzeléseket: a tervezet szerint többek között megszűnne a pillér-rendszer, az uniót jogi személyiséggel ruháznák fel, illetve az Alapvető Jogok Kartája teljes szövege beszerkesztésre kerülne.

Az október 28-i plenáris ülésen a nemzeti parlamentek szerepét és az abból eredő következményeket tárgyalták meg. Gisela Stuart elnökségi tag, a nemzeti parlamentek szerepével foglalkozó munkacsoport elnöke ismertette a jelentés tartalmát.

Ezt követően a tagok többsége arra a következtetésre jutott, hogy a tagállamok parlamentjeit jobban vonják be az EU ügyek vitelébe, ezért teljes mértékben támogatták a munkacsoport e kérdéskörben született javaslatait. Megerősítették a korábbi konklúziókat a nemzeti parlamentek feladatköréről az uniós jogalkotási folyamatban: ezzel összefüggésben a szubszidiarítás elve helyes alkalmazását politikailag, előre ellenőrző "korai előrejelző rendszer" intézménye létrehozásának gondolatát, valamint az Európai Bíróság jogi felülvizsgálati szerepvállalását célzó törekvéseket. A plenáris ülésen megerősítést nyert, hogy az új rendszer elsődleges szerepe hatékonyan biztosítani a kormányzati ellenőrzést a nemzeti parlamentek által a miniszterek tanácsában (national scrutiny system).

A felszólalók egy jelentős része következtetéseikben rámutattak, hogy a jövőbeni alkotmányos szerződés tartalmazzon kifejezett rendelkezéseket a nemzeti parlamentekre vonatkozóan, mások felhívták a figyelmet arra, hogy a nemzeti parlament nem közösségi intézmény, ezért nem lehet helye a jövőben sem az uniós szerződésben. A munkacsoport záró következtetései aláhúzzák, hogy az általuk megfogalmazott konkrét tartalmi javaslatokat a már meglévő protokollba kell beszerkeszteni (Amszterdami Szerződés protokoll a nemzeti parlamentek szerepéről az Európai Unióban) és a módosított protokollt indokolt átemelni az új szerződésbe.

Mind a munkacsoport jelentése, mind a felszóló Konvent tagok fontosnak tartották a nemzeti parlamentek európai szinten való további együttműködésének továbbfejlesztését és ennek érdekében a COSAC (Conference of European Affairs Committees) szerepének erősítése és mandátumának pontosítását javasolták. Számos ötlet született arról, hogy hogyan vonják be a nemzeti parlamenteket a Közösségre vonatkozó összeurópai vitákba. Javasolták például a Konvent intézményesítését és megjelenítését az új szerződésben, az interparlamentáris mechanizmusok kiterjesztését, és többen támogatták egy "Európa hét" megszervezését is.

Erősen megoszlottak a vélemények a munkabizottságban, majd a teljes ülésen is az alkotmányos szerződés vázlatában szereplő Európa Népeinek Kongresszusa körül, amelyben a nemzeti parlamentek és az Európai Parlament küldöttei találkoznának időnként az unió ügyeinek megvitatására. A felszólalók többsége szerencsétlen és felesleges ötletnek tartotta a Kongresszus gondolatát. Rámutattak, hogy a Kongresszus francia felfogásokat tükröz, amelyek gyengíteni akarják a nemzeti parlamentek kormányellenőrző szerepét. Egy újabb testület létrehozása tovább bonyolítaná a már amúgy is bonyolult szervezeti struktúrát és felborítaná azok hatalmi egyensúlyát. Joschka Fischer német külügyminiszter kijelentette, hogy ennek az új intézménynek csak akkor van értelme, ha erősíti az unió demokratikus ellenőrzését, nem pusztán ceremoniális funkciót lát el, mivel az Európai Parlament szerepét semmiképpen sem szabad gyengíteni vele. Michel Barnier, az Európai Bizottság konventbeli képviselője szintén ellenezte az új testületet létrehozását.

Többen rámutatottak arra is, hogy ellenzik olyan EU elnöki tisztség létrehozását, amely nem lenne felelős a parlamentnek, valamint szorgalmazták, hogy a Bizottság elnökét az állam- és kormányfők jelöljék, amit az Európai Parlament hagyna jóvá. Javasolták, hogy az Európai Bizottság éves programját is vitassák meg a tagállamok parlamentjei.

Az október 29-én kezdődött plenáris ülésén a tanácskozó gyűlés az Alapvető Jogok Kartáját tárgyalta meg. Antonio Vitorino elnökségi tag, az Alapvető Jogok Kartájával foglalkozó munkacsoport elnöke ismertette a jelentés tartalmát. A jelentés két lényegi kérdéssel foglalkozott: az Európai Unió Alapvető Jogok Kartájának (továbbiakban Karta) a Szerződésbe történő lehetséges beillesztésével, illetve a Közösség csatlakozásával az Emberi Jogok Európai Egyezményéhez.

A felszólalók között lényegi különbség mutatkozott abban, hogy milyen jogtechnikai megoldással legyen a Karta az alkotmányos szerződés része. A felszólók jelentős többsége a jogbiztonságot és a jogi érvényesíthetőség érdekében a Karta teljes szövegének az alkotmányos szerződésbe való beillesztése mellett foglalt állást. E beillesztési technika alkalmazása a Karta rendelkezéseinek kötelező erővel való felruházását eredményezi. A felszólalók egy kisebb csoportja az új szerződés alkotmányos részében egy paragrafusban hivatkozna a Kartára, a teljes szöveget pedig mellékletként csatolná a szerződéshez. A legcsekélyebb támogatása annak a javaslatnak volt - elsősorban az angol véleményt tükrözve - amely a szerződésben csak "indirekt" formában utalna a Karta létezésére, tekintettel arra, hogy nem minden egyes jog von maga után bírósági jogérvényesítést, illetve egyes alapvető jogok további kidolgozásra szorulna. A felszólalók egy része egyetértett abban, hogy az alkotmányos szerződésbe való "direkt" beillesztés rövid távú hátránya a Karta szövegének lehetséges átdolgozási szükségessége, ugyanakkor hosszú távú előnye, hogy ezt követően a módosítása az alapszerződések módosításainak általános szabályai szerint valósulhatna meg.

A legtöbb felszólaló támogatta a munkacsoportnak a Karta horizontális rendelkezéseire vonatkozó korrekciót és üdvözölte, hogy a javasolt változtatások nem eszközöltek módosulást a Karta lényegi ismérveiben. Mások a javasolt horizontális rendelkezések korrekciójával kapcsolatban arra a veszélyre hívták fel a figyelmet, hogy ez a Karta szükségtelen felhígulásához vezet. A felszólalók egyetértettek abban, hogy a "kettőződéseket" elkerülendő az alapszerződések meglévő rendelkezéseit kellene törölni, illetve módosítani és nem a Kartából törölni azokat, mert a Karta egységben tartása az EU állampolgárai felé, az átláthatóság érdekében mindenképpen fontos.

Számos felszólaló kiemelte annak jelentőségét, hogy megfelelő formában megőrizzék a Karta eredeti preambulumát, amely jelentős rendelkezéseket tartalmaz az Unió lényegi ismérveire vonatkozóan és képvisel egy "kényes" politikai konszenzust, ami kialakult az Európai Emberi Jogokkal foglalkozó Konventben. Ezen felszólalók elképzelhetőnek tartották, hogy e preambulum ölelné fel az alkotmányos szerződés bevezető rendelkezéseit vagy az beemelésre kerülne az új alkotmányos szerződésbe. Néhányan delegált üdvözölte a munkacsoportnak a Karta munkadokumentumaira vonatkozó javaslatait és felszólalásaikban megerősítették annak szükségességét, hogy ezen dokumentumok is a Szerződés részévé és ezzel jogforrássá váljanak - függetlenül azok nem kötelező jogi érvényétől - annak érdekében, hogy zsinórmértékül szolgáljanak a tagországok bíróságainak, illetve hatóságainak.

A jelentés az Emberi Jogok Európai Egyezményéhez való csatlakozással kapcsolatban kifejtette, hogy a Közösség hatásköre nem terjed ki az Egyezményhez való csatlakozásra, a csatlakozással a Közösség ugyanis egy, a közösségi jogi rendtől elkülönült jogrendszerbe integrálódna, amely a Közösség és a tagállamok vonatkozásában is alapvető jelentőségű jogi és intézményi változássokkal járna. A csatlakozás alkotmányos jelentőségű kérdés, ezért a felszólalók döntő többsége támogatta külön "alkotmányos felhatalmazó" rendelkezés beillesztését az alkotmányos szerződésbe, mivel e nélkül a Közösség nem dönthet.

A felszólalók többsége megerősítette a munkacsoport javaslatát a természetes személyek közvetlen keresetindítási lehetőségének kiterjesztésről és további részletes szakmai vizsgálatot kértek e tárgyban.

Az alkotmányos szerződés tervezete keltette eddig a legélénkebb vitát a konventben. A felszólalók egyöntetűen üdvözülték a dokumentum elkészültét és nyilvánosságra hozatalát. Hangsúlyozták, hogy a tervezet alapos, átgondolt, amely áttekinthető alapdokumentumot tesz lehetővé a későbbiekben.

Többen rámutattak arra, hogy ennek az alkotmányos tervezetnek több részéről - például a bizottság hatásköréről, a népek kongresszusáról, a miniszteri tanács elnökének kinevezéséről - még heves viták várhatók. Máris hallhatók voltak olyan vélemények, hogy a vázlat nyitva hagyja a bizottság szerepét, s a hosszabb időszakra kinevezendő elnök pedig tovább növelné a tagállamok meghatározó szerepét az uniós szervekkel szemben. Néhányan kedvezőnek tartották, hogy az új alkotmány pontosan megjelölné, mely hatáskörök tartoznak teljesen az unióhoz, melyeket gyakorolna megosztva a tagállamokkal.

Elhangzott több bíráló megjegyzés az elnöknek az unió új elnevezésére tett javaslataira nézve is. Peter Hain szerint Európai Egyesült Államokról szó sem lehet, a tagországok nem akarnak összeolvadni egyetlen szuperállamban. Az "Egyesült Európa" javaslat, amely franciául elég ártatlanul hangzik, angol változatában őt inkább egy labdarúgó csapat nevére emlékezteti.

A felszólók többsége arra kérte az elnököt, hogy az elnökség alakítson ki részletes eljárási rendet az alkotmányos szerződés tervezet további tartalmi vitájához. Az alkotmányos szerződés tervezetről folyó vita tovább folytatódik a következő plenáris ülésen.

A plenáris ülésen az elnök röviden foglalkozott a "Szociális Európa" témával és jelezte, hogy a november 7-i plenáris fórumon teret adnak e témának. A "Szociális Európa" vita szakszerű vitele érdekében az Elnökség rövid kérdéssort állít össze.

A Konvent speciális ülése

A Konvent 2002. június 24-25-i ülésén a civil szervezetek és a Konvent megfigyelői fejthették ki az integrációval kapcsolatos elképzeléseiket. A hozzászóló NGO-k leggyakrabban az uniós intézményekkel való együttműködésük intézményesítése iránti igényüknek adtak hangot. Az Elnökség felkérésére országonként egy-egy konventtag összefoglalót készített az Európa Jövőjével és a Konventtel kapcsolatosan országukban folyó nemzeti vita helyzetéről. A magyarországi jelentést Vastagh Pál állította össze.

2002. július 9-12. között, 210 európai - köztük hét2 magyar - fiatal részvételével rendezték meg a Fiatalok Konventjét, amely három munkacsoportban (Az Európai Unió küldetései; Demokrácia és (az állampolgárok) részvétele az Európai Unióban; Európa a globális világban) vizsgálta az európai integráció jövőjét.

A Konvent munkacsoportjainak felállítása

Az Elnökség a Konventnek 6 munkacsoport felállítását javasolta (zárójelben a csoport elnöke): szubszidiaritás (Mendez de Vigo), Alapvető Jogok Kartája státusza (Antonio Vitorino), az Európai Unió jogi személyisége, az EK/EU közötti megkülönböztetés felszámolása (Giuliano Amato), a nemzeti parlamentek szerepe az európai architektúrában (Gisela Stuart), kiegészítő hatáskörök (Henning Christophersen), gazdasági és költségvetési koordináció az eurózónában (Klaus Haensch). A 20-25 tagú munkacsoportokban a Konvent bármely tagja, helyettes tagja és megfigyelője részt vehet. Annak érdekében, hogy az egyes munkacsoportok összetétele arányaiban tükrözze a Konvent összetételét, a résztvevők köréről az Elnökség határozott a május 30-ig a Titkárságnak eljuttatott jelentkezések alapján. Az Európai Konvent 2002. júniusában hat munkacsoportban megkezdte az érdemi munka előkészítését, és a kormányközi konferencia elé terjesztendő javaslatok összegyűjtését, szövegezését. A Konvent 2002. júliusában további 4 tematikus munkacsoport: külkapcsolati akciók, védelempolitika, jogi eljárások és eszközök egyszerűsítése, szabadság, biztonság és igazságosság munkacsoportok létrehozásáról döntött.

Az első hat munkacsoport lezárta tevékenységét és záró jelentéseikben megfogalmazott konstruktív jelentős változásokat eredményező javaslataikat a plenáris üléseken a delegáltak megvitatták, és nagy arányban támogatták.

Az október 4-i plenáris ülés röviden foglalkozott azzal a mintegy 20 Konvent tag, többek között Vastagh Pál és 20 helyettes által aláírt kezdeményezéssel, amely egy "Szociális Európa" témájú munkacsoport felállítását, illetve ilyen plenáris vita tartását szorgalmazta. Az Elnökség illetve a Konvent tagok többsége önálló munkacsoport létrehozását szükségtelennek tartja, de a november 7-i plenáris fórumon teret ad az Elnökség e témának.

1 A Konvent tagjainak 3-4,5 perc áll rendelkezésére véleményük kifejtésére, s minden ötödik hozzászólót követően egy perc az elhangzottak kommentálására.

2 Egyikük Guiliano Amato delegáltjaként.