T/1202/29.

Az Országgyűlés

Foglalkoztatási és munkaügyi
bizottságának

Egészségügyi
bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottságának

Gazdasági
bizottságának

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Oktatási és tudományos
bizottságának

Önkormányzati
bizottságának

Szociális és családügyi
bizottságának

Területfejlesztési
bizottságának

a j á n l á s a

a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény, a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény, a szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló 2001. évi LI. törvény, a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló

T/1202. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s
vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság) - mint első helyen kijelölt bizottság -, Egészségügyi bizottsága, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Gazdasági bizottsága, Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), Oktatási és tudományos bizottsága (továbbiakban: Oktatási bizottság), Önkormányzati bizottsága, Szociális és családügyi bizottsága, (továbbiakban: Szociális bizottság), valamint Területfejlesztési bizottsága megvitatta a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény, a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény, a szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló 2001. évi LI. törvény, a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló, T/1202. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1202/5-28. számú módosító javaslatokat.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról, vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

 

 

  1. Farkas Imre és Jauernik István képviselők a törvényjavaslat 4. § (1) bekezdésében a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt) 7. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

/(1) Az Flt. 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

/(2) Nincs szükség engedélyre

  1. a külön jogszabály szerint menekültként vagy menedékesként elismert, továbbá a bevándorlási engedéllyel vagy letelepedési engedéllyel rendelkező külföldi, továbbá/
  2. az EGT állampolgárának és közvetlen hozzátartozójának"

/magyarországi munkavégzéséhez. Törvény, valamint kormányrendelet a b) pontban foglalt szabálytól - a Magyar Köztársaságnak és a vele az Európai Unióhoz azonos időpontban csatlakozó más államoknak a csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződés tartalmának megfelelően - eltérő szabályokat állapíthat meg./

Indokolás: Lásd a T/1202/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  1. Farkas Imre és Jauernik István képviselők a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésében az Flt. 14. § (6) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  2. /(1) Az Flt. 14. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(6) A keresetpótló juttatás összege

    [a] (1) - a b) pontban meghatározott kivétellel - a munkanélküli járadéknak a képzési támogatás iránti kérelem benyújtásának időpontjában érvényes alsó határa,

    [b] (2) az a) pontban meghatározott összeg kétszerese, ha a képzés időtartama a heti 25 órát eléri[, és a képzésben résztvevő személy jövedelemmel nem rendelkezik, és háztartásában legalább három olyan személy van, akinek tartására köteles]."

     

     

    Indokolás: Lásd a T/1202/7. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

    - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  3. Pálfi István képviselő a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésében az Flt. 14. § (6) bekezdés b) pontjának a következő módosítását javasolja:
  4. /(1) Az Flt. 14. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    /(6) A keresetpótló juttatás összege/

    "b) az a) pontban meghatározott összeg kétszerese, ha a képzés időtartama a heti 25 órát eléri, és a képzésben résztvevő személy jövedelemmel nem rendelkezik, és háztartásában legalább [három] két olyan személy van, akinek tartására köteles."

    Indokolás: Lásd a T/1202/25. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Oktatási biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - a Szociális biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  5. Dr. Őry Csaba képviselő a törvényjavaslatot új 7. §-sal kiegészíteni javasolja: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik)
  6. "7. §

     

     

    Az Flt. a 19/A. §-át követően a következő új alcímmel és új 19/B. §-sal egészül ki és egyúttal az eddigi 19/B. § 19/C. §-ra változik.

    "A középkorú munkanélküliek foglalkoztatásának járulékkedvezménye

    19/B. A középkorú munkanélküliek elhelyezkedésének elősegítése érdekében mentesül a munkáltató a munkaadói járulék fizetése alól a foglalkoztatás idejére, de legfeljebb két évig, ha 45 év feletti nő, vagy 50 év feletti férfi munkanélkülit foglalkoztat. Ennek részletes szabályait kormányrendelet állapítja meg, amely e törvény szabályainál kedvezőbb szabályokat állapíthat meg."

    Indokolás: Lásd a T/1202/5. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. nem támogatja

    - a Területfejlesztési biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  7. Farkas Imre és Jauernik István képviselők a törvényjavaslat 7. §-ában az Flt. 19/C §-ának a következő módosítását javasolják:
  8. /Az Flt. a 19/B. §-át követően a következő új alcímmel és 19/C. §-sal egészül ki:

    Egyes általánostól eltérő foglalkoztatási formák támogatása/

    "19/C. § Támogatás nyújtható a legalább 4 órás részmunkaidős, valamint olyan foglalkoztatáshoz, amelynek során a munkavégzés a foglalkoztató székhelyéhez, telephelyéhez nem tartozó helyen, számítástechnikai eszköz felhasználásával történik."

    Indokolás: Lásd a T/1202/8. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

     

     

  9. Dr. Juhászné Lévai Katalin képviselő a törvényjavaslat 9. § (3) bekezdésében az Flt. 21. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  10. /Az Flt 21. §-a (4) bekezdésének utolsó mondata helyébe a következő rendelkezés lép:/

    A támogatást nyújtó szerv vezetője - erre irányuló kérelem esetén - különös méltánylást érdemlő esetben [eltekinthet a kamatok felszámításától, illetve] dönthet [a már felszámított kamatok] a munkanélküliek foglalkoztatásának elősegítésére adott támogatás visszafizetésének, illetve a kamatnak részben, vagy egészben történő elengedéséről, vagy eltekinthet a kamatok felszámításától, továbbá - a munkanélküli részére nyújtott támogatás esetén - a visszakövetelt támogatás visszafizetésének részben vagy egészben történő elengedéséről."

    Megjegyzés: A módosító javaslat - amely az Flt. 21. § (4) bekezdését érinti - feltehetően a törvényjavas- lat 9. § (3) bekezdésének módosítására irányult, ezért az indítványt így szerepeltettük.

    A módosító javaslatot a gyakorlatnak megfelelő jelöléssel láttuk el.

    Indokolás: Lásd a T/1202/16. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  11. Stolár Mihály képviselő a törvényjavaslat 16. §-ának elhagyását javasolja: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik)
  12. Megjegyzés: A módosító javaslat szövegét helytakarékossági okból nem szerepeltetjük.

    Indokolás: Lásd a T/1202/12. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

    - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

     

     

  13. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 16. §-ában az Flt. 33. § (2) bekezdésének a következő kiegészítését javasolja:
  14. "(2) Az álláskeresést ösztönző juttatás 180 napra, - a kérelem benyújtásának időpontjában - a 45. életévét betöltött, pályakezdő, valamint Gyedről vagy Gyesről visszatérő, továbbá olyan személy részére, aki olyan térségben él, ahol a munkanélküliségi ráta eléri az országos átlag dupláját 270 napra folyósítható."

    Indokolás: Lásd a T/1202/24. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. nem támogatja

    - a Szociális biz. nem támogatja

    - a Területfejlesztési biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  15. Németh Erika képviselő a törvényjavaslat 16. §-ában az Flt. 34. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolja: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik)
  16. "(3) Ha a 45. életévét betöltött, álláskeresést ösztönző juttatásban részesülő személy a juttatás folyósítási idejének kimerítését megelőzően, a saját maga által talált munkahelyen, határozatlan időtartamú, legalább napi négy óra munkaidejű munkaviszonyt létesít, részére a folyósítási időből még fennmaradó időtartamra, de legfeljebb kilencven napra járó juttatás összegét egy összegben ki kell fizetni. A kifizetés napja a reá irányadó folyósítási idő utolsó napja. A kifizetés további feltétele, hogy az álláskeresést ösztönző juttatásban részesült személy a juttatás megszüntetésétől a kifizetés előzőekben meghatározott napjáig folyamatosan munkaviszonyban álljon. A munkaviszony fennállását a munkaadó igazolja."

    Indokolás: Lásd a T/1202/27. sz. módosító javaslat indokolását.

     

     

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

    - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  17. Farkas Imre és Jauernik István képviselők a törvényjavaslat 17. §-ában az Flt. 36. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  18. /Az Flt. 36. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(1) A munkanélküli ellátásban részesülő személy az általa folytatott kereső tevékenységet, valamint az őt foglalkoztató nevét, címét [és adószámát, TAJ számát] - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - legkésőbb a munkakezdést megelőző napon, a kereső tevékenység megszűnését a megszűnést követő napon köteles a munkaügyi központnak bejelenteni."

    Indokolás: Lásd a T/1202/9. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  19. Dr. Juhászné Lévai Katalin képviselő a törvényjavaslat 18. §-ában az Flt. 37. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  20. /Az Flt. 37. §-ának (4) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(4) A munkaügyi központ igazgatója - erre irányuló kérelem esetén - különös méltánylást érdemlő esetben dönthet a jogalap nélkül felvett[,] és visszakövetelt munkanélküli ellátás visszafizetésének részben vagy egészben történő elengedéséről."

    Indokolás: Lásd a T/1202/17. sz. módosító javaslat indokolását.

     

     

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  21. Gúr Nándor és Németh Erika képviselők a törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésében az Flt. 39. § (3) bekezdés c) pontjának a következő módosítását javasolják:
  22. /Az Flt. 39. §-a (3) bekezdésének a) és c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

    (3) A Munkaerőpiaci Alapon belül - a pénzeszközök felhasználásának célja szerint - a következő alaprészeket kell elkülöníteni:/

    "c) foglalkoztatási alaprészt a foglalkoztatást elősegítő támogatások, iskolarendszeren kívüli felnőttképzési támogatások, a nem az Állami Foglalkoztatási Szolgálat által nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatások nyújtására, MAT működtetésére, a társadalmi párbeszéd intézményeinek működéséhez és fejlesztéséhez való hozzájárulásra, a megyei (fővárosi) munkaügyi tanácsok működéséhez [és fejlesztéséhez való] hozzájárulásra, valamint a keresetpótló juttatással kapcsolatos postaköltség finanszírozására,"

    Indokolás: Lásd a T/1202/20. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  23. Gúr Nándor és Németh Erika képviselők a törvényjavaslat 20. § (2) bekezdésében az Flt. 39. § (2) bekezdés d) pont első mondatának a következő kiegészítését javasolják:
  24.  

     

    /Az Flt. 39/A. §-a (2) bekezdése d) pontjának első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:/

    /(2) A MAT a Munkaerőpiaci Alap tekintetében/

    "d) véleményezi a Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv tervezetét, a munkanélküli ellátásokra, a foglalkoztatást elősegítő támogatásokra, a Munkaerőpiaci Alappal való gazdálkodásra vonatkozó jogszabálytervezeteket, valamint - a munkahelyteremtő támogatások kivételével - a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter egyedi döntéseinek tervezetét."

    Indokolás: Lásd a T/1202/19. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  25. Stolár Mihály képviselő a törvényjavaslat 21. § (2) bekezdésében az Flt. 39/B § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  26. /(2) Az Flt. 39/B. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg a (2)-(4) bekezdések számozása (3)-(5) bekezdésre változik:/

    "(2) A fejlesztési és képzési alaprészből a foglalkoztatási alaprész iskolarendszeren kívüli felnőttképzési célra elkülönített kerete javára az oktatási miniszter, valamint a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter együttes döntésével pénzeszközök átcsoportosíthatók azzal a megkötéssel, hogy az így átcsoportosított összeg nem haladhatja meg a fejlesztési és képzési alaprész éves bevételének 10 %-át. [Az oktatási miniszter, valamint a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter együttes döntése alapján a fejlesztési és képzési alaprész többletbevételének meghatározott részével a foglalkoztatási alaprész iskolarendszeren kívüli felnőttképzési célra elkülönített kerete megemelhető."]"

    Indokolás: Lásd a T/1202/14. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

     

     

  27. Farkas Imre és Jauernik István képviselők a törvényjavaslat 30. §-ában az Flt. 58. § (5) bekezdését új e) ponttal kiegészíteni javasolják:

"e) kereső tevékenység: - az 1-2. pontban foglaltak figyelembevételével - minden olyan munkavégzés, amelyért díjazás jár, továbbá kereső tevékenységet folytatónak kell tekinteni azt a személyt is, aki vállalkozói igazolvánnyal rendelkezik, valamint aki gazdasági társaság tevékenységében személyes közreműködés vagy mellékszolgáltatás keretében történő munkavégzés útján vesz részt, illetve aki a társaság vezető tisztségviselője, vagy a társasági szerződésben közreműködési/munkavégzési kötelezettsége/joga fel van tűntetve.

  1. Az olyan munkavégzés, amelyért jogszabály alapján tiszteletdíj jár, akkor minősül kereső tevékenységnek, ha a havi tiszteletdíj mértéke a kötelező legkisebb munkabér 30 százalékát meghaladja.
  2. A mezőgazdasági őstermelői igazolvánnyal folytatott tevékenység akkor minősül kereső tevékenységnek, ha az abból származó bevételt a személyi jövedelemadóról szóló szabályok szerint a jövedelem kiszámításánál figyelembe kell venni."

Indokolás: Lásd a T/1202/10. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Költségvetési biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

  1. Gúr Nándor és Németh Erika képviselők a törvényjavaslat 30. § (4) bekezdésében az Flt. 58. § (8) bekezdés e) pontjának a következő módosítását javasolják:
  2. /(4) Az Flt. 58. § - ának (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    /(8) Felhatalmazást kap a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter, hogy rendeletben határozza meg/

    "e) a 41/A. § (4) bekezdésében meghatározott [az] átlagos statisztikai állományi létszám számításának"

    /szabályait./

    Indokolás: Lásd a T/1202/18. sz. módosító javaslat indokolását.

     

     

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  3. Horn Gábor, dr. Wekler Ferenc és dr. Világosi Gábor képviselők a törvényjavaslat 32. §-ában a szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló 2001. évi LI. törvény (a továbbiakban: Szht) 1. §-ának a következő kiegészítését javasolják:
  4. "32. § A szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló 2001. évi LI. törvény (a továbbiakban: Szht.) 1. §-ának (1)-és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

    (1) A szakképzés költségeihez való hozzájárulás (a továbbiakban: szakképzési hozzájárulás) célja a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szt.) hatálya alá tartozó, az állam által elismert szakképesítés megszerzését biztosító és a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) hatálya alá tartozó gyakorlati képzések, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény hatálya alá tartozó pályaorientáció, szakmai előkészítő ismeretek és szakmai alapozó oktatás, szakmai orientáció, szakmacsoportos alapozó oktatás (a továbbiakban együtt: gyakorlati képzés) fejlesztésének támogatása, továbbá az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésnek a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény alapján történő támogatása."

    "(2) A szakképzési hozzájárulás hatékony alkalmazásának további célja a törvény által meghatározott mértékben a foglalkoztatottak szakmai tudásának továbbfejlesztéséhez képzési források biztosítása a 4-7. §-ban foglaltak szerint."

    Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 20. számú pontjában foglaltakkal.

    Indokolás: Lásd a T/1202/28/1. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Oktatási biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője a Gazdasági bizottság ülésén nem ért egyet, az Emberi jogi bizottság, az Oktatási bizottság, a Foglalkoztatási bizottság és a Költségvetési bizottság ülésén egyetért

     

     

  5. Stolár Mihály képviselő a törvényjavaslat 32. § (1) bekezdésében az Szht.) 1. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  6. /(1)A szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló 2001. évi LI. törvény (a továbbiakban: Szht.) 1. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(1) A szakképzés költségeihez való hozzájárulás (a továbbiakban: szakképzési hozzájárulás) célja a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szt.) hatálya alá tartozó, az állam által elismert szakképesítés megszerzését biztosító és a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) hatálya alá tartozó gyakorlati képzések, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény hatálya alá tartozó pályaorientáció, szakmai előkészítő ismeretek és szakmai alapozó oktatás, szakmai orientáció, szakmacsoportos alapozó oktatás (a továbbiakban együtt: gyakorlati képzés), a gimnáziumban a 9-12. évfolyamon folyó informatikai, számítástechnikai oktatás fejlesztésének, továbbá a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény (a továbbiakban: Fktv.) hatálya alá tartozó képzések [fejlesztésének támogatása, továbbá az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésnek a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény alapján történő] támogatása."

    Indokolás: Lásd a T/1202/13/1. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  7. Németh Erika képviselő a törvényjavaslat 32. § (1) bekezdésében az Szht. 1. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  8. " [(1)] A szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló 2001. évi LI. törvény (a továbbiakban: Szht.) 1. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

     

     

    "(1) A szakképzés költségeihez való hozzájárulás (a továbbiakban: szakképzési hozzájárulás) célja a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szt.) hatálya alá tartozó, az állam által elismert szakképesítés megszerzését biztosító és a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) hatálya alá tartozó gyakorlati képzések, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény hatálya alá tartozó pályaorientáció, szakmai előkészítő ismeretek és szakmai alapozó oktatás, szakmai orientáció, szakmacsoportos alapozó oktatás (a továbbiakban együtt: gyakorlati képzés), a gimnáziumban folyó informatikai, számítástechnikai oktatás fejlesztésének támogatása, továbbá az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésnek a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény alapján történő támogatása.""

    Indokolás: Lásd a T/1202/26. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  9. Horn Gábor, dr. Wekler Ferenc és dr. Világosi Gábor képviselők a törvényjavaslat 32. §-át új (2) bekezdéssel kiegészíteni javasolják:
  10. "(2) Az Szht. 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

    "(3) A (2) bekezdés b) és c) pontjában szereplő kötelezettségcsökkentő kiadások mértékének arányban kell állnia a hozzájárulásra kötelezettnél gyakorlati képzésben részesülő tanulók létszámával. A szakképző iskolában a (2) bekezdés d) pontja alapján nyújtott fejlesztési támogatásból megvalósított gyakorlati alapképzést szolgáló tárgyi eszközök működtetési költségeinek finanszírozására a fejlesztési támogatásnak legfeljebb tíz százaléka használható fel."

    Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 17. számú pontjában foglaltakkal.

    Indokolás: Lásd a T/1202/28/2. sz. módosító javaslat indokolását.

     

     

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Oktatási biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője a Gazdasági bizottság ülésén nem ért egyet, az Emberi jogi bizottság, az Oktatási bizottság, a Foglalkoztatási bizottság és a Költségvetési bizottság ülésén egyetért

  11. Stolár Mihály képviselő a törvényjavaslat 33. § (1) bekezdésének elhagyását javasolja: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik)
  12. "["(1) Az Szht. 10. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

    "(4) Az alaprészből hozzá lehet járulni a a Nemzeti Szakképzési Intézet (a továbbiakban: NSZI) szakképzés érdekében végzett fejlesztő tevékenységhez, a felsőoktatás érdekében végzett fejlesztő tevékenységhez, az Európai Unió szakképzési és felsőoktatási programjaihoz való csatlakozás hazai pénzügyi forrásaihoz, a tanulók gyakorlati képzésében foglalkoztatott, szakmai, elméleti és gyakorlati tárgyakat oktató tanárok, szakoktatók, gyakorlati oktatók továbbképzéséhez, illetve a PHARE és az Európai Strukturális Alapok társfinanszírozásával megvalósuló, a versenyképességet elősegítő képzési és fejlesztési programokhoz, továbbá a határon túli magyarok szakképzésének és felsőoktatásának céljaihoz. Az NSZI a szakképzés fejlesztése érdekében nyilvános pályázatot írhat ki."]"

    Indokolás: Lásd a T/1202/15. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - a Költségvetési biz. nem támogatja

    - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  13. Stolár Mihály képviselő a törvényjavaslat 35. §-ának elhagyását javasolja: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik)
  14. "["35. § A felnőttképzésről szóló 2001. évi CI törvény 26. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:

     

     

    "26. § Az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésnek a MPA foglalkoztatási alaprész iskolarendszeren kívüli felnőttképzési célra elkülönített keretéből történő támogatását a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény szabályozza."]"

    Indokolás: Lásd a T/1202/13/2. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  15. Farkas Imre és Jauernik István képviselők a törvényjavaslat 44. § (2) bekezdésében a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt) 87. § 8. pontjának a következő módosítását javasolják:
  16. /Az Mvt. 87. §-ának 5. és 8. pontjai helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:/

    /87. § E törvény alkalmazásában:/

    "8. Munkáltató: a munkavállalót szervezett munkavégzés keretében foglalkoztató.

    Munkáltatónak minősül [kell tekinteni] a munkaerő-kölcsönzés keretében átengedett munka-vállalót kölcsönvevőként foglalkoztató[t], a kirendelt munkavállalót foglalkoztató[t], a szakképzés keretében gyakorlati oktatást folytató[t], valamint a mást nem foglalkoztató, a munkáját kizárólag személyesen végző egyéni vállalkozó[t] a munkavégzés hatókörében tartózkodók védelmére vonatkozó rendelkezések (9. § (2) bekezdés) tekintetében. A társadalmi munka esetén munkáltató a társadalmi munka szervezője."

    Indokolás: Lásd a T/1202/11. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

     

     

  17. Gúr Nándor és Németh Erika képviselők a törvényjavaslat 45. § (2) bekezdésében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 37.§ (5) bekezdésének a következő kiegészítését javasolják:
  18. /(2) Az Szt.37/A. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(5) A rendszeres szociális segély iránti kérelem a (3) bekezdés a) pontjában foglalt esetben a munkanélküliek jövedelempótló támogatása, illetőleg az Flt. alapján folyósított munkanélküli járadék, vagy álláskeresést ösztönző juttatás időtartamának kimerítésétől, a (3) bekezdés b) pontjában foglalt esetben pedig a kereső tevékenység megszűnésétől számított tizenkettő hónapon belül nyújtható be. E határidő a gyermekgondozási segély igénybevétele esetében harminchat hónap."

    Indokolás: Lásd a T/1202/21. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - a Szociális biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  19. Gúr Nándor és Németh Erika képviselők a törvényjavaslat 46. §-ának a következő módosítását javasolják:
  20. "A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 3. §-[án]a[k] 21. pontj[a]ának d) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

    "[21. Bér: a munkaviszonyból származó jövedelem - ide nem értve a munkáltató által fizetett adóköteles biztosítási díjat, valamint a munkaviszony megszüntetésére kapott végkielégítést -, az adóköteles társadalombiztosítási ellátás, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény alapján folyósított adóköteles ellátás (kivéve az adóterhet nem viselő járandóságot), a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásokról szóló törvény alapján folyósított munkanélküli járadék, pályakezdők munkanélküli segélye, álláskeresést ösztönző juttatás, keresetpótló juttatás, a fegyveres erőknél tartalékos katonai szolgálatot teljesítő magánszemély illetménye, a munkaviszonyból származó jövedelmet pótló kártérítés (keresetpótló járadék), ideértve a felelősségbiztosítás alapján ilyen címen fizetett kártérítést is.]"

     

     

    "d) a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény alapján folyósított munkanélküli járadék, álláskeresést ösztönző juttatás, keresetpótló juttatás, pályakezdők munkanélküli segélye;"

    Indokolás: Lásd a T/1202/22/1. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  21. Gúr Nándor és Németh Erika képviselők a törvényjavaslat 48. § (1) bekezdésében a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 22. § (2) bekezdésének a következő tartalmi és szerkezeti módosítását javasolják:

"(1) A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 22. §-a (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az öregségi nyugdíj alapját képező havi átlagkereset meghatározásánál a munkanélküli járadék, a nyugdíj előtti munkanélküli segély, az álláskeresést ösztönző juttatás, a keresetpótló juttatás, a gyermekgondozási segély, nyugdíjjárulék köteles szociális ellátások (gyermeknevelési támogatás, ápolás díj) összegét, valamint a felsorolt ellátások folyósításának időtartam alatti biztosítással járó jogviszonyból származó jövedelmet (keresetet) - a kifizetésük (folyósításuk) időpontjától függetlenül - figyelmen kívül kell hagyni. [Ha azonban az igénylőre nézve kedvezőbb, akkor a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, az ápolási díj, a munkanélküli járadék, a nyugdíj előtti munkanélküli segély, az álláskeresést ösztönző juttatás, a keresetpótló juttatás folyósításának időtartam alatti biztosítási jogviszonyból származó jövedelem (kereset) és a felsorolt ellátások együttes összegét keresetként kell figyelembe venni.] Ha az igénylőre kedvezőbb,

  1. a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, az ápolási díj, a munkanélküli járadék, a nyugdíj előtti munkanélküli segély, az álláskeresést ösztönző juttatás, a keresetpótló juttatás összegét,
  2. amennyiben az a) pontban meghatározott ellátás folyósításával egyidejűleg biztosítási jogviszonnyal is rendelkezik, az abból származó jövedelem(kereset) és az ellátás együttes összegét

kell keresetként figyelembe venni."

Indokolás: Lásd a T/1202/23. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Egészségügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- a Költségvetési biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

  1. Gúr Nándor és Németh Erika képviselők a törvényjavaslat 53. § (1)-(2) bekezdéseinek a következő módosítását javasolják:

"(1) Ez a törvény - a (2)-(3) bekezdésben, valamint az [51.] 50-52. §-ban foglalt kivétellel - 2003. január 1-jén lép hatályba. Ezzel egyidejűleg az Flt. 16/A. §-ának (6) bekezdése, a 39/A. §-a (2) bekezdésének a) pontja, 39/C. §-ának (7) bekezdése, az Szht. 10.§-ának (3) bekezdése, valamint 12. §-ának (4) bekezdése hatályát veszti, továbbá az Flt. 56/A. §-ában a "94/A. §-ában" szövegrész helyébe "94/D. §-ában" szövegrész, az Mvt. 88. §-ának (2) bekezdésében a "21. §-ának (1)-(2) és (4) bekezdésében," szövegrész helyébe a "21. §-ának (1), (3) és (5)-(6) bekezdéseiben," szövegrész lép.

(2) A törvény 16. §-a, továbbá [46] 47-49. §-a valamint e § (4) bekezdése 2003. július 1-jén lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/1202/22/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Gazdasági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2002. november 25.

Dr. Medgyasszay László s.k.,
a Foglalkoztatási és munkaügyi bizottság elnöke

Dr. Vojnik Mária s.k.,
az Egészségügyi bizottság elnöke

Szászfalvi László s.k.,
az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság elnöke

Puch László s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke

Varga Mihálys.k.,
a Költségvetési és pénzügyi bizottság elnöke

Szabados Tamás s.k.,
az Oktatási és tudományos bizottság elnöke

Szita Károly Balázs s.k.,
az Önkormányzati bizottság elnöke

Dr. Mátrai Márta s.k.,
a Szociális és családügyi bizottság elnöke

Szabó György s.k.,
a Területfejlesztési bizottság elnöke