T/1202/29.
Az Országgyűlés
Foglalkoztatási és munkaügyi |
|
Egészségügyi |
Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottságának |
Gazdasági |
Költségvetési és pénzügyi |
Oktatási és tudományos |
Önkormányzati |
Szociális és családügyi |
Területfejlesztési |
a j á n l á s a
a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény, a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény, a szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló 2001. évi LI. törvény, a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló
T/1202. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyűlés!
Az Országgyűlés Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság) - mint első helyen kijelölt bizottság -, Egészségügyi bizottsága, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Gazdasági bizottsága, Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), Oktatási és tudományos bizottsága (továbbiakban: Oktatási bizottság), Önkormányzati bizottsága, Szociális és családügyi bizottsága, (továbbiakban: Szociális bizottság), valamint Területfejlesztési bizottsága megvitatta a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény, a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény, a szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló 2001. évi LI. törvény, a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló, T/1202. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1202/5-28. számú módosító javaslatokat.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.
A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról, vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.
/(1) Az Flt. 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
/(2) Nincs szükség engedélyre
/magyarországi munkavégzéséhez. Törvény, valamint kormányrendelet a b) pontban foglalt szabálytól - a Magyar Köztársaságnak és a vele az Európai Unióhoz azonos időpontban csatlakozó más államoknak a csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződés tartalmának megfelelően - eltérő szabályokat állapíthat meg./
Indokolás: Lásd a T/1202/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/(1) Az Flt. 14. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(6) A keresetpótló juttatás összege
[a] (1) - a b) pontban meghatározott kivétellel - a munkanélküli járadéknak a képzési támogatás iránti kérelem benyújtásának időpontjában érvényes alsó határa,
[b] (2) az a) pontban meghatározott összeg kétszerese, ha a képzés időtartama a heti 25 órát eléri[, és a képzésben résztvevő személy jövedelemmel nem rendelkezik, és háztartásában legalább három olyan személy van, akinek tartására köteles]."
Indokolás: Lásd a T/1202/7. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/(1) Az Flt. 14. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
/(6) A keresetpótló juttatás összege/
"b) az a) pontban meghatározott összeg kétszerese, ha a képzés időtartama a heti 25 órát eléri, és a képzésben résztvevő személy jövedelemmel nem rendelkezik, és háztartásában legalább [három] két olyan személy van, akinek tartására köteles."
Indokolás: Lásd a T/1202/25. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Oktatási biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Szociális biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"7. §
Az Flt. a 19/A. §-át követően a következő új alcímmel és új 19/B. §-sal egészül ki és egyúttal az eddigi 19/B. § 19/C. §-ra változik.
"A középkorú munkanélküliek foglalkoztatásának járulékkedvezménye
19/B. A középkorú munkanélküliek elhelyezkedésének elősegítése érdekében mentesül a munkáltató a munkaadói járulék fizetése alól a foglalkoztatás idejére, de legfeljebb két évig, ha 45 év feletti nő, vagy 50 év feletti férfi munkanélkülit foglalkoztat. Ennek részletes szabályait kormányrendelet állapítja meg, amely e törvény szabályainál kedvezőbb szabályokat állapíthat meg."
Indokolás: Lásd a T/1202/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az Flt. a 19/B. §-át követően a következő új alcímmel és 19/C. §-sal egészül ki:
Egyes általánostól eltérő foglalkoztatási formák támogatása/
"19/C. § Támogatás nyújtható a legalább 4 órás részmunkaidős, valamint olyan foglalkoztatáshoz, amelynek során a munkavégzés a foglalkoztató székhelyéhez, telephelyéhez nem tartozó helyen, számítástechnikai eszköz felhasználásával történik."
Indokolás: Lásd a T/1202/8. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja
- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az Flt 21. §-a (4) bekezdésének utolsó mondata helyébe a következő rendelkezés lép:/
A támogatást nyújtó szerv vezetője - erre irányuló kérelem esetén - különös méltánylást érdemlő esetben [eltekinthet a kamatok felszámításától, illetve] dönthet [a már felszámított kamatok] a munkanélküliek foglalkoztatásának elősegítésére adott támogatás visszafizetésének, illetve a kamatnak részben, vagy egészben történő elengedéséről, vagy eltekinthet a kamatok felszámításától, továbbá - a munkanélküli részére nyújtott támogatás esetén - a visszakövetelt támogatás visszafizetésének részben vagy egészben történő elengedéséről."
Megjegyzés: A módosító javaslat - amely az Flt. 21. § (4) bekezdését érinti - feltehetően a törvényjavas- lat 9. § (3) bekezdésének módosítására irányult, ezért az indítványt így szerepeltettük.
A módosító javaslatot a gyakorlatnak megfelelő jelöléssel láttuk el.
Indokolás: Lásd a T/1202/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
Megjegyzés: A módosító javaslat szövegét helytakarékossági okból nem szerepeltetjük.
Indokolás: Lásd a T/1202/12. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja
- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Oktatási biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"(2) Az álláskeresést ösztönző juttatás 180 napra, - a kérelem benyújtásának időpontjában - a 45. életévét betöltött, pályakezdő, valamint Gyedről vagy Gyesről visszatérő, továbbá olyan személy részére, aki olyan térségben él, ahol a munkanélküliségi ráta eléri az országos átlag dupláját 270 napra folyósítható."
Indokolás: Lásd a T/1202/24. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Oktatási biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Szociális biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"(3) Ha a 45. életévét betöltött, álláskeresést ösztönző juttatásban részesülő személy a juttatás folyósítási idejének kimerítését megelőzően, a saját maga által talált munkahelyen, határozatlan időtartamú, legalább napi négy óra munkaidejű munkaviszonyt létesít, részére a folyósítási időből még fennmaradó időtartamra, de legfeljebb kilencven napra járó juttatás összegét egy összegben ki kell fizetni. A kifizetés napja a reá irányadó folyósítási idő utolsó napja. A kifizetés további feltétele, hogy az álláskeresést ösztönző juttatásban részesült személy a juttatás megszüntetésétől a kifizetés előzőekben meghatározott napjáig folyamatosan munkaviszonyban álljon. A munkaviszony fennállását a munkaadó igazolja."
Indokolás: Lásd a T/1202/27. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az Flt. 36. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(1) A munkanélküli ellátásban részesülő személy az általa folytatott kereső tevékenységet, valamint az őt foglalkoztató nevét, címét [és adószámát, TAJ számát] - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - legkésőbb a munkakezdést megelőző napon, a kereső tevékenység megszűnését a megszűnést követő napon köteles a munkaügyi központnak bejelenteni."
Indokolás: Lásd a T/1202/9. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja
- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az Flt. 37. §-ának (4) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(4) A munkaügyi központ igazgatója - erre irányuló kérelem esetén - különös méltánylást érdemlő esetben dönthet a jogalap nélkül felvett[,] és visszakövetelt munkanélküli ellátás visszafizetésének részben vagy egészben történő elengedéséről."
Indokolás: Lásd a T/1202/17. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Flt. 39. §-a (3) bekezdésének a) és c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(3) A Munkaerőpiaci Alapon belül - a pénzeszközök felhasználásának célja szerint - a következő alaprészeket kell elkülöníteni:/
"c) foglalkoztatási alaprészt a foglalkoztatást elősegítő támogatások, iskolarendszeren kívüli felnőttképzési támogatások, a nem az Állami Foglalkoztatási Szolgálat által nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatások nyújtására, MAT működtetésére, a társadalmi párbeszéd intézményeinek működéséhez és fejlesztéséhez való hozzájárulásra, a megyei (fővárosi) munkaügyi tanácsok működéséhez [és fejlesztéséhez való] hozzájárulásra, valamint a keresetpótló juttatással kapcsolatos postaköltség finanszírozására,"
Indokolás: Lásd a T/1202/20. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Flt. 39/A. §-a (2) bekezdése d) pontjának első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:/
/(2) A MAT a Munkaerőpiaci Alap tekintetében/
"d) véleményezi a Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv tervezetét, a munkanélküli ellátásokra, a foglalkoztatást elősegítő támogatásokra, a Munkaerőpiaci Alappal való gazdálkodásra vonatkozó jogszabálytervezeteket, valamint - a munkahelyteremtő támogatások kivételével - a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter egyedi döntéseinek tervezetét."
Indokolás: Lásd a T/1202/19. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/(2) Az Flt. 39/B. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg a (2)-(4) bekezdések számozása (3)-(5) bekezdésre változik:/
"(2) A fejlesztési és képzési alaprészből a foglalkoztatási alaprész iskolarendszeren kívüli felnőttképzési célra elkülönített kerete javára az oktatási miniszter, valamint a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter együttes döntésével pénzeszközök átcsoportosíthatók azzal a megkötéssel, hogy az így átcsoportosított összeg nem haladhatja meg a fejlesztési és képzési alaprész éves bevételének 10 %-át. [Az oktatási miniszter, valamint a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter együttes döntése alapján a fejlesztési és képzési alaprész többletbevételének meghatározott részével a foglalkoztatási alaprész iskolarendszeren kívüli felnőttképzési célra elkülönített kerete megemelhető."]"
Indokolás: Lásd a T/1202/14. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Oktatási biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"e) kereső tevékenység: - az 1-2. pontban foglaltak figyelembevételével - minden olyan munkavégzés, amelyért díjazás jár, továbbá kereső tevékenységet folytatónak kell tekinteni azt a személyt is, aki vállalkozói igazolvánnyal rendelkezik, valamint aki gazdasági társaság tevékenységében személyes közreműködés vagy mellékszolgáltatás keretében történő munkavégzés útján vesz részt, illetve aki a társaság vezető tisztségviselője, vagy a társasági szerződésben közreműködési/munkavégzési kötelezettsége/joga fel van tűntetve.
Indokolás: Lásd a T/1202/10. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/(4) Az Flt. 58. § - ának (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
/(8) Felhatalmazást kap a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter, hogy rendeletben határozza meg/
"e) a 41/A. § (4) bekezdésében meghatározott [az] átlagos statisztikai állományi létszám számításának"
/szabályait./
Indokolás: Lásd a T/1202/18. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"32. § A szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló 2001. évi LI. törvény (a továbbiakban: Szht.) 1. §-ának (1)-és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(1) A szakképzés költségeihez való hozzájárulás (a továbbiakban: szakképzési hozzájárulás) célja a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szt.) hatálya alá tartozó, az állam által elismert szakképesítés megszerzését biztosító és a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) hatálya alá tartozó gyakorlati képzések, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény hatálya alá tartozó pályaorientáció, szakmai előkészítő ismeretek és szakmai alapozó oktatás, szakmai orientáció, szakmacsoportos alapozó oktatás (a továbbiakban együtt: gyakorlati képzés) fejlesztésének támogatása, továbbá az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésnek a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény alapján történő támogatása."
"(2) A szakképzési hozzájárulás hatékony alkalmazásának további célja a törvény által meghatározott mértékben a foglalkoztatottak szakmai tudásának továbbfejlesztéséhez képzési források biztosítása a 4-7. §-ban foglaltak szerint."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 20. számú pontjában foglaltakkal.
Indokolás: Lásd a T/1202/28/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Oktatási biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője a Gazdasági bizottság ülésén nem ért egyet, az Emberi jogi bizottság, az Oktatási bizottság, a Foglalkoztatási bizottság és a Költségvetési bizottság ülésén egyetért
/(1)A szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló 2001. évi LI. törvény (a továbbiakban: Szht.) 1. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(1) A szakképzés költségeihez való hozzájárulás (a továbbiakban: szakképzési hozzájárulás) célja a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szt.) hatálya alá tartozó, az állam által elismert szakképesítés megszerzését biztosító és a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) hatálya alá tartozó gyakorlati képzések, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény hatálya alá tartozó pályaorientáció, szakmai előkészítő ismeretek és szakmai alapozó oktatás, szakmai orientáció, szakmacsoportos alapozó oktatás (a továbbiakban együtt: gyakorlati képzés), a gimnáziumban a 9-12. évfolyamon folyó informatikai, számítástechnikai oktatás fejlesztésének, továbbá a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény (a továbbiakban: Fktv.) hatálya alá tartozó képzések [fejlesztésének támogatása, továbbá az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésnek a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény alapján történő] támogatása."
Indokolás: Lásd a T/1202/13/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Oktatási biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
" [(1)] A szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló 2001. évi LI. törvény (a továbbiakban: Szht.) 1. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A szakképzés költségeihez való hozzájárulás (a továbbiakban: szakképzési hozzájárulás) célja a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szt.) hatálya alá tartozó, az állam által elismert szakképesítés megszerzését biztosító és a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) hatálya alá tartozó gyakorlati képzések, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény hatálya alá tartozó pályaorientáció, szakmai előkészítő ismeretek és szakmai alapozó oktatás, szakmai orientáció, szakmacsoportos alapozó oktatás (a továbbiakban együtt: gyakorlati képzés), a gimnáziumban folyó informatikai, számítástechnikai oktatás fejlesztésének támogatása, továbbá az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésnek a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény alapján történő támogatása.""
Indokolás: Lásd a T/1202/26. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Oktatási biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"(2) Az Szht. 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A (2) bekezdés b) és c) pontjában szereplő kötelezettségcsökkentő kiadások mértékének arányban kell állnia a hozzájárulásra kötelezettnél gyakorlati képzésben részesülő tanulók létszámával. A szakképző iskolában a (2) bekezdés d) pontja alapján nyújtott fejlesztési támogatásból megvalósított gyakorlati alapképzést szolgáló tárgyi eszközök működtetési költségeinek finanszírozására a fejlesztési támogatásnak legfeljebb tíz százaléka használható fel."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 17. számú pontjában foglaltakkal.
Indokolás: Lásd a T/1202/28/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Oktatási biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője a Gazdasági bizottság ülésén nem ért egyet, az Emberi jogi bizottság, az Oktatási bizottság, a Foglalkoztatási bizottság és a Költségvetési bizottság ülésén egyetért
"["(1) Az Szht. 10. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Az alaprészből hozzá lehet járulni a a Nemzeti Szakképzési Intézet (a továbbiakban: NSZI) szakképzés érdekében végzett fejlesztő tevékenységhez, a felsőoktatás érdekében végzett fejlesztő tevékenységhez, az Európai Unió szakképzési és felsőoktatási programjaihoz való csatlakozás hazai pénzügyi forrásaihoz, a tanulók gyakorlati képzésében foglalkoztatott, szakmai, elméleti és gyakorlati tárgyakat oktató tanárok, szakoktatók, gyakorlati oktatók továbbképzéséhez, illetve a PHARE és az Európai Strukturális Alapok társfinanszírozásával megvalósuló, a versenyképességet elősegítő képzési és fejlesztési programokhoz, továbbá a határon túli magyarok szakképzésének és felsőoktatásának céljaihoz. Az NSZI a szakképzés fejlesztése érdekében nyilvános pályázatot írhat ki."]"
Indokolás: Lásd a T/1202/15. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Oktatási biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"["35. § A felnőttképzésről szóló 2001. évi CI törvény 26. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:
"26. § Az iskolarendszeren kívüli felnőttképzésnek a MPA foglalkoztatási alaprész iskolarendszeren kívüli felnőttképzési célra elkülönített keretéből történő támogatását a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény szabályozza."]"
Indokolás: Lásd a T/1202/13/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Oktatási biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az Mvt. 87. §-ának 5. és 8. pontjai helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:/
/87. § E törvény alkalmazásában:/
"8. Munkáltató: a munkavállalót szervezett munkavégzés keretében foglalkoztató.
Munkáltatónak minősül [kell tekinteni] a munkaerő-kölcsönzés keretében átengedett munka-vállalót kölcsönvevőként foglalkoztató[t], a kirendelt munkavállalót foglalkoztató[t], a szakképzés keretében gyakorlati oktatást folytató[t], valamint a mást nem foglalkoztató, a munkáját kizárólag személyesen végző egyéni vállalkozó[t] a munkavégzés hatókörében tartózkodók védelmére vonatkozó rendelkezések (9. § (2) bekezdés) tekintetében. A társadalmi munka esetén munkáltató a társadalmi munka szervezője."
Indokolás: Lásd a T/1202/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/(2) Az Szt.37/A. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(5) A rendszeres szociális segély iránti kérelem a (3) bekezdés a) pontjában foglalt esetben a munkanélküliek jövedelempótló támogatása, illetőleg az Flt. alapján folyósított munkanélküli járadék, vagy álláskeresést ösztönző juttatás időtartamának kimerítésétől, a (3) bekezdés b) pontjában foglalt esetben pedig a kereső tevékenység megszűnésétől számított tizenkettő hónapon belül nyújtható be. E határidő a gyermekgondozási segély igénybevétele esetében harminchat hónap."
Indokolás: Lásd a T/1202/21. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Szociális biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 3. §-[án]a[k] 21. pontj[a]ának d) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"[21. Bér: a munkaviszonyból származó jövedelem - ide nem értve a munkáltató által fizetett adóköteles biztosítási díjat, valamint a munkaviszony megszüntetésére kapott végkielégítést -, az adóköteles társadalombiztosítási ellátás, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény alapján folyósított adóköteles ellátás (kivéve az adóterhet nem viselő járandóságot), a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásokról szóló törvény alapján folyósított munkanélküli járadék, pályakezdők munkanélküli segélye, álláskeresést ösztönző juttatás, keresetpótló juttatás, a fegyveres erőknél tartalékos katonai szolgálatot teljesítő magánszemély illetménye, a munkaviszonyból származó jövedelmet pótló kártérítés (keresetpótló járadék), ideértve a felelősségbiztosítás alapján ilyen címen fizetett kártérítést is.]"
"d) a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény alapján folyósított munkanélküli járadék, álláskeresést ösztönző juttatás, keresetpótló juttatás, pályakezdők munkanélküli segélye;"
Indokolás: Lásd a T/1202/22/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"(1) A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 22. §-a (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az öregségi nyugdíj alapját képező havi átlagkereset meghatározásánál a munkanélküli járadék, a nyugdíj előtti munkanélküli segély, az álláskeresést ösztönző juttatás, a keresetpótló juttatás, a gyermekgondozási segély, nyugdíjjárulék köteles szociális ellátások (gyermeknevelési támogatás, ápolás díj) összegét, valamint a felsorolt ellátások folyósításának időtartam alatti biztosítással járó jogviszonyból származó jövedelmet (keresetet) - a kifizetésük (folyósításuk) időpontjától függetlenül - figyelmen kívül kell hagyni. [Ha azonban az igénylőre nézve kedvezőbb, akkor a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, az ápolási díj, a munkanélküli járadék, a nyugdíj előtti munkanélküli segély, az álláskeresést ösztönző juttatás, a keresetpótló juttatás folyósításának időtartam alatti biztosítási jogviszonyból származó jövedelem (kereset) és a felsorolt ellátások együttes összegét keresetként kell figyelembe venni.] Ha az igénylőre kedvezőbb,
kell keresetként figyelembe venni."
Indokolás: Lásd a T/1202/23. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Szociális biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"(1) Ez a törvény - a (2)-(3) bekezdésben, valamint az [51.] 50-52. §-ban foglalt kivétellel - 2003. január 1-jén lép hatályba. Ezzel egyidejűleg az Flt. 16/A. §-ának (6) bekezdése, a 39/A. §-a (2) bekezdésének a) pontja, 39/C. §-ának (7) bekezdése, az Szht. 10.§-ának (3) bekezdése, valamint 12. §-ának (4) bekezdése hatályát veszti, továbbá az Flt. 56/A. §-ában a "94/A. §-ában" szövegrész helyébe "94/D. §-ában" szövegrész, az Mvt. 88. §-ának (2) bekezdésében a "21. §-ának (1)-(2) és (4) bekezdésében," szövegrész helyébe a "21. §-ának (1), (3) és (5)-(6) bekezdéseiben," szövegrész lép.
(2) A törvény 16. §-a, továbbá [46] 47-49. §-a valamint e § (4) bekezdése 2003. július 1-jén lép hatályba."
Indokolás: Lásd a T/1202/22/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya
Budapest, 2002. november 25.
Dr. Medgyasszay László s.k., |
|
Dr. Vojnik Mária s.k., |
Szászfalvi László s.k., |
Puch László s.k., |
Varga Mihálys.k., |
Szabados Tamás s.k., |
Szita Károly Balázs s.k., |
Dr. Mátrai Márta s.k., |
Szabó György s.k., |