ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ

Módosító javaslat

T/1218/52.

Dr. Szili Katalin asszonynak

az Országgyűlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a büntető jogszabályok és a hozzájuk kapcsolódó egyes törvények módosítása tárgyában benyújtott T/1218. számú törvényjavaslathoz a következő

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elő:

A Javaslat 8. §-ának a következő módosítását javasolom.

8. §

A Btk. 99. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő alcím és rendelkezés lép:

"Az előzetes fogvatartás és a házi őrizet beszámítása

99. § (1) A kiszabott szabadságvesztésbe, közérdekű munkába, pénzbüntetésbe, illetőleg pénzmellékbüntetésbe az előzetes fogvatartás [és a házi őrizet] teljes idejét be kell számítani.

(2) A beszámításnál egy napi előzetes fogvatartás egy napi szabadságvesztésnek, egy napi közérdekű munkának, illetve egy napi tételnek felel meg. [Házi őrizet beszámításánál öt napi házi őrizet egy napi szabadságvesztésnek, egy napi közérdekű munkának, illetve egy napi tételnek felel meg.]

(3) A kiszabott szabadságvesztésbe, közérdekű munkába, pénzbüntetésbe, illetőleg pénzmellékbüntetésbe a házi őrizet beszámítását - a terhelt eljárás során tanúsított magatartására tekintettel - a bíróság kizárja, vagy meghatározza a beszámítás mértékét.

(4) Ha a bíróság a házi őrizetet beszámítja, akkor - a terhelt eljárás során tanúsított magatartására és a házi őrizet végrehajtásának körülményeire tekintettel - három naptól hat napig terjedő időtartamban határozza meg a házi őrizet beszámításának az egy napi szabadságvesztésnek, egy napi közérdekű munkának, illetve egy napi tételnek megfelelő mértékét.

[(3)] (5) A [(2)] (4) bekezdés szerinti beszámítás után fennmaradó házi őrizet tartamát egy napi szabadságvesztésként, egy napi közérdekű munkaként, illetve egy napi tételként kell beszámítani.

[(4)] (6) A pénzmellékbüntetésbe történő beszámításra a 65. § (2) bekezdése szerinti számítás irányadó."

Indokolás

A törvényjavaslat a házi őrizet beszámítását az előzetes letartóztatás automatikus beszámításának logikájára építi rá, és egy tetszőleges szorzó számmal kívánja a két kényszerintézkedés között a személyi szabadság korlátozásának fokában ténylegesen meglévő különbségeket megszüntetni.

A törvényjavaslat érzéketlen marad mind a házi őrizet végrehajtási körülményeiben meglévő különbségek, mind pedig a terheltnek a házi őrizet tartama alatt, illetve az eljárásban tanúsított magatartása iránt. Utóbbi más országok büntetőjogában (Németország) magánál az előzetes letartóztatás beszámításánál is a bírói mérlegelés lehetőségét képezi.

Van tehát annak a házi őrizet beszámításánál komoly alapja, hogy az ne csupán automatizmus legyen, hanem mérlegelés történjen mind a beszámítás, mind pedig annak mértéke tekintetében.

A módosító javaslat szerinti megoldással el lehet oszlatni azon visszásságok miatti jogos kritikákat, melyek a közelmúltban ezen intézmény gyakorlatában felmerültek.

Budapest, 2002. november 27.

Dr. Dávid Ibolya

MDF