AZ ORSZÁGGYŰLÉS MENTELMI, ÖSSZEFÉRHETETLENSÉGI ÉS
MANDÁTUMVIZSGÁLÓ BIZOTTSÁGA

H/1222.
Országgyűlési határozati javaslat

Az Országgyűlés
.../2002.( ) OGY
h a t á r o z a t i javaslata

Dr. Mester László mentelmi ügyében

A Magyar Köztársaság Országgyűlése dr. Mester László országgyűlési képviselő mentelmi jogát a Legfőbb Ügyész NF. 4141./2001/8-III. számú megkeresésével érintett ügyben felfüggeszti.

INDOKOLÁS

A Mentelmi bizottság az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény 5. § (5) bekezdése, valamint a Házszabály 130. § (5) bekezdés b) pontja és a 87. § (3) bekezdése alapján a fenti - indokolással ellátott - határozati javaslatot nyújtja be az Országgyűlésnek.

A Legfőbb Ügyész az Országgyűlés Elnökéhez intézett NF.4141./2001/8-III. számú átiratában jogosulatlan gazdasági előny megszerzése bűntette kísérletének és más bűncselekmény alapos gyanúja miatt indítványozta dr. Mester László országgyűlési képviselő mentelmi jogának felfüggesztését.

Az átirat szerint: dr. Mester László, mint a Budapest XVIII. Kerületi Önkormányzat polgármestere 1997. október 30. napján - az önkormányzat által felkért Imolex Bt. Által előkészítetten - pályázatot nyújtott be a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumhoz a Központi Környezetvédelmi Alap terhére 180.000.000, - forint vissza nem térítendő, és további 180.000.000,-forint visszatérítendő kamatmentes támogatás megítélésére a XVIII. kerületben található és az önkormányzat tulajdonában álló volt TÜZÉP - pakura tavak és környezetük szennyezés alóli mentesítésére. A pályázatban az önkormányzat összköltségként 599.000.000,- forintot határozott meg, amelyből az önrész 240.000.000,- forint volt.

Az állami támogatás iránti pályázatot 1997. november 5. napján az önkormányzat által lefolytatott közbeszerzési eljáráson az ELGOSCAR Kft. 266.000.000,-forint +ÁFA megvalósítási költséggel, eredménnyel pályázott és az önkormányzattal ezen összegre szerződést is kötött.

Dr. Mester László a pályázat benyújtásakor nem tájékoztatta a döntéshozót arról, hogy a közbeszerzési eljárás lezárult és annak eredményeképpen 266.000.000,- forintos vállalkozói díj fejében a kármentesítésre szerződést kötöttek az ELGOSCAR Kft-vel. E tények ismeretében az állami támogatást nem lehetett volna megítélni, mert a beruházás költségének teljes összegével rendelkezett az önkormányzat.

A döntéshozó az állami támogatás iránti pályázatot 1997. november 12. napján kedvezően elbírálta, mert nem tudott az önkormányzat által meghirdetett közbeszerzési eljárás eredményéről. - olvashattuk a Legfőbb Ügyész átiratában.

A bizottság elnöke 2002. július 23-án levélben fordult a Legfőbb Ügyészhez, amelyben kérte, jelölje meg pontosan, hogy az érintett képviselőt milyen "más bűncselekmény" elkövetésének gyanúja terheli, továbbá hogy dr. Mester László a jogosulatlan gazdasági előnyt az önkormányzat, avagy saját maga számára kívánta megszerezni. (Megjegyezzük: a bizottság korábbi gyakorlatában többször is előfordult, hogy úgy közvádas ügyben a Legfőbb Ügyészt, mint magánvádas ügyben az eljáró bírót megkereste, mert további információk beszerzését tartotta szükségesnek megalapozott döntése meghozatala céljából.)

A Legfőbb Ügyész válaszában pontosított, egyrészt közölte, hogy a "más bűncselekmény" magánokirat hamisítás vétsége, másrészt, pedig megfogalmazta, hogy dr. Mester László a jogosulatlan gazdasági előnyt a pályázat benyújtásakor a XVIII. Kerületi Önkormányzat részére kívánta megszerezni. Egyik Legfőbb Ügyészi átirat sem foglalkozott azonban azzal, hogy az egyes döntéseket dr. Mester László milyen önkormányzati testületi felhatalmazásokkal írta alá, jelesül: a kifogásolt közbeszerzési eljárásból, illetve pályázatból fakadó szerződéseket.

A Mentelmi bizottság az ügyet először a 2002. szeptember 3-i majd az október 24-i ülésén tárgyalta. A szeptember 3-i ülésnapra az ügy az önkormányzati választások közeledtével politikai színezetet kapott, aznapra tüntetést szerveztek a XVIII. Kerületi Önkormányzat elé.

Mindkét ülésen megjelent dr. Mester László. Előadta, hogy a pályázatot a XVIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő Testületének 28 igen és 1 tartózkodás szavazattal meghozott határozatának felhatalmazása alapján nyújtotta be. Cáfolta a Legfőbb Ügyész azon állítását, amely szerint a pályázat benyújtásakor nem tájékoztatta a döntéshozót arról, hogy a közbeszerzési eljárás lezárult, és szerződést kötöttek, mivel a pályázat benyújtásakor nem zárult le a közbeszerzési eljárás. A pályázat beadásától a szerződéskötésig hét hónap telt el, ez alatt nem érkezett olyan jelzés, észrevétel, hogy nem kielégítően, vagy hiányosan szolgáltattak volna bármilyen adatot. A szerződéskötés előtt több hónappal megkezdték saját költségükre és kockázatukra a kármentesítést, mivel nem lehetett várni, a szennyeződés megállapíthatóan terjedt. Az önkormányzat több mint 400.000.000,-forintot költött a kármentesítésre, támogatásként összesen 26.000.000,- forintot kapott. Előadta továbbá, hogy az önkormányzat és a minisztérium között polgári peres eljárás van folyamatban az állami támogatás elnyerésének jogszerűsége tárgyában. Mellékelte az Állami Számvevőszéknek az adott ügyben eszközölt vizsgálatának megállapításait is. Ez többek között azt tartalmazza, hogy a XVIII. Kerületi Önkormányzat összességében - néhány kisebb eljárási hiányosságtól eltekintve - eredményes munkát végzett a közbeszerzések lebonyolításában. Megállapította a vizsgálati jelentés továbbá, hogy az önkormányzat a kár mértékét tekintve erejét meghaladó feladatot vállalt magára a szennyezett terület megvásárlásakor.

A második meghallgatáson elmondta, hogy a nyomozás során - amikor még nem volt képviselő és gyanúsítottként hallgatták ki - az önkormányzati felhatalmazásokra vonatkozó hivatkozásait figyelmen kívül hagyták.

Tájékoztatta továbbá a bizottságot arról, hogy a polgári perben a bíróság október 7-én közbenső és részítéletet hozott, amellyel a minisztérium keresetét elutasította és kimondta, hogy az önkormányzat igényt tarthat a támogatási szerződés felmondásának közléséig tartó időre vonatkozó állami támogatásra.

Mentelmi jogával kapcsolatosan úgy nyilatkozott, hogy a döntést a bizottságra, illetőleg az Országgyűlésre bízza.

A kétfordulós tárgyalásra azért volt szükség, mivel az első ülésén a bizottság egyhangúlag úgy határozott, hogy megalapozott döntése meghozatala céljából megkeresi a XVIII. Kerületi önkormányzatot a képviselő testületi döntésekkel kapcsolatosan, mert erről, a rendelkezésére álló Legfőbb Ügyészi átiratok nem tartalmaztak semmiféle adatot. Felkérte tehát az illetékes jegyzőt, hogy a polgármester eljárására vonatkozó testületi felhatalmazásokról adjon tájékoztatást.

Egyúttal arról is határozott, hogy információt szerez be a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium és a XVIII. Kerületi önkormányzat között folyamatban lévő polgári perről.

A XVIII. Kerületi önkormányzat jegyzőjének válasza, illetve az ehhez mellékelt hiteles előterjesztések, jegyzőkönyvi kivonatok, határozatok teljes mértékben alátámasztották a dr. Mester László által előadottakat, jelesül: a testületi határozatokon alapuló felhatalmazások alapján nyújtotta be a pályázatot. Ezek közül 3 határozat 1997-ből illetve 1999-ből nagy többséggel felhatalmazta a polgármestert a közbeszerzési pályázat kiírására, illetve az állami támogatásra vonatkozó pályázat benyújtására.

A bíróságtól, az önkormányzat jegyzőjétől, illetve az önkormányzatot képviselő ügyvédtől beszerzett információ is megerősítette a dr. Mester László által előadottakat, jelesül: azon közbenső és részítéletet, amellyel a bíróság a minisztérium keresetét elutasította. Ebben a közbenső ítéletben a bíróság a támogatási szerződés felmondása előtti kifizetést jogosnak, vissza nem térítendőnek találta, és perköltség megfizetésére kötelezte a minisztériumot.

A bizottság ülésén 5:5 arányban nem kapott többséget az a határozati javaslat, mely szerint - mint az már az első tárgyaláskor is elhangzott - a bizottság a beérkezett iratokat küldje meg a Legfőbb Ügyész Úrnak, kérje véleményét, hogy ezen információk birtokában fenntartja-e álláspontját. A többséget nem kapott határozati javaslatot támogató, illetve a mentelmi jog fenntartása mellett szavazó bizottsági tagok véleménye szerint bár közvádas ügyekben az eddigi parlamenti gyakorlat szinte mindig a mentelmi jog felfüggesztése volt, az adott ügyben felmerült új tények indokolták volna, hogy a Legfőbb Ügyész úr ezen dokumentumok ismeretében nyilatkozzon korábbi átiratáról, hiszen az országgyűlési képviselőket a választó akarat arra kötelezi, hogy tiszta lelkiismerettel döntsenek az Országgyűlés tekintélyét érintő hasonló ügyekben.

Ezek után a bizottság 7:3 arányban úgy foglalt állást, hogy mivel a Legfőbb Ügyészi megkeresés közvádas jellegű; a felmerült aggályok ellenére a mentelmi jog felfüggesztését javasolja az adott ügyben.

A Mentelmi bizottság tagjainak többségi véleménye szerint a bizottság hatáskör hiányában nem jogosult állást foglalni a büntetőjogi felelősség kérdésében, továbbá nem vizsgálhatja a tényállást, szerintük mind az érintett képviselő, mind az Országgyűlés tekintélyének megtartása azt kívánja, hogy igazságszolgáltatási eljárásban tisztázódjon a közvádas ügy.

Summa summarum a Mentelmi bizottság többségi szavazattal (7 igen, 3 nem) azt javasolja az Országgyűlésnek, hogy

dr. Mester László országgyűlési képviselő mentelmi jogát az adott ügyben függessze fel.

A bizottság előadója: dr. Géczi József Alajos

Budapest, 2002. október 30.

Dr. Géczi József Alajos
Elnök