T/1224/82.
Az Országgyűlés
Szociális és családügyi |
|
Egészségügyi |
Emberi jogi, kisebbségi és |
Ifjúsági és sport |
|
Költségvetési és pénzügyi |
Önkormányzati |
k i e g é s z í t ő a j á n l á s a
az egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szóló T/1224. sz. törvényjavaslat
v i t á j á h o z
(Együtt kezelendő a T/1224/66. és a T/1224/67. számú ajánlással!)
Tisztelt Országgyűlés!
Az Országgyűlés Szociális és családügyi bizottsága (továbbiakban: Szociális bizottság) - mint első helyen kijelölt bizottság -, Egészségügyi bizottsága, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Ifjúsági és sport bizottsága (továbbiakban: Ifjúsági bizottság), Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), valamint Önkormányzati bizottsága megvitatta az egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szóló, T/1224. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1224/68-77. számú kapcsolódó módosító javaslatokat, valamint T/1224/78-81 számú bizottsági módosító javaslatokat.
"(2) Az Szt. 4. §-a (1) bekezdésének c)-d) [és], f) és j) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
/E törvény alkalmazásában/
"j) keresőtevékenység, ha e törvény másként nem rendelkezik: minden olyan munkavégzéssel járó tevékenység, amelyért ellenérték jár, kivéve a tiszteletdíj alapján végzett tevékenységet, ha a havi tiszteletdíj mértéke a kötelező legkisebb munkabér 30 százalékát nem haladja meg, valamint mezőgazdasági őstermelői igazolvánnyal folytatott tevékenységet, ha az abból származó bevételt a személyi jövedelemadóról szóló szabályok szerint a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni."
Indokolás: Lásd a T/1224/72. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Szt. 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(3) A szociális hatáskört gyakorló szervek megkeresésére az állami adóhatóság illetékes igazgatósága 15 napon belül köteles közölni a szociális ellátást igénylő, valamint - írásbeli felhatalmazás alapján - az egy főre jutó havi jövedelem kiszámításánál figyelembe veendő személy személyi jövedelemadójának alapját."
Indokolás: Lásd a T/1224/81. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az Szt. 38. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/
"38. § (1) A települési önkormányzat lakásfenntartási támogatást annak a személynek nyújthat, akinek a háztartásában együtt élő személyek a településen elismert minimális lakásnagyságot és minőséget meg nem haladó lakásban vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségben élnek és lakáshasznosításából származó jövedelemmel nem rendelkeznek.
(2) Az önkormányzat rendeletében határozza meg
"(3) Az önkormányzat rendeletében úgy kell szabályozni
[(3)] (4) Az adósságkezelési szolgáltatásban részesülő személy az (1) bekezdésben meghatározottak figyelembevételével lakásfenntartási támogatásra jogosult.
[(4)] (5) Költségeken a (2) bekezdés c) pontjának alkalmazásában
kell érteni."
Indokolás: Lásd a T/1224/70., valamint a T/1224/73. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Szt. 50. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(2) A települési önkormányzat képviselő-testülete az (1) és (3) bekezdésben foglaltakon kívül annak is megállapíthatja a közgyógyellátásra való jogosultságát, aki szociálisan rászorult és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni. A szociális rászorultság megállapítása szempontjából figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatárt az önkormányzat rendeletében úgy kell szabályozni, hogy az az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegé[nél]nek 150 %-ánál, egyedülélő esetén annak [150]200 %-ánál alacsonyabb nem lehet."
Indokolás: Lásd a T/1224/74. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"(3) Az (1) bekezdés c) pontjában említett összeghatárt az önkormányzat rendeletében úgy kell szabályozni, hogy az az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb [összegénél] összegének 150 %-ánál, egyedülélő esetén annak [150] 200 %-ánál alacsonyabb nem lehet.
Indokolás: Lásd a T/1224/75. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Szt. 116. §-a a következő új (5)-(6) bekezdéssel egészül ki:/
"(5) A támogató szolgálat keretében biztosított ellátás térítési díja az ellátásra fordított költségek alapján megállapított óradíj és az ellátásra fordított időnek a szorzata, valamit - a fogyatékos személy szállítása esetén - a szállítási kilométerdíj. "
Indokolás: Lásd a T/1224/76. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Szt. 134. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/
"134. § A települési önkormányzatoknak a 2003. január 1-jétől megszervezendő alapellátási formák biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb [2008.] 2006. december 31-éig kell gondoskodniuk. Azok a helyi önkormányzatok, amelyek az e törvényben meghatározott egyéb ellátási formák működési feltételeit teljes körűen még nem teljesítették,
kell gondoskodniuk, azzal, hogy a szolgáltatások szakmai színvonala a 2002. december 31-i állapothoz képest nem eshet vissza."
Indokolás: Lásd a T/1224/77. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az Szt. 134. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/
"134. § A települési önkormányzatoknak a 2003. január 1-jétől megszervezendő alapellátási formák biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb [2008.] 2007. december 31-éig kell gondoskodniuk. Azok a helyi önkormányzatok, amelyek az e törvényben meghatározott egyéb ellátási formák működési feltételeit teljes körűen még nem teljesítették,
Indokolás: Lásd a T/1224/78. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Szt. 134. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/
/134. § A települési önkormányzatoknak a 2003. január 1-jétől megszervezendő alapellátási formák biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb 2008. december 31-éig kell gondoskodniuk. Azok a helyi önkormányzatok, amelyek az e törvényben meghatározott egyéb ellátási formák működési feltételeit teljes körűen még nem teljesítették,/
"a) a személyi feltételek biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb [2005.] 2004. december 31-éig,"
/kell gondoskodniuk, azzal, hogy a szolgáltatások szakmai színvonala a 2002. december 31-i állapothoz képest nem eshet vissza./
Indokolás: Lásd a T/1224/79. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az Szt. 134. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/
/134. § A települési önkormányzatoknak a 2003. január 1-jétől megszervezendő alapellátási formák biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb 2008. december 31-éig kell gondoskodniuk. Azok a helyi önkormányzatok, amelyek az e törvényben meghatározott egyéb ellátási formák működési feltételeit teljes körűen még nem teljesítették,/
"b) a szakképzettségi feltételek biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb [2006.] 2005. december 31-éig,"
/kell gondoskodniuk, azzal, hogy a szolgáltatások szakmai színvonala a 2002. december 31-i állapothoz képest nem eshet vissza./
Indokolás: Lásd a T/1224/80. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/A Gyvt. 20. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(2) A rendszeres támogatás havi összege - gyermekenként - 2003. évben 4 600 forint. A 2003. évet követően a rendszeres támogatás összege[ének emeléséről az Országgyűlés a költségvetésről szóló törvény elfogadásával egyidejűleg dönt] megegyezik az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 22 százalékával."
Indokolás: Lásd a T/1224/71. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Ifjúsági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet, az Ifjúsági bizottság ülésének nem foglalt állást.
/A Gyvt. 136. §-a a következő új (5)-(6) bekezdéssel egészül ki:/
"(5) Ha a szülő ellen gyermeke vagy a gyermeket nevelő másik szülő sérelmére elkövetett bűncselekmény miatt [büntető eljárás] büntetőeljárás van folyamatban, annak befejezéséig a gyámhatóság és a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltató tevékenység alkalmazottja és vezetője a gyermek és az őt nevelő szülő tartózkodási helyére vonatkozóan
Indokolás: Lásd a T/1224/68. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja
- az Egészségügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- az Ifjúsági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/A Gyvt. 136. §-a a következő új (5)-(6) bekezdéssel egészül ki:/
"(5) Ha a szülő ellen gyermeke vagy a gyermeket nevelő másik szülő sérelmére elkövetett, a gyermek e törvényben megfogalmazott jogainak érvényesülését is veszélyeztető bűncselekmény miatt [büntető eljárás] büntetőeljárás van folyamatban, annak befejezéséig a gyámhatóság és a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltató tevékenység alkalmazottja és vezetője a gyermek és az őt nevelő szülő tartózkodási helyére vonatkozóan
Indokolás: Lásd a T/1224/69. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. nem támogatja
- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. nem támogatja
- az Ifjúsági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya
Budapest, 2002. december 5.
Dr. Mátrai Márta s.k., |
|
Dr. Vojnik Mária s.k., |
Szászfalvi László s.k., |
Bakonyi Tibor s.k., |
|
Varga Mihály s.k., |
Szita Károly s.k., |