T/1224/82.

Az Országgyűlés

Szociális és családügyi
bizottságának

Egészségügyi
bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és
vallásügyi bizottságának

Ifjúsági és sport
bizottságának

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Önkormányzati
bizottságának

k i e g é s z í t ő a j á n l á s a

az egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szóló T/1224. sz. törvényjavaslat

v i t á j á h o z

(Együtt kezelendő a T/1224/66. és a T/1224/67. számú ajánlással!)

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Szociális és családügyi bizottsága (továbbiakban: Szociális bizottság) - mint első helyen kijelölt bizottság -, Egészségügyi bizottsága, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Ifjúsági és sport bizottsága (továbbiakban: Ifjúsági bizottság), Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), valamint Önkormányzati bizottsága megvitatta az egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szóló, T/1224. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1224/68-77. számú kapcsolódó módosító javaslatokat, valamint T/1224/78-81 számú bizottsági módosító javaslatokat.

  1. Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Dr. Vojnik Mária, Kósáné dr. Kovács Magda Kórozs Lajos, Dr. Schvarcz Tibor, Béki Gabriella, Kárpáti Zsuzsa, Botka Lajosné, Botka László és Újhelyi István képviselők - kapcsolódva Farkas Imre és Jauernik István képviselők a T/1224/26. számú módosító javaslatához (a T/1224/66. sz. ajánlás 4. pontja) - a törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 4. § (1) bekezdés felvezető szövegének módosítását, és az (1) bekezdés új j) ponttal történő kiegészítését javasolják:
  2. "(2) Az Szt. 4. §-a (1) bekezdésének c)-d) [és], f) és j) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

    /E törvény alkalmazásában/

    "j) keresőtevékenység, ha e törvény másként nem rendelkezik: minden olyan munkavégzéssel járó tevékenység, amelyért ellenérték jár, kivéve a tiszteletdíj alapján végzett tevékenységet, ha a havi tiszteletdíj mértéke a kötelező legkisebb munkabér 30 százalékát nem haladja meg, valamint mezőgazdasági őstermelői igazolvánnyal folytatott tevékenységet, ha az abból származó bevételt a személyi jövedelemadóról szóló szabályok szerint a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni."

    Indokolás: Lásd a T/1224/72. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  3. A Szociális bizottság - kapcsolódva Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Kósáné dr. Kovács Magda, Kórozs Lajos és Béki Gabriella képviselők a T/1224/34. számú módosító javaslatához (a T/1224/66. sz. ajánlás 8. pontja) - a törvényjavaslat 2. §-ában az Szt. 10. § (3) bekezdésének a következő kiegészítését javasolja:
  4. /Az Szt. 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(3) A szociális hatáskört gyakorló szervek megkeresésére az állami adóhatóság illetékes igazgatósága 15 napon belül köteles közölni a szociális ellátást igénylő, valamint - írásbeli felhatalmazás alapján - az egy főre jutó havi jövedelem kiszámításánál figyelembe veendő személy személyi jövedelemadójának alapját."

    Indokolás: Lásd a T/1224/81. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  5. Kósáné Kovács Magda, Török Zsolt, Vargáné Kerékgyártó Ildikó, Korózs Lajos és Vidorné Dr. Szabó Györgyi, valamint Schvarcz Tibor, Béki Gabriella, Kárpáti Zsuzsa, Botka Lajosné és Újhelyi István képviselők - kapcsolódva Tóth András képviselő a T/1224/21. számú módosító javaslatához (a T/1224/66. sz. ajánlás 14. pontja) - a törvényjavaslat 4. §-ában az Szt. 38. §-ának a következő módosítását javasolják:

/Az Szt. 38. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

"38. § (1) A települési önkormányzat lakásfenntartási támogatást annak a személynek nyújthat, akinek a háztartásában együtt élő személyek a településen elismert minimális lakásnagyságot és minőséget meg nem haladó lakásban vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségben élnek és lakáshasznosításából származó jövedelemmel nem rendelkeznek.

(2) Az önkormányzat rendeletében határozza meg

  1. a településen elismert minimális lakásnagyságot és minőséget,
  2. a lakásfenntartási támogatásra való jogosultságnak a háztartásban az egy főre számított havi jövedelmi határát [olyan módon, hogy a háztartásban az egy főre számított jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegénél, egyedülélő esetén annak 150%-ánál alacsonyabb nem lehet],
  3. a lakásfenntartási támogatásra való jogosultság feltételeként a havi lakásfenntartás költségének a háztartás havi összjövedelméhez viszonyított legkisebb arányát[, olyan módon, hogy az arány a lakásfenntartásra nyújtott támogatás esetén 40%-nál, a lakás fűtésére nyújtott támogatás esetén 25%-nál magasabb nem lehet].

"(3) Az önkormányzat rendeletében úgy kell szabályozni

  1. a (2) bekezdés b) pontjában említett jövedelemhatárt, hogy az az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-ánál, egyedülélő esetén annak 200 %-ánál alacsonyabb nem lehet,
  2. a (2) bekezdés c) pontjában említett arányt, hogy a lakásfenntartásra nyújtott támogatás esetén legfeljebb a jövedelem 35 %-a, a lakás fűtésére nyújtott támogatás esetén legfeljebb a jövedelem 20 %-a lehet.

[(3)] (4) Az adósságkezelési szolgáltatásban részesülő személy az (1) bekezdésben meghatározottak figyelembevételével lakásfenntartási támogatásra jogosult.

[(4)] (5) Költségeken a (2) bekezdés c) pontjának alkalmazásában

  1. a lakásfenntartásra nyújtott támogatás vonatkozásában lakbért vagy albérleti díjat, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletét, [a fűtés díjat, illetve költségét] a távhőszolgáltatási díjat, a közös költséget, a csatorna használati díjat, a szemétszállítás költségeit, valamint az önkormányzat rendeletében meghatározott mértékig a villanyáram, a víz és gázfogyasztás, valamint a tüzelőanyag költségeit, továbbá ha az önkormányzat rendelete lehetővé teszi, a lakáskarbantartás költségeit,
  2. a lakás fűtésére nyújtott támogatás vonatkozásában a lakás fűtéséhez felhasznált hőenergia fűtési szezonban felmerülő - az önkormányzat rendeletében elismert - költségének, díjának 1/6-át

kell érteni."

Indokolás: Lásd a T/1224/70., valamint a T/1224/73. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Költségvetési biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

  1. Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Dr. Vojnik Mária, Kósáné dr. Kovács Magda Kórozs Lajos, Dr. Schvarcz Tibor, Béki Gabriella, Kárpáti Zsuzsa, Botka Lajosné és Botka László képviselők - kapcsolódva Kósáné dr. Kovács Magda és Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi képviselők a T/1224/57. számú módosító javaslatához (a T/1224/66. sz. ajánlás 23. pontja) - a törvényjavaslat 10. §-ában az Szt. 50. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  2. /Az Szt. 50. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(2) A települési önkormányzat képviselő-testülete az (1) és (3) bekezdésben foglaltakon kívül annak is megállapíthatja a közgyógyellátásra való jogosultságát, aki szociálisan rászorult és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni. A szociális rászorultság megállapítása szempontjából figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatárt az önkormányzat rendeletében úgy kell szabályozni, hogy az az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegé[nél]nek 150 %-ánál, egyedülélő esetén annak [150]200 %-ánál alacsonyabb nem lehet."

    Indokolás: Lásd a T/1224/74. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  3. Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Kósáné dr. Kovács Magda Kórozs Lajos és Béki Gabriella képviselők - kapcsolódva a T/1224/38. számú módosító javaslatukhoz (a T/1224/66. sz. ajánlás 25. pontja) - a törvényjavaslat 11. § (2) bekezdésében az Szt. 55. § új (3) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  4. "(3) Az (1) bekezdés c) pontjában említett összeghatárt az önkormányzat rendeletében úgy kell szabályozni, hogy az az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb [összegénél] összegének 150 %-ánál, egyedülélő esetén annak [150] 200 %-ánál alacsonyabb nem lehet.

    Indokolás: Lásd a T/1224/75. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  5. Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Dr. Vojnik Mária, Kósáné dr. Kovács Magda Kórozs Lajos, Dr. Schvarcz Tibor, Béki Gabriella, Kárpáti Zsuzsa, Botka László és Újhelyi István képviselők - kapcsolódva Horváthné Stukics Erzsébet és Dr. Szabó Erika képviselők a T/1224/55. számú módosító javaslatához (a T/1224/66. sz. ajánlás 34. pontja) - a törvényjavaslat 30. §-ában az Szt. 116. § új (5) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  6. /Az Szt. 116. §-a a következő új (5)-(6) bekezdéssel egészül ki:/

    "(5) A támogató szolgálat keretében biztosított ellátás térítési díja az ellátásra fordított költségek alapján megállapított óradíj és az ellátásra fordított időnek a szorzata, valamit - a fogyatékos személy szállítása esetén - a szállítási kilométerdíj. "

     

     

    Indokolás: Lásd a T/1224/76. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  7. Sisák Imre, Dr. Csáky András, Lezsák Sándor és Pettkó András képviselők - kapcsolódva Horváthné Stukics Erzsébet és Dr. Szabó Erika képviselők a T/1224/50. számú módosító javaslatához (a T/1224/66. sz. ajánlás 43. pontja) - a törvényjavaslat 37. §-ában az Szt. 134. §-ának a következő módosítását javasolják:

/Az Szt. 134. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

"134. § A települési önkormányzatoknak a 2003. január 1-jétől megszervezendő alapellátási formák biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb [2008.] 2006. december 31-éig kell gondoskodniuk. Azok a helyi önkormányzatok, amelyek az e törvényben meghatározott egyéb ellátási formák működési feltételeit teljes körűen még nem teljesítették,

  1. a személyi feltételek biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb [2005.] 2003. december 31-éig,
  2. a szakképzettségi feltételek biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb [2006.] 2004. december 31-éig,
  3. a tárgyi feltételeinek biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb [2008.] 2006. december 31-éig

kell gondoskodniuk, azzal, hogy a szolgáltatások szakmai színvonala a 2002. december 31-i állapothoz képest nem eshet vissza."

Indokolás: Lásd a T/1224/77. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

 

 

  1. A Szociális bizottság - kapcsolódva Horváthné Stukics Erzsébet és Dr. Szabó Erika képviselők a T/1224/50. számú módosító javaslatához (a T/1224/66. sz. ajánlás 43. pontja) - a törvényjavaslat 37. §-ában az Szt. 134. § felvezető szövegének a következő módosítását javasolja:
  2. /Az Szt. 134. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "134. § A települési önkormányzatoknak a 2003. január 1-jétől megszervezendő alapellátási formák biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb [2008.] 2007. december 31-éig kell gondoskodniuk. Azok a helyi önkormányzatok, amelyek az e törvényben meghatározott egyéb ellátási formák működési feltételeit teljes körűen még nem teljesítették,

    Indokolás: Lásd a T/1224/78. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért

  3. A Szociális bizottság - kapcsolódva Horváthné Stukics Erzsébet és Dr. Szabó Erika képviselők a T/1224/50. számú módosító javaslatához (a T/1224/66. sz. ajánlás 43. pontja) - a törvényjavaslat 37. §-ában az Szt. 134. § a) pontjának a következő módosítását javasolja:
  4. /Az Szt. 134. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

    /134. § A települési önkormányzatoknak a 2003. január 1-jétől megszervezendő alapellátási formák biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb 2008. december 31-éig kell gondoskodniuk. Azok a helyi önkormányzatok, amelyek az e törvényben meghatározott egyéb ellátási formák működési feltételeit teljes körűen még nem teljesítették,/

    "a) a személyi feltételek biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb [2005.] 2004. december 31-éig,"

    /kell gondoskodniuk, azzal, hogy a szolgáltatások szakmai színvonala a 2002. december 31-i állapothoz képest nem eshet vissza./

    Indokolás: Lásd a T/1224/79. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

     

     

  5. A Szociális bizottság - kapcsolódva Horváthné Stukics Erzsébet és Dr. Szabó Erika képviselők a T/1224/50. számú módosító javaslatához (a T/1224/66. sz. ajánlás 43. pontja) - a törvényjavaslat 37. §-ában az Szt. 134. § b) pontjának a következő módosítását javasolja:
  6. /Az Szt. 134. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

    /134. § A települési önkormányzatoknak a 2003. január 1-jétől megszervezendő alapellátási formák biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb 2008. december 31-éig kell gondoskodniuk. Azok a helyi önkormányzatok, amelyek az e törvényben meghatározott egyéb ellátási formák működési feltételeit teljes körűen még nem teljesítették,/

    "b) a szakképzettségi feltételek biztosításáról folyamatosan, de legkésőbb [2006.] 2005. december 31-éig,"

    /kell gondoskodniuk, azzal, hogy a szolgáltatások szakmai színvonala a 2002. december 31-i állapothoz képest nem eshet vissza./

    Indokolás: Lásd a T/1224/80. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  7. Kósáné Kovács Magda, Török Zsolt, Vargáné Kerékgyártó Ildikó, Korózs Lajos és Vidorné Szabó Györgyi képviselők - kapcsolódva képviselő a T/1224/58. számú módosító javaslatához (a T/1224/66. sz. ajánlás 48. pontja) - a törvényjavaslat 40. § (1) bekezdésében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 20. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  8. /A Gyvt. 20. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(2) A rendszeres támogatás havi összege - gyermekenként - 2003. évben 4 600 forint. A 2003. évet követően a rendszeres támogatás összege[ének emeléséről az Országgyűlés a költségvetésről szóló törvény elfogadásával egyidejűleg dönt] megegyezik az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 22 százalékával."

    Indokolás: Lásd a T/1224/71. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

     

     

    A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - az Emberi jogi biz. támogatja

    - az Ifjúsági biz. nem támogatja

    - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet, az Ifjúsági bizottság ülésének nem foglalt állást.

  9. Farkas Imre, Jauernik István és Doszpot Péter képviselők - kapcsolódva Farkas Imre és Jauernik István képviselők a T/1224/25. számú módosító javaslatához (a T/1224/66. sz. ajánlás 51. pontja) - a törvényjavaslat 54. §-ában a Gyvt. 136. § új (5) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

/A Gyvt. 136. §-a a következő új (5)-(6) bekezdéssel egészül ki:/

"(5) Ha a szülő ellen gyermeke vagy a gyermeket nevelő másik szülő sérelmére elkövetett bűncselekmény miatt [büntető eljárás] büntetőeljárás van folyamatban, annak befejezéséig a gyámhatóság és a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltató tevékenység alkalmazottja és vezetője a gyermek és az őt nevelő szülő tartózkodási helyére vonatkozóan

  1. megtagadhatja a szülő tájékoztatását,
  2. korlátozhatja a szülő iratbetekintési jogát.

Indokolás: Lásd a T/1224/68. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

- az Egészségügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- az Ifjúsági biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

  1. Farkas Imre, Jauernik István és Doszpot Péter képviselők - kapcsolódva Farkas Imre és Jauernik István képviselők a T/1224/25. számú módosító javaslatához (a T/1224/66. sz. ajánlás 51. pontja) - a törvényjavaslat 54. §-ában a Gyvt. 136. § új (5) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

/A Gyvt. 136. §-a a következő új (5)-(6) bekezdéssel egészül ki:/

 

 

"(5) Ha a szülő ellen gyermeke vagy a gyermeket nevelő másik szülő sérelmére elkövetett, a gyermek e törvényben megfogalmazott jogainak érvényesülését is veszélyeztető bűncselekmény miatt [büntető eljárás] büntetőeljárás van folyamatban, annak befejezéséig a gyámhatóság és a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltató tevékenység alkalmazottja és vezetője a gyermek és az őt nevelő szülő tartózkodási helyére vonatkozóan

  1. megtagadhatja a szülő tájékoztatását,
  2. korlátozhatja a szülő iratbetekintési jogát.

Indokolás: Lásd a T/1224/69. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Ifjúsági biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2002. december 5.

Dr. Mátrai Márta s.k.,
a Szociális és családügyi bizottság elnöke

Dr. Vojnik Mária s.k.,
az Egészségügyi bizottság elnöke

Szászfalvi László s.k.,
az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság elnöke

Bakonyi Tibor s.k.,
az Ifjúsági és sport bizottság elnöke

Varga Mihály s.k.,
a Költségvetési és pénzügyi bizottság elnöke

Szita Károly s.k.,
az Önkormányzati bizottság elnöke