T/1665/7.
Módosító javaslat
Dr. Szili Katalin asszonynak
az Országgyűlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Asszony!
A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és a 102.§ (1) bekezdése alapján a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény, a bűnügyi nyilvántartásról és a hatósági erkölcsi bizonyítványról szóló 1999. évi LXXXV. törvény, az Európai Unió bűnüldözési információs rendszere és a Nemzetközi Bűnügyi Rendőrség Szervezete keretében megvalósuló együttműködéséről és információcseréről szóló 1999. évi LIV. törvény módosításáról szóló T/1665. számú törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elő:
1. A törvényjavaslat 1.§-ának új (4) bekezdéssel történő kiegészítését javaslom:
"(4) A Kknyt. 2.§-a az alábbi 10. ponttal egészül ki:
/E törvény alkalmazása során/
10. A jármű előzetes eredetiségvizsgálata: olyan hatósági eljárás, melynek célja, a járművek azonosító adatai és a jármű okmányok valódiságának megállapítása."
2. A törvényjavaslat 2.§-ának az alábbi módosítását javaslom
"2. §
A Kknyt. 4. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. § (1) A Hivatal feladat- és hatásköre:
[e] g) [engedélyezi és] ellenőrzi a járművek előzetes eredetiség [vizsgálatát
végző szervek] vizsgálatában közreműködő vizsgáló állomások
tevékenységét, ellátja az ezzel összefüggő hatósági feladatokat;
[f] h) a külföldről behozott használt járművek első magyarországi forgalomba
helyezése során a Nemzetközi Bűnügyi Együttműködési Központ útján a
nemzetközi körözési nyilvántartásból a körözés tényére vonatkozó adatot
igényel a jármű ellenőrzése érdekében.
(2) Adatszolgáltatási, továbbá az (1) bekezdés d) és [e)] f) pontjában meghatározott ügyekben másodfokon a Hivatal vezetője jár el.""
3. A törvényjavaslat 17.§-ának az alábbi módosítását javaslom:
"17. §
A Kknyt. a 33. §-t követően a következő 33/A. §-sal egészül ki:
"33/A. § (1) A jármű [műszaki eredetisége ellenőrzésének végzésére] eredetiségének ellenőrzésében közreműködőként a jogszabályban előírt feltételek teljesítését követően is csak az jogosult, aki a Hivatal által szervezett képzésen [és továbbképzésen] részt [vesz] vett.
(2) A jármű [műszaki] előzetes eredetiségét vizsgáló állomások a vizsgált jármű azonosító adatait, a motorjának egyedi azonosító jelét, illetve kódját és a vizsgálati eredményeket tartalmazó megállapításaikat a Hivatalhoz informatikai úton továbbítják, melyekről informatikai nyilvántartás készül. A nyilvántartás adatai a jármű forgalomból történő végleges kivonását követő [tíz évig őrizhetők meg] öt évig kell megőrizni.""
4. A törvényjavaslat 18.§-ának az alábbi módosítását javaslom:
"(1) A Kknyt. 34. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A nyilvántartásba és a vizsgálat eredményét igazoló okiratba a jogszabályban meghatározott feladatainak ellátása érdekében a rendőrhatóság [és a Hivatal a vállalkozó székhelyén (telephelyén)] betekinthet."
(2) A Kknyt. 34. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Jogszabályban meghatározott súlyos kötelezettségszegés esetén a jármű [műszaki] előzetes eredetiségének [ellenőrzésére jogosult] ellenőrzésében közreműködő vizsgáló állomás illetve [annak szakértője] a vizsgálatot végző személy határozattal e tevékenységtől egy évig terjedő időre eltiltható.""
5. A törvényjavaslat 19.§-ának az alábbi módosítását javaslom:
"19. §
A Kknyt. 42. §-a a következő c) és d) ponttal egészül ki:
/Felhatalmazást kap a belügyminiszter, hogy rendeletben szabályozza/
"c) a jármű [műszaki eredetisége ellenőrzését végzők] előzetes eredetiségének ellenőrzésében közreműködők képzésének, továbbképzésének részletes szabályait;
d) a pénzügyminiszterrel egyetértésben az előzetes eredetiség vizsgáló állomások engedélyezésének díját.""
6. A törvényjavaslat 23.§-ának az alábbi módosítását javaslom:
"23. §
(1) Ez a törvény a (2)[ és (3)]-(4) bekezdésben meghatározott kivétellel 2003. április 1-jén lép hatályba.
(2) [A] E törvény [7. §-ának (1) bekezdése] 1.§-ának (4) bekezdése, 17. §-a [és 18. §-ának (3) bekezdése] ,18.§-a és 19.§-a [2003. július 1-jén] 2004. január 1-jén lép hatályba.
"(3) E törvény 2.§-ával megállapított, a Kknyt. 4.§-ának e), f), g) pontja 2004. január 1-jén hatályba."
[(3)] (4) A törvény 1. §-ának (3) bekezdése, 3. §-ának (2) bekezdése, 5.-6. §-ai, 8.-9. §-ai 11. §-a, 12. §-ának (1) és (2) bekezdése, 13. §-a, 16. §-ának (1) bekezdése 2004. július 1-jén lép hatályba.
[(4)] (5) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 44. §-ának (2) bekezdése hatályát veszti.
[(5)] (6) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy
meghatározza."
Indokolás
A járművek előzetes eredetiségvizsgálatával kapcsolatban kialakult kedvezőtlen árképzési gyakorlat, illetve piacszabályozó mechanizmusok indokolják a tevékenység egészének - nem csupán az engedélyezésnek és az ellenőrzésnek - hatósági feladat- és hatáskörbe vonását. Ez a megoldás lenne képes megnyugtató módon rendezni az előbbiekben említett kedvezőtlen körülményeket.
A közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban Kknyt.) módosításáról szóló törvénytervezet 2. §-a foglalja magában a Kknyt. 4. §-ának módosítására vonatkozó rendelkezéseket, nevezetesen a BM Központi Hivatal feladat- és hatáskörét megállapító új szabályozást. E rendelkezések szerint a BM Központi Hivatalnak a járművek előzetes eredetiség vizsgálatával kapcsolatos feladat - és hatásköre az előzetes eredetiség vizsgálatot végző szervek tevékenységének engedélyezésére és ellenőrzésére, illetőleg az ezzel összefüggő hatósági tevékenységre terjed ki.
A tervezet benyújtott normaszövege nem teremti meg a lehetőségét annak, hogy a járművek előzetes eredetiség vizsgálatával kapcsolatos tevékenység a BM Központi Hivatal által - miniszteri rendeletben meghatározott igazgatási szolgáltatási díj ellenében - ellátott hatósági tevékenység legyen, mely hatósági tevékenységnek csupán közreműködői - mint a hatóság által igénybe vett vizsgáló állomások - az előzetes eredetiség vizsgálatban közreműködő vizsgáló állomások. Ugyancsak nem teremti meg a tervezet annak az egységes "árképzés" lehetőségét sem, melynek értelmében a közreműködő tevékenység ellentételezésének tevékenységét az igazgatási szolgáltatási díjnak az adó illetve egyéb költségek kiegyenlítését követően fennmaradó része biztosítaná.
Az általam javasolt módosítás lehetővé teszi az eredetiség ellenőrzés egységesítését, a hatósági bizonyítvány kiadásához szükséges hatósági feltételek megteremtését, egységes informatikai rendszer bevezetését, és így a hatósági engedéllyel rendelkező vizsgáló állomások versenykorlátozások nélkül történő működtetését.
Tekintettel a jelenlegi állapotokra a hatósági eljárás bevezetésének időpontjául a 2003. évi adóév lezárását követően, 2004. január 1-jén indokolt megállapítani, amely időpont garantálja mind a vizsgáló állomások, mind pedig a hatóság felkészülését.
A hatósági eljárásra történő áttérés költségeit az igazgatási eljárási szolgáltatási díj bevételek fedezik.
Budapest, 2003.február.21.
Podolák György |
Jauernik István |