ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ
T/1690.
Képviselői önálló indítvány
Dr. Szili Katalin asszonynak,
az Országgyűlés elnökének
Budapest
Tisztelt Elnök Asszony!
A Házszabály 85. §-a (2) bekezdésének d) pontja alapján az alábbiakban benyújtjuk a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény, valamint a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatot.
2003. évi ..... törvény
a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény, valamint a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény módosításáról
1. §
A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) 99. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
/AZ ILLETMÉNY/
"99. § (1) A hivatásos állomány tagja havi illetményre jogosult Az illetmény beosztási és rendfokozati illetményből, illetménykiegészítésből, valamint illetménypótlékból áll, melynek illetménypótlék nélküli együttes összege nem lehet kevesebb a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) összegénél. Ha az I. besorolási osztályba sorolt felsőfokú iskolai végzettségű hivatásos állomány tagjának az e törvény szerint megállapított alapilletménye nem éri el a százezer forintos mértéket, akkor azt arra ki kell egészíteni."
2. §
A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) 245./K. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A központi tiszti cím elnyeréséhez a pályázat kiírására, a központi tisztikar tagjának munkavégzésére, továbbképzésére vonatkozóan a Ktv. 31/A. § (1)-(2), (4)-(5) bekezdésének és 31/B. §-ának rendelkezéseit, a fegyveres szervek államtitkári illetményre és juttatásra jogosult vezetői esetében pedig a Ktv. 31/A. § (3) bekezdésének rendelkezéseit is megfelelően alkalmazni kell."
3. §
A Hszt. 254. §.-a (2) rendelkezésének a) és c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"/A 104. §-ban meghatározott pótlékokon felül a hivatásos állomány tagját az illetményalap százalékában pótlékok illetik meg. Azon illetménypótlékoknál, ahol a pótlék mértéke alsó és felső határ között állapítható meg, a pótlék tényleges mértékét az érintett munkakörének az általános munkakörülményektől való eltérősége alapján kell meghatározni. A pótlékok mértéke:/
"a) egy hónapra számítva:
különleges bevetési pótlék |
100-150 % |
lovasjárőri pótlék |
25 % |
kutyavezetői pótlék |
20 % |
gépjárművezetői pótlék |
13 % |
különleges gépjárművezetői pótlék |
25 % |
díszelgési pótlék |
25 % |
hajóvezetői pótlék |
20 % |
nyomozói pótlék |
20 % |
zenekari pótlék |
10 % |
nagyfrekvenciás és ionizáló sugárzásnak, illetőleg mérgezésnek, valamint biológiai anyag feldolgozása közben fertőzés veszélyének kitett beosztásban szolgálatot teljesítők pótléka |
45 % |
- veszélyes tűzoltói beosztás pótléka |
22,5 %" |
"c) szolgálatonként: |
|
- ügyeleti pótlék |
3,8-7,4 % |
- egyéb veszélyességi pótlék |
2,1 %" |
4. §
A Hszt. 254. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Aki havi rendszerességgel veszélyes tűzoltói beosztás pótlékában részesül, az - ha jogszabály másképp nem rendelkezik - az egyéb veszélyességi pótlékra nem jogosult."
5. §
A Hszt. 306. §-ában meghatározott "orvosi ügyeleti díj ügyeletenként 10-15 %" szövegrész "orvosi ügyeleti díj ügyeletenként 15-20 %" szövegrészre változik.
6. §
A Hszt. 342. §-a (2) bekezdésének e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
/Felhatalmazást kap a miniszter, hogy rendeletben részletesen szabályozza:/
"e) az illetmény megállapítása (illetményfokozatba besorolás, előresorolás, kifizetés, levonás stb.), a juttatások, a költségtérítések, a kedvezmények és támogatások (beleértve a lakhatási jellegűeket is), a természetbeni ellátás feltételeit és az azokban való részesítés, a kedvezményes üdültetés, valamint a végkielégítés, leszerelési segély, továbbszolgálói jutalom kifizetésének rendjét, az illetménypótlékra jogosultak körét;"
7. §
A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény 106. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
/AZ ILLETMÉNY/
"(1) Az állomány tagja havi illetményre jogosult. Az illetmény beosztási illetményből, honvédelmi pótlékból, illetménykiegészítésből, valamint illetménypótlékból áll, amelynek az illetménypótlék nélküli együttes összege nem lehet kevesebb a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) összegénél. Ha az állomány felsőfokú iskolai végzettségű tagjának az e törvény szerint megállapított alapilletménye nem éri el a külön törvényben e végzettséghez meghatározott legkisebb mértéket, akkor azt e mértékre ki kell egészíteni."
8. §
(1) E törvény kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit 2003. január 1-jétől kell alkalmazni.
(2) A törvény hatálybalépésével egyidejűleg a Hszt. 302. § (1)-(2) bekezdése hatályát veszti.
INDOKOLÁS
A Javaslat a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainál az I. besorolási osztályba tartozó felsőfokú iskolai végzettségűeknél - a közalkalmazottakhoz és a köztisztviselőkhöz hasonlóan - biztosítja a százezer forintos mértékű alapilletményt.
A központi tiszti cím elnyeréséhez a pályázat kiírására, a központi tisztikar tagjának munkavégzésére, továbbképzésére vonatkozóan a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 31/A. § (1)-(2), (4)-(5) bekezdésének és 31/B. §-ának rendelkezéseit, a fegyveres szervek államtitkári illetményre és juttatásra jogosult tagjai esetében pedig a Ktv. 31/A. § (3) bekezdésének rendelkezéseit is megfelelően alkalmazni kell. E szerint a miniszterelnök a fegyveres szervek államtitkári illetményre és juttatásra jogosult tagjait pályázat nélkül is kinevezheti. E módosítással teremthető meg a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) és a Ktv. hivatkozott paragrafusainak rendelkezései közötti összhang.
A módosítás szerint a veszélyes tűzoltói beosztás pótléka a pótlékra jogosultak körében nem csak bevetés esetén, hanem folyamatosan járna.
Az egyéb veszélyességi pótlék célja, hogy a fokozottan veszélyes tevékenységek után, mint a tűz és egyéb kárelhárítás, a HIV pozitív és egyéb fertőző betegségben szenvedők őrizetének ellátásában résztvevők számára is szolgálatonként biztosítva legyen a veszélyességi pótlék.
A Hszt. 306. §-a az orvosi ügyeleti díj mértékét az illetményalap 10-15 %-ában határozza meg. Indokolt e pótlékot a "civil szférában" alkalmazott mértékhez közelíteni.
A tervezet szerint a Hszt. rendelkezései bővülnek azzal is, hogy felhatalmazást kap a miniszter arra, hogy rendeletben részletesen szabályozza az illetménypótlékra jogosultak körét.
A javaslat a bérfeszültségek elkerülése érdekében a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú tagjainál, kiemelten pedig a felsősokú iskolai végzettségűeknél biztosítja a minimálbér különböző mértékeinek érvényesítését.
A javaslat költségigényét az érintett minisztériumok a fejezeti szintű forrásokból biztosítani tudják.
A sorkatonai szolgálat kötelezettségének a szolgálati jogviszony létesítési feltételeként történő előírása idejét múlt rendelkezés, a tervezet szerinti hatályon kívül helyezése indokolt.
Budapest, 2002. december 9.
Dr. Gál Zoltán |
Doszpot Péter |