K/1720.

Kérdés

Dr. Szili Katalin asszonynak,

az Országgyűlés elnöke részére

Helyben

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 91. §-a alapján kérdést kívánok benyújtani a gazdasági és közlekedési miniszterhez, Dr. Csillag István miniszter úrhoz "Mikor építik végre át a 10-es főközlekedési út legbalesetveszélyesebb csomópontját a Piliscsévi elágazást" címmel.

A választ írásban kérem!

Tisztelt Miniszter Úr!

A rendkívüli mértékben megnövekedett motorizáció, a Budapest környéki térség forgalmának példátlan nagyságú emelkedése a térség útjain közlekedőket kiemelten a veszélyeztetettek közé sorolja. Az elmúlt években ez a forgalom már-már elviselhetetlen mértéket öltött a Duna-kanyarból Budapest felé a reggeli órákban és visszafelé pedig a késődélutáni időszakban.

Sajnos a zsúfoltság az országos átlagot a csúcsforgalmi időszakok között is lényegesen meghaladja, aminek legkézenfekvőbb alátámasztását a 10-es út forgalomszámlálási adatai mutatják.

Mostani beadványomban ennek az útnak csak egy igen rövid, de annál baleset-veszélyesebb szakaszával szeretnék foglalkozni, Miniszter úr sürgős és cselekvő segítségét kérve.

A közlekedési statisztikák szerint a 10-es út legbalesetveszélyesebb szakasza, csomópontja, a Piliscsévi bekötőút és a főközlekedési út csomópontja és annak környéke.

Ezzel a problémával már számos falugyűlés, közlekedési szakfórum foglalkozott, Fónagy János miniszter úr szakértőkkel is vizsgáltatta a helyszínt.

A csatlakozás a 10-es út alatt átfolyó patakmeder hídja miatt igen szűk keresztmetszetű, nehezen belátható, íves szakaszon található, a 10-es útra (ill. az arról) való rá- és lehajtás rendkívül balesetveszélyes. A kanyarodást különösen autóbuszokkal és tehergépjárművekkel csak úgy lehet végrehajtani, hogy a jármű áttér a menetirány szerinti "szembe" oldalra is.

A problémát külön nehezíti, hogy a csomóponttól alig 20-30 m-re, a főút másik oldalán, már a Leányvári határban, egy "kvázi ipari park" ellátásának biztosítására, másik közlekedési csomópont épült, "alakult" ki.

Nem véletlen tehát, hogy a kereszteződésben számos halálos és maradó sérülést okozó baleset történt. Az útkereszteződés bővítése, átalakítása, átépítése az óriási forgalom miatt halaszthatatlan.

Gondot jelent viszont, hogy Piliscsév Komárom-Esztergom megye része, ugyanakkor az említett útkereszteződés, ha csak pár tíz méterrel is, de már Pest megyében található.

Tisztelettel kérem Miniszter úr szíves válaszát, hogy az érintett Közútkezelő Kht-k bevonásával a balesetveszélyt megszüntető sürgős intézkedésre, az útkereszteződés-bővítésére mikor kerül sor.

Budapest, 2002. november 30.

Tisztelettel köszönti:

Dr. Latorcai János
Fidesz Magyar Polgári Párt
Képviselőcsoportja