K/1722.

Kérdés

Dr. Szili Katalin asszonynak,

az Országgyűlés elnöke részére

Helyben

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 91. §-a alapján kérdést kívánok benyújtani a gazdasági és közlekedési miniszterhez, Dr. Csillag István miniszter úrhoz "Hogy is állunk valójában az M0-ás körgyűrű észak-nyugati szakaszának és a 10-es főközlekedési útnak a fejlesztésével" címmel.

A választ írásban kérem!

Tisztelt Miniszter Úr!

A rendkívüli mértékben megnövekedett motorizáció, a Budapest környéke forgalmának példátlan nagyságú emelkedése a térség útjain közlekedőket kiemelten a veszélyeztetettek közé sorolja.

Napjainkra ez a forgalom már-már elviselhetetlenné vált a Duna-kanyarból Budapest felé a reggeli órákban és visszafelé pedig a késődélutáni időszakban.

Különösen is rossz a helyzet a Bécsi úton és a Hűvösvölgyi úton.

Sajnos a zsúfoltság a budapesti átlagot a csúcsforgalmi időszakok között is lényegesen meghaladja, aminek legkézenfekvőbb alátámasztását a forgalomszámlálási adatok mutatják.

Nem véletlen tehát, hogy a csúcsidőszakokban a Pilisvörösvár-Budapest vagy a Solymár-Budapest közötti néhány kilométeres távolság megtételéhez nem egyszer egy-másfél órára is szükség lehet.

Szakértők egyetértenek abban, hogy megoldást csak Budapest körüli körgyűrűnek a 11-es és a 10-es út közötti szakasza, valamint az északi körgyűrű Duna-hídjának megépítése jelentene, természetesen ehhez kapcsolódóan a Bécsi és a Hűvösvölgyi utak modernizálása, szélesítése ill. az észak-nyugati körgyűrűről új bevezető utak építése Budapest területén.

1994-ben, még az Antall-kormány idején megkezdődött a 10-es út korszerűsítése. Részben a Suzuki beruházás kapcsán 1995-re megépült a Dorogot elkerülő útszakasz Esztergom-kertvárosig tartó szakasza, az idén tavasszal, pedig a Polgári kormány kiemelt közútépítési programja keretében megkezdődött (és várhatóan be is fejeződik) az Esztergom-kertváros és Tát közötti szakasz építése is.

Ugyancsak az előbb említett program keretében rakta le a közlekedési tárca a 10-es út Üröm-Pilisvár közötti szakaszának új nyomvonalán az Ürömi körforgalmi csomópont alapkövét is, de információim szerint itt érdemi előlépés a megvalósítás vonatkozásában nem történt.

A 10-es út a solymári angolszász katonai temetőtől Budapestig igen szűk, kis áteresztő-kapacitású és rendkívül rossz vonalvezetésű, ráadásul igen sűrűn lakott településrészeken vezet át, ami a pilisborosjenői és ürömi csatlakozások felduzzasztó, a forgalmat befagyasztó hatását is figyelembe véve rendkívül balesetveszélyes is, ráadásul a szűk keresztmetszet miatt egy balesetnél a megközelítés lassú, időigényes.

Ezzel a problémával már számos térségi falugyűlés, közlekedési szakfórum foglalkozott, érdemi megoldás viszont a mai napig sem született.

Nem véletlen tehát, hogy ezen a szakaszon számos halálos és maradó sérülést okozó baleset történt.

Az új forgalmi csomópont és a Budapest-Pilisvörösvár közötti új nyomvonalú útszakasz megépítése az óriási forgalom miatt mára halaszthatatlanná vált.

Tisztelettel kérem ezért Miniszter úr szíves írásbeli válaszát, hogy

Várom Miniszter úr válaszát és mielőbbi intézkedését.

Budapest, 2002. december 5.

Tisztelettel köszönti:

Dr. Latorcai János
Fidesz Magyar Polgári Párt
Képviselőcsoportja