Az Országgyűlés Egészségügyi bizottsága

H/1813/25.

Bizottsági módosító javaslat!

Dr. Szili Katalin asszonynak,

az Országgyűlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Asszony!

Az Egészség Évtizedének Johan Béla Nemzeti Programjáról szóló H/1813. számú országgyűlési határozati javaslathoz a Házszabály 102. §-a (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően

bizottsági módosító javaslatot

terjesztek elő.

A határozati javaslat mellékletének "A programok részletes bemutatása" részében a 87-88. oldal helyébe - a 87. oldalon található cím kivételével - a következő szöveg kerül:

[Cél: A lakosság egészségi állapotának legfontosabb jellemzőiben bekövetkezett változásokat mérő indikátor rendszer kidolgozása, működtetése

Helyzetismertetés

A cél megvalósítása érdekében - ritka kivételtől eltekintve - a jelenleg létező indikátorokat, intézményeket, indikátorokat kell használni. Új indikátorok "létrehozása" és még inkább új intézmények és struktúrák kiépítése idő-, költség- és szellemi erőforrás igényes. Figyelembe véve az adatgyűjtések engedélyezésére vonatkozó rendelkezéseket, az eljárás bonyolultságát leghamarabb csak 2004-ben lehetséges a jelenlegihez képest új minőséget jelentő indikátor rendszer.

Megfelelő csoportosításokkal, elemzésekkel, a feladatok összpontosításával megvan a lehetőség a Program kezdetekor létező, egészségi közállapotok legfontosabb jellemzőinek leírására.

Jelenleg ismerjük

Becslések léteznek

Vannak bizonyos ismereteink a korlátozott funkcionalitásra vonatkozólag (OLEF).

A kockázati tényezők közül a dohányzás és a mértéktelen alkoholfogyasztás elterjedtségét elfogadható módon tudjuk becsülni.

Megvalósítás stratégiai irányai

FELADATOK

SZÜKSÉGES AKCIÓK

A mutatók rendszerének felépítése

A célokért felelős intézmények [, a cél profilja szerint illetékes szakmai kollégiumok] elkészítik a mutatók minimális (reális) és maximális (ideális) jegyzékét, illetve megadják a mutatók definícióját. Csoportosítják a mutatókat aszerint, hogy melyek a jelenleg rendelkezésre állók és melyek azok, amelyek nem állnak rendelkezésre. Javaslatot tesznek az utóbbiakra vonatkozó adatgyűjtésekre és megbecsülik az ezzel kapcsolatos költségeket, illetve leírják a szükséges személyi és dologi feltételeket. Összehasonlítják a meglévő és a javasolt indikátor rendszert az EVSZ/ EURO és az EUROSTAT, (esetleg más nemzetközi szervezetek) követelményeivel: harmonizáció.
Elkészítik a cél időarányos megvalósításának elemzését az indikátorok alapján.

Monitorizálás intézményes struktúrájának felépítése

KSH, GYÓGYINFOK, Országos Epidemiológiai Központ, ÁNTSZ, Debreceni Népegészségügyi Iskola, a megelőzés és a gyógyítás országos (és egyetemi) intézményei, piacorientált kutató intézetek. [A különböző forrásokból beérkező alapadatoknak korszerű adathordozókon kell beérkezniük a Program Monitor Központjába ( a továbbiakban PMK). A PMK felelős a célok időarányos teljesítését mérő elemzések konzisztens szerkezetbe történő integrálásáért, illetve az alapadatokból és a beérkező elemzésekből az évi jelentés elkészítéséért. A PMK-t a Programiroda keretében kell kialakítani. Szükséges, hogy annak működését tanácsadó testület segítse.]

Várható eredmények

A Program szempontjából releváns betegségek gyakoriságának és előfordulásának lépésről lépésre történő megismerése.

A legfontosabb kockázati tényezők: dohányzás, mértéktelen alkohol-fogyasztás, drogfogyasztás gyakoriságában bekövetkezett változások ismerete.]"

"Cél: Monitorozni a Program előrehaladását, követni a lakosság egészségi állapotának és meghatározó tényezőinek a Program végrehajtása nyomán bekövetkezett változásait.

Helyzetismertetés

A Program megvalósulásának folyamatos monitorozása hatékonyan támogatja a Program irányítását, jelentősen hozzájárulva a Program sikerességéhez. A Program monitorozása során jelzett esetleges elmaradások és problémák korai felismerése lehetőséget nyújt a gyors és hatékony beavatkozásra. A monitorozás ugyanakkor képes biztosítani a szükséges információt az alprogramokban egyidejűleg zajló akciók végrehajtásának összehangolásához.

Az eredményesség megállapításához elengedhetetlen a Program hatásának mérése is. A végrehajtott akciók hatását a lakosság életmódja és környezete egészségesebbé válásával, valamint egészségi állapotának javulásával mutathatjuk ki.

A monitorozás feladata szükséges gyakorisággal felmérni a lakosság egészségét és annak főbb meghatározó tényezőit.

A Programban szereplő indikátorok jelentős részéről - különös tekintettel az életmódra és egyes nem-fertőző megbetegedések gyakoriságára -, a hazai egészségmonitorozási rendszer jelenlegi adatgyűjtései nem szolgáltatnak elégséges információt. Az egészségmonitorozás hazai rendszerének korszerűsítése, fejlesztése nélkülözhetetlen a Program eredményességének megítéléséhez.

A lakosság egészségi állapotáról az alábbi adatok nyújtanak információt: halálozási adatok, az egészségügyi szolgáltatásokat igénybe vevő lakosokra vonatkozó adatok, reprezentatív háziorvosi körzetekben, egyes lakossági csoportokra kiterjedő adatgyűjtések, valamint a teljes lakosság reprezentatív mintájának egészségfelméréséből származó adatok.

Megvalósítás stratégiai irányai

FELADATOK

SZÜKSÉGES AKCIÓK

Programmonitorozás

A Program megvalósulásának nyomon követésére alkalmas módszer kialakítása, üzemeltetése, negyedévenkénti jelentés elkészítése a program vezetésének.

Az egészségmonitorozási rendszer fejlesztése

Az egészségmonitorozási rendszerben résztvevő intézmények tevékenységének összehangolása, és az Európai Unió egészséginformációs fejlesztéseivel történő összhang megteremtése érdekében az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium irányításával olyan bizottság létrehozása, amely az egészségmonitorozási rendszer fejlesztését koordinálja, felügyeli.

Indikátor rendszer kialakítása, kiindulási egészségállapot meghatározása

Az egyes alprogramokban szereplő indikátorok gyűjteményének összeállítása, elérhetőségük és mérhetőségük elemzése. A szükséges adatforrások azonosítása, hiányzó adatforrás esetén javaslat kidolgozása helyettesítő adatforrásra vagy kifejlesztendő adatgyűjtésre.
A magyar lakosság egészségi állapotát a Program indulásakor bemutató tanulmány elkészítése a kétévenkénti népegészségügyi jelentés részeként.

Az adatgyűjtések kiterjesztése

A Program eredményességének monitorozása érdekében rendszeres gyakorisággal végrehajtott országos reprezentatív kérdőíves lakossági egészségfelmérés.
Morbiditási adatok és ellátási gyakorlatra vonatkozó adatok folyamatos gyűjtéséhez országosan reprezentatív háziorvosi körzetekre épülő Háziorvosi Monitorozó Program beindítása.

Az alprogram végrehajtása biztosítja mind a Program megvalósulásának, mind a Program eredményességének monitorozását.

Létrejön a lakosság egészségi állapota monitorozásának módszertani bázisa, valamint fejlődik intézményi háttere és irányítási rendszere."

Indokolás

A program monitorozásának a nemzetközi követelményekhez jobban illeszkedő, korszerű módszereit javasolja a módosítás.

Budapest, 2003. március 19.

Dr. Vojnik Mária