H/1813/28.
Az Országgyűlés
Egészségügyi |
|
Foglalkoztatási és munkaügyi |
Ifjúsági és sport |
Környezetvédelmi |
Önkormányzati |
k i e g é s z í t ő a j á n l á s a
az Egészség Évtizedének Johan Béla Nemzeti Programjáról szóló H/1813. sz. határozati javaslat
v i t á j á h o z
(Együtt kezelendő a H/1813/12. számú ajánlással!)
Tisztelt Országgyűlés!
Az Országgyűlés Egészségügyi bizottsága - mint első helyen kijelölt bizottság -, Környezetvédelmi bizottsága, valamint Önkormányzati bizottsága megvitatta az Egészség Évtizedének Johan Béla Nemzeti Programjáról szóló, H/1813. számon beterjesztett határozati javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott H/1813/13-27. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.
A Foglalkoztatási bizottság és az Ifjúsági és sportbizottság a kapcsolódó módosító javaslatokat nem tárgyalta meg.
/2. Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy/
"c) [kétévente] évente - első alkalommal az Országgyűlés [2005.] 2004. évi tavaszi ülésszakán - tájékoztassa az Országgyűlést a Program előrehaladásáról, valamint ciklusonként - első alkalommal az Országgyűlés 2005. évi tavaszi ülésszakán - a lakosság aktuális egészségi állapotáról."
Indokolás: Lásd a H/1813/13. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
Az egészséget a mindennapi élet[ben őrződik meg] alakítja. Az egészség[es] tudatos magatartás kialakulásának [választás] intézményes kereteit a család lakóhelye, a helyi közösség, a munkahely, az iskola és az egyéb társadalmi intézmények alkotják. [Mindezek alkalmas színterei az egészség fejlesztésének.]
Az elmúlt évtizedek nemzetközi tapasztalatai azt mutatják, hogy a mindennapi élet meglévő intézményeire építő egészség[fejlesztési]megőrzési stratégia hatékony és sikeres lehet.
Az ilyen megközelítés
Az egészséges élet színtereinek programjait [szerinti népegészségügyi megközelítést] jól kiegészíti az életciklusok szerinti gondolkodás. [Az erre alapozó stratégia az életesemények, az egészségkockázat és az egészség meghatározóinak bonyolult összefüggéseiből indul ki.]
Különös jelentősége van az egészséges életkezdetnek, a gyermekek és az ifjúság egészségfejlesztésének. Az egészséges életre való felkészítés beruházás a jövőbe, és hosszú távon egy, a mainál sokkal egészségesebb Magyarország ígérete. A gyermekek, az ifjúság körében a legjobbak a kedvező változás esélyei, ez hatással lehet a család egészére.
[Fő c] Célunk, hogy minden felnövekvő generáció számára már a fogantatástól kezdve biztosított legyen az egészséges fejlődés lehetősége, továbbá, hogy az oktatási intézmények az egészségfejlesztés alapvető színtereivé váljanak.
[A legfontosabb cselekvési irányokhoz tartozik] Javítjuk a családtervezési szolgáltatások színvonalá[nak javítása]t a meglévő intézményrendszer hatékonyságának növelésével."
Megjegyzés: A módosítás nyelvi pontosítást tartalmaz, mely az alfejezet további szövegrészét nem érinti.
Indokolás: Lásd a H/1813/16. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
"FELADATOK |
SZÜKSÉGES AKCIÓK |
Felelős gyermekvállalás, egészséges életkezdet |
Családtervezési tanácsadás színvonalánakjavítása a körzet védőnői, az iskola-védőnői ellátás és a Családvédelmi Szolgálat fejlesztésével, a szakmai-módszertani háttér fejlesztése a meglévő intézményrendszer tevékenységének összehangolásával és fejlesztésével. |
[Népességi szintű] A genetikai terheltségek korai felismerése (családtervezés) és a hajlam következményeinek kivédése egészséges életmóddal és orvosi beavatkozásokkal." |
Indokolás: Lásd a H/1813/17. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
"Vizsgálatok szerint az öregedés minőségét elsősorban a gyermekkori nevelés határozza meg. Így például azok között, akik a gyermekkori otthoni légkört szeszélyesként jellemezték 81% lett idős korára pszichoszomatikusan beteg, vagy neurotikus. [Ugyanígy volt hatással a]
A gyermekkori nevelésnek ugyanilyen hatása volt a vizsgált [az] időskorúak környezetére [vizsgált csoport szociális udvarára] is. [Igaz, hogy a pozitívnak ítélt gyermekkori otthoni légkörben felnőttek között 50% elsősorban a családdal, de 42,63% barátokkal és csak 6,23% töltötte egyedül a szabad idejét. Ezzel szemben a negatívnak ítélt gyermekkori otthoni légkörben felnőtteknek csak 24,79%-a volt általában barátaival és 17,36% szociális udvara annyira beszűkült, hogy szabad idejét teljesen egyedül töltötte. Gerontológiai kutatások igazolják az életkor genetikai meghatározottságát is, amely azonban az életmóddal befolyásolható.]"
Indokolás: Lásd a H/1813/18. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
"A 65 év feletti lakosság várható élettartam[án]a[k] nő, életminősége objektíven és szubjektíven kimutathatóan javul. [a koruknak megfelelő egyensúlyban megélhető növekedése, a betegségben, rokkantságra korrigált életévek számának csökkenése, életminőségük szubjektív és objektív javulása.
Az akadálymentes életvitel lehetőségének javulása révén az idősek biztonságérzetének növekedése és ezáltal az ebben a csoportban előforduló egészségügyi problémák, például törések, sérülések arányának csökkenése.]"
Indokolás: Lásd a H/1813/19. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
"[Demográfiai adatok arra utalnak, hogy a roma népesség átlagos élettartama (az amúgy sem túl magas magyar adatokhoz képest) a teljes népességnél közel 10 évvel rövidebb. A roma népességre vonatkozó kutatások adatai arra engednek következtetni, hogy egyes betegségcsoportokban a romák aránya a többségi társadalomhoz képest 5 - 15-szörös. Ez a jelentős felülreprezentáció szinte kizárólag a szegénységi mutatókkal magyarázható.]"
Indokolás: Lásd a H/1813/20. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
"Az államigazgatási, [oktatási és] egészségügyi felsőfokú képzésben és a pedagógusképzésben, beleértve az óvodai és iskolai pedagógusok képzésének teljes vertikumát, oktassák az egészséges életmódra nevelés és egészségmegőrzés ismeretanyagát [legyen jelen az egészségfejlesztés és egészségmegőrzés szemlélete és lehetőségei]"
Indokolás: Lásd a H/1813/21. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
"FELADATOK |
SZÜKSÉGES AKCIÓK |
Felsőfokú képzés |
Az államigazgatásban dolgozók számára 2004-re készüljön el az egészséget támogató politikai gyakorlatról szóló jegyzet. [A pedagógusképzésben, az óvónő-képzéstől felmenőrend-szerben készüljön el az egészséges életmód és egészségügyi ellátórendszer megelőzési szempontú használatát oktató tananyag.] A pedagógusképzés teljes vertikumában oktassák az egészséges életmódra nevelés és egészségmegőrzés elméletét és gyakorlatát. Az egészségügyi dolgozó képzésbe kerüljenek bele a népegészségügyi megközelítés elemei és gyakorlata." |
Indokolás: Lásd a H/1813/22. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
"A program nyomán az alkohol és a drog okozta károk mérséklődnek, mert:
A mértéktelenül, problematikus módon ill. egészségkárosítóan ivók száma [2008-ig 15 % -kal, 2012-ig 30 %-kal] csökken, 2012-ig az alkoholisták becsült száma 500.000 alá kerül.
Az alkohol okozta megbetegedések prevalenciája 2008-ig 10 %-kal, incidenciája 15 %-kal csökken, 2012-re a csökkenés 20 % ill. 25 %.
Az alkohol[lal összefüggő]os májbetegség miatt elhaltak száma [halandóság] 2008-ig 10 %-kal, 2012-ig 25 %-kal csökken.
A tiltott drogok kínálata a 2002-es szintet nem lépi túl, esetleg csökken.
A drogfüggők száma 2008-ban nem lépi túl a 2002-es szintet, esetleg csökken."
Indokolás: Lásd a H/1813/23. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
/Lakosság radon-expozíciótól származó kockázatának becsléséhez, ezen belül az ország radon-térképének elkészítéséhez szükséges vizsgálatok megtervezése, a mérési módszerek kidolgozása és a kivitelezés előkészítése/
"● Mezőgazdasági termelésre használt területek, illetve az ivóvíz elemzése az egészség fenntartásához szükséges mikroelemekre és tápanyagokra vonatkozóan, amely adatokat szolgáltat a hiánybetegségek területi kialakulásának kockázatáról, és a hiánybetegségek célzott kiszűrését, illetve megelőzését szolgálja."
Indokolás: Lásd a H/1813/15. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Lakosság radon-expozíciótól származó kockázatának becsléséhez, ezen belül az ország radon-térképének elkészítéséhez szükséges vizsgálatok megtervezése, a mérési módszerek kidolgozása és a kivitelezés előkészítése/
/IRÁNYOK |
FELADATOK/ |
"Talaj- és ivóvízelemzés |
A mezőgazdasági termesztésbe vont területek, valamint az ivóvíz vizsgálata a hiánybetegségek kialakulásában szerepet játszó mikro- és makroelemek, tápanyagok tekintetében" |
Indokolás: Lásd a H/1813/14. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az utóbbi 10 évben az Országos Onkológiai Intézet folyamatosan elemezte a fenti jelenségeket, létrehozta a nemzetközi elvárásoknak és hazai lehetőségeknek megfelelő Nemzeti Rákkontroll Programot, s közzétette - széleskörű összefogás alapján - azon hiánypótló kézikönyveket, amelyek jelentős ismeretanyagot ölelnek fel, vezérfonalként szolgálva az onkológia számos területén. Annak érdekében, hogy a kiemelkedően magas daganatos halálozást valóban csökkenteni tudjuk, meg kell ismerni azokat az adatokat, amelyeket a halálozási statisztika és a 2001-ben már megbízhatóan működő Nemzeti Rákregiszter rendelkezésünkre bocsátott./
"[Hazánk a mortalitási statisztikában férfiaknál az első, míg nőknél a második helyet foglalja el. Utóbbiak esetében alig szorulunk Dánia mögé, mindkét esetben jóval meghaladva az európai átlagot. Legrosszabb a helyzet a női vastag- és végbélrák, valamint mindkét nemnél az ajak- szájüregi rákok esetében, mivel ezen területeken mind a mortalitás, mind az incidencia listavezetői vagyunk. A férfi vastag- és végbélráknál "csak" a 2. helyen állunk. A többi említett lokalizációnál valamivel jobb a helyzet.
Magyarországon a szájüregi rákos megbetegedések miatti halálozás 1960-1993 között ötszörösére emelkedett, ugyanakkor az összes daganat miatti halálozás csak a duplájára nőtt. A fejlődő diagnosztikai és terápiás lehetőségek ellenére az elmúlt 40 évben nem sikerült lényeges javulást elérni a nagyon kedvezőtlen (30-50%) 5 éves túlélésben. Ennek legfőbb oka az, hogy a daganatok többnyire előrehaladott állapotban kerülnek felismerésre annak ellenére, hogy ez a daganat elvileg ideális célpont a szűrőprogramok számára, hiszen jól meghatározható veszélyeztetett populációban jelentkezik: alkoholista, dohányos, elhanyagolt fogazatú férfiak, egyszerű eszközökkel: megtekintés, tapintás diagnosztizálható, kialakulásának veszélyére rákmegelőző állapot is felhívhatja a figyelmet. Mégsem sikerült eddig eredményes szűrést megvalósítani sem a fejlődő, sem a fejlett országokban.
Hazánk, ami a prosztatarák okozta halálozást illeti 2001-ben Európában a 13. helyet foglalja el. Ugyanezen ráknak az előfordulása szerint Európában a 15. helyen állunk. 2001-ben a Nemzeti Rákregiszter adatai alapján 2304 új prosztata tumoros beteget fedeztek fel. Ez azt jelenti, hogy a férfiak esetében a tüdő, a vastag és végbél-, a bőr, az ajak- szájüregi daganatok között az 5. helyet foglalja el.]
A daganatos megbetegedések okozta társadalmi teher elsősorban a daganatok kialakulásának megelőzésével és korai észlelésükkel csökkenthető. Ennek értelmében a program vezérfonala a megelőzésre összpontosító szemlélet gyakorlati megvalósítása. [A daganatok kialakulása ugyanis megelőzhető a daganatok felkutatásával, szűrésével. A megelőzéshez hozzájárul a korszerű graduális és posztgraduális képzés és a daganatok megelőzhetőségének társadalmi tudatosítása. A daganatos megbetegedések számának eredményes csökkentésének előfeltétele a daganatos ellátó rendszer korszerűsítése, átalakítása, amely az Egészség Évtizedének Nemzeti Programján belül kerülhet megvalósításra.]"
Indokolás: Lásd a H/1813/24. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
"Cél: Monitorozni a Program előrehaladását, követni a lakosság egészségi állapotának és meghatározó tényezőinek a Program végrehajtása nyomán bekövetkezett változásait.
Helyzetismertetés
A Program megvalósulásának folyamatos monitorozása hatékonyan támogatja a Program irányítását, jelentősen hozzájárulva a Program sikerességéhez. A Program monitorozása során jelzett esetleges elmaradások és problémák korai felismerése lehetőséget nyújt a gyors és hatékony beavatkozásra. A monitorozás ugyanakkor képes biztosítani a szükséges információt az alprogramokban egyidejűleg zajló akciók végrehajtásának összehangolásához.
Az eredményesség megállapításához elengedhetetlen a Program hatásának mérése is. A végrehajtott akciók hatását a lakosság életmódja és környezete egészségesebbé válásával, valamint egészségi állapotának javulásával mutathatjuk ki.
A monitorozás feladata szükséges gyakorisággal felmérni a lakosság egészségét és annak főbb meghatározó tényezőit.
A Programban szereplő indikátorok jelentős részéről - különös tekintettel az életmódra és egyes nem-fertőző megbetegedések gyakoriságára -, a hazai egészségmonitorozási rendszer jelenlegi adatgyűjtései nem szolgáltatnak elégséges információt. Az egészségmonitorozás hazai rendszerének korszerűsítése, fejlesztése nélkülözhetetlen a Program eredményességének megítéléséhez.
A lakosság egészségi állapotáról az alábbi adatok nyújtanak információt: halálozási adatok, az egészségügyi szolgáltatásokat igénybe vevő lakosokra vonatkozó adatok, reprezentatív háziorvosi körzetekben, egyes lakossági csoportokra kiterjedő adatgyűjtések, valamint a teljes lakosság reprezentatív mintájának egészségfelméréséből származó adatok.
Megvalósítás stratégiai irányai |
|
FELADATOK |
SZÜKSÉGES AKCIÓK |
Programmonitorozás |
A Program megvalósulásának nyomon követésére alkalmas módszer kialakítása, üzemeltetése, negyedévenkénti jelentés elkészítése a program vezetésének. |
Az egészségmonitorozási Rendszer fejlesztése |
Az egészségmonitorozási rendszerben résztvevő intézmények tevékenységének összehangolása, és az Európai Unió egészséginformációs fejlesztéseivel történő összhang megteremtése érdekében az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium irányításával olyan bizottság létrehozása, amely az egészségmonitorozási rendszer fejlesztését koordinálja, felügyeli. |
Indikátor rendszer kialakítása, kiindulási egészségállapot meghatározása |
Az egyes alprogramokban szereplő indikátor gyűjteményének összeállítása, elérhetőségük és mérhetőségük elemzése. A szükséges adatforrások azonosítása, hiányzó adatforrás esetén javaslat kidolgozása helyettesítő adatforrásra vagy kifejlesztendő adatgyűjtésre. A magyar lakosság egészségi állapotát a Program indulásakor bemutató tanulmány elkészítése a kétévenkénti népegészségügyi jelentés részeként. |
Az adatgyűjtések kiterjesztése |
A Program eredményességének monitorozása érdekében rendszeres gyakorisággal végrehajtott országos reprezentatív kérdőíves lakossági egészségfelmérés. |
Várható eredmények |
Az alprogram végrehajtása biztosítja mind a Program megvalósulásának, mind a Program eredményességének monitorozását. |
Megjegyzés: A 87-88. oldalon lévő elhagyni kívánt szövegrészt helytakarékossági okokból nem szerepeltetjük.
Indokolás: Lásd a H/1813/25. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
"[1. Költségvetés készítése, amely részletekbe menően leírja a teljes monitorozás évi költségeit, illetve megbecsüli a távlati fejlesztés pénzügyi terheit.
2. A létező mutatókból a 2002-re, illetve 2003-ra vonatkozó időarányos teljesítések jelentéseinek elkészítése és ezekből a Program két összefoglaló jelentésének elkészítése. A részjelentéseknek a tárgyévet követő év második /harmadik negyedévében, az általános jelentésnek: narratív, táblák, ábrák a tárgyév utáni év utolsó negyedében el kell készülniük. Szükség van rendszeresen megjelenő angol nyelvű általános jelentésre. Az általános jelentésnek minden évben egy-egy célt az átlagosnál részletesebben kell elemeznie.
Indokolás: Lásd a H/1813/26. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
|
idézőjelek nem megfelelő használata |
|
gondolatjelek nem megfelelő használata |
|
tévesen Kormány |
|
számok tól-ig jelölése rossz |
|
felsorolások pontjainak végén az írásjel hiánya |
|
a felsorolásokban az utolsó tag után írásjel hiánya |
|
százalékjel nem megfelelő használata |
|
Indokolás: Lásd a H/1813/27. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya
Budapest, 2003. március 20.
Dr. Vojnik Mária s.k., |
|
Dr. Balsai István s.k., |
Bakonyi Tibor s.k., |
Dr. Turi-Kovács Béla s.k., |
Dr. Bóka István s.k., |