Kapcsolódó módosító javaslat

T/1817/216.

Dr. Szili Katalin asszonynak

az Országgyűlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és a 102.§ (1) bekezdése alapján az Országos Területrendezési Tervről szóló T/1817. számú törvényjavaslathoz - a T/1817/49. számon benyújtott módosító javaslathoz (T/1817/183. számú bizottsági ajánlás 76. pont) kapcsolódva - a következő

kapcsolódó módosító javaslatot

terjesztjük elő:

A törvényjavaslat 1/1. sz. melléklet 1b. pontjának az alábbi módosítását javasoljuk:

1/1. sz. melléklet

A közúthálózat fő elemei1

/1. Gyorsforgalmi utak/

1b. Egyéb hazai gyorsforgalmi utak

M0 Budapest körüli gyűrű:

Budaörs*-Budakeszi*-Nagykovácsi*-Solymár*-Üröm*-Pilisborosjenő*- Budakalász*- Duna-híd*- Szigetmonostor*- Duna-híd*- Dunakeszi-Fót-Csömör*-Bp. XVI. ker.*-Kistarcsa*-Nagytarcsa*- Bp. XVII. ker.*-Pécel*-Maglód*-Ecser*-Üllő*-Vecsés*-Üllő*-Gyál*- Bp. XXIII. ker.- Dunaharaszti, Duna-híd-Szigetszentmiklós, Duna-híd- Budapest XXII. ker.-Diósd-Törökbálint- Budaörs

Megjegyzés: Az M0 nyugati szektorában a nyomvonalat környezeti hatásvizsgálat alapján a védett természeti területen - ahol szükséges - alagútban kell vezetni.

M0- M3 összekötés:

Nagytarcsa*-Kistarcsa*-Kerepes*-Gödöllő*- Mogyoród*

M2:

Budapest- Vác*- Rétság*- Parassapuszta***- (Szlovákia)

M4:

Budapest*- Szolnok*- Tisza-híd*- Püspökladány*- Biharkeresztes***- (Románia)

M7:

(Budapest- Székesfehérvár) M65 keresztezése- M8 keresztezése- Zamárdi*- M9 keresztezése*- (Nagykanizsa*- Letenye***)- (Horvátország)

M8:

(Ausztria) - Rábafüzes*** - Veszprém* - Polgárdi (M7 keresztezése)*- (M65 keresztezése*- Sárbogárd* - Dunaújváros*) - Duna-híd*- Szolnok*- Füzesabony*

M9:

(Ausztria)- Sopron***- Sárvár térsége*- Zalaegerszeg*- (Nagykanizsa*- Kaposvár*- Dombóvár*)- Szekszárd*- Duna-híd*- Szeged*

M10:

M0 Budapest*- Dorog*- Esztergom, Duna-híd***- (Szlovákia)

M21:

M3 Hatvan térsége*- Salgótarján*- Somoskőújfalu***- (Szlovákia)

M25:

M3 Füzesabony térsége*- Eger*

M30:

M3 Emőd térsége*- Miskolc*- Encs*- Tornyosnémeti***- (Szlovákia)

M35:

M3 Görbeháza térsége*- M47 Debrecen térsége*

M44:

M8 Kecskemét térsége*- Tisza-híd*- Békéscsaba*- Gyula***- (Románia)

M47:

M3 Nyíregyháza térsége*- Debrecen*- Berettyóújfalu*- Békéscsaba*- Tisza-híd*- M43 Szeged térsége*

M49:

M3 Mátészalka térsége*- Csengersima***- (Románia)

M57:

M6 Bóly*- Pécs*- Barcs***- (Horvátország)

M65:

M7 Székesfehérvár térsége*- Tamási*- Dombóvár*- M57 Pécs térsége*

M75:

M9 Bak térsége*- Rédics***- (Szlovénia)

M76:

M9 Zalaegerszeg térsége*- Keszthely*- M7 Balatonszentgyörgy térsége*

M80:

M8 Székesfehérvár térsége*- Várpalota*- M8 Veszprém térsége*

M81:

M7 Székesfehérvár térsége*- Mór*- Kisbér*- Komárom***- Duna-híd*- (Szlovákia)

vagy

M7 Székesfehérvár térsége*- Mór*- Kisbér*- Győr*- Vámosszabadi***- Duna-híd*- (Szlovákia)

M85:

M1 Győr térsége*- Csorna*- M9 Nagycenk térsége*

M86:

M0 Mosonmagyaróvár térsége*- Csorna*- M9 Sárvár térsége*

Szombathelyi Bekötés:

M9 Vát térsége*- Szombathely*

Indokolás

A módosító javaslat az 1/1. sz. melléklet 1b. (Egyéb gyorsforgalmi utak) pontjában módosítaná az M8 gyorsforgalmi út nyomvonalát.

A törvényjavaslat szerves részét képező, 3/3. számú mellékletében is jól látható, hogy a javaslatban szerepeltetett útvonal átszeli a kiváló termőhelyi adottságú szántóterületeket, amely ezen természeti értékek kiaknázatlanul hagyását, illetve pazarlását jelentené. Az említett területeken jelenleg is komoly gazdálkodás folyik, az M8 gyorsforgalmi útnak ezen a szakaszon történő vonalvezetése révén ugyanakkor nagy területű, igen jó termőadottságokkal rendelkező földterületek mezőgazdasági hasznosításától esnénk el.

A nyomvonal módosítását indokolja a Székesfehérvár-Dunaújváros (és e Duna-hídon át Kecskemét, Szolnok, illetve az Alföld) közötti gyorsforgalmi szakasz létrehozása is, mely a kormányzati elképzelések között is szerepel, s mely ezen nyomvonal-módosítással megoldható, úgy, hogy a délebbre fekvő települések gyorsforgalmi úttal való megközelítése sem szenved csorbát.

Megjegyzendő, hogy sem logisztikailag, sem idegenforgalmi szempontokból nem indokolt a törvényjavaslatban szereplő nyomvonal. Idegenforgalmi szempontból a Balaton legészakibb településeinek - mint Balatonaliga, Balatonfűzfő és Balatonvilágos - ilyen módon történő tehermentesítése nem oldja meg a Balaton északi részének közlekedési problémáit, mi több, újabb kérdések megválaszolása elé állít bennünket (pl.: hogyan orvosoljuk a Balatonfűzfőnél a 71. számű főútra csatlakozó forgalom-növekedést?).

Logisztikai szempontból sem tűnik a leglogikusabbnak a nyomvonal. Veszprém és Székesfehérvár (és vonzáskörzete) a kiemelten fontos gazdasági körzetek közé tartoznak, s az áruforgalom nagy része ezekből a gazdasági körzetekből, vagy ezen körzeteken keresztül Nyugatról (így Rábafüzes-Körmend, illetőleg Hegyeshalom-Győr térségéből) Budapest, illetve Dunaújváros és tovább az ország keleti térsége felé zajlik. Az általunk javasolt módosítás megoldást jelentene arra, hogy a fentebb említett körzetekből Veszprémen és Székesfehérváron át Budapestet, illetve Dunaújvárost, majd innen az ország keleti régióit végig gyorsforgalmi úton lehessen elérni, mindezt úgy, hogy közben megóvjuk az egyik legfontosabb természeti kincsünket: a kiváló adottságú termőföldünket.

Budapest, 2003.március.12.

Molnár Albert
országgyűlési képviselő

Dr. Világosi Gábor
országgyűlési képviselő

Warvasovszky Tihamér
országgyűlési képviselő

1 A meglevő elemek jel nélkül, a tervezett elemek *-gal, a meglévő határátkelőhelyek **-gal, a tervezett határátkelőhelyek ***-gal szerepelnek.