A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1817. számú
törvényjavaslat

az Országos Területrendezési Tervről

Előadó: dr. Kiss Elemér
Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter

Budapest, 2002. december


2003. évi ...... törvény
az Országos Területrendezési Tervről

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A törvény célja

1. §

E törvény célja, hogy meghatározza az ország egyes térségei területfelhasználásának feltételeit, a műszaki-infrastrukturális hálózatok összehangolt térbeli rendjét, figyelemmel a fenntartható fejlődés elvére, valamint a területi, táji, természeti, ökológiai és kulturális adottságok, illetve erőforrások védelmére.

Fogalommeghatározások

2. §

E törvény alkalmazásában:

1. az ország szerkezeti terve: az ország térségi területfelhasználásának rendszerét, az országos műszaki infrastruktúra-hálózatok és egyedi építmények térbeli rendjét, a fejlesztések műszaki és ökológiai feltételeit, valamint a településrendszert meghatározó terv,

2. térség: a területrendezés szempontjából megkülönböztetett területi egység, amelyre vonatkozóan a területrendezési terv előírásokat határoz meg,

3. a kiemelt térség és a megye szerkezeti terve: a térségi területfelhasználás rendszerét, a településrendszer térbeli rendjét, a műszaki infrastruktúra-hálózatok és építmények helyét, valamint ezek összefüggéseit a kiemelt térség és a megye területrendezési tervében meghatározó terv,

4. térségi övezet: országos, kiemelt térségi és megyei területrendezési tervekben alkalmazott, sajátos jellemzőkkel rendelkező területi egység, amelyben az e törvényben, illetve külön jogszabályokban meghatározott előírásokat kell alkalmazni,

5. erdőgazdálkodási térség: országos, kiemelt térségi és megyei területrendezési tervekben alkalmazott területfelhasználási kategória, amelybe elsősorban erdőterületek és az erdőfejlesztési tervben erdőtelepítésre szánt területek tartoznak,

6. mezőgazdasági térség: országos területrendezési tervben alkalmazott területfelhasználási kategória, amelybe elsősorban mezőgazdasági művelés alatt álló területek tartoznak,

7. vegyes területfelhasználású térség: országos területrendezési tervben alkalmazott területfelhasználási kategória, amelybe többféle, de elsősorban erdőgazdálkodási és mezőgazdasági művelés alatt álló területek tartoznak,

8. települési térség: országos területrendezési tervben alkalmazott területfelhasználási kategória, amely elsősorban települési terület,

9. építmények által igénybe vett térség: az országos, kiemelt térségi és megyei területrendezési tervben alkalmazott területfelhasználási kategória, amelybe a műszaki infrastruktúra, valamint a nem települési területekhez és települési funkciókhoz kapcsolódó egyedi építmények területe és szükséges védőterületük tartoznak,

10. vízgazdálkodási térség: országos, kiemelt térségi és megyei területrendezési tervben alkalmazott területfelhasználási kategória, amelybe elsősorban a vízgazdálkodási területek tartoznak,

11. intenzív hasznosítású mezőgazdasági térség: kiemelt térségi és megyei területrendezési tervekben alkalmazott területfelhasználási kategória, amelyben elsősorban mezőgazdasági termelést folytatnak, ezen belül meghatározó a szántó vagy szőlő, illetőleg gyümölcsös művelési ágban nyilvántartott terület,

12. városias települési térség: megyei és kiemelt térségi területrendezési tervben alkalmazott területfelhasználási kategória, amelybe elsősorban a városok települési területe, továbbá azok a települési területek tartoznak, ahol a belterületi laksűrűség jellemzően 15 fő/ha fölötti,

13. nem városias települési térség: megyei és kiemelt térségi területrendezési tervben alkalmazott területfelhasználási kategória, amelybe elsősorban a városi ranggal nem rendelkező települések, illetve a 15 fő/ha-nál kisebb belterületi laksűrűségű települések települési területei tartoznak,

14. települési terület: a beépítésre szánt területek közül a település belterületének és a belterülethez közvetlenül csatlakozó külterületi beépítésre szánt területeinek együttese,

15. sík vidéki árapasztó tározó: olyan ideiglenes víztartásra szolgáló építmény, amely esetleges egyéb hasznosítása mellett alapvetően az élet- és vagyonbiztonság megteremtésére szolgál, árvízvédelmi célú igénybevételére csak rendkívüli árvízi esemény - a mértékadó árvízszint meghaladása - esetén kerül sor,

16. ártéri tájgazdálkodás: a természetesen mély fekvésű területeken az ártéri természeti adottságokat hasznosító gazdálkodási rendszer, amely a sajátságoknak megfelelően több egymással összefüggő haszonvételt biztosít.

II. Fejezet

Az országos területrendezési terv

3. §

(1) Az Országos Területrendezési Terv az ország szerkezeti tervét, valamint az országos térségi övezeteket és az ezekre vonatkozó szabályokat foglalja magában.

(2) Az Országos Területrendezési Terv a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény hatályát nem érinti.

4. §

(1) Az ország településein, az egyes térségekben a területfelhasználásra és az építésre vonatkozó szabályokat e törvény rendelkezéseivel összhangban kell kialakítani.

(2) Az ország szerkezeti tervét a törvény M = 1 : 500 000 méretarányú 2. számú melléklete, az országos övezetek határait a törvény M = 1 : 500 000 méretarányú 3. számú rajzi melléklete tartalmazza, az alábbiak szerint:

a) 3/1. számú melléklet az országos ökológiai hálózat övezetéről,

b) 3/2. számú melléklet a kiemelten fontos érzékeny természeti terület övezetéről,

c) 3/3. számú melléklet a kiváló termőhelyi adottságú szántóterület övezetéről,

d) 3/4. számú melléklet a komplex tájrehabilitációt igénylő terület övezetéről,

e) 3/5. számú melléklet a kulturális örökség szempontjából országos jelentőségű terület övezetéről,

f) 3/6. számú melléklet a kiemelten érzékeny felszín alatti vízminőség-védelmi terület övezetéről,

g) 3/7. számú melléklet a felszíni vizek vízminőség-védelmi vízgyűjtő területének övezetéről,

h) 3/8. számú melléklet a sík vidéki árapasztó tározó és az ártéri tájgazdálkodás célterületeinek övezetéről.

(3) Az országos területfelhasználási kategóriák területén kiemelt térségi, illetve megyei területfelhasználási kategóriákat, a kiemelt térségi és megyei területfelhasználási kategóriák területén az országos településrendezési és építési követelményekről szóló külön jogszabályban meghatározott települési területfelhasználási egységeket lehet kijelölni.

(4) Az országos övezetek határait a kiemelt térség, illetve a megye területrendezési tervében pontosítani kell.

(5) Adott térségre vonatkozóan az országos, kiemelt térségi és megyei területfelhasználási kategóriákra vonatkozó szabályok, illetőleg a térségi övezeti szabályok közül a szigorúbb előírásokat kell alkalmazni.

III. Fejezet

AZ ORSZÁG SZERKEZETI TERVÉRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK

Térségi területfelhasználási kategóriák

5. §

(1) Országos területfelhasználási kategóriák a következő, legalább 1000 ha területű térségek:

a) erdőgazdálkodási térség,

b) mezőgazdasági térség,

c) vegyes területfelhasználású térség,

d) vízgazdálkodási térség,

e) települési térség,

f) építmények által igénybe vett térség.

(2) Kiemelt térségi és megyei területfelhasználási kategóriák a következő, legalább 50 ha területű térségek:

a) erdőgazdálkodási térség,

b) intenzív hasznosítású mezőgazdasági térség,

c) nem intenzív hasznosítású mezőgazdasági térség,

d) vízgazdálkodási térség,

e) városias települési térség,

f) nem városias települési térség,

g) építmények által igénybe vett térség.

(3) A kiemelt térségek területrendezési terve a (2) bekezdésben megjelöltektől eltérő, egyedileg meghatározott területfelhasználási kategóriát is kijelölhet a térség elsődleges funkciójának, illetve a kiemelés okának megfelelően.

A térségi területfelhasználási kategóriákra vonatkozó szabályok

6. §

(1) Az országos területfelhasználási kategóriákon belül a kiemelt térségi és megyei területfelhasználási kategóriák kijelölése során a következő szabályokat kell alkalmazni:

a) az erdőgazdálkodási térséget legalább 75%-ban erdőgazdálkodási térség kategóriába kell sorolni, a fennmaradó részen városias települési térség nem jelölhető ki;

b) a mezőgazdasági térséget legalább 75%-ban intenzív vagy nem intenzív hasznosítású mezőgazdasági térség kategóriába kell sorolni, a fennmaradó részen városias települési térség nem jelölhető ki;

c) a vegyes területfelhasználású térséget legalább 75%-ban erdőgazdálkodási és intenzív vagy nem intenzív hasznosítású mezőgazdasági térség kategóriába kell sorolni, a fennmaradó részen városias települési térség nem jelölhető ki;

d) a vízgazdálkodási térséget legalább 90%-ban vízgazdálkodási térség kategóriába kell sorolni, a fennmaradó részen a városias települési térség nem jelölhető ki;

e) a települési térséget legalább 75%-ban városias és nem városias települési térség kategóriába kell sorolni;

f) az építmények által igénybe vett térség más térségi területfelhasználási kategóriába nem sorolható.

(2) A kiemelt térségi és megyei területfelhasználási kategóriákon belül a települési területfelhasználási egységek kijelölése során a következő szabályokat kell alkalmazni:

a) az erdőgazdálkodási térséget legalább 85%-ban erdőterület kategóriába kell sorolni;

b) az intenzív mezőgazdasági térséget legalább 85%-ban mezőgazdasági terület kategóriába kell sorolni;

c) a nem intenzív mezőgazdasági térséget legalább 75%-ban mezőgazdasági terület kategóriába kell sorolni;

d) a vízgazdálkodási térséget legalább 90%-ban vízgazdálkodási terület kategóriába kell sorolni, a fennmaradó részen beépítésre szánt terület nem jelölhető ki;

e) a városias települési térség bármely települési területfelhasználási egységbe sorolható;

f) a nem városias települési térség a nagyvárosias lakóterület kivételével bármely települési területfelhasználási egységbe sorolható;

g) az építmények által igénybe vett térséget az adott építmény jellege szerinti települési területfelhasználási egységbe kell sorolni.

(3) Az (1)-(2) bekezdésben foglalt szabályoknak az adott területfelhasználási kategória által érintett települések igazgatási területére vetítve, településenként is teljesülniük kell.

A területfelhasználásra vonatkozó általános szabályok

7. §

A közlekedési vonalas infrastruktúra erdőterületen áthaladó szakaszai mellett csak a forgalom lebonyolítását és biztonságát közvetlenül szolgáló építmények helyezhetők el.

8. §

Borvidéki és bortermőhelyi település szőlőkataszter szerinti I-II. osztályú területeihez tartozó földrészlet beépítésre szánt területté nem minősíthető. Szőlőművelési ágban nyilvántartott földrészlet művelési ága csak az illetékes hegyközség, annak hiányában a település jegyzőjének egyetértő nyilatkozata mellett változtatható meg.

Az országos műszaki infrastruktúra-hálózatok és egyedi

építmények elhelyezésére vonatkozó szabályok

9. §

(1) Az országos jelentőségű közlekedési infrastruktúra-hálózatok térbeli rendjét és az országos jelentőségű építmények elhelyezkedését a 2. számú rajzi melléklet, a térbeli rend szempontjából meghatározó települések felsorolását pedig az 1/1- 8. sz. mellékletek tartalmazzák.

(2) Az állam kizárólagos tulajdonában lévő országos jelentőségű vizek, vízi építmények térbeli rendjét a 2. számú rajzi melléklet, az országos jelentőségű vízi építmények felsorolását az 1/9. számú melléklet, az állam kizárólagos tulajdonában lévő vizeket és vízi építményeket pedig a vízgazdálkodásról szóló törvény tartalmazza.

(3) Az országos műszaki infrastruktúra-hálózatokat, az egyedi építmények helyét és védőövezeteit a kiemelt térségi és megyei területrendezési tervekben, valamint az érintett települések településszerkezeti tervében kell meghatározni.

(4) Az ökológiai folyosó területén áthaladó energetikai vonalas építmény építési engedélyezési eljárásában a hatóság a szabványos értéket meghaladó feltételeket is előírhat, amennyiben ezzel az ökológiai folyosó területén kényszerűen okozott kár bizonyíthatóan csökkenthető.

10. §

Az országos műszaki infrastruktúra-hálózatok elemeit és az egyedi építményeket - az engedélyezési terv készítése során felmerülő ágazati szempontok és követelmények miatt szükséges korrekciókkal - a szerkezeti terv figyelembevételével és a törvény 1/1- 9. mellékletében felsorolt, a térbeli rend szempontjából meghatározó települések közigazgatási területét érintve kell megvalósítani.

11. §

A bányászati tevékenységgel kapcsolatban - a külön jogszabályokban meghatározottakon kívül - a következő előírásokat kell alkalmazni:

a) bányatelek-fektetés és bányanyitás akkor engedélyezhető, ha azt az érintett település helyi építési szabályzata és szabályozási terve nem zárja ki;

b) újrahasznosítás és tájrehabilitáció csak a település helyi építési szabályzatának és szabályozási tervének megfelelően történhet.

IV. Fejezet

TÉRSÉGI ÖVEZETI SZABÁLYOK

Térségi övezetek

12. §

(1) Országos övezetek:

a) országos ökológiai hálózat,

b) kiemelten fontos érzékeny természeti terület,

c) kiváló termőhelyi adottságú szántóterület,

d) komplex tájrehabilitációt igénylő terület,

e) kulturális örökség szempontjából országos jelentőségű terület,

f) kiemelten érzékeny felszín alatti vízminőség-védelmi terület,

g) felszíni vizek vízminőség-védelmi vízgyűjtő területe,

h) sík vidéki árapasztó tározó és az ártéri tájgazdálkodás célterülete.

(2) A kiemelt térségi és megyei övezetek:

a) védett természeti terület,

b) védett természeti terület védőövezete,

c) természeti terület,

d) ökológiai (zöld) folyosó,

e) térségi tájrehabilitációt igénylő terület,

f) tájképvédelmi terület,

g) térségi hulladéklerakó hely kijelöléséhez vizsgálat alá vonható terület,

h) rendszeresen belvízjárta terület,

i) hullámtér és nyílt ártér,

j) csúszásveszélyes terület,

k) eróziónak kitett terület,

l) széleróziónak kitett terület,

m) honvédelmi és katasztrófavédelmi terület.

(3) A kiemelt térségek területrendezési terve a (2) bekezdésben foglaltaktól eltérő, egyedileg meghatározott övezeteket is kijelölhet a térség elsődleges funkciójával, illetve a kiemelés okával összhangban.

(4) A térségi övezetek egymáshoz való viszonyát és kapcsolatrendszerét az 1/10. sz. melléklet tartalmazza. A kiemelt térségi és megyei övezetek területén a rá vonatkozó országos övezeteket és azok előírásait is alkalmazni kell.

(5) Ahol a törvény külön övezeti előírásokat nem tartalmaz, ott a vonatkozó ágazati szabályokat kell alkalmazni. Ahol a törvény övezeti előírásokat tartalmaz, ott azokat a vonatkozó ágazati jogszabályokkal együtt kell alkalmazni.

V. Fejezet

AZ ORSZÁGOS ÖVEZETEKRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK

Országos ökológiai hálózat övezete

13. §

(1) Az országos ökológiai hálózat övezetben csak olyan kiemelt térségi és megyei területfelhasználási kategória, illetve övezet jelölhető ki, amely az ökológiai hálózat természetes és természetközeli élőhelyeit és azok kapcsolatait nem károsítja.

(2) A közművezetékeket és a járulékos közműépítményeket úgy kell elhelyezni, hogy azok a tájba illőek legyenek. Az övezetben az új és felújítandó nagy-, közép- és kisfeszültségű vezetékeket - ha azt táj- és természetvédelmi igények indokolják - földkábelben kell elhelyezni.

(3) Az övezetben bányászati tevékenységet folytatni a bányászati szempontból kivett helyekre vonatkozó előírások alkalmazásával lehet.

(4) Az országos ökológiai hálózat övezetét a kiemelt térségi és a megyei területrendezési tervben védett természeti terület, védett természeti terület védőövezete, természeti terület és ökológiai (zöld) folyosó övezetbe kell sorolni.

Komplex tájrehabilitációt igénylő terület övezete

14. §

A komplex tájrehabilitációt igénylő terület övezetben a területek újrahasznosítási célját a kiemelt térség és a megye területrendezési tervében, a települések helyi tájrendezési szabályainak figyelembevételével kell meghatározni.

Kulturális örökség szempontjából országos jelentőségű terület övezete

15. §

Kulturális örökség szempontjából országos jelentőségű terület övezetben a kulturális örökségvédelmi, valamint a természet- és tájvédelmi hatóságot az engedélyezési eljárásba szakhatóságként az alábbi esetekben be kell vonni:

a) közlekedési vonalas infrastruktúra céljára közlekedési terület kialakításához,

b) logisztikai központ és bevásárlóközpont telepítéséhez,

c) erdő művelési ágának megváltoztatásához vagy erdőtelepítéshez,

d) jelentős magasságú építmény (torony, siló, tartály, technológiai rendszer) létesítéséhez,

e) beépítésre nem szánt területen építmény létesítéséhez,

f) a természeti adottságoknak, a táj jellegének vagy a gazdálkodási hagyományoknak megfelelő művelési ág megváltoztatásához,

g) külfejtéses bánya üzemeltetéséhez,

h) új nagy-, közép- és kisfeszültségű vezeték, valamint termékvezeték elhelyezéséhez.

Kiemelten érzékeny felszín alatti vízminőség-védelmi terület övezete

16. §

A kiemelten érzékeny felszín alatti vízminőség-védelmi terület övezetében bányászati tevékenységet a bányászati szempontból kivett helyekre vonatkozó szabályok szerint lehet folytatni.

Felszíni vizek vízminőség-védelmi vízgyűjtő területének övezete

17. §

Felszíni vizek szennyezésre érzékeny vízgyűjtő területén keletkező, illetve a vízgyűjtőn kívül keletkezett szennyvizek vízgyűjtő területre történő be- vagy kivezetéséről a kiemelt térség és a megye területrendezési tervében rendelkezni kell.

Sík vidéki árapasztó tározó és az ártéri tájgazdálkodás célterületeinek övezete

18. §

A sík vidéki árapasztó tározó és az ártéri tájgazdálkodás célterületeinek övezetében az árapasztó tározók helyét és a tájgazdálkodásra kijelölt területeket a kiemelt térségi és a megyei területrendezési tervekben, valamint a települések településszerkezeti tervében figyelembe kell venni.

VI. Fejezet

A kiemelt térségi és megyei övezetekre vonatkozó szabályok

Védett természeti terület övezete

19. §

Védett természeti terület övezetben új külszíni művelésű bánya nem létesíthető, meglévő külszíni művelésű bánya területe (bányatelek) nem bővíthető.

Természeti terület övezete

20. §

Természeti terület övezetben új külszíni művelésű bánya nem nyitható.

Ökológiai (zöld) folyosó övezete

21. §

Az ökológiai (zöld) folyosó övezete nem minősíthető beépítésre szánt területté.

Térségi tájrehabilitációt igénylő terület övezete

22. §

A térségi tájrehabilitációt igénylő terület övezetben a roncsolt felületek újrahasznosítása, a tájrendezés az érintett települések egymással összehangolt településrendezési eszközeiben meghatározott újrahasznosítási cél alapján történhet.

Tájképvédelmi terület övezete

23. §

(1) A tájképvédelmi terület övezetben a kiemelt térségi és a megyei rendezési tervnek az építmények tájba illesztésére vonatkozó szabályokat is tartalmaznia kell; ennek érdekében a tájképet jelentősen megváltoztató építmények terveihez külön jogszabályban meghatározott látványtervet kell készíteni.

(2) Az övezetbe tartozó település helyi építési szabályzatának és szabályozási tervének a tájképet zavaró építmények és területfelhasználási módok tilalmára, illetve az építmények tájba illesztésére vonatkozó szabályokat is tartalmaznia kell.

(3) Az övezetben bányászati tevékenységet a bányászati szempontból kivett helyekre vonatkozó szabályok szerint lehet folytatni.

Térségi hulladéklerakó hely kijelöléséhez vizsgálat alá vonható

terület övezete

24. §

(1) A térségi hulladéklerakó hely kijelöléséhez vizsgálat alá vonható terület övezetben regionális hulladéklerakó hely csak külön jogszabályokban meghatározott vizsgálatok és az országos, illetve területi hulladékgazdálkodási tervek alapján helyezhető el.

(2) Az övezet meghatározásánál figyelembe kell venni, hogy

a) kiemelten érzékeny felszín alatti vízminőség-védelmi területen,

b) védett természeti területen és annak védőövezetében, védelemre tervezett területen, illetve ökológiai (zöld) folyosó területén,

c) természeti területen,

d) erdőben,

e) kiváló termőhelyi adottságú szántó-, szőlő- és gyümölcsös területeken,

f) rendszeresen belvízjárta területeken,

g) eróziónak kitett és csúszásveszélyes területen,

h) település belterületén és annak 1000 m-es körzetében,

i) honvédelmi és katonai érdeket szolgáló területen és annak 1000 m-es körzetében,

j) az állami repülések célját szolgáló és a közös felhasználású (katonai és polgári) repülőtér 15 km-es körzetében

regionális hulladéklerakó hely nem jelölhető ki.

Rendszeresen belvízjárta terület övezete

25. §

A rendszeresen belvízjárta terület övezet által érintett települések településrendezési eszközeinek készítése során, a vízügyi hatóság adatszolgáltatása alapján belvízrendezési munkarészt is készíteni kell. Az övezet területén beépítésre szánt terület csak kivételesen, a belvízrendezési munkarészben meghatározott feltételek teljesülése esetén jelölhető ki.

Hullámtér és nyílt ártér övezete

26. §

A hullámtér és nyílt ártér övezet területén beépítésre szánt terület nem jelölhető ki.

Csúszásveszélyes terület övezete

27. §

A csúszásveszélyes terület övezetben beépítésre szánt terület nem jelölhető ki és külszíni művelésű bánya nem nyitható.

Eróziónak kitett terület övezete

28. §

(1) Az eróziónak kitett terület övezetbe tartozó települések veszélyeztetett területein olyan területfelhasználást kell előírni a település helyi építési szabályzatában és szabályozási tervében, amely az erózió mértékét csökkenti.

(2) Az övezet erdőterületeit a talajvédelmi hatóságnak elsődleges védelmi rendeltetésbe kell sorolnia. Erdőterület művelési ága nem változtatható meg, kivéve ha az borvidék szőlőkataszter szerinti I. osztályú területén fekszik. Ez esetben a művelési ág szőlőre változtatható.

(3) Az övezet területén szőlő, gyümölcsös, rét és legelő művelési ágban nyilvántartott földrészlet művelési ága nem változtatható meg. Kivételesen indokolt esetben az erózió által erősen veszélyeztetett rét- vagy legelőművelési ága erdőre vagy - borvidék szőlőkataszter szerinti I. osztályú területén - szőlőre változtatható.

Széleróziónak kitett terület övezete

29. §

(1) A széleróziónak kitett terület övezetbe tartozó települések veszélyeztetett területein olyan területfelhasználást kell előírni a települések helyi építési szabályzatában és szabályozási tervében, amely a szélerózió mértékét csökkenti.

(2) Az övezet erdőterületeit a talajvédelmi hatóságnak elsődlegesen védelmi célú rendeltetésbe kell sorolnia. Az erdőművelési ágban nyilvántartott földrészlet művelési ága nem változtatható meg.

(3) Az övezetben a szőlő-, gyümölcsös, rét- és legelőművelési ágban nyilvántartott földrészletek művelési ága nem változtatható meg. Ültetvény megszüntetése esetén az újratelepítésig gyepesítéssel kell a területet hasznosítani.

VII. Fejezet

Hatályba léptető és VEGYES RENDELKEZÉSEK

30. §

(1) E törvény a kihirdetését követő második hónap 1. napján lép hatályba.

(2) E törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek, valamint azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban, a Mezőgazdasági és Orientációs Alapból nyújtandó vidékfejlesztési támogatásokról és bizonyos rendeletek módosításáról és hatálytalanításáról szóló 1257/99 EU Tanács rendelettel összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.

31. §

Az Országos Területrendezési Terv felülvizsgálata legalább 7 évente történik.

32. §

Felhatalmazást kap a nemzeti kulturális örökség minisztere, hogy a belügyminiszterrel egyetértésben rendeletben szabályozza a kulturális örökség szempontjából országos jelentőségű terület övezetben a kulturális örökség védelmét szolgáló követelményeket.

33. §

A 15. § alkalmazása szempontjából a 4. § (2) bekezdésének e) pontjában szereplő rajzi melléklet szerinti övezetben a települések teljes közigazgatási területét érteni kell mindaddig, amíg az érintett településeknek az övezetbe tartozó telkek pontos lehatárolását tartalmazó helyi építési szabályzata, illetve szabályozási terve hatályba nem lép.

1/1. sz. melléklet

A közúthálózat fő elemei

1. Gyorsforgalmi utak

1a. A "Helsinki közlekedési folyosók" hazai szakaszai

IV. sz. folyosó

M15:

(Szlovákia)- Rajka**- M1 autópálya

M1:

(Ausztria)- Hegyeshalom**- Győr- M0 Budapest

M0:

M1- M5 között

M5:

M0 Budapest- Kecskemét- Kiskunfélegyháza*- Szeged térsége*

M43:

M5 Szeged térsége*- Tisza-híd*- Nagylak***/Csanádpalota***- (Románia)

V. sz. folyosó

M70:

(Szlovénia)- Tornyiszentmiklós***- M7 Letenye*

M7:

M70 Letenye*- Zamárdi*- M0 Budapest

M0:

M7- M3 között

M3:

M0 Budapest- Hatvan- Füzesabony- Emőd- Tisza-híd- Polgár*- Nyíregyháza*- Vásárosnamény*- Tisza-híd*- Barabás***- (Ukrajna)/

elágazás

Vásárosnamény*- Záhony***- Tisza-híd*- (Ukrajna)

Alternatív útvonal a nemzetközi tranzitforgalom számára

M70:

(Szlovénia)- Tornyiszentmiklós***- M7 Letenye térsége*

M7:

M70 Letenye térsége*- Nagykanizsa*

M9:

Nagykanizsa*- Kaposvár*- Dombóvár*

M65:

Dombóvár*-M65/M8 kereszteződés*

M8:

M65/M8 kereszteződés*- Dunaújváros*-Duna-híd*- Kecskemét*- Szolnok*- Füzesabony*

M3:

Füzesabony- Emőd- Tisza-híd- Polgár*- Nyíregyháza*- Vásárosnamény*- Tisza-híd*- Barabás***- (Ukrajna)/

elágazás

Vásárosnamény*- Záhony***- Tisza-híd*- (Ukrajna)

V/b. sz. folyosó

M7:

M7/M70 Letenyei csomópont*- Letenye***-(Horvátország)

V/c. sz. folyosó

M6:

M0 Budapest*- Dunaújváros*- Szekszárd*- Bóly*- Ivándárda térsége***- (Horvátország)

X/b. sz. folyosó

 

M5:

M5/M9/M43 csomópont Szeged térsége*- Röszke***- (Jugoszlávia)

1b. Egyéb hazai gyorsforgalmi utak

M0 Budapest körüli gyűrű:

Budaörs*-Budakeszi*-Nagykovácsi*-Solymár*-Üröm*-Pilisborosjenő*- Budakalász*- Duna-híd*- Szigetmonostor*- Duna-híd*- Dunakeszi-Fót-Csömör*-Bp. XVI. ker.*-Kistarcsa*-Nagytarcsa*- Bp. XVII. ker.*-Pécel*-Maglód*-Ecser*-Üllő*-Vecsés*-Üllő*-Gyál*- Bp. XXIII. ker.- Dunaharaszti, Duna-híd-Szigetszentmiklós, Duna-híd- Budapest XXII. ker.-Diósd-Törökbálint- Budaörs

Megjegyzés: Az M0 nyugati szektorában a nyomvonalat környezeti hatásvizsgálat alapján a védett természeti területen - ahol szükséges - alagútban kell vezetni.

M0- M3 összekötés:

Nagytarcsa*-Kistarcsa*-Kerepes*-Gödöllő*- Mogyoród*

M2:

Budapest- Vác*- Rétság*- Parassapuszta***- (Szlovákia)

M4:

Budapest*- Szolnok*- Tisza-híd*- Püspökladány*- Biharkeresztes***- (Románia)

M7:

(Budapest- Székesfehérvár) M65 keresztezése- M8 keresztezése- Zamárdi*- M9 keresztezése*- (Nagykanizsa*- Letenye***)- (Horvátország)

M8:

(Ausztria) - Rábafüzes***- Veszprém*- M7 keresztezése*- (M65 keresztezése*- Dunaújváros*)- Duna-híd*- Szolnok*- Füzesabony*

M9:

(Ausztria)- Sopron***- Sárvár térsége*- Zalaegerszeg*- (Nagykanizsa*- Kaposvár*- Dombóvár*)- Szekszárd*- Duna-híd*- Szeged*

M10:

M0 Budapest*- Dorog*- Esztergom, Duna-híd***- (Szlovákia)

M21:

M3 Hatvan térsége*- Salgótarján*- Somoskőújfalu***- (Szlovákia)

M25:

M3 Füzesabony térsége*- Eger*

M30:

M3 Emőd térsége*- Miskolc*- Encs*- Tornyosnémeti***- (Szlovákia)

M35:

M3 Görbeháza térsége*- M47 Debrecen térsége*

M44:

M8 Kecskemét térsége*- Tisza-híd*- Békéscsaba*- Gyula***- (Románia)

M47:

M3 Nyíregyháza térsége*- Debrecen*- Berettyóújfalu*- Békéscsaba*- Tisza-híd*- M43 Szeged térsége*

M49:

M3 Mátészalka térsége*- Csengersima***- (Románia)

M57:

M6 Bóly*- Pécs*- Barcs***- (Horvátország)

M65:

M7 Székesfehérvár térsége*- Tamási*- Dombóvár*- M57 Pécs térsége*

M75:

M9 Bak térsége*- Rédics***- (Szlovénia)

M76:

M9 Zalaegerszeg térsége*- Keszthely*- M7 Balatonszentgyörgy térsége*

M80:

M8 Székesfehérvár térsége*- Várpalota*- M8 Veszprém térsége*

M81:

M7 Székesfehérvár térsége*- Mór*- Kisbér*- Komárom***- Duna-híd*- (Szlovákia)

vagy

M7 Székesfehérvár térsége*- Mór*- Kisbér*- Győr*- Vámosszabadi***- Duna-híd*- (Szlovákia)

M85:

M1 Győr térsége*- Csorna*- M9 Nagycenk térsége*

M86:

M0 Mosonmagyaróvár térsége*- Csorna*- M9 Sárvár térsége*

Szombathelyi bekötés:

M9 Vát térsége*- Szombathely*

A meglevő elemek jel nélkül, a tervezett elemek *-gal, a meglévő határátkelőhelyek **-gal, a tervezett határátkelőhelyek ***-gal szerepelnek.

2. Főutak

2a. A főúthálózat meglevő esetleg módosuló elemei

1. sz. főút:

Budapest- Tatabánya- Tata- Komárom- Győr- Mosonmagyaróvár- Hegyeshalom**- (Ausztria)

2. sz. főút:

Budapest- Dunakeszi- Vác- Rétság- Parassapuszta**- (Szlovákia)

3. sz. főút:

Budapest- Hatvan- Gyöngyös- Füzesabony- Mezőkövesd- Miskolc- Szikszó- Encs- Tornyosnémeti**- (Szlovákia)

4. sz. főút:

Budapest- Cegléd- Szolnok- Tisza-híd- Püspökladány- Debrecen- Nyíregyháza- Kisvárda- Záhony**- (Ukrajna)

5. sz. főút:

Budapest- Dabas- Kecskemét- Kiskunfélegyháza- Szeged- Röszke**- (Jugoszlávia)

6. sz. főút:

Budapest- Dunaújváros- Szekszárd- Pécs- Barcs**- (Horvátország)

7. sz. főút:

Budapest- Székesfehérvár- Siófok- Nagykanizsa- Letenye**- (Horvátország)

8. sz. főút:

M7 Székesfehérvár-Veszprém-Rábafüzes**- (Ausztria)

10. sz. főút:

Budapest- Piliscsaba- Dorog- Nyergesújfalu- Almásfüzitő- 1. sz. főút

11. sz. főút:

Budapest- Szentendre- Visegrád- Esztergom- Tát- 10. sz. főút

111. sz. főút

10. sz. főút Dorog-11. sz. főút Esztergom

12. sz. főút:

2. sz. főút Vác- Nagymaros- Szob

13. sz. főút:

81. sz. főút Kisbér-Komárom**-(Szlovákia)

14. sz. főút:

1. sz. főút Győr- Vámosszabadi**- (Szlovákia)

15. sz. főút:

1. sz. főút Mosonmagyaróvár- Rajka**- (Szlovákia)

19. sz. főút

M1 Gönyű- 1. sz. főút Győr

21. sz. főút:

3. sz. főút Hatvan-Somoskőújfalu**-(Szlovákia)

22. sz. főút:

2. sz. főút Rétság- Balassagyarmat- 21. sz. főút Salgótarján

23. sz. főút:

21. sz. főút Kisterenye- 25. sz. főút Tarnalelesz

24. sz. főút:

3. sz. főút Gyöngyös- Parád- 25. sz. főút Eger

25. sz. főút:

3. sz. főút Kerecsend-Eger-Bánréve**-(Szlovákia)

26. sz. főút:

3. sz. főút Miskolc- Kazincbarcika- Bánréve**- (Szlovákia)

27. sz. főút:

3. sz. főút Sajószentpéter- Edelény- Tornanádaska**- (Szlovákia)

31. sz. főút:

Budapest- Nagykáta- Jászberény- 33. sz. főút Dormánd

311. sz. főút:

31. sz. főút Nagykáta- 4. sz. főút Cegléd

32. sz. főút:

3. sz. főút Hatvan- Jászberény- 4. sz. főút Szolnok

33. sz. főút:

3. sz. főút Füzesabony- Tiszafüred- 4. sz. főút Debrecen

34. sz. főút:

35. sz. főút Polgár*- Tiszafüred térsége*- Kunhegyes- 4. sz. főút Fegyvernek

35. sz. főút:

3. sz. főút Nyékládháza- Polgár- Debrecen 33. sz. főút

36. sz. főút:

35. sz. főút Polgár- 4. sz. főút Nyíregyháza

37. sz. főút:

3. sz. főút Felsőzsolca- Szerencs- Sátoraljaújhely**- (Szlovákia)

38. sz. főút:

37. sz. főút Bodrogkeresztúr- 4. sz. főút Nyíregyháza

40. sz. főút:

4. sz. főút Albertirsa- Cegléd- 4. sz. főút Abony

405. sz. főút:

4. sz. főút Albertirsa- M5 Újlengyel

41. sz. főút:

4. sz. főút Nyíregyháza- Vásárosnamény- Beregsurány**- (Ukrajna)

42. sz. főút:

4. sz. főút Püspökladány- Berettyóújfalu- Biharkeresztes**- (Románia)

43. sz. főút:

5. sz. főút Szeged- Makó- Nagylak**- (Románia)

44. sz. főút:

5. sz. főút Kecskemét-Békéscsaba-Gyula**-(Románia)

441. sz. főút:

4. sz. főút Cegléd- Nagykőrös- 44. sz. főút Kecskemét

442. sz. főút:

4. sz. főút Szolnok- Martfű*- Tiszaföldvár*- 44. sz. főút Kunszentmárton*

443. sz. főút:

44. sz. főút Szarvas- 46. sz. főút Gyomaendrőd

45. sz. főút:

44. sz. főút Kunszentmárton- Szentes- 47. sz. főút Hódmezővásárhely

451. sz. főút:

M5 Kiskunfélegyháza- Csongrád- 45. sz. főút Szentes

46. sz. főút:

4. sz. főút Törökszentmiklós- Mezőtúr- Gyomaendrőd- Mezőberény- Békés- Doboz- Sarkad- Méhkerék**- (Románia)

47. sz. főút:

4. sz. főút Debrecen- Berettyóújfalu- Békéscsaba- 43. sz. főút Szeged

471. sz. főút:

4. sz. főút Debrecen- 49. sz. főút Mátészalka

48. sz. főút:

4. sz. főút Debrecen- Nyírábrány**- (Románia)

49. sz. főút:

41. sz. főút Rohod- Mátészalka- Csengersima**- (Románia)

491. sz. főút:

49. sz. főút Győrtelek- Tiszabecs**- (Ukrajna)

51. sz. főút:

Budapest- Kalocsa- Baja- Hercegszántó**- (Jugoszlávia)

52. sz. főút:

5. sz. főút Kecskemét- Solt- Duna-híd- M6 Dunaföldvár

53. sz. főút:

52. sz. főút Solt- Kiskunhalas- Tompa**- (Jugoszlávia)

54. sz. főút:

5. sz. főút Kecskemét- Soltvadkert- 51. sz. főút Sükösd

55. sz. főút:

5. sz. főút Szeged- Baja-Duna-híd- M6 Bátaszék

56. sz. főút:

6. sz. főút Szekszárd- Mohács- Udvar**- (Horvátország)

57. sz. főút:

58. sz. főút Pécs- Mohács- Duna-híd*- 51. sz. főút Dávod térsége*

58. sz. főút:

6. sz. főút Pécs- Harkány- Drávaszabolcs**- (Horvátország)

61. sz. főút:

6. sz. főút Dunaföldvár- Dombóvár- Kaposvár- M7 Nagykanizsa

611. sz. főút:

61. sz. főút Dombóvár- 66. sz. főút Sásd

62. sz. főút:

M7 Székesfehérvár- 6. sz. főút Dunaújváros

63. sz. főút:

8. sz. főút Székesfehérvár- Sárbogárd- 6. sz. főút Szekszárd

64. sz. főút:

61. sz. főút Simontornya- M7 Enying

65. sz. főút:

6. sz. főút Szekszárd- Tamási- Siófok 7. sz. főút

66. sz. főút:

6. sz. főút Pécs- Sásd- Kaposvár 61. sz. főút

67. sz. főút:

7. sz. főút Balatonszemes*- Látrány*- Kaposvár- Szigetvár*- Drávasztára környéke***- (Horvátország)

68. sz. főút:

M7 Balatonszentgyörgy- Nagyatád- M57 Barcs**- (Horvátország)

71. sz. főút:

7. sz. főút Lepsény- Balatonfüred- M76 Keszthely

72. sz. főút:

71. sz. főút Balatonfűzfő- M80 Litér

73. sz. főút:

71. sz. főút Csopak- M80 Veszprém

74. sz. főút:

7. sz. főút Nagykanizsa- Zalaegerszeg- 8. sz. főút Vasvár

75. sz. főút:

71. sz. főút Keszthely- Rédics**- (Szlovénia)

76. sz. főút:

M9 Zalaegerszeg- 8. sz. főút Körmend

81. sz. főút:

8. sz. főút, Székesfehérvár-Kisbér-Győr, 1. sz. főút

811. sz. főút:

8. sz. főút Székesfehérvár- 1. sz. főút Bicske

82. sz. főút:

M80 Litér térsége*- Gyulafirátót*- Zirc- 1. sz. főút Győr

821. sz. főút:

Győr 82- 83. sz. főutak bevezető szakasza

83. sz. főút:

M8 Városlőd- Pápa- Győr 821. sz. főút

84. sz. főút:

71. sz. főút Balatonederics-Sárvár-Sopron**- (Ausztria)

85. sz. főút:

M85 Csorna- Kapuvár- M9 Nagycenk térsége

86. sz. főút:

1. sz. főút Mosonmagyaróvár- Csorna- Szombathely- M8 Körmend- Zalalövő-

Zalabaksa*- Lenti*- Tornyiszentmiklós***- (Szlovénia)

87. sz. főút:

8. sz. főút Kám- Szombathely- Kőszeg**- (Ausztria)

88. sz. főút:

M9 Vát térsége- Sárvár 84. sz. főút

89. sz. főút:

87. sz. főút Szombathely-Bucsu***- (Ausztria)

2b. Új főúti kapcsolatok

-

(Szombathely)- Sárvár- Celldömölk- Pápa- Kisbér- Tatabánya- Tát- (Esztergom)

-

Csorna- Pápa

-

Pápa- Devecser- Tapolca

-

(Ausztria)- Fertőd**- M85 Fertőszentmiklós térsége

-

81. sz. főút Pér- Gönyű

-

(Szlovénia)- Bajánsenye**- Zalalövő- 76. sz. főút Zalaszentgyörgy térsége

-

Veszprém- Tapolca- Keszthely

-

Székesfehérvár- Zámoly- Csákvár- Bicske 811. sz. főút

-

Sávoly- Marcali- Somogyvár- Gamás- Törökkoppány- Nagykónyi

-

Iregszemcse- Nagykónyi

-

Pécs- Vajszló

-

M9 Komló- M6 Pécs

-

58. sz. főút- Siklós- Villány

-

Rétság- Jobbágyi- Szurdokpüspöki- Gyöngyös

-

Bátonyterenye- 24. sz. főút

-

Encs- 38. sz. főút

-

Sárospatak- Kisvárda- Vásárosnamény

-

Nyíregyháza- Nyírbátor- Vállaj**- (Románia)

-

Polgár- Tiszacsege- Egyek- Tiszaörs

-

Gyöngyös- Karácsond- Heves- Kisköre- Tisza-híd- Kunhegyes

-

Kunhegyes- Kisújszállás- Túrkeve- Mezőtúr- Szarvas

-

Kalocsa- Kecel

-

Soltvadkert- Kiskunmajsa- Kiskundorozsma

-

Hódmezővásárhely- Makó- Kiszombor**- (Románia)

-

Szarvas- Orosháza- Mezőkovácsháza- Battonya**- (Románia)

-

Szentes- Orosháza

-

34. sz. főút Kunmadaras- Karcag- Füzesgyarmat- 47. sz. főút Szeghalom

-

M44 Békéscsaba- 46. sz. főút Doboz

-

Törökszentmiklós- Martfű

-

Maglód- Kóka- Szentmártonkáta- Farmos- Újszilvás- Szolnok

-

Nagykáta- 4. sz. főút Albertirsa

-

31. sz. főút Budapest- Nagykáta- M4 Szolnok

2c. Főútkorrekciók

A felsorolás nem tartalmazza azokat az elkerüléseket, amelyek a gyorsforgalmi utak részét fogják képezni.

1. sz. főút:

Vértesszőlős, Tata, Almásfüzitő, Komárom, Gönyű, Győr észak, Abda, Öttevény, Mosonmagyaróvár

2. sz. főút:

Rétság

3. sz. főút:

Gödöllő, Hatvan, Miskolc déli elkerülő, Szikszó, Aszaló, Csobád, Forró, Encs, Garadna, Hernádszurdok, Hidasnémeti, Tornyosnémeti

4. sz. főút:

Vecsés, Üllő, Abony, Törökszentmiklós, Kenderes, Kisújszállás, Hajdúszoboszló, Debrecen, Nyíregyháza, Nyírpazony, Nyírtura, Nyírbogdány, Székely, Berkesz

5. sz. főút:

Alsónémedi, Örkény, Kiskunfélegyháza északi elkerülő, Szeged

6. sz. főút:

Érd, Ercsi, Dunaföldvár, Pécs, Szigetvár, Barcs

7. sz. főút:

Martonvásár déli elkerülő, Kápolnásnyék, Velence, Gárdony, Agárd

8. sz. főút:

Márkó, Bánd, Ajka, Bakonygyepes, Tüskevár, Körmend, Jakabháza

10. sz. főút:

Tát, Nyergesújfalu

11. sz. főút:

Dömös, Pilismarót

14. sz. főút:

Győr

15. sz. főút:

Mosonmagyaróvár, Bezenye

21. sz. főút:

Bátonyterenye, Salgótarján

22. sz. főút:

Érsekvadkert, Balassagyarmat, Szécsény

23. sz. főút:

Nemti, Kisterenye déli elkerülő

24. sz. főút:

Gyöngyös, Parádfürdő, Recsk

25. sz. főút:

Eger, Ózd, Sajópüspöki, Bánréve

26. sz. főút:

Miskolc- Sajószentpéter között új szakasz, Putnok

27. sz. főút:

Edelény

31. sz. főút:

Nagykáta, Jászberény, Jászjákóhalma, Jászapáti, Heves

311. sz. főút:

Nagykáta

32. sz. főút:

Hatvan, Jászberény, Szolnok

33. sz. főút:

Dormánd, Besenyőtelek

34. sz. főút:

Kunmadaras, Kunhegyes

35. sz. főút:

Nagycsécs, Sajószöged, Polgár

36. sz. főút:

Tiszavasvári

37. sz. főút:

Sátoraljaújhely

38. sz. főút:

Rakamaz, Nyíregyháza

41. sz. főút:

Vásárosnamény

43. sz. főút:

Szeged, Makó

44. sz. főút:

Kecskemét, Öcsöd, Békésszentandrás, Szarvas, Kondoros, Békéscsaba,

45. sz. főút:

Hódmezővásárhely

442. sz. főút:

Szolnok- Szandaszőlős, Rákóczifalva, Rákócziújfalu

45. sz. főút:

Kunszentmárton, Szentes

46. sz. főút:

Mezőtúr, Gyomaendrőd

47. sz. főút:

Debrecen, Berettyóújfalu, Mezőberény, Csorvás, Orosháza, Hódmezővásárhely

51. sz. főút:

Kiskunlacháza, Dömsöd, Dunavecse, Solt, Harta, Dunapataj, Kalocsa, Baja, Nagybaracska

52. sz. főút:

Dunaföldvár, Solt, Kecskemét

53. sz. főút:

Kiskőrös, Soltvadkert, Kiskunhalas, Tompa

54. sz. főút:

Jakabszállás, Bócsa, Soltvadkert, Kecel, Császártöltés

55. sz. főút:

Bátaszék, Baja, Csávoly, Felsőszentiván, Tataháza, Mélykút, Mórahalom

56. sz. főút:

Szekszárd, Dunaszekcső, Bár, Mohács

57. sz. főút:

Pécs

58. sz. főút:

Pécs, Szalánta, Harkány

61. sz. főút:

Nagykanizsa, Pincehely, Simontornya

62. sz. főút:

Seregélyes, Perkáta

63. sz. főút:

Székesfehérvár, Bikács, Sárbogárd

64. sz. főút:

Simontornya

65. sz. főút:

Tamási

66. sz. főút:

Sásd

67. sz. főút:

Balatonlelle, Látrány, Somogytúr, Somogybabod, Kaposvár, Szentlászló

68. sz. főút:

Kéthely, Marcali, Kelevíz, Mesztegnyő, Böhönye, Nagyatád, Lábod

71. sz. főút:

Badacsony, Keszthely

74. sz. főút:

Nagykanizsa, Zalaszentbalázs, Hahót, Zalaegerszeg, Vasvár

75. sz. főút:

Pacsa, Bak- Lenti- Rédics

76. sz. főút:

Balatonszentgyörgy, Sármellék, Zalaegerszeg

81. sz. főút:

Székesfehérvár, Kisbér, Pér

82. sz. főút:

Nyúl, Écs, Ravazd, Zirc, Eplény, Gyulafirátót

83. sz. főút:

Győrszemere, Tét, Pápa

84. sz. főút:

Sárvár, Rábapaty, Kópháza, Sopron

85. sz. főút:

Enese, Csorna, Fertőszentmiklós, Nagycenk

86. sz. főút:

Csorna, Szil, Répcelak, Vámoscsalád, Vasegerszeg, Hegyfalu, Pósfa, Szeleste, Vát, Kissároslak, Egyházasrádóc, Zalalövő

87. sz. főút:

Kőszeg, Lukácsháza, Szombathely, Táplánszentkereszt, Tanakajd, Vasszécsény, Csempeszkopács

88. sz. főút:

Sárvár

89. sz. főút:

Szombathely, Sé, Torony

1/2. sz. melléklet

Az országos főút és vasúthálózaton tervezett nagy hidak

Tervezett Duna-hidak

Közúti hidak:

 Komárom vagy Vámosszabadi
 Esztergom
 Budapest
 Dunaújváros
 Szekszárd
 Mohács

(M81)
(M10)
M0 északi hídja
Aquincumi híd
Galvani úti híd
Albertfalvai híd
(M8)
(M9)
(57. sz. főút)

Vasúti hidak:

A Budapestet délről kerülő vasútvonalon a Duna fő- és mellékágán. 

Tervezett Tisza-hidak:

Közúti hidak:

 Vásárosnamény
 Polgár
 Kisköre
 Szolnok
Tiszaug (bővítés)
 Algyő (bővítés)
 Szeged

M3)
(M3)
(új főút)
(M4)
(M44)
(M47)
(M43)

Vasúti hidak:

 Szeged (Szeged- Temesvár összekötésén)

1/3. sz. melléklet

Határátkelők a gyorsforgalmi és főúthálózaton

Meglevő határátkelők

Tervezett határátkelők

Szlovákia felé:

 Rajka

15. sz. főút

 

 Rajka

M 15

 

 Vámosszabadi

14. sz. főút

Vámosszabadi vagy Komárom

M81

 Komárom

13. sz. főút

Komárom vagy Vámosszabadi

M81

 

 

Esztergom

M10

Parassapuszta

2. sz. főút

 

M2

Salgótarján

21. sz. főút

 

M21

Bánréve

26. sz. főút

 

 

Tornanádaska

27. sz. főút

 

 

Tornyosnémeti

3. sz. főút

 

M30

Sátoraljaújhely

37. sz. főút

 

 

Ukrajna felé:

Záhony

4. sz. főút

Záhony és Barabás

M3

Beregsurány

41. sz. főút

 

 

Tiszabecs

491. sz. főút

 

 

Románia felé:

Csengersima

49. sz. főút

 

M49

 

 

Vállaj

új főút

Nyírábrány

48. sz. főút

 

 

Biharkeresztes

42. sz. főút

 

M4

Méhkerék

 

 

új főút

Gyula

44. sz. főút

 

M44

Battonya

új főút

 

 

Nagylak

43. sz. főút

Csanádpalota
Kiszombor

M43
új főút

Jugoszlávia felé:

Röszke

5. sz. főút

 

M5

Tompa

53. sz. főút

 

 

Hercegszántó

51. sz. főút

 

 

Horvátország felé:

Udvar

56. sz. főút

 

 

Drávaszabolcs

58. sz. főút

Ivándárda

M6

 

 

Drávasztára térsége

 

 

67. sz. főút

 

Barcs

6. sz. főút

M6

 

Letenye

7. sz. főút

M7

 

Szlovénia felé:

Rédics

86. sz. főút

Tornyiszentmiklós

M70

 

 

86. sz. főút

 

 

 

Bajánsenye

új főút

Ausztria felé:

Rábafüzes

8. sz. főút

M8

 

Bucsu

89. sz. főút

 

 

Kőszeg

87. sz. főút

 

 

Kópháza

861. sz. főút

 

 

Sopron

84. sz. főút

M9

 

Fertőd

 

új főút

 

Hegyeshalom

M1 1. sz. főút

 

 

Vasúti főhálózaton levő határátkelők

Szlovákia felé:

 

 

 

Rajka

 

 

 

Komárom

 

 

 

Szob

 

 

 

Somoskőújfalu

 

 

 

Bánréve

 

 

 

Hidasnémeti

 

 

 

Sátoraljaújhely

 

 

 

Ukrajna felé:

Záhony/
Eperjeske

 

 

 

Románia felé:

Nyírábrány

 

 

 

Biharkeresztes

 

 

 

Kötegyán

 

 

 

Lökösháza

 

 

 

Jugoszlávia felé:

 

 

Kübekháza

 

Röszke

 

 

 

Kelebia

 

 

 

Horvátország felé:

Magyarbóly

 

 

 

Gyékényes

 

 

 

Murakeresztúr

 

 

 

Szlovénia felé:

 

Őrihodos (Bajánsenye)

 

 

 

 

Rédics

 

Ausztria felé:

Szentgotthárd

 

 

 

Sopron

 

 

 

Hegyeshalom

 

 

 

A tervezett nagy sebességű vasútvonalak határátmenetei a következő települések térségét érintik:

Rajka/Hegyeshalom

 

 

 

Kelebia

 

 

 

Záhony

 

 

 

Murakeresztúr

 

 

 

1/4. sz. melléklet

Országos jelentőségű logisztikai központok és térségeik

I.

Nyugat-dunántúli körzet

Sopron

II.

Észak-dunántúli körzet

Győr- Gönyű

III.

Közép-dunántúli körzet

Székesfehérvár (részközpont: Dunaújváros)

IV.

Dél-dunántúli körzet

Baja (részközpont: Mohács)

V.

Budapesti körzet

Dél-Pest (Soroksár)

 

 

Dél-Buda (Nagytétény)

 

 

Csepel Nemzeti Szabadkikötő

VI.

Közép-alföldi körzet

Szolnok

VII.

Dél-alföldi körzet

Szeged (részközpont: Kisszállás)

VIII.

Észak-keleti körzet

Miskolc/Tiszaújváros

IX.

Észak-tiszántúli körzet

Záhony

X.

Délnyugat-dunántúli körzet

Nagykanizsa

XI.

Közép-tiszántúli körzet

Debrecen

1/5. sz. melléklet

A vasúthálózat fő elemei

Nagysebességű vasútvonalak

  • Hegyeshalom/Rajka- Budapest- Kelebia (IV. sz. "Helsinki közlekedési folyosó" hazai szakasza)
  • Murakeresztúr- Budapest- Nyíregyháza- Záhony/Eperjeske (V. sz. "Helsinki közlekedési folyosó" hazai szakasza)
  • Nemzetközi törzshálózati fővonalak

    E50 (Párizs)- országhatár- Hegyeshalom- Budapest- Miskolc- Nyíregyháza- Záhony/Eperjeske- országhatár- (Moszkva)

    • E52 (Bratislava)- országhatár- Szob- Budapest- Cegléd- Szolnok- Debrecen- Nyíregyháza
  • E56 Budapest- Újszász- Szolnok- Lökösháza- országhatár- (Bukarest)
  • E61 (Stockholm)- országhatár- Komárom- Budapest
  • E69 Budapest- Murakeresztúr- országhatár- (Koper)
  • E71 Budapest- Dombóvár- Gyékényes- országhatár- (Rijeka)
  • E691 Murakeresztúr- Gyékényes
  • E85 Budapest- Kelebia- országhatár- (Athén)
  • Püspökladány- Biharkeresztes
  • Felsőzsolca- Hidasnémeti- országhatár
  • Székesfehérvár*- Boba*- Celldömölk*- Szombathely*- Szentgotthárd*
  • Boba*- Ukk*- Zalaegerszeg*- Bajánsenye*
  • Cegléd*- Szeged*
  • Szombathely*- Sopron*
  • Debrecen*- Nyírábrány*
  • A tervezett elemek *-gal szerepelnek.

    Hazai törzshálózati fővonalak

    • Székesfehérvár- Komárom
  • Győr- Sopron
  • Győr- Celldömölk
  • Rajka- Hegyeshalom- Porpác
  • Szombathely- Nagykanizsa
  • Balatonszentgyörgy- Tapolca
  • Szabadbattyán- Tapolca
  • Dombóvár- Pécs- Pécsbánya-rendező
  • Pusztaszabolcs- Dunaújváros
  • Hatvan- Somoskőújfalu
  • Hatvan- Újszász
  • Miskolc- Bánréve- Ózd
  • Kiskunfélegyháza- Kiskunhalas
  • Budapesti körvasút
  • Körmend*- Zalalövő*
  • Egyéb fővonalak

    • Budapest- Rákosrendező- Dorog- (Tokod)- Esztergom
  • Almásfüzitő- Tokod- Esztergom- Kertváros
  • Tatabánya- Környe- Oroszlány
  • Tapolca- Ukk
  • Dunaújváros- Mezőfalva- Rétszilas
  • Pusztaszabolcs- Szabadbattyán
  • Sárbogárd- Börgönd- Székesfehérvár
  • Rétszilas- Bátaszék
  • Dombóvár- Bátaszék
  • Gyékényes- Szentlőrinc
  • Pécsbánya-rendező- Magyarbóly
  • Aszód- Galgamácsa- Vác
  • Mezőzombor- Sátoraljaújhely
  • Füzesabony- Eger
  • Nyékládháza- Tiszapalkonya- Erőmű
  • Debrecen- Füzesabony
  • Apafa- Nyírbátor- Mátészalka- Záhony
  • Tiszatenyő- Hódmezővásárhely- Makó
  • Szeged- Békéscsaba- Kötegyán
  • Kőbánya- Kispest- Kecskemét
  • Fülöpszállás- Kecskemét
  • Kiskunhalas- Baja- Bátaszék
  • Rákospalota- Újpest- Veresegyház- Vácrátót

    Mellékvonalak

    Az előzőekben fel nem sorolt valamennyi vonal.

    A vasúthálózat új elemei

    Nemzetközi törzshálózati fővonalakhoz kapcsolódva:

    • A Budapestet délről elkerülő vasútvonal Komárom, Kisbér, Mór, Bodajk, Székesfehérvár, Börgönd, Pusztaszabolcs, Ercsi, Szigetújfalu*, Áporka*, Kiskunlacháza*, Bugyi*, Dabas*, Újhartyán*, Pusztavacs*, Cegléd* településeket érinti, a Dunán és a Ráckevei Duna ágon új Duna-híddal*.

    Szeged*- Szöreg*- Oroszlámos- Kikinda- Temesvár kapcsolat helyreállítása új Tisza-híddal*, Újszentiván*, Kübekháza* érintésével.

    Egyéb fővonalakhoz kapcsolódva:

    • Bácsalmás- Csikéria- Szabadka- Röszke- Szeged összeköttetés helyreállítása
  • Rédics- Lendva kapcsolat visszaépítése
  • Bobánál deltavágány
  • Zalaegerszegnél deltavágány
  • Mátészalkánál deltavágány
  • Szegednél deltavágány
  • 1/6. számú melléklet

    A repülőterek besorolása

    Nemzetközi kereskedelmi repülőterek:

    Budapest- Ferihegy

    Debrecen

    Sármellék1

    Kereskedelmi (nemzetközi) repülőtérré fejleszthető repülőterek:

    Békéscsaba

    Börgönd

    Budaörs

    Fertőszentmiklós

    Kunmadaras

    Mezőkövesd

    Nyíregyháza

    Őcsény

    Pécs- Pogány

    Pér (Győr)

    Siófok- Kiliti1

    Szeged

    Tököl

    Közös felhasználású katonai és polgári repülőterek:

    Szentkirályszabadja1

    Szolnok

    Taszár

    Állami repülések céljára szolgáló repülőterek:

    Kecskemét

    Pápa

    1 A Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény tartalmazza.

    1/7. sz. melléklet

    Országos kerékpárút törzshálózat elemei

    Duna menti kerékpárút (az Euro Velo hálózat 6. sz. útvonalának része): 

    (Szlovákia)-Rajka**- Mosonmagyaróvár- Győr- Komárom**- (Szlovákia)- Esztergom- Szentendre- Budapest- Ráckeve- Solt- Baja- Mohács- Udvar**- (Horvátország)/Mohács- Hercegszántó**- (Jugoszlávia)

     

    Dunakanyar- Ipolymente kerékpárút:

    Budapest-Vác-Szob-Letkés**-(Szlovákia)-Balassagyarmat**-(Szlovákia)-Ipolytarnóc**-(Szlovákia)-Litke-Salgótarján-Somoskőújfalu**- (Szlovákia)

     

    Fertő- Hanság kerékpárút:

    (Szlovákia)-Rajka**- Hegyeshalom**- (Ausztria)- Jánossomorja- Fertőd**- (Ausztria)- Sopron- Fertőrákos**- (Ausztria)-Bük- Zsira**- (Ausztria)-Kőszeg**- (Ausztria)

     

    Balaton körüli kerékpárút:

    Keszthely- Fonyód- Balatonlelle- Siófok- Balatonkenese- Balatonalmádi- Balatonfüred- Tihany- Zánka- Balatonederics

     

    Budapest- Velencei-tó- Balaton kerékpárút:

    Budapest- Érd- Velence- Székesfehérvár- Balatonkenese

     

    Alpokalja- Őrség kerékpárút:

    (Ausztria)- Kőszeg**-Bozsok- Szombathely- Körmend- Szentgotthárd- Rábafüzes**- (Ausztria)/ Felsőszölnök**- (Szlovénia)-Szentgotthárd- Őriszentpéter- Lenti

     

    Alpokalja- Balaton kerékpárút:

    Szombathely- Kám- Keszthely

     

    Dráva menti kerékpárút:

    (Horvátország)- Udvar**- Siklós- Drávaszabolcs**- (Horvátország)-Berzence**- (Horvátország)- Csurgó- Molnári

     

    Kis-Balaton- Mura-melléki kerékpárút:

    Fenékpuszta- Zalakaros- Nagykanizsa- Molnári- Letenye**- (Horvátország)-Tornyiszentmiklós**- (Szlovénia)-Lenti

     

    Vértes (Komárom- Budapest) kerékpárút:

    (Szlovákia)- Komárom**- Tata- Zsámbék- Budapest

     

    Tisza- Balaton kerékpárút:

    Tiszakécske- Kecskemét- Dunaföldvár- Ozora- Siófok

     

    Felső-Tisza kerékpárút:

    Sárospatak- Pácin**- (Szlovákia)-Dombrád- Záhony**- (Ukrajna)-Vásárosnamény- Tiszabecs

    Zemplén- Bodrog- Tisza menti kerékpárút (Euro Velo hálózat 11. sz. útvonalának része):

    (Szlovákia)- Tornyosnémeti**- Telkibánya- Sátoraljaújhely- Tokaj- Tiszafüred- Szolnok- Tiszakécske- Csongrád- Szeged- Röszke**- (Jugoszlávia)- Szeged- Kiszombor**- (Románia)

     

    Karancs- Mátra- Tisza-tó kerékpárút:

    Somoskőújfalu**- (Szlovákia)-Salgótarján- Cered**- (Szlovákia)-Pétervására-Eger- Noszvaj- Mezőkövesd- Poroszló- (Tisza-tó)

     

    Jászság- Tisza-tó kerékpárút:

    Budapest- Pécel- Jászberény- Tiszasüly

     

    Aggtelek- Cserehát kerékpárút:

    (Szlovákia)-Bánréve**- Putnok- Kelemér- Aggtelek**- (Szlovákia)-Rakamaz- Encs- Gönc

     

    Hortobágy- Debrecen kerékpárút:

    Tiszacsege- Hortobágy- Debrecen

     

    Körösök mente kerékpárút:

    Cserkeszőlő- Szarvas- Békés- Gyula**- (Románia)

    1/8. sz. melléklet

    Nemzetközi és országos jelentőségű viziutak és közforgalmú kikötők

    A vízi út neve

    A szakasz (fkm-fkm)

    A vízi út osztálya

    Duna (nemzetközi vízi út)

    1812- 1641

    VI/B

    Duna (nemzetközi vízi út)

    1641- 1433

    VI/C

    Mosoni-Duna

    14- 2

    III

    Mosoni-Duna

    2- 0

    VI/B

    Szentendrei-Duna

    32- 0

    IV

    Ráckevei-Duna

    58- 0

    III

    Sió-csatorna

    121- 23

    IV/időszakosan
    (Kizárólag az olyan balatoni vízeresztések időszakában hajózható, amelyet a Hajósoknak Szóló Hirdetményben közzétesznek.)

    Sió-csatorna

    23- 0

    IV

    Dráva

    198- 70

    II

    Tisza

    685- 612

    I

    Tisza

    612- 544

    III

    Tisza

    544- 403

    III

    Tisza

    403- 254

    II

    Tisza

    254- 160

    IV

    Bodrog

    51- 0

    III

    Sebes-Körös

    10- 0

    II

    Kettős-Körös

    23- 0

    II

    Hármas-Körös

    91- 0

    II

    Balaton

     

    IV

    Fertő tó

     

    II

    Velencei-tó

     

    II

    Keleti-főcsatorna

    45- 0

    II

    Hortobágy-Berettyó-főcsatorna

    7- 0

    II

    Közforgalmú nemzetközi és országos jelentőségű kikötők

    Dunán:

    Győr- Gönyű

    Budapest- Csepel

    Dunaújváros

    Szekszárd

    Baja

    Tiszán:

    Szeged

    1/9. sz. melléklet

    Országos jelentőségű vízi építmények

    1.) Jászsági főcsatorna meghosszabbítása (Kisköre, Jászapáti, Jászdózsa, Alattyán)

    2.) Hortobágy-Berettyó Ágotai elzárás (Karcag, Püspökladány)

    3.) Szükségtározók

    Megnevezés

    Vízfolyás

    Település

    Borsóhalmi

    Zagyva, Tarna

    Jászjákóhalma, Jászberény

    Ér menti

    Ér-Berettyó

    Pocsaj, Kismarja

    Halaspusztai

    Berettyó- Sebes-Körös

    Szeghalom

    Kisdelta

    Fehér-Körös

    Gyula

    Kutas

    Berettyó

    Szeghalom, Csökmő, Darvas, Zsáka

    Lajta menti

    Lajta

    Hegyeshalom, Mosonmagyaróvár, Levél, Rajka, Bezenye

    Ludasi

    Bene patak

    Ludas, Detk

    Mályvádi

    Fekete- és Fehér-Körös

    Gyula

    Mérgesi

    Sebes-Körös

    Köröstarcsa, Körösladány

    Nagyfüged- Tarnazsadányi

    Bene, Tarna, Tarnóca

    Nagyfüged, Tarnazsadány, Tarnaméra

    Rába menti

    Rába

    Ostffyasszonyfa, Csönge, Kenyeri, Pápoc, Kemenesszentpéter, Várkesző

    Visznek

    Tarna, Gyöngyös patak

    Visznek, Erk

    Zagyva jobb parti

    Zagyva

    Jászberény, Jásztelek, Jánoshida

    4.) 10 millió m3-t meghaladó térfogattal tervezhető tározási lehetőségek

    Tápláló vízfolyás

    Tározó neve

    Település

    Bodrog

    Bodrogkeresztúri

    Vámosújfalu, Olaszliszka, Szegi, Szegilong, Bodrogkeresztúr, Tokaj, Vis, Zalkod

    Ceredi Tarna

    Terepesi

    Pétervására, Terpes, Szajla, Bükkszék

    Kutas

    Kutas I-II.

    Szeghalom, Csökmő, Darvas, Zsáka

    L.I-II-III.

    HTVR tározók

    Debrecen

    Lókos patak

    Érsekvadkerti

    Érsekvadkert, Szátok

    N-XIV.

    Füredkócsi (bővítés)

    Tiszafüred

    Parádi Tarna

    Recski

    Sirok, Recsk

    Rába

    Ikervár-Sótonyi

    Sótony, Ikervár, Nyőgér, Bejcgyertyános, Egervölgy, Meggyeskovácsi, Rum, Kám

    Sarkadér

    Nagyiván

    Nagyiván, Kunmadaras, Karcag, Nádudvar

    Takta csatorna

    Inérháti

    Tiszalúc, Nagycsécs, Kesznyéten, Sajóörös, Tiszaújváros

    Túr

    Túr jobb parti

    Garbolc, Kishódos, Nagyhódos

    1/10. sz. melléklet

    Térségi övezetek és azok kapcsolata

    Országos övezetek

    Kiemelt térségi és megyei övezetek

    a) Országos ökológiai hálózat

    a) Védett természeti terület
    b) Védett természeti terület védőövezete
    c) Természeti terület
    d) Ökológiai (zöld) folyosó

    b) Kiemelten fontos érzékeny természeti terület

     

    c) Kiváló termőhelyi adottságú szántóterület

     

    d) Komplex tájrehabilitációt igénylő terület

    e) Térségi tájrehabilitációt igénylő terület

    e) Kulturális örökség szempontjából országos jelentőségű terület

     

     

    f) Tájképvédelmi terület

     

    g) Térségi hulladéklerakó hely kijelöléséhez vizsgálat alá vonható terület

    f) Kiemelten érzékeny felszín alatti vízminőség-védelmi terület

     

    g) Felszíni vizek vízminőség-védelmi vízgyűjtő területe

     

    h) Sík vidéki árapasztó tározó és az ártéri tájgazdálkodás célterületei

     

     

    h) Rendszeresen belvízjárta terület

     

    i) Hullámtér és nyílt ártér

     

    j) Csúszásveszélyes terület

     

    k) Eróziónak kitett terület

     

    l) Széleróziónak kitett terület

     

    m) Honvédelmi és katasztrófavédelmi terület

    INDOKOLÁS

    az Országos Területrendezési Tervről szóló törvényjavaslathoz

    Általános indokolás

    A regionális tervezés Magyarországon hosszú és gazdag múltra tekint vissza. A jelentős előzmények ellenére elmondható, hogy Magyarországon még nem készült olyan országos léptékű területrendezési terv, amely a térségi szerkezet meghatározásának és a területfelhasználás szabályozásának igényével lép fel és amelynek jóváhagyása parlamenti szinten történik.

    Az Országos Területrendezési Terv (OTrT) elkészítéséről a területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény (Tft.) rendelkezett. A törvény 7. §-ának a) pontja szerint, a kormány döntéseiben biztosítja a regionális politika érvényesülését, ennek keretében előkészíti és az Országgyűlés elé terjeszti az országos és a kiemelt térségekre vonatkozó területrendezési terveket és azok önkormányzatokra is kötelező elemeit.

    Az OTrT készítését időszerűvé teszi, hogy a társadalmi, gazdasági rendszerváltozásnak a területi fejlődést és az országos léptékű területhasználatot már konkrét módon is befolyásoló következményei vannak. Ilyen az országos térszerkezeti súlypontok és erővonalak eltolódása, a határ menti térségek helyzetének átalakulása, és a szuburbanizálódási-agglomerálódási folyamat felgyorsulása, azaz olyan területi változások, amelyek országos szintű rendezést sürgetnek. Felgyorsult az országos jelentőségű, illetve az országos térségi szerkezetet meghatározó infrastruktúra-hálózat fejlesztése, egyre jelentősebbekké váltak az ország nemzetközi térszerkezeti kapcsolatai és ezek további változásokat generálnak. A területrendezés eszközeit is fel kell használni ahhoz, hogy az infrastruktúra-hálózat új elemei és a rendszer egésze összhangban legyenek a területi-környezeti kritériumokkal, és a területi fejlődést a lehető legnagyobb mértékben szolgálják.

    Az OTrT elkészítése és elfogadása azért is fontos, mert az irányadó, országos szintű keretek rögzítése elengedhetetlenül szükséges a kiemelt térségek és a megyei területrendezési tervek elkészítéséhez.

    Az OTrT lényeges feladata, hogy biztosítsa az ország bekapcsolódását az európai térszerkezetbe és elősegítse a nemzetközi előírások érvényesítését. Kidolgozása ezért a környezetre, a természetre és a kulturális örökség védelmére, valamint a műszaki infrastruktúrára vonatkozó legfontosabb nemzetközi kötelezettségek és egyezmények figyelembevételével történt.

    Ezek közül a térszerkezet alakítása szempontjából különös figyelmet érdemel az 1997. évi Helsinki Egyezmény, amely rögzíti a multimodális közlekedés nagy európai folyosóit, valamint az ESDP, azaz az Európai Területi Terv (European Spatial Development Perspective), amely az európai tervezési rendszerrel és az EU fejlesztési irányokkal való összehangolás terén ad támpontot. Az OTrT kidolgozása során hangsúlyos szerepet kaptak az ESDP olyan alapelvei, mint az információhoz és az infrastruktúra-hálózathoz való kiegyenlített hozzáférés elősegítése, a policentrikus településrendszer kialakulásának szorgalmazása, a természeti és kulturális örökség védelme.

    A területrendezési tervek a területfejlesztés társadalmi, gazdasági céljaival összehangolt, hierarchikusan egymásra épülő, műszaki és ökológiai szempontok alapján elkészített tervek, amelyeknek alapvető funkciója a térségi szerkezet meghatározása, és a térségi területhasználat szabályozása. Feladatuk nem a területfejlesztés céljainak, folyamatának, eszközeinek, ütemeinek meghatározása, hanem a fejlesztés, a fejlődés térbeli, fizikai kereteinek, területi lehetőségeinek és korlátainak meghatározása, a természetes és épített környezet értékei védelmének biztosítása mellett. Országgyűlési, illetve megyei önkormányzati jóváhagyásuk révén legfontosabb előírásaik jogszabályként fejtik ki hatásukat.

    A területrendezési tervek között legjelentősebb az OTrT, amely az ország egészére határozza meg - a léptéknek megfelelő mélységben - a területhasználatra és az infrastruktúra térbeli rendjére vonatkozó jövőképet és az annak elérését szolgáló szabályokat.

    Az országos szinten, illetve országos érdekből meghatározott irányelvek és szabályok megszabják a kiemelt térségek és megyék területrendezési terveinek, és így közvetve a települések rendezési terveinek és helyi építési előírásainak mozgásterét is. Ez azt jelenti, hogy az országos terv olyan keretterv, amelynek előírásai - megfelelő szintű elfogadásukat és pontosításukat követően - döntően az alacsonyabb szintű területrendezési, valamint a településrendezési terveken keresztül érvényesülnek.

    Az OTrT figyelembe vette az Országgyűlés 35/1998. (III. 20.) OGY határozatával elfogadott Országos Területfejlesztési Koncepcióban megfogalmazott fejlesztési irányokat és területi célkitűzéseket, amelyek megegyeznek az ország távlati térszerkezete kialakításának alapvető elveivel is.

    Részletes indokolás

    1. §-hoz

    Az ország különböző adottságú településeinek, térségeinek összehangolt területfelhasználása, egységes infrastruktúra-hálózatának kiépítése érdekében a területhasználat országos jelentőségű szabályai, a területrendezés térbeli keretei az Országos Területrendezési Tervben kerülnek rögzítésre.

    2. §-hoz

    A javaslat rendelkezései szorosan kapcsolódnak a Tft. előírásaihoz, a két törvény együttes alkalmazása érdekében szükséges a fogalmaik közötti összhang megteremtése. Két fogalom érdemel külön említést. A "térségi övezet" fogalomban a térségi jelző különbözteti meg ezt az övezetet a településrendezési tervezésben használt, így már foglalt "építési övezet" és "övezet" fogalmaktól. A térségi övezet tehát egy övezettípust jelöl, amely alkalmazható a területrendezési tervekben, tehát országos, kiemelt térségi és megyei szinten egyaránt. A "sík vidéki árapasztó tározó" fogalmának bevezetését a Vásárhelyi Tervnek az OTrT-ben való figyelembevétele indokolja.

    3. §-hoz

    Az előírás meghatározza az OTrT összetevőit. Az OTrT azért nem terjed ki a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet területére, mert annak törvénnyel történő jóváhagyása megelőzte az országos tervet.

    4. §-hoz

    Az OTrT térképlapjai egyrészt az ország szerkezeti tervét, másrészt a térségi övezeteket mutatják be. A törvény rendelkezik az egymással hierarchikus kapcsolatban lévő terület- és településrendezési tervekben alkalmazott területfelhasználási kategóriák, illetve egységek egymáshoz való viszonyáról.

    Az OTrT övezethatárainak kisebb léptékben történő pontosítása a megyei, illetve kiemelt térségi területrendezési tervekben történik.

    5. §-hoz

    A javaslat a jellemző területhasználat szempontjából hat különböző országos területfelhasználási kategóriát és hét különböző, a kiemelt térségek és megyék területrendezési tervében alkalmazható térségi területfelhasználási kategóriát állapít meg. Az egyes kategóriákba történő besorolás általános feltétele, hogy a kategória területének meghatározó részére a kategória elnevezése szerinti területfelhasználási jelleg legyen jellemző.

    A kiemelt térségek területrendezési terve törvénnyel kerül elfogadásra, ezért, valamint a térség egyedi sajátosságaira való tekintettel e törvény megadja a lehetőséget új területfelhasználási kategóriák kialakítására.

    6. §-hoz

    A javaslat részletezi az egyes térségi területfelhasználási kategóriák kijelölésére vonatkozó szabályokat. A szabályok adnak mozgásteret az alacsonyabb szintű területrendezési és településrendezési tervek számára, oly módon, hogy az országos tervben meghatározott elsődleges rendeltetéstől a kiemelt térségi és megyei tervek 25%-ban eltérhetnek. Ez biztosítja, hogy az OTrT szerkezeti tervében meghatározott jellemző térségi területfelhasználás ne változzon meg nagyobb mértékben. Az erdőterületek és az intenzív mezőgazdasági területek fokozottabb védelme érdekében az elsődleges rendeltetéstől való eltérés lehetősége az általában megengedett 25%-os mérték helyett kisebb.

    7. §-hoz

    A jelenlegi erdőterületek védelme a területrendezési eszközeivel a javaslatban megfogalmazott követelmény betartásával biztosítható.

    8. §-hoz

    A javaslat megkülönböztetett figyelmet fordít a borvidékek sajátos jellegének megőrzésére.

    9. §-hoz

    Az infrastruktúra-rendszer összetevői az OTrT-ben az országos térszerkezetet meghatározó hálózati elemek és építmények, amelyek közül a térszerkezet alakítása szempontjából különösen fontosak a vízi és közlekedési építmények, hálózatok. Meghatározóak egyfelől a területi folyamatok alakításában, másfelől működésük, fejlesztésük, valamint új elemeik létesítése területfelhasználási feltételeket, kötöttségeket jelent.

    Az építményeket a kiemelt térségi és megyei területrendezési terveknek, valamint a településrendezési terveknek a léptéknek megfelelő pontossággal tartalmazniuk kell.

    10. §-hoz

    Az előírás egyértelművé teszi, hogy az egyes hatóságok és érintett önkormányzatok nem kérdőjelezhetik meg a mellékletben felsorolt infrastruktúra-hálózatok és építmények szükségességét és helyét, de a részletesebb tervezés és engedélyezés során értelemszerűen az ágazati és helyi érdekek védelme érdekében követelményeket támaszthatnak.

    11. §-hoz

    Az előírás a bányászati tevékenység és a településrendezési terv előírásainak összehangolását biztosítja.

    12. §-hoz

    A javaslat a térségi övezeteket is országos illetőleg térségi szinten kijelölhető övezetekre osztja. Az egyes övezetekre vonatkozó előírásokat az övezet területeire jellemző területfelhasználás jellege szerinti jogszabályokkal együtt kell alkalmazni.

    Egyes - alább felsorolt - övezetekre az OTrT törvény külön előírásokat nem ad, ezekre az övezetekre a megfelelő ágazati jogszabályok vonatkoznak:

    a) az országos övezetek közül

    • a kiemelten fontos érzékeny természeti területre az érzékeny természeti területekre vonatkozó 2/2002. (I. 23.) KöM- FVM együttes rendelet vonatkozik, amely előírásaival az övezet területén a támogatással ösztönzött, természetkímélő gazdálkodás megőrzését biztosítja.
    • a kiváló termőhelyi adottságú szántóterület övezet a legkiválóbb minőségű és termőképességű, árutermelésre legalkalmasabb szántóföldi területeket foglalja magában, amelyek agroökológiai adottságaikat, vagyis agrárpotenciáljukat tekintve kimagaslóak és környezeti szempontból legkevésbé érzékenyek. Ezek az ország stratégiai mezőgazdasági árutermelésre legalkalmasabb területei. Az övezet kijelölésének alapja a Nemzeti Agrár-környezetvédelmi Program megalapozó vizsgálata, amely javaslatot tett Magyarország földhasználati zónarendszerének kialakítására. Az övezet területeibe azok a szántóterületek tartoznak, amelyek a fenti kutatás által felállított környezetérzékenységi agrártermelési értékskálán meghaladják a 150 pontot.

    A kiváló adottságú földterületek fokozott védelmét segíti a kiváló termőhelyi adottságú szántóterületeket tartalmazó övezet térképi megjelenítése a kiemelt térségi és a megyei területrendezési, valamint a településrendezési tervek kialakítása során, másrészt az engedélyezési eljárásban támpontot ad a termőföldről szóló 1994. évi LV. törvény alkalmazása során az átlagosnál jobb minőségű termőföldek megóvásához és más célú hasznosítása esetén az alacsonyabb minőségű földek igénybevételéhez.

    b) a kiemelt térségi és megyei övezetek közül

    • a védett természeti területek védőövezetére a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény előírásai megfelelő szabályokat tartalmaznak.
    • a honvédelmi és katasztrófavédelmi területek övezet területét a honvédelmi területek esetében a Honvédelmi Minisztérium adatszolgáltatása alapján, a katasztrófavédelmi területek esetében a Belügyminisztérium adatszolgáltatása, az ország településeinek polgári védelmi besorolását meghatározó 18/1996. (VII. 25.) BM rendelet és a települések polgári védelmi besorolásának szabályairól és a védelmi követelményekről szóló 114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet alapján kell kijelölni.

    13. §-hoz

    Az övezetet képező ökológiai hálózat a természetes és természetközeli élőhelyek rendszere, amely az élőhelyek közötti ökológiai folyosók által biztosított biológiai kapcsolattal elősegíti a fajok vándorlását, terjedését és ezáltal a biológiai diverzitás megőrzését. Az országos ökológiai hálózat övezetben a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Minisztérium Természetvédelmi Hivatala és a nemzeti park igazgatóságok adatszolgáltatása alapján védett természeti területek, védett természeti területek védőövezete, természeti területek és ökológiai folyosó megyei övezeteket kell kijelölni.

    Az ökológiai hálózat létrehozásának szükségességét a Nemzeti Környezetvédelmi Programról szóló 83/1997. (IX. 26.) OGY határozat fogalmazta meg, a Nemzeti Természetvédelmi Alapterv pedig az ökológiai hálózat létesítésének célját határozta meg.

    Az ökológiai hálózat védelmében korlátozásokat vezet be a javaslat különösen a területfelhasználás, a műszaki infrastruktúra-hálózat létesítése, valamint a bányászati tevékenységek folytatása tekintetében.

    14. §-hoz

    A komplex tájrehabilitációt igénylő területek övezetét a hagyományos DNy- ÉK-i ipari tengely és a Pécs környéki iparterületek mentén a több évtizedes ipari termelés és az azt kiszolgáló bányászat együttes jelenléte következményeképp kialakult összefüggő, maradandóan megváltozott és károsodott területek alkotják. Ezen területek egyrészt a bányák, ipari építmények bezárása következtében funkcionális változáson mennek keresztül napjainkban, másrészt a meddőhányók, ipartelepek környezeti szennyezése olyan szintet ért el, hogy a rekultiváció halaszthatatlanná vált. Az ipari termelés alól felszabaduló területek térségi érdekű újrahasznosításának módja ma még nem mindenütt meghatározott, az újrahasznosítási célokról elsősorban a területrendezési terveknek kell dönteni.

    15. §-hoz

    A kulturális örökség szempontjából országos jelentőségű terület övezetet azok a területek alkotják, ahol a kulturális örökség különböző rétegei a műemlékek, települési néprajzi értékek, régészeti lelőhelyek, kultúrtájak térségi kapcsolatrendszert képeznek és együttesen jelennek meg. Az Országos Területrendezési Terv a kulturális örökséget, mint országos erőforrást, illetve fejlesztési potenciált kezeli. A társadalom saját tevékenysége által is nagymértékben veszélyeztetett gazdag örökség, a műemlékek, épületek, hidak, archeológiai területek, városképek, történelmi központok, falvak, települések, történelmi központok és táj formájában testet öltött örökség és az ehhez szorosan kapcsolódó kulturális és oktatási intézményrendszer védelmére az ország nemzetközi egyezményben is kötelezettséget vállalt. (Egyezmény az Európai Építészeti Örökség Védelméről)

    A kulturális örökség szempontjából országos jelentőségű terület övezet területein a javaslat a területfelhasználás szempontjából további korlátozást - az érintett szakhatóságok bevonásának kötelezettségét - tartalmaz a védelem érdekében.

    16. §-hoz

    A kiemelten érzékeny felszín alatti vízminőség-védelmi terület övezet a felszín alatti vizek minőségét érintő tevékenységekkel összefüggő egyes feladatokról szóló 33/2000. (III. 17.) Korm. rendelet 2/2. számú melléklete szerinti szempontrendszer alapján és az 1999-ben készített térképekre támaszkodva került lehatárolásra. A terület védelme érdekében a bányászati tevékenység engedélyezésére vonatkozó szigorításra tesz javaslatot a törvény.

    17. §-hoz

    A felszíni vizek vízminőség-védelmi vízgyűjtőterületének övezete megfelel a települési szennyvizekről szóló 91/271 EGK irányelv hazai jogrendbe illesztése keretében készült, a települési szennyvíztisztítás szempontjából érzékeny felszíni vizek kijelöléséről szóló 240/2000. (XII. 23.) Korm. rendeletnek, valamint a használt és szennyvizek kibocsátási határértékeiről és alkalmazásuk szabályairól szóló 9/2002. (III. 22.) KöM- KöViM együttes rendeletnek.

    18. §-hoz

    A sík vidéki árapasztó tározó és az ártéri tájgazdálkodás célterületeinek övezete kijelölését a készülő Vásárhelyi Terv indokolja, amely közigazgatási egyeztetése folyamatban van. Az országos terv nem hoz döntést az egyes tározók helyéről és egy új szemléletű ártéri tájgazdálkodás bevezetéséről, de az érintett települési kör meghatározásával a majd elfogadott koncepció alapján történő megvalósítás területi feltételeit biztosítja.

    19-21. §-hoz

    A javaslat a védett természeti területekre, a védett természeti területek védőövezetére, valamint a természeti területekre, valamint az ökológiai folyosóra fogalmaz meg az ágazati szabályokban foglaltakon túlmenően - elsősorban a bányászatot és a beépítésre szánt területek kijelölését érintő - korlátozásokat és tilalmakat.

    22. §-hoz

    A térségi tájrehabilitációt igénylő területeken a tájkép védelme érdekében a településeknek egymással összehangoltan kell meghatározni az újrahasznosítási célt.

    23. §-hoz

    A tájképvédelmi területekre a tájképi adottságok, a történelmileg kialakult tájhasználat, művelési mód, művelési ág és építési szokások megőrzése érdekében tartalmaz előírásokat a javaslat.

    24. §-hoz

    A térségi hulladéklerakó hely kijelöléséhez vizsgálat alá vonható terület övezetének előírása felsorolja a regionális hulladéklerakó elhelyezése szempontjából kizáró feltételeket.

    25. §-hoz

    Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján, a károk megelőzése érdekében a javaslat előírja, hogy a rendszeresen belvízjárta terület övezetével érintett települések településrendezési tervéhez belvízrendezési munkarészt kell készíteni.

    26. §-hoz

    Az árvíz elleni hatékony védekezés érdekében az ország egész területére kötelező jelleggel rögzíti a javaslat a területfelhasználás alapvető szabályát.

    27. §-hoz

    A csúszásveszélyes területeken a javaslat megtiltja a beépítésre szánt területek kijelölését, valamint a külfejtéses bányák nyitását, mert ezek a megcsúszás szempontjából kockázatnövelő tényezők.

    28-29. §-hoz

    Az eróziónak kitett területeken a szakmai szabályokban megfogalmazott talajvédelmi követelményeken túl a javaslatban meghatározott rendelkezések megtartásával csökkenthető az erózió kockázata és a megindult erózió mértéke.

    30-31. §-hoz

    A törvény a hatályba léptető és vegyes rendelkezések körében rendelkezik a hatálybalépés időpontjáról, az EU-nak a terv tárgykörét is érintő szabályával való összhangjáról és előírja a területi folyamatok követése, illetve a terv érvényesülése érdekében a terv hét évenkénti felülvizsgálatát.

    32. §-hoz

    A törvény a kulturális örökség szempontjából országos jelentőségű terület övezetben előírja a kulturális örökségvédelmi hatóság szakhatóságként történő bevonását a különböző építmények engedélyezési eljárásába. A hatósági munka megalapozása érdekében szükséges olyan miniszteri rendelet kiadása, amely a kulturális örökség védelmi követelményeket rögzíti.

    33. §-hoz

    Az OTrT mint törvény kötelező tervdokumentum. Az OTrT önmagában nem érvényesül, csak a figyelembevételével megalkotandó kiemelt térségi és megyei területrendezési tervek, majd ezekre tekintettel elfogadott településrendezési tervek előírásain keresztül fejti ki hatását. A tervhierarchiában az egyes tervek a jogszabályokban írt mértékben eltérhetnek a felettük lévő terv előírásaitól. A nagy léptékű országos tervdokumentum alapján - átmeneti rendelkezés nélkül - a hatósági engedélyezési eljárásban kezelhetetlenné válna, hogy konkrét telekre kiterjed-e a törvény kulturális övezeti rendelkezéseinek a hatálya. Az átmeneti rendelkezés ezt a problémát oldja fel, amikor kimondja, hogy a helyi építési szabályzatok, illetve szabályozási tervek elfogadásáig a kulturális övezetek esetében a térkép szerint az övezetbe tartozó települések teljes közigazgatási területét érteni kell.