T/1819/48.
Az Országgyűlés
Alkotmány- és igazságügyi |
|
Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottságának |
Foglalkoztatási és munkaügyi |
Gazdasági |
Költségvetési és pénzügyi |
Mentelmi, összeférhetetlenségi és mandátumvizsgáló bizottságának |
Önkormányzati |
Számvevőszéki bizottságának |
Társadalmi szervezetek |
a j á n l á s a
a közpénzek felhasználásával, a köztulajdon használatának nyilvánosságával, átláthatóbbá tételével és ellenőrzésének bővítésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló T/1819. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyűlés!
Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - mint első helyen kijelölt bizottság -, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság), Gazdasági bizottsága, Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), Mentelmi, összeférhetetlenségi és mandátumvizsgáló bizottsága (továbbiakban: Mentelmi bizottság), Önkormányzati bizottsága, Számvevőszéki bizottsága, valamint Társadalmi szervezetek bizottsága megvitatta a közpénzek felhasználásával, a köztulajdon használatának nyilvánosságával, átláthatóbbá tételével és ellenőrzésének bővítésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló, T/1819. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1819/10-47. számú módosító javaslatokat.
A Kormány álláspontja szerint a törvényjavaslat 1. és 35. §-a elfogadásához az Alkotmány 32/C. § (4) bekezdése, a 19. §-a elfogadásához az Alkotmány 59. § (2) bekezdése, a 25. §-a, 34. § (1) bekezdés b) pontja és a 37. § (4) és (6) bekezdése elfogadásához az Alkotmány 44/C. §-a alapján a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának "igen" szavazata szükséges.
Dr. képviselő a T/1819/. számú módosító indítványát visszavonta, ezért az ajánlás nem tartalmazza.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.
A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról, vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.
Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.
"[A közpénzek és a köztulajdon törvényes és ésszerű módon történő felhasználásának és működtetésének garanciarendszere megerősítése érdekében az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:]
"Az Országgyűlés annak érdekében, hogy a demokratikus intézmények az állampolgárokat szolgálják, és ne válhassanak egy szűk elit hatalmának eszközévé, hogy a gazdasági és a közélet tiszta, korrupciómentes legyen, hogy a közvagyon és a közpénzek minden fillérjével megtörténjen az elszámoltatás, a következő törvényt alkotja:""
Indokolás: Lásd a T/1819/31. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Számvevőszéki biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"(1) Az Állami Számvevőszékről szóló 1989. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: ÁSZ tv.) 2. §-ának (3), (5)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(3) Az Állami Számvevőszék ellenőrzi az állami költségvetés szerkezeti rendjébe tartozó fejezetek, az elkülönített állami pénzalapok és a helyi önkormányzatok működését."
Indokolás: Lásd a T/1819/37. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Számvevőszéki biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/(1) Az Állami Számvevőszékről szóló 1989. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: ÁSZ tv.) 2. §-ának (5)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:/
"(5) Az Állami Számvevőszék [ellenőrzi] ellenőrizheti az állami költségvetésből gazdálkodó szerveket (intézményeket), valamint az állami költségvetésből nyújtott támogatás vagy az állam által meghatározott célra ingyenesen juttatott vagyon felhasználását a helyi önkormányzatoknál, az országos és helyi kisebbségi önkormányzatoknál, a közalapítványoknál (ide értve a közalapítvány által alapított gazdasági társaságot is), a köztestületeknél, a közhasznú szervezeteknél, a gazdálkodó szervezeteknél, a társadalmi szervezeteknél, az alapítványoknál és az egyéb kedvezményezett szervezeteknél."
Indokolás: Lásd a T/1819/36. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Számvevőszéki biz. támogatja
- a Társadalmi szervezetek biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/(2) Az ÁSZ tv. 2. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:/
"(9) Az Állami Számvevőszék - a 2. § (5)-(6) bekezdése szerinti ellenőrzési feladataival összefüggésben - vizsgálja az államháztartás alrendszereiből finanszírozott beszerzéseket és az államháztartás alrendszereinek vagyonát érintő szerződéseket a megrendelőnél (vagyonkezelőnél), a megrendelő (vagyonkezelő) nevében vagy képviseletében eljáró természetes személynél és jogi személynél, [valamint a szerződéses partnereknél,] illetve a szerződés teljesítésében közreműködő valamennyi gazdálkodó szervezetnél."
Indokolás: Lásd a T/1819/27. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Számvevőszéki biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/(2) Az ÁSZ tv. 2. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:/
"(9) Az Állami Számvevőszék - a 2. § (5)-(6) bekezdése szerinti ellenőrzési feladataival összefüggésben - vizsgálja az államháztartás alrendszereiből finanszírozott beszerzéseket és az államháztartás alrendszereinek vagyonát érintő szerződéseket a megrendelőnél (vagyonkezelőnél), a megrendelő (vagyonkezelő) nevében vagy képviseletében eljáró természetes személynél és jogi személynél, valamint azoknál a szerződő feleknél, [a szerződéses partnereknél,] akik, illetve amelyek a szerződés teljesítéséért felelősek [illetve], továbbá a szerződés teljesítésében közreműködő valamennyi gazdálkodó szervezetnél."
Indokolás: Lásd a T/1819/44/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/(2) Az ÁSZ tv. 2. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:/
"(9) Az Állami Számvevőszék - a 2. § (5)-(6) bekezdése szerinti ellenőrzési feladataival összefüggésben - vizsgálhatja az államháztartás alrendszereiből finanszírozott beszerzéseket és az államháztartás alrendszereinek vagyonát érintő szerződéseket a megrendelőnél (vagyonkezelőnél), a megrendelő (vagyonkezelő) nevében vagy képviseletében eljáró természetes személynél és jogi személynél, valamint a szerződéses partnereknél, illetve a szerződés teljesítésében közreműködő valamennyi gazdálkodó szervezetnél."
Indokolás: Lásd a T/1819/46. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem foglalt állást
/Az ÁSZ tv. a következő 22/A. §-sal egészül ki:/
"22/A. § Az Állami Számvevőszék az ellenőrzés során a 2. § (9) bekezdésében megjelölt [szerződéses partnereknél] szerződő feleknél, továbbá a szerződés teljesítésében közreműködő gazdálkodó szervezetnél a 22. §-ban meghatározott intézkedéseket nem alkalmazhatja."
Indokolás: Lásd a T/1819/44/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 11/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/
"11/A. § (1) Az egymillió forintot meghaladó egyedi állami vagy önkormányzati támogatásokról történő döntéshozatalban[, továbbá a döntés közvetlen előkészítésében] részt vevő, valamint a támogatások felhasználásával való elszámoltatást végző személyek, így
a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 22/A. § (8) bekezdés g) pontjában említett köztisztviselőkre vonatkozó szabályok szerint kétévente vagyonnyilatkozatot tesznek. A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség a Ktv. 22/A. § (1) bekezdésében meghatározott hozzátartozó vonatkozásában is fennáll.
Indokolás: Lásd a T/1819/45. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 11/A. §-[a]ának c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"11/A. § (1) Az egymillió forintot meghaladó egyedi állami vagy önkormányzati támogatásokról történő döntéshozatalban, továbbá a döntés közvetlen előkészítésében részt vevő, valamint a támogatások felhasználásával való elszámoltatást végző személyek, így
a Ktv. 22/A. § (8) bekezdés g) pontjában említett köztisztviselőkre vonatkozó szabályok szerint kétévente vagyonnyilatkozatot tesznek. A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség a Ktv. 22/A. § (1) bekezdésében meghatározott hozzátartozó vonatkozásában is fennáll.""
Indokolás: Lásd a T/1819/35. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Számvevőszéki biz. nem támogatja
- a Társadalmi szervezetek biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 11/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/
"11/A. § (1) Az egymillió forintot meghaladó egyedi állami vagy önkormányzati támogatásokról történő döntéshozatalban[, továbbá a döntés közvetlen előkészítésében] részt vevő, valamint a támogatások felhasználásával való elszámoltatást végző személyek, így
Indokolás: Lásd a T/1819/19. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Számvevőszéki biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője az Önkormányzati bizottság és a Számvevőszéki bizottság, valamint a Gazdasági bizottság, továbbá a Költségvetési bizottság ülésén nem ért egyet, az Alkotmányügyi bizottság ülésén egyetért
/Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 11/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: /
/"11/A. § (1) Az egymillió forintot meghaladó egyedi állami vagy önkormányzati támogatásokról történő döntéshozatalban, továbbá a döntés közvetlen előkészítésében részt vevő, valamint a támogatások felhasználásával való elszámoltatást végző személyek, így/
"c) az állami, önkormányzati támogatások felhasználásával való elszámoltatással megbízott szakértők, könyvvizsgálók [és az egyéb közreműködő szervezeteknek - az adott támogatás tekintetében önálló döntéshozatalra jogosult - ügyintézői]"
Indokolás: Lásd a T/1819/20. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Számvevőszéki biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"a [Ktv.] köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 22/A. § (8) bekezdés g) pontjában említett köztisztviselőkre vonatkozó szabályok szerint kétévente vagyonnyilatkozatot tesznek. A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség a Ktv. 22/A. § (1) bekezdésében meghatározott hozzátartozó vonatkozásában is fennáll."
Indokolás: Lásd a T/1819/15. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Foglalkoztatási biz. támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- a Mentelmi biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Számvevőszéki biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője a Foglalkoztatási bizottság, az Emberi jogi bizottság és az Alkotmányügyi bizottság, valamint a Költségvetési bizottság ülésén egyetért, a Mentelmi bizottság, és az Önkormányzati bizottság, valamint a Számvevőszéki és a Gazdasági bizottság ülésén nem ért egyet
/Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 11/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(5) A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség nem terjed ki azokra a személyekre, akik külön törvény alapján a megelőző évben már vagyonnyilatkozatot tettek, vagy a tárgyévben tenni kötelesek, melyekhez mellékelni kell a hivatkozott vagyonnyilatkozat átvételét igazoló okiratot. A vagyonnyilatkozat megtételéről, illetve az erre vonatkozó kötelezettségről az érintett személynek nyilatkozatot kell benyújtania a (3) bekezdésben meghatározott szervezet részére."
Indokolás: Lásd a T/1819/24. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Mentelmi biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Számvevőszéki biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"(5) A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség nem terjed ki azokra a személyekre, akik külön törvény alapján a megelőző évben már vagyonnyilatkozatot tettek, vagy a tárgyévben tenni kötelesek. A vagyonnyilatkozat megtételéről, illetve az erre vonatkozó kötelezettségről az érintett személynek nyilatkozatot kell benyújtania a (3) bekezdésben meghatározott szervezet részére. A nyilatkozathoz csatolni kell a vagyonnyilatkozatnak - a törvényben meghatározott szerv általi - átvételét igazoló okiratot, illetve - a tárgyévben esedékes másik vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség esetén pedig - az igazolást utólag kell bemutatni."
Indokolás: Lásd a T/1819/43. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Áht. 13/A. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(2) Az államháztartás alrendszereiből, továbbá az EU forrásokból finanszírozott vagy támogatott szervezetek, illetve magánszemélyek számára számadási kötelezettséget kell előírni a részükre céljelleggel - nem szociális ellátásként - juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról. A finanszírozó köteles ellenőrizni a felhasználást és a számadást. Amennyiben a finanszírozott vagy támogatott szervezet, illetve magánszemély az előírt számadási kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, e kötelezettségének teljesítéséig a további finanszírozást, támogatást fel kell függeszteni. A támogatások jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása esetén a felhasználót - külön jogszabályokban meghatározottak szerint - visszafizetési kötelezettség terheli."
Indokolás: Lásd a T/1819/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Foglalkoztatási biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Számvevőszéki biz. támogatja
- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Áht. a következő 15/A. §-sal egészül ki:/
"(2) A közzétételre nem kerül sor, ha - az (1) bekezdésben meghatározott határidő előtt - a támogatást visszavonják vagy arról a kedvezményezett lemond[ott]. A közzététel mellőzhető, ha törvény, kormányrendelet vagy önkormányzati rendelet kettőszázezer forint alatti támogatási összegre - melyet adott költségvetési évben egybe kell számítani - vonatkozóan ezt lehetővé teszi."
Indokolás: Lásd a T/1819/34. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Számvevőszéki biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Áht. a következő 15/B. §-sal egészül ki:/
"15/B. § (1) Az államháztartás pénzeszközei felhasználásával, az államháztartáshoz tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő - a nettó öt millió forintot elérő vagy azt meghaladó értékű - árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás-megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadására, valamint koncesszióba adásra vonatkozó szerződések megnevezését [(típusát vagy tárgyát)] (típusát), tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, a szerződés értékét, határozott időre kötött szerződés esetében annak időtartamát, valamint az említett adatok változásait közzé kell tenni a szerződés létrejöttét követő hatvan napon belül. A közzétételről az állami, illetve önkormányzati szerv nevében szerződést kötő személy gondoskodik. A közzététel módjára a 15/A. §-ban foglalt rendelkezések irányadóak. Önkormányzati rendelet a kötelezően közzétételre kerülő szerződések értékhatárát nettó öt millió forintnál alacsonyabb összegben is meghatározhatja.
Indokolás: Lásd a T/1819/47/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Áht. a következő 95. §-sal egészül ki:/
"95. § [(1) A költségvetési szerv csak olyan gazdálkodó szervezetben vehet részt, vagy olyan szervezetet alapíthat, amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét, és amelyben - kivéve ha törvény más feltételeket nem határoz meg - legalább többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezik. Többségi irányítást biztosító befolyása van annak, aki tagsági (részvényes) jogai vagy a gazdálkodó szervezet más tagjával (részvényesével) kötött megállapodás alapján a szavazatok több mint ötven százalékával rendelkezik. Több költségvetési szerv közös vállalkozása esetében elegendő, ha a költségvetési szervek befolyása együttesen éri el a legalább többségi befolyást.]"
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 20., 36. számú pontjában foglaltakkal.
Indokolás: Lásd a T/1819/18/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Számvevőszéki biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"(5) A[z] (2) bekezdésben felsorolt költségvetési szervek gazdálkodó szervezete további gazdálkodó szervezetet nem alapíthat, [abban] és gazdálkodó szervezetben részesedést nem szerezhet."
Indokolás: Lásd a T/1819/33. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Számvevőszéki biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Áht. a következő 95/A. §-al egészül ki:/
"95/A. § (1) Az állami [vagy a 87. § (2) bekezdésében említett önkormányzati költségvetési szerv] legalább többségi irányítást biztosító befolyása alatt álló gazdálkodó szervezet működésére vonatkozóan a (2)-(7) bekezdés rendelkezéseit kell alkalmazni."
Indokolás: Lásd a T/1819/18/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Számvevőszéki biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az Áht. a következő 95/A. §-al egészül ki:/
"(2) Az (1) bekezdés szerinti gazdálkodó szervezet esetében felügyelő bizottság létrehozása kötelező. [A könyvvizsgáló szervezetre, illetve a könyvvizsgáló személyére az ügyvezetés a felügyelő bizottság egyetértésével tesz javaslatot a gazdálkodó szervezet legfőbb szervének. Az állam legalább többségi befolyása alatt álló gazdálkodó szervezet esetében, ha a jegyzett tőke a kettőszáz millió forintot meghaladja, a felügyelő bizottság elnökének személyére az Állami Számvevőszék tesz javaslatot, a gazdálkodó szervezet vezetőjének megkeresése alapján. A javaslattételre lehetőség szerint hatvan napot kell biztosítani. Az Állami Számvevőszék jelölése alapján megválasztott személyt a tulajdonosok által jelölt tagként kell figyelembe venni, és tevékenységére, valamint visszahívására a munkavállalók által jelölt felügyelő bizottsági tagokra vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni.]"
Indokolás: Lásd a T/1819/26. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Számvevőszéki biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az Áht. a következő 95/A. §-al egészül ki:/
/(8) A 87. § (2) bekezdésének a)-d) pontjában említett költségvetési szerv egyszemélyes gazdasági vagy közhasznú társasága esetében az alapító okiratban rendelkezni kell/
"a) [az (6)] a (7) bekezdés szerinti véleményezési jog gyakorlásának módjáról,"
Indokolás: Lásd a T/1819/17. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Számvevőszéki biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Áht. a következő 95/B. §-sal egészül ki: /
"95/B. § (1) A legalább többségi állami tulajdonban lévő gazdálkodó szervezetek vezető tisztségviselői és felügyelő bizottsági tagjai a megválasztásuktól számított harminc napon belül, majd azt követően kétévente a köztisztviselőkre vonatkozó szabályok szerint vagyonnyilatkozatot tesznek. A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség akkor áll fenn, ha a gazdálkodó szervezet jegyzett tőkéje alapításkor, vagy tőkeemelés folytán meghaladja a kettőszázmillió forintot."
"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget akkor is teljesíteni kell, ha az ott említett megbízatás időtartama kevesebb, mint két év. A nyilatkozatot a megbízatás elfogadásától számított harminc napon belül kell megtenni, az ezt megelőző és december 31-i állapotra vonatkozóan.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott személyek vagyonnyilatkozatukat, továbbá a vagyonuk időközi gyarapodásáról készített nyilatkozatukat a gazdálkodó szervezet legfőbb szervéhez nyújtják be, és csatolják a Ktv. 22/A. § (7) bekezdés szerinti felhatalmazást arról, hogy a BM Közigazgatásszervezési és Közszolgálati Hivatal (a továbbiakban: KKH) a vagyonnyilatkozatban foglaltak valódiságának ellenőrzése céljából személyes és vagyoni adataikat kezelje. A felhatalmazást teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglalni. A KKH nem jogosult a nyilatkozatok nyilvánosságra hozatalára.
(4) Ha a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett személy a (2) bekezdés szerinti nyilatkozat-tételi határidőt elmulasztja, a (3) bekezdésben meghatározott szervezet harminc napos határidő tűzésével felszólítja a kötelezettség teljesítésére. A határidő elmulasztása esetén intézkedni kell az (1) bekezdésben meghatározott megbízatás visszavonásáról.
(5) A vagyonnyilatkozat-tétel kötelezettség nem terjed ki azokra a személyekre, akik külön törvény alapján a megelőző évben már vagyonnyilatkozatot tettek, vagy a tárgyévben tenni kötelesek. A vagyonnyilatkozat megtételéről, illetve az erre vonatkozó kötelezettségről az érintett személynek nyilatkozatot kell benyújtania a gazdálkodó szervezet legfőbb szervéhez. A nyilatkozathoz csatolni kell a vagyonnyilatkozatnak - a törvényben meghatározott szerv általi - átvételét igazoló okiratot, illetve - a tárgyévben esedékes másik meghatározott szerv általi - átvételét igazoló okiratot, illetve - a tárgyévben esetéked másik vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség esetén pedig - az igazolást utólag kell bemutatni.
(6) A Ktv. 22/A. § (11)-(12) bekezdése szerinti ellenőrzési eljárást, illetve külön vagyonnyilatkozat tételét a (3) bekezdésben meghatározott szervek kezdeményezhetik. A Ktv. 22/A. §-a szerint a munkáltatói jogkör gyakorlójának feladatait a (3) bekezdésben meghatározott szerv vezetője - látja el.
(7) Az ellenőrzési eljárás során a külön törvények alapján tett vagyonnyilatkozatba is be lehet tekinteni."
Indokolás: Lásd a T/1819/42. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"Az Áht. a következő 95/B. §-sal egészül ki:
"95/B. § (1) A legalább többségi állami tulajdonban lévő gazdálkodó szervezetek vezető tisztségviselői és felügyelő bizottsági tagjai a megválasztásuktól számított harminc napon belül, majd azt követően kétévente a köztisztviselőkre vonatkozó szabályok szerint vagyonnyilatkozatot tesznek. A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség akkor áll fenn, ha a gazdálkodó szervezet jegyzett tőkéje alapításkor, vagy tőkeemelés folytán meghaladja a kettőszázmillió forintot."
"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget akkor is teljesíteni kell, ha az ott említett megbízatás időtartama kevesebb, mint két év. A nyilatkozatot a megbízatás elfogadásától számított harminc napon belül kell megtenni, az ezt megelőző év december 31-i állapotra vonatkozóan.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott személyek vagyonnyilatkozatukat, továbbá a vagyonuk időközi gyarapodásáról készített nyilatkozatukat a gazdálkodó szervezet legfőbb szervéhez nyújtják be, és csatolják a Ktv. 22/A. § (7) bekezdés szerinti felhatalmazást arról, hogy a BM Közigazgatásszervezési és Közszolgálati Hivatal (a továbbiakban: KKH) a vagyonnyilatkozatban foglaltak valódiságának ellenőrzése céljából személyes és vagyoni adataikat kezelje. A felhatalmazást teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglalni. A KKH nem jogosult a nyilatkozatok nyilvánosságra hozatalára.
(4) Ha a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett személy a (2) bekezdés szerinti nyilatkozat-tételi határidőt elmulasztja, a (3) bekezdésben meghatározott szervezet harminc napos határidő tűzésével felszólítja a kötelezettség teljesítésére. A határidő elmulasztása esetén intézkedni kell az (1) bekezdésben meghatározott megbízatás visszavonásáról.
(5) A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség nem terjed ki azokra a személyekre, akik külön törvény alapján a megelőző évben már vagyonnyilatkozatot tettek, vagy a tárgyévben tenni kötelesek. A vagyonnyilatkozat megtételéről, illetve az erre vonatkozó kötelezettségről az érintett személynek nyilatkozatot kell benyújtania a gazdálkodó szervezet legfőbb szervéhez.
(6) A Ktv. 22/A. § (11)-(12) bekezdése szerinti ellenőrzési eljárást, illetve külön vagyonnyilatkozat tételét a (3) bekezdésben meghatározott szervek kezdeményezhetik. A Ktv. 22/A. §-a szerint a munkáltatói jogkör gyakorlójának feladatait a (3) bekezdésében meghatározott szerv vezetője - látja el.
(7) Az ellenőrzési eljárás során a külön törvények alapján tett vagyonnyilatkozatokba is be lehet tekinteni."
Indokolás: Lásd a T/1819/13. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- a Mentelmi biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Számvevőszéki biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője a Mentelmi bizottság, az Emberi jogi bizottság és az Alkotmányügyi bizottság, valamint a Számvevőszéki bizottság, továbbá a Költségvetési bizottság ülésén egyetért, az Önkormányzati bizottság, valamint a Gazdasági bizottság ülésén nem ért egyet
/Az Áht. a következő 104/A.§-sal egészül ki:/
"(2) Közalapítvány és az (1) bekezdésben meghatározott közhasznú társaság köteles pályázatot kiírni, ha az általa nyújtott cél szerinti juttatás az évi egymillió forintot meghaladja, kivéve, ha törvény a közalapítvány közfeladatára tekintettel más eljárási rendet állapít meg. Nem tartoznak e kötelezettség körébe a nyugellátás jellegű és a természetes személyek részére nem ösztöndíj jelleggel nyújtott ellátások."
Indokolás: Lásd a T/1819/22/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Számvevőszéki biz. egyharmada sem támogatja
- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az Áht. a következő 104/A.§-sal egészül ki:/
"[(3) A Kormány az általa alapított közalapítvány alapítói jogainak gyakorlását kizárólag minisztériumra vagy országos hatáskörű szervre ruházhatja át."]"
Indokolás: Lásd a T/1819/22/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Számvevőszéki biz. egyharmada sem támogatja
- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/(2) A Ptk. 74/G.§-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában közfeladatnak minősül az az állami, helyi önkormányzati vagy országos kisebbségi önkormányzati feladat, amelynek ellátásáról - törvény [vagy önkormányzati rendelet] alapján - az államnak vagy az önkormányzatnak kell gondoskodnia. A közalapítvány létrehozása nem érinti az államnak, illetve az önkormányzatnak a feladat ellátására vonatkozó kötelezettségét."
Indokolás: Lásd a T/1819/10. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Társadalmi szervezetek biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/(3) A Ptk. 74/G. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:/
"(4) Közalapítvány alapítására jogosult szerv alapítványt csak közalapítványként hozhat létre. Közalapítvány csak olyan gazdálkodó szervezetben vehet részt, amelyben legalább többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezik, és amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulása mértékét. Többségi irányítást biztosító befolyása van annak, aki tagsági (részvényes) jogai vagy a gazdálkodó szervezet más tagjával (részvényesével) kötött megállapodás alapján a szavazatok több mint ötven százalékával rendelkezik. Közalapítvány által létrehozott gazdálkodó szervezet további gazdálkodó szervezetet nem alapíthat -kivéve a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény hatálya alá tartozó Magyar Rádió Közalapítvány, Magyar Televízió Közalapítvány és a Hungária Televízió Közalapítvány -, abban részesedést nem szerezhet."
Indokolás: Lásd a T/1819/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/(4) A Ptk. 74/G.§-a a következő (10) bekezdéssel egészül ki, egyben a jelenlegi (10) bekezdés számozása (11) bekezdésre változik:/
"["(10) A közalapítvány alapítására és az alapítói jogok gyakorlásának átadására vonatkozóan külön törvény további feltételeket is megállapíthat."]"
"A közalapítvány kezelő és ellenőrző szerve tagjait - törvény eltérő rendelkezése hiányában - az alapító csak határozatlan időre nevezheti ki. A kinevezést az alapító indoklás nélkül visszavonhatja. Az alapítói jogok más személyre törvény eltérő rendelkezése hiányában nem ruházhatóak át."
Indokolás: Lásd a T/1819/22/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/A Ptk. 81. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/
"(3) Nem minősül üzleti titoknak az állami és a helyi önkormányzati költségvetés, illetve az európai közösségi támogatás felhasználásával, költségvetést érintő juttatással, kedvezménnyel, az állami és önkormányzati vagyon kezelésével, [felhasználásával, elidegenítésével vagy megterhelésével,] birtoklásával, használatával, hasznosításával, az azzal való rendelkezéssel, annak megterhelésével, az ilyen vagyont érintő bármilyen jog megszerzésével kapcsolatos adat, valamint az az adat, amelynek megismerését vagy nyilvánosságra hozatalát külön törvény közérdekből elrendeli. A nyilvánosságra hozatal azonban nem eredményezheti az olyan adatokhoz - így különösen a technológiai eljárásokra, a műszaki megoldásokra, a gyártási folyamatokra, a munkaszervezési és logisztikai módszerekre, továbbá a know-how-ra vonatkozó adatokhoz - való hozzáférést, amelyek megismerése az üzleti tevékenység végzése szempontjából aránytalan sérelmet okozna[.], feltéve, hogy ez nem akadályozza meg a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét."
Indokolás: Lásd a T/1819/41. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/A Ptk. 81. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/
"(3) Nem minősül üzleti titoknak az állami és a helyi önkormányzati költségvetés, illetve az európai közösségi támogatás felhasználásával, költségvetést érintő juttatással, kedvezménnyel, az állami és önkormányzati vagyon kezelésével, [felhasználásával, elidegenítésével vagy megterhelésével,] birtoklásával, használatával, hasznosításával, azzal való rendelkezéssel, annak megterhelésével vagy kárviselésével, ilyen vagyont érintő bármilyen jog megszerzésével kapcsolatos adat, valamint az az adat, amelynek megismerését vagy nyilvánosságra hozatalát külön törvény közérdekből elrendeli. A nyilvánosságra hozatal azonban nem eredményezheti az olyan adatokhoz - így különösen a technológiai eljárásokra, a műszaki megoldásokra, a gyártási folyamatokra, a munkaszervezési és logisztikai módszerekre, továbbá a know-how-ra vonatkozó adatokhoz - való hozzáférést, amelyek megismerése az üzleti tevékenység végzése szempontjából aránytalan sérelmet okozna."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 33. számú pontjában foglaltakkal.
Indokolás: Lásd a T/1819/25. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"(2) A Gt. 34. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A felügyelő bizottság testületként jár el. A felügyelő bizottság - ha törvény eltérően nem rendelkezik - tagjai sorából választ elnököt (szükség esetén elnökhelyettest vagy elnökhelyetteseket). A felügyelő bizottság határozatképes, ha a tagjainak kétharmada, de legalább három tagja jelen van; határozatát egyszerű többséggel hozza."
Indokolás: Lásd a T/1819/40. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/(4) Az Atv. 19. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:/
"(6) A közérdekű adatok megismerésével és nyilvánosságával összefüggésben nem lehet üzleti titokra hivatkozni, ha az adat az állami és a helyi önkormányzati költségvetés felhasználásával, költségvetést érintő juttatással, kedvezménnyel, az állami és önkormányzati tulajdon, illetőleg vagyon kezelésével, [felhasználásával, elidegenítésével vagy megterhelésével,] birtoklásával, használatával, hasznosításával, azzal való rendelkezéssel, annak megterhelésével vagy kárviselésével, ilyen vagyont érintő bármilyen jog megszerzésével kapcsolatos, valamint ha az adat megismerését vagy nyilvánosságra hozatalát külön törvény közérdekből elrendeli. Az üzleti titokra egyebekben a Ptk. 81. §-ában foglaltak az irányadók."
Indokolás: Lásd a T/1819/28. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/(4) Az Atv. 19. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:/
"(6) A közérdekű adatok megismerésével és nyilvánosságával összefüggésben az üzleti titok megismerésére a Polgári Törvénykönyvben foglaltak az irányadók. [nem lehet üzleti titokra hivatkozni, ha az adat az állami és a helyi önkormányzati költségvetés felhasználásával, költségvetést érintő juttatással, kedvezménnyel, az állami és önkormányzati tulajdon, illetőleg vagyon kezelésével, felhasználásával, elidegenítésével vagy megterhelésével, ilyen vagyont érintő bármilyen jog megszerzésével kapcsolatos, valamint ha az adat megismerését vagy nyilvánosságra hozatalát külön törvény közérdekből elrendeli. Az üzleti titokra egyebekben a Ptk. 81. §-ában foglaltak az irányadók.]"
Indokolás: Lásd a T/1819/39. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"AZ ÜGYVÉDEKRŐL SZÓLÓ 1998. ÉVI XI. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSA
20. §
Az ügyvédekről szóló 1998. évi XI. törvény 73. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki, egyben a bekezdések számozása megfelelően változik:
"(3) Az állami vezetővé kinevezett tag családi neve, e tisztségének megszűnéséig, az iroda nevében nem szerepelhet.""
Indokolás: Lásd a T/1819/30. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. nem támogatja
- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"[(2) Az Ötv. 80. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A helyi önkormányzat vállalkozása a kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti. Az önkormányzat olyan vállalkozásban vehet részt, illetve olyan vállalkozást alapíthat, amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét, és amelyben - kivéve ha törvény más feltételeket nem határoz meg - legalább többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezik. Ha a helyi önkormányzat többségi állami befolyással működő gazdálkodó szervezetben vesz részt, kisebbségi részesedés szerzése is lehetséges. Több helyi önkormányzat közös vállalkozása esetében elegendő, ha az önkormányzatok befolyása együttesen éri el a legalább többségi befolyást. A közvetlen és a közvetett módon fennálló befolyást egyaránt figyelembe kell venni. A közvetlen befolyásszerzés mértékének megállapítása során a Ptk. 685/B. §-a (1) bekezdésének a) pontja, a közvetett befolyásszerzés mértékének megállapítására pedig a Ptk. 685/B. §-ának (2)-(4) bekezdésében foglalt rendelkezések irányadóak."
(3) Az Ötv. 80.§-a a következő (4)-(5) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi (4) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:
"(4) A (3) bekezdésben meghatározott kivétellel a képviselő-testület engedélye kell az olyan tőkeszerkezet változáshoz, amelynek következtében a többségi irányítást biztosító befolyás megszűnik. A képviselő testület meghatározza azt is, hogy az így létrejövő kisebbségi részesedés mely időpontig, illetve milyen feltétel bekövetkeztéig tartható fenn.
(5) Az önkormányzat ilyen vállalkozására - ha e törvény eltérően nem rendelkezik - az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 95/A. §-ában foglalt rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell."]"
Indokolás: Lásd a T/1819/18/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/(2) Az Ötv. 80. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(3) A helyi önkormányzat vállalkozása a kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti. Az önkormányzat olyan vállalkozásban vehet részt, illetve olyan vállalkozást alapíthat, amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét[, és amelyben - kivéve ha törvény más feltételeket nem határoz meg - legalább többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezik. Ha a helyi önkormányzat többségi állami befolyással működő gazdálkodó szervezetben vesz részt, kisebbségi részesedés szerzése is lehetséges. Több helyi önkormányzat közös vállalkozása esetében elegendő, ha az önkormányzatok befolyása együttesen éri el a legalább többségi befolyást. A közvetlen és a közvetett módon fennálló befolyást egyaránt figyelembe kell venni. A közvetlen befolyásszerzés mértékének megállapítása során a Ptk. 685/B. §-a (1) bekezdésének a) pontja, a közvetett befolyásszerzés mértékének megállapítására pedig a Ptk. 685/B. §-ának (2)-(4) bekezdésében foglalt rendelkezések irányadóak]."
Indokolás: Lásd a T/1819/12/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/(2) Az Ötv. 80. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(3) A helyi önkormányzat vállalkozása a kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti. Az önkormányzat olyan vállalkozásban vehet részt, illetve olyan vállalkozást alapíthat, amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét[, és amelyben - kivéve ha törvény más feltételeket nem határoz meg - legalább többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezik]. Nem többségi irányítást biztosító részesedést csak önkormányzati rendeletben előírt módon és időre, valamint a rendeletben meghatározott körben szerezhet. Ha a helyi önkormányzat többségi állami befolyással működő gazdálkodó szervezetben vesz részt, kisebbségi részesedés szerzése is lehetséges. Több helyi önkormányzat közös vállalkozása esetében elegendő, ha az önkormányzatok befolyása együttesen éri el a legalább többségi befolyást. A közvetlen és a közvetett módon fennálló befolyást egyaránt figyelembe kell venni. A közvetlen befolyásszerzés mértékének megállapítása során a Ptk. 685/B. §-a (1) bekezdésének a) pontja, a közvetett befolyásszerzés mértékének megállapítására pedig a Ptk. 685/B. §-ának (2)-(4) bekezdésében foglalt rendelkezések irányadóak."
Indokolás: Lásd a T/1819/23. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"[(3) Az Ötv. 80.§-a a következő (4)-(5) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi (4) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:
"(4) A (3) bekezdésben meghatározott kivétellel a képviselő-testület engedélye kell az olyan tőkeszerkezet változáshoz, amelynek következtében a többségi irányítást biztosító befolyás megszűnik. A képviselő testület meghatározza azt is, hogy az így létrejövő kisebbségi részesedés mely időpontig, illetve milyen feltétel bekövetkeztéig tartható fenn.
(5) Az önkormányzat ilyen vállalkozására - ha e törvény eltérően nem rendelkezik - az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 95/A. §-ában foglalt rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell."]"
Indokolás: Lásd a T/1819/12/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"A közbeszerzésekről szóló 1995. évi XL. törvény (a továbbiakban: Kbt.) 1. §-a a következő j) és k) ponttal egészül ki:
(E törvény hatálya alá tartoznak a következő szervezeteknek a 2. § (1) bekezdése szerinti beszerzései:)"
"k) az ügyvédekről szóló 1998. évi XI. törvény hatálya alá tartozó tevékenységet folytató egyéni ügyvédtől, ügyvédi irodától vagy külföldi jogi tanácsadótól történő szolgáltatás beszerzése esetén az a), b) g) h) pontban írt szervezet köteles e törvény rendelkezéseit alkalmazni."
Megjegyzés: A Házszabály 94. § (3) bekezdésére tekintettel vizsgálandó a módosító javaslat házszabályszerűsége (ún. " túlterjeszkedés").
Az első helyen kijelölt, Alkotmányügyi bizottság döntése:
- a módosító javaslat nem házszabályszerű.
Indokolás: Lásd a T/1819/29. sz. módosító javaslat indokolását.
/(1) E törvény hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti:/
"b) a helyi önkormányzat[okról]i képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló [1990. évi LXV. törvénynek - a] 2000. évi XCVI. törvény 15.§-[ával]a [megállapított - 10.§ (1) bekezdésének m) pontja],"
Indokolás: Lásd a T/1819/38. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"(1) E törvény hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti:
a) az egyes közhatalmi feladatokat ellátó, valamint közvagyonnal gazdálkodó tisztségeket betöltő személyek összeférhetetlenségéről és vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségéről szóló 2001. évi CII. törvény 13.§-a,
[b) a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvénynek - a 2000. évi XCVI. törvény 15.§-ával megállapított - 10.§ (1) bekezdésének m) pontja,]
[c)] b) a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 9/A. §-a,
[d)] c) a Ptk. 59. §-ának (3) bekezdése."
Indokolás: Lásd a T/1819/21. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Mentelmi biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/(1) E törvény hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti:/
"e) A törvény hatályba lépésekor hatályát veszti a Polgári Törvénykönyv egyes rendelkezéseinek módosításáról szóló 1993. évi XCII. törvény 40. § (6) bekezdése,
f) Sportról szóló 2000. évi CXLV. törvény 52. § (2) bekezdése."
Indokolás: Lásd a T/1819/22/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"[(2) A Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 119. §-ában a "üzemi titok" szövegrész "üzleti titok" szövegrészre változik.]"
Indokolás: Lásd a T/1819/14. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"[(4) Az Ötv. - e törvény 24. §-ának (2) bekezdésével megállapított - 80. § (3) bekezdésében meghatározott, a befolyásszerzés mértékére vonatkozó követelmény nem irányadó azon gazdálkodó szervezetek esetében, amelyekben az önkormányzat részesedés-, illetve befolyásszerzése e törvény hatályba lépése előtt megtörtént.]"
Indokolás: Lásd a T/1819/12/3 . sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője az Önkormányzati bizottság ülésén egyetért, az Alkotmányügyi bizottság és a Gazdasági bizottság, valamint a Költségvetési bizottság ülésén nem ért egyet
"(4) Az Ötv. - e törvény [24.] 25. §-ának (2) bekezdésével megállapított - 80. § (3) bekezdésében meghatározott, a befolyásszerzés mértékére vonatkozó követelmény nem irányadó azon gazdálkodó szervezetek esetében, amelyekben az önkormányzat részesedés-, illetve befolyásszerzése e törvény hatályba lépése előtt megtörtént."
Indokolás: Lásd a T/1819/32. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője az Önkormányzati bizottság és a Gazdasági bizottság ülésén nem ért egyet, az Alkotmányügyi bizottság és a Költségvetési bizottság ülésén egyetért
"[(6) Az Ötv. - e törvény 25. § (4) bekezdésével megállapított - 88. § (1) bekezdés a) pontjának a közalapítvány alapítói jogai gyakorlásának átruházására vonatkozó korlátozását az e törvény hatályba lépését követően történő átruházás esetében kell alkalmazni.]"
Indokolás: Lásd a T/1819/12/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"(4) Minden közalapítvány alapítására jogosult szerv köteles az általa, 1994. január 1-je előtt alapított és a törvény hatályba lépésekor még alapítványi formában bejegyzett szervezetek közalapítvánnyá történő átalakítását 2003. december 31-ig kezdeményezni."
Indokolás: Lásd a T/1819/22/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Társadalmi szervezetek biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az érintett miniszterekkel egyetértésben, az adatvédelmi biztos véleményének figyelembe vételével rendeletben állapítsa meg az irányítása alá tartozó - állami feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó - szerv vagy személy tevékenységével kapcsolatos legfontosabb közérdekű adatok közzé -, illetve hozzáférhetővé tételének részletes szabályait, így különösen:
Indokolás: Lásd a T/1819/47/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért
Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya
Budapest, 2003. március 5.
Dr. Vastagh Pál s.k., bizottság elnöke |
|
Szászfalvi László s.k., |
Dr. Balsai István s.k., |
Puch László s.k., |
Varga Mihálys.k., |
Dr. Géczi József Alajos s.k., |
Dr. Bóka István s.k., |
Tállai András s.k., |
Fogarasiné Deák Valéria s.k., |