T/1819/60.
Az Országgyűlés
Alkotmány- és igazságügyi |
|
Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottságának |
Foglalkoztatási és munkaügyi |
Gazdasági |
Költségvetési és pénzügyi |
Mentelmi, összeférhetetlenségi és mandátumvizsgáló bizottságának |
Önkormányzati |
Számvevőszéki |
Társadalmi szervezetek |
k i e g é s z í t ő a j á n l á s a
a közpénzek felhasználásával, a köztulajdon használatának nyilvánosságával, átláthatóbbá tételével és ellenőrzésének bővítésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló T/1819. sz. törvényjavaslat
v i t á j á h o z
(Együtt kezelendő a T/1819/48. számú ajánlással!)
Tisztelt Országgyűlés!
Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - mint első helyen kijelölt bizottság -, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság), Gazdasági bizottsága, Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), Mentelmi, összeférhetetlenségi és mandátumvizsgáló bizottsága (továbbiakban: Mentelmi bizottság), Önkormányzati bizottsága, Számvevőszéki bizottsága, valamint Társadalmi szervezetek bizottsága megvitatta a közpénzek felhasználásával, a köztulajdon használatának nyilvánosságával, átláthatóbbá tételével és ellenőrzésének bővítésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló, T/1819. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1819/49-59. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.
Jauernik István képviselő a T/1819/35. számú módosító indítványát (T/1819/48. számú ajánlás 9. pont) visszavonta.
A Foglalkoztatási bizottság, a Mentelmi bizottság és Társadalmi szervezetek bizottsága álláspontja szerint nem érkezett a feladat körébe tartozó kapcsolódó módosító javaslat. Az Alkotmányügyi bizottság várhatóan 2003. március 24-én tart ülést.
I.
"(1) Az Állami Számvevőszékről szóló 1989. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: ÁSZ tv.) 2. §-a új (1) bekezdéssel egészül ki, ezért a bekezdések számozása értelemszerűen változik, valamint 2. §-ának (5)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) Ellenőrzési feladatainak az Állami Számvevőszék az e törvény III. fejezetében szabályozott módon tesz eleget."
Indokolás: Lásd a T/1819/53. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Számvevőszéki biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"(1) Az Állami Számvevőszékről szóló 1989. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: ÁSZ tv.) 2. §-ának (3) és (5)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(3) Az Állami Számvevőszék ellenőrzi az állami költségvetés szerkezeti rendjébe tartozó fejezetek, és az elkülönített állami pénzalapok működését, valamint a helyi önkormányzatok gazdálkodását."
Indokolás: Lásd a T/1819/52. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- a Számvevőszéki biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/(2) Az ÁSZ tv. 2. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:/
"(9) Az Állami Számvevőszék - a 2. § (5)-(6) bekezdése szerinti ellenőrzési feladataival összefüggésben - [vizsgálja] vizsgálhatja az államháztartás alrendszereiből finanszírozott beszerzéseket és az államháztartás alrendszereinek vagyonát érintő szerződéseket a megrendelőnél (vagyonkezelőnél), a megrendelő (vagyonkezelő) nevében vagy képviseletében eljáró természetes személynél és jogi személynél, valamint azoknál a szerződő feleknél, akik, illetve amelyek a szerződés teljesítéséért felelősek, továbbá [a szerződéses partnereknél, illetve] a szerződés teljesítésében közreműködő valamennyi gazdálkodó szervezetnél."
Indokolás: Lásd a T/1819/51. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- a Számvevőszéki biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"Az ÁSZ tv. a következő 22/A. §-sal egészül ki:
"22/A. § Az Állami Számvevőszék az ellenőrzés során a 2. § (9) bekezdésében megjelölt [szerződéses partnereknél] szerződő feleknél, továbbá a szerződés teljesítésében közreműködő gazdálkodó szervezetnél a 22. §-ban meghatározott intézkedéseket nem alkalmazhatja."
Indokolás: Lásd a T/1819/54. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Számvevőszéki biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Áht. a következő 95/A. §-al egészül ki:/
"(2) Az (1) bekezdés szerinti gazdálkodó szervezet esetében felügyelő bizottság létrehozása kötelező. A könyvvizsgáló szervezetre, illetve a könyvvizsgáló személyére az ügyvezetés a felügyelő bizottság egyetértésével tesz javaslatot a gazdálkodó szervezet legfőbb szervének. Az állam legalább többségi befolyása alatt álló gazdálkodó szervezet esetében, ha a jegyzett tőke a kettőszáz millió forintot meghaladja, a felügyelő bizottság elnökének személyére [az Állami Számvevőszék tesz javaslatot,] a gazdálkodó szervezet vezetőjének megkeresése alapján az állami tulajdonosi jog gyakorlója tesz javaslatot az Állami Számvevőszék véleményének figyelembevételével. A javaslattételre és a vélemény kialakítására lehetőség szerint hatvan napot kell biztosítani. Az [Állami Számvevőszék] állami tulajdonosi jog gyakorlójának jelölése alapján megválasztott személyt a tulajdonosok által jelölt tagként kell figyelembe venni, és tevékenységére, valamint visszahívására a munkavállalók által jelölt felügyelő bizottsági tagokra vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni."
Indokolás: Lásd a T/1819/57. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Előterjesztő képviselője a Költségvetési bizottság ülésén egyetért, az Alkotmányügyi és a Gazdasági bizottság ülésén nem ért egyet
/Az Áht. a következő 95/A. §-al egészül ki:/
"(2) Az (1) bekezdés szerinti gazdálkodó szervezet esetében felügyelő bizottság létrehozása kötelező. A könyvvizsgáló szervezetre, illetve a könyvvizsgáló személyére az ügyvezetés a felügyelő bizottság egyetértésével tesz javaslatot a gazdálkodó szervezet legfőbb szervének. Az állam legalább többségi befolyása alatt álló gazdálkodó szervezet esetében, ha a jegyzett tőke a kettőszáz millió forintot meghaladja, a felügyelő bizottság elnökének személyére [az Állami Számvevőszék tesz javaslatot,] a gazdálkodó szervezet vezetőjének megkeresése alapján az állami tulajdonosi jog gyakorlója tesz javaslatot az Állami Számvevőszék véleményének figyelembevételével. A javaslattételre és a vélemény kialakítására lehetőség szerint hatvan napot kell biztosítani. [Az Állami Számvevőszék jelölése alapján megválasztott személyt a tulajdonosok által jelölt tagként kell figyelembe venni, és tevékenységére, valamint visszahívására a munkavállalók által jelölt felügyelő bizottsági tagokra vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni. ]"
Indokolás: Lásd a T/1819/59. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal az Előterjesztő képviselője egyetért
/(3) A Ptk. 74/G. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:/
"(4) Közalapítvány alapítására jogosult szerv alapítványt csak közalapítványként hozhat létre. Közalapítvány csak olyan gazdálkodó szervezetben vehet részt, amelyben legalább többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezik, és amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulása mértékét. Többségi irányítást biztosító befolyása van annak, aki tagsági (részvényes) jogai vagy a gazdálkodó szervezet más tagjával (részvényesével) kötött megállapodás alapján a szavazatok több mint ötven százalékával rendelkezik. Közalapítvány által létrehozott gazdálkodó szervezet további gazdálkodó szervezetet nem alapíthat, [abban] és gazdálkodó szervezetben részesedést nem szerezhet."
Indokolás: Lásd a T/1819/50. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"(2) Az Ötv. 80. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi (4) bekezdés számozása (5) bekezdésre változik:
"(4) Az önkormányzat többségi befolyása alatt álló vállalkozásra - ha e törvény eltérően nem rendelkezik - az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 95/A. §-ában foglalt rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell."
Indokolás: Lásd a T/1819/55/3. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"[(2) Az Ötv. 80. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A helyi önkormányzat vállalkozása a kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti. Az önkormányzat olyan vállalkozásban vehet részt, illetve olyan vállalkozást alapíthat, amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét, és amelyben - kivéve ha törvény más feltételeket nem határoz meg - legalább többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezik. Ha a helyi önkormányzat többségi állami befolyással működő gazdálkodó szervezetben vesz részt, kisebbségi részesedés szerzése is lehetséges. Több helyi önkormányzat közös vállalkozása esetében elegendő, ha az önkormányzatok befolyása együttesen éri el a legalább többségi befolyást. A közvetlen és a közvetett módon fennálló befolyást egyaránt figyelembe kell venni. A közvetlen befolyásszerzés mértékének megállapítása során a Ptk. 685/B. §-a (1) bekezdésének a) pontja, a közvetett befolyásszerzés mértékének megállapítására pedig a Ptk. 685/B. §-ának (2)-(4) bekezdésében foglalt rendelkezések irányadóak."]"
Indokolás: Lásd a T/1819/55/1. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/(2) Az Ötv. 80. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/
"(3) A helyi önkormányzat vállalkozása a kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti. Az önkormányzat olyan vállalkozásban vehet részt, illetve olyan vállalkozást alapíthat, amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét [, és amelyben - kivéve ha törvény más feltételeket nem határoz meg - legalább többségi irányítást biztosító befolyással rendelkezik. Ha a helyi önkormányzat többségi állami befolyással működő gazdálkodó szervezetben vesz részt, kisebbségi részesedés szerzése is lehetséges. Több helyi önkormányzat közös vállalkozása esetében elegendő, ha az önkormányzatok befolyása együttesen éri el a legalább többségi befolyást. A közvetlen és a közvetett módon fennálló befolyást egyaránt figyelembe kell venni. A közvetlen befolyásszerzés mértékének megállapítása során a Ptk. 685/B. §-a (1) bekezdésének a) pontja, a közvetett befolyásszerzés mértékének megállapítására pedig a Ptk. 685/B. §-ának (2)-(4) bekezdésében foglalt rendelkezések irányadóak]. Ezen döntést, annak indokolásával együtt nyilvánosságra kell hozni."
Indokolás: Lásd a T/1819/49. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
"[(3) Az Ötv. 80.§-a a következő (4)-(5) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi (4) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:
"(4) A (3) bekezdésben meghatározott kivétellel a képviselő-testület engedélye kell az olyan tőkeszerkezet változáshoz, amelynek következtében a többségi irányítást biztosító befolyás megszűnik. A képviselő testület meghatározza azt is, hogy az így létrejövő kisebbségi részesedés mely időpontig, illetve milyen feltétel bekövetkeztéig tartható fenn.
(5) Az önkormányzat ilyen vállalkozására - ha e törvény eltérően nem rendelkezik - az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 95/A. §-ában foglalt rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell."]"
Indokolás: Lásd a T/1819/55/2. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"[(3) Az Ötv. 80.§-a a következő (4)-(5) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi (4) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:
"(4) A (3) bekezdésben meghatározott kivétellel a képviselő-testület engedélye kell az olyan tőkeszerkezet változáshoz, amelynek következtében a többségi irányítást biztosító befolyás megszűnik. A képviselő testület meghatározza azt is, hogy az így létrejövő kisebbségi részesedés mely időpontig, illetve milyen feltétel bekövetkeztéig tartható fenn.
(5) Az önkormányzat ilyen vállalkozására - ha e törvény eltérően nem rendelkezik - az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 95/A. §-ában foglalt rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell."]"
Indokolás: Lásd a T/1819/49. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"[(4) Az Ötv. - e törvény 24. §-ának (2) bekezdésével megállapított - 80. § (3) bekezdésében meghatározott, a befolyásszerzés mértékére vonatkozó követelmény nem irányadó azon gazdálkodó szervezetek esetében, amelyekben az önkormányzat részesedés-, illetve befolyásszerzése e törvény hatályba lépése előtt megtörtént.]"
Indokolás: Lásd a T/1819/55/4. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"(6) Az Ötv. - e törvény 25. § [(4)] (3) bekezdésével megállapított - 88. § (1) bekezdés a) pontjának a közalapítvány alapítói jogai gyakorlásának átruházására vonatkozó korlátozását az e törvény hatályba lépését követően történő átruházás esetében kell alkalmazni."
Indokolás: Lásd a T/1819/56. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Előterjesztő képviselője egyetért
"(3) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg az irányítása alá tartozó - állami feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó - szerv vagy személy tevékenységével kapcsolatos legfontosabb közérdekű adatok közzé-, illetve hozzáférhetővé tételének részletes eljárási szabályait, így különösen a közzététel formáját, módját, valamint a közzétételben közreműködők feladatait és kötelezettségeit;"
Megjegyzés: Az Alkotmányügyi bizottság állásfoglalása szerint a módosító javaslat elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők felének igen szavazata szükséges.
Indokolás: Lásd a T/1819/58. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslattal az Előterjesztő képviselője egyetért
II.
Az Alkotmányügyi bizottságnak a T/1819/48. számú ajánláshoz tett állásfoglalásai:
Pont |
Bizottság |
Előterjesztő |
6. |
egyharmada sem támogatja |
nem ért egyet |
7. |
támogatja |
egyetért |
49. |
egyharmada sem támogatja |
egyetért |
A Számvevőszéki bizottságnak a T/1819/48. számú ajánláshoz tett állásfoglalásai:
Pont |
Bizottság |
Előterjesztő |
5. |
egyharmada sem támogatja |
egyetért |
7. |
támogatja |
egyetért |
8. |
támogatja |
egyetért |
14. |
támogatja |
egyetért |
17. |
támogatja |
egyetért |
23. |
támogatja |
egyetért |
Az Emberi jogi bizottságnak a T/1819/48. számú ajánláshoz tett állásfoglalásai:
Pont |
Bizottság |
Előterjesztő |
5. |
támogatja |
egyetért |
6. |
támogatja |
egyetért |
8. |
támogatja |
egyetért |
14. |
támogatja |
egyetért |
23. |
támogatja |
egyetért |
30. |
támogatja |
egyetért |
34. |
támogatja |
egyetért |
41. |
támogatja |
egyetért |
49. |
támogatja |
egyetért |
Az Önkormányzati bizottságnak a T/1819/48. számú ajánláshoz tett állásfoglalásai:
Pont |
Bizottság |
Előterjesztő |
5. |
egyharmada sem támogatja |
egyetért |
6. |
egyharmada sem támogatja |
egyetért |
7. |
támogatja |
egyetért |
8. |
támogatja |
egyetért |
14. |
támogatja |
egyetért |
17. |
támogatja |
egyetért |
30. |
támogatja |
egyetért |
32. |
támogatja |
egyetért |
34. |
támogatja |
egyetért |
40. |
támogatja |
egyetért |
49. |
támogatja |
egyetért |
A Gazdasági bizottságnak a T/1819/48. számú ajánláshoz tett állásfoglalásai:
Pont |
Bizottság |
Előterjesztő |
5. |
támogatja |
egyetért |
6. |
nem támogatja |
nem ért egyet |
7. |
támogatja |
egyetért |
8. |
támogatja |
egyetért |
14. |
támogatja |
egyetért |
17. |
támogatja |
egyetért |
23. |
támogatja |
egyetért |
30. |
támogatja |
egyetért |
32. |
támogatja |
egyetért |
34. |
támogatja |
egyetért |
40. |
nem támogatja |
nem ért egyet |
41. |
támogatja |
egyetért |
49. |
nem támogatja |
nem ért egyet |
Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya
Budapest, 2003. március 19.
Dr. Vastagh Pál s.k., |
|
Szászfalvi László s.k., |
Dr. Balsai István s.k., |
Puch László s.k., |
Varga Mihály s.k., |
Dr. Géczi József Alajos s.k., |
Dr. Bóka István s.k., |
Tállai András s.k., |
Fogarasiné Deák Valéria s.k., |