T/1870/92.
Az Országgyűlés
Alkotmány- és igazságügyi
Bizottságának
a j á n l á s a
az agrárpiaci rendtartásról szóló T/1870/89. számú
egységes törvényjavaslat
z á r ó
v i t á j á h o z
(Együtt kezelendő a T/1870/89. egységes javaslattal)
Tisztelt Országgyűlés!
Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) megvitatta az agrárpiaci rendtartásról szóló T/1870/89. számon beterjesztett egységes javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/1870/90-91. számú zárószavazás előtti módosító javaslatokat
"(5) [a)] Szavazategyenlőség vagy vitás kérdés esetén a Bizottság elnöke dönt.
[b)] A [b] Bizottság döntését ellenző álláspontot írásban rögzíteni kell."
Indokolás: Lásd a T/1870/90. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
"Az (1) A miniszter a 21-27. §-okban szabályozott termékpályák [esetében] működtetéséről termékpályás szabályozás keretében rendelkezik."
Indokolás: Lásd a T/1870/91/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
"(1) A szőlő és bor termékpályán a termékpálya-szabályozásnak tartalmaznia kell a szeszesital-piac ellátását szolgáló lepárlási támogatás[a] és az export-visszatérítés eszközeit. A termékpályán piaci árinformációs rendszert kell működtetni."
Indokolás: Lásd a T/1870/91/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
"A dohány termékpályán a termékpálya-szabályozásnak tartalmaznia kell a kvótához és minőséghez kötött közvetlen termelői támogatást és a dohány termelői csoportok támogatását. [, valamint a] A termékpályán piaci árinformációs rendszert kell működtetni."
Indokolás: Lásd a T/1870/91/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
"(5) A (4) bekezdésben meghatározott szabály alól kivételt képez, ha a kereskedő vállalkozásának felszámolása vagy profilváltás miatt kerül sor az árukészlet kiárusítására, továbbá a valamilyen oknál fogva nem teljes értékű termék értékesítésére. Profilváltás esetén a kiárusítás tényére és kezdő időpontjára vonatkozóan a forgalmazónak bejelentési kötelezettsége van a minisztérium felé. A profilváltás keretében történő kiárusítás ideje a 15 naptári napot nem haladhatja meg.
(6) Az akit a (4) bekezdésben előírt feltételek fennállása hátrányosan érint, a termék lakossági célú kereskedelmi értékesítésétől számított 60 napon belül a megyei (fővárosi) földművelésügyi hivatalhoz (a továbbiakban: Hivatal) írásban fordulhat. A Hivatal az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény alapján hozott határozattal kötelezheti a feldolgozót, a viszonteladót, illetve a forgalmazót a szerződésben meghatározott számlázott átadási ár alatt értékesített termék teljes mennyiségére vonatkozóan a termék, szerződésben meghatározott, számlázott átadási ára és a termék lakossági célú kereskedelmi értékesítési ára közötti különbözet kétszeresének a 7. § (1) bekezdés c) pontjában megnevezett számlára történő befizetésére."
Indokolás: Lásd a T/1870/91/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
"(5) Ha a törvény alapján megvalósuló szabályozás a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény 11. §-ában foglalt tilalomba ütközik, akkor az agrárpiaci rendtartás keretén belül a miniszter biztosítja, hogy a korlátozás révén megvalósuló gazdasági előnyök haladják meg a versenyt korlátozó magatartásból adódó hátrányokat."
Indokolás: Lásd a T/1870/91/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
Budapest, 2003. március 10.
Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság
elnöke