K/2028/1.

Végh László úr

országgyűlési képviselő

Budapest

Tisztelt Képviselő Úr!

Az Országgyűlés Házszabálya 91.§-ának (2) bekezdésében foglaltak szerint hozzám intézett "Ki a felelős a Békés megyei szárnyvonalakon közlekedő vonat-járatok hirtelen megszüntetéséért?" című K/2028. számú írásbeli kérdésére a következő választ adom.

Mindenekelőtt egy félreértést szeretnék eloszlatni: a MÁV Rt. 2003. január 23-i döntése nem a mellékvonalakon közlekedő járatok megszüntetésére, hanem a Bz típusú motorkocsik átvizsgálására és átmeneti kivonására vonatkozott. Ezért nem megalapozottak Képviselő úr azon aggályai sem, amelyek további súlyos foglalkoztatási következményekről szólnak.

A mellékvonali vasúti közlekedésben meghatározó szerepet betöltő Bz motorkocsik közel 30 éves üzemeltetése során mindeddig egyetlen esetben, 2002. november 13-án következett be vonatként közlekedő jármű kisiklása tengelytörés miatt. (Egy másik esetben tolatási mozgás közben siklott ki egy motorkocsi.) Személyi sérülés szerencsére nem történt.

A baleset nyomán a MÁV speciális ultrahangos berendezésekkel megkezdte a motorkocsi-tengelyek ellenőrzését. Ennek során úgy jártak el, hogy a vizsgálat a járművek üzemeltetését és így a vonatforgalmat minél kisebb mértékben zavarja.

A vizsgálatok január 22-ig összesen 21 motorkocsi tengelyén mutattak ki repedést, ezért a balesetveszély elkerülése és a további ellenőrzés lehető leggyorsabban történő végrehajtása érdekében a MÁV vezetése indokoltan döntött úgy, hogy átmenetileg mindazokat a Bz motorkocsikat is kivonja a forgalomból, amelyek vizsgálatára eddig nem kerülhetett sor.

Mindenekelőtt biztonsági okokból volt elkerülhetetlen az azonnali leállítás. Ezért az utasok tájékoztatását és a Volán társaságokkal az egyeztetéseket csak a döntés meghozatalával egyidejűleg - január 22-én éjjel - tudta megkezdeni a részvénytársaság. Késedelem nélküli információk jutottak el a rádió útján és a vasútállomásokon az utazóközönséghez, míg a kisebb megállóhelyeken valóban csak néhány óra elteltével értesültek az utasok. A folyamatosan ismét üzembe helyezett motorkocsikkal és vonatpótló autóbuszok segítségével már január 25-én helyreállt a menetrend szerinti közlekedés minden érintett vonalon.

Folyamatosan sor kerül a repedt tengelyek cseréjére is. Ennek időtartamát a beszállítások ütemezése határozza meg. Várhatóan március végén kezdődhetnek meg nagyobb számban a javítások, ezt követően állhat vissza a megszokott motorkocsi forgalom és szüntethetők meg a vonatpótló-autóbuszok közlekedtetése.

Kérem Képviselő Urat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék.

Budapest, 2003. február " "

Üdvözlettel
dr. Csillag István