T/2052/58.

Az Országgyűlés

Foglalkoztatási és munkaügyi
bizottságának

Egészségügyi bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és
vallásügyi bizottságának

Európai Integrációs Ügyek
bizottságának

Önkormányzati bizottságának

a j á n l á s a

a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, valamint az ezzel összefüggő törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló T/2052. számú törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (a továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság) - első helyen kijelölt bizottságként -, az Egészségügyi bizottsága, az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottsága), valamint az Önkormányzati bizottsága megvitatta a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, valamint az ezzel összefüggő törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló, T/2052. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2052/6-57. számú módosító javaslatokat.

A törvényjavaslat 31. § (2) bekezdésének és az 55. §-ának és az ahhoz benyújtott módosító javaslatoknak az elfogadásához az Alkotmány 50. § (5) bekezdése értelmében a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának "igen" szavazata szükséges.

Az Európai Integrációs Ügyek bizottsága módosító javaslatokat nem tárgyalt.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.

    1. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 2. §-ában a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.) 17. § (1) bekezdése b/ pontjának a következő módosítását javasolják:
    2. "2. § Az Mt. 17. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

      [A Kormány az Országos Érdekegyeztető Tanács egyetértésével]

      b) dönt a kötelező legkisebb munkabér [144. §][,] és a munkaügyi ellenőrzésre [és a távmunkára] vonatkozó szabályozás tekintetében;"

      Indokolás: Lásd a T/2052/54. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    3. Filló Pál, Gúr Nándor és Simon Gábor képviselők a törvényjavaslat 2. §-ában az Mt. 17. § (1) bekezdése b/ pontjának a következő módosítását javasolják:
    4. "2. § Az Mt. 17. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

      [A Kormány az Országos Érdekegyeztető Tanács egyetértésével]

      b) dönt a kötelező legkisebb munkabérre [144. §], a munkaügyi ellenőrzésre és a távmunkára vonatkozó, kormányrendeletben történő szabályozás tekintetében;"

      Indokolás: Lásd a T/2052/10. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    5. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 3. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):
    6. "3. § [Az Mt. 28. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

      "28. § (1) A közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges a választott szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállaló kirendeléséhez, a tizenöt munkanapot elérő kiküldetéséhez, a 150. § (1) bekezdésén alapuló más munkáltatónál történő foglalkoztatásához, az átirányításához, ha ez a munkavállaló más munkahelyre való beosztásával jár, továbbá munkaviszonyának a munkáltató által rendes felmondással történő megszüntetéséhez. Az ilyen tisztségviselővel szemben alkalmazandó rendkívüli felmondás előtt előzetesen ki kell kérni a megfelelő szakszervezeti szerv véleményét, illetve a 109. § szerinti jogkövetkezmény alkalmazásáról, valamint a változó munkahelyre alkalmazott tisztségviselő más munkahelyre való beosztásáról a megfelelő szakszervezeti szervet előzetesen értesíteni kell."]"

      Indokolás: Lásd a T/2052/46. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    7. Fogarasiné Deák Valéria, Németh Erika és Lénárt László képviselők a törvényjavaslat 3. §-ában az Mt. 28. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    8. "3. § Az Mt. 28. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

      "28. § (1) A közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges a választott szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállalónak a munkáltató által kezdeményezett más munkahelyre való beosztásához - ideértve a kirendelés[éhez]t, a tizenöt munkanapot elérő kiküldetés[éhez]t, a 150. § (1) bekezdésén alapuló más munkáltatónál történő foglalkoztatás[ához]t, és a [az átirányításához, ha ez a munkavállaló más munkahelyre való beosztásával jár,] más munkahelyen történő munkavégzéssel járó átirányítást is -, továbbá munkaviszonyának a munkáltató által rendes felmondással történő megszüntetéséhez. Az ilyen tisztségviselővel szemben alkalmazandó rendkívüli felmondás előtt előzetesen ki kell kérni a megfelelő szakszervezeti szerv véleményét, illetve a 109. § szerinti jogkövetkezmény alkalmazásáról, valamint a változó munkahelyre alkalmazott tisztségviselő más munkahelyre való beosztásáról a megfelelő szakszervezeti szervet előzetesen értesíteni kell.""

      Indokolás: Lásd a T/2052/18. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    9. Török Zsolt, Németh Erika és Szabó Gyula képviselők a törvényjavaslat 3. §-ában az Mt. 28. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    10. "3. § Az Mt. 28. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

      "28. § (1) A közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges a választott szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállalónak a munkáltató által kezdeményezett más munkahelyre való beosztásához - ideértve a kirendelés[éhez]t, a kiküldetés[éhez]t [a tizenöt munkanapot elérő], a 150. § (1) bekezdésén alapuló más munkáltatónál történő foglalkoztatás[ához]t, és a [az átirányításához, ha ez a munkavállaló más munkahelyre való beosztásával jár,] más munkahelyen történő munkavégzéssel járó átirányítást is -, továbbá munkaviszonyának a munkáltató által rendes felmondással történő megszüntetéséhez. Az ilyen tisztségviselővel szemben alkalmazandó rendkívüli felmondás előtt előzetesen ki kell kérni a megfelelő szakszervezeti szerv véleményét, illetve a 109. § szerinti jogkövetkezmény alkalmazásáról, valamint a változó munkahelyre alkalmazott tisztségviselő más munkahelyre való beosztásáról a megfelelő szakszervezeti szervet előzetesen értesíteni kell.""

      Indokolás: Lásd a T/2052/19. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    11. Tóth Ferenc képviselő a törvényjavaslat 3. §-ában az Mt. 28. §-át új (2) bekezdéssel kiegészíteni és a hatályos Mt. 28. § (2) bekezdése helyébe (3) bekezdésként a következő rendelkezés felvételét javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):
    12. "(2) Az egyetértés meg nem adása nem minősülhet rendeltetésellenes joggyakorlásnak, valamint joggal való visszaélésnek különösen a munkavállalók érdekeit a munkáltatóval szemben képviselő választott szakszervezeti tisztségviselő esetében, illetve ha a szakszervezeti tisztségviselő a szakszervezet országos vagy egyéb, nem saját munkáltatónál működő testületében lát el tisztséget.

      (3) A szakszervezet az (1) bekezdés szerinti munkáltatói intézkedéssel kapcsolatos álláspontját a munkáltató tájékoztatásának átvételétől számított nyolc napon belül írásban közli. Ha a szakszervezet véleményét a fenti határidőn belül nem közli a munkáltatóval, úgy kell tekinteni, mintha a tervezett intézkedéssel egyetértene."

      Megjegyzés: A módosító javaslat elfogadása esetén az Mt. 28. §-ával kapcsolatos rendelkezéseket két bekezdésben célszerű szerkeszteni.

      Indokolás: Lásd a T/2052/22. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    13. Földesi Zoltán, Fogarasiné Deák Valéria és Szabó Gyula képviselők a törvényjavaslat 6. §-ában az Mt. 75/A. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolják:
    14. /Az Mt. a "II. fejezet A munkaviszony létesítése" címet követően a következő új 75/A. §-sal egészül ki:/

      "(3) A szerződés elnevezésétől függetlenül, a tényleges jogviszony alapján kell az abból származó jogokat gyakorolni, illetve a kötelezettségeket teljesíteni."

      Indokolás: Lásd a T/2052/21. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    15. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 7. §-ában az Mt. 76. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    16. "7. § Az Mt. 76. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

      "(2) A munkaszerződést írásba kell foglalni. [A munkaszerződés írásba foglalásáról a munkáltató köteles gondoskodni.] Az írásba foglalás elmulasztása miatt a munkaszerződés érvénytelenségére csak a munkavállaló - a munkába lépést követő harminc napon belül - hivatkozhat.""

      Indokolás: Lásd a T/2052/45. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    17. Farkas Imre és Jauernik István képviselők a törvényjavaslat 7. §-ában az Mt. 76. § (2) bekezdését a jelzett szövegrésszel kiegészíteni javasolják:
    18. "7. § Az Mt. 76. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

      "(2) A munkaszerződést a munkába lépés napjáig írásba kell foglalni. A munkaszerződés írásba foglalásáról a munkáltató köteles gondoskodni. Az írásba foglalás elmulasztása miatt a munkaszerződés érvénytelenségére csak a munkavállaló - a munkába lépést követő harminc napon belül - hivatkozhat.""

      Indokolás: Lásd a T/2052/37. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    19. Németh Erika, Török Zsolt és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 9. §-ában az Mt. 78/A. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés felvételét javasolják:
    20. /Az Mt. a következő új 78/A. §-sal egészül ki:/

      "(2) [Részmunkaidős foglalkoztatás esetén a munkaviszony alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni munkavállalói juttatás tekintetében legalább az időarányosság elve alkalmazható, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével összefügg.] A részmunkaidős foglalkoztatás tényét és a ledolgozandó munkaórák napi, vagy heti mértékét a munkaszerződésben rögzíteni kell."

      Indokolás: Lásd a T/2052/20. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    21. Filló Pál, Gúr Nándor és Simon Gábor képviselők a törvényjavaslat 9. §-ában az Mt. 78/A. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    22. /Az Mt. a következő új 78/A. §-sal egészül ki:/

      "(2) Részmunkaidős foglalkoztatás esetén a munkaviszony alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni munkavállalói juttatás tekintetében legalább az időarányosság elve alkalmaz[hat]andó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével összefügg."

      Indokolás: Lásd a T/2052/8. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    23. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 9. §-ában az Mt. 78/A. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    24. /Az Mt. a következő új 78/A. §-sal egészül ki:/

      "(2) Részmunkaidős foglalkoztatás esetén a munkaviszony alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni munkavállalói juttatás tekintetében legalább az időarányosság elv[e]ét kell alkalmaz[ható]ni, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével összefügg."

      Indokolás: Lásd a T/2052/31. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    25. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 9. §-ában az Mt. 78/A. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    26. /Az Mt. a következő új 78/A. §-sal egészül ki:/

      "(2) Részmunkaidős foglalkoztatás esetén a munkaviszony alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni munkavállalói juttatás tekintetében legalább az időarányosság elv[e]ét alkalmaz[ható]ni kell, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével összefügg."

      Indokolás: Lásd a T/2052/44. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    27. Németh Erika, Török Zsolt és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 9. §-ában az Mt. 78/A. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolják:
    28. /Az Mt. a következő új 78/A. §-sal egészül ki:/

      "(3) A részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállalókat mindazon jogok és juttatások megilletik, amelyeket e törvény a teljes munkaidőben dolgozók részére megállapít. Ha a jogosultság a munkaidő mértékével összefügg, a munkaviszony alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni munkavállalói juttatásokat legalább időarányosan kell megállapítani és teljesíteni."

      Indokolás: Lásd a T/2052/20. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    29. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 9. §-ában az Mt. 78/A. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
    30. /Az Mt. a következő új 78/A. §-sal egészül ki:/

      "(3) A részmunkaidős munkavállalókat a teljes munkaidős munkavállalókkal azonos jogok illetik meg - hacsak az eltérést objektív okok nem indokolják. Ennek keretében a munkáltatónak a részmunkaidős munkavállalók számára a teljes munkaidős munkavállalókkal azonos lehetőségeket kell biztosítani az oktatában, a szakmai képzésben és a továbbképzésekben való részvételre. Önmagában a részmunkaidős foglalkoztatás nem lehet ok a munkáltatónál szokásos előmenetelből való kizárásra vagy korlátozásra sem."

      Indokolás: Lásd a T/2052/26. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    31. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat a törvényjavaslat 9. §-ában az Mt. 78/A. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
    32. /Az Mt. a következő új 78/A. §-sal egészül ki:/

      "(3) A munkaszerződésnek részmunkaidőről teljes munkaidőre, illetve teljes munkaidőről részmunkaidőre történő módosításának, illetve a részmunkaidő mértékének növelésére vagy csökkentésére irányuló módosításnak a munkavállaló részéről történő elutasítása önmagában nem szolgálhat alapul a munkaviszony rendes felmondásal történő megszüntetéséhez."

      Indokolás: Lásd a T/2052/27. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    33. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat a törvényjavaslat 9. §-ában az Mt. 78/A. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
    34. /Az Mt. a következő új 78/A. §-sal egészül ki:/

      "(3) Az 50 munkavállalónál többet foglalkoztató munkáltató évenként köteles tájékoztatni a szakszervezetet a részmunkaidős foglalkoztatás alakulásáról (így különösen a részmunkaidőben foglalkoztatottak számáról, e foglalkoztatás választásának okairól, a részmunkaidőben alkalmazottak munkafeltételeiről, s az egyenlő bánásmód feltételeiről)."

      Indokolás: Lásd a T/2052/33. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    35. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 9. §-ában az Mt. 78/A. §-át új (3)-(4) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
    36. /Az Mt. a következő új 78/A. §-sal egészül ki:/

      "(3) Részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállaló: olyan munkavállaló, akinek a heti vagy a foglalkoztatási idő éves átlagában számított munkaideje kevesebb, mint a vele összehasonlítható, teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló munkaideje.

      (4) Összehasonlítható, teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló az olyan teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló, aki ugyanolyan munkakörben dolgozik, vagy a részmunkaidős munkavállaló munkakörének megfelelő munkát végez ugyanannál a munkáltatónál.

      Az összehasonlítható, teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló(k) esetében a munkáltató az összehasonlítás alapját képező egyéb szempontokat is - kollektív szerződés rendelkezése hiányában - előírhat (például szakmai gyakorlat, a munkáltatónál munkaviszonyban töltött idő stb.), amelyeket részmunkaidő alkalmazását megelőzően írásban közölni a részmunkaidős munkavállalóval."

      Indokolás: Lásd a T/2052/25. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    37. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 10. §-ában az Mt. 79. §-ának új (2) bekezdéssel történő kiegészítését és ezzel összefüggően a következő módosítását javasolja:
    38. /Az Mt. 79. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

      "79. § (1) A munkaviszony - eltérő megállapodás hiányában - határozatlan időtartamra jön létre.

      (2) Határozott idejű munkaszerződés csak a Munka Törvénykönyve 4. §-ában meghatározott keretek között létesíthető és nem irányulhat a munkavállaló jogos érdekeinek csorbítására.

      [(2)] (3) A határozott idejű munkaviszony időtartamát naptárilag, vagy más alkalmas módon kell meghatározni. Ha a felek a munkaviszony időtartamát nem naptárilag határozták meg, a munkáltató köteles tájékoztatni a munkavállalót a munkaviszony várható időtartamáról.

      [(3)] (4) Az [(1)-(2)] (1)-(3) bekezdés rendelkezésétől eltérően, ha a munkaviszony létesítéséhez hatósági engedély szükséges, a munkaviszony legfeljebb az engedélyben meghatározott időtartamra létesíthető.

      [(4)] (5) Határozott időre szóló munkaviszony azonos felek között akkor létesíthető ismételten, illetve akkor hosszabbítható meg, ha azt a munkáltató jogos érdeke indokolja és az nem a munkavállaló jogos érdekének csorbítását célozza. Az ennek megsértésével létesített illetve meghosszabbított munkaviszonyt határozatlan időtartamúnak kell tekinteni.

      [(5)] (6) A határozott időre szóló munkaviszony időtartama - ideértve a meghosszabbított és az előző határozott időre kötött munkaszerződés megszűnésétől számított hat hónapon belül létesített újabb határozott időtartamú munkaviszony tartamát is - az öt évet nem haladhatja meg. Ettől eltérően, a [(3)] (4) bekezdésben meghatározott esetben az engedély meghosszabbítása esetén az újabb határozott idejű munkaviszony időtartama - a korábban létesített munkaviszony időtartamával együtt - az öt évet meghaladhatja.

      [(6)] (7) A határozott idejű munkaviszony határozatlan idejűvé alakul, ha a munkavállaló az időtartam lejártát követően legalább egy munkanapot, közvetlen vezetője tudtával tovább dolgozik. A harmincnapos vagy ennél rövidebb időre létesített munkaviszony azonban csak annyi idővel hosszabbodik meg, amilyen időtartamra eredetileg létrehozták.

      [(7)] (8) A [(6)] (7) bekezdésben meghatározott szabályok nem vonatkoznak a választással keletkezett, illetve a hatósági engedélyhez kötött munkaviszonyra."

      Indokolás: Lásd a T/2052/29. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    39. Dr. Bóth János, Fogarasiné Deák Valéria és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 10. §-ában az Mt. 79. § (2) bekezdését a jelzett szövegrésszel kiegészíteni javasolják:
    40. /Az Mt. 79. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

       

      "(2) A határozott idejű munkaviszony időtartamát - a létesítés indokával összefüggésben - naptárilag, vagy más alkalmas módon kell meghatározni. Ha a felek a munkaviszony időtartamát nem naptárilag határozták meg, a munkáltató köteles tájékoztatni a munkavállalót a munkaviszony várható időtartamáról."

      Indokolás: Lásd a T/2052/17. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    41. A Foglalkoztatási bizottság a törvényjavaslat 10. §-ában az Mt. 79. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés felvételét javasolja:
    42. /Az Mt. 79. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

      "(4) [Határozott időre szóló munkaviszony azonos felek között akkor létesíthető ismételten, illetve akkor hosszabbítható meg, ha azt a munkáltató jogos érdeke indokolja és az nem a munkavállaló jogos érdekének csorbítását célozza. Az ennek megsértésével létesített illetve meghosszabbított munkaviszonyt határozatlan időtartamúnak kell tekinteni.] Határozatlan időtartamúnak kell tekinteni a munkaviszonyt, ha a határozott időtartamú munkaviszony azonos felek közötti ismételt létesítésére, illetve meghosszabítására az ahhoz fűződő munkáltatói jogos érdek fennállása nélkül kerül sor és a megállapodás megkötése a munkavállaló jogos érdekének csobítására irányul."

      Indokolás: Lásd a T/2052/57/1. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    43. Filló Pál, Gúr Nándor, Simon Gábor és dr. Kolber István képviselők a törvényjavaslat 10. §-ában az Mt. 79. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés felvételét javasolják:
    44. /Az Mt. 79. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

      "(4) [Határozott időre szóló munkaviszony azonos felek között akkor létesíthető ismételten, illetve akkor hosszabbítható meg, ha azt a munkáltató jogos érdeke indokolja és az nem a munkavállaló jogos érdekének csorbítását célozza. Az ennek megsértésével létesített illetve meghosszabbított munkaviszonyt határozatlan időtartamúnak kell tekinteni.] Határozatlan időtartamúnak kell tekinteni a munkaviszonyt, ha a határozott időtartamú munkaviszony azonos felek közötti ismételt létesítésére, illetve meghosszabítására az ahhoz fűződő munkáltatói jogos érdek fennállása nélkül kerül sor és a megállapodás megkötése a munkavállaló jogos érdekének csobítására vezet."

      Indokolás: Lásd a T/2052/14. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    45. Dr. Bóth János, Fogarasiné Deák Valéria és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 10. §-ában az Mt. 79. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    46. /Az Mt. 79. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

      "(4) Határozott időre szóló munkaviszony azonos felek között akkor létesíthető [ismételten], illetve akkor ismételhető vagy hosszabbítható meg, ha azt a munkáltató jogos érdeke indokolja és az nem a munkavállaló jogos érdekének csorbítását célozza. Az ennek megsértésével létesített illetve meghosszabbított munkaviszonyt határozatlan időtartamúnak kell tekinteni."

      Indokolás: Lásd a T/2052/17. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    47. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 10. §-ában az Mt. 79. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    48. /Az Mt. 79. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

      "(4) Határozott időre szóló munkaviszony azonos felek között akkor létesíthető ismételten, illetve akkor hosszabbítható meg, ha azt a munkáltató jogos érdeke indokolja és az nem eredményezi a munkavállaló jogos érdekének csorbítását [célozza]. Az ennek megsértésével létesített illetve meghosszabbított munkaviszonyt határozatlan időtartamúnak kell tekinteni."

      Indokolás: Lásd a T/2052/43. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    49. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 10. §-ában az Mt. 79. § (4) bekezdését a jelzett szövegrésszel kiegészíteni javasolja:
    50. /Az Mt. 79. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

      "(4) Határozott időre szóló munkaviszony azonos felek között akkor létesíthető ismételten, illetve akkor hosszabbítható meg, ha azt a munkáltató jogos gazdasági érdeke indokolja és az nem a munkavállaló jogos érdekének csorbítását célozza. Az ennek megsértésével létesített illetve meghosszabbított munkaviszonyt határozatlan időtartamúnak kell tekinteni."

      Indokolás: Lásd a T/2052/28. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    51. Dr. Bóth János, Fogarasiné Deák Valéria és Rózsa Endre képviselők a törvényjavaslat 10. §-ában az Mt. 79. §-át új (7) bekezdéssel kiegészíteni javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):
    52. /Az Mt. 79. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

      "(7) A bármely okból határozatlan idejűvé alakult munkaviszonyt az első határozott idejű munkaszerződés megkötésének időpontjától folyamatosnak kell elismerni valamennyi a munkaviszony időtartamával összefüggő jogosultság, kötelezettség illetve juttatás tekintetében."

      Indokolás: Lásd a T/2052/17. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    53. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 11. §-ában az Mt. 84/A. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolja:
    54. "11. § Az Mt. a következő új 84/A. §-sal egészül ki:

      "84/A. § (1) [Ha a munkavállaló

      a) a teljes vagy részmunkaidős foglalkoztatás, illetve

      b) a foglalkoztatás határozatlan időtartama

      vonatkozásában kezdeményezi a munkaszerződés módosítását, a munkáltató mérlegelési jogkörében eljárva - jogos érdekére, így különösen a munkaszervezés körülményeire, a gazdaságos működés és a munkakör betöltésének feltételeire tekintettel - dönt a módosításhoz történő hozzájárulásról. A munkáltató a döntéséről tizenöt napon belül írásban köteles a munkavállalót tájékoztatni.] Ha a munkáltatónál lehetőség nyílik teljes munkaidős munkakör betöltésére, a munkakör betöltésére a munkáltató új munkavállalót csak akkor alkalmazhat, ha nincs a munkáltatónál olyan részmunkaidős megfelelő munkavállaló, illetve foglalkoztatott, aki a munkakör betöltésére alkalmas és kéri a munkaszerződés módosítását. Ugyanezt az eljárást kell követni a teljes munkaidős munkavállalók esetében, ha részmunkaidős munkakör válik betölthetővé.

      (2) [A munkáltató a munkaszerződés-módosítás elősegítése érdekében köteles a helyben szokásos módon, megfelelő időben a munkavállalókat tájékoztatni azokról a munkakörökről, ahol az (1) bekezdés a)-b) pontjában meghatározottak szerinti munkaszerződés módosítására lehetőség van.] A munkáltató a betölthető teljes, illetve részmunkaidős munkakörökről azok megüresedésekor, illetve beölthetővé válásakor köteles a helyben szokásos módon a munkavállalókat tájékoztatni. A munkavállalók az üres részmunkaidős, illetve teljes munkaidős munkakör(ök) betöltésére irányuló munkaszerződés-módosítási kérelmüket a munkáltatói közléstől számított 15 napon belül írásban nyújthatják be a munkáltatóhoz.

      (3) A munkáltató a munkavállalót 15 napon belül köteles a döntéséről és annak indokairól írásban tájékoztatni. A munkavállaló kérése csak a munkáltató működésével összefüggő objektív okok alapján utasítható el.

      (4) Ha a részmunkaidős munkavállaló a részmunkaidős foglalkoztatás időtartamának felemelését kéri, a munkáltató - mérlegelési jogkörében eljárva - a munkáltató jogos gazdasági érdekére, így különösen a munkaszervezés körülményére, a gazdaságos működés és a részmunkaidő felemelésének feltételeire tekintettel - dönt a kérés teljesíthetőségéről. A munkáltató a döntéséről 15 napon belül írásban köteles tájékoztatni a munkavállalót.""

      Indokolás: Lásd a T/2052/24. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    55. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 11. §-ában az Mt. 84/A. §-ának a következő szerkezeti és tartalmi módosítását javasolja:
    56. "11. § Az Mt. a következő új 84/A. §-sal egészül ki:

      "84/A. § (1) Ha a munkavállaló

      [a)] a teljes vagy részmunkaidős foglalkoztatás[, illetve

      b) a foglalkoztatás határozatlan időtartama]

      vonatkozásában kezdeményezi a munkaszerződés módosítását, a munkáltató mérlegelési jogkörében eljárva - jogos érdekére, így különösen a munkaszervezés körülményeire, a gazdaságos működés és a munkakör betöltésének feltételeire tekintettel - dönt a módosításhoz történő hozzájárulásról. A munkáltató a döntéséről tizenöt napon belül írásban köteles a munkavállalót tájékoztatni.

      (2) A munkáltató a munkaszerződés-módosítás elősegítése érdekében köteles a helyben szokásos módon, megfelelő időben a munkavállalókat tájékoztatni azokról a munkakörökről, ahol az (1) bekezdés a)[-b)] pontjában meghatározottak szerinti munkaszerződés módosítására lehetőség van.

      (3) Ha a munkáltatónál lehetőség nyílik határozatlan idejű munkakör betöltésére, annak betöltésénél előnyben kell részesíteni azt a munkavállalót, aki (már legalább 3 hónapja) határozott idejű munkaszerződéssel áll alkalmazásban a munkáltatónál, ha a munkavállaló a munkakör betöltésére alkalmas és kéri a munkaszerződés módosítását.

      (4) A munkáltató a betölthető határozatlan idejű munkakörökről azok megüresedésekor, illetve betölthetővé válásakor köteles a határozott időre alkalmazott munkavállalókat tájékoztatni a helyben szokásos módon.

      (5) A határozott időre alkalmazott munkavállalók a közléstől számított 15 napon belül nyújthatják be a munkáltatóhoz a munkaszerződés időtartamának módosítására irányuló kérelmüket.

      (6) A munkáltató a munkavállalót 15 napon belül köteles a döntéséről és annak indokairól írásban tájékoztatni. A munkavállló kérelme csak a munkáltató működésével összefüggő objektív okok alapján utasítható el.

      (7) A munkáltató félévenként köteles a szakszervezet részére tájékoztatást nyújtani a határozott idejű foglalkoztatás alakulásáról a munkáltatónál."

      Megjegyzés: A módosító javaslat (2) bekezdésében a jelölés - figyelemmel az (1) bekezdés b/ pontjának elhagyására tett javaslatra - az alábbiak szerint pontosítandó lenne:

      "(2) A munkáltató a munkaszerződés-módosítás elősegítése érdekében köteles a helyben szokásos módon, megfelelő időben a munkavállalókat tájékoztatni azokról a munkakörökről, ahol az (1) bekezdésben [a)-b) pontjában] meghatározottak szerinti munkaszerződés módosítására lehetőség van."

      Indokolás: Lásd a T/2052/30. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    57. A Foglalkoztatási bizottság a törvényjavaslat 11. §-ában az Mt. 84/A. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    58. /Az Mt. a következő új 84/A. §-sal egészül ki:/

      "84/A. § (1) Ha a munkavállaló

      a) a teljes vagy részmunkaidős foglalkoztatás, illetve

      b) a foglalkoztatás határozatlan időtartama

      vonatkozásában kezdeményezi a munkaszerződés módosítását, a munkáltató mérlegelési jogkörében eljárva - jogos érdekére, így különösen a munkaszervezés körülményeire, a gazdaságos működés és a munkakör betöltésének feltételeire tekintettel - dönt a módosítás[hoz történő hozzájárulásról]ra vonatkozó ajánlat elfogadásáról. A munkáltató a döntéséről tizenöt napon belül írásban köteles a munkavállalót tájékoztatni."

      Indokolás: Lásd a T/2052/57/2. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    59. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 11. §-ában az Mt. 84/A. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    60. /Az Mt. a következő új 84/A. §-sal egészül ki:/

      "84/A. § (1) Ha a munkavállaló

      a) a teljes vagy részmunkaidős foglalkoztatás, illetve

      b) a foglalkoztatás határozatlan időtartama

      vonatkozásában kezdeményezi a munkaszerződés módosítását, a munkáltató mérlegelési jogkörében eljárva - jogos érdekére, így különösen a munkaszervezés körülményeire, a gazdaságos működés és a munkakör betöltésének feltételeire tekintettel - dönt a módosításhoz történő hozzájárulás[ról]ra vonatkozó ajánlat elfogadásáról. A munkáltató a döntéséről tizenöt napon belül írásban köteles a munkavállalót tájékoztatni."

      Indokolás: Lásd a T/2052/42. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    61. A Foglalkoztatási bizottság a törvényjavaslat 11. §-ában az Mt. 84/A. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    62. /Az Mt. a következő új 84/A. §-sal egészül ki:/

      "(2) A munkáltató [a munkaszerződés-módosítás] az (1) bekezdésben szerinti foglalkoztatás elősegítése érdekében köteles a helyben szokásos módon, megfelelő időben a munkavállalókat tájékoztatni azokról a munkakörökről, ahol az (1) bekezdés a)-b) pontjában meghatározottak szerinti munkaszerződés módosítására lehetőség van."

      Indokolás: Lásd a T/2052/57/3. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    63. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 11. §-ában az Mt. 84/A. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    64. /Az Mt. a következő új 84/A. §-sal egészül ki:/

      "(2) A munkáltató [a munkaszerződés-módosítás] az (1) bekezdésben foglaltak szerint javasolt foglalkoztatás elősegítése érdekében köteles a helyben szokásos módon, megfelelő időben a munkavállalókat tájékoztatni azokról a munkakörökről, ahol az (1) bekezdés a)-b) pontjában meghatározottak szerinti munkaszerződés módosítására lehetőség van."

      Indokolás: Lásd a T/2052/42. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    65. Dr. Juhászné Lévai Katalin, Vargáné Kerékgyártó Ildikó és dr. Bóth János képviselők a törvényjavaslat 12. §-ában az Mt. 85/A. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    66. /Az Mt. 85/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép, és egyidejűleg a következő új 85/B. §-sal egészül ki:/

      "(2) Jogutódlás esetén az annak időpontjában fennálló munkaviszony[ból] változatlan feltételekkel fennmarad és az abból származó jogok és kötelességek a jogutódlás időpontjában a jogelődről a jogutód munkáltatóra szállnak át."

      Indokolás: Lásd a T/2052/15. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    67. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 12. §-ában az Mt. 85/A. § (6) bekezdése felvezető mondatának a következő módosítását javasolják:
    68. /Az Mt. 85/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép, és egyidejűleg a következő új 85/B. §-sal egészül ki:/

      "(6) Az (5) bekezdésben előírt kezesi felelősség [alkalmazásának] feltétele, hogy "

      Indokolás: Lásd a T/2052/41. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    69. Földesi Zoltán, dr. Juhászné Lévai Katalin, és Török Zsolt képviselők a törvényjavaslat 12. §-ában az Mt. 85/B. § (1) bekezdése felvezető mondatának a következő módosítását javasolják:
    70. /Az Mt. 85/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép, és egyidejűleg a következő új 85/B. §-sal egészül ki:/

      "85/B. § (1) Jogutódlás esetén a jogelőd és a jogutód munkáltató - legkésőbb az átadást-átvételt [a jogutódlást] megelőzően [tizenöt] harminc nappal - köteles tájékoztatni a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezetet, szakszervezet hiányában az üzemi tanácsot, üzemi tanács hiányában a nem szervezett munkavállalók képviselőiből létrehozott bizottságot a jogutódlás"

      Indokolás: Lásd a T/2052/16. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    71. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 12. §-ában az Mt. 85/B. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    72. /Az Mt. 85/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép, és egyidejűleg a következő új 85/B. §-sal egészül ki:/

      "85/B. § (1) Jogutódlás esetén a jogelőd és a jogutód munkáltató - legkésőbb a jogutódlást megelőzően tizenöt nappal - köteles tájékoztatni [a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezetet, szakszervezet hiányában] az üzemi tanácsot, üzemi tanács hiányában a nem szervezett munkavállalók képviselőiből létrehozott bizottságot a jogutódlás

      a) időpontjáról vagy tervezett időpontjáról,

      b) okáról,

      c) a munkavállalókat érintő jogi, gazdasági és szociális következményeiről[,

      továbbá köteles konzultációt kezdeményezni a munkavállalókat érintő tervbe vett egyéb intézkedésekről]."

      T/2052/53.

      Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 37. pontjában szereplő módosító javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/2052/53. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    73. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 12. §-ában az Mt. 85/B. § (2) bekezdését a jelzett szövegrésszel kiegészíteni javasolják:
    74. /Az Mt. 85/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép, és egyidejűleg a következő új 85/B. §-sal egészül ki:/

      "(2) Köteles továbbá konzultációt kezdeményezni a munkavállalókat érintő tervbe vett egyéb intézkedésekről. A konzultációnak ki kell terjednie az intézkedések elveire, a hátrányos következmények elkerülésének módjára, illetve eszközére, továbbá e következmények enyhítését célzó eszközökre."

      T/2052/53.

      Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 36. pontjában szereplő módosító javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/2052/53. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    75. A Foglalkoztatási bizottság a törvényjavaslat 14. §-ában az Mt. 86/B. § (4) bekezdését a jelzett szövegrésszel kiegészíteni javasolja:
    76. /Az Mt. a következő új 86/B-86/D. §-sal egészül ki:/

      "(4) Ha a (2) bekezdésben meghatározott időpontban az átvevő munkáltató még nem került megalapításra, az átvevő munkáltató számára a (2)-(3) bekezdésben előírt kötelezettség teljesítése az átvevő munkáltató alapítóját, vagy az alapító képviseletében eljáró szervezetet terheli."

      Indokolás: Lásd a T/2052/57/4. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    77. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 14. §-ában az Mt. 86/B. § (4) bekezdését a jelzett szövegrésszel kiegészíteni javasolják:
    78. /Az Mt. a következő új 86/B-86/D. §-sal egészül ki:/

      "(4) Ha a (2) bekezdésben meghatározott időpontban az átvevő munkáltató még nem került megalapításra, az átvevő munkáltató számára a (2)-(3) bekezdésben előírt kötelezettség teljesítése az átvevő munkáltató alapítóját, vagy az általa kijelölt szervezetet terheli."

      Indokolás: Lásd a T/2052/51. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    79. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 14. §-ában az Mt. 86/B. § (6) bekezdését a jelzett szövegrésszel kiegészíteni javasolják:
    80. /Az Mt. a következő új 86/B-86/D. §-sal egészül ki:/

      "(6) Ha a munkavállaló az átvevő munkáltatónál történő további foglalkoztatásához nem járul hozzá, az átadó munkáltató az átadás napjával köteles írásban értesíteni a munkavállalót a munkaviszony (1) bekezdés szerinti megszűnéséről, valamint köteles a munkavállaló számára a 95. § (2)-(4) bekezdés alkalmazásával megállapított végkielégítést, valamint a 86/A. § szerinti járandóságot - határozott idejű jogviszony esetén a 88. § (2) bekezdésében meghatározott átlagkeresetet - megfizetni."

      Indokolás: Lásd a T/2052/50. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    81. Dr. Csáky András képviselő a törvényjavaslatot új 15. §-sal - az Mt. 92. §-át érintően - kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):
    82. "15. § Az Mt. 92. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:

      "92. § (1) A felmondási idő legalább harminc nap, az egy évet azonban nem haladhatja meg; ettől érvényesen eltérni nem lehet.

      (2) A felmondási idő gyermekgondozási díjról vagy gyermekgondozási támogatásról visszatérő szülő esetébn legalább kilencven nap.

      (3) A harmincnapos felmondási idő a munkáltatónál munkaviszonyban töltött

      a) három év után öt nappal,

      b) öt év után tizenöt nappal,

      c) nyolc év után húsz nappal,

      d) tíz év után huszonöt nappal,

      e) tizenöt év után harminc nappal,

      f) tizennyolc év után negyven nappal,

      g) húsz év után hatvan nappal

      meghosszabbodik.""

      Megjegyzés: A Házszabály 94. § (3) bekezdésére tekintettel vizsgálandó a módosító javaslat házszabályszerűsége (ún. "túlterjeszkedés"). A módosító javaslat indokolása kitér arra, hogy ez az indítvány a törvényjavaslat 13. §-ával való összefüggésére tekintettel házszabályszerű.

      Indokolás: Lásd a T/2052/6. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási bizottság - mint első helyen kijelölt

      bizottság - döntése szerint a módosító javaslat a

      Házszabály 94. § (3) bekezdésére tekintettel nem

      házszabályszerű.

    83. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 15. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):
    84. "15. § [Az Mt. 104. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

      "104. § (1) A munkavállaló a munkát a munkáltató utasítása szerint köteles ellátni."]"

      Indokolás: Lásd a T/2052/48. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    85. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 17. §-ában az Mt. 117/A. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    86. /Az Mt. 117/A. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

      "117/A. § (1) Kollektív szerződés

      a) a polgári repülésben hajózó, légiutas-kísérő, repülőgépes műszaki, továbbá a légi járműveket kiszolgáló berendezéseket kezelő és vezető,

      b) a belföldi és nemzetközi közúti személyszállítás és árufuvarozás körében forgalmi utazó,

      c) a menetrendszerű városi tömegközlekedésben a szállítást végző, és a zavartalan közlekedést biztosító,

      d) a nemzetközi vasúti személyszállítás, valamint a belföldi és nemzetközi vasúti árufuvarozás körében utazó, illetve a zavartalan közlekedést biztosító

      munkakörben foglalkoztatott munkavállaló tekintetében a napi munkaidő korlátozására [119. § (3) bekezdés], a munkaközi szünetre [122. §], a napi pihenőidőre [123. §], a heti pihenőnapra és pihenőidőre, illetve a vasárnapi, munkaszüneti napon történő munkavégzésre [124-125. §], valamint a rendkívüli munkavégzés éves mértékére [127. § (4) bekezdés] [munkavégzésre] [124-124/A. §] vonatkozó rendelkezésektől eltérhet, ezen túlmenően legfeljebb egy éves, illetve legfeljebb ötvenkét hetes munkaidőkeretet állapíthat meg."

      Indokolás: Lásd a T/2052/47. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    87. Molnár Albert képviselő a törvényjavaslatot új 20. §-sal - az Mt. 125. §-át érintően - kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):
    88. "20. § (1) Az Mt. 125. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

      "(1) Munkaszüneti napon - a 127. § (1) bekezdésének második mondatában meghatározott kivétellel - a munkavállaló csak a megszakítás nélküli munkarendben, vagy a rendeltetése folytán e napon is működő munkáltatónál, illetőleg ilyen munkakörben, továbbá külföldre irányuló szolgáltatást nyújtó munkáltatónak illetve munkakörben foglalkoztatható. Ettől érvényesen eltérni nem lehet."

      (2) Az Mt. 125. §-a a következő új (3)-(4) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (3)-(5) bekezdés számozása (4)-(6) bekezdésre változik:

      "(3) A munkáltató, illetve a munkakör akkor minősül külföldre irányuló szolgáltatást nyújtó munkáltatónak illetve munkakörnek, ha a tevékenység során nyújtott szolgáltatás túlnyomórészt külföldi illetőségű igénybevevők felé irányul és a szolgáltatás e napon történő rendszeres igénybevételére azért kerül sor, mert ez a nap a külföldi illetőségű igénybevevők tekintetében nem minősül munkaszüneti napnak.

      (4) Az (5) bekezdésben meghatározott munkaszüneti napok esetében amennyiben a munkavégzésre a (3) bekezdés rendelkezései alapján került sor a bérpótlék mértéke 250 százalék.""

      Megjegyzés: A Házszabály 94. § (3) bekezdésére tekintettel vizsgálandó a módosító javaslat házszabályszerűsége (ún. "túlterjeszkedés"). A módosító javaslat indokolása szerint az indítvány a törvényjavaslat más rendelkezéseivel való összefüggésére tekintettel házszabályszerű.

      Indokolás: Lásd a T/2052/56. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási bizottság - mint első helyen kijelölt

      bizottság - döntése szerint a módosító javaslat a

      Házszabály 94. § (3) bekezdésére tekintettel nem

      házszabályszerű.

    89. Tóth Gyula képviselő a törvényjavaslat 20. §-ában az Mt. 126. § (1) bekezdése d/ pontjának a következő módosítását javasolja:
    90. /Az Mt. 126. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

      126. § (1) Rendkívüli munkavégzésnek minősül/

      "d) készenlét alatt elrendelt munkavégzés esetén a munkára való értesítéstől a kiindulási helyre történő visszaérkezésig [munkahelyre érkezéstől a munkavégzés befejezéséig - ha a munkavállalónak több helyen kell munkát végeznie, az első munkavégzési helyre érkezéstől az utolsó munkavégzési helyen történő munkavégzés befejezéséig -] terjedő időtartam."

      Indokolás: Lásd a T/2052/38. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    91. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 22. §-ában az Mt. 129. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    92. /Az Mt. 129. §-ának rendelkezése, és az azt megelőző "Készenlét" alcím helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

      "129. § (1) A [munkáltató a] munkavállalót a munkáltató által meghatározott helyen és ideig történő rendelkezésre állásra (ügyelet), illetve az [munkavállaló] általa megjelölt - a munkavégzés helyére tekintettel elérhető - helyen töltendő készenlétre kötelezhet[i]ő, [ha arra]

      a) a társadalmi közszükségletet kielégítő alapvető szolgáltatás folyamatos biztosítása,

      b) baleset, elemi csapás vagy súlyos kár, továbbá az életet, egészséget, testi épséget fenyegető veszély megelőzése, illetőleg elhárítása, továbbá

      c) az alkalmazott technológia biztonságos, rendeltetésszerű alkalmazásának fenntartása

      érdekében [kerül sor]."

      Indokolás: Lásd a T/2052/55. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Egészségügyi biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    93. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 22. §-ában az Mt. 129. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    94. /Az Mt. 129. §-ának rendelkezése, és az azt megelőző "Készenlét" alcím helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

      "(2) Az ügyelet és a készenlét időtartama alatt a munkavállaló köteles gondoskodni a munkára képes állapotának megőrzéséről[, és a munkáltató utasítása alapján munkát végezni]."

      Indokolás: Lásd a T/2052/55. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Egészségügyi biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    95. Simon Gábor képviselő a törvényjavaslat 22. §-ában az Mt. 129. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    96. /Az Mt. 129. §-ának rendelkezése, és az azt megelőző "Készenlét" alcím helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

      "(4) A munkavállaló számára egy hónapban, illetve négyheti időszakban legfeljebb [százkilencvenkét] százhatvan óra készenlét rendelhető el. Munkaidőkeret alkalmazása esetén a készenlét havi, illetve négyheti mértékét a munkaidőkeret átlagában kell figyelembe venni."

      Indokolás: Lásd a T/2052/11. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Egészségügyi biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    97. Dr. Vojnik Mária és dr. Schvarcz Tibor képviselők a törvényjavaslat 22. §-ában az Mt. 129. §-át új (7) bekezdéssel kiegészíteni javasolják:
    98. /Az Mt. 129. §-ának rendelkezése, és az azt megelőző "Készenlét" alcím helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

      "(7) Az (1)-(6) bekezdés rendelkezéseit az egészségügyi tevékenységre vonatkozó külön törvényben meghatározott ügyeleti, készenléti feladatok ellátásában résztvevő munkavállaló esetében eltérő törvényi rendelkezés hiányában kell alkalmazni."

      Indokolás: Lásd a T/2052/23. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Egészségügyi biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    99. Bernáth Ildikó képviselő a törvényjavaslat 25. §-ában az Mt. 143. § (2) bekezdését a jelzett szövegrésszel kiegészíteni javasolja:
    100. /Az Mt. 143. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a következő új (3)-(5) bekezdéssel egészül ki és az eredeti (3) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:/

      "(2) A teljesítménykövetelményt a munkáltató olyan előzetes - objektív mérésen és számításon alapuló - eljárás alapján köteles meghatározni, amely kiterjed a követelmény rendes munkaidőben történő százszázalékos teljesíthetőségének vizsgálatára. A teljesítménykövetelést az átlagos munkafeltételek alapján kell megállapítani."

      Indokolás: Lásd a T/2052/32. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    101. Farkas Imre és Jauernik István képviselők a törvényjavaslat 25. §-ában az Mt. 143. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    102. /Az Mt. 143. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a következő új (3)-(5) bekezdéssel egészül ki és az eredeti (3) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:/

      "(2) A teljesítménykövetelményt a munkáltató olyan előzetes - objektív mérésen és számításon alapuló - eljárás alapján köteles meghatározni, amely kiterjed a követelmény [rendes] teljes munkaidőben történő százszázalékos teljesíthetőségének vizsgálatára."

      Indokolás: Lásd a T/2052/34. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    103. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 25. §-ában az Mt. 143. § (4) bekezdését a jelzett szövegrésszel kiegészíteni javasolják:
    104. /Az Mt. 143. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a következő új (3)-(5) bekezdéssel egészül ki és az eredeti (3) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:/

      "(4) A teljesítménykövetelményt és a teljesítménybér-tényezőket alkalmazásuk előtt írásban közölni kell a munkavállalóval. Írásbeli közlésnek minősül a tájékoztatás helyben szokásos módon történő közzététele."

      Indokolás: Lásd a T/2052/49. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    105. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 26. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):
    106. "26. § [Az Mt. 144. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

      "(2) A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalóra irányadó teljesítménybér-tényezőket úgy kell megállapítani, hogy a teljesítménykövetelmény százszázalékos teljesítése és a teljes munkaidő ledolgozása esetén a munkavállalónak járó munkabér legalább a kötelező legkisebb munkabér mértékét elérje; ettől érvényesen eltérni nem lehet."]"

      Indokolás: Lásd a T/2052/52. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    107. Filló Pál, Gúr Nándor és Simon Gábor képviselők a törvényjavaslat 31. § (1) bekezdése felvezető mondatának a következő módosítását javasolják:
    108. "31. § (1) E törvény - a (3)-[(4)](5) bekezdésben foglalt kivétellel - 2003. július 1-jén lép hatályba, és ezzel egyidejűleg hatályát veszti "

      T/2052/12/2.

      Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 56. pontjában szereplő módosító javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/2052/12/1. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    109. Gúr Nándor képviselő a törvényjavaslat 31. § (3) bekezdését a jelzett szövegrésszel kiegészíteni javasolja:
    110. "(3) E törvény 2. §-a, 22. §-a, 29. §-a és 45. §-a a kihirdetéssel egyidejűleg lép hatályba."

      Indokolás: Lásd a T/2052/9. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    111. Filló Pál, Gúr Nándor és Simon Gábor képviselők a törvényjavaslat 31. §-át új (4) bekezdéssel kiegészíteni javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):
    112. "(4) A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény e törvény 67. §-ával megállapított 7. §-ának (3)-(4) bekezdése, valamint 7. §-ának (6) bekezdése az e törvény kihirdetését követő hónap első napján lép hatályba."

      T/2052/12/1.

      Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 54. pontjában szereplő módosító javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/2052/12/2. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    113. Filló Pál, Gúr Nándor és Simon Gábor képviselők a törvényjavaslat 36. §-a felvezető mondatának a következő módosítását javasolják:
    114. "36. § [(1)] A Kjt. 16. §-a a következő új (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg az eredeti (3) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:"

      Indokolás: Lásd a T/2052/13/1. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    115. Filló Pál, Gúr Nándor és Simon Gábor képviselők a törvényjavaslat 43. §-a felvezető mondatának a következő módosítását javasolják:
    116. "43. § (1) A Kjt. 59. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:"

      Indokolás: Lásd a T/2052/13/2. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    117. Filló Pál, Gúr Nándor és Simon Gábor képviselők a törvényjavaslat 47. §-a felvezető mondatának a következő módosítását javasolják:
    118. "47. § [(1)] A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) 11. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:"

      Indokolás: Lásd a T/2052/13/3. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    119. Filló Pál, Gúr Nándor és Simon Gábor képviselők a törvényjavaslat 55. § (1) bekezdésében a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvény (a továbbiakban: Bjt.) 129. §-ának a következő módosítását javasolják:
    120. "55. § (1) A bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvény (a továbbiakban: Bjt.) 129. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

      "129. § A bírák szolgálati viszonyára az e törvényben nem szabályozott kérdésekben a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény 3. §-ának (1)-(4) bekezdését, 4. §-át, 5. §-át, 6-12. §-át, 15. §-át, 18-19/A. §-át, 21-28. §-át, 74. §-át, 76. §-ának (6)-(8) bekezdését, 76/B. §-ának (1)-(2) bekezdését, 78/A. §-át, 79. § (2) bekezdését, 84/A. § (1) bekezdés a) pontját és (2)[-(3)] bekezdését, 85. §-át, 90. §-ának (1)-(4) bekezdését, 93. § (3) bekezdését, 97-98. §-ait, 107. §-át, 122. §-át, 123. §-ának (1) bekezdését, 125. §-át, 130. §-ának (2) bekezdését, 132. §-ának (2) bekezdését, 133. §-át, 134. §-át, 135-140/A. §-át, 142/A. §-át, 151. §-ának (2) és (4) bekezdését, 151/A. §-ának (1)-(2) és (5)-(6) bekezdését, 152. §-át, 153. §-ának (1) bekezdését, 154. §-ának (1) bekezdése első és harmadik mondatát, 155-157. §-át, 158. §-ának (1) bekezdése első mondatát és (2)-(3) bekezdését, 159-164. §-át, 202. § (2) bekezdését megfelelően alkalmazni kell.""

      T2052/13/5.

      Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 61. pontjában szereplő módosító javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/2052/13/4. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    121. Filló Pál, Gúr Nándor és Simon Gábor képviselők a törvényjavaslat 56. § (1) bekezdésében az igazságügyi alkalmazottak szolgálati viszonyáról szóló 1997. LXVIII. törvény (a továbbiakban: Iasz.) 124. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    122. /Az igazságügyi alkalmazottak szolgálati viszonyáról szóló 1997. LXVIII. törvény (a továbbiakban: Iasz.) 124. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

      "124. § (1) Az e törvényben nem szabályozott kérdésekben a szolgálati viszonyra az Mt. 3. §-ának (2)-(4) bekezdéseit, 4. §-ának (2)-(3) bekezdéseit, 5-6. §-ait, 7. §-ának (1)-(5) bekezdéseit, 8-9. §-ait, 10. §-ának (1)-(3) bekezdéseit, 11-15. §-ait, 18-19/A. §-ait, 21-28. §-ait, 74. §-át, 75. §-ának (1) bekezdését, 76. §-ának (6)-(8) bekezdéseit, 76/B. §-át, 78/A §-át, 79. § (2) bekezdését, 84. §-át, 84/A. § (1) bekezdés a) pontját és (2)[-(3)] bekezdését, 85. §-át, 87/A. §-át, 89. §-ának (7) bekezdését, 90. §-ának (3)-(4) bekezdéseit, 93. §-ának (4) bekezdését, 107. §-át, 116. §-át, 117. §-ának (1) bekezdését, 117/B. §-ának (2) bekezdését, (3) bekezdése a) pontját és (5) bekezdését, 118. §-ának (2) bekezdését, 118/A. §-ának (4)-(5) bekezdéseit, 119. §-át, 120. §-át, 121. §-át, 125. §-át, 129. §-át, 130. §-ának (2) bekezdését, 132. §-ának (2)-(3) bekezdéseit, 133. §-át, 135-136. §-ait, 137-140/A. §-ait, 142/A. §-át, 144. §-ának (1) bekezdését, 150. §-ának (2) bekezdését, 151. §-át, 151/A. §-ának (1)-(2), (4)-(6) bekezdéseit, 152. §-ának (1)-(9) bekezdéseit, 153. §-ának (1) bekezdését, 155-164. §-ait, 202. § (2) bekezdését megfelelően alkalmazni kell."

      T2052/13/4.

      Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 60. pontjában szereplő módosító javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/2052/13/5. számú módosító javaslat indokolását.

       

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    123. Filló Pál, Gúr Nándor és Simon Gábor képviselők a törvényjavaslat 59. §-ában a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény (a továbbiakban: Vkt.) 44/D. §-át új (2) bekezdéssel kiegészíteni javasolják (a javaslat elfogadása esetén a 44/D. § eredeti szövege (1) bekezdés számozást kap):
    124. "(2) Külön jogszabályban meghatározott hatóság jogosult ellenőrizni a tengeri kereskedelmi hajókon a munkarendre, a munkavállaló munkaidő-beosztására, valamint a munkaidejére és pihenőidejére irányadó szabályok megtartását. A hatóság az ellenőrzés során feltárt szabálytalanság megszüntetése érdekében a kikötő elhagyását megtilthatja."

      Indokolás: Lásd a T/2052/7. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért.

    125. Farkas Imre és Jauernik István képviselők a törvényjavaslat 63. §-ában a munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Met.) 1. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    126. /A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Met.) 1. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

      "(5) A felügyelő a tényállás alapján jogosult [- az ellenőrzés megkezdésekor fennálló -] a foglalkoztató és a részére munkát végző személy közötti, illetve a munkavállalónak munkavégzés céljából történő átengedése alapjául szolgáló jogviszony, valamint a tényleges foglalkoztatás alapján létrejött kapcsolat minősítésére. Ehhez a foglalkoztatónak rendelkezésre kell bocsátania mindazokat a bizonyítékokat, amelyek alapján megállapítható, hogy a részére végzett munka a (4) bekezdés szerinti jogviszonyok alapján, vagy ellenérték nélkül történt."

       

      Indokolás: Lásd a T/2052/35. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    127. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 64. § (2) bekezdésében a Met. 3. § (1) bekezdése o/ pontjának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerűen változik):
    128. /A Met. 3. §-ának (1) bekezdése a következő új [o)-]p) ponttal egészül ki:

      [A munkaügyi ellenőrzés kiterjed:]/

      "[o) a teljesítménykövetelmény megállapítása tekintetében az előzetes foglalkoztatói eljárás lefolytatásának tényére, valamint a teljesítménykövetelmény és a teljesítménybér-tényezők alkalmazása előtti közlésére vonatkozó szabályok,]"

      /[megtartására.]/

      Indokolás: Lásd a T/2052/39. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    129. Dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők a törvényjavaslat 66. § az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):
    130. "66. § [A Met. 6. §-ának (1) bekezdése a következő új h) ponttal egészül ki:

      [A felügyelő az ellenőrzés során tapasztalt szabálytalanságok megszüntetése érdekében:]

      "h) az 1. § (5) bekezdése alapján eljárva megállapítja a foglalkoztatásra irányuló jogviszonynak a munkába lépés napjától történő fennállását és kötelezi a foglalkoztatót a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyra vonatkozó szabályok betartására."]"

      Indokolás: Lásd a T/2052/40. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. nem támogatja.

      - az Önkormányzati biz. nem támogatja.

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

    131. Farkas Imre és Jauernik István képviselők a törvényjavaslat 66. §-ában a Met. 6. § (1) bekezdését - a b/ pont helyébe lépő rendelkezéssel - kiegészíteni javasolják:

"66. § A Met. 6. §-ának (1) bekezdésének b/ pontja az alábbiak szerint módosul és a következő új h) ponttal egészül ki:

[A felügyelő az ellenőrzés során tapasztalt szabálytalanságok megszüntetése érdekében:]

"b/ kötelezi a foglalkoztató a szabálytalanság meghatározott időn belül történő megszüntetésére,"

"h) az 1. § (5) bekezdése alapján eljárva megállapítja a foglalkoztatásra irányuló jogviszonynak a munkába lépés napjától történő fennállását és kötelezi a foglalkoztatót a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyra vonatkozó szabályok betartására.""

Megjegyzés: A felvezető szöveg következő pontosítása célszerű:

"66. § A Met. 6. §-ának (1) bekezdése b/ pontjának helyébe a következő rendelkezés lép és [a következő] egyidejűleg új h) ponttal egészül ki:"

 

Indokolás: Lásd a T/2052/36. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. március 5.

Dr. Balsai István s.k.,
a Foglalkoztatási bizottság elnöke

Dr. Vojnik Mária s.k.,
az Egészségügyi bizottság elnöke

Szászfalvi László s.k.,
az Emberi jogi bizottság elnöke

Dr. Szent-Iványi István s.k.,
az Európai Integrációs Ügyek bizottságának elnöke

Dr. Bóka István s.k.,
az Önkormányzati bizottság elnöke