T/2052/64.
Az Országgyűlés
Foglalkoztatási és munkaügyi |
Egészségügyi bizottságának |
|
Emberi jogi, kisebbségi és |
Európai integrációs ügyek |
|
Önkormányzati bizottságának |
k i e g é s z í t ő a j á n l á s a
a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, valamint az ezzel összefüggő törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló T/2052. számú törvényjavaslat
vitájához
(Együtt kezelendő a T/2052/58. sz. ajánlással)
Tisztelt Országgyűlés!
Az Országgyűlés Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (a továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság) - első helyen kijelölt bizottságként -, az Egészségügyi bizottsága, az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottsága), az Európai integrációs ügyek bizottsága valamint az Önkormányzati bizottsága megvitatta a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, valamint az ezzel összefüggő törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló, T/2052. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2052/59-63. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.
A törvényjavaslat 31. § (2) bekezdésének és az 55. §-ának és az ahhoz benyújtott módosító javaslatoknak az elfogadásához az Alkotmány 50. § (5) bekezdése értelmében a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának "igen" szavazata szükséges.
Az Európai integrációs ügyek bizottsága kapcsolódó módosító javaslatokat nem tárgyalt.
Dr. Schvarcz Tibor képviselő a T/2052/59. sz. módosító indítványát az Egészségügyi biz. ülésén visszavonta.
I.
/17. § Az Mt. 117/A. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/
"117/A. § (1) Kollektív szerződés
a) a polgári repülésben hajózó, légiutas-kísérő, repülőgépes műszaki, továbbá a légi járműveket kiszolgáló berendezéseket kezelő és vezető,
b) a belföldi és nemzetközi közúti személyszállítás és árufuvarozás körében forgalmi utazó,
c) a menetrendszerű városi tömegközlekedésben a szállítást végző, és a zavartalan közlekedést biztosító,
d) a nemzetközi vasúti személyszállítás, valamint a belföldi és nemzetközi vasúti árufuvarozás körében utazó, illetve a zavartalan közlekedést biztosító
munkakörben foglalkoztatott munkavállaló tekintetében a munkaközi szünetre [122. §], a napi pihenőidőre [123. §], a heti pihenőnapra, illetve [és] pihenőidőre, [illetve] a vasárnapi és a munkaszüneti napon történő munkavégzésre [124-125. §], valamint a rendkívüli munkavégzés éves mértékére [127. § (4) bekezdés] [munkavégzésre [124-124/A. §]] vonatkozó rendelkezésektől eltérhet, ezen túlmenően legfeljebb egy éves, illetve legfeljebb ötvenkét hetes munkaidőkeretet állapíthat meg."
Indokolás: Lásd a T/2052/63/1. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Mt. 117/A. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/
"117/A. § (1) Kollektív szerződés
a) a polgári repülésben hajózó, légiutas-kísérő, repülőgépes műszaki, továbbá a légi járműveket kiszolgáló berendezéseket kezelő és vezető,
b) a belföldi és nemzetközi közúti személyszállítás és árufuvarozás körében forgalmi utazó,
c) a menetrendszerű városi tömegközlekedésben a szállítást végző, és a zavartalan közlekedést biztosító,
d) a nemzetközi vasúti személyszállítás, valamint a belföldi és nemzetközi vasúti árufuvarozás körében utazó, illetve a zavartalan közlekedést biztosító
munkakörben foglalkoztatott munkavállaló tekintetében a napi munkaidő korlátozására [119. § (3) bekezdés], a munkaközi szünetre [122. §], a napi pihenőidőre [123. §], a heti pihenőnapra, illetve [és] pihenőidőre, [illetve] a vasárnapi és a munkaszüneti napon történő munkavégzésre [124-125. §], valamint a rendkívüli munkavégzés éves mértékére [127. § (4) bekezdés] [munkavégzésre [124-124/A. §]] vonatkozó rendelkezésektől eltérhet, ezen túlmenően legfeljebb egy éves, illetve legfeljebb ötvenkét hetes munkaidőkeretet állapíthat meg."
Indokolás: Lásd a T/2052/60. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/22. § Az Mt. 129. §-ának rendelkezése, és az azt megelőző "Készenlét" alcím helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"Ügyelet és készenlét/
"(4) A munkavállaló számára egy hónapban, illetve négyheti időszakban - kollektív szerződés eltérő rendelkezése hiányában - legfeljebb [százkilencvenkét] százhatvannyolc óra készenlét rendelhető el. Munkaidőkeret alkalmazása esetén a készenlét havi, illetve négyheti mértékét a munkaidőkeret átlagában kell figyelembe venni."
Indokolás: Lásd a T/2052/62. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője nem foglalt állást
/22. § Az Mt. 129. §-ának rendelkezése, és az azt megelőző "Készenlét" alcím helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"Ügyelet és készenlét/
"(7) Az ügyelet, készenlét (1)-(6) bekezdésben foglalt szabályaitól az egészségügyi tevékenységet folytató munkavállalók esetében az ágazatra vonatkozó külön törvény eltérően rendelkezhet."
Indokolás: Lásd a T/2052/63/2. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
A T/2052/59. sz. módosító indítvány az Egészségügyi bizottság ülésén VISSZAVONVA!
"31. § (1) E törvény - a (3)-[(4)](5) bekezdésben foglalt kivétellel - 2003. július 1-jén lép hatályba, és ezzel egyidejűleg hatályát veszti "
T/2052/63/4. sz.
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás következő pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/2052/63/3. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
"(4) A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény e törvény 67. §-ával megállapított 7. §-ának (3)-(4) bekezdése, valamint 7. §-ának (6) bekezdése 2003. június 1-jén lép hatályba."
Indokolás: Lásd a T/2052/63/4. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
/59. § A Vkt. 42-44. §-a, valamint az azt megelőző "AZ ÚSZÓLÉTESÍTMÉNY SZEMÉLYZETÉNEK SZOLGÁLATI IDEJE" cím helyébe a következő rendelkezések lépnek, és egyidejűleg a következő 44/A-44/D. §-sal egészül ki:
"AZ ÚSZÓLÉTESÍTMÉNY SZEMÉLYZETÉNEK MUNKAIDEJE/
"43. § (1) A belvízi személyszállítási és árufuvarozási tevékenységet végző úszólétesítmény, valamint a tengeri kereskedelmi és tengeri halászhajó személyzete tekintetében kollektív szerződés az Mt. munkaközi szünetre, a napi pihenőidőre, a heti pihenőnapra, illetve [és] pihenőidőre, [illetve] a vasárnapi és a munkaszüneti napon történő munkavégzésre, valamint a rendkívüli munkavégzés éves mértékére vonatkozó rendelkezéseitől eltérhet, ezen túlmenően legfeljebb egy éves vagy legfeljebb ötvenkét heti munkaidőkeretet állapíthat meg."
Indokolás: Lásd a T/2052/63/5. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
/59. § A Vkt. 42-44. §-a, valamint az azt megelőző "AZ ÚSZÓLÉTESÍTMÉNY SZEMÉLYZETÉNEK SZOLGÁLATI IDEJE" cím helyébe a következő rendelkezések lépnek, és egyidejűleg a következő 44/A-44/D. §-sal egészül ki:
"AZ ÚSZÓLÉTESÍTMÉNY SZEMÉLYZETÉNEK MUNKAIDEJE/
"44/D. § (1) Az [tengeri nagyhajók] úszólétesítmények személyzetének munkaidejét szabályozó jogszabályokat és kollektív szerződést a személyzet részére könnyen megközelíthető helyen elérhetővé kell tenni.["]
(2) Külön jogszabályban meghatározott hajózási hatóság jogosult ellenőrizni az úszólétesítményeken a munkarendre, a munkavállaló munkaidő-beosztására, valamint a munkaidejére és pihenőidejére vonatkozó szabályok megtartását. A hajózási hatóság az ellenőrzés során feltárt szabálytalanság megszüntetése érdekében az úszólétesítmény üzemeltetését megtilthatja."
Indokolás: Lásd a T/2052/61. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja
- Az Előterjesztő képviselője egyetért
II.
Az Önkormányzati bizottság 2003. március 18-án megtárgyalta a T/2052/58. sz. ajánlásban szereplő módosító javaslatok következő pontjait, és azokról az alábbiak szerint foglalt állást:
pont |
Bizottság |
Előterjesztő |
21. |
támogatja |
egyetért |
29. |
támogatja |
egyetért |
31. |
támogatja |
egyetért |
38. |
támogatja |
egyetért |
Az Emberi jogi bizottság 2003. március 18-án megtárgyalta a T/2052/58. sz. ajánlásban szereplő módosító javaslatok következő pontjait, és azokról az alábbiak szerint foglalt állást:
pont |
Bizottság |
Előterjesztő |
21. |
nem támogatja |
egyetért |
29. |
nem támogatja |
egyetért |
31. |
nem támogatja |
egyetért |
38. |
nem támogatja |
egyetért |
Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya
Budapest, 2003. március 19.
Dr. Balsai István s.k., |
Dr. Vojnik Mária s.k., |
|
Szászfalvi László s.k., |
Dr. Szent-Iványi István s.k., |
|
Dr. Bóka István s.k., |