T/2052/64.

Az Országgyűlés

Foglalkoztatási és munkaügyi
bizottságának

Egészségügyi bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és
vallásügyi bizottságának

Európai integrációs ügyek
bizottságának

Önkormányzati bizottságának

k i e g é s z í t ő a j á n l á s a

a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, valamint az ezzel összefüggő törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló T/2052. számú törvényjavaslat

vitájához

(Együtt kezelendő a T/2052/58. sz. ajánlással)

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (a továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság) - első helyen kijelölt bizottságként -, az Egészségügyi bizottsága, az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottsága), az Európai integrációs ügyek bizottsága valamint az Önkormányzati bizottsága megvitatta a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, valamint az ezzel összefüggő törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló, T/2052. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2052/59-63. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.

A törvényjavaslat 31. § (2) bekezdésének és az 55. §-ának és az ahhoz benyújtott módosító javaslatoknak az elfogadásához az Alkotmány 50. § (5) bekezdése értelmében a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának "igen" szavazata szükséges.

Az Európai integrációs ügyek bizottsága kapcsolódó módosító javaslatokat nem tárgyalt.

Dr. Schvarcz Tibor képviselő a T/2052/59. sz. módosító indítványát az Egészségügyi biz. ülésén visszavonta.

I.

    1. A Foglalkoztatási bizottság - a törvényjavaslat 17. §-ában az Mt. 117/A. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    2. /17. § Az Mt. 117/A. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

      "117/A. § (1) Kollektív szerződés

      a) a polgári repülésben hajózó, légiutas-kísérő, repülőgépes műszaki, továbbá a légi járműveket kiszolgáló berendezéseket kezelő és vezető,

      b) a belföldi és nemzetközi közúti személyszállítás és árufuvarozás körében forgalmi utazó,

      c) a menetrendszerű városi tömegközlekedésben a szállítást végző, és a zavartalan közlekedést biztosító,

      d) a nemzetközi vasúti személyszállítás, valamint a belföldi és nemzetközi vasúti árufuvarozás körében utazó, illetve a zavartalan közlekedést biztosító

      munkakörben foglalkoztatott munkavállaló tekintetében a munkaközi szünetre [122. §], a napi pihenőidőre [123. §], a heti pihenőnapra, illetve [és] pihenőidőre, [illetve] a vasárnapi és a munkaszüneti napon történő munkavégzésre [124-125. §], valamint a rendkívüli munkavégzés éves mértékére [127. § (4) bekezdés] [munkavégzésre [124-124/A. §]] vonatkozó rendelkezésektől eltérhet, ezen túlmenően legfeljebb egy éves, illetve legfeljebb ötvenkét hetes munkaidőkeretet állapíthat meg."

      Indokolás: Lásd a T/2052/63/1. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz. nem támogatja

      - az Önkormányzati biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért

    3. Gúr Nándor, Fogarasiné Deák Valéria, Németh Erika, Rózsa Endre, Simon Gábor és Béki Gabriella képviselők - kapcsolódva dr. Őry Csaba és dr. Balsai István képviselők T/2052/47. számú módosító indítványhoz (T/2052/58. számú ajánlás 43. pontja) - a törvényjavaslat 17. §-ában az Mt. 117/A. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
    4. /Az Mt. 117/A. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:/

      "117/A. § (1) Kollektív szerződés

      a) a polgári repülésben hajózó, légiutas-kísérő, repülőgépes műszaki, továbbá a légi járműveket kiszolgáló berendezéseket kezelő és vezető,

      b) a belföldi és nemzetközi közúti személyszállítás és árufuvarozás körében forgalmi utazó,

      c) a menetrendszerű városi tömegközlekedésben a szállítást végző, és a zavartalan közlekedést biztosító,

      d) a nemzetközi vasúti személyszállítás, valamint a belföldi és nemzetközi vasúti árufuvarozás körében utazó, illetve a zavartalan közlekedést biztosító

      munkakörben foglalkoztatott munkavállaló tekintetében a napi munkaidő korlátozására [119. § (3) bekezdés], a munkaközi szünetre [122. §], a napi pihenőidőre [123. §], a heti pihenőnapra, illetve [és] pihenőidőre, [illetve] a vasárnapi és a munkaszüneti napon történő munkavégzésre [124-125. §], valamint a rendkívüli munkavégzés éves mértékére [127. § (4) bekezdés] [munkavégzésre [124-124/A. §]] vonatkozó rendelkezésektől eltérhet, ezen túlmenően legfeljebb egy éves, illetve legfeljebb ötvenkét hetes munkaidőkeretet állapíthat meg."

      Indokolás: Lásd a T/2052/60. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

    5. A Foglalkoztatási bizottság - a törvényjavaslat 22. §-ában az Mt. 129. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    6. /22. § Az Mt. 129. §-ának rendelkezése, és az azt megelőző "Készenlét" alcím helyébe a következő rendelkezések lépnek:

      "Ügyelet és készenlét/

      "(4) A munkavállaló számára egy hónapban, illetve négyheti időszakban - kollektív szerződés eltérő rendelkezése hiányában - legfeljebb [százkilencvenkét] százhatvannyolc óra készenlét rendelhető el. Munkaidőkeret alkalmazása esetén a készenlét havi, illetve négyheti mértékét a munkaidőkeret átlagában kell figyelembe venni."

      Indokolás: Lásd a T/2052/62. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - az Önkormányzati biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője nem foglalt állást

    7. A Foglalkoztatási bizottság - a törvényjavaslat 22. §-ában az Mt. 129. §-át új (7) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
    8. /22. § Az Mt. 129. §-ának rendelkezése, és az azt megelőző "Készenlét" alcím helyébe a következő rendelkezések lépnek:

      "Ügyelet és készenlét/

      "(7) Az ügyelet, készenlét (1)-(6) bekezdésben foglalt szabályaitól az egészségügyi tevékenységet folytató munkavállalók esetében az ágazatra vonatkozó külön törvény eltérően rendelkezhet."

      Indokolás: Lásd a T/2052/63/2. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja

      - az Önkormányzati biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért

    9. Dr. Schvarcz Tibor képviselő - kapcsolódva a T/2052/23. számú módosító indítványukhoz (T/2052/58. számú ajánlás 49. pontja) - a törvényjavaslat 22. §-ában az Mt.-t új 129/A. §-sal kiegészíteni javasolja:
    10. A T/2052/59. sz. módosító indítvány az Egészségügyi bizottság ülésén VISSZAVONVA!

    11. A Foglalkoztatási bizottság - a törvényjavaslat 31. § (1) bekezdése bevezető szövegének a következő módosítását javasolja:
    12. "31. § (1) E törvény - a (3)-[(4)](5) bekezdésben foglalt kivétellel - 2003. július 1-jén lép hatályba, és ezzel egyidejűleg hatályát veszti "

      T/2052/63/4. sz.

      Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás következő pontjában ismertetett javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/2052/63/3. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz. nem támogatja

      - az Önkormányzati biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért

    13. A Foglalkoztatási bizottság - a törvényjavaslat 31. §-át új (4) bekezdéssel kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):
    14. "(4) A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény e törvény 67. §-ával megállapított 7. §-ának (3)-(4) bekezdése, valamint 7. §-ának (6) bekezdése 2003. június 1-jén lép hatályba."

      Indokolás: Lásd a T/2052/63/4. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz. nem támogatja

      - az Önkormányzati biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért

    15. A Foglalkoztatási bizottság - a törvényjavaslat 59. §-ában a Vkt. 43. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
    16. /59. § A Vkt. 42-44. §-a, valamint az azt megelőző "AZ ÚSZÓLÉTESÍTMÉNY SZEMÉLYZETÉNEK SZOLGÁLATI IDEJE" cím helyébe a következő rendelkezések lépnek, és egyidejűleg a következő 44/A-44/D. §-sal egészül ki:

      "AZ ÚSZÓLÉTESÍTMÉNY SZEMÉLYZETÉNEK MUNKAIDEJE/

      "43. § (1) A belvízi személyszállítási és árufuvarozási tevékenységet végző úszólétesítmény, valamint a tengeri kereskedelmi és tengeri halászhajó személyzete tekintetében kollektív szerződés az Mt. munkaközi szünetre, a napi pihenőidőre, a heti pihenőnapra, illetve [és] pihenőidőre, [illetve] a vasárnapi és a munkaszüneti napon történő munkavégzésre, valamint a rendkívüli munkavégzés éves mértékére vonatkozó rendelkezéseitől eltérhet, ezen túlmenően legfeljebb egy éves vagy legfeljebb ötvenkét heti munkaidőkeretet állapíthat meg."

      Indokolás: Lásd a T/2052/63/5. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz. nem támogatja

      - az Önkormányzati biz. támogatja

      - Az Előterjesztő képviselője egyetért

    17. Gúr Nándor, Fogarasiné Deák Valéria, Németh Erika, Rózsa Endre, Simon Gábor és Béki Gabriella képviselők - kapcsolódva Filló Pál, Gúr Nándor és Simon Gábor képviselők T/2052/7. számú módosító indítványhoz (T/2052/58. számú ajánlás 62. pontja) - a törvényjavaslat 59. §-ában a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény (a továbbiakban: Vkt.) 44/D. §-ának a következő módosítását és új (2) bekezdéssel történő kiegészítését javasolják:

/59. § A Vkt. 42-44. §-a, valamint az azt megelőző "AZ ÚSZÓLÉTESÍTMÉNY SZEMÉLYZETÉNEK SZOLGÁLATI IDEJE" cím helyébe a következő rendelkezések lépnek, és egyidejűleg a következő 44/A-44/D. §-sal egészül ki:

"AZ ÚSZÓLÉTESÍTMÉNY SZEMÉLYZETÉNEK MUNKAIDEJE/

"44/D. § (1) Az [tengeri nagyhajók] úszólétesítmények személyzetének munkaidejét szabályozó jogszabályokat és kollektív szerződést a személyzet részére könnyen megközelíthető helyen elérhetővé kell tenni.["]

(2) Külön jogszabályban meghatározott hajózási hatóság jogosult ellenőrizni az úszólétesítményeken a munkarendre, a munkavállaló munkaidő-beosztására, valamint a munkaidejére és pihenőidejére vonatkozó szabályok megtartását. A hajózási hatóság az ellenőrzés során feltárt szabálytalanság megszüntetése érdekében az úszólétesítmény üzemeltetését megtilthatja."

Indokolás: Lásd a T/2052/61. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- Az Előterjesztő képviselője egyetért

II.

Az Önkormányzati bizottság 2003. március 18-án megtárgyalta a T/2052/58. sz. ajánlásban szereplő módosító javaslatok következő pontjait, és azokról az alábbiak szerint foglalt állást:

pont

Bizottság

Előterjesztő

21.

támogatja

egyetért

29.

támogatja

egyetért

31.

támogatja

egyetért

38.

támogatja

egyetért

Az Emberi jogi bizottság 2003. március 18-án megtárgyalta a T/2052/58. sz. ajánlásban szereplő módosító javaslatok következő pontjait, és azokról az alábbiak szerint foglalt állást:

pont

Bizottság

Előterjesztő

21.

nem támogatja

egyetért

29.

nem támogatja

egyetért

31.

nem támogatja

egyetért

38.

nem támogatja

egyetért

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. március 19.

Dr. Balsai István s.k.,
a Foglalkoztatási bizottság elnöke

Dr. Vojnik Mária s.k.,
az Egészségügyi bizottság elnöke

Szászfalvi László s.k.,
az Emberi jogi bizottság elnöke

Dr. Szent-Iványi István s.k.,
az Európai integrációs ügyek bizottságának elnöke

Dr. Bóka István s.k.,
az Önkormányzati bizottság elnöke