Módosító javaslat

T/2380/115.

Dr. Szili Katalin asszonynak

az Országgyűlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és a 102.§ (1) bekezdése alapján a földgázellátásról szóló T/2380. számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elő:

A törvényjavaslat 8. §-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

"8. §

[(1) A földgázipari vállalkozás - a (2)-(3) bekezdésekben foglaltak kivételével - csak egy működési engedéllyel rendelkezhet.

(2) A közüzemi nagykereskedelmi engedélyes és a kereskedelmi engedélyes a határon keresztüli földgázszállító-vezetékhez való hozzáférési engedéllyel, az elosztói engedélyes közüzemi szolgáltatói engedéllyel, egy szállítói engedélyes pedig rendszerirányítási engedéllyel is rendelkezhet.

(3) A rendszerirányító a rendszeregyensúly megtartásának biztosításához szükséges földgázbehozatal mértékéig a határon keresztüli földgázszállító-vezetékhez hozzáférési engedéllyel rendelkezhet.

(4) A feljogosított fogyasztó és a földgáztermelő hozzáférési engedéllyel rendelkezhet a határon keresztüli földgázszállító-vezetékhez.]

"(1) A szállítói engedélyes rendszerirányítási engedélyen kívül e törvényben szabályozott más működési engedéllyel nem rendelkezhet.

(2) A rendszerirányító a rendszeregyensúly biztosításához szükséges földgázmennyiség mértékéig határon keresztüli földgázszállító-vezetékhez való hozzáférési engedéllyel rendelkezhet.

(3) Az elosztói engedélyes 2007. július 1-jét követően más e törvényben szabályozott működési engedéllyel nem rendelkezhet.

(4) A szervezett földgázpiac létrehozását és működtetését végző engedélyes más működési engedéllyel nem rendelkezhet.""

Indokolás

A törvényjavaslathoz fűzött indokolás szerint a szabályozás megfelel az új európai közösségi szabályozásnak, vagyis az irányelv-tervezet új változatának is. Azonban ezt a követelményt a tevékenységek szétválasztása tekintetében egyrészt túlteljesíti, másrészt nem kielégítően teljesíti.

Az új EU szabályozás megváltoztatja az integrált vállalkozás fogalmát, pontosítja a szétválasztás tartalmát és a számviteli beszámoló készítési kötelezettség feltételeit. A gazdaság működési egységei a vállalkozások, ezek optimum közeli mérete iparáganként eltérő, a biztonság szempontjából a gáziparban működtetett nagy rendszereket a súlytalan, túlságosan feldarabolt, és ezáltal korlátozott lehetőségekkel bíró szervezetek nem tudják kiszolgálni. Emiatt nem került sor az Unió területén a gázipari tevékenységet végző gazdasági társaságok jogi feldarabolására. Ez alól csak a földgázszállítási és elosztási tevékenységek képeznek kivételt, hiszen ez a két kulcsszereplője a piacnak. Rajtuk keresztül bonyolódik a kereskedelmi forgalom, ezért az új irányelv tervezete értelmében a szállító és elosztó cégek kereskedelemi tevékenységet nem végezhetnek.

Közismert, hogy a szénhidrogén-iparban mekkora méretű egyesüléseket hagyott jóvá az Európai Bíróság. A verseny és az átláthatóság egyformán lényeges követelménye az Unió álláspontja szerint megvalósul akkor is, ha világos szabályok vannak, melyek érvényesülése a köz által is ellenőrzött. Az Unió versenypiaci tapasztalata és gyakorlata lényegesen szélesebb és mélyebb, mint a magyar, ezért az egységes piac működését szabályozó szempontok figyelembe vétele elkerülhetetlen. Az Unióban a hazaiaknál lényegesen nagyobb tőkeerejű, áruforgalmú piaci szereplők vannak, melyek felszabdalását nem tekintik céljuknak, figyelemmel nyilvánvalóan arra is, hogy a versenyképesség fenntartása az Unió alapvető érdeke. A piac szereplői nem a viszonylag kis magyar, hanem az Unió egységes piacán versenyeznek, erre alkalmasnak és felkészültnek kell lenniük. A versenyben a Ruhrgas, a British Gas, az SNAM, a Gaz de France, E.ON, méretű szereplők vannak az egységes piacon. Az állam szerepvállalása nem járhat azzal, hogy mesterségesen versenyhátrányt teremt a belföldi engedélyes piaci szereplők számára, mely egyúttal hátrányos a fogyasztóknak is.

A tevékenység jogi szétválasztása mindezek miatt semmiképpen ne legyen szigorúbb az EU Direktíva tervezett módosításánál, amely szerint csak a szállítási és elosztási tevékenységet kell jogilag szétválasztani minden más földgázipari tevékenységtől. Az átláthatóság és a diszkrimináció-mentesség nem a jogi szétválasztással, hanem a szabályok világos előírásával, a számviteli szétválasztás eredményének nyilvánosságával, az előírások átláthatóságával és betartásának kikényszeríthetőségével érhető el. Elegendő tehát, ha a tevékenység szétválasztás normái megfelelnek a Direktíva tervezett módosítási feltételeinek, nevezetesen a szállítási tevékenységet a törvény életbelépésekor, az elosztási tevékenységet pedig legkésőbb 2007. július 1-től kell jogilag szétválasztani minden más földgázipari tevékenységtől. Ezen túl a tőzsdét jelentő szervezett földgázpiaci engedélyesnek értelemszerűen függetlennek kell maradnia.

Budapest, 2003. március 31.

Podolák György
országgyűlési képviselő

dr. Bőhm András
országgyűlési képviselő

Göndör István
országgyűlési képviselő

dr. Dávid Gyula
országgyűlési képviselő

Kovács Tibor
országgyűlési képviselő

Szabó József
országgyűlési képviselő