Módosító javaslat
T/2380/115.
Dr. Szili Katalin asszonynak
az Országgyűlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Asszony!
A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és a 102.§ (1) bekezdése alapján a földgázellátásról szóló T/2380. számú törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elő:
A törvényjavaslat 8. §-ának az alábbi módosítását javasoljuk:
"8. §
[(1) A földgázipari vállalkozás - a (2)-(3) bekezdésekben foglaltak kivételével - csak egy működési engedéllyel rendelkezhet.
(2) A közüzemi nagykereskedelmi engedélyes és a kereskedelmi engedélyes a határon keresztüli földgázszállító-vezetékhez való hozzáférési engedéllyel, az elosztói engedélyes közüzemi szolgáltatói engedéllyel, egy szállítói engedélyes pedig rendszerirányítási engedéllyel is rendelkezhet.
(3) A rendszerirányító a rendszeregyensúly megtartásának biztosításához szükséges földgázbehozatal mértékéig a határon keresztüli földgázszállító-vezetékhez hozzáférési engedéllyel rendelkezhet.
(4) A feljogosított fogyasztó és a földgáztermelő hozzáférési engedéllyel rendelkezhet a határon keresztüli földgázszállító-vezetékhez.]
"(1) A szállítói engedélyes rendszerirányítási engedélyen kívül e törvényben szabályozott más működési engedéllyel nem rendelkezhet.
(2) A rendszerirányító a rendszeregyensúly biztosításához szükséges földgázmennyiség mértékéig határon keresztüli földgázszállító-vezetékhez való hozzáférési engedéllyel rendelkezhet.
(3) Az elosztói engedélyes 2007. július 1-jét követően más e törvényben szabályozott működési engedéllyel nem rendelkezhet.
(4) A szervezett földgázpiac létrehozását és működtetését végző engedélyes más működési engedéllyel nem rendelkezhet.""
Indokolás
A törvényjavaslathoz fűzött indokolás szerint a szabályozás megfelel az új európai közösségi szabályozásnak, vagyis az irányelv-tervezet új változatának is. Azonban ezt a követelményt a tevékenységek szétválasztása tekintetében egyrészt túlteljesíti, másrészt nem kielégítően teljesíti.
Az új EU szabályozás megváltoztatja az integrált vállalkozás fogalmát, pontosítja a szétválasztás tartalmát és a számviteli beszámoló készítési kötelezettség feltételeit. A gazdaság működési egységei a vállalkozások, ezek optimum közeli mérete iparáganként eltérő, a biztonság szempontjából a gáziparban működtetett nagy rendszereket a súlytalan, túlságosan feldarabolt, és ezáltal korlátozott lehetőségekkel bíró szervezetek nem tudják kiszolgálni. Emiatt nem került sor az Unió területén a gázipari tevékenységet végző gazdasági társaságok jogi feldarabolására. Ez alól csak a földgázszállítási és elosztási tevékenységek képeznek kivételt, hiszen ez a két kulcsszereplője a piacnak. Rajtuk keresztül bonyolódik a kereskedelmi forgalom, ezért az új irányelv tervezete értelmében a szállító és elosztó cégek kereskedelemi tevékenységet nem végezhetnek.
Közismert, hogy a szénhidrogén-iparban mekkora méretű egyesüléseket hagyott jóvá az Európai Bíróság. A verseny és az átláthatóság egyformán lényeges követelménye az Unió álláspontja szerint megvalósul akkor is, ha világos szabályok vannak, melyek érvényesülése a köz által is ellenőrzött. Az Unió versenypiaci tapasztalata és gyakorlata lényegesen szélesebb és mélyebb, mint a magyar, ezért az egységes piac működését szabályozó szempontok figyelembe vétele elkerülhetetlen. Az Unióban a hazaiaknál lényegesen nagyobb tőkeerejű, áruforgalmú piaci szereplők vannak, melyek felszabdalását nem tekintik céljuknak, figyelemmel nyilvánvalóan arra is, hogy a versenyképesség fenntartása az Unió alapvető érdeke. A piac szereplői nem a viszonylag kis magyar, hanem az Unió egységes piacán versenyeznek, erre alkalmasnak és felkészültnek kell lenniük. A versenyben a Ruhrgas, a British Gas, az SNAM, a Gaz de France, E.ON, méretű szereplők vannak az egységes piacon. Az állam szerepvállalása nem járhat azzal, hogy mesterségesen versenyhátrányt teremt a belföldi engedélyes piaci szereplők számára, mely egyúttal hátrányos a fogyasztóknak is.
A tevékenység jogi szétválasztása mindezek miatt semmiképpen ne legyen szigorúbb az EU Direktíva tervezett módosításánál, amely szerint csak a szállítási és elosztási tevékenységet kell jogilag szétválasztani minden más földgázipari tevékenységtől. Az átláthatóság és a diszkrimináció-mentesség nem a jogi szétválasztással, hanem a szabályok világos előírásával, a számviteli szétválasztás eredményének nyilvánosságával, az előírások átláthatóságával és betartásának kikényszeríthetőségével érhető el. Elegendő tehát, ha a tevékenység szétválasztás normái megfelelnek a Direktíva tervezett módosítási feltételeinek, nevezetesen a szállítási tevékenységet a törvény életbelépésekor, az elosztási tevékenységet pedig legkésőbb 2007. július 1-től kell jogilag szétválasztani minden más földgázipari tevékenységtől. Ezen túl a tőzsdét jelentő szervezett földgázpiaci engedélyesnek értelemszerűen függetlennek kell maradnia.
Budapest, 2003. március 31.
Podolák György |
dr. Bőhm András |
Göndör István |
dr. Dávid Gyula |
Kovács Tibor |
Szabó József |