Módosító javaslat

T/2380/117.

Dr. Szili Katalin asszonynak

az Országgyűlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és a 102.§ (1) bekezdése alapján a földgázellátásról szóló T/2380. számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elő:

1. A törvényjavaslat 1. §-ának az alábbi új h) ponttal való kiegészítését javasoljuk:

/E törvény hatálya kiterjed:/

"h) a földgázszállítás - a tranzit kivételével -, -elosztás, - a közüzemi célú tárolás díjának, továbbá a közüzemi nagykereskedő és a közüzemi szolgáltató közötti kereskedelem, valamint a közüzemi fogyasztó részére értékesített földgáz hatósági árának az árszabályozási és az áralkalmazási feltételek megállapítására."

2. A törvényjavaslat 48. §-ának az alábbi módosítását javasoljuk:

"48. §

(1) [Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvényben meghatározott] E törvény szerint hatósági árszabályozás körébe tartozik:

  1. a földgáz szállítása - a tranzit kivételével -, elosztása és közüzemi tárolása, [a tranzit és a földgáz bértárolása kivételével,]
  2. a közüzemi nagykereskedő és a közüzemi szolgáltató közötti földgáz-kereskedelem, valamint
  3. a közüzemi fogyasztó részére értékesített földgáz

legmagasabb hatósági árának, illetőleg díjának, valamint a díjalkalmazási feltételeknek megállapítása.

(2) A hatósági árnak, díjnak tartalmaznia kell az indokoltan befektetett eszközök és a hatékonyan működő engedélyesek költségeinek megtérülését, valamint a tartós működéshez szükséges nyereséget.

(3) Az árak, díjak megállapításánál figyelembe kell venni a folyamatos és biztonságos gázszolgáltatáshoz szükséges beruházások megtérülésének szükségességét, továbbá a környezetvédelmi kötelezettségek teljesítéséhez szükséges kiadásokat.

(4) Az árak, díjak megállapításánál figyelembe kell venni a gazdaságpolitikai, energetikai, az ellátásbiztonsági, a környezetvédelmi és nemzetközi gazdasági követelményeket, tényezőket.

(5) Az árszabályozás ösztönözzön - az együttműködő földgázrendszer sajátosságait figyelembe véve - a biztonságos és legkisebb költségű gázellátásra, a termelő, tároló, szállító és elosztó kapacitások, valamint a beszerzési források hatékony igénybevételére.

(6) A fogyasztói árak, díjak nem tartalmazhatnak indokolatlan megkülönböztetéseket (előnyöket vagy hátrányokat) a különböző fogyasztók illetve fogyasztói csoportok között."

3. A törvényjavaslat 78. §-ának az elhagyását javasoljuk:

(A javaslat elfogadása esetén a további szakaszok számozása értelemszerűen változik)

[78. §

E törvény hatálybalépésével egyidejűleg az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény Mellékletében

a) az I. (Legmagasabb ár) fejezet A) (Termékek) táblázat kiegészül a következő rendelkezésekkel:

"/I. Legmagasabb ár

A) Termékek

Termékszám
(BTO)

Megnevezés

A hatósági ár megállapítója/

1110200000

a közüzemi nagykereskedő és a közüzemi szolgáltató közötti kereskedelemben értékesített földgáz ára

gazdasági és közlekedési miniszter

1110200000

a közüzemi fogyasztó részére értékesített földgáz ára

gazdasági és közlekedési miniszter"

b) A hatósági áras szolgáltatások, illetőleg a hatósági ár megállapítására jogosultak felsorolása kiegészül a következőkkel:

"/B) Szolgáltatások

Szolgáltatásszám
(SZJ)

Megnevezés

A hatósági ár megállapítója/

60.30.12.

a földgázszállítás díja
(a földgáztranzit kivételével)

gazdasági és közlekedési miniszter

40.20.9.

a földgázelosztás díja

gazdasági és közlekedési miniszter

11.10.99

a földgáztárolás díja
(a földgáz bértárolása kivételével)

gazdasági és közlekedési miniszter"]

Indokolás

A törvényjavaslat árszabályozással kapcsolatos fejezete nem rögzíti azokat a sarokpontokat, amelyek biztosítanák a gázpiaci szereplőket arról, hogy a piaci tevékenységük illetőleg magatartásuk hatékony tervezhetősége érdekében tisztában legyenek azokkal az elvekkel és mechanizmusokkal, amelyek az árszabályozás során működnek. A jelenlegi törvényjavaslat csak elvi szinten rögzíti mindazokat az elvárásokat, amelyek alapján a hatósági ár megállapításra kerül, ezek azonban nem konkrét elvek csupán általános elvárások. Hiányoznak a jelenlegi javaslatból azok az elvek, melyek a jelenleg hatályos ágazati törvényben megvannak és meghatározzák, hogy a hatósági árak kialakítása milyen kritériumok alapján kell, hogy történjen.

Álláspontom szerint a törvényben garantálni kell azokat a konkrét elveket, amelyek lehetővé teszik a piaci szereplők érdekeit figyelembe vevő árszabályozást és meghatározzák a későbbi jogalkotás fő irányait.

Budapest, 2003. március 31.

Podolák György
országgyűlési képviselő

dr. Bőhm András
országgyűlési képviselő

Göndör István
országgyűlési képviselő

dr. Dávid Gyula
országgyűlési képviselő

Kovács Tibor
országgyűlési képviselő

Szabó József
országgyűlési képviselő