T/2380/188.
Dr. Szili Katalin asszonynak
az Országgyűlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Asszony!
A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a földgázellátásról szóló T/2380. számú törvényjavaslathoz - a T/2380/115. számon benyújtott módosító javaslathoz (T/2380/155. számú bizottsági ajánlás 38. pont) kapcsolódva - a következő
kapcsolódó módosító javaslatot
terjesztjük elő:
1. A törvényjavaslat 8. §-ának az alábbi módosítását javasoljuk:
"8. §
[(1) A földgázipari vállalkozás - a (2)-(3) bekezdésekben foglaltak kivételével - csak egy működési engedéllyel rendelkezhet.
(2) A közüzemi nagykereskedelmi engedélyes és a kereskedelmi engedélyes a határon keresztüli földgázszállító-vezetékhez való hozzáférési engedéllyel, az elosztói engedélyes közüzemi szolgáltatói engedéllyel, egy szállítói engedélyes pedig rendszerirányítási engedéllyel is rendelkezhet.
(3) A rendszerirányító a rendszeregyensúly megtartásának biztosításához szükséges földgázbehozatal mértékéig a határon keresztüli földgázszállító-vezetékhez hozzáférési engedéllyel rendelkezhet.
(4) A feljogosított fogyasztó és a földgáztermelő hozzáférési engedéllyel rendelkezhet a határon keresztüli földgázszállító-vezetékhez.]
"(1) Földgázipari vállalkozás - a (2)-(5) bekezdésekben meghatározott korlátozásokkal - egyidejűleg több működési engedéllyel rendelkezhet.
(2) A szállítói engedélyes rendszerirányítási engedélyen kívül e törvényben szabályozott más működési engedéllyel nem rendelkezhet. Rendszerirányítási engedéllyel egy szállítói engedélyes rendelkezhet.
(3) A rendszerirányító kizárólag határon keresztüli földgázszállító-vezetékhez való hozzáférési engedéllyel rendelkezhet, csak a rendszeregyensúly biztosításához szükséges földgázmennyiség mértékéig.
(4) Az elosztói engedélyes 2007. július 1-jét követően más e törvényben szabályozott működési engedéllyel nem rendelkezhet.
(5) A szervezett földgázpiac létrehozását és működtetését végző engedélyes más működési engedéllyel nem rendelkezhet."
2. A törvényjavaslat 51.§ -ának új (3) bekezdéssel történő kiegészítését javasoljuk:
(A javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik.)
"(3) Az engedélyeseknek éves jelentést kell kiadni és nyilvánosságra hozni, amelynek meg kell felelni a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvényben előírt, rendszeres tájékoztató kötelező tartalmi követelményeinek."
Indokolás:
A törvényjavaslathoz fűzött indokolás szerint a szabályozás megfelel az új európai közösségi szabályozásnak, vagyis az irányelv-tervezet új változatának is. Azonban ezt a követelményt a tevékenységek szétválasztása tekintetében egyrészt túlteljesíti, másrészt nem kielégítően teljesíti.
Az új EU szabályozás megváltoztatja az integrált vállalkozás fogalmát, pontosítja a szétválasztás tartalmát és a számviteli beszámoló készítési kötelezettség feltételeit. A gazdaság működési egységei a vállalkozások, ezek optimum közeli mérete iparáganként eltérő, a biztonság szempontjából a gáziparban működtetett nagy rendszereket a súlytalan, túlságosan feldarabolt, és ezáltal korlátozott lehetőségekkel bíró szervezetek nem tudják kiszolgálni. Emiatt nem került sor az Unió területén a gázipari tevékenységet végző gazdasági társaságok jogi feldarabolására. Ez alól csak a földgázszállítási és elosztási tevékenységek képeznek kivételt, hiszen ez a két kulcsszereplője a piacnak. Rajtuk keresztül bonyolódik a kereskedelmi forgalom, ezért az új irányelv tervezete értelmében a szállító és elosztó cégek kereskedelemi tevékenységet nem végezhetnek.
Közismert, hogy a szénhidrogén-iparban mekkora méretű egyesüléseket hagyott jóvá az Európai Bíróság. A verseny és az átláthatóság egyformán lényeges követelménye az Unió álláspontja szerint megvalósul akkor is, ha világos szabályok vannak, melyek érvényesülése a köz által is ellenőrzött. Az Unió versenypiaci tapasztalata és gyakorlata lényegesen szélesebb és mélyebb, mint a magyar, ezért az egységes piac működését szabályozó szempontok figyelembe vétele elkerülhetetlen. Az Unióban a hazaiaknál lényegesen nagyobb tőkeerejű, áruforgalmú piaci szereplők vannak, melyek felszabdalását nem tekintik céljuknak, figyelemmel nyilvánvalóan arra is, hogy a versenyképesség fenntartása az Unió alapvető érdeke. A piac szereplői nem a viszonylag kis magyar, hanem az Unió egységes piacán versenyeznek, erre alkalmasnak és felkészültnek kell lenniük. A versenyben a Ruhrgas, a British Gas, az SNAM, a Gaz de France, E.ON, méretű szereplők vannak az egységes piacon. Az állam szerepvállalása nem járhat azzal, hogy mesterségesen versenyhátrányt teremt a belföldi engedélyes piaci szereplők számára, mely egyúttal hátrányos a fogyasztóknak is.
A tevékenység jogi szétválasztása mindezek miatt semmiképpen ne legyen szigorúbb az EU Direktíva tervezett módosításánál, amely szerint csak a szállítási és elosztási tevékenységet kell jogilag szétválasztani minden más földgázipari tevékenységtől. Az átláthatóság és a diszkrimináció-mentesség nem a jogi szétválasztással, hanem a szabályok világos előírásával, a számviteli szétválasztás eredményének nyilvánosságával, az előírások átláthatóságával és betartásának kikényszeríthetőségével érhető el. Elegendő tehát, ha a tevékenység szétválasztás normái megfelelnek a Direktíva tervezett módosítási feltételeinek, nevezetesen a szállítási tevékenységet a törvény életbelépésekor, az elosztási tevékenységet pedig legkésőbb 2007. július 1-től kell jogilag szétválasztani minden más földgázipari tevékenységtől. Ezen túl a tőzsdét jelentő szervezett földgázpiaci engedélyesnek értelemszerűen függetlennek kell maradnia.
Budapest, 2003. április 15.
Podolák György |
Dr.Bőhm András |
Dr.Dávid Gyula |
Kovács Tíbor |
Szabó Jőzsef |
Józsa István |