T/2380/253.

Az Országgyűlés

Gazdasági
bizottságának

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Környezetvédelmi
bizottságának

Területfejlesztési
bizottságának

m á s o d i k k i e g é s z í t ő a j á n l á s a

a földgázellátásról szóló T/2380. számú törvényjavaslat

vitájához

(Együtt kezelendő a T/2380/155. számú ajánlással és a T/2380/245. számú kiegészítő ajánlással!)

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Gazdasági bizottsága - mint első helyen kijelölt bizottság -, Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság), Környezetvédelmi bizottsága, valamint Területfejlesztési bizottsága megvitatta a földgázellátásról szóló, T/2380. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2380/246-252. számú bizottsági módosító javaslatokat.

A Környezetvédelmi bizottság az ajánlás pontokról 2003. június 2-i ülésén foglal állást.

  1. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 25. §-ának a következő módosítását, valamint új (2)-(3) bekezdésekkel történő kiegészítését javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a 25. § eredeti szövege az (1) bekezdés jelölést kapja):
  2. "25. § (1) A fogyasztók a földgázszállítás, -elosztás bővítésére és fejlesztésére a földgázellátásba történő bekapcsolásuk vagy földgázigényük növekedése esetén a miniszter által rendeletben meghatározott mértékű csatlakozási díjat fizetnek a szállító-, illetve az elosztóvezeték tulajdonosának. A törvény hatálybalépése előtt hálózatfejlesztési hozzájárulással megépült, illetve 2003. évben már építés alatt álló rendszerek finanszírozásához szükséges, a Hivatal által jóváhagyott fogyasztói hozzájárulásra az elosztói engedélyes, illetve az elosztóhálózat tulajdonosa újabb fogyasztó bekapcsolása esetén az illetékes Bányakapitányság által engedélyezett használatba vételtől számított tíz éven belül, legfeljebb 2010. december 31-ig [2006. december 31-ig] tarthat igényt. A csatlakozási díj általános forgalmi adó-fizetési kötelezettségére külön törvény rendelkezései irányadók.

    (2) Az (1) bekezdésben meghatározott időtartam lejártát követő 90 napon belül az elosztói engedélyes a hálózatfejlesztési hozzájárulás felhasználásával épült elosztóvezeték költségelszámolását, a csatlakozott fogyasztók részére visszatérítendő hozzájárulás mértékét és a visszatérítés módját a Hivatalnak jóváhagyás céljából köteles megküldeni.

    (3) A Hivatal jóváhagyását követően az elosztói engedélyes köteles a beruházás megtérüléséhez szükséges mértéken felül a fogyasztóktól beszedett hálózatfejlesztési hozzájárulást a csatlakozott fogyasztók részére a fogyasztói szerződésben meghatározott módon visszatéríteni."

    Indokolás: Lásd a T/2380/246. számú módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért

  3. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 34. §-át új (4) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
  4. "(4) A közüzemi szolgáltató a feljogosított fogyasztónak csak közüzemi szerződés keretében szolgáltathat földgázt."

    Megjegyzés: A módosító javaslat jelölését - a kialakult gyakorlatnak megfelelően - csak a törvényjavaslathoz viszonyítottuk az ajánlás szerkesztésénél.

    Indokolás: Lásd a T/2380/247. számú módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért

  5. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 48. § (1) bekezdése a) pontjának a következő módosítását, valamint a §-nak új (3)-(5) bekezdésekkel történő kiegészítését javasolja:
  6. "48. § (1) Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvényben meghatározott hatósági árszabályozás körébe tartozik:

    a) a földgáz szállítása - a tranzit kivételével -, elosztása és közüzemi tárolása, [a tranzit és a földgáz bértárolása kivételével,]

    b) a közüzemi nagykereskedő és a közüzemi szolgáltató közötti földgáz-kereskedelem, valamint

    c) a közüzemi fogyasztó részére értékesített földgáz

    legmagasabb hatósági árának, illetőleg díjának, valamint a díjalkalmazási feltételeknek megállapítása.

    (2) A hatósági árnak, díjnak tartalmaznia kell az indokoltan befektetett eszközök és a hatékonyan működő engedélyesek költségeinek megtérülését, valamint a tartós működéshez szükséges nyereséget.

    (3) Az árak, díjak megállapításánál figyelembe kell venni a gazdaságpolitikai, energetikai, az ellátásbiztonsági, a környezetvédelmi és nemzetközi gazdasági követelményeket, tényezőket.

    (4) Az árszabályozás ösztönözzön - az együttműködő földgázrendszer sajátosságait figyelembe véve - a biztonságos és legkisebb költségű gázellátásra, a termelő, tároló, szállító és elosztó kapacitások, valamint a beszerzési források hatékony igénybevételére.

    (5) Amennyiben a szállítói vagy elosztói engedélyes a legmagasabb hatósági árból bármely ügyfelének engedményt ad, azt nyilvánosságra kell hoznia és minden fogyasztójának ugyanazt az engedményt meg kell adnia."

    Indokolás: Lásd a T/2380/248. számú módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért

  7. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 50. §-ának a következő módosítását javasolja:
  8. "50. § (1) Természetes személy (fogyasztó) az általa lakott lakáscélú ingatlan rendeltetésszerű használata érdekében és mértékéig közvetlen vagy közvetett földgázigényének - ideértve vezetékes propán- és butángáz igényt is - kielégítése érdekében kedvezményes földgázellátásban részesülhet. A kedvezményes földgázellátás formája közvetlen pénzbeli juttatás nem lehet.

    (2) Az (1) bekezdésben meghatározott cél pénzügyi forrását a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium fejezetben létrehozott támogatási előirányzat, az Energiagazdálkodási célelőirányzat (a továbbiakban: célelőirányzat) biztosítja. A célelőirányzat kezelésének és felhasználásának szabályait a Kormány rendeletben állapítja meg.

    (3) [A földgáztermelő köteles az 1998. január 1. előtt termelésbe állított mezőkön kitermelt földgáz mennyisége után földgázár-kiegyenlítő befizetést teljesíteni a célelőirányzatba az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 10. § (3) és (4) bekezdése alapján, az általa értékesített földgáz (főpiaci ár figyelembevételével kialakított) eladási ára és a hazai földgáz (bányajáradékkal növelt) elismert költsége különbözetének megfelelően. Az elismert költséget és a befizetés szabályait a miniszter - a pénzügyminiszter egyetértésével - rendeletben határozza meg.] A célelőirányzat bevételét képezi a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény (Bt.) 20. § (3) bekezdésének ba) pontjában meghatározott bányajáradéknak a 12%-ot meghaladó része.

    (4) [A földgázár-kiegyenlítő befizetés a központi költségvetés központosított bevételét képezi, azonos összegű támogatási előirányzat mellett.] A támogatási előirányzat központosított bevételeinek az előirányzathoz viszonyított többletbevétele, illetve bevételkiesés miatti csökkenése maga után vonja a célelőirányzat kiadásának és támogatásának azonos összegű növelését, illetve csökkenését. A célelőirányzat kiadási előirányzatának módosítását a pénzügyminiszterrel egyetértésben kell végrehajtani.

    (5) A célelőirányzatból folyósított támogatás összege nem haladhatja meg a (3) bekezdés szerinti befizetések összegét.

    [(6) A meg nem fizetett (3) bekezdés szerinti földgázár-kiegyenlítő befizetést adók módjára kell behajtani.]"

    T/2380/249/2.

    Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 6. számú pontjában foglaltakkal.

    Indokolás: Lásd a T/2380/249/1. számú módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  9. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslatot új 64. §-sal kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerűen változik):
  10. "64. § A Bt. 14. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

    "(1) A koncesszió időtartamán belül a tervezett kutatási időszak 4 évnél hosszabb nem lehet, amely két alkalommal, legfeljebb az eredeti kutatási időszak felével meghosszabbítható.""

    Indokolás: Lásd a T/2380/250. számú módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért

  11. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 65. §-ának a következő módosítását, és új (2)-(3) bekezdéssel történő kiegészítését javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a 65. § eredeti szövege az (1) bekezdés jelölést kapja):
  12. "65. § (1) A Bt. 20. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

    "(3) A bányajáradék mértéke - a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel - a hatósági engedély alapján [(5. § és 6. §)] kitermelt ásványi nyersanyag mennyisége után keletkező értéknek:

    a) a kőolaj, a földalatti gáztárolás kényszerű párnagáz lecseréléséből származó földgáz kitermelése, az 1998. január 1. után termelésbe állított mezőkön kitermelt földgáz [(beleértve] és a szén-dioxid gáz[t is)] esetében 12%-a,

    b) az 1998. január 1. előtt termelésbe állított mezőkön kitermelt földgáz esetében (kivéve a földalatti gáztárolás kényszerű párnagáz lecseréléséből származó földgáz kitermelését)

    ba) J %-a, ahol

    J: a bányajáradék százalékos mértéke

    P: a közüzemi nagykereskedő által 1996. novemberben kötött hosszú távú szerződés alapján vásárolt földgáz számlával igazolt átlagára, 2003-ban a viszonteladói átlagár

    A: a hazai kitermelésű földgáz elismert értéke 2003-ban

    k: korrekciós tényező melynek értéke 2003-ban 1, és az ezt követő években évenként 0,24-gyel növekszik.

    bb) 12%-a, amennyiben a bányajáradék ba) pont szerint számított mértéke a 12%-ot nem éri el.

    [b)] c) az energiahordozók kivételével a külfejtéssel termelt nemfémes ásványi nyersanyagok esetében 5%-a,

    [c)] d) egyéb szilárd ásványi nyersanyagok esetében 2%-a.

    A miniszter - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - ásványvagyon-gazdálkodási vagy egyéb közérdekből a bányajáradék mértékét csökkentheti."

    (2) A Bt. 20. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki és a § eredeti (4)-(11) bekezdéseinek számozása (5)-(12) bekezdésre változik:

    "(4) A (3) bekezdés ba) pontja szerint befizetett bányajáradéknak a 12%-ot meghaladó részét az Energiagazdálkodási célelőirányzat elkülönített számlájára kell átutalni."

    (3) A Bt. 20. §-ának eredeti (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

    "(10) Az évente befizetett bányajáradék - kivéve a (3) bekezdés b) pontja alapján beszedett bányajáradék 12 %-ot meghaladó részét - 10%-át a bányavállalkozóra át nem hárítható (elmaradt) tájrendezési feladatok finanszírozására kell fordítani. Ennek felhasználását a környezetvédelmi alap célfeladatok kiadásai között kell előirányozni.""

    T/2380/249/1.

    Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 4. számú pontjában foglaltakkal.

    Megjegyzés: A módosító javaslat felvezető szövegét a jogtechnikai gyakorlatnak megfelelően pontosítottuk.

    Indokolás: Lásd a T/2380/249/2. számú módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  13. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 75. §-ának a következő módosítását javasolja:
  14. "75. § A Bt. 44. § (1) bekezdésének a) pontja a következők szerint módosul:

    [44.§ (1) A bányafelügyelet]

    "a) műszaki-biztonsági, munkavédelmi, építésügyi hatósági és építésfelügyeleti hatáskörébe tartozik:

    - az ásványi nyersanyagok bányászata,

    - a bányászati és földtani kutatási célt szolgáló mélyfúrás,

    - a megszűnt föld alatti bányák nyitva maradó térségeinek fenntartása és felhagyása,

    - a geotermikus energia kutatása, energetikai célra történő kinyerése és hasznosítása,

    - szénhidrogén termelésben, előkészítésben és az elsődleges feldolgozásban használt technológiai létesítményi csővezeték, a szénhidrogén szállító-, a földgáz elosztó- és célvezeték, valamint az egyéb gázok és ezek termékei szállítóvezetékeinek létesítése, használatba vétele, műszaki üzemeltetése és elbontása,

    - szénhidrogén tárolására alkalmas földtani szerkezetek kutatása, ezek használatba vétele és üzemeltetése,

    - a cseppfolyós propán-, butángázok és ezek elegyei töltő és tároló, a töltőüzemben lévő nyomáspróbázó és javító létesítményeinek, valamint elosztóvezetékeinek, továbbá az e tevékenységekhez szükséges létesítmények és berendezések létesítése, használatba vétele, üzemeltetése és elbontása, valamint

    - az ipari robbantóanyag raktárak létesítése, használatba vétele és üzemeltetése."

    Indokolás: Lásd a T/2380/251. számú módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért

  15. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 80. § (2) bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerűen változik):

"[(2) Az Atv. 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(2) Új nukleáris létesítmény és radioaktív hulladéktároló létesítését előkészítő engedélyezési eljárás megkezdéséhez, illetőleg meglévő atomerőmű további atomreaktort tartalmazó egységgel való bővítéséhez az Országgyűlés előzetes elvi hozzájárulása szükséges.]"

Indokolás: Lásd a T/2380/252. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. május 29.

Puch László s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke

Varga Mihály s.k.,
a Költségvetési és pénzügyi bizottság elnöke

Dr. Turi-Kovács Béla s.k.,
a Környezetvédelmi bizottság elnöke

Szabó György s.k.,
a Területfejlesztési bizottság elnöke