T/2380/258.

Dr. Szili Katalin asszonynak

az Országgyűlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Asszony!

A Házszabály 107. § (1) bekezdése alapján a földgázellátásról szóló T/2380. számú törvényjavaslat zárószavazásra bocsátandó T/2380/254. számú egységes javaslatához az alábbi

z á r ó s z a v a z á s e l ő t t i m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elő:

Az egységes javaslat 85. §-a (2) bekezdésének az alábbi módosítását javasoljuk:

(2) A Gszt. alapján engedéllyel rendelkező gazdasági társaságok, jogutódjaik vagy általuk e törvény hatálybalépéséig földgázszállítói, -tárolói, -elosztói és -kereskedelmi tevékenység folytatására létesített, vagy általuk irányított és e tevékenységeknek vagy ezek valamelyikének folytatására kijelölt társaságok részére rendelkezésre bocsátott vagyonnal összefüggésben illetékfizetési kötelezettség nem keletkezik, kivéve a cégbírósági illetéket. A vagyon nem pénzbeli hozzájárulásként történő rendelkezésre bocsátására a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény 208. § (2) bekezdésének második és harmadik mondatában foglalt rendelkezéseket nem kell alkalmazni.

Indokolás

Az egységes javaslat 85.§ (2) bekezdése, amely a törvényjavaslat által előírt jogi szétválasztás zökkenőmentes lebonyolítását szolgálja, nincs összhangban a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény 208. § (2) bekezdésével.

A Gt. hivatkozott rendelkezései a korlátozott tagi (részvényesi) felelősséggel járó társasági alakzatok, azaz a korlátolt felelősségű társaság és a részvénytársaság esetén a jegyzett tőke részét képező nem pénzbeli hozzájárulásként nem engedik figyelembe venni az olyan dolgot, szellemi alkotást vagy vagyoni értékű jogot, amelyet utóbb a korlátolt felelősségű társaság, illetőleg a részvénytársaság csak harmadik személy hozzájárulásával (engedélyével) ruházhat át.

Az egységes javaslat 52. § (2) bekezdése, illetőleg az abban hivatkozott külön jogszabály normatív erőre emelné azt a Hivatal által a Gszt. hatálya alatti engedélyezési eljárásokban, a Gszt. ilyetén előírása hiányában is követett azon gyakorlatát, miszerint az engedélyköteles tevékenység folytatásához szükséges eszközökkel való rendelkezéshez a Hivatal jóváhagyó határozata szükséges.

Míg e rendelkezés közömbös a földgázipari tevékenységüket a GET hatálya alatt is változatlan társasági-szervezeti formában folytató vállalkozások számára, ahol az érintett eszközök jegyzett tőkeként történő figyelembe vétele többnyire már jóval a korlátozó szabályozás, illetve gyakorlat bevezetése előtt megtörtént, a GET 84. § (2) bekezdése szerint alapított vagy kijelölt társaságok esetében - a Gt. hivatkozott rendelkezéseire tekintettel - nyilvánvaló akadályát képezné annak, hogy a földgázipari tevékenység gyakorlásához szükséges eszközök apportként e társaságok jegyzett tőkéjébe beszámíthassanak.

Az alapvető eszközökkel való engedélyesi rendelkezés felett a Hivatal által gyakorolt és a törvényjavaslat által megerősíteni szándékozott kontroll adott esetben az érintett engedélyes védelmét, végső soron pedig az ellátásbiztonság és a fogyasztó érdekeit is szolgálja, ugyanakkor - figyelemmel a Gt. fent hivatkozott rendelkezéseire- indokolatlanul korlátozza a Gszt. szerinti engedélyesek szabadságát a törvényjavaslat 84. § (2) bekezdése szerint létrehozott vagy földgázipari tevékenység folytatására kijelölt társaságok tőkeszerkezetének meghatározásában, tekintettel arra is, hogy az alapítás (tőkeemelés) során egyszer már a jegyzett tőke részévé vált vagyontárgyak jogi státusának megváltozása az alapítást (tőkeemelést) követően a rendelkezési jog szempontjából társasági jogi vagy cégjogi jelentőséggel nem bír.

A jelen módosító javaslat biztosítja, hogy mind az eszközökkel való rendelkezés Hivatal általi ellenőrzéséhez fűződő érdek, mind az egységes javaslat azon szabályozási célja, amely a kötelező jogi szétválasztás eredményeként létrejövő új engedélyesek zökkenőmentes átalakulását tűzi ki, megvalósuljon.

Budapest, 2003. június 13.

Kovács Tibor
MSZP

Podolák György
MSZP