2. számú melléklet
2002. évi jelentések jellemzői
Sor- szám |
A jelentés tárgya, száma |
Jelentést készítő főcsoport |
Az ellenőrzés jogszabályi alapja és indoka |
Az ellenőrzés célja |
Az ellenőrzött költségvetési nagyságrend |
|
I. 2001-ben megkezdett, 2002-re áthúzódó ellenőrzések |
||||
1. |
A Környezetvédelmi Minisztérium fejezet működésének ellenőrzése |
2.3. Átfogó Ellenőrzési Főcsoport |
törvényben előírt rendszeres ellenőrzési kötelezettség |
annak értékelése, hogy a fejezet szervezeti, irányítási, működési rendszere, költségvetése, személyi és tárgyi feltételei megfelelően igazodnak-e a szakmai feladatokhoz, megfelelnek-e az Európai Unióhoz való csatlakozási folyamat követelményeinek; a költségvetési gazdálkodás során érvényesültek-e a törvényességi, célszerűségi szempontok, továbbá hogyan hasznosította a fejezet az előző ellenőrzésünk megállapításait; |
kiadási előirányzat |
2. |
A Miniszterelnökség fejezet működésének ellenőrzése |
2.3. Átfogó Ellenőrzési Főcsoport |
törvényben előírt rendszeres ellenőrzési kötelezettség |
annak értékelése, hogy a fejezet szervezeti, irányítási és működési rendszere, költségvetése, személyi és tárgyi feltételei megfelelően igazodnak-e a szakmai feladatokhoz, biztosított-e azok hatékony és eredményes végrehajtása, a fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásánál a költségvetési gazdálkodás során érvényesültek-e a törvényességi, célszerűségi szempontok, továbbá hogyan hasznosította a fejezet az előző ellenőrzésünk megállapításait; |
kiadási előirányzat |
3. |
Az Egészségügyi Minisztérium fejezet működésének ellenőrzése |
2.3. Átfogó Ellenőrzési Főcsoport |
törvényben előírt rendszeres ellenőrzési kötelezettség |
annak értékelése, hogy a fejezet szervezeti, irányítási, működési rendszere, költségvetése, személyi és tárgyi feltételei megfelelően igazodnak-e az állam egészségpolitikai feladataihoz; megítélni a tárca intézményirányító tevékenységének célszerűségét, eredményességét, az intézmények gazdálkodásának célszerűségét, a fejezeti kezelésű előirányzatok szabályozottságának, felhasználásának törvényességét, célszerűségét és eredményességét |
kiadási előirányzat |
4. |
A Belügyminisztérium fejezet működésének ellenőrzése |
2.3. Átfogó Ellenőrzési Főcsoport |
törvényben előírt rendszeres ellenőrzési kötelezettség |
annak értékelése, hogy a fejezet szervezeti, irányítási, működési rendje, költségvetése, személyi és tárgyi feltételei a feladatokhoz megfelelően igazodnak-e; megítélni fejezet irányító, intézményeket felügyelő tevékenységének célszerűségét, eredményességét; a Rendőrség költségvetési cím gazdálkodási rendszere működését, a fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználása során a törvényességi, célszerűségi és eredményességi szempontok érvényesülését; |
kiadási előirányzat |
5. |
A Magyar Tudományos Akadémia fejezet működésének ellenőrzése |
2.3. Átfogó Ellenőrzési Főcsoport |
törvényben előírt rendszeres ellenőrzési kötelezettség |
annak értékelése, hogy az MTA szervezeti, irányítási, működési rendje, költségvetése, személyi és tárgyi feltételei a szakmai feladatokhoz megfelelően igazodnak-e; megítélni a fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználása során a kutatáspolitikai, szakmai célkitűzések eredményességét; |
kiadási előirányzat |
6. |
A foglalkoztatást elősegítő támogatások felhasználásának ellenőrzése |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak áttekintése, hogy a helyi önkormányzatok az 1990. évi LXV. törvény 8. §-ában meghatározott foglalkoztatási feladataik ellátása során hogyan, mely területeken, milyen eszközrendszer alkalmazásával, milyen hatékonysággal és eredményességgel vesznek részt a munkanélküliek részére történő foglalkoztatás szervezésében, a helyi foglalkoztatási viszonyok alakításában és a foglalkoztatási érdekegyeztetésben. Az egyes támogatási formák felhasználásának eredményessége, célszerűsége hogyan alakult, a Munkaerőpiaci Alap e célra elkülönített központi és decentralizált forrásai mennyiben szolgálták a törvényben foglalt célok megvalósítását; |
2001. évi költségvetési forrás összesen 23,5 Mrd Ft |
7. |
A helyi és a helyi kisebbségi önkormányzatok gazdálkodásának átfogó ellenőrzése |
3.3. Átfogó Ellenőrzések Főcsoport |
törvényben előírt rendszeres ellenőrzési kötelezettség |
annak fetárása, hogy a kiemelt városi önkormányzati körben a gazdálkodás törvényessége, szabályszerűsége biztosított-e; a feladatok és források célszerű és hatékony összehangolására történtek-e eredményes helyi intézkedések; az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás megfelelően szolgálta-e a helyi lakosság ellátását, a vagyon megőrzésére, gyarapítására tettek-e intézkedéseket; érvényre juttatták-e a közbeszerzési törvényben foglaltakat; az önkormányzati felügyeleti és belső ellenőrzés elősegítette-e a törvényes és szabályszerű gazdálkodást; |
a helyi önkormányzatok 2001. évi összes költségvetési kiadása 1 700 Mrd Ft, |
8. |
A települési önkormányzatok szilárd hulladékgazdálkodási feladatai ellátásának ellenőrzése |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy a települési önkormányzatok a törvényekben, a kapcsolódó kormány- és miniszteri rendeletekben meghatározott hulladékgazdálkodási feladataiknak eleget tettek-e; rendelkeztek-e a feladat megoldásához szükséges pénzügyi eszközökkel a közszolgáltatás megszervezéséhez és annak működtetéséhez, fenntartásához, valamint a szükséges tárgyi eszközök és létesítmények fejlesztéséhez; a feladatok megoldásában milyen arányt képviseltek a központi költségvetési támogatások, a pályázatok útján nyert pénzeszközök; az önkormányzatok rendelkezésére állt pénzforrások célszerűen és eredményesen szolgálták-e a települések hulladékgazdálkodási feladatainak ellátását, milyen fejlődést biztosítottak a környezet állapotában; |
a hulladékgazdálkodással összefüggő felhalmozási kiadás |
9. |
Az általános iskolai oktatás minőségének javítását szolgáló intézkedések ellenőrzése |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
a Brit Know How Alapítvánnyal együttműködve - angol teljesítmény ellenőrzési módszerek átvételével - annak megállapítása, hogy milyen lépések történtek az eredményes szakmai munka feltételrendszerének javítása érdekében. Miként segítették ezt a jogszabályi módosítások, a központilag hozott intézkedések és a rendelkezésre álló költségvetési források. A fenntartók felismerték-e a pályázati lehetőségeket, tettek-e lépéseket a racionálisabb intézményi struktúra kialakítására, a költséggazdálkodás javítására, az intézmények szakmai munkájának megítélésére; |
a közoktatásra fordított előirányzat 1998-2000 években 300-500 Mrd Ft/év |
10. |
Budapest Főváros Önkormányzata gazdálkodásának utóvizsgálata |
3.3. Átfogó Ellenőrzések Főcsoport |
törvényben előírt rendszeres ellenőrzési kötelezettség |
annak értékelése volt, hogy a korábbi számvevőszéki ellenőrzések megállapításait, ajánlásait követően az önkormányzat által meghatározott intézkedésekkel a gazdálkodás szabályszerűsége javult-e; a javasolt intézkedések végrehajtása eredményeként érvényesültek-e a tervezés, az operatív gazdálkodás, a számviteli bizonylati rend és a beszámolási kötelezettség teljesítése során a jogszabályokban és belső szabályzatokban megfogalmazott követelmények; a javaslatok figyelembevételével módosított irányítási és kontroll-folyamatok megfelelően segítették-e a gazdálkodást és feladatellátást; |
|
11. |
A Magyar Államvasutak Rt. 1999-2000. évi működésének és gazdálkodásának ellenőrzése |
2.3. Átfogó Ellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak feltárása, hogy a MÁV Rt. szervezeti és működési rendszere összhangban volt-e a feladatokkal, biztosította-e azok hatékony és eredményes ellátását, megfelel-e az Európai Unióhoz való csatlakozás követelményeinek; gazdálkodásának eredményessége szempontjából hogyan minősíthető a bevételek és ráfordítások alakulása, a díjkedvezmények rendszere, a kezelt vagyonnal való gazdálkodás; az 1995-2001 között juttatott állami fejlesztési és konszolidációs források, valamint más külső források felhasználása, továbbá szolgáltató tevékenységének színvonala, a vasút strukturális átszervezésére tett előkészületek mennyiben segítik a kitűzött célok teljesítését; |
költségvetési támogatás |
12. |
A Mária-Valéria híd beruházás ellenőrzése |
2.1. Teljesítmény Ellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak értékelése, hogy teljesültek-e a Magyar és a Szlovák Köztársaság Kormánya között 1999. szeptember 16-án aláírt Egyezményben foglaltak, a beruházás megvalósításában résztvevő szervezetek és intézmények működése, együttműködésük szabályozottsága összhangban volt-e a jog-szabályokban és a Phare előírásokban foglaltakkal; a források biztosítása, rendelkezésre állása, illetve azok felhasználása megfelelt-e a jogszabályokban és az EU támogatások felhasználására vonatkozó előírásokban foglaltaknak; betartották-e az EU Phare eljárási rendben előírtakat; |
a beruházás költségvetése |
13. |
A SAPARD Program végrehajtására és a támogatások kifizetésére létrehozott magyarországi intézményrendszer akkreditáció előtti átvilágítása |
2.2. Pénzügyi Ellenőrzési Főcsoport |
Kormány felkérés alapján végzett ellenőrzések |
annak értékelése, hogy a SAPARD Program lebonyolításában résztvevő intézmények szervezete és eljárásai megfelelnek-e a Magyar Köztársaság és az Európai Közösség nevében az Európai Közösségek Bizottsága által kötött Többéves Pénzügyi Megállapodásban meghatározott akkreditációs kritériumoknak; a szervezetek és az eljárások biztosítják-e a támogatások kezelésének átláthatóságát, az Európai Unió pénzügyi érdekeinek védelmét, kiemelt figyelemmel az igazgatási, számviteli, fizetési és belső ellenőrzési rendelkezésekben meghatározott követelményekre; |
|
14. |
A Földhitel és Jelzálogbank Rt. 2000. évi tevékenységének ellenőrzése |
2.1. Teljesítmény Ellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak értékelése, hogy a jelzálog hitelintézet működése, tevékenysége megfelel-e a törvényi előírásoknak, az állami tulajdonos speciális elvárásainak (pl. jelzáloghitelezés, lakáspolitikai koncepció megvalósítása), a belső szabályzatoknak; a szabályozási környezet megfelelően közvetíti-e a biztonságos és jövedelmező működés követelményeit, továbbá a szakosított hitelintézet vagyoni helyzetének, eszközeinek alakulásában mely tényezők játszottak szerepet;
|
jegyzett tőke |
15. |
A közalapítványoknak és alapítványoknak 1998-2001 évek között juttatott nem normatív központi költségvetési támogatás felhasználásának ellenőrzése |
3.1. Szabályszerűségi Ellenőrzések Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak értékelése, hogy a központi költségvetésben a közhasznú feladatokra jóváhagyott előirányzatok és az adott támogatások összhangban vannak-e, a minisztériumok a (köz)alapítványi támogatások elbírálása és jóváhagyása, a szerződéskötés, a finanszírozás, a felhasználás elszámoltatása és ellenőrzése során betartották-e az Áht.-t és ennek végrehajtásáról szóló kormányrendeleteket; a támogatások meghirdetésénél, odaítélésénél és felhasználásánál a minisztériumok és a (köz)alapítványok tájékoztatták-e a nyilvánosságot, a központi költségvetésből juttatott támogatások mely közhasznú tevékenységek, állami közfeladatok ellátásához járultak hozzá; |
központi költségvetési támogatás |
16. |
A NATO Biztonsági Beruházási Programja (NSIP) keretében Magyarországon megvalósuló fejlesztések ellenőrzése |
2.3. Átfogó Ellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy a Honvédelmi Minisztérium, a Magyar Honvédség, illetve az érintett szervezetek a NATO Biztonsági Beruházási Programjába tartozó projektek tervezésének, végrehajtásának és elszámolásának szabályozása során mennyiben vették figyelembe a hazai jogszabályok előírásait, hogyan érvényesítették a NATO belső szabályait; milyen fokon integrálták a NATO Biztonsági Beruházási Programjával összefüggő feladatokat szervezeti felépítésükbe, katonai-szakmai tevékenységi körükbe, valamint a gazdálkodás rendjébe; a nemzeti finanszírozási körbe tartozó munkákat érintően hogyan törekedtek a feladatok szabályszerű, eredményes és gazdaságos végrehajtására, illetve milyen belső kontroll elemeket építettek be a folyamatokba; |
a fejlesztések hazai pénzügyi fedezetére a HM költségvetésében felhasznált összeg |
17. |
Az M3-as autópálya beruházás pénzügyi folyamatának ellenőrzése |
2.1. Teljesítmény Ellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak értékelése, hogy a Kormány 15 éves gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési programjának keretében megvalósuló M3 Füzesabony-Polgár közötti autópálya szakasz beruházás forrásainak biztosítása, rendelkezésre állása, illetve azok felhasználása megfelel-e a jogszabályokban és a kormányhatározatokban meghatározott előírásoknak; a megvalósításában résztvevő szervezetek és intézmények működése, együttműködésük szabályozottsága összhangban van-e a jogszabályokban és kormányhatározatokban meghatározott követelményekkel; a beruházás finanszírozási folyamatában hogyan működött az állam tulajdonosi érdekeit érvényesítő ellenőrzés; |
a központi költségvetés keretében és az Útalapból biztosított forrás |
|
II. 2002-ben induló, 2002-ben befejezett ellenőrzések |
||||
18. |
A helyi önkormányzatok 2001. évi normatív állami hozzájárulás igénylésének és elszámolásának ellenőrzése |
3.3. Átfogó Ellenőrzések Főcsoport |
törvényekben előírt évenkénti ellenőrzési kötelezettség |
annak megállapítása, hogy a 2001. évre vonatkozó költségvetési törvényben előírtaknak megfelelően tervezték és vették igénybe az önkormányzatok az őket megillető normatív állami hozzájárulásokat. Gondoskodtak-e a szükséges nyilvántartások, dokumentumok folyamatos, pontos vezetéséről; megfelelően ellenőrizték-e az intézményeik által közölt adatszolgáltatás helyességét; |
2001. évi igénybevett normatív állami hozzájárulás összesen 479,2 Mrd Ft; |
19. |
A Magyar Köztársaság 2001. évi költségvetése végrehajtásának ellenőrzése |
3.3. Átfogó Ellenőrzések Főcsoport |
törvényekben előírt évenkénti ellenőrzési kötelezettség |
annak megállapítása, hogy a előterjesztett törvényjavaslat teljes körűen és helyesen tartalmazza-e a költségvetési év lezárásához szükséges rendelkezéseket; a központi költségvetés teljesítését bemutató adatok, információk valósághűen tükrözik-e a 2001. évi folyamatokat; a Kormány és a költségvetést végrehajtó szervezetek betartották-e az államháztartás gazdálkodására vonatkozó jogszabályi előírásokat; a zárszámadás és az azt megalapozó nyilvántartások, dokumentumok megfelelnek-e a szabályszerűség és a valódiság követelményének; |
az államháztartás kiadásainak főösszege 8664 Mrd Ft |
20. |
Vélemény a Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetéséről |
3.3. Átfogó Ellenőrzések Főcsoport |
törvényekben előírt évenkénti ellenőrzési kötelezettség |
annak értékelése, hogy a 2003. évi költségvetésről szóló törvényjavaslat bevételi és kiadási előirányzatai megalapozottak-e; a 2003. évi költségvetési, illetve 2004-2006. évekre kimunkált irányszámoknál megfelelő módon vették-e számításba az EU-csatlakozás előkészítését, a költségvetési törvényjavaslatban az önkormányzati forrásszabályozás és támogatási rendszer tervezett változtatásai megalapozottak-e, a költségvetési törvényjavaslat összeállítása megfelel-e az államháztartási törvény, valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek előírásainak; |
az államháztartás tervezett kiadásai összesen 10686 Mrd Ft |
21. |
A Bíróságok fejezet működésének ellenőrzése |
2.3. Átfogó Ellenőrzési Főcsoport |
törvényben előírt rendszeres ellenőrzési kötelezettség |
annak értékelése, hogy a fejezet szervezeti, irányítási, működési rendszere, költségvetése, személyi és tárgyi feltételei megfelelően igazodnak-e a feladatokhoz; a költségvetési gazdálkodás során érvényesültek-e a törvényességi, célszerűségi szempontok, továbbá hogyan hasznosította a fejezet az előző ellenőrzésünk megállapításait; |
kiadási előirányzat |
22. |
Köztársasági Elnökség fejezet működésének ellenőrzése |
2.3. Átfogó Ellenőrzési Főcsoport |
törvényben előírt rendszeres ellenőrzési kötelezettség |
annak értékelése, hogy a fejezet szervezeti, irányítási és működési rendje, költségvetése, személyi és tárgyi feltételei megfelelően igazodtak-e a feladatokhoz, az előirányzatok felhasználása biztosította-e azok szabályszerű és célszerű felhasználását, irányító és gazdálkodási tevékenységében mennyiben hasznosította a korábbi ÁSZ ellenőrzés megállapításait; |
kiadási előirányzat |
23. |
Kötött felhasználású önkormányzati támogatások igénylésének és felhasználásának ellenőrzése |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
törvényekben előírt évenkénti ellenőrzési kötelezettség |
annak megállapítása, hogy a központi költségvetésből a különböző feladatokra normatívan vagy pályázati rendszerben juttatott támogatások felhasználása a 2001. évi költségvetési törvényben meghatározott módon történt-e; a támogatási igények odaítélésénél, felhasználásánál és elszámolásánál a helyi önkormányzatok betartották-e a jogszabályi vonatkozó előírásokat; az állami források felhasználása hatékonyan, az igénybevétel szabályszerűen valósult-e meg; |
ellenőrzött támogatások összege 73,0 Mrd Ft, |
24. |
Megyei, fővárosi illetékhivatali tevékenység ellenőrzése |
3.2. Pénzügyi szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
törvényben előírt rendszeres ellenőrzési kötelezettség |
annak áttekintése és értékelése, hogy 1997. évtől az illetéktörvény módosítása, valamint a megyei illetékhivatalok fenntartói jogának változása milyen hatást gyakorolt a hivatalok működésére, a beszedett illetékek alakulására, hogyan változott az illetékbevételek szerepe az érintett önkormányzatok forrásszabályozásában; az egyes illetékhivatalok adottságai és működési feltételei között milyen különbségek jöttek létre, azok milyen módon segítették elő az illetékhivatali feladatok eredményes ellátását; az illetékhivatalok érdekeltségi rendszere milyen szerepet játszott a hátralékok csökkentésében, a hatékonyabb munkavégzésben; |
a vizsgált illetékhivatalok által előírt illeték bevételek |
25. |
A helyi önkormányzatok beruházásaihoz és rekonstrukcióihoz nyújtott 2001. évi címzett és céltámogatások igénybevételének és felhasználásának ellenőrzése |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
törvényekben előírt évenkénti ellenőrzési kötelezettség |
annak megállapítása, hogy a címzett és céltámogatások döntési rendszere hatékonyan segítette-e a fejlesztések megvalósítását; a beszerzések (beruházások) során érvényesültek-e a közbeszerzésekről szóló törvényi előírások; a támogatások felhasználása a törvényben megfogalmazott célra történt-e; |
a helyi önkormányzatok számára 2001. évben rendelkezésre álló 103 074 M Ft összes címzett és céltámogatási előirányzat 32,1 %-át vizsgálta meg az ÁSZ, |
26. |
A Magyar Távirati Iroda Rt. 2001. évi gazdálkodásának ellenőrzése |
2.3. Átfogó Ellenőrzési Főcsoport |
törvényekben előírt évenkénti ellenőrzési kötelezettség |
az MTI Rt. külső és belső szabályozása, szervezeti és működési rendszere összhangban volt-e a feladatokkal, mennyiben segítette azok hatékony és eredményes ellátását; a Társaság alapító okiratában és a vonatkozó törvényekben, egyéb jogszabályokban foglaltaknak megfelelően törvényesen, célszerűen és eredményesen gazdálkodott-e a rendelkezésére bocsátott vagyonnal és a központi költségvetésből a részvénytársaság közszolgálati feladatai ellátásához nyújtott működési- és céltámogatással; |
2001. évi |
27. |
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. 2001. évi működésének és a központi költségvetés végrehajtásához kapcsolódó tevékenységének ellenőrzése |
2.3. Átfogó Ellenőrzési Főcsoport |
törvényekben előírt évenkénti ellenőrzési kötelezettség |
annak megállapítása, hogy a 2001. évi költségvetési törvényben az ÁPV Rt. tevékenységét érintő előirányzatok, kötelezettségek, garanciavállalások a törvényi előírásokkal összhangban teljesültek-e; a társaság működési bevételei, ráfordításai az üzleti tervében meghatározott célkitűzéseknek megfelelően, a törvényben előírt keretek között alakultak-e; a társaság gazdálkodásában érvényesültek-e a szabályszerűségi, takarékossági szempontok; az előző számvevőszéki ellenőrzés megállapításait, javaslatait hasznosították-e; |
az ÁPV Rt. hozzárendelt vagyona 2001. év végén 750,3 Mrd Ft, saját vagyona 12,3 Mrd Ft, |
28. |
Nyugat-dunántúli környezetvédelmi beruházások ellenőrzése |
2.3. Átfogó Ellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
értékelni az Osztrák Köztársaság által támogatott egyes önkormányzatok illetékességi területéhez kapcsolódó környezetvédelmi koncepciók gyakorlati megvalósulását, a támogatott települések által a tervek alapján megvalósult, illetve folyamatban lévő beruházásokhoz igénybevett - a magyar környezetvédelmi célú előirányzatokból, illetve nemzetközi segélyekből elnyert - pénzek felhasználását, valamint azt, hogy az így megvalósult beruházás mennyiben csökkenti a környezetre gyakorolt károk okozta terhelést. A vizsgálat szorosan kapcsolódik az Osztrák Számvevőszék környezetvédelmi célú támogatások ellenőrzéséhez; |
az ellenőrzés 13 megvalósult, illetve befejezés előtt álló, valamint 4 előkészületben levő beruházásra irányult |
29. |
Társadalmi szervezeteknek és köztestületeknek juttatott költségvetési támogatások ellenőrzése |
3.1. Szabályszerűségi Ellenőrzések Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
az Állami Számvevőszékről szóló 1989. évi XXXVIII. tv. 2. § (5) bekezdése, valamint a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 21. §-ban az Állami Számvevőszék számára megfogalmazott kötelezettség alapján, a társadalmi szervezeteknek juttatott költségvetési támogatások felhasználásának vizsgálata, a támogatási rendszerben meghatározottak szerint. A jelenlegi támogatási rendszer milyen hatékonysággal képes az egyes társadalmi szervezetek munkáját segíteni a társadalmi, közhasznú feladatok megvalósításában, valamint, hogy a reprezentatív minta alapján kiválasztott szervezetek a kapott támogatásokat rendeltetésszerűen használták-e fel; |
központi támogatás a nonprofit szervezetek részére |
30. |
A Magyar Nemzeti Bank működésének ellenőrzése |
2.1. Teljesítmény Ellenőrzési Főcsoport |
törvényben előírt rendszeres ellenőrzési kötelezettség |
annak értékelése, hogy az MNB működése megfelel-e a törvényesség követelményének, az MNB alapszabálya, a szervezetét és működését szabályozó ügyrend és egyéb belső szabályzatai összhangban vannak-e a jogszabályokkal, szervezeti, irányítási és működési rendje igazodik-e a feladatokhoz, biztosított-e a közgyűlési határozatok végrehajtása, megítélni továbbá az MNB számlavezetési tevékenységét, az összeférhetetlenségi szabályok betartását, az állam megbízása alapján végzett értékpapír és hitelügyletek lebonyolítását, az állam megbízottjaként végzett külföldi forrásbevonást, az adósságszolgálat kezelését, valamint az intézményi gazdálkodást; |
alaptőkéje 10 Mrd Ft |
31. |
A nemzetközi támogatások monitoring rendszerének ellenőrzése |
2.1. Teljesítmény Ellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak értékelése, hogy az EU csatlakozás közeledtével kiépült-e az EU elvárásoknak megfelelő monitoring intézményi és informatikai rendszer, megfelel-e a hatályos magyar és Európai Uniós szabályoknak, lehetővé teszi-e a Strukturális Alapokból és a Kohéziós Alapokból Magyarországnak nyújtandó támogatások felhasználásának megbízható nyomon követését; a monitoring rendszerre fordított hazai és EU források felhasználása hatékony és eredményes volt-e, hogyan hasznosultak a korábbi ÁSZ vizsgálat ajánlásai az intézményi, illetve informatikai rendszer kialakításakor; |
|
|
Terven felüli |
||||
32. |
A Kormány által a miniszterelnök részére állandó szálláshelyként kijelölt ingatlan személyi védelemmel összefüggő átalakítási költségeinek ellenőrzése |
2.3. Átfogó Ellenőrzési Főcsoport |
Kormány felkérés alapján végzett ellenőrzések |
annak megállapítása, hogy a miniszterelnök személyi védelmével kapcsolatos feladatok szervezését, végrehajtását támogatja-e megfelelő szabályozási háttér, a miniszterelnök személyére és állandó szálláshelyére (rezidenciájára) kiterjedő védelem megszervezése és végrehajtása szabályszerűen és egyben célszerűségi szempontok érvényesülésével történt-e, továbbá az állandó szálláshely technikai eszközökkel biztosított védelmének kialakításánál érvényesültek-e a célszerűségi és eredményességi szempontok; |
a kialakítandó védelemi rendszer finanszírozásához 50 M Ft keretösszeg állt rendelkezésre |
33. |
A Magyar Televízió Részvénytársaság 2003. évi költségvetési támogatási igénye megalapozottságának célvizsgálatához |
2.2. Pénzügyi Ellenőrzési Főcsoport |
Országgyűlési határozat és egyéb felkérés alapján végzett ellenőrzések |
annak megítélése, hogy az MTV Rt. 2003. évi költségvetési támogatási igénye (27-28 Mrd Ft) megalapozott és indokolt-e; |
az MTV Rt. a 2003. évi üzleti tervében 41,7 Mrd Ft bevételt tervezett, amelyből 36,5 Mrd Ft költségvetési támogatás, |
34. |
A DUNA Televízió Részvénytársaság 2003. évi költségvetési támogatási igénye megalapozottságának célvizsgálata |
2.2. Pénzügyi Ellenőrzési Főcsoport |
Országgyűlési határozat és egyéb felkérés alapján végzett ellenőrzések |
annak megítélése, hogy a Duna TV Rt. 2003. évi költségvetési támogatási igénye (2 Mrd Ft ) megalapozott és indokolt-e; |
a DTV 2003. évi üzleti tervben 8,5 Mrd Ft bevételt tervezett, amelyből 7,6 Mrd Ft költségvetési támogatás |
|
2001. évről áthúzódó, 2002. évi ellenőrzési tervben nem szerepel |
||||
35. |
Az országos kisebbségi önkormányzatok pénzügyi-gazdasági tevékenységének vizsgálata |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy az országos kisebbségi önkormányzat működési feltételrendszere hogyan változott a vizsgált időszakban; a gazdálkodás szervezettsége, szabályszerűsége mennyiben felel meg a jogszabályi követelményeknek és az önkormányzati működés sajátosságainak; biztosított-e a gazdálkodás és a pénzeszközök felhasználásának törvényessége és szabályszerűsége, a számviteli törvény és a vonatkozó kormányrendeletek előírásainak betartása; |
a vizsgált önkormányzatok kiadása összességében |
36. |
A Bolgár Országos Önkormányzat pénzügyi-gazdasági tevékenységének vizsgálata |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy az országos kisebbségi önkormányzat működési feltételrendszere hogyan változott a vizsgált időszakban; a gazdálkodás szervezettsége, szabályszerűsége mennyiben felel meg a jogszabályi követelményeknek és az önkormányzati működés sajátosságainak; biztosított-e a gazdálkodás és a pénzeszközök felhasználásának törvényessége és szabályszerűsége, a számviteli törvény és a vonatkozó kormányrendeletek előírásainak betartása; |
kiadási előirányzat |
37. |
A Görög Országos Önkormányzat pénzügyi-gazdasági tevékenységének vizsgálata |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy az országos kisebbségi önkormányzat működési feltételrendszere hogyan változott a vizsgált időszakban; a gazdálkodás szervezettsége, szabályszerűsége mennyiben felel meg a jogszabályi követelményeknek és az önkormányzati működés sajátosságainak; biztosított-e a gazdálkodás és a pénzeszközök felhasználásának törvényessége és szabályszerűsége, a számviteli törvény és a vonatkozó kormányrendeletek előírásainak betartása; |
kiadási előirányzat |
38. |
Az Országos Horvát Önkormányzat pénzügyi-gazdasági tevékenységének vizsgálata |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy az országos kisebbségi önkormányzat működési feltételrendszere hogyan változott a vizsgált időszakban; a gazdálkodás szervezettsége, szabályszerűsége mennyiben felel meg a jogszabályi követelményeknek és az önkormányzati működés sajátosságainak; biztosított-e a gazdálkodás és a pénzeszközök felhasználásának törvényessége és szabályszerűsége, a számviteli törvény és a vonatkozó kormányrendeletek előírásainak betartása; |
kiadási előirányzat |
39. |
A Magyarországi Németek Országos Önkormányzata pénzügyi-gazdasági tevékenységének vizsgálata |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy az országos kisebbségi önkormányzat működési feltételrendszere hogyan változott a vizsgált időszakban; a gazdálkodás szervezettsége, szabályszerűsége mennyiben felel meg a jogszabályi követelményeknek és az önkormányzati működés sajátosságainak; biztosított-e a gazdálkodás és a pénzeszközök felhasználásának törvényessége és szabályszerűsége, a számviteli törvény és a vonatkozó kormányrendeletek előírásainak betartása; |
kiadási előirányzat |
40. |
Az Országos Örmény Önkormányzat pénzügyi-gazdasági tevékenységének vizsgálata |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy az országos kisebbségi önkormányzat működési feltételrendszere hogyan változott a vizsgált időszakban; a gazdálkodás szervezettsége, szabályszerűsége mennyiben felel meg a jogszabályi követelményeknek és az önkormányzati működés sajátosságainak; biztosított-e a gazdálkodás és a pénzeszközök felhasználásának törvényessége és szabályszerűsége, a számviteli törvény és a vonatkozó kormányrendeletek előírásainak betartása; |
kiadási előirányzat |
41. |
A Magyarországi Románok Országos Önkormányzata pénzügyi-gazdasági tevékenységének vizsgálata |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy az országos kisebbségi önkormányzat működési feltételrendszere hogyan változott a vizsgált időszakban; a gazdálkodás szervezettsége, szabályszerűsége mennyiben felel meg a jogszabályi követelményeknek és az önkormányzati működés sajátosságainak; biztosított-e a gazdálkodás és a pénzeszközök felhasználásának törvényessége és szabályszerűsége, a számviteli törvény és a vonatkozó kormányrendeletek előírásainak betartása; |
kiadási előirányzat |
42. |
Az Országos Ruszin Kisebbségi Önkormányzat pénzügyi-gazdasági tevékenységének vizsgálata |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy az országos kisebbségi önkormányzat működési feltételrendszere hogyan változott a vizsgált időszakban; a gazdálkodás szervezettsége, szabályszerűsége mennyiben felel meg a jogszabályi követelményeknek és az önkormányzati működés sajátosságainak; biztosított-e a gazdálkodás és a pénzeszközök felhasználásának törvényessége és szabályszerűsége, a számviteli törvény és a vonatkozó kormányrendeletek előírásainak betartása; |
bevételi előirányzat |
43. |
A Szerb Országos Önkormányzat pénzügyi-gazdasági tevékenységének vizsgálata |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy az országos kisebbségi önkormányzat működési feltételrendszere hogyan változott a vizsgált időszakban; a gazdálkodás szervezettsége, szabályszerűsége mennyiben felel meg a jogszabályi követelményeknek és az önkormányzati működés sajátosságainak; biztosított-e a gazdálkodás és a pénzeszközök felhasználásának törvényessége és szabályszerűsége, a számviteli törvény és a vonatkozó kormányrendeletek előírásainak betartása; |
kiadási előirányzat |
44. |
Az Országos Szlovák Önkormányzat pénzügyi-gazdasági tevékenységének vizsgálata |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy az országos kisebbségi önkormányzat működési feltételrendszere hogyan változott a vizsgált időszakban; a gazdálkodás szervezettsége, szabályszerűsége mennyiben felel meg a jogszabályi követelményeknek és az önkormányzati működés sajátosságainak; biztosított-e a gazdálkodás és a pénzeszközök felhasználásának törvényessége és szabályszerűsége, a számviteli törvény és a vonatkozó kormányrendeletek előírásainak betartása; |
kiadási előirányzat |
45. |
Az Országos Szlovén Önkormányzat pénzügyi-gazdasági tevékenységének vizsgálata |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy az országos kisebbségi önkormányzat működési feltételrendszere hogyan változott a vizsgált időszakban; a gazdálkodás szervezettsége, szabályszerűsége mennyiben felel meg a jogszabályi követelményeknek és az önkormányzati működés sajátosságainak; biztosított-e a gazdálkodás és a pénzeszközök felhasználásának törvényessége és szabályszerűsége, a számviteli törvény és a vonatkozó kormányrendeletek előírásainak betartása; |
kiadási előirányzat |
46. |
Az Ukrán Országos Önkormányzat pénzügyi-gazdasági tevékenységének vizsgálata |
3.2. Pénzügyi-szabályszerűségi és Teljesítményellenőrzési Főcsoport |
az ÁSZ elnökének döntése alapján végzett egyéb ellenőrzés |
annak megállapítása, hogy az országos kisebbségi önkormányzat működési feltételrendszere hogyan változott a vizsgált időszakban; a gazdálkodás szervezettsége, szabályszerűsége mennyiben felel meg a jogszabályi követelményeknek és az önkormányzati működés sajátosságainak; biztosított-e a gazdálkodás és a pénzeszközök felhasználásának törvényessége és szabályszerűsége, a számviteli törvény és a vonatkozó kormányrendeletek előírásainak betartása; |
kiadási előirányzat |