T/2701/41.

Az Országgyűlés

Oktatási és tudományos
bizottságának

Egészségügyi
bizottságának

Foglalkoztatási és munkaügyi
bizottságának

Gazdasági
bizottságának

Önkormányzati
bizottságának

a j á n l á s a

a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény módosításáról

szóló T/2701. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Oktatási és tudományos bizottsága (továbbiakban: Oktatási bizottság) - mint első helyen kijelölt bizottság -, Egészségügyi bizottsága, Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság), Gazdasági bizottsága, valamint az Önkormányzati bizottsága megvitatta a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény módosításáról szóló, T/2701. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2701/5-39. számú módosító javaslatokat, az Oktatási bizottság T/2701/40. számon további módosító javaslatokat nyújtott be.

Tóth Ferenc és Kuzma László képviselők a T/2701/7-1. sz. módosító javaslatukat v i s s z a v o n t á k, ezért azt az ajánlás nem tartalmazza.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról, vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.

  1. Dr. Czira Szabolcs képviselő a törvényjavaslat 1. §-ában a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szt.) preambulumának a következő kiegészítését javasolja:
  2. /Az Szt. preambuluma helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "A Magyar Köztársaságban a társadalmi folyamatokhoz, az információs társadalom és a nemzetgazdaság követelményeihez, a munkaerőpiac igényeihez és az Európai Unió közösségi vívmányaihoz és a történelmi hagyományokra épülő polgári rendszerű oktatási rendszer alapjaihoz igazodó rugalmas és differenciált, a gazdaság dinamikus fejlődését segítő szakképzési rendszer működésének biztosítása, a pályakezdéshez és a folyamatos foglalkoztatáshoz szükséges szakképesítés(ek)nek az esélyegyenlőségen alapuló megszerzése, valamint az Alkotmányban meghatározott tanuláshoz való jog érvényesülése céljából az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:"

    Indokolás: Lásd a T/2701/38. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  3. Dr. Czira Szabolcs képviselő a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésében az Szt. 1. § (1) bekezdés a) pontjának a következő kiegészítését javasolja:
  4. /Az Szt. 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    /E törvény hatálya - a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: felsőoktatási törvény) 84. § (2) bekezdés b), c) és d) pontjaiban szabályozott képzés, valamint az iskolarendszeren kívüli hatósági jellegű képzések kivételével - kiterjed minden olyan iskolai rendszerű és a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény (a továbbiakban: felnőttképzési törvény) alapján felnőttképzési tevékenységnek minősülő iskolarendszeren kívüli szakmai képzésre, amely/

    "a) a szakképzést megalapozó szakmai alapképzésre, és alapműveltségi követelményekre a szakiskolai pályaorientáció előkészítésére a tanulmányokba és a szakmai vizsgába történő beszámítás tekintetében a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatási törvény) által szabályozott szakiskolai pályaorientációra, szakmai előkészítő ismeretek oktatására és szakmai alapozó oktatásra, valamint szakközépiskolai szakmai orientációra, elméleti és gyakorlati szakmacsoportos alapozó oktatásra,"

    Indokolás: Lásd a T/2701/39. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  5. Stolár Mihály képviselő a törvényjavaslat 3. §-ában az Szt. 2. § (1) bekezdés c)-d) pontjainak módosítását, valamint új e) ponttal történő kiegészítését javasolja:
  6. /Az Szt. 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    /"A szakképzés intézményei:/

    "c) a regionális munkaerő-fejlesztő és -képző központ (a továbbiakban: képző központ), [továbbá]

    d) a felnőttképzési törvényben meghatározott, iskolarendszeren kívüli szakmai képzést folytató intézmény, továbbá

    e) a több szakképző intézmény gyakorlati képzésének ellátására létrehozott központi tanműhely."

    Indokolás: Lásd a T/2701/9. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  7. Dr. Czira Szabolcs képviselő a törvényjavaslat 3. §-ában az Szt. 2. § (2) bekezdésének a következő kiegészítését javasolja:
  8. /Az Szt. 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    "A szakképző iskola létesítésére, fenntartására és működésére a közoktatási törvény és különösen az alapvizsga rendszer alapműveltségi követelményeit is figyelembe véve a felsőfokú szakképzést folytató felsőoktatási intézmény létesítésére, fenntartására és működésére a felsőoktatási törvény, a képző központ létesítésére és fenntartására a felnőttképzési törvény rendelkezéseit kell alkalmazni."

    Indokolás: Lásd a T/2701/34 . sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  9. Stolár Mihály, Sági József, Kuzma László és dr. Pósán László képviselők a törvényjavaslat 4. §-a felvezető szövegének módosítását, a törvényjavaslat 4. §-ában az Szt. 3. § (2) bekezdés e) pontjának a módosítását, az Szt. 3. §-ának új (3) bekezdéssel történő kiegészítését javasolják:
  10. "(1) Az Szt. 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép,

    /Az OKJ-ben kell meghatározni/

    "e) a szakképesítés megszerzéséhez szükséges elméleti és gyakorlati képzés [maximális] időtartamát (a szakképzési évfolyamok számát, az óraszámot),"

    (2) Az Szt. 3. §-a a következő új (3) bekezdéssel egészül ki, és az eredeti (3) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik.

    "(3) Az OKJ a távoktatásban folyó elméleti képzésre és a speciális szakiskolában folyó elméleti és gyakorlat képzésre a (2) bekezdés e) pontja alapján megállapított képzési időtartamtól eltérő időtartamot is megállapíthat."

    Indokolás: Lásd a T/2701/10-1. sz. módosító javaslat indokolását.

    Megjegyzés: A módosító javaslatot jogtechnikai szempontból pontosítottuk.

    Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 21. számú pontjaiban foglaltakkal.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  11. Tóth Ferenc képviselő a törvényjavaslat 4. §-ában az Szt. 3. § (2) bekezdését a következő g) ponttal javasolja kiegészíteni: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további pontok betűjelzése értelemszerűen változik)
  12. /Az Szt. 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

    /Az OKJ-ben kell meghatározni/

    "g) annak megjelölését, hogy a szakképesítés megszerzéséhez pályaalkalmassági, illetőleg szakmai alkalmassági követelményeknek kell megfelelni, továbbá"

    Indokolás: Lásd a T/2701/11. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  13. Kárpáti Zsuzsa, Molnár József, Földesi Zoltán, Szabados Tamás, dr. Csicsay Claudius Iván, dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Rózsa Endre, és dr. Balogh Miklós képviselők a törvényjavaslat 4. §-ában az Szt. 3. § (2) bekezdés e) pontjának a következő kiegészítését javasolják:
  14. /Az Szt. 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    /Az OKJ-ben kell meghatározni/

    "e) a szakképesítés megszerzéséhez szükséges képzés minimális és maximális időtartamát (a szakképzési évfolyamok számát, az óraszámot),"

    Indokolás: Lásd a T/2701/32. sz. módosító javaslat indokolását.

    Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 22. számú pontjában foglaltakkal.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  15. Dr. Czira Szabolcs képviselő a törvényjavaslat 5. §-ában az Szt. 4. § (1) bekezdésének a következő kiegészítését javasolja:
  16. /Az Szt. 4. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    "(1) A szakképzés ágazati irányítását az oktatási miniszter látja el. Az oktatási miniszter a szakképzés egészére kiterjedően - az érintett szakképesítésért felelős miniszter véleményének kikérésével - országos és térségi szakmai ellenőrzést, az oktatási felügyelet országos és térségi szakembereinek közreműködésével pedagógiai-szakmai mérések, átvilágítások, értékelések, elemzések készítését rendelheti el."

    Indokolás: Lásd a T/2701/35. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  17. Kuzma László képviselő a törvényjavaslat 5. §-ában az Szt. 4. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  18. /Az Szt. 4. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    "4. § (1) A szakképzés ágazati irányítását az oktatási miniszter látja el. [Az oktatási miniszter a szakképzés egészére kiterjedően - az érintett szakképesítésért felelős miniszter véleményének kikérésével - országos és térségi szakmai ellenőrzést, pedagógiai-szakmai mérések, átvilágítások, értékelések, elemzések készítését rendelheti el.]

    a) Az oktatási miniszter megállapítja a Ktv. 27. § (8) bekezdése szerint szervezett szakiskolai felzárkóztató oktatásban résztvevő tanulókat e törvény 44. § (1) bekezdése alapján megillető juttatások részletes szabályait.

    b) Az oktatási miniszter a szakképzés egészére kiterjedően - az érintett szakképesítésért felelős miniszter véleményének kikérésével - országos és térségi szakmai ellenőrzést, pedagógiai-szakmai mérések, átvilágítások, értékelések, elemzések készítését rendelheti el."

    Indokolás: Lásd a T/2701/8. sz. módosító javaslat indokolását.

    Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 37. számú pontjában foglaltakkal.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  19. Kárpáti Zsuzsa képviselő a törvényjavaslat 5. §-ában az Szt. 4. § (3) bekezdés b) pontjának a következő módosítását javasolja:
  20. /Az Szt. 4. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    /Az oktatási miniszter/

    "b) létrehozza és működteti - a szakképesítésért felelős miniszterrel [egyetértésben] együtt - az OKJ folyamatos fejlesztésére és korszerűsítésére a szakmacsoportonkénti bizottságokat."

    Indokolás: Lásd a T/2701/26. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  21. Sági József képviselő a törvényjavaslat 5. §-ában az Szt. 4. § (3) bekezdése b) pontjának a következő kiegészítését javasolja:
  22. /Az Szt. 4. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    /Az oktatási miniszter/

    "b) létrehozza és működteti - a szakképesítésért felelős miniszterrel egyetértésben - az OKJ folyamatos fejlesztésére és korszerűsítésére a szakmacsoportonkénti bizottságokat, és gondoskodik arról, hogy háromévenként a szakképzés tapasztalatai alapján a bizottságok áttekintsék az OKJ-t, és szükség esetén javaslatot tegyenek a módosítására."

    Indokolás: Lásd a T/2701/5. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  23. Az Oktatási bizottság a törvényjavaslat 5. §-ában az Szt. 4. § (3) bekezdése b) pontjának a következő kiegészítését javasolja:
  24. /Az Szt. 4. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    /Az oktatási miniszter

    "b) létrehozza és működteti - a szakképesítésért felelős miniszterrel egyetértésben - az OKJ folyamatos fejlesztésére és korszerűsítésére a szakmacsoportonkénti bizottságokat. A bizottságok legalább három évenként áttekintik a szakképzés tapasztalatai alapján az OKJ-t, és szükség esetén javaslatot tesznek a módosítására."

    Indokolás: Lásd a T/2701/40/1. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - az Előterjesztő képviselője támogatja

  25. Kárpáti Zsuzsa, Molnár József, Földesi Zoltán, Szabados Tamás, Rózsa Endre és dr. Balogh Miklós képviselők a törvényjavaslat 6. §-ában az Szt. 5. § (2) bekezdés b) pontjának kiegészítését javasolják, valamint az Szt. 5. § (2) bekezdését a következő h) ponttal javasolják kiegészíteni:
  26. /Az Szt. 5. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    /A szakképesítésért felelős miniszter az ágazatába tartozó szakképesítések tekintetében/

    "b) meghatározza a képzés időtartamát, a szakképesítés szakmai tantárgyait, moduljait kidolgoztatja és kiadja azok központi programjait (tanterveit),"

    "h) elkészítteti és kiadja a szakmai vizsga írásbeli és szóbeli részének feladatait."

    Indokolás: Lásd a T/2701/31. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  27. Az Oktatási bizottság a törvényjavaslat 6. §-ában az Szt. 5. § (2) bekezdésének a következő h) ponttal történő kiegészítését javasolja:
  28. /Az Szt. 5. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    /A szakképesítésért felelős miniszter az ágazatába tartozó szakképesítések tekintetében/

    "h) elkészítteti és jóváhagyja a szakmai vizsga írásbeli és szóbeli vizsgarészének tételeit."

    Indokolás: Lásd a T/2701/40/2. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - az Előterjesztő képviselője támogatja

  29. Kárpáti Zsuzsa, dr. Csicsay Claudius Iván és dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi képviselők a törvényjavaslat 7. §-ában az Szt. 6. § (1) bekezdésének a következő kiegészítését javasolják:
  30. /Az Szt. 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(1) Az oktatási miniszter a szakképesítésért felelős miniszterrel együttműködve a szakképzés tartalmi fejlesztésére, az állam által elismert szakképesítések folyamatos fejlesztésére, a képesítési követelmények hazai és nemzetközi összehangolására, a nemzeti referencia és tájékoztatási központ, valamint a szakképzési információs központ működtetésére, a hátrányos helyzet leküzdését segítő, továbbá rehabilitációs képzési programok kifejlesztésére, az országos szaktanácsadásra, a pedagógusok szakmai továbbképzésének szervezésére, a tanulmányi versenyek rendezésére, az innováció támogatására, központi kutató és koordináló fejlesztő-szolgáltató intézetként működteti a Nemzeti Szakképzési Intézetet (a továbbiakban: NSZI)."

    Indokolás: Lásd a T/2701/25. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  31. Dr. Czira Szabolcs képviselő a törvényjavaslat 7. §-ában az Szt. 6. § (2) bekezdésének a következő kiegészítését javasolja:
  32. /Az Szt. 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "Az NSZI feladatainak ellátása során együttműködik az 5. § (3) bekezdésben meghatározott kutató és fejlesztő-szolgáltató intézetekkel, valamint a regionális és a kistérségi nevelés-oktatásügyi központokkal."

    Indokolás: Lásd a T/2701/36. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  33. Dr. Czira Szabolcs képviselő a törvényjavaslat 8. §-ában az Szt. 6/A. § (3) bekezdésének a következő kiegészítését javasolja:
  34. /Az Szt. a következő új 6/A. §-sal egészül ki:/

    "A Vizsgaközpont az (1) bekezdés szerinti feladatai ellátása során kizárólag a szakértői névjegyzékben szereplő, a szakképesítésért felelős miniszter által javasolt szakértőket vehet igénybe. Az ellenőrzésben az érintett szakképesítésért felelős miniszter képviselője és a regionális és kistérségi oktatási központok is részt vehetnek. A szakmai ellenőrzés tapasztalatairól a Vizsgaközpont évente összegezést készít, amelyet az oktatási miniszter megküld a szakképesítésért felelős miniszternek."

    Indokolás: Lásd a T/2701/37. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  35. Kuzma László képviselő a törvényjavaslat 9. § (1) bekezdésében az Szt. 7. § (1) bekezdésének, a 9. § (2) bekezdésében az Szt. 7. § (3)-(4) bekezdéseinek a következő kiegészítését javasolja:
  36. "(1) Az Szt. 7. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:

    "(1) Az országos gazdasági kamarák (a továbbiakban: gazdasági kamara), vagy ha a szakképesítés nem tartozik egyetlen gazdasági kamara hatáskörébe sem, az illetékes szakmai szervezet a szakképesítésért felelős miniszterrel kötött megállapodás alapján - az országos gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel együttműködve - kidolgozzák a szakmai és vizsgakövetelményt, valamint ellátják az 5. § (2) bekezdésének a) pontjában meghatározott feladatot. A szakmai és vizsgakövetelményt a szakképesítésért felelős miniszter a gazdasági kamara egyetértésével jogszabályban határozza meg. A megállapodást a szakképesítésért felelős miniszter közzéteszi."

    (2) Az Szt. 7. § (3)-(4) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

    "(3) A gazdasági kamara, vagy ha a szakképesítés nem tartozik egyetlen gazdasági kamara hatáskörébe sem, az illetékes szakmai szervezet - az országos gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel együttműködve - határozza meg azoknak a szakképesítéseknek a körét, amelyekre az 1. § (1) bekezdés f) pontjában foglaltak céljából mesterképzés folytatható, illetőleg mestervizsgáztatás szervezhető. A gazdasági kamara - az országos gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel együttműködve - kidolgozza a mestervizsga követelményeit, amelyet a szakképesítésért felelős miniszter jogszabályban ad ki.

    (4) A mesterképzés és - vizsgáztatás feltételeiről a gazdasági kamara, vagy ha a szakképesítés nem tartozik egyetlen gazdasági kamara hatáskörébe sem, az illetékes szakmai szervezet az országos gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel együttműködve gondoskodik."

    Indokolás: Lásd a T/2701/15. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  37. Kárpáti Zsuzsa, dr. Csicsay Claudius Iván és dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi képviselők a törvényjavaslat 9. § (1) bekezdésében az Szt. 7. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  38. /Az Szt. 7. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(1) Az országos gazdasági kamar[ák]a (a továbbiakban: gazdasági kamara) javaslatára a szakképesítésért felelős miniszter[rel kötött megállapodás alapján - az országos gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel együttműködve -] kidolgozz[ák]a a szakmai és vizsgakövetelményt, valamint ellátj[ák]a az 5. § (2) bekezdésének a) pontjában meghatározott feladato[t]kat. A szakmai és vizsgakövetelményt a szakképesítésért felelős miniszter a gazdasági kamara egyetértésével jogszabályban határozza meg. A megállapodást a szakképesítésért felelős miniszter közzéteszi."

    Indokolás: Lásd a T/2701/24. sz. módosító javaslat indokolását.

    Megjegyzés: A módosító javaslatot jogtechnikai szempontból pontosítottuk.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  39. Az Oktatási bizottság a törvényjavaslat 10. §-ában az Szt. 10. § (1) bekezdés b) pontjának a következő kiegészítését javasolja:
  40. /Az Szt. 10. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    /Az OKJ-ben meghatározott szakképesítéshez - az ellenőrzési, mérési és értékelési rendszer kialakulását és működését biztosító - szakmai és vizsgakövetelményt kell előírni. A szakmai és vizsgakövetelmény a következőket tartalmazza:/

    "b) a képzés megkezdéséhez szükséges iskolai és szakmai előképzettséget, előzetes szakmai gyakorlatot, a pályaalkalmassági, illetve szakmai alkalmassági követelményeket, valamint az előírt gyakorlatot,"

    Indokolás: Lásd a T/2701/40/3. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - az Előterjesztő képviselője támogatja

  41. Stolár Mihály, Sági József, Kuzma László és dr. Pósán László képviselők a törvényjavaslat 10. §-ában az Szt. 10. § (1) bekezdés d) pontjának a következő módosítását javasolják:
  42. /Az Szt. 10. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    /Az OKJ-ben meghatározott szakképesítéshez - az ellenőrzési, mérési és értékelési rendszer kialakulását és működését biztosító - szakmai és vizsgakövetelményt kell előírni. A szakmai és vizsgakövetelmény a következőket tartalmazza:/

    "d) a szakképesítés megszerzéséhez szükséges képzés időtartamát, óraszám[o]át [a maximális], az elméleti és gyakorlati képzési idő arányát, szakképző iskolában a szakképzési évfolyamok számát, a szakmai alapképzés időtartamát, a gyakorlati képzés eredményességét mérő szintvizsga (a továbbiakban: szintvizsga) szervezésének lehetőségét,"

    Indokolás: Lásd a T/2701/10-2. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  43. Kárpáti Zsuzsa, Molnár József, Földesi Zoltán, Szabados Tamás, Rózsa Endre és dr. Balogh Miklós képviselők a törvényjavaslat 10. § (1) bekezdésében az Szt. 10. § (1) bekezdés b), d) és f) pontjainak a következő kiegészítését javasolják:

/Az Szt. 10. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

/"Az OKJ-ben meghatározott szakképesítéshez - az ellenőrzési, mérési és értékelési rendszer kialakulását és működését biztosító - szakmai és vizsgakövetelményt kell előírni. A szakmai és vizsgakövetelmény a következőket tartalmazza:/

"b) a képzés megkezdéséhez szükséges iskolai és szakmai előképzettséget, előzetes szakmai gyakorlatot, pályaalkalmassági, illetve szakmai alkalmassági követelményeket, valamint az előírt gyakorlatot,"

"d) a szakképesítés megszerzéséhez szükséges képzés minimális időtartamát, a maximális óraszámot, az elméleti és gyakorlati képzési idő arányát, szakképző iskolában a szakképzési évfolyamok számát, a szakmai alapképzés időtartamát, a gyakorlati képzés eredményességét mérő szintvizsga (a továbbiakban: szintvizsga) szervezésének lehetőségét,"

"f) a szakmai vizsgáztatással kapcsolatos követelményeket:

Indokolás: Lásd a T/2701/30. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 25. számú pontjában foglaltakkal.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Egészségügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  1. Kárpáti Zsuzsa képviselő a törvényjavaslat 11. §-ában az Szt. 11. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  2. /Az Szt. 11. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    "A szakképzést folytató intézményben, illetőleg a felsőfokú oktatási intézményben folytatott tanulmányok során tett eredményes vizsga alapján a szakmai vizsga részei, illetőleg tantárgyai vizsgakövetelményeinek ismételt teljesítése alól felmentés adható. Abból a vizsgarészből vagy tantárgyból, amelyből a vizsgára jelentkező már eredményesen vizsgázott - a szakmai és vizsgakövetelmény változása kivételével -, újabb vizsgát nem köteles tenni. A felmentés iránti kérelmet, valamint a vizsga letételét igazoló bizonyítványt a szakmai vizsgát szervező intézmény vezetőjéhez a vizsgára történő jelentkezéssel együtt kell benyújtani. A felmentésről [-] a szakmai vizsgát szervező intézmény vezetőj[én]e[k javaslatára - a szakmai vizsga megkezdése előtt a vizsgabizottság] dönt. A vizsgabizottság [a kérelmet csak abban az esetben utasíthatja el, ha a felmentés] ezen döntését a jogszabályban előírt feltétele[i]k [nem állnak fenn] megléte esetén megváltoztathatja. A vizsgarész vagy tantárgy osztályzatát, illetőleg érdemjegyét a másik vizsgán elért eredmény alapján a vizsgabizottság állapítja meg."

    Indokolás: Lásd a T/2701/27. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  3. Tóth Ferenc és Kuzma László képviselők a törvényjavaslat 13. § (1) bekezdésében az Szt. 14. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  4. /Az Szt. 14. § (1)-(2) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    "(2) A vizsgabizottság független szakmai testület. A vizsgabizottság munkájában a szakképesítésért felelős miniszter által megbízott elnök, a szakmai vizsgát szervező intézmény, a Vizsgaközpont által megbízott szakértő, továbbá a szakképesítés szerint illetékes területi gazdasági kamarának (a továbbiakban: illetékes területi gazdasági kamara) a gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel együttműködve kijelölt képviselője vesz részt. Ha a szakképesítés nem tartozik egyik gazdasági kamara hatáskörébe sem, akkor a vizsgabizottság munkájában a szakképzést folytató intézmény képviselője, illetőleg, ha az megegyezik a szakmai vizsgát szervező intézménnyel, a szakképesítésért felelős miniszter által kijelölt szakmai szervezet (a továbbiakban: szakmai szervezet) képviselője vesz részt. A vizsgabizottság működéséhez az elnökön kívül legalább [két] három tag szükséges."

    Indokolás: Lásd a T/2701/7-2. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  5. Kárpáti Zsuzsa, Molnár József, Földesi Zoltán, Szabados Tamás, Rózsa Endre és dr. Balogh Miklós képviselők a törvényjavaslat 14. §-ában az Szt. 15. § (1) bekezdésének a következő kiegészítését javasolják:
  6. /Az Szt. 15. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    "(1) Az iskolai rendszerű szakképzés az OKJ-ben meghatározott szakképesítés tekintetében a szakképesítésért felelős miniszter által meghatározott szakmai és vizsgakövetelmény, valamint a szakmai tantárgyak, modulok központi programja (tanterve) alapján szakmai elméleti és gyakorlati képzés keretében történik. A szakmai tantárgyak központi programja (tanterve) tartalmazza a tananyag elsajátítására rendelkezésre álló időkeretet, a szakképzési évfolyamokon a szorgalmi idő befejezését követő összefüggő (nyári) szakmai gyakorlat (a továbbiakban: összefüggő szakmai gyakorlat) időtartamát, a képzési feladatok teljesítéséhez szükséges eszközök minimumát meghatározó eszköz- és felszerelési jegyzéket."

    Indokolás: Lásd a T/2701/28. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  7. Az Oktatási bizottság a törvényjavaslat 14. §-ában a Szt. 15. § (1) bekezdésének a következő kiegészítését javasolja:
  8. /Az Szt. 15. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    "(1) Az iskolai rendszerű szakképzés az OKJ-ben meghatározott szakképesítés tekintetében a szakképesítésért felelős miniszter által meghatározott szakmai és vizsgakövetelmény, valamint a szakmai tantárgyak, tananyagegységek (modulok) központi programja (tanterve) alapján szakmai elméleti és gyakorlati képzés keretében történik. A szakmai tantárgyak központi programja (tanterve) tartalmazza a tananyag elsajátítására rendelkezésre álló időkeretet, a szakképzési évfolyamokon a szorgalmi idő befejezését követő összefüggő (nyári) szakmai gyakorlat (a továbbiakban: összefüggő szakmai gyakorlat) időtartamát, a képzési feladatok teljesítéséhez szükséges eszközök minimumát meghatározó eszköz- és felszerelési jegyzéket."

    Indokolás: Lásd a T/2701/40/4. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - az Előterjesztő képviselője támogatja

  9. Kuzma László képviselő a törvényjavaslat 14. §-ában az Szt. 15. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  10. /Az Szt. 15. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    "A gyakorlati képzés szervezője annak mérésére, hogy a tanuló a szakmai alapképzés során elsajátította-e az irányítás melletti munkavégzéshez szükséges kompetenciát, félévenként a szakmai és vizsgakövetelményben előírt szintvizsgát szervez[het]. A szintvizsga előkészítésében és megszervezésében az illetékes területi gazdasági kamara a gazdasági érdekképviseleti szervezetek, szakmai szervezetek, továbbá a tanulói jogviszony szerint illetékes szakképző iskola (a továbbiakban: illetékes szakképző iskola) képviselőjével együttműködve vesz részt."

    Indokolás: Lásd a T/2701/16. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  11. Kuzma László képviselő a törvényjavaslat 15. §-ában az Szt. 16. § (2) bekezdésének a következő kiegészítését javasolja:
  12. /Az Szt. 16. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    "Az első és a második szakképesítés megszerzésére irányuló képzés esetén a gazdálkodó szervezet a nappali oktatás munkarendje szerinti oktatásban résztvevő tanulótól a gyakorlati képzésének megszervezéséért, végzéséért és a gyakorlati képzés feltételeinek a biztosításáért nem kérhet és nem fogadhat el hozzájárulást, illetőleg költségtérítést. Az e tilalmat megszegő gazdálkodó szervezetet az illetékes területi gazdasági kamara - a gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel együttműködve - legfeljebb öt évre eltilthatja a gyakorlati képzésben való részvételtől. Az eltiltásról szóló döntést öt napon belül írásban az érintett tanulók elméleti oktatását ellátó szakképző intézmény tudomására hozza."

    Indokolás: Lásd a T/2701/17 . sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  13. Stolár Mihály képviselő a törvényjavaslat 15. §-ában az Szt. 16. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  14. /Az Szt. 16. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    "Az első és a második szakképesítés megszerzésére irányuló képzés esetén a gazdálkodó szervezet a nappali oktatás munkarendje szerinti oktatásban résztvevő tanulótól a gyakorlati képzésének megszervezéséért, végzéséért és a gyakorlati képzés feltételeinek a biztosításáért nem kérhet és nem fogadhat el hozzájárulást, illetőleg költségtérítést. Az elméleti oktatást végző iskola e tilalom megszegéséről a tudomására jutástól számított 15 napon belül köteles tájékoztatni az OKÉV-et és az illetékes területi gazdasági kamarát. A[z e] tilalmat megszegő gazdálkodó szervezetet az illetékes területi gazdasági kamara - a gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel együttműködve - legfeljebb öt évre eltilthatja a gyakorlati képzésben való részvételtől."

    Indokolás: Lásd a T/2701/23. és a T/2701/33. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  15. Az Oktatási bizottság a törvényjavaslat 15. §-ában az Szt. 16. § (2) bekezdésének a következő kiegészítését javasolja:
  16. /Az Szt. 16. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    "(2) Az első és a második szakképesítés megszerzésére irányuló képzés esetén a gazdálkodó szervezet a nappali oktatás munkarendje szerinti oktatásban résztvevő tanulótól a gyakorlati képzésének megszervezéséért, végzéséért és a gyakorlati képzés feltételeinek a biztosításáért nem kérhet és nem fogadhat el hozzájárulást, illetőleg költségtérítést. Az e tilalmat megszegő gazdálkodó szervezetet az illetékes területi gazdasági kamara - a gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel együttműködve - legfeljebb öt évre eltilthatja a gyakorlati képzésben való részvételtől. Az eltiltásról szóló döntést öt napon belül írásban az illetékes szakképző iskola tudomására hozza."

    Indokolás: Lásd a T/2701/40/5. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - az Előterjesztő képviselője támogatja

  17. Az Oktatási bizottság a törvényjavaslat 15. §-ában az Szt. 16. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  18. /Az Szt. 16. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    "(2) Az első és a második szakképesítés megszerzésére irányuló képzés esetén a gazdálkodó szervezet a nappali oktatás munkarendje szerinti oktatásban résztvevő tanulótól a gyakorlati képzésének megszervezéséért, végzéséért és a gyakorlati képzés feltételeinek a biztosításáért nem kérhet és nem fogadhat el hozzájárulást, illetőleg költségtérítést. Az illetékes szakképző iskola e tilalom megszegéséről a tudomására jutástól számított tizenöt napon belül köteles tájékoztatni az illetékes területi gazdasági kamarát. A[z e] tilalmat megszegő gazdálkodó szervezetet az illetékes területi gazdasági kamara - a gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel együttműködve - legfeljebb öt évre eltilthatja a gyakorlati képzésben való részvételtől."

    Indokolás: Lásd a T/2701/40/6. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - az Előterjesztő képviselője támogatja

  19. Tóth Ferenc és Stolár Mihály képviselők a törvényjavaslat 16. §-ában az Szt. 19. §-ának (1) és (2) bekezdéseinek az elhagyását javasolja: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik)

"[Az Szt. 19. § (1)-(2) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A tanuló gyakorlati képzése a szakképzést folytató intézmények (szakképző iskola, gazdálkodó szervezet) közötti együttműködési megállapodás alapján abban az esetben folytatható, ha

  1. a tanuló gyakorlati képzésére költségvetési szervnél,
  2. a gyakorlati képzés szervezője szakképző iskola és az összefüggő szakmai gyakorlatra gazdálkodó szervezetnél,
  3. a gyakorlati képzés szervezője csak részben rendelkezik a gyakorlati képzés feltételeivel, ezért a tanuló kiegészítő gyakorlati képzésére más gyakorlati képzést szervezőnél,
  4. a tanuló gyakorlati képzésére több gazdálkodó szervezet által közösen működtetett üzemközi tanműhelyben,
  5. a tanuló gyakorlati képzésére képző központ által működtetett tanműhelyben

kerül sor.

(2) Az együttműködési megállapodásra a Polgári Törvénykönyv rendelkezéseit kell alkalmazni."]"

Indokolás: Lásd a T/2701/6 . sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

- az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

- a Gazdasági biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  1. Sági József képviselő a törvényjavaslat 17. §-ában az Szt. 19/A. § (1) bekezdésének a következő kiegészítését javasolja:
  2. /Az Szt. 19/A. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(1) Azokban a szakképesítésekben, amelyekben a gazdasági kamara a 7. § (1) bekezdése szerint kidolgozza a szakmai és vizsgakövetelményt, az illetékes területi gazdasági kamara a gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel, szakmai szervezetekkel az iskolai tanműhelyben folyó gyakorlati képzés törvényességi ellenőrzése keretében vizsgálhatja a maximális csoportlétszámra, a tanulói terhelésre, a tanulói kedvezmények és juttatások biztosítására, a tanulói munka- és balesetvédelemre, a hátrányos megkülönböztetés tilalmára vonatkozó rendelkezésekben, valamint a 14. § (1) bekezdése szerinti eszköz- és felszerelési jegyzékben foglaltak megtartását. Az iskolai tanműhely ellenőrzését a közoktatási törvény 107. §-ában meghatározott eljárási rend szerint kell végezni, az ellenőrzésben kizárólag az OKÉV által megbízott, a szakértői névjegyzékben szereplő szakértők működhetnek közre."

    Indokolás: Lásd a T/2701/20. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  3. Sági József képviselő a törvényjavaslat 18. §-ában az Szt. 27. §-át új (2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni, valamint az Szt. 27. § (2) és (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik)
  4. /Az Szt. 27. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "(2) A szakképző iskolával tanulói jogviszonyban lévő tanuló tanulószerződését nyilván kell tartani. E célból a tanulószerződést, a módosított tanulószerződést a gyakorlati képzést ellátó gazdasági szervezetnek a szakképző iskola részére öt napon belül meg kell küldenie. A gyakorlati képzést ellátó gazdálkodó szervezetnek öt napon belül írásban kell tájékoztatnia a szakképző iskolát arról, ha a tanulószerződést valamelyik fél felbontotta.

    [(2)] (3) A tanulószerződés megkötésekor, módosításakor, továbbá a gyakorlati képzés során tilos a hátrányos megkülönböztetés. A hátrányos megkülönböztetés tilalmára, következményeinek orvoslására a közoktatási törvény előírásait kell alkalmazni.

    [(3)] (4) A hátrányos megkülönböztetés tilalmát megszegő gazdálkodó szervezetet az illetékes területi gazdasági kamara - a gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel és az OKÉV-vel együttműködve - egytől öt évig terjedő időtartamra eltilthatja a gyakorlati képzésben való részvételtől."

    Indokolás: Lásd a T/2701/19. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  5. Az Oktatási bizottság a törvényjavaslat 18. §-ában az Szt. 27. § (2) bekezdésének a következő kiegészítését javasolja:
  6. /Az Szt. 27. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "A tanulószerződés megkötésekor, módosításakor, továbbá a gyakorlati képzés során tilos a hátrányos megkülönböztetés. A hátrányos megkülönböztetés tilalmára, következményeinek orvoslására a közoktatási törvény előírásait kell alkalmazni."

    Indokolás: Lásd a T/2701/40/7. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - az Előterjesztő képviselője támogatja

  7. Kuzma László és Sági József képviselők a törvényjavaslat 19. §-ában az Szt. 30. § (2) bekezdésének a következő kiegészítését javasolják:
  8. /Az Szt. 30. § (2)-(3) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:/

    "(2) A gyakorlati követelményekre való felkészítés feltételeinek meglétét a gyakorlati képzés szervezőjének telephelye szerint illetékes területi gazdasági kamara, vagy ha a szakképesítés nem tartozik egyetlen gazdasági kamara hatáskörébe sem, az illetékes szakmai szervezet a gazdasági érdekképviseleti szervezetekkel, szakmai szervezetekkel együttműködve a tanulószerződés megkötését megelőzően bírálja el."

    Indokolás: Lásd a T/2701/12. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  9. Kuzma László képviselő a törvényjavaslat 21. §-ának a következő módosítását javasolja:
  10. "Az Szt. 44. § [(2)] (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

    "(1) Tanulószerződés alapján a gazdálkodó szervezet a tanuló részére pénzbeli juttatást köteles fizetni. Ugyancsak pénzbeli juttatást biztosít a Ktv. 27. § (8) bekezdése szerint szervezett felzárkóztató oktatásban résztvevő tanuló részére - az oktatási miniszter által szabályozott feltételek alapján - a szakiskola a 9. évfolyamtól kezdődően.

    (2) A tanuló pénzbeli juttatásának havi mértéke a szakképzési évfolyam első félévében - függetlenül az elméleti, illetőleg a gyakorlati képzési napok számától - a kötelező legkisebb munkabér legalább [tíz] tizenöt százaléka. A tanulmányi kötelezettségének eredményesen eleget tett tanuló pénzbeli juttatásának mértékét a szakképzési évfolyam második, illetőleg további féléveiben - a tanuló tanulmányi előmenetelét és szorgalmát is figyelembe véve - az előző félévben nyújtott pénzbeli juttatás havi összegének legalább tíz százalékával kell emelni. A pénzbeli juttatás összegéről tájékoztatni kell az illetékes szakképző iskolát. A Ktv. 27. § (8) bekezdése szerint szervezett felzárkóztató oktatásban résztvevő tanuló pénzbeli juttatása - ha jogszabály másképp nem rendelkezik - a 9. évfolyam első félévében a kötelező minimál bér legalább tíz százaléka. A tanulmányi kötelezettségének eredményesen eleget tett tanuló pénzbeli juttatásának mértékét minden további féléveiben - a tanuló tanulmányi előmenetelét és szorgalmát is figyelembe véve - az előző félévben nyújtott pénzbeli juttatás havi összegének legalább tíz százalékával kell emelni.

    (3) A tanuló pénzbeli juttatását utólag, és ha az tanulószerződés alapján jár, a munkajogi szabályok figyelembevételével kell kifizetni."

    Indokolás: Lásd a T/2701/13. sz. módosító javaslat indokolását.

    Megjegyzés: A módosító javaslat felvezető szövegét jogtechnikai szempontból pontosítottuk.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  11. Kuzma László képviselő a törvényjavaslat 21. §-ának a következő módosítását javasolja:
  12. "Az Szt. 44. § [(2)] (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

    "(1) Tanulószerződés alapján a gazdálkodó szervezet a tanuló részére pénzbeli juttatást köteles fizetni. Ugyancsak pénzbeli juttatást biztosít a Ktv. 27. § (8) bekezdése szerint szervezett felzárkóztató oktatásban résztvevő tanuló részére - az oktatási miniszter által szabályozott feltételek alapján - a szakiskola a 9. évfolyamtól kezdődően.

    (2) A tanuló pénzbeli juttatásának havi mértéke a szakképzési évfolyam első félévében - függetlenül az elméleti, illetőleg a gyakorlati képzési napok számától - a kötelező legkisebb munkabér legalább tíz százaléka. A tanulmányi kötelezettségének eredményesen eleget tett tanuló pénzbeli juttatásának mértékét a szakképzési évfolyam második, illetőleg további féléveiben - a tanuló tanulmányi előmenetelét és szorgalmát is figyelembe véve - az előző félévben nyújtott pénzbeli juttatás havi összegének legalább tíz százalékával kell emelni. A pénzbeli juttatás összegéről tájékoztatni kell az illetékes szakképző iskolát. A Ktv. 27. § (8) bekezdése szerint szervezett felzárkóztató oktatásban résztvevő tanuló pénzbeli juttatása - ha jogszabály másképp nem rendelkezik - a 9. évfolyam első félévében a kötelező minimál bér legalább tíz százaléka. A tanulmányi kötelezettségének eredményesen eleget tett tanuló pénzbeli juttatásának mértékét minden további féléveiben - a tanuló tanulmányi előmenetelét és szorgalmát is figyelembe véve - az előző félévben nyújtott pénzbeli juttatás havi összegének legalább tíz százalékával kell emelni.

    (3) A tanuló pénzbeli juttatását utólag, és ha az tanulószerződés alapján jár, a munkajogi szabályok figyelembevételével kell kifizetni."

    Indokolás: Lásd a T/2701/14. sz. módosító javaslat indokolását.

    Megjegyzés: A módosító javaslat felvezető szövegét jogtechnikai szempontból pontosítottuk.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  13. Kuzma László képviselő a törvényjavaslat 21. §-ában az Szt. 44. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  14. /Az Szt. 44. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "A tanuló pénzbeli juttatásának havi mértéke a szakképzési évfolyam első félévében - függetlenül az elméleti, illetőleg a gyakorlati képzési napok számától - a kötelező legkisebb munkabér legalább [tíz] tizenöt százaléka. A tanulmányi kötelezettségének eredményesen eleget tett tanuló pénzbeli juttatásának mértékét a szakképzési évfolyam második, illetőleg további féléveiben - a tanuló tanulmányi előmenetelét és szorgalmát is figyelembe véve - az előző félévben nyújtott pénzbeli juttatás havi összegének legalább tíz százalékával kell emelni. A pénzbeli juttatás összegéről tájékoztatni kell az illetékes szakképző iskolát."

    Indokolás: Lásd a T/2701/18. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  15. Sági József képviselő a törvényjavaslat 21. §-ában az Szt. 44. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  16. /Az Szt. 44. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

    "A tanuló pénzbeli juttatásának havi mértéke a szakképzési évfolyam első félévében - függetlenül az elméleti, illetőleg a gyakorlati képzési napok számától - a kötelező legkisebb munkabér legalább [tíz] harminc százaléka. A tanulmányi kötelezettségének eredményesen eleget tett tanuló pénzbeli juttatásának mértékét a szakképzési évfolyam második, illetőleg további féléveiben - a tanuló tanulmányi előmenetelét és szorgalmát is figyelembe véve - az előző félévben nyújtott pénzbeli juttatás havi összegének legalább tíz százalékával kell emelni. A pénzbeli juttatás összegéről tájékoztatni kell az illetékes szakképző iskolát."

    Indokolás: Lásd a T/2701/21-1. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. nem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  17. Stolár Mihály képviselő a törvényjavaslat 25. §-ában az Szt. új 54/B. §-át a következő 10. ponttal javasolja kiegészíteni: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további pontok betűjelzése értelemszerűen változik)
  18. /Az Szt. a következő új Hetedik résszel és új 54/B. §-sal egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi Hetedik rész megnevezése Nyolcadik részre változik:/

    /"HETEDIK RÉSZ/

    /Értelmező rendelkezések/

    /E törvény alkalmazásában:/

    "10. központi tanműhely: egy vagy több fenntartó által létesített és működtetett szakmailag önálló intézmény több iskolarendszerű oktatást folytató szakképző intézmény gyakorlati képzési feladatainak együttes ellátására;"

    Indokolás: Lásd a T/2701/22. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. nem támogatja

    - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja

    - az Önkormányzati biz. nem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  19. Kárpáti Zsuzsa, Molnár József, Földesi Zoltán, Szabados Tamás, dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi, Rózsa Endre és dr. Balogh Miklós képviselők a törvényjavaslat 25. §-ában az Szt. új 54/B. §-át a következő 22. ponttal javasolják kiegészíteni: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további pontok betűjelzése értelemszerűen változik)
  20. /Az Szt. a következő új Hetedik résszel és új 54/B. §-sal egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi Hetedik rész megnevezése Nyolcadik részre változik:/

    /"HETEDIK RÉSZ/

    /Értelmező rendelkezések/

    /E törvény alkalmazásában:/

    "22. tanműhely: tanműhely, tangazdaság, tanbolt, tankórterem, tankert, tanudvar, tankonyha, laboratórium, taniroda, demonstrációs terem, gyakorló- és szaktanterem;"

    Indokolás: Lásd a T/2701/29. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. támogatja

    - az Egészségügyi biz. támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. támogatja

    - az Önkormányzati biz. támogatja

    - az Előterjesztő képviselője egyetért

  21. Tóth Ferenc és Kuzma László képviselők a törvényjavaslat 26. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolják:
  22. "E törvény 5. §-a, [és] 6. §-a[i], 8. § (3) bekezdése és a 13. § (2) bekezdése 2004. január 1. napjával lépnek hatályba, érvényesülésük költségvetési kihatását a 2004. évi költségvetési törvényben kell megtervezni, és az érintett minisztériumok költségvetésében kell biztosítani."

    Indokolás: Lásd a T/2701/7-3 . sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  23. Sági József képviselő a törvényjavaslat 26. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  24. "E törvény 5. és 6. §-ai, valamint a 21. §-ban foglaltak 2004. január 1. napjával lépnek hatályba, érvényesülésük költségvetési kihatását a 2004. évi költségvetési törvényben kell megtervezni, és az érintett minisztériumok költségvetésében kell biztosítani."

    Indokolás: Lásd a T/2701/21-2. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja

    - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - a Gazdasági biz. nem támogatja

    - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

    - az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

  25. Az Oktatási bizottság a törvényjavaslat 26. § (4) bekezdésének a következő kiegészítését javasolja:
  26. "E törvény 5. és 6. §-ai, valamint 8. §-ának (3) bekezdése 2004. január 1. napjával lépnek hatályba, érvényesülésük költségvetési kihatását a 2004. évi költségvetési törvényben kell megtervezni, és az érintett minisztériumok költségvetésében kell biztosítani."

    Indokolás: Lásd a T/2701/40/8. sz. módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

    - az Előterjesztő képviselője támogatja

  27. Az Oktatási bizottság a törvényjavaslat 26. §-át a következő (8) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"E törvény hatálybalépését követően a tanulószerződéseket felül kell vizsgálni, és a 2003/2004. tanévben tanulmányokat folytató tanulók esetében az Szt. 44. § (2) bekezdésének megfelelően módosítani kell."

Indokolás: Lásd a T/2701/40/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. később foglal állást

- az Előterjesztő képviselője támogatja

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. április 10.

Szabados Tamás s.k.,
az Oktatási és tudományos
bizottság elnöke

Dr. Vojnik Mária s.k.,
az Egészségügyi bizottság elnöke

Dr. Balsai István s.k.,
a Foglalkoztatási és munkaügyi bizottság elnöke

Puch László s.k.,
a Gazdasági
bizottság elnöke

Dr. Bóka István s.k.,
az Önkormányzati
bizottság elnöke