A Magyar Köztársaság Kormánya

H/3723.
számú
országgyűlési határozati javaslat

a Magyar Köztársaság részvételéről
a Nemzetközi Fejlesztési Társulás (IDA)
alapjainak tizenharmadik feltöltésében

Előadó: dr. László Csaba
pénzügyminiszter

Budapest, 2003. április


Az Országgyűlés
...../2003. ( ) OGY határozata
a Magyar Köztársaság részvételéről a Nemzetközi Fejlesztési Társulás (IDA) alapjainak tizenharmadik feltöltésében

1. Az Országgyűlés elfogadja a Nemzetközi Fejlesztési Társulás (a továbbiakban: Társulás) Kormányzótanácsának a 2002. évi, a Társulás pénzalapjainak tizenharmadik alkalommal történő feltöltéséről szóló 204. számú határozatában foglaltakat és elhatározza, hogy a Magyar Köztársaság az említett határozatban szereplő összegű hozzájárulással vesz részt az alapfeltöltésben.

2. A pénzalapok feltöltéséhez való fizetési kötelezvényeket 2003-2005 között kell kiállítani és a hozzájárulás befizetését a 2003-2008. évekre szóló központi költségvetés terhére évente kell teljesíteni.

3. Ez a határozat a közzététele napján lép hatályba; végrehajtásáról a Kormány gondoskodik.

INDOKOLÁS

A Világbank segélyjellegű fejlesztési kölcsönöket nyújtó leányintézményének, a Nemzetközi Fejlesztési Társulás (International Development Association: IDA) alapjainak következő, sorrendben 13. feltöltése ezúttal is három évre, a Világbank 2003 - 2005. pénzügyi évére vonatkozik - azaz a 2002. július 1 - 2005. június 30. közötti időszakot öleli fel - és a 41 donor ország részéről összesen 10 milliárd SDR hozzájárulást jelent. Ez az összeg lehetővé teszi, hogy az IDA az elkövetkező három évben az előrejelzett - mintegy 18 milliárd SDR - kötelezettségvállalási igénynek eleget tegyen.

Az 1960-ban alapított IDA a legszegényebb fejlődő országok felé irányuló hitelnyújtási tevékenységét ugyanis a rendszeres időközönként - a donor tagállamok számára vissza nem térítendő hozzájárulásokból - feltöltött alapjai mellett a már törlesztett IDA-hitelekből és a Világbank nyereségének - a Kormányzótanács évenkénti döntésének függvényében - átutalt részéből fedezi.

Az IDA jelenleg a 79 legalacsonyabb jövedelmű fejlődő országba irányuló multilaterális segélyjellegű, úgynevezett koncesszionális pénzeszközök legfőbb forrása, tekintettel arra, hogy az ilyen típusú kötelezettségvállalások mintegy 50 %-át nyújtja. A kölcsönprogramok legfőbb célkitűzése a fenntartható fejlődés és a szegénység csökkentésének elősegítése. Kölcsöneire azok az országok jogosultak, ahol az egy főre jutó GNP 925 dollár alatt van, ezen belül hitelfolyosításának 90 %-át azok az országok kapják, ahol az 1 főre jutó GNP 650 dollár alatt van, illetve kevesebb, mint napi 2 dollár.

Az IDA kölcsönnyújtásaira vonatkozó prioritások között első helyen a szegénység csökkentése szerepel, amely az eddigieknél is megalapozottabban támaszkodik az egyes országok vonatkozásában készítendő országstratégiai (Country Assistance Strategy) anyagokra.

Tekintettel arra, hogy a világgazdasági fejlődés lassulása és a 2001. szeptember 11-ét követő helyzet a szegény országokat sújtja leginkább, az IDA képviselők szorgalmazzák a Társulás programjainak eredmény-centrikusságát. Ugyanakkor a legszegényebb országok sajátos problémái láttán a képviselők ajánlása értelmében - kísérleti jelleggel - a segélyelem is szignifikánsan beépül az IDA által támogatott programokba. Az elkövetkező három évben kiemelt szerepet kapnak az országstratégiák kidolgozása mellett a kedvezményezett országokra kidolgozott szegénységcsökkentési stratégiák (Poverty Reduction Strategy Paper), amelyek legfőbb elemei az oktatás, az egészségügy és a magánszektor fejlesztése, valamint a vidékfejlesztés, a környezetvédelmi szempontok szem előtt tartása és a jó kormányzati munka elősegítése.

Az IDA-hitelek kamatmentesek. A hitelek további feltételei a 9. alapfeltöltés óta változatlanok, azaz a futamidő a csak IDA-kölcsönökre jogosult, legszegényebb és legkevésbé fejlett országok esetében 40 év, a valamivel fejlettebbeknél, vagyis az IDA kölcsönök mellett világbanki kölcsönökre is jogosult, ún. "blend" országok esetében 35 év. A türelmi idő mindkét országcsoport számára 10 év, a kezelési költség 0,75 %. Ezen felül elméletileg létezik egy 0-0,5 % közötti rendelkezésre tartási jutalék a ki nem folyósított kölcsönhányadra, amit évente az Ügyvezetőség határoz meg. 1989 óta ennek mértéke 0 %.

* * *

Magyarország 1985-ben - donor országként - csatlakozott a Társuláshoz. Az azóta bekövetkezett alapfeltöltésekben vállalt részarányunk a következőképpen alakult: a 7. és 8. alapfeltöltésben 0,11 %, a 9. alapfeltöltésben 0,09 %, a 10. alapfeltöltésben 0,08 %, a 11. és 12. alapfeltöltésben 0,06 % volt. Tekintettel arra, hogy Magyarország inflációs rátája a 10., 11. és 12. alapfeltöltéseket megelőző három évben, azaz mind 1989-91, mind 1993-95, valamint 1997-99 között elérte, illetve meghaladta a 10 %-ot, SDR-ben, vagy más konvertibilis valutában kellett letétbe helyezni a magyar hozzájárulást.

Magyarország részvételére vonatkozó ajánlások

Az IDA 13. alapfeltöltésére vonatkozó tárgyalások folyamán a hivatalos magyar álláspont értelmében az volt a célkitűzés, hogy a legutóbbi alapfeltöltésnél vállalt 0,06 %-os részarányt ne növeljük. Ennek megfelelően Magyarország részesedése a 13. alapfeltöltésben 5,95 millió SDR (közel 2mintegy 1,8 milliárd Ft1). Az Társulás részére a fizetési kötelezvényeket 3 év alatt három egyenlő részletben (2003-2005 között) kell kiállítani, amelyet a kölcsönnyújtási tevékenységével összhangban 6 év alatt hívja le (4. sz. melléklet III. sz. melléklete). Tekintettel a forint várható erősödésére - a hivatalos álláspont alapján - vállaltuk, hogy változatlanul SDR-ben helyezzük letétbe a hozzájárulás összegét. Ez a 13. alapfeltöltésre vonatkozóan 2003-ban mintegy 220 millió forint, 2004-2008 között évi kb. 32040 millió forint költségvetési kiadást jelent. A 2003-ra vonatkozó befizetési kötelezettséget a 2003. évi költségvetési törvény tartalmazza a 9., a 11. és a 12. alapfeltöltés esedékes összegeivel együtt.

A Világbank Magyarországot képviselő kormányzója 2002. szeptember 29-én az IDA 13. alapfeltöltésére vonatkozó dokumentumot elfogadta.

Mivel az alapfeltöltés többéves költségvetési kötelezettségvállalással jár, a 13. alapfeltöltésben történő részvételről országgyűlési határozatban kell dönteni.

Annak érdekében, hogy a Magyar Köztársaság a Nemzetközi Fejlesztési Társulás 13. alapfeltöltéséhez hozzájáruljon, egyrészt az Országgyűlés, azt követően pedig - az országgyűlési felhatalmazás alapján - a Kormány hatáskörébe tartozó határozatok meghozatalára van szükség.

* * *

NEMZETKÖZI FEJLESZTÉSI TÁRSULÁS

IDA 204. SZÁMÚ HATÁROZAT

PÓTLÓLAGOS FORRÁSOK: TIZENHARMADIK ALAPFELTÖLTÉS

Minthogy:

(A) A Nemzetközi Fejlesztési Társulás (továbbiakban: Társulás) Ügyvezető Igazgatói áttekintették a Társulás jövőbeni pénzügyi szükségleteit és megállapították, hogy a Társulás számára pótlólagos forrást kellene biztosítani a 2002. július 1. és 2005. június 30. közötti időszakban történő új kölcsönnyújtási kötelezettségvállalásához (a "13. alapfeltöltés") az Ügyvezetőség által 2002. július 25-én elfogadott és a Kormányzótanács elé terjesztett jelentés - 13. alapfeltöltés a szegénységcsökkentési stratégiák támogatására - alapján és az abban megjelölt összeg erejéig;

(B) A Társulás tagországai figyelembe veszik, hogy a Társulás forrásainak növelése szükséges és - ahol erre szükség van - a törvényhozáshoz szándékoznak fordulni, felhatalmazásért és jóváhagyásért, hogy a Társulás számára pótlólagos forrást biztosítsanak a jelen határozat szerinti összeg erejéig és feltételek mellett;

(C) A Társulás tagországainak, amelyek hozzájárulnak a Társulás forrásaihoz pótlólagos jegyzéssel ("hozzájáruló tagországok") a Tizenharmadik alapfeltöltés részeként, a Társulás Alapokmánya értelmében hozzájárulásukat részben a szavazati jogot biztosító jegyzés és részben a szavazati jogot nem biztosító hozzájárulás ("jegyzés és hozzájárulás") formájában kell rendelkezésre bocsátaniuk;

(D) Ezen határozat az Alapokmány III. cikkelyének 1(c) szakasza szerinti elővásárlási jogra vonatkozó megállapodásuk alapján a hozzájáruló tagországoknak lehetőséget biztosít pótlólagos jegyzésre, és tartalékot képeztek a Társulás többi tagországa ("jegyző tagországok") számára, amelyek jogaikkal élni akarnak e tartalék vonatkozásában;

(E) Az esetleg felmerülő igényre való tekintettel szükséges biztosítani, hogy a tagországok a Társulás forrásaihoz való hozzájárulásuk egy részét előzetes hozzájárulásként fizessék be;

(F) Gondoskodni szükséges speciális kiegészítő hozzájárulásokról a Társulás finanszírozási képességének fokozása céljából rendkívüli körülmények esetére és a 13. Alapfeltöltés keretében nyújtott támogatások finanszírozásának kiterjesztésével összefüggésben hosszú távon felmerülő költségek fedezésére;

(G) Gondoskodni szükséges a további jegyzés és hozzájárulás befizetésének lehetőségéről a meghatározott teljesítési kritériumokban mért előrehaladás függvényében.

(H) A Társulást fel kell hatalmazni, hogy a kölcsönök kiegészítéseként segély és garanciavállalás formájában biztosítson finanszírozást; és

(I) A Társulás Kormányzótanácsának 194. számú határozatában (Tizenkettedik alapfeltöltés) jóváhagyott alapfeltöltésből megmaradt alapokat a Tizenharmadik alapfeltöltés részeként kell kezelni;

Ezért a Kormányzótanács ezennel elfogadja az Ügyvezető Igazgatóság által jóváhagyott jelentést, foganatosítja annak következtetéseit és ajánlásait és elhatározza, hogy a Társulás alapjainak általános emelését a következő feltételek és kikötések mellett engedélyezi:

1. Felhatalmazás jegyzésre és hozzájárulásra

(a) A Társulás felhatalmazást kap arra, hogy minden hozzájáruló tagország részéről pótlólagos forrást elfogadjon az ehhez a határozathoz csatolt 1.sz. táblázatban minden egyes ilyen tagországra meghatározott összeg erejéig és ezt az összeget, az e határozathoz csatolt 2.sz. táblázatban megjelöltek szerint, szavazati jogot biztosító jegyzésre és szavazati jogot nem biztosító hozzájárulásra kell felosztani.

(b) A Társulás felhatalmazást kap, hogy külön kiegészítő hozzájárulást fogadjon el a Hozzájáruló tagállamoktól, a fenti 1(a) bekezdésben megjelölt forrásokon kívül.

(c) A Társulás felhatalmazást kap, hogy pótlólagos forrást fogadjon el olyan tagállamoktól, amelyekre nézve az 1. sz. táblázat nem jelölt meg hozzájárulást.

(d) A Társulás felhatalmazást kap, hogy pótlólagos jegyzést fogadjon el a Társulás minden jegyző tagországától a 2.sz. táblázatban, minden ilyen tagországra megjelölt mértékig.

2. A fizetésre vonatkozó megállapodás

(a) Amennyiben egy hozzájáruló tagország egyetért a jegyzésének és hozzájárulásának befizetésével, vagy egy jegyző tagország egyetért a jegyzésének befizetésével, akkor a Társulásnál letétbe kell helyeznie egy kötelezettségvállalási okmányt az e határozathoz csatolt 1.sz. melléklet szerint /"Kötelezettségvállalási okmány"/.

(b) Amennyiben egy hozzájáruló tagország beleegyezik abba, hogy a jegyzésének és a hozzájárulásának egy részét minősítés nélkül befizesse és a fennmaradó rész a szükséges törvényhozási eljárásának tárgyát képezi, akkor a Társulás által elfogadott formában minősített kötelezettségvállalási okmányt kell letétbe helyezni /"Minősített kötelezettségvállalási okmány"/; az ilyen tagország vállalja, hogy minden tőle telhetőt megtesz annak érdekében, hogy a törvénykezési hozzájárulást a jegyzés és hozzájárulás teljes összegére megszerezze az ezen határozat 3(b) paragrafusában megjelölt fizetési határidőkre.

3. Fizetés

(a) Minden jegyző tagországnak a jegyzés teljes összegét be kell fizetnie a Kötelezettségvállalási okmány letétbe helyezését követő 31 napon belül;

azzal a feltétellel, hogy amennyiben a Tizenharmadik alapfeltöltés nem lép hatályba 2002. december 15 -ig, a befizetést a tagország elhalaszthatja a Tizenharmadik alapfeltöltés hatályba lépését követő nem több, mint 31 napig; és

(b) Minden hozzájáruló tagországnak, amely beleegyezik a minősítés nélküli fizetésbe, jegyzését és hozzájárulását három egyenlő éves részletben kell befizetnie a Társulásnak legkésőbb 2003. január 15-ig, 2004. január 15-ig és 2005. január 15-ig;

azzal a feltétellel, hogy:

(i) a Társulás és minden hozzájáruló tagország megállapodhat egy korábbi fizetési időpontban;

(ii) amennyiben a Tizenharmadik alapfeltöltés nem lép hatályba 2002. december 15 -ig, akkor a tagország elhalaszthatja az első részlet befizetését a Tizenharmadik alapfeltöltés hatályba lépését követő nem több mint 31 napig;

(iii) a Társulás megállapodhat bármely részletnek, vagy annak egy részének elhalasztásáról, amennyiben a befizetett rész, az érintett tagország korábbi befizetéséből származó fel nem használt összeggel együtt megegyezik legalább azzal az összeggel, amelyet a Társulás előrejelzése szerint az érintett tagországtól igényelne a következő részlet befizetésének esedékessé válásáig, a Tizenharmadik alapfeltöltésből származó kötelezettségvállalás folyósításának teljesítéséhez; és

(iv) amennyiben bármely hozzájáruló tagország egy Kötelezettségvállalási okmányt a jegyzése és hozzájárulása első részlete befizetésének esedékessé válását követően helyez letétbe a Társulásnál, akkor minden részletet, vagy annak részét az adott letét elhelyezését követő 31 napon belül kell a Társulásnak befizetnie.

(c) Amennyiben egy hozzájáruló tagország egy Minősített kötelezettségvállalási okmányt letétbe helyezett és - a megfelelő jogszabály törvénybe iktatását követően - értesíti a Társulást, hogy egy részlet, vagy annak egy része az esedékességet követően nem minősített, akkor az ilyen részletet, vagy annak egy részét az ilyen értesítést követő 31 napon belül kell befizetni.

4. A fizetés módozata

(a) A fizetés a határozat értelmében a tagország választása szerint történhet: (i) készpénzben, a tagország és a Társulás közötti megegyezése szerinti feltételekkel; vagy (ii) a fizetési kötelezvény letétbe helyezése vagy hasonló, a tagország kormánya, vagy az ilyen tagország által kijelölt letétbe helyező által kibocsátott kötelezettség formájában, amely nem forgalomképes, nem kamatozik és a Társulás igénye szerint annak számlájára fizethető névértéken.

(b) A Társulás a hozzájáruló tagországainak kötelezvényeit vagy hasonló kötelezettségeit megközelítőleg arányosan készpénzesíti donorai között, a jelen határozat III. számú mellékletében megjelölt készpénzesítési ütemtervvel összhangban, biztosítva, hogy egy hozzájáruló tagország kérésére a Társulás beleegyezését adhatja a készpénzre váltás teljes időszakának módosításához. Amennyiben egy hozzájáruló tagország egy vagy több készpénzesítési felszólításnak nem képes eleget tenni, akkor a Társulás megállapodhat ezen tagországgal egy módosított készpénzesítési ütemtervben, amely a Társulás számára legalább akkora értékű bevételt biztosít.

(c) Az Alapokmány IV. cikkelye 1(a) szakaszának rendelkezései vonatkoznak a jegyző tagország valutájának használatára az ezen határozat alapján a Társulásnak történő fizetés esetén.

5. A letétbe helyezés és a fizetés pénzneme

(a) A tagországok által az ezen határozat értelmében rendelkezésre bocsátandó forrásokat SDR-ben, a tagország valutájában, vagy a Társulással történő megegyezés szerint egy más tagország szabadon átváltható valutájában kell letétbe helyezni, kivéve, ha a hozzájáruló tagország gazdaságában az évi átlagos inflációs ráta az 1998-2000 közötti időszakban meghaladta a 10 %-ot, ebben az esetben a határozat elfogadásakor, a Társulás által meghatározott módon, a jegyzést és a hozzájárulást SDR-ben kell letétbe helyezni.

(b) A hozzájáruló tagországnak a fizetést ezen határozat szerint SDR-ben, egy - az SDR értékmeghatározásához használt - valutában, vagy a Társulással történő megegyezés szerinti, más szabadon átváltható valutában kell teljesíteni és a Társulás szabadon átválthatja a kapott összegeket a műveleteihez szükséges mértékben. A jegyző tagországok a tagország valutájában teljesíthetik a fizetést.

(c) Minden tagországnak fenn kell tartania az ezen határozat alapján általa befizetett valuta és az adott tagországnak azon pénzneme vonatkozásában, amely tőkeként, kamatként vagy más költségként keletkezett, ugyanazt az átválthatóságot, amely a határozat hatályba lépésekor fennállt.

6. A hatálybalépés dátuma

(a) A Tizenharmadik alapfeltöltés e határozat értelmében akkor lép hatályba és a forrásokat a Társuláshoz akkor kell befizetni, amikor a hozzájáruló tagországok, melyeknek jegyzése és hozzájárulása összességében nem kevesebb mint 5.448 millió SDR, letétbe helyezték a Társulásnál a Kötelezettségvállalási okmányt, vagy a Minősített kötelezettségvállalási okmányt ("Hatálybalépés dátuma"), feltéve, hogy ez a dátum nem későbbi, mint 2002. december 15. vagy olyan későbbi időpont, amelyet a Társulás Ügyvezető Igazgatósága határozhat meg.

(b) Amennyiben a Társulás megállapítja, hogy az e határozat szerinti pótlólagos források hozzáférhetősége várhatóan késik, akkor azonnali hatállyal össze kell hívni a hozzájáruló tagországok ülését, hogy a helyzetet áttekintsék, és fontolóra vegyék a Társulás kölcsönnyújtási tevékenységei felfüggesztésének elkerülése érdekében teendő lépéseket.

7. Előzetes hozzájárulás

(a) Annak érdekében, hogy a Társulás kölcsönnyújtási képességének megszakadását elkerüljék a Tizenharmadik alapfeltöltés hatályban létének időtartama alatt és amennyiben a Társulás azon hozzájáruló tagországok Kötelezettségvállalási okmányával rendelkezik, amelyek jegyzése és hozzájárulása összességében nem kevesebb, mint 1618 millió SDR, a Társulás - a hatálybalépés dátumát megelőzően - a Társulásnál letétbe helyezett Kötelezettségvállalási okmányon szereplő jegyzés és hozzájárulás teljes összegének egyharmadát előzetes hozzájárulásnak tekintheti, hacsak a hozzájáruló tagország a Kötelezettségvállalási okmányában más kikötést nem alkalmaz.

(b) A Társulásnak pontosan meg kell határoznia, hogy az (a) alparagrafus szerinti előzetes hozzájárulást mikor kell befizetni a Társulás számára.

(c) A Tizenharmadik alapfeltöltés hozzájárulásai esetében alkalmazandó határidők és feltételek az előzetes hozzájárulásokra is alkalmazandók a hatálybalépés dátumáig, amennyiben az ilyen hozzájárulásokat a fizetés létrejöttének tekintjük valamennyi hozzájáruló tagország jegyzéséből és hozzájárulásából esedékes összeg tekintetében.

(d) Abban az esetben, ha a Tizenharmadik alapfeltöltés az ezen határozat 6(a) paragrafusa szerint meghatározott időpontig nem lép hatályba, akkor (i) az előzetes hozzájárulás fejében minden tagország szavazati jogot kap, mintha az e határozat szerinti jegyzés és hozzájárulás történt volna, és (ii) minden olyan tagország, amely nem fizetett előzetes hozzájárulást, elővásárlási joggal élhet az Alapokmány III. cikkének, 1(c) szakasza alapján, az ilyen jegyzések vonatkozásában a Társulás által meghatározott módon.

8. Kötelezettségvállalási felhatalmazás

(a) A jegyzések és hozzájárulások hozzáférhetővé kell váljanak a Társulás által a kölcsönfelvételre jogosult tagországokkal szemben vállalt kötelezettségek finanszírozása céljából ha és amennyiben azok befizetése a Társuláshoz a 3. és 4. bekezdéssel összhangban és a jelen Határozat 6. és 7. bekezdésének rendelkezéseitől függően megtörtént. Az előzetes hozzájárulások a Határozat 7. bekezdésében megállapított előzetes hozzájárulási rendszer hatályba lépését követően állnak rendelkezésre a finanszírozási célokra.

(b) A Társulásnak azonnali hatállyal értesítenie kell a hozzájáruló tagországokat, amennyiben egy tagországnak, amely Minősített kötelezettségvállalási okmányt helyezett letétbe és amelynek a jegyzése és hozzájárulása az ezen határozat értelmében befizetendő források teljes összegének több mint 20 %-át jelenti, a jegyzése és hozzájárulása teljes összegének legalább 66 %-a erejéig nem nem-minősített 2004. január 15-ig, vagy a hatálybalépés dátumát követő 31 napon belül aszerint, hogy melyik a későbbi és a teljes összeg vonatkozásában 2005. január 15-ig, vagy a hatálybalépés dátumát követő 31 napon belül aszerint, hogy melyik a későbbi.

(c) A Társulás (c) alparagrafus szerinti értesítésének feladását követő 31 napon belül minden más hozzájáruló tagország írásban értesítheti a Társulást, hogy a Társulással szembeni jegyzés és hozzájárulás formájában vállalt kötelezettségének második részletét elhalasztja addig és olyan mértékben, amíg a (b) alparagrafus vonatkozó jegyzésének és hozzájárulásának bármely része minősített marad; az ilyen időszak folyamán a Társulás az értesítés tárgyát képező forrás vonatkozásában nem vállalhat kölcsönnyújtási kötelezettséget, hacsak a (d) alparagrafus értelmében a hozzájáruló tagországok jogát fel nem függesztik.

(d) Egy tagország (c) alparagrafus szerinti jogát írásban lehet felfüggeszteni és az felfüggesztettnek tekintendő, amennyiben a Társulás, az erre vonatkozó alparagrafus értelmében nem kap írásbeli értesítést az erre meghatározott időszakon belül.

(e) A Társulás akkor vállalhat finanszírozási kötelezettségeket, melynek feltétele a hatálybalépés és a Társulásra nézve kötelező jelleg, amikor a Tizenharmadik alapfeltöltés által biztosított források a Társulás számára hozzáférhetővé válnak.

9. Feltételes hozzájárulások

(a) Amennyiben egy Hozzájáruló Tagország vállalja, hogy pótlólagos jegyzést és hozzájárulást teljesít a Határozat II. Mellékletéhez kapcsolódó Ütemtervekben kifejtett kritériumok teljesítésének függvényében, feltételes Kötelezettségvállalási Okmányt - vagy Minősített Kötelezettségvállalási Okmányt - (a továbbiakban: "Feltételes Kötelezettségvállalási Okmány") helyez letétbe a Társulás számára elfogadható formában, e Határozat II. számú melléklete alapján.

(b) Minden Hozzájáruló Tagország, amely a Társulásnál Feltételes Kötelezettségvállalási Okmányt helyezett letétbe, akkor és olyan mértékben részesül a jegyzés után járó szavazati jogokban, amint és amennyiben befizetést teljesített a vonatkozó jegyzés és hozzájárulás tekintetében.

10. Felhatalmazás segélynyújtásra

A Társulás ezennel felhatalmazást kap arra, hogy a Tizenharmadik alapfeltöltésből történő finanszírozás keretében segélyeket nyújtson.

11. Felhatalmazás garancianyújtásra

A Társulás ezennel felhatalmazást kap arra, hogy a Tizenharmadik alapfeltöltésből történő finanszírozás keretében garanciát nyújtson .

12. Az IDA 12 alapjainak kezelése a 13. alapfeltöltés keretében

(a) A Tizenharmadik alapfeltöltés hatálybalépésének napján a Tizenkettedik alapfeltöltésből még a Társulásnál tartott valamennyi eszköz, számla, aktíva és passzíva a Tizenharmadik alapfeltöltés alatt kezelendő, a Tizenkettedik alapfeltöltésnél alkalmazott feltételek és kikötések szerint.

(b) A Társulás Alapokmánya V. cikk, 2. szakasz, (a) pont (i) bekezdése szerint, a Társulás jogosult a fenti 12(a) bekezdésben hivatkozott és abból származtatott forrásokat tőkeként, kamatként és más költségként felhasználni annak érdekében, hogy finanszírozást nyújtson a 13. alapfeltöltés értelmében alkalmazható feltételekkel, kikötésekkel és irányelvekkel összhangban.

13. A 13. alapfeltöltés szavazati jogainak felosztása

A szavazati jogok kiszámítása a jelenleg érvényes szavazati jog rendszere alapján a következők szerint osztható fel a tagországok között a jegyzések alapján a Tizenharmadik alapfeltöltés folyamán:

(a) Minden jegyző tagország számára, amely a Társulásnál letétbe helyezett egy Kötelezettségvállalási Okmányt, a jegyzések alapján szavazati jogot allokálnak minden adott tagországra vonatkozóan a 2.sz. táblázatban meghatározottak szerint a tényleges fizetési napon, ezen határozat 3(a) paragrafusa értelmében. Minden jegyző tagország a 2. sz. táblázat c-3 oszlopában feltüntetett pótlólagos tagsági szavazati jogot kap, amelyet azon a napon írnak jóvá, amikor a jegyzések alapján kiszámított szavazati jogot allokálják.

(b) Minden hozzájáruló tagország, amely egy Kötelezettségvállalási Okmányt helyezett letétbe a Társulásnál a jegyzési szavazati jog egyharmadát kapja a minden ilyen tagországra vonatkozóan a 2.sz. táblázatban meghatározottak szerint a mindenkori tényleges fizetési napon, az ezen határozat 3(b) paragrafusa értelmében. Minden hozzájáruló tagország a 2. sz. táblázat b-3 oszlopában feltüntetett pótlólagos tagsági szavazati jogot kap jegyzése alapján, amelyet azon a napon írnak jóvá, amikor a jegyzések után járó szavazati jog első harmadát jóváírják.

(c) Minden tagországnak, amely Minősített kötelezettségvállalási okmányt helyezett letétbe a Társulásnál, a jegyzése és hozzájárulása vonatkozásában végrehajtott befizetés mértékéig jegyzési szavazati jogot kap.

(d) Minden tagországnak, amely az esedékes dátum után helyezi letétbe a Kötelezettségvállalási Okmányt, a letétbe helyezés napján írják jóvá azt a jegyzések után járó szavazatijog-mennyiséget, melyet akkor kapott volna, ha időben helyezte volna el a letétet.

(e) Amennyiben egy tagország a jegyzésének és hozzájárulásának bármely összegét nem fizeti be az esedékesség napjáig, akkor a 13. alapfeltöltésre vonatkozó határozat értelmében az ilyen tagországnak időről-időre megadandó, jegyzés utáni szavazati jogok számát az ilyen fizetési hátralékok arányában csökkenteni kell, de minden ilyen szavazati jogot újra meg kell adni, ha a fizetési hátralékot, amely a visszatartást okozta, később kipótolják.

(Elfogadták: 2002. szeptember 29-én)

Melléklet

I. sz. melléklet

NEMZETKÖZI FEJLESZTÉSI TÁRSULÁS

Pótlólagos források: Tizenharmadik alapfeltöltés

Kötelezettségvállalási okmány

Hivatkozással a Nemzetközi Fejlesztési Társulás Kormányzótanácsának "Pótlólagos források: Tizenharmadik alapfeltöltés" című 204. sz. határozatára, amelyet 2002. szeptember 29-én fogadtak el ("A határozat").

A Magyar Köztársaság Kormánya EZENNEL ÉRTESÍTI a Társulást a határozat 2. paragrafusa értelmében, hogy jóváhagyta számára a határozat által megjelölt feltételekkel összhangban, a jegyzést és hozzájárulást2 5.950.000 SDR összegben4.

(Dátum)

___________________________5
(Név és Intézmény)

II. sz. melléklet

NEMZETKÖZI FEJLESZTÉSI TÁRSULÁS

Pótlólagos források: Tizenharmadik alapfeltöltés

Feltételes kötelezettségvállalási okmány

Hivatkozással a Nemzetközi Fejlesztési Társulás Kormányzótanácsának "Pótlólagos források: Tizenharmadik alapfeltöltés" című 204. sz. határozatára, amelyet 2002. szeptember 29-én fogadtak el ("A határozat").

A Magyar Köztársaság Kormánya EZENNEL ÉRTESÍTI a Társulást a határozat 9. paragrafusa értelmében, hogy jóváhagyta számára a határozat által megjelölt feltételekkel összhangban, ___________________-t _____________SDR összegben a 2004. pénzügyi évi pótlólagos jegyzést és hozzájárulást, az ide csatolt "A" Ütemtervben szereplő teljesítési előrehaladástól függően; a 2005. pénzügyi évi pótlólagos jegyzést és hozzájárulást az ide csatolt "B" Ütemtervben szereplő teljesítési előrehaladástól függően; mindegyiket a Társulástól kölcsönt felvevő tagországokkal kapcsolatban.

(Dátum)

___________________________ 3
(Név és Intézmény)

II. sz. melléklet A függelék

Előrehaladás 2003. tavaszáig: inputok

II. sz. melléklet B függelék

Előrehaladás 2004. tavaszáig: inputok

Ország eredmények6

Oktatás:

Egészségügy

Magánszektor fejlesztése

III. sz. melléklet

Az IDA 13. alapfeltöltésének készpénzesítési ütemterve

a teljes hozzájárulás %-ában

Pénzügyi év

A teljes összeg %-a

2003

5,40

2004

13,10

2005

22,00

2006

24,50

2007

23,40

2008

11,60

Összesen

100,00

1. számú táblázat

HOZZÁJÁRULÁSOK A TIZENHARMADIK ALAPFELTÖLTÉSHEZ

Hozzájáruló tagországok

Alap hozzájárulás

Kieg. hozzájár

Kezde-ményezés

Összes hozzájárulás

Árfolyam* *

IDA 13. felt.

%

SDR millió

SDR millió

SDR millió

SDR millió

Nemz.valuta / SDR

Nemz. valuta millió

Argentina a/

0,050%

5,00

 

 

5,00000

1,26451

6,32

Ausztrália

1,460%

146,01

 

 

146,01382

2,46552

360,00

Ausztria

0,780%

78,16

 

 

78,16000

1,43546

112,19

Bahamák

0,009%

0,90

 

 

0,9000

1,25339

1,13

Barbados

0,002%

0,20

 

 

0,2000

2,51723

0,50

Belgium

1,550%

155,31

 

 

155,31

1,43546

222,50

Brazília a/

0,610%

61,12

 

 

61,12

3,04319

186,01

Kanada

3,750%

375,75

27,05

 

402,80

1,95189

690,40

Cseh Köztárs.

0,050%

5,01

 

 

5,01

49,04147

245,70

Dánia

1,580%

158,32

 

 

158,32

10,69731

1693,56

Finnország

0,600%

60,12

 

 

60,12

1,43546

86,30

Franciaország

6,000%

601,20

 

 

601,20

1,43546

863,00

Németország

10,300%

1032,23

 

 

1032,23

1,43546

1481,72

Görögország

0,120%

11,59

 

 

11,59

1,43546

16,64

Magyarország

0,060%

5,95

 

 

5,95

 

5,95

Izland

0,040%

4,01

 

 

4,01

126,13175

505,54

Írország

0,180%

18,04

16,80

 

34,83

1,43546

50,00

Izrael

0,100%

10,02

 

 

10,02

5,31981

53,30

Olaszország

3,800%

380,76

 

 

380,76

1,43546

546,57

Japán

16,000%

1603,29

 

 

1603,29

154,58522

247.844,40

Korea

0,910%

91,18

 

 

91,18

1644,84532

149.980,29

Kuwait

0,140%

14,03

 

 

14,03

0,38833

5,45

Luxemburg

0,100%

10,02

 

 

10,02

1,43546

14,38

Mexikó a/ b/

0,050%

5,01

 

 

5,01

 

5,01

Hollandia

2,600%

260,52

 

 

260,52

1,43546

373,97

Új-Zéland

0,120%

12,02

 

 

12,02

3,03567

36,50

Norvégia

1,520%

152,30

21,14e/

 

173,44

11,49853

1751,27

Lengyelország a/

0,030%

3,01

 

 

3,01

5,19579

15,62

Portugália

0,200%

20,04

 

 

20,04

1,43546

28,77

Oroszország b/

0,080%

8,00

12,00

 

20,00

 

20,00

Szaud Arábia c/

0,390%

39,53

 

 

39,53

1,26502

50,00

Szingapúr a/

0,280%

28,06

 

 

28,06

2,27261

63,76

Szlovák Köztárs. a/

0,010%

1,32

 

 

1,32

61,88745

81,85

Dél-Afrika

0,080%

8,02

 

 

8,02

10,36596

83,09

Spanyolország

1,800%

180,36

 

 

180,36

1,43546

258,90

Svédország

2,620%

262,52

 

 

262,52

13,29035

3489,04

Svájc

2,430%

243,49

 

 

243,49

2,17960

530,70

Törökország b/

0,090%

9,020%

 

 

9,02

 

9,02

Nagy-Britannia

10,140%

1016,21

 

 

1016,21

0,88564

900,00

USA

20,120%

2015,78

 

237,15

2252,93

1,26502

2850,00

Venezuela a/ b/

0,030%

3,01

 

 

3,01

 

3,01

Eddig összesen

90,780%

9096,43

55,85

237,15

9389,43

 

 

Kieg. hozzájár. d/

0,560%

55,85

 

 

 

 

 

Kieg. hozzájár.

3,430%

343,88

 

 

343,88

 

 

Fel nem osztott kül.

5,230%

523,85

 

 

286,70

 

 

Összes donor hozzáj.

100,00%

10020,00

55,85

237,15

10020,00

 

 

Ell. tétel:

 

 

 

 

 

 

 

Hozzájár. az IDA12 segély áth. hosszúlej. költs. vonatk. f/

 

100,00

 

 

100,00

 

 

a/ Ezen országok még nincsenek abban a helyzetben, hogy az IDA 13. alapfeltöltéséhez való hozzájárulásuk mértékét véglegesen rögzítsék. Ezért ezek a számok csupán indikatív jellegűek.

b/ Azon országok hozzájárulását, melyek éves inflációs rátája 1998-2000 között meghaladta a 10 %-ot, SDR-ben fejezzük ki

c/. Amerikai dollárban kifejezett hozzájárulásokat feltételezve.

d/ Kiegészítő hozzájárulások, amelyek a meghatározott készpénzesítési ütemtervnél gyorsabb készpénzesítés eredményeként állnak elő.

e/ Kiegészítő hozzájárulások, amelyek a meghatározott készpénzesítési ütemtervnél gyorsabb készpénzesítés eredményeként állnak elő és/vagy további hozzájárulások a max. 2 milliárd SDR-nyi esetleges többletigények finanszírozására. A nem allokált különbség rendezésénél nem számítják be.

f/ Előzetes jelzéseket kaptunk néhány donortól, miszerint készek hozzájárulni egy egyeztetett mechanizmus működtetéséhez, melynek funkciója a hosszú lejáratú támogatások költségeinek fedezése. Az Egyesült Királyság jelezte készségét max. 100 millió angol fontig terjedő hozzájárulás biztosítására, a rendszer típusától, jellemzőitől és finanszírozási követelményeitől függően, melyek a középtávú áttekintés során állapíthatók meg.

* Az összegek EURO-ban való feltüntetéséhez a nemzeti valuták rögzített EURO konverziós árfolyamát alkalmaztuk azon donor országok esetében, amelyek csatlakoztak az EURO-hoz.

** Átlagos árfolyam a 2001. április 1. és szeptember 30. közötti időszakra vonatkozóan.

Megjegyzés: A részösszegek kerekítések miatt nem összegezhetőek.

1 1 SDR= 305,6581 HUF (2002. december 30-i árfolyamon) számolva

2 / A Hozzájáruló Tagországok a "jegyzés és hozzájárulás" kifejezést írják be, míg a Jegyző Tagországok csak a "jegyzés" szót.

3 / Az okmányt a Kormány nevében, egy megfelelően felhatalmazott képviselőjének kell aláírnia.

4 / A Tizenharmadik Alapfeltöltésről szóló Határozat 5(a) bekezdése értelmében, a tagországoknak SDR-ben, nemzeti valutában vagy - a Társulás beleegyezésével - egy másik tagország konvertibilis valutájában kell letétbe helyezniük jegyzéseiket és hozzájárulásaikat vagy kizárólagos hozzájárulásaikat. A fizetést a Határozat 5(b) bekezdése szerint kell teljesíteni.

5

6 Minden eredmény mutató esetében az országok alaphalmaza változatlan.