T/3735/18.
Az Országgyűlés
Alkotmány- és igazságügyi |
Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottságának |
Európai Integrációs Ügyek |
Gazdasági |
Informatikai és távközlési |
Önkormányzati |
Rendészeti |
a j á n l á s a
a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról
szóló 1992. évi LXIII. sz. törvény módosítása tárgyában benyújtott T/3735. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyűlés!
Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - mint első helyen kijelölt bizottság -, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Európai Integrációs bizottsága (továbbiakban: Integrációs bizottság), Gazdasági bizottsága, Informatikai és távközlési bizottsága (továbbiakban: Informatikai bizottság), Önkormányzati bizottsága, valamint a Rendészeti bizottsága megvitatta a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény módosítása tárgyában benyújtott T/3735. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3735/9-17. számú módosító javaslatokat.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.
A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról, vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.
Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.
/Az Atv. 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/
"2. §
/E törvény alkalmazása során:/
"2. különleges adat:
a) a faji eredetre, a nemzeti és etnikai kisebbséghez tartozásra, a politikai véleményre vagy pártállásra, a vallásos vagy más világnézeti meggyőződésre, az érdekképviseleti szervezeti tagságra,"
Indokolás: Lásd a T/3735/12. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. később foglal állást
- az Integrációs biz. támogatja
- a Gazdasági biz. később foglal állást
- az Informatikai biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Rendészeti biz. később foglal állást
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Atv. 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:/
"2. §
/E törvény alkalmazása során:/
"2. különleges adat:
a) a faji eredetre, a nemzeti és etnikai kisebbséghez tartozásra, a politikai véleményre vagy pártállásra, a vallásos vagy világnézeti meggyőződésre, az érdekképviseleti szervezeti tagságra,"
Indokolás: Lásd a T/3735/14. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. később foglal állást
- az Integrációs biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. később foglal állást
- az Informatikai biz. később foglal állást
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Rendészeti biz. később foglal állást
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az Atv. a következő 9/A.§-sal és alcímmel egészül ki:/
/Automatizált egyedi döntés/
"(2) Az automatizált adatfeldolgozás esetén az érintettet - kérelmére - tájékoztatni kell az alkalmazott matematikai módszerről és annak lényegéről."
Indokolás: Lásd a T/3735/9. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. később foglal állást
- az Integrációs biz. támogatja
- a Gazdasági biz. később foglal állást
- az Informatikai biz. később foglal állást
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Rendészeti biz. később foglal állást
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/Az Atv. a következő 16/A. §-sal és alcímmel egészül ki:/
/Tiltakozási jog/
"(2) Az adatkezelő - az adatkezelés egyidejű felfüggesztésével - a tiltakozást köteles a kérelem benyújtásától számított legrövidebb időn belül, de legfeljebb 15 nap alatt megvizsgálni, és annak eredményéről a kérelmezőt írásban tájékoztatni. Amennyiben a tiltakozás indokolt, az adatkezelő köteles az adatkezelést - beleértve a további adatfelvételt és adattovábbítást is - megszüntetni[,] és az adatokat [törölni]zárolni, valamint a tiltakozásról, illetőleg az annak alapján tett intézkedésekről értesíteni mindazokat, akik részére a tiltakozással érintett személyes adatot korábban továbbította, és akik kötelesek intézkedni a tiltakozási jog érvényesítése érdekében.
(3) Amennyiben az érintett az adatkezelőnek a [(3)](2) bekezdés alapján meghozott döntésével nem ért egyet, az ellen - annak közlésétől számított 30 napon belül - e törvény szerint bírósághoz fordulhat.
(4) Ha az adatátvevő törvényes jogának érvényesítéséhez szükséges adatokat az érintett tiltakozása miatt nem kapja meg, a (2) bekezdés alapján történő értesítés közlésétől számított 15 napon belül, az adatokhoz való hozzájutás érdekében - e törvény szerint - bírósághoz fordulhat az adatkezelő ellen. Az adatkezelő az érintettet is perbe hívhatja.
(5) Ha a bíróság az adatátvevő kérelmét elutasítja, az adatkezelő köteles az érintett személyes adatát az ítélet közlésétől számított 3 napon belül törölni. Az adatkezelő köteles az adatokat akkor is törölni, ha az adatátvevő a (4) bekezdésben meghatározott határidőn belül nem fordul bírósághoz.
(6) Az adatkezelő az érintett adatát nem törölheti, ha az adatkezelést törvény rendelte el. Az adat azonban nem továbbítható az adatátvevő részére, ha az adatkezelő egyetértett a tiltakozással, illetőleg a bíróság a tiltakozás jogosságát megállapította."
Indokolás: Lásd a T/3735/13. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. később foglal állást
- az Integrációs biz. támogatja
- a Gazdasági biz. később foglal állást
- az Informatikai biz. később foglal állást
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Rendészeti biz. később foglal állást
- az Előterjesztő képviselője egyetért
(A javaslat elfogadása esetén az Atv. 19. § (7) bekezdése (6) bekezdésre módosul.)
"Az Atv. 19. [§-a] § (5) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép, valamint a 19. § a következő (6) [(7)] bekezdéssel egészül ki:
"(5) Ha törvény másként nem rendelkezik, a belső használatra készült, valamint a döntéselőkészítéssel összefüggő adata keletkezését követő öt éven belül nem nyilvános. Kérelemre az adatok megismerését a szerv vezetője e határidőn belül is engedélyezheti.
[(7)](6) A közérdekű adatok nyilvánosságát korlátozhatja továbbá az Európai Unió jogszabálya az Európai Unió jelentős pénzügy- vagy gazdaságpolitikai érdekére tekintettel, beleértve a monetáris, a költségvetési és az adópolitikai érdeket is."
Indokolás: Lásd a T/3735/16. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. később foglal állást
- az Integrációs biz. támogatja
- a Gazdasági biz. később foglal állást
- az Informatikai biz. később foglal állást
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Rendészeti biz. később foglal állást
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
/Az Atv. a következő 32/A. §-sal és alcímmel egészül ki:/
/"Személyes adatok felhasználása statisztikai célra/
(1) A statisztikai célra felvett, átvett vagy feldolgozott személyes adatok csak statisztikai célra használhatók fel. A külön törvény szerinti egyedi statisztikai adatok - beleértve a személyes adatokat is - a statisztikai céltól eltérő célra semmilyen módon vagy jogcímen nem adhatók és vehetők át, nem dolgozhatók fel és nem hozhatók nyilvánosságra."
Indokolás: Lásd a T/3735/10. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. később foglal állást
- az Integrációs biz. támogatja
- a Gazdasági biz. később foglal állást
- az Informatikai biz. később foglal állást
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Rendészeti biz. később foglal állást
- az Előterjesztő képviselője egyetért
[(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a személyazonosító jel helyébe lépő azonosító módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény 4. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A polgár részére - kérelmére - megfelelő biztonsági rendszerrel ellátott azonosító kártya is kiadható, amely természetes személyazonosító adatait és azonosító kódjait tartalmazza. Az azonosító kártyát úgy kell kialakítani, hogy adattartalmából az adatkezelő csak azokat az adatokat és azonosító kódokat ismerhesse meg, amelyek kezelésére jogosult.]"
Indokolás: Lásd a T/3735/15. és /39735/17. sz. módosító javaslatok indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja
- az Emberi jogi biz. később foglal állást
- az Integrációs biz. támogatja
- a Gazdasági biz. később foglal állást
- az Informatikai biz. később foglal állást
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Rendészeti biz. később foglal állást
- az Előterjesztő képviselője egyetért
/E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a személyazonosító jel helyébe lépő azonosító módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény 4. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:/
"(3) A polgár részére - kérelmére, illetve jogszabály alapján - megfelelő biztonsági rendszerrel ellátott azonosító kártya is kiadható, amely természetes személyazonosító adatait és azonosító kódjait tartalmazza. Az azonosító kártyát úgy kell kialakítani, hogy adattartalmából az adatkezelő csak azokat az adatokat és azonosító kódokat ismerhesse meg, amelyek kezelésére jogosult."
Indokolás: Lásd a T/3735/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja
- az Emberi jogi biz. később foglal állást
- az Integrációs biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. később foglal állást
- az Informatikai biz. később foglal állást
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Rendészeti biz. később foglal állást
- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet
Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya
Budapest, 2003. május 29.
Dr. Vastagh Pál s.k., |
Szászfalvi László s.k., |
Dr. Szent-Iványi Isván s.k., |
Puch László s.k., |
Rogán Antal s.k., |
Dr. Bóka István s.k., |
Dr. Gál Zoltán s.k., |