T/3742/62.

Az Országgyűlés

Egészségügyi
bizottságának

Szociális és családügyi
bizottságának

k i e g é s z í t ő a j á n l á s a

a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamaráról szóló

T/3742. sz. törvényjavaslat

v i t á j á h o z

(Együtt kezelendő a T/3742/50. számú ajánlással!)

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Egészségügyi bizottsága - mint első helyen kijelölt bizottság -, valamint a Szociális és családügyi bizottsága (továbbiakban: Szociális bizottság) megvitatta a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamaráról szóló, T/3742. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3742/51-61. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.

- Dr. Nyúl István és Zuschlag János László képviselők - kapcsolódva dr. Nyúl István és Zuschlag János László és Nagy Nóra képviselők T/3742/48. számú módosító javaslatához (a T/3742/50. sz. ajánlás 7. pontja) - a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdés d) pontjának a módosítását, valamint a (2) bekezdés elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):

/3. § (1) A 2. § (2) bekezdésének b) pontjában meghatározott véleményezési jogkörök érvényesülése érdekében a jogszabályok, illetve egyéb döntések előkészítéséért felelős szervek, illetőleg személyek kötelesek/

"d) a 2. § (2) bekezdésének bb) [és be)] alpontjában foglalt, elfogadott döntésekről, határozatokról a MESZK-et tájékoztatni.

[(2) A 2. § (2) bekezdésének be) alpontjában meghatározott véleményezési jogkörében eljárva a MESZK a munkáltatói jogkört gyakorló személyt tájékoztatja különösen arról, hogy a megbízandó, illetőleg a vezetői megbízással már rendelkező személy

a) rendelkezik-e kamarai tagsággal, illetőleg nem áll-e a vezetői megbízást kizáró kamarai etikai büntetés hatálya alatt,

b) szerepel-e a szakdolgozók működési nyilvántartásában,

c) esetében nem áll-e fenn olyan, a MESZK által ismert, jogszabályon alapuló vagy egyéb ok, amely vezetői megbízatását kizárhatja vagy befolyásolhatja.]"

Indokolás: Lásd a T/3742/52. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

- a Kormány képviselője nem foglalt állást

Dr. Nyúl István és Zuschlag János László képviselők - kapcsolódva dr. Nyúl István, Zuschlag János László és Nagy Nóra képviselők T/3742/48. számú módosító javaslatukhoz (a T/3742/50sz. ajánlás 7. pontja) - a törvényjavaslat 2. § (2) bekezdés b) pontja be) alpontjának és k) pontjának az elhagyását, valamint az l) pontjának a módosítását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a további alpontok és pontok számozása értelemszerűen változik):

/(2) A MESZK az (1) bekezdésben meghatározott feladata körében különösen:/

/b) véleményezi/

[be) a szakmai alkalmasság tekintetében a szakdolgozói szakképesítéshez kötött tevékenység körében foglalkoztatott magasabb vezető, vezető megbízású szakdolgozók megbízását és a megbízás visszavonását, illetve a magasabb vezető, vezető megbízású szakdolgozó felmentését,]

[k) működteti a szakdolgozói szakmai kollégiumokat]

[l)]k) [a szakdolgozói szakmai kollégiumok, továbbá a külön jogszabályokban meghatározott szervek és testületek véleménye alapján meghatározza a tagjai körében kötelező továbbképzés szakmai feltételeit, egységes elveit és programjait, rendszeresen ellenőrzi a teljesítést,] továbbképzéseket szervez,

Indokolás: Lásd a T/3742/59. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

- a Kormány képviselője nem foglalt állást

Dr. Nyúl István és Zuschlag János László képviselők - kapcsolódva dr. Nyúl István, Zuschlag János László és Nagy Nóra képviselők T/3742/25. számú módosító javaslatához (a T/3742/50.. sz. ajánlás 9. pontja) - a törvényjavaslat 4. § (2) más megfogalmazását javasolják:

"(2) [Azokon a településeken, fővárosi kerületekben, intézményekben, ahol az egészségügyi szakdolgozói tevékenységet helyben végző kamarai tagok száma

a) a 100 főt eléri, helyi szervezetet lehet,

b) a 200 főt eléri, helyi szervezetet kell

létrehozni.] Az egészségügyi szakdolgozói tevékenység végzésének helye szerinti településeken, fővárosi kerületekben helyi szervezetet kell létrehozni. A jogosultságok és kötelezettségek a kamarai tag tevékenységi helyének megváltozása esetén a tevékenysége helyén működő helyi szervezetnél illetik meg."

Indokolás: Lásd a T/3742/55. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

- a Kormány képviselője nem foglalt állást

Dr. Nyúl István és Zuschlag János László képviselők - kapcsolódva dr. Nyúl István, Zuschlag János László és Nagy Nóra képviselők T/3742/32. számú módosító javaslatához (a T/3742/50. sz. ajánlás 2. pontja) - a törvényjavaslat 8. § 6-7. bekezdéseinek a következő módosítását javasolják:

"[(6)](5) Az elnökség tagjai, ha nem küldöttek, a küldöttgyűlés ülésén tanácskozási joggal részt vesznek.

[(7)](6) A területi szervezet tisztségviselői:

a) az elnök

b) az alelnökök

c) az etikai bizottság elnöke"

Indokolás: Lásd a T/3742/60/1. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

- a Kormány képviselője nem foglalt állást Dr. Nyúl István és Zuschlag János László képviselők - kapcsolódva dr. Nyúl István, Zuschlag János László és Nagy Nóra képviselők T/3742/24. számú módosító javaslatához (a T/3742/50. sz. ajánlás 47. pontja) - a törvényjavaslat 26. §-ának a következő módosítását javasolják:

"26. § (1) Magyarország területén egyéni egészségügyi vállakozóként, gazdasági társaság tagjaként, illetőleg szabadfoglalkozás keretében szakdolgozói szakképesítéshez kötött tevékenységet, [a közvetlen gyógyító-megelőző tevékenység keretében] - jogszabályban megállapított egyéb feltételek mellett - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével csak az folytathat, aki a MESZK tagja.

(2) Kamarai tagság nélkül is végezhető az (1) bekezdésben meghatározott tevékenység, ha azt

[a)] olyan személy végzi, aki - külön jogszabályban meghatározottak szerint - engedélyt kapott arra, hogy külföldön szerzett, szakdolgozói szakképesítést igazoló bizonyítványának, oklevelének honosítása, illetve egyenértékűvé nyilvánítása, vagy szakképzettsége elismerése és a szakdolgozók működési nyilvántartásába történő felvétele nélkül meghatározott ideig és helyen szakdolgozói szakképesítéshez kötött tevékenységet végezzen Magyarországon[,].

[b)közszolgálati jogviszony keretében eljárva

ba) nem kizárólag szakdolgozói képesítéshez kötött munkakörben végzik,

bb) olyan magasabb vezető, illetve vezető megbízású köztisztviselő végzi, akinek feladatkörébe tartozik a MESZK egyetértési, illetőleg véleményezési jogával érintett jogszabályok, illetve egyéb döntések meghozatala, illetve előkészítése, illetőleg a szakdolgozói tevékenység szakmai felügyelete.

(3) A (2) bekezdés b) pontjának ba) alpontjában meghatározott munkakörben foglalkoztatott szakdolgozók a kamarai tagságot önként vállalhatják, a bb) alpontjában megjelölt személyek közszolgálati jogviszonyával a kamarai tagság összeférhetetlen.]

(3) Az (1) bekezdésben meghatározottakon kívüli jogviszonyban foglalkoztatott szakdolgozók a kamarai tagságot önként vállalhatják. A kamarai tagsággal összeférhetetlen bármilyen munkavégzésre irányuló jogviszony keretében végzett olyan tevékenység, amely a MESZK egyetértési, illetve véleményezési jogával érintett jogszabályok, valamint egyéb döntések meghozatalára, illetőleg a szakdolgozói tevékenység szakmai felügyeletére irányul."

Indokolás: Lásd a T/3742/53. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

- a Kormány képviselője nem foglalt állást Dr. Nyúl István és Zuschlag János László képviselők - kapcsolódva dr. Nyúl István, Zuschlag János László és Nagy Nóra képviselők T/3742/35. számú módosító javaslatához (a T/3742/50. sz. ajánlás 52. pontja) - a törvényjavaslat 29. § (3) és (8) bekezdéseinek az elhagyását, valamint a (9) bekezdésének a következő módosítását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):

"[(3) Kizárható a MESZK-ből az, aki kirívóan súlyos etikai vétséget követ el.]

[(8) Akit a (3) bekezdésben meghatározott okból zártak ki a MESZK-ből, az etikai büntetés jogerőre emelkedésétől számított két éven belül a MESZK-be nem vehető fel.]

[(9)] (7) A tagsági viszony felfüggesztéséről, illetőleg megszüntetéséről, valamint a tagsági viszony [(6)-(7)] (5)-(6) bekezdések szerinti helyreállításáról szóló értesítést, illetve jogerős határozatot meg kell küldeni az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat tevékenység folyatásának helye szerint illetékes megyei (fővárosi) intézetének, az érintett személy munkáltatójának, az Egészségbiztosítási Alapból finanszírozásban részesülő egészségügyi magántevékenységet folytató kamarai tag esetében pedig az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak.

Indokolás: Lásd a T/3742/51. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

- a Kormány képviselője egyetért Dr. Nyúl István és Zuschlag János László képviselők - kapcsolódva dr. Nyúl István, Zuschlag János László és Nagy Nóra képviselők T/3742/32. számú módosító javaslatához (a T/3742/50. sz. ajánlás 2. pontja) - a törvényjavaslat 32. §-a és 33. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"32. § (1) A munkaviszonyban, közalkalmazotti, közszolgálati jogviszonyban álló kamarai tag által elkövetett a 30. § a) pontja szerinti etikai vétség alapos gyanúja esetén a területi szervezet a munkáltatót írásban értesíti, és kezdeményezi a fegyelmi eljárás lefolytatását.

(2) A munkáltató, ha annak külön törvényben meghatározott feltételei fennállnak, az (1) bekezdés szerint kezdeményezett fegyelmi eljárást lefolytatja, ellenkező esetben a kezdeményezést visszautasítja, és a visszautasítás indokáról a kezdeményezőt tájékoztatja.

[(3) A munkáltató az általa tett intézkedés közlése mellett köteles a MESZK-t értesíteni, amennyiben a kamarai tag olyan magatartást tanúsít, amely - véleménye szerint - etikai vétséget valósít meg.

(4) A területi etikai bizottság - amennyiben a munkáltató a jogerős fegyelmi döntés alapján az (1) bekezdés hatálya alá tartozó személyeknél nem hivatalvesztés, illetve elbocsátás fegyelmi büntetést alkalmazott -, a kamarai taggal szemben, a 37. § (1) bekezdésének c) és d) pontjában szereplő etikai büntetéseket nem alkalmazhatja.

(5) Az (1) és (3) bekezdésben meghatározott esetekben az etikai eljárás lefolytatására, illetőleg etikai ügyben határozat hozatalára, fegyelmi eljárás lefolytatása esetén, a jogerős fegyelmi határozat meghozatalát követően kerülhet sor. A megindult etikai eljárást a jogerős fegyelmi határozat meghozataláig fel kell függeszteni.]

33. § (2) A etikai eljárást etikai vétség alapos gyanúja esetén meg kell indítani, és azt a megindítástól - a (4) bekezdés[, illetve a 32. § (5) bekezdése] szerint felfüggesztett etikai eljárás esetén a jogerős határozat közlésétől - számított 60 napon belül le kell folytatni. Az etikai eljárás megindításáról a szakdolgozót - az eljárás megindításával egyidőben - írásban tájékoztatni kell."

Indokolás: Lásd a T/3742/54. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

- a Kormány képviselője nem foglalt állást Dr. Nyúl István és Zuschlag János László képviselők - kapcsolódva dr. Nyúl István, Zuschlag János László és Nagy Nóra képviselők T/3742/36. számú módosító javaslatához (a T/3742/50. sz. ajánlás 58. pontja) - a törvényjavaslat 35. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"35. § (1) Az első fokú etikai bizottság döntését indokolt, írásbeli határozatba foglalja, és megküldi az érintett szakdolgozónak, [a szakdolgozó munkáltatójának,] illetőleg az etikai eljárást kezdeményezőnek."

Indokolás: Lásd a T/3742/57. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

- a Kormány képviselője nem foglalt állást Dr. Nyúl István és Zuschlag János László képviselők - kapcsolódva dr. Nyúl István, Zuschlag János László és Nagy Nóra képviselők T/3742/32. számú módosító javaslatához (a T/3742/50. sz. ajánlás 2. pontja) - a törvényjavaslat 45. § (2) bekezdés jelölésének a módosítását, valamint a 46. § bekezdés-jelöléseinek a módosítását javasolják:

45. § (1) A MESZK feladataira, szervezetére és működésére vonatkozó részletes szabályokat az Alapszabály állapítja meg.

(2) A törvény 41-44. §-ait, valamint 47. § (2) bekezdését a kamara megalakulásáig kell alkalmazni. Ezt követően a küldöttek, tisztségviselők és az ügyintéző szervek nem tisztségviselő tagjainak jelölésére és választására vonatkozó részletes szabályokat az Alapszabály állapítja meg.

[(2)](3) A kamarai választás titkos.

46. § (1) A MESZK működésének költségeit

a) a tagjai által befizetett tagdíj és egyéb díjbevételek,

b) a törvényben meghatározott vagy a megállapodással átvett közfeladatok ellátásához a központi költségvetéstől átvett pénzeszközök,

c) a kamara egyes, - b) pont körébe nem tartozó - feladatainak ellátásához nyújtott állami támogatások,

d) alapítványi és más támogatások,

e) szolgáltatási, valamint a kamara célkitűzésétől nem eltérő gazdasági-vállalkozási tevékenységből származó bevételek,

f) pályázat útján elnyert pénzösszegek,

g) nemzetközi vagy hazai együttműködésből származó pénzösszegek,

h) jogszabály által nem tiltott egyéb bevételek

fedezik.

[(3)](2) A MESZK részére törvényben megállapított közfeladat ellátásához szükséges költségvetési hozzájárulás mértékéről és annak - az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium fejezetén belül - elkülönített biztosításáról az Országgyűlés dönt.

[(4)](3) Amennyiben közfeladat ellátására - az arra egyébként hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervvel kötött megállapodás alapján - válik a MESZK jogosulttá, úgy a feladat átadásáról szóló megállapodásnak tartalmaznia kell a közfeladat ellátásához szükséges pénzügyi fedezet biztosítását is.

[(5)](4) Az etikai büntetésként kiszabott pénzbírság összegének felhasználásáról az Alapszabály rendelkezik."

Indokolás: Lásd a T/3742/60/2. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

- a Kormány képviselője nem foglalt állást Dr. Nyúl István és Zuschlag János László képviselők - kapcsolódva dr. Nyúl István, Zuschlag János László és Nagy Nóra képviselők T/3742/24. számú módosító javaslatához (a T/3742/50. sz. ajánlás 49. pontja) - a törvényjavaslat 47. §-át a következő (2) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):

"(2) E törvény 26. §-a (1) bekezdésében foglalt szabadfoglalkozás keretében végzett tevékenységre vonatkozó rendelkezések az egészségügyi tevékenység végzésének egyes szabályait meghatározó külön törvény hatályba lépésének napján lépnek hatályba."

Indokolás: Lásd a T/3742/56. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

- a Kormány képviselője nem foglalt állást Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 47. § (2)-(3) bekezdéseinek a következő módosítását javasolja:

"(2) A helyi és a területi kamarai szervezeteket az ideiglenes Alapszabály elfogadásától számított [90] 180 napon belül, az abban foglaltaknak megfelelően kell létrehozni. Az e törvény hatálybalépésekor szakdolgozói képesítéshez kötött tevékenységet folytatók - a 26. § (2) bekezdésében foglaltak kivételével - az ideiglenes Alapszabály elfogadásától számított 30 napon belül kérhetik a MESZK-be történő felvételüket az ideiglenes Alapszabályban erre kijelölt szerveknél, amennyiben ezt a tevékenységüket folytatni kívánják.

(3) A területi és az országos szakmai tagozatokat az ideiglenes alapszabály elfogadásától számított [90] 180 napon belül kell megalakítani."

Indokolás: Lásd a T/3742/61. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő képviselője egyetért

- a Kormány képviselője nem foglalt állást Dr. Nyúl István és Zuschlag János László képviselők - kapcsolódva dr. Nyúl István, Zuschlag János László és Nagy Nóra képviselők T/3742/48. és a /3742/26. számú módosító javaslatához (a T/3742/50. sz. ajánlás 7. és 63. pontja) - a törvényjavaslatot új 49. §-al javasolják kiegészíteni:

(1) E törvény hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti

a) a Magyar Orvosi Kamaráról szóló 1994. évi XXVIII. törvény (a továbbiakban: MOK tv.) 2. §-a (1) bekezdésének d) pontja,

b) a Magyar Gyógyszerész Kamaráról szóló 1994. évi LI. törvény (a továbbiakban: MGYK tv.) 2. §-a (2) bekezdésének e) pontja.

(2) E törvény hatályba lépésével egyidejűleg

a) a MOK tv. 32. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) Az egészségügyi, szociális és családügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) törvényességi felügyeletet gyakorol a MOK működése felett. E jogkörében szükség szerint, de legalább öt évente ellenőrzi, hogy az Alapszabály jogszerű-e, továbbá más kamarai szabályzatok, illetve a kamarai szervek és tisztségviselők határozatai nem sértik-e a jogszabályokat, illetőleg az Alapszabályt. A törvényességi felügyelet nem terjed ki az olyan ügyekre, amelyekben munkaügyi vitának, illetőleg egyébként bírósági, vagy államigazgatási eljárásnak van helye."

b) a MGYK tv. 28. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) Az egészségügyi, szociális és családügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) törvényességi felügyeletet gyakorol a Kamara működése felett. E jogkörében szükség szerint, de legalább öt évente ellenőrzi, hogy az Alapszabály jogszerű-e, továbbá más kamarai szabályzatok, illetve a kamarai szervek és tisztségviselők határozatai nem sértik-e a jogszabályokat, illetőleg az Alapszabályt. A törvényességi felügyelet nem terjed ki az olyan ügyekre, amelyekben munkaügyi vitának, illetőleg egyébként bírósági vagy államigazgatási eljárásnak van helye."

Indokolás: Lásd a T/3742/58. sz. kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

- a Kormány képviselője nem foglalt állást

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. október 2.

Dr. Schwarcz Tibor s.k.,
az Egészségügyi bizottság elnöke

Dr. Mátrai Márta s.k.,
a Szociális és családügyi bizottság elnöke