ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ
Fidesz - Magyar Polgári Párt
Képviselőcsoportja

T/3766.

Képviselői önálló indítvány

2003. évi ... törvény
a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény
módosításáról

1.§

A hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény (a továbbiakban Hpt.) 129. §-a a következő új (4) bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi (4) bekezdés számozása (5) bekezdésre változik:

"(4) A (3) bekezdés szerinti kezesség körébe tartozik az intézményvédelmi alapnak, a jelen törvényben meghatározott működési feltételek megsértésének megakadályozása érdekében, az alapító okiratában meghatározott alapfeladatain belül, a válságmegelőző és -elhárító tevékenységének ellátásához kapcsolódóan - készpénz, vagy állampapír zárolása mellett - a tagintézet jelen törvényben előírt mértékű fizetőképességi mutató eléréséhez szükséges tőkéjének biztosítása, illetőleg azonnali és folyamatos fizetőképességének fenntartása érdekében vállalt fizetési garancia (kezesség), amennyiben látható, hogy a tagintézetnél bekövetkezett események átmeneti jellegűek és rövidtávon önerőből is helyreállíthatóak a jelen törvényben meghatározott működési feltételek."

2.§

A Hpt. 42. § 151. §-a a következő új (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A Felügyelet mérlegelési jogkörében köteles figyelembe venni a jelen törvény rendelkezései szerint létrehozott önkéntes intézményvédelmi alap tagintézetéért vállalt, a 129. § (3) bekezdésének a) pontja és (4) bekezdése szerinti - készpénz, vagy állampapír zárolása mellett történő - kezességét."

3. §

A Hpt. 42. § 216. (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"216. § (1) Szövetkezeti formában működő pénzügyi vállalkozást, valamint szövetkezeti hitelintézetet legalább tizenöt tag alapíthat, illetve működtethet."

4. §

E törvény a kihirdetését követő hónap első napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg a Hpt. 216. § (3) bekezdése hatályát veszti.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az integrálódott takarékszövetkezetek már többször kinyilvánították, hogy csatlakoznak egy, az ellenőrzést, az azonnali és folyamatos fizetőképesség fenntartását, illetve az intézményvédelmet biztosító integrációhoz. Elfogadták továbbá, hogy az integrációban fokozni kell az együttműködést az összehangolt üzletpolitikából származó előnyök kihasználása érdekében, elsősorban belső szabályokon, belső döntéseken és kötelezettségvállalásokon keresztül. Az integrálódott takarékszövetkezetek a tőkemegfelelés és likviditásmenedzselés kapcsán önállóan, illetve a központi bankkal (Magyar Takarékszövetkezeti Bank Rt.) közösen megteszik a szükséges lépéseket az OTIVA keretében rendelkezésre álló forrásokkal (biztonsági tartalék), valamint az OTIVA által végzett ellenőrzéssel és válságelhárító tevékenységgel segítik elő az integrációban részt vevő takarékszövetkezetek működésének biztonságát.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

A prudenciális biztonság további fokozása érdekében szükséges az OTIVA - közgyűlési, alapszabályi felhatalmazáson alapuló, az OTIVA Igazgatósága által irányított - prevenciós jellegű tevékenységének fokozása, illetve az OTIVA kezességvállalásának olyan irányú bővítése, hogy az OTIVA közvetlen kezesség vállalásával is biztosíthassa a Hpt. előírásainak történő megfelelést. Ez utóbbi kezességvállalás alkalmazására olyan esetben kerülhetne sor, amikor a tagszövetkezeténél bekövetkezett események átmeneti jellegűek és rövidtávon önerőből is helyreállíthatóak a prudens működés feltételei.

A fentiek szerinti kezességvállalás csak az OTIVA alapszabályában meghatározott rend szerint nyújtható, vállalható, ezen kötelezettségvállalások esetében az OTIVA támogatási szerződései kerülnek minden esetben alkalmazásra.

A 2. §-hoz

A Takarékszövetkezeti Integráción belül - az alapszabályában megfogalmazottak szerint - az Országos Takarékszövetkezeti Intézményvédelmi Alap (OTIVA) jogosult és köteles megtenni a szükséges válságkezelési intézkedéseket. Ennek következtében az integrálódott takarékszövetkezetek esetében az OTIVA biztosítja a prudenciális megfelelést. A jelenlegi szabályozás is, de a Hpt. 129. §-ának javasolt módosítása következtében megnyíló törvényi felhatalmazásra épülő eszközrendszer - amennyiben a tagszövetkezeténél bekövetkezett események átmeneti jellegűek és rövidtávon önerőből is helyreállíthatóak a prudens működés feltételei - lehetővé teszi olyan válságkezelési eszközök alkalmazását, amely nem közvetlen pénzügyi támogatásként jelenik meg (pl. kezességvállalás), de biztosítja a prudenciális működést, ezért erre az átmeneti időszakra (180 napig) nem szükséges a Felügyelet intézkedése.

A 3. §-hoz

A Hpt. 216. § (1) bekezdése szerinti, a korábbi hatályos szabályozástól eltérő minimális taglétszámra vonatkozó, diszkriminatív korlátozás szükségtelen, ezért a minimális taglétszámot ismételten 15 főben javasoljuk megállapítani, illetve a Hpt. 216. § (3) bekezdése szerinti, az egy tag által megszerezhető tulajdoni hányadra vonatkozó, diszkriminatív korlátozás elhagyását javasoljuk.

Budapest, 2003. április 15.

Dr. Dancsó József
Fidesz - Magyar Polgári Párt

Dr. Latorcai János
Fidesz - Magyar Polgári Párt