T/3780/30.

Az Országgyűlés

Egészségügyi
bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és
vallásügyi bizottságának

Foglalkoztatási és munkaügyi
bizottságának

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Önkormányzati
bizottságának

Szociális és családügyi
bizottságának

a j á n l á s a

az orvosok és más egészségügyi dolgozók jogállásának egyes kérdéseiről szóló T/3780. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Egészségügyi bizottsága - mint első helyen kijelölt bizottság -, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság), Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), íÖnkormányzati bizottsága, valamint Szociális és családügyi bizottsága, (továbbiakban: Szociális bizottság) megvitatta az orvosok és más egészségügyi dolgozók jogállásának egyes kérdéseiről szóló, T/3780. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3780/7-29. számú módosító javaslatokat.

A bizottságok az ajánlás 18, 19, és 21. pontjaiban foglalt módosító javaslatokról a következő ülésen foglalnak állást.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegéből elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettől eltérő jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévő képviselők egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerűen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történő külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fűzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat esetén az ajánlás-tervezet akkor tartalmaz utalást a HSZ. 94. § (3) bekezdésére, ha a benyújtott módosító javaslat a módosítandó törvény törvényjavaslattal nem érintett §-ára vonatkozik, és ezért a módosító javaslat házszabályszerűségéről bizottsági döntés szükséges.
Az ajánlás abban az esetben tartalmazza a fenti joghelyre történő utalást, ha az első helyen kijelölt bizottság megállapítja, hogy a módosító javaslat ellentétes a HSZ. 94. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselő által benyújtott módosító javaslatokról, vagy több képviselő által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerű dönteni.

Azokat a módosító javaslatokat, amelyek egy gépelt oldalnál hosszabb szövegrész elhagyására tesznek javaslatot, terjedelmi okokból csak a jogszabályhelyre történő hivatkozással tesszük közzé.

1. dr. Schwarcz Tibor, dr. Czinege Imre, Kárpáti Zsuzsa, dr. Tóth István és dr. Mézes Éva képviselők a törvényjavaslat címének a következő módosítását javasolják:

"2003. évi ... törvény

az [orvosok és más] egészségügyi tevékenység végzésének [dolgozók jogállásának] egyes kérdéseiről"

Indokolás: Lásd a T/3780/14. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

2. dr. Csáky András és Pettkó András képviselők a törvényjavaslat 2. § (4) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés felvételét javasolják:

"[(4) Nem terjed ki e törvény II. és III. fejezetének hatálya a külön törvény alapján közforgalmú gyógyszertárat személyi jog alapján működtető gyógyszerészekre és az igazságügyi orvosszakértőkre.]

"(4) Nem terjed ki e törvény III. fejezetének hatálya a külön törvény alapján közforgalmú gyógyszertárat személyi jog alapján működtető gyógyszerészekre, valamint a törvény II. és III. fejezetének hatálya az igazságügyi orvosszakértőkre.""

Indokolás: Lásd a T/3780/24. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

3. Harrach Péter, Semjén Zsolt és Soltész Miklós képviselők a törvényjavaslat 5. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(1) Az egészségügyi dolgozó az egészségügyi tevékenységet, az adott helyzetben általában elvárható gondossággal, a szakmai követelmények keretei között, a szakmai kamarák által kidolgozott etikai szabályok megtartásával, legjobb tudása és lelkiismerete szerint, a rendelkezésére álló tárgyi és személyi feltételek által meghatározott szinten, szakmai kompetenciájának megfelelően nyújtja. Az egészségügyi dolgozó az egészségügyi tevékenységet megtagadhatja, ha az adott tevékenység erkölcsi felfogásával, lelkiismereti vagy vallási meggyőződésével ellenkezik."

Indokolás: Lásd a T/3780/8. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

4. dr. Csáky András és Pettkó András képviselők a törvényjavaslat 5. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(1) Az egészségügyi dolgozó az egészségügyi tevékenységet, az adott helyzetben általában elvárható gondossággal, a szakmai követelmények keretei között, a szakmai kamarák által kidolgozott etikai szabályok megtartásával, legjobb tudása és lelkiismerete szerint, a rendelkezésére álló tárgyi és személyi feltételek által meghatározott szinten, szakmai kompetenciájának megfelelően nyújtja. Az egészségügyi dolgozó - amennyiben a beteg egészségi állapotát károsan nem befolyásolja és a beteget más orvoshoz irányítja - az egészségügyi tevékenységet megtagadhatja, ha az adott tevékenység erkölcsi felfogásával, lelkiismereti vagy vallási meggyőződésével ellenkezik."

Indokolás: Lásd a T/3780/20. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

5. dr. Csáky András és Pettkó András képviselők a törvényjavaslat 5. §-át új (7) bekezdéssel kiegészíteni javasolják:

"(7) Az egyházi jogi személyek egészségügyi dolgozói feladatukat egyházi személyként is elláthatják."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 8. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/3780/22. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

6. dr. Csáky András és Pettkó András képviselők a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(1) Az egészségügyi dolgozó köteles önképzéssel és a szervezett továbbképzések által biztosított lehetőség igénybevételével magát rendszeresen továbbképezni annak érdekében, hogy tevékenységét az egészségtudományok mindenkori állásának megfelelően - a rendelkezésre álló személyi és tárgyi feltételek keretei között - végezhesse. Az egészségügyi dolgozó a kötelező jellegű továbbképzések költségeinek megtérítésére jogosult."

Indokolás: Lásd a T/3780/23. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

7. Harrach Péter, Semjén Zsolt és Soltész Miklós képviselők a törvényjavaslat 7. § (2) bekezdés h) pontjának módosítását és új i) ponttal történő kiegészítését javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a jelenlegi h) pont i) jelölést kap):

/(2) Az egészségügyi dolgozó egészségügyi tevékenység végzésére, illetve az abban történő közreműködésre - a rendelkezésre álló lehetőségek között - az alábbi jogviszonyok keretében jogosult/

"h) [önkéntes segítőként.] egyházi személyként,"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 17. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/3780/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

8. dr. Csáky András és Pettkó András képviselők a törvényjavaslat 7. § (2) bekezdését új h) ponttal kiegészíteni javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a jelenlegi h) pont i) jelölést kap):

/(2) Az egészségügyi dolgozó egészségügyi tevékenység végzésére, illetve az abban történő közreműködésre - a rendelkezésre álló lehetőségek között - az alábbi jogviszonyok keretében jogosult/

"h) egyházi személyként,"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 5. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/3780/21. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

9. Dr. Vadai Ágnes képviselő a törvényjavaslat 7. §-át új (5) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"(5) Azokban a kórházakban és egészségügyi intézményekben, ahol az önkormányzatok tulajdonosok maradnak, lehetővé kell tenni, hogy a munkavállaló választhasson, hogy marad-e közalkalmazott vagy egyéb formában kíván dolgozni tovább az adott intézményben."

Indokolás: Lásd a T/3780/10. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

10. dr. Csáky András és Pettkó András képviselők a törvényjavaslat 13. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(1) Az alkalmazott egészségügyi dolgozó számára hat havi munkaidőkeret állapítható meg. A heti munkaidő - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a munkáltató rendelkezése szerint a [48] 40 órát nem haladhatja meg."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 11., 15. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/3780/16. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

11. dr. Csáky András és Pettkó András képviselők a törvényjavaslat 13. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően heti 8 óra mértékéig többletmunkára kötelezhető az alkalmazott egészségügyi dolgozó, valamint - külön, írásba foglalt megállapodás alapján - [az alkalmazott egészségügyi dolgozó] heti legfeljebb 12 óra önként vállalt többletmunkát végezhet. Az egészségügyi dolgozó többletmunka vállalására nem kényszeríthető, jogos érdeke ezzel összefüggésben nem csorbítható, érdekérvényesítési lehetősége nem korlátozható. Az egészségügyi dolgozók között tilos hátrányos megkülönböztetést tenni a többletmunka vállalásával összefüggésben."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 10., 15. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/3780/17. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

12. dr. Csáky András és Pettkó András képviselők a törvényjavaslat 13. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):

"(3) Önként vállalt többletmunkára nem vehető igénybe:

  1. a nő áldott állapotának megállapításától, gyermeke egyéves koráig,
  2. a gyermekét egyedül nevelő szülő, gyermeke egyéves koráig, valamint
  3. a munkavállaló, ha foglalkoztatására jogszabályban meghatározott egészségkárosító kockázatok között kerül sor.

Ettől érvényesen eltérni nem lehet."

Indokolás: Lásd a T/3780/26. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

13. Dr. Vadai Ágnes képviselő a törvényjavaslat 14. §-a helyébe a következő rendelkezés felvételét javasolja:

"14. § [(1) Az alkalmazott egészségügyi dolgozó által ellátott ügyelet ideje alatt végzett egészségügyi tevékenység tartamát elsősorban a tényleges tevékenység mérésével kell megállapítani.

(2) Amennyiben az ügyelet alatt végzett tényleges egészségügyi tevékenység mérésére nem kerül sor, annak idejét jogszabály vagy kollektív szerződés állapíthatja meg.

(3) Jogszabály vagy kollektív szerződés hiányában az egészségügyi dolgozó által teljesített ügyelet teljes tartama beszámít a munkaidőbe.

(4) Az egészségügyi dolgozó által ellátott készenlét idejéből a ténylegesen teljesített egészségügyi tevékenység ideje számítandó be a munkaidőbe.]

"(1) Az alkalmazott egészségügyi dolgozó által teljesített ügyelet ideje (hétköznap 16 óra, hétvégén és ünnepnapon 24 óra) teljes egészében beszámít a munkaidőbe.

  1. A hétvégén és az ünnepnapon végzett ügyelet után, a dolgozó kívánsága szerint, de 30 napon belül, a heti pihenőnapot ki kell adni. Amennyiben ez valamilyen nyomós ok miatt nem adható ki, akkor 200 %-os ügyeleti díj jár.""

Indokolás: Lásd a T/3780/11. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

14. dr. Csáky András és Pettkó András képviselők a törvényjavaslat 14. §-ának a következő módosítását javasolják:

"14. § [(1) Az alkalmazott egészségügyi dolgozó által ellátott ügyelet ideje alatt végzett egészségügyi tevékenység tartamát elsősorban a tényleges tevékenység mérésével kell megállapítani.

(2) Amennyiben az ügyelet alatt végzett tényleges egészségügyi tevékenység mérésére nem kerül sor, annak idejét jogszabály vagy kollektív szerződés állapíthatja meg.

(3)] (1) [Jogszabály vagy kollektív szerződés hiányában az] Az egészségügyi dolgozó által teljesített ügyelet teljes tartama beszámít a munkaidőbe.

[(4)] (2) Az egészségügyi dolgozó által ellátott készenlét idejéből, a ténylegesen [teljesített egészségügyi tevékenység] az egészségügyi intézményben munkavégzés céljából eltöltött ideje számítandó be a munkaidőbe.

Indokolás: Lásd a T/3780/19. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

15. dr. Csáky András és Pettkó András képviselők a törvényjavaslat 15. §-ának a következő módosítását javasolják:

"15. § Az alkalmazott egészségügyi dolgozó által kötelező jelleggel elrendelt, valamint az önként vállalt többletmunkavégzés keretében ellátott ügyelet egy órára eső díjazásának (ügyeleti díj) mértéke a külön jogszabályban meghatározott ügyeleti díj - mint átalánydíj - 50 %-kal megemelt összege."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 10., 11. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/3780/18. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

16. Dr. Vadai Ágnes képviselő a törvényjavaslat 16. §-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"(3) A munkáltató köteles a kötelező pontszerzéshez szükséges továbbképzés költségeinek legalább 50 %-ának erejéig hozzájárulni."

Indokolás: Lásd a T/3780/12. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

17. Harrach Péter, Semjén Zsolt és Soltész Miklós képviselők a törvényjavaslat 18. § (4) bekezdésének a következő módosítását és új (5) bekezdéssel történő kiegészítését javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):

"(4) [Az (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti önkéntes segítő csak olyan egészségügyi tevékenység végzésében működhet közre, amelyre nézve megfelel a 7. § (1) bekezdés a), és d) pontjában foglalt feltételeknek.] Az egyházi jogi személyek egészségügyi dolgozói feladatukat egyházi személyként is elláthatják.

(5) Az (1)-(2) és (4) bekezdés szerinti jogviszonyban álló egészségügyi dolgozó továbbképzésére a 17. §-ban foglaltakat értelemszerűen alkalmazni kell.""

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 7. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/3780/7. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

18. Az Egészségügyi Bizottság a törvényjavaslat 26. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) Az egészségügyi szolgáltató szabályzatában az általa foglalkoztatott egészségügyi dolgozók [rendszeres időszakonkénti] időszakos alkalmassági vizsgálatát rendelheti el."

Indokolás: Lásd a T/3780/27. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 19, 21. számú pontjaiban foglaltakkal.

19. Az Egészségügyi Bizottság a törvényjavaslat 26. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól függetlenül is jogosult az egészségügyi szolgáltató az általa foglalkoztatott egészségügyi dolgozó [rendkívüli] soron kívüli alkalmassági vizsgálatát elrendelni."

Indokolás: Lásd a T/3780/28. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 18, 21. számú pontjaiban foglaltakkal.

20. dr. Csáky András és Pettkó András képviselők a törvényjavaslat 26. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól függetlenül is jogosult az egészségügyi szolgáltató az általa foglalkoztatott egészségügyi dolgozó rendkívüli alkalmassági vizsgálatát elrendelni, melyet 10 munkanapon belül végre kell hajtani. A vizsgálatot írásban, indoklással ellátva kezdeményezheti a szolgáltató és a dolgozó ebben az esetben is élhet a 21. § (4) bekezdésében biztosított lehetőséggel."

Indokolás: Lásd a T/3780/25. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. nem támogatja

- az Önkormányzati biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

21. Az Egészségügyi Bizottság a törvényjavaslat 26. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) Az egyéni egészségügyi vállalkozók, illetve a társas vállalkozás tagjaként egészségügyi tevékenységet végző egészségügyi dolgozók időszakos, illetve [rendkívüli] soron kívüli egészségi alkalmasságának vizsgálatát a tevékenységüket engedélyező egészségügyi hatóság kezdeményezheti, illetve a kezdeményezés eredménytelensége esetén a vizsgálatot elrendelheti."

Indokolás: Lásd a T/3780/29. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 18. és 19. számú pontjaiban foglaltakkal.

22. dr. Schwarcz Tibor, dr. Czinege Imre, Kárpáti Zsuzsa, dr. Tóth István és dr. Mézes Éva képviselők a törvényjavaslat 29. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

"(1) Ez a törvény - a 14. [és a 15.] §-a kivételével - 2004. [január] május 1-jén lép hatályba. A törvény 14. §-a hatályba lépéséről külön törvény rendelkezik[, 15. §-a 2004. május 1-jén lép hatályba]."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 23. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/3780/13. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

23. dr. Schwarcz Tibor, dr. Czinege Imre, Kárpáti Zsuzsa, dr. Tóth István és dr. Mézes Éva képviselők a törvényjavaslat 29. § (4) bekezdés b) pontjában a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 43/A. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolják:

/(4) A törvény hatályba lépésével egyidejűleg/

"b) a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény a következő 43/A. §-sal egészül ki:

"43/A. § (1) A 43. § (1) bekezdés szerint számított szolgálati időn túl az egészségügyi dolgozók esetében kiegészítő szolgálati időként kell figyelembe venni a külön törvényben meghatározott, a heti 48 órát meghaladó önként vállalt többletmunkavégzésnek - a munkáltató által munkaórában igazolt - [2003. december 31. utáni] 2004. május 1-jét követő, - napi 8 óra alapulvételével átszámított - időtartamát.""

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 22. számú pontjában foglaltakkal.

Indokolás: Lásd a T/3780/15. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. szeptember 25.

Dr. Vojnik Mária s.k.,
az Egészségügyi bizottság elnöke

Szászfalvi László s.k.,
az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság elnöke

Dr. Balsai István s.k.,
a Foglalkoztatási és munkaügyi bizottság elnöke

Varga Mihály s.k.,
a Költségvetési és pénzügyi bizottság elnöke

Dr. Bóka István s.k.,
az Önkormányzati bizottság elnöke

Dr. Mátrai Márta s.k.,
a Szociális és családügyi bizottság elnöke