T/3780/36.

Az Országgyűlés

Egészségügyi
bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és
vallásügyi bizottságának

Foglalkoztatási és munkaügyi
bizottságának

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Önkormányzati
bizottságának

Szociális és családügyi
bizottságának

k i e g é s z í t ő a j á n l á s a

az orvosok és más egészségügyi dolgozók jogállásának egyes kérdéseiről szóló T/3780. sz. törvényjavaslat

v i t á j á h o z

(Együtt kezelendő a T/3780/30. számú ajánlással)

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Egészségügyi bizottsága - mint első helyen kijelölt bizottság -, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság), Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), Önkormányzati bizottsága, valamint Szociális és családügyi bizottsága, (továbbiakban: Szociális bizottság) megvitatta az orvosok és más egészségügyi dolgozók jogállásának egyes kérdéseiről szóló, T/3780. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3780/31-32. számú kapcsolódó módosító javaslatokat, valamint T/3780/33-35. számú bizottsági módosító javaslatokat.

Dr. Vadai Ágnes képviselő a T/3780/10/11/12. számon benyújtott módosító javaslatát 2003. szeptember 24. napján visszavonta.

I.

1. Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 4. §-át megelőző cím következő módosítását javasolja:

" [Fogalom-meghatározások] Fogalommeghatározások"

Indokolás: Lásd a T/3780/35/1. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat nyelvtani pontosítást tartalmaz.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

2. Az Emberi jogi bizottság a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) Az egészségügyi dolgozó köteles önképzéssel és a szervezett továbbképzések által biztosított lehetőség igénybevételével magát rendszeresen továbbképezni annak érdekében, hogy tevékenységét az egészségtudományok mindenkori állásának megfelelően - a rendelkezésre álló személyi és tárgyi feltételek keretei között - végezhesse. Az egészségügyi dolgozónak a kötelező jellegű továbbképzések miatt felmerült és igazolt költségeit (tanfolyami díj, utazási költség, szállásköltség, stb.) a munkáltató megtérítheti."

Indokolás: Lásd a T/3780/33. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- a Költségvetési biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

3. Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 6. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) Az egészségügyi dolgozók egészségügyi tevékenység végzésével kapcsolatos jogait és kötelezettségeit egyebekben az Eütv. [125.-140.] 125-140. §-a tartalmazza."

Indokolás: Lásd a T/3780/35/2. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat nyelvtani pontosítást tartalmaz.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

4. Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 12. § (1) bekezdés felvezető szövegének a következő módosítását javasolja:

"(1) A munkaviszonyban és közalkalmazotti jogviszonyban - [ide értve] ideértve a külön jogszabály szerint központi gyakornoki rendszer keretében egészségügyi tevékenységet végző személyeket is - álló egészségügyi dolgozó (a továbbiakban együtt: alkalmazott) egészségügyi tevékenységet, amennyiben az egészségügyi szolgáltató megszakítás nélküli munkarendben működik"

Indokolás: Lásd a T/3780/35/3/1. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat nyelvtani pontosítást tartalmaz.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

5. Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 12. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) Amennyiben az egészségügyi szolgáltató - ide nem értve a háziorvosi ügyeleti szolgálatokat - 22 óra és 6 óra között nem nyújt egészségügyi szolgáltatást, [egy vagy két műszakos] egy-vagy kétműszakos munkarendet kell megállapítani."

Indokolás: Lásd a T/3780/35/3/2. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat nyelvtani pontosítást tartalmaz.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

6. Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 12. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(4) Amennyiben a folyamatos egészségügyi ellátást, továbbá a [fekvőbeteg ellátást] fekvőbetegellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató külön jogszabály alapján nem köteles a folyamatos működését műszakok szervezésével biztosítani, a folyamatos betegellátás ügyelet és készenlét szervezésével is ellátható."

Indokolás: Lásd a T/3780/35/3/3. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat nyelvtani pontosítást tartalmaz.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

7. Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 13. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(5) Az alkalmazott egészségügyi dolgozó egy naptári napra eső egészségügyi tevékenységének időtartama a 12 órát akkor sem haladhatja meg, ha az egészségügyi tevékenység végzésére párhuzamosan több[,] vagy több fajta jogviszony keretében kerül sor."

Indokolás: Lásd a T/3780/35/4. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat nyelvtani pontosítást tartalmaz.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

8. Dr. Nyúl István és dr. Tóth István képviselők - kapcsolódva Dr. Csáky András és Pettkó András képviselők T/3780/19. számú módosító javaslatához (a T/3780/30. számú ajánlás 14. pontja) a törvényjavaslat 14. §-ának elhagyását javasolják (a kapcsolódó módosító javaslat elfogadása esetén a további szakaszok számozása értelemszerűen változik):

"[(1) Az alkalmazott egészségügyi dolgozó által ellátott ügyelet ideje alatt végzett egészségügyi tevékenység tartamát elsősorban a tényleges tevékenység mérésével kell megállapítani.

(2) Amennyiben az ügyelet alatt végzett tényleges egészségügyi tevékenység mérésére nem kerül sor, annak idejét jogszabály vagy kollektív szerződés állapíthatja meg.

(3) Jogszabály vagy kollektív szerződés hiányában az egészségügyi dolgozó által teljesített ügyelet teljes tartama beszámít a munkaidőbe.

(4) Az egészségügyi dolgozó által ellátott készenlét idejéből a ténylegesen teljesített egészségügyi tevékenység ideje számítandó be a munkaidőbe.]

Indokolás: Lásd a T/3780/32. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

9. Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 15. §-ának a következő módosítását javasolja:

"15. § Az alkalmazott egészségügyi dolgozó által önként vállalt többletmunkavégzés keretében [ellátott ügyelet] végzett munka egy órára eső díjazásának [(ügyeleti díj)] mértéke a külön jogszabályban meghatározott [ügyeleti] díj [- mint átalánydíj -] 50 %-kal megemelt összege."

Indokolás: Lásd a T/3780/34. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat nyelvtani pontosítást tartalmaz.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

10. Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 17. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A (2) bekezdésben foglalt jogviszony létesítése hiányában is jogosult a sorkatonai szolgálatot teljesítő egészségügyi dolgozó - [ide értve] ideértve a polgári szolgálatot teljesítőket is - egészségügyi tevékenység végzésére."

Indokolás: Lásd a T/3780/35/5/1. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat nyelvtani pontosítást tartalmaz.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

11. Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 17. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(4) Az (1)-(2) bekezdés szerinti jogviszonyban álló egészségügyi dolgozó által végzett egészségügyi tevékenységre a [12.-14.] 12-14. §-okban foglaltakat, illetve továbbképzésére a 16. §-ban foglaltakat értelemszerűen alkalmazni kell."

Indokolás: Lásd a T/3780/35/5/2. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat nyelvtani pontosítást tartalmaz.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

12. Dr. Csáky András képviselő - kapcsolódva Dr. Csáky András és Pettkó András képviselők T/3780/25. számú módosító javaslatához (a T/3780/30. számú ajánlás 20. pontja) a törvényjavaslat 26. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól függetlenül is jogosult az egészségügyi szolgáltató az általa foglalkoztatott egészségügyi dolgozó rendkívüli alkalmassági vizsgálatát elrendelni. A vizsgálatot írásban indoklással ellátva kezdeményezheti a szolgáltató és a dolgozó ebben az esetben is élhet az 21. § (4) bekezdésében biztosított lehetőséggel."

Indokolás: Lásd a T/3780/31. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

13. Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 29. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) Ez a törvény - a 14. és a 15. §-a kivételével - 2004. január 1-jén lép hatályba. A törvény 14. §-a [hatályba lépéséről] hatálybalépéséről külön törvény rendelkezik, 15. §-a 2004. május 1-jén lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/3780/35/6/1. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat nyelvtani pontosítást tartalmaz.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

14. Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 29. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) Az (1) bekezdés szerinti külön törvény [hatályba lépéséig] hatálybalépéséig az ügyelet alatt végzett egészségügyi tevékenység - munkaidő és díjazás szempontjából - figyelembe vehető tartamát a [Kormány] kormány rendeletben határozza meg."

Indokolás: Lásd a T/3780/35/6/2. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat nyelvtani pontosítást tartalmaz.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

15. Az Egészségügyi bizottság a törvényjavaslat 29. § (4) bekezdés felvezető szövegének a következő módosítását javasolja:

"(4) A törvény [hatályba lépésével] hatálybalépésével egyidejűleg"

Indokolás: Lásd a T/3780/35/6/3. sz. módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A módosító javaslat nyelvtani pontosítást tartalmaz.

A módosító javaslatot(tal): - a Foglalkoztatási biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

II.

Az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság a 2003. szeptember 30-i ülésnapján a T/3780/30. számú ajánlás pontjairól a következők szerint foglalt állást:

Ajánlás pont

Bizottság állásfoglalása

Előterjesztő képviselője

18.

támogatja

egyetért

19.

támogatja

egyetért

21.

támogatja

egyetért

Az Önkormányzati bizottság a 2003. október 01-i ülésnapján a T/3780/30. számú ajánlás pontjairól a következők szerint foglalt állást.

Ajánlás pont

Bizottság állásfoglalása

Előterjesztő képviselője

18.

támogatja

egyetért

19.

támogatja

egyetért

21.

támogatja

egyetért

Budapest, 2003. október 02.

Dr. Schvarcz Tibor s.k.,
az Egészségügyi bizottság elnöke

Szászfalvi László s.k.,
az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság elnöke

Dr. Balsai István s.k.,
a Foglalkoztatási és munkaügyi bizottság elnöke

Varga Mihály s.k.,
a Költségvetési és pénzügyi bizottság elnöke

Dr. Bóka István s.k.,
az Önkormányzati bizottság elnöke

Dr. Mátrai Márta s.k.,
a Szociális és családügyi bizottság elnöke