T/3946/131.

Az Országgyűlés

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

a j á n l á s a

a Nemzeti Civil Alapprogramról szóló T/3946. sz. törvényjavaslat

z á r ó

v i t á j á h o z

(Együtt kezelendő a T/3946/115. számú egységes javaslattal)

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), megvitatta a Nemzeti Civil Alapprogramról szóló, T/3946/115. számon beterjesztett egységes javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/3946/116-129. számú módosító javaslatokat.

Az Alkotmányügyi bizottság T/3946/130/1. és T/3946/130/2. számon további módosító javaslatokat nyújtott be.

Pettkó András és Csampa Zsolt képviselők a T/3946/4.,6., 7., 9., 13., 18.,89. számú módosító indítványukat visszavonták.

Béki Gabriella képviselő a T/3946/22. számú módosító indítványát visszavonta.

Pettkó András és Lezsák Sándor képviselők a T/3946/55. számú indítványukat visszavonták.

Pettkó András, Lezsák Sándor és Csampa Zsolt képviselők a T/3946/90., 91. számú módosító indítványukat visszavonták.

Gőgös Zoltán képviselő a T/3946/93., 94. számú módosító indítványát visszavonta.

  1. Előterjesztő az egységes javaslat 1. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  2. "(1) A Nemzeti Civil Alapprogram (a továbbiakban: Alapprogram) a Magyarországon bírósági nyilvántartásba vett civil szervezetek működéséhez és tevékenységéhez biztosít központi költségvetési támogatást."

    Indokolás: Lásd a T/3946/117/1. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 2, 3, 6, 8, 10, 11, 12, 16, 19, 21, 27, 28, 32. számú pontjaiban foglaltakkal.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  3. Előterjesztő az egységes javaslat 1. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(2) Az Alapprogramból az alábbi célokra teljesíthetők kifizetések[;]:

    1. civil szervezetek működési támogatása;
    2. civil szervezetek közhasznú tevékenységének támogatása;
    3. civil szervezeteket érintő évfordulók, fesztiválok, hazai és határon túli rendezvények támogatása;
    4. nemzetközi civil kapcsolatokban a magyarországi civil szervezetek jelenlétének biztosítása, hazai és határon túli rendezvényeken, fesztiválokon történő részvétel támogatása, nemzetközi tagdíjakhoz támogatás biztosítása, európai integrációt elősegítő programok támogatása;
    5. civil szférával kapcsolatos tudományos kutatások, [és] monitoring tevékenység[,] és nyilvántartási feladatok támogatása;
    6. civil szférával kapcsolatos oktatási, tanácsadó, segítő, szolgáltató tevékenység és intézmények támogatása;
    7. civil szférát bemutató kiadványok, [szakmai] elektronikus és írott szakmai sajtó támogatása;
    8. civil szervezetek pályázati önrészeinek támogatása;
    9. adományosztó szervezeteknek szóló juttatás az Alapprogram Tanácsa (a továbbiakban: Tanács), illetve a Kollégiumok egységes elvek mentén meghatározott, forrásautomatizmus biztosításáról szóló döntései alapján;

j) az Alapprogram működésével kapcsolatos költségek fedezete.

k) civil érdekképviseleti tevékenység támogatása."

Indokolás: Lásd a T/3946/117/2. és /3. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  1. Előterjesztő az egységes javaslat 1. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  2. "(3) Az Alapprogram rendelkezésére álló forrásoknak a Tanács által évente meghatározott hányadát - de legalább [60 %-át] hatvan százalékát - a civil szervezetek (2) bekezdés a) pontja szerinti működési támogatására kell fordítani."

    Indokolás: Lásd a T/3946/117/4. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  3. Előterjesztő az egységes javaslat 1. § (4) bekezdésének az elhagyását javasolja:
  4. "[(4) Az 1. § (2) bekezdés a) és j) pontjában megjelölt célok kivételével az Alapprogramból csak a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény alapján közhasznú jogállást jogerősen elnyert szervezetek részére teljesíthetők kifizetések.]"

    Indokolás: Lásd a T/3946/118/1. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 9. számú pontjában foglaltakkal.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  5. Előterjesztő az egységes javaslat 2. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  6. "(1) Az Alapprogram céljainak megvalósítását a központi költségvetés Miniszterelnökség fejezetének "Nemzeti Civil Alapprogram" elnevezésű fejezeti kezelésű előirányzata szolgálja, amellyel a [Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter] Kormány e feladattal megbízott tagja (a továbbiakban: miniszter) e törvény előírásai szerint rendelkezik."

    Indokolás: Lásd a T/3946/124. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  7. Előterjesztő az egységes javaslat 2. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  8. (2) Az Alapprogram bevételei:

    a) a megelőző költségvetési évben magánszemélyek jövedelemadójaként ténylegesen befizetett összeg 1 %-ából a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 4. §-ában megjelölt kedvezményezetteknek ténylegesen kiutalt jövedelemadó-hányaddal megegyező összeg. Az Alapprogram számára átutalt támogatási összeg nem lehet kevesebb, mint a megelőző költségvetési évben a magánszemélyek által ténylegesen befizetett személyi jövedelemadó 0,5 %-a[,];

    b) jogi személyek, jogi személyiség nélküli szervezetek és természetes személyek önkéntes befizetései, adományai[,];

    c) költségvetési céltámogatások[,];

    d) jogszabályban meghatározott egyéb bevételek.

    Indokolás: Lásd a T/3946/117/5. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  9. Előterjesztő az egységes javaslat 2. § (3) bekezdésének a következő kiegészítését javasolja:
  10. "(3) A (2) bekezdés a) pont szerinti forrás időarányos részét a Magyar Államkincstár negyedévenként, az adott negyedév első hónapjának 20. napjáig biztosítja az Alapprogram számára. A Magyar Államkincstár az első és a második negyedévre jutó forrásként a megelőző költségvetési évben, a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 4. §-ában megjelölt kedvezményezetteknek ténylegesen kiutalt jövedelemadó-hányaddal megegyező összeg időarányos részét biztosítja. A harmadik negyedévre jutó forrásként a (2) bekezdés a) pontjában rögzítettek szerint számított összeg időarányos részét biztosítja, korrigálva azt az első és a második negyedévre biztosított forrás és a (2) bekezdés a) pontja szerint számított időarányos összeg különbözetével. A negyedik negyedévre a (2) bekezdés a) pontjában rögzítettek szerint számított összeg időarányos részét biztosítja."

    Indokolás: Lásd a T/3946/123. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  11. Előterjesztő az egységes javaslat 3. § (1) bekezdés a) pontjának a következő módosítását javasolja:
  12. /Az Alapprogramból az alábbi civil szervezetek igényelhetnek támogatást:/

    "a) azon társadalmi szervezetek (kivéve a pártokat, a munkaadói és munkavállalói érdek-képviseleti szervezeteket, a biztosító egyesületeket, valamint az egyházakat), amelyeket a bíróság a pályázat kiírása, vagy az egységes elvek mentén meghatározott támogatási feltételeknek történő megfelelés megállapítása évének első napja előtt legalább egy évvel nyilvántartásba vett, és az alapszabályuknak megfelelő tevékenységüket ténylegesen folytatják;"

    Indokolás: Lásd a T/3946/117/6. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  13. Előterjesztő az egységes javaslat 3. §-át a következő (2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni, s a (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik)
  14. "(2) Az 1. § (2) bekezdés a) és j) pontjában megjelölt célok kivételével az Alapprogramból csak a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény alapján közhasznú jogállást jogerősen elnyert civil szervezetek részére teljesíthetők kifizetések.

    [(3)](4) Nem jogosult az Alapprogram támogatására az a civil szervezet, amely a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 26. § d) pontja szerinti közvetlen politikai tevékenységet folytat."

    Indokolás: Lásd a T/3946/118/2. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  15. Előterjesztő az egységes javaslat 4. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  16. "(2) A Tanács tizenhét tagból áll, amelynek két tagját az Országgyűlés illetékes szakbizottsága (a továbbiakban: Bizottság) jelöli ki, és a miniszter bízza meg, három tagját pedig a miniszter saját hatáskörben jelöli ki és bízza meg. A Tanács tizenkét tagját a civil jelöltállítási rendszer az e törvény 12-13. §-ában meghatározott módon választja. A Tanács elnökét a miniszter a Bizottság egyetértésével, a Tanács javaslata alapján a Tanács tagjai közül kéri fel."

    Indokolás: Lásd a T/3946/117/7. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  17. Előterjesztő az egységes javaslat 4. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  18. "(5) A Tanács működésének részletes szabályait ügyrend határozza meg, amelynek szövegére a Tanács elnöke tesz a miniszterrel egyeztetett javaslatot. A Tanács az ügyrendjét, illetve annak módosítását a tagok legalább [2/3-ának] kétharmadának az egyetértésével fogadja el."

    Indokolás: Lásd a T/3946/117/8. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  19. Előterjesztő az egységes javaslat 4. § (6) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  20. "(6) A Tanács határozata ellen a határozathozataltól számított 30 napos jogvesztő határidőn belül a Tanács elnöke és bármely tagja kifogást nyújthat be a miniszterhez. A miniszter a kifogás tárgyában 30 napon belül dönt. Ha a miniszter azt állapítja meg, hogy a kifogással érintett határozat jogszabálysértő[,] vagy ügyrendbe ütközik, indokolással ellátott határozatában megállapítja a határozat érvénytelenségét, és hatályon kívül helyezi azt. A Tanács ilyen esetben köteles a kérdésben 30 napon belül új döntést hozni."

    Indokolás: Lásd a T/3946/117/9. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  21. Előterjesztő az egységes javaslat 5. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  22. "(2) A legalább öt, de legfeljebb [11] tizenegy tagú Kollégiumokat a Tanács egyetértésével a miniszter hozza létre és szünteti meg. A kollégiumi tagok létszámát és azt, hogy a Kollégiumok civil delegáltjainak megválasztásában az e törvény 12. § (5) bekezdése szerinti elektori gyűlések közül melyek vesznek részt, a miniszter a Tanács javaslata alapján határozza meg. A Kollégium egy tagját a miniszter saját hatáskörében bízza meg. A Kollégium többi tagját a civil jelöltállítási rendszer az e törvény 12-13. §-ában meghatározott módon választja. A Kollégiumok [vezetőit] elnökeit a Kollégiumok tagjai közül, a Kollégium javaslata alapján, a Tanács egyetértésével a miniszter jelöli ki."

    Indokolás: Lásd a T/3946/129/1. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 15, 17, 18, 20, 25. számú pontjaiban foglaltakkal.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  23. Előterjesztő az egységes javaslat 5. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  24. "(3) A Kollégium akkor határozatképes, ha a tagjainak legalább fele a szavazásban részt vesz. A Kollégium minden tagjának egy szavazata van. A Kollégium a döntéseit a tagok legalább felének egyetértésével hozza meg. Szavazategyenlőség esetén a Kollégium elnökének szavazata dönt."

    Indokolás: Lásd a T/3946/119. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja

  25. Előterjesztő az egységes javaslat 5. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  26. "(4) A Kollégiumok működésük szabályait - a jogszabályok és a Tanács vonatkozó döntéseinek keretein belül - ügyrendjükben határozzák meg. A Kollégiumok ügyrendjének szövegére a kollégiumi [vezetők] elnökök tesznek a Tanács elnökével egyeztetett javaslatot. A Kollégium az ügyrendjét, illetve annak módosítását a tagok legalább [2/3-ának] kétharmadának egyetértésével fogadja el."

    Indokolás: Lásd a T/3946/129/2. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  27. Előterjesztő az egységes javaslat 6. §-ának a következő módosítását javasolja:
  28. "(1) A Tanács és a Kollégiumok tagjait - a kijelölésüket, illetve megválasztásukat követő 15 napon belül - a miniszter bízza meg. A Tanács és a Kollégiumok tagjainak megbízatása [3] három évre szól. A megbízatás lejártával a Tanács illetve a Kollégium tagja tisztségére legfeljebb egy alkalommal újra jelölhető.

    (2) A Tanács és a Kollégiumok tagjait és vezetőit tevékenységükért a miniszter által évente megállapított díjazás illeti meg. A havi díjazás legkisebb mértéke a kötelező legkisebb munkabér jogszabályban meghatározott összege, legnagyobb mértéke a kötelező legkisebb munkabér háromszorosa lehet. A díjazáson kívül a Tanács, illetve a Kollégiumok tagjai és vezetői jogosultak az Alapprogram tevékenységével összefüggő, igazolt utazási költségeik megtérítésére is, egyéb költségigénnyel nem léphetnek fel.

    (3) A Tanács és a Kollégiumok [a] miniszter által kijelölt köztisztviselői jogállású tagjait a (2) bekezdés szerinti díjazás nem illeti meg. A Tanács és a Kollégiumok köztisztviselői jogállású tagjai is jogosultak az Alapprogram tevékenységével összefüggő, igazolt utazási költségeik megtérítésére."

    Indokolás: Lásd a T/3946/117/10. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  29. Előterjesztő az egységes javaslat 6. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  30. "(2) A Tanács és a Kollégiumok tagjait és [vezetőit] elnökeit tevékenységükért a miniszter által évente megállapított díjazás illeti meg. A havi díjazás legkisebb mértéke a kötelező legkisebb munkabér jogszabályban meghatározott összege, legnagyobb mértéke a kötelező legkisebb munkabér háromszorosa lehet. A díjazáson kívül a Tanács, illetve a Kollégiumok tagjai és [vezetői] elnökei jogosultak az Alapprogram tevékenységével összefüggő, igazolt utazási költségeik megtérítésére is, egyéb költségigénnyel nem léphetnek fel."

    Indokolás: Lásd a T/3946/129/3. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  31. Előterjesztő az egységes javaslat 7. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  32. "(4) A Tanács elnökével kapcsolatos kizárási körülményt, illetve összeférhetetlenségi okot a miniszter[nek]hez kell bejelenteni. A Kollégiumok [vezetőivel] elnökeivel, valamint a Tanács, illetve a Kollégiumok tagjaival kapcsolatos kizárási körülményt és összeférhetetlenségi okot a Tanács elnöké[nek]hez kell bejelenteni."

    Indokolás: Lásd a T/3946/129/4. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  33. Előterjesztő az egységes javaslat 7. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  34. "(5) A kizárási, valamint összeférhetetlenségi okra vonatkozó bejelentés megalapozottsága esetén a miniszter, illetve a Tanács elnöke határidő kitűzésével felhívja az érintett személyt az összeférhetetlenségi ok megszüntetésére. Az érintett személy ennek megtörténtéig a testületben a szavazati jogát nem gyakorolhatja. A kizárási, valamint az összeférhetetlenségi ok fennállása kérdésében vita esetén - a Tanács, illetve a Kollégium érintett tagjának kérésére - a miniszter dönt."

    Indokolás: Lásd a T/3946/117/11. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  35. Előterjesztő az egységes javaslat 7. § (8) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  36. "(8) Ha a Tanács vagy a Kollégium tagja egy naptári év során az ülések több mint felén nem vesz részt, a Tanács elnöke vagy az érintett Kollégium [vezetője] elnöke kezdeményezheti a miniszternél a tag megbízatásának visszavonását. Ha a Tanács vagy a Kollégium elnöke egy naptári év során az ülések több mint felén nem vesz részt, a Tanács vagy az érintett Kollégium tagjai kezdeményezhetik a miniszternél az elnök megbízatásának visszavonását. A kezdeményezés megalapozottsága esetén a miniszter a Tanács vagy a Kollégium tagjának, illetve elnökének megbízatását visszavonhatja."

    Indokolás: Lásd a T/3946/129/5. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

     

  37. Előterjesztő az egységes javaslat 8. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) A Tanács, illetve a Kollégium tagjának megbízatása megszűnik:

    1. a megbízatása időtartamának lejártával[,];
    2. amennyiben a kizárási, illetve összeférhetetlenségi okot a kitűzött határidőn belül nem szüntette meg[,];
    3. amennyiben a megbízatására méltatlanná vált[,];
    4. a megbízatásának az e törvényben szabályozottak szerinti visszavonásával[,];
    5. a megbízatásról történő lemondással, [,];

f) a tag halálával."

Indokolás: Lásd a T/3946/117/12. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  1. Előterjesztő az egységes javaslat 8. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  2. "(3) A Bizottság [egyetértésével] által kijelölt személyek megbízatását a miniszter a Bizottság erre vonatkozó döntése alapján vonja vissza."

    Indokolás: Lásd a T/3946/120/1. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 23. számú pontjában foglaltakkal.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  3. Előterjesztő az egységes javaslat 8. § (5) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  4. "(5) A megbízatás (1) bekezdésben foglaltak szerinti megszűnése esetén a miniszter köteles az e törvényben írt eljárás szerint a megüresedett hely betöltéséről gondoskodni. A miniszter a saját hatáskörben kijelölendő tagokat a tagság megszűnését eredményező döntéstől, illetve a tagság megszűnéséről való tudomásszerzéstől számított 15 napon belül köteles megbízni. A Bizottság [egyetértésével] által kijelölendő tagok személyéről a Bizottság a soron következő ülésén foglal állást. A civil delegáltak esetében a miniszter az e törvény 12-13. §-a szerinti eljárást a tagság megszűnését eredményező döntéstől, illetve a tagság megszűnéséről való tudomásszerzéstől számított 15 napon belül indítja meg."

    Indokolás: Lásd a T/3946/120/2. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  5. Előterjesztő az egységes javaslat 9. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  6. "(1) A Tanács és a Kollégiumok ülései nyilvánosak. Az ülések helyét, időpontját és napirendjét a (2) bekezdés szerinti honlapon a meghívók kiküldésével egyidejűleg közzé kell tenni. A Tanács, illetve a Kollégium bármely tagjának indítványára a Tanács illetve a Kollégium [2/3-os] kétharmados szavazati többséggel zárt ülésről vagy a napirend zárt tárgyalásáról határozhat, ha a személyiségi jogok védelme, adatvédelmi [jogi] szempont vagy a Tanács, illetve a Kollégium törvényes működésének fenntartásához fűződő érdek ezt indokolja. A zárt ülésen hozott határozat kihirdetése ilyen esetben is nyilvánosan történik."

    Indokolás: Lásd a T/3946/121. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  7. Előterjesztő az egységes javaslat 9. § (2) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  8. "(2) Az Alapprogram működésének nyilvánosságát internetes honlap is biztosítja. A nyilvános hozzáférésű honlapon közzé kell tenni a Tanács és a Kollégiumok döntéseit, [az] azok meghozatalától számított 30 napon belül. A honlapon hozzáférhetővé kell tenni az Alapprogram működésével kapcsolatos legfontosabb jogszabályokat, az Alapprogramra és kezelő szervének működésére vonatkozó valamennyi rendelkezést, valamint a Tanács és a Kollégiumok tagjainak nevét. A döntések nyilvánosságra hozataláról a Tanács, illetve a Kollégium [vezetője] elnöke gondoskodik."

    Indokolás: Lásd a T/3946/129/6. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

     

  9. Előterjesztő az egységes javaslat 9. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  10. "(4) A Tanács elnöke szükség szerint, de legalább évente egyszer, minden év április 30-áig tájékoztatja a minisztert az Alapprogram előző évi tevékenységéről és működéséről, valamint e törvény alkalmazásának tapasztalatairól."

    Indokolás: Lásd a T/3946/122. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  11. Előterjesztő az egységes javaslat 10. §-ának a következő módosítását javasolja:
  12. "A támogatások legalább nyolcvan százaléka nyilvános pályázat keretében, a fennmaradó támogatásrész egységes elvek alapján meghatározott támogatási döntések alapján nyerhető[k] el."

    Indokolás: Lásd a T/3946/117/13. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  13. Előterjesztő az egységes javaslat 11. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  14. "(3) Adók módjára hajtandó be [továbbá] az e törvény rendelkezései szerint nyújtott támogatás azon része, amit a kedvezményezett a vonatkozó támogatási szerződéstől eltérően használt fel."

    Indokolás: Lásd a T/3946/117/14. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  15. Pettkó András képviselő az egységes javaslat 12. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja: (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik)

"12. § (1) A civil jelöltállítási rendszeren keresztül az országos civil szervezetek a Tanács 5 tagját választják meg oly módon, hogy 1-1 tagot választanak az

  1. egészségmegőrzés, betegség megelőzés, gyógyító-, egészségügyi rehabilitációs tevékenység, szociális tevékenység, családsegítés, időskorúak gondozása, rehabilitációs foglalkoztatás, hátrányos helyzetű rétegek segítése;
  2. kulturális tevékenység, nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés, magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenység;
  3. természetvédelem, állatvédelem, környezetvédelem, műemlékvédelem;
  4. gyermek- és ifjúsági érdekképviselet, gyermek- és ifjúságvédelem, sport, szabadidő;
  5. közrend és közlekedésbiztonság védelme, önkéntes tűzoltás, mentés, katasztrófa elhárítás, emberi és állampolgári jogok védelme, fogyasztóvédelem, euroatlanti integráció elősegítése, nonprofit szervezeteknek nyújtott szolgáltatások, egyéb nonprofit tevékenységek

területén működő országos hatókörű civil szervezetek.

(2) A civil jelöltállítási rendszeren keresztül kell továbbá megválasztani a Tanács régiónkénti 1-1 tagját is."

Indokolás: Lásd a T/3946/116. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

  1. Előterjesztő az egységes javaslat 12. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(1) A civil jelöltállítási rendszeren keresztül az országos hatókörű civil szervezetek a Tanács [5] öt tagját választják meg oly módon, hogy [1-1] egy-egy tagot választanak az

  1. egészségmegőrzés, [betegség megelőzés] betegségmegelőzés, [gyógyító-] gyógyító, egészségügyi rehabilitációs tevékenység, szociális tevékenység, családsegítés, időskorúak gondozása, rehabilitációs foglalkoztatás, hátrányos helyzetű rétegek segítése;
  2. kulturális tevékenység, nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés, magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenység;
  3. természetvédelem, állatvédelem, környezetvédelem, műemlékvédelem;
  4. gyermek- és ifjúsági érdekképviselet, gyermek- és ifjúságvédelem, sport, szabadidő;
  5. közrend és közlekedésbiztonság védelme, önkéntes tűzoltás, mentés, [katasztrófa elhárítás] katasztrófaelhárítás, emberi és állampolgári jogok védelme, fogyasztóvédelem, euroatlanti integráció elősegítése, nonprofit szervezeteknek nyújtott szolgáltatások, egyéb nonprofit tevékenységek

területén működő [országos hatókörű] civil szervezetek. A civil jelöltállítási rendszeren keresztül kell [továbbá] megválasztani a Tanács régiónkénti [1-1] egy-egy tagját is."

Indokolás: Lásd a T/3946/128. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  1. Előterjesztő az egységes javaslat 12. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  2. "(3) A civil jelöltállítási rendszerbe azon [Magyarországon nyilvántartásba vett, a létesítő okiratuk szerint] regionális [hatókörű], illetve országos hatókörű civil szervezetek küldhetnek elektorokat, amelyek a miniszter [ezirányú] ez irányú felhívására a jelöltállítási rendszerben való részvételi szándékukat a felhívásban rögzített módon jelzik. A jelentkezési határidő nem lehet rövidebb 30 napnál. Minden regionális hatókörű civil szervezet csak egy, a működésével érintett régióban állíthat elektort. Minden országos hatókörű civil szervezet csak az országos hatókörű civil szervezetek elektori gyűlésén állíthat elektort. Azt, hogy a civil szervezet melyik elektori gyűlésen kíván elektort állítani, a jelentkezésben fel kell tüntetni."

    Indokolás: Lásd a T/3946/127. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  3. Előterjesztő az egységes javaslat 13. §-ának a következő módosítását javasolja:
  4. "(1) A civil jelöltállítási rendszer által megválasztandó tanácsi, illetve kollégiumi tagokat az elektorok kislistás szavazással választják meg az e törvényben rögzített szabályok szerint.

    (2) A szavazólapra minden jelölt neve felkerül, aki a [jelenlévő] jelen lévő elektorok [10%-ának] tíz százalékának támogatását az erre irányuló nyílt szavazás során elnyeri.

    (3) A szavazólapon minden elektor legfeljebb annyi jelöltre szavazhat, ahány tagot az adott eljárás során meg kell választani.

    (4) A Tanács illetve a Kollégiumok tagjai azok a jelöltek lesznek, akik a megválasztandó tagok száma szerint a legtöbb szavazatot kapták. Szavazategyenlőség esetén sorsolással kell megállapítani, hogy az egyenlő számú szavazatot elért jelöltek közül melyikük szerez megbízatást."

    Indokolás: Lásd a T/3946/117/15. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  5. Előterjesztő az egységes javaslat 14. §-ának a következő módosítását javasolja:

"E törvény alkalmazásában:

    1. civil delegált: a Tanács, illetve a Kollégium azon tagja, akit a civil jelöltállítási rendszerben a civil szervezetek e törvény 12-13. §-ának rendelkezései szerint választottak meg;
    2. civil szervezet: az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján létrejött jogi személyiséggel bíró társadalmi szervezet, szövetség (kivéve a pártot, a munkaadói és munkavállalói [érdek-képviseleti] érdekképviseleti szervezetet, a biztosító egyesületet, valamint az egyházat) és a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény alapján létrejött jogi személyiséggel bíró alapítvány (ide nem értve a közalapítványt);
    3. közeli hozzátartozó: a házastárs, az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és neveltgyermek, az örökbefogadó-, mostoha- és nevelőszülő, valamint a testvér és az élettárs;
    4. közérdekű kötelezettségvállalás: a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 593-596. §-[á]aiban meghatározottak szerinti kötelezettségvállalás;
    5. közhasznú: a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvényben meghatározottak;

[e)] f) országos hatókörű civil szervezet: az a civil szervezet, mely az e törvény végrehajtásáról szóló rendeletben meghatározott módon, hitelt érdemlően bizonyítja, hogy a létesítő okirata szerinti tevékenységét legalább hét megyére kiterjedő hatókörrel végzi

[f)]g) régió: a területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény 5. § ea) pontjának megfelelő tervezési-statisztikai (nagy) régió az Országos Területfejlesztési Koncepcióról szóló 35/1998. (III. 20.) OGY határozat 5.2. pontjában meghatározottak szerint;

[g)] h) regionális hatókörű civil szervezet: az a civil szervezet, mely az e törvény végrehajtásáról szóló rendeletben meghatározott módon, hitelt érdemlően bizonyítja, hogy a létesítő okirata szerinti tevékenységét legalább egy megyére kiterjedő hatókörrel végzi[;].

[h) közhasznú: a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvényben meghatározottak.]"

Indokolás: Lásd a T/3946/126. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  1. Előterjesztő az egységes javaslat 15. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  2. "(1) Ez a törvény [a 2. § (2) bekezdésének a) pontja kivételével] a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba. A törvény 2. § (2) bekezdésének a) pontja 2004. január 1-jén lép hatályba."

    Indokolás: Lásd a T/3946/125. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

  3. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 4. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:
  4. "(4) A szabályszerűen összehívott ülésen a Tanács akkor határozatképes, ha a tagok [legalább] több mint fele a szavazásban részt vesz. A Tanács minden tagjának egy szavazata van. A Tanács a döntéseit a tagok legalább felének egyetértésével hozza meg."

    Indokolás: Lásd a T/3946/130/1. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

    A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő egyetért

  5. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 5. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

"(3) A Kollégium akkor határozatképes, ha a tagjainak [legalább] több mint fele a szavazásban részt vesz. A Kollégium minden tagjának egy szavazata van. A Kollégium a döntéseit a tagok legalább felének egyetértésével hozza meg. Szavazategyenlőség esetén a Kollégium elnökének szavazata dönt."

Indokolás: Lásd a T/3946/130/2. sz. zárószavazás előtti módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Előterjesztő egyetért

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. június 23.

Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke