MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4008.
számú
törvényjavaslat

a budapesti 4-es - Budapest Kelenföldi pályaudvar-Bosnyák tér közötti - metróvonal első szakasza megépítésének állami támogatásáról

Előadó: Dr. László Csaba
pénzügyminiszter

Budapest, 2003. május


2003. évi ..... törvény
a budapesti 4-es - Budapest Kelenföldi pályaudvar-Bosnyák tér közötti - metróvonal első szakasza megépítésének állami támogatásáról

A beruházás meghatározása

1. § A Magyar Állam (a továbbiakban: Állam) a központi költségvetésből támogatást nyújt Budapest Főváros Önkormányzata (a továbbiakban: Főváros) részére a budapesti 4-es metróvonal Budapest Kelenföldi pályaudvar-Budapest Keleti pályaudvar között történő megépítéséhez.

Az állami támogatás összege

2. § Az Állam által nyújtott támogatás összege 2002. évi áron, általános forgalmi adó nélkül összesen 153.943,9 millió Ft.

Az állami támogatás igénybevételének feltétele

3. § A Főváros a 2. §-ban megállapított állami támogatást a beruházás pénzügyi szükségletének megfelelően a finanszírozási szerződésben meghatározott arányos finanszírozás szerint veheti igénybe. A költségvetési évre jóváhagyott támogatás igénybe nem vett része a következő költségvetési években is igénybe vehető.

Előirányzat az állami támogatás fedezetére

4. § Az Állam által vállalt támogatási kötelezettség folyóáras összegét a 2004-2008. évekre vonatkozó éves költségvetésben kiadásként elő kell irányozni a Belügyminisztérium fejezetében.

A támogatási szerződés

5. § Az Országgyűlés felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy megkösse a Fővárossal az 1. §-ban meghatározott beruházás közös finanszírozásáról rendelkező szerződést, amelyben a jelen törvényben meghatározott célra és összegben vállalhat kötelezettséget az állami támogatás folyósítására.

A támogatás felfüggesztése

6. § Az Állam felfüggesztheti a beruházás támogatásának folyósítását, ha a Főváros az általa vállalt finanszírozási kötelezettségének nem tesz eleget.

Módosuló jogszabályok

7. § A vasútról szóló 1993. évi CXV. törvény 3. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az országos közforgalmú vasúti pálya és tartozékai az állam kizárólagos tulajdonában vannak. A helyi közforgalmú vasúti pálya és tartozékai

a) törzsvagyonként a települési önkormányzatok, a fővárosban a fővárosi önkormányzat tulajdonában vannak, vagy

  1. olyan gazdálkodó szervezet tulajdonában vannak, amelyben az önkormányzat, a fővárosban a fővárosi önkormányzat többségi tulajdoni részesedéssel vagy szavazati joggal rendelkezik."

8. § A koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény 1. § (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Ez a törvény állapítja meg]

"a) az országos közutak és műtárgyaik, a kizárólagos állami tulajdonba tartozó országos vasúti pályák, az önkormányzat tulajdonában lévő helyi közforgalmú vasúti pályák, a csatornák, a nemzetközi kereskedelmi repülőtér (Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér), valamint a regionális közműrendszerek,"

[koncessziós szerződés keretében történő átengedésének alapvető szabályait.]

9. § A Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 28. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi (2)-(3) bekezdésének számozása (3)-(4) bekezdésre változik:

"(2) A kártérítési, megtérítési és kártalanítási kötelezettség, valamint a jóhiszemű személyek irányában vállalt szerződéses kötelezettség az államot költségvetési fedezet hiányában vagy az e célra biztosított költségvetési fedezetet meghaladó mértékben is terheli."

10. § (1) Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 22. §-a a következő mondattal egészül ki:

"Az 50 milliárd forintot elérő vagy azt meghaladó értékű, többéves fizetési kötelezettséggel járó szerződések megkötése előtt - ha törvény másként nem rendelkezik - a Kormánynak az Országgyűlés felhatalmazását kell kérnie. Az Országgyűlésnek be kell mutatni a szerződés főbb tartalmi elemeit, az állami finanszírozási szükségletet, ennek kereteit, illetve ütemezését."

(2) Az Áht. 23. §-ának (2) bekezdése a következő mondattal egészül ki:

"A 25 milliárd forintot elérő vagy azt meghaladó összköltségű beruházásokhoz a költségvetési törvényjavaslatban az Országgyűlés előzetes felhatalmazását kell kérni."

(3) Az Áht. a 46. §-t követően a következő 46/A. §-sal egészül ki:

"46/A. § A központi és a társadalombiztosítási költségvetési szervnek, illetve az államot képviselő személynek vagy szervnek a 10 milliárd forintot meghaladó értékű, de 50 milliárd forintot el nem érő többéves fizetési kötelezettséggel járó szerződés megkötése előtt a Kormány előzetes felhatalmazását kell kérnie. Az előterjesztésben be kell mutatni a szerződés főbb tartalmi elemeit, az állami finanszírozási szükségletet, ennek kereteit, illetve ütemezését."

Záró rendelkezések

11. § (1) Ez a törvény a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) A Ptk. e törvény 9. §-ával megállapított 28. § (2) bekezdésében foglaltakat a hatályba lépést követő kötelezettségvállalásokra kell alkalmazni.

(3) Az Áht. e törvény 10. §-ával megállapított 22. §-ának második mondatában és 23. §. (2) bekezdés harmadik mondatában, valamint 46/A. §-ában foglaltakat a hatályba lépést követő kötelezettségvállalásokra kell alkalmazni.

Indoklás

Általános indoklás

A miniszterelnök úr által meghirdetett Európa-tervnek megfelelően a törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) lehetővé teszi a Főváros közlekedését jelentősen javító 4-es metróvonal megépítésének finanszírozását. A projekt nagy mértékben javítja a Főváros közlekedését és új területfejlesztési lehetőségeket tár fel.

A Javaslat célja, hogy törvényben rögzítse a budapesti 4-es metróvonal a Kelenföldi pályaudvartól a Keleti pályaudvarig terjedő szakasza megépítésének állami támogatását, a társfinanszírozás keretszabályait, feltételeit. Az Országgyűlés tehát jelen esetben törvényben adja meg a pénzügyminiszternek a felhatalmazást a Fővárosi Önkormányzattal a támogatási szerződés megkötésére. Az állami finanszírozási hányad erre a metrószakaszra 153.943,9 millió Ft, mely 2002. évi áron, általános forgalmi adó nélkül értendő. A pénzkeretet a Főváros a beruházás pénzügyi szükségletének megfelelően, a támogatási szerződésben meghatározottak szerint veheti igénybe. Ennek fedezetét a 2004-2008. években a költségvetési törvénybe be kell építeni. Az adott évre jóváhagyott támogatás ténylegesen igénybe nem vett részét át lehet vinni a következő költségvetési évre.

A Javaslat a tárgybeli nagyberuházás állami támogatásán túlmenően tartalmazza a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyve (Ptk.), és vele összefüggésben az államháztartásról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (Áht.) kiegészítését is.

A Ptk. és Áht. módosítás kapcsolódik a Javaslat szerinti projekthez szükséges állami kötelezettségvállaláshoz. Ugyanakkor azonban azt is célozza, hogy a nagy értékű, több éves költségvetési kihatással járó állami szerződések jogi hatálya egyértelmű, az állami kötelezettségvállalás hatáskörei és eljárásrendje átláthatóbb, nyilvánosabb legyen. A Javaslat az Áht. módosításával szabályozza, hogy az állam képviseletében eljáró személyek, továbbá az állami költségvetésből finanszírozott szervek milyen közjogi, pénzügyi szabályok betartásával köthetnek többéves kihatással járó magánjogi ügyleteket. A Javaslat kimondja, hogy a jövőben a Kormánynak a meghatározott összeghatár feletti, több éves kihatással járó kötelezettségvállalásaihoz - még a szerződés megkötése előtt - az Országgyűlés felhatalmazását kell kérnie. Ez az eljárásrend összhangban van azzal, amit a Javaslatban a budapesti 4-es metró építésének támogatásához kér a Kormány a Parlamenttől. Az említett közjogi szabályok alkotmányossági megfontolásokon is alapulnak: egyértelmű lesz ugyanis, hogy a többéves kihatású, nagy összegű kötelezettségvállalások nem jöhetnek létre az éves költségvetési törvények megalkotására jogosult Parlament megkerülésével.

Részletes indoklás

Az 1-6. §-hoz

Figyelembe véve a Főváros és a központi költségvetés teherbíró képességét, a 4-es metróvonal Kelenföldi pályaudvar-Keleti pályaudvar közötti szakaszának megépítéséhez a Magyar Állam az Országgyűlés egyetértése esetén az e §-okban megjelölt összegben és módon támogatást nyújt.

A 7. §-hoz

A vasútról szóló törvény jelenleg hatályos rendelkezései szerint a helyi közforgalmú vasúti pálya és tartozékai kizárólagos önkormányzati tulajdonban vannak. A Javaslat célja lehetővé tenni, hogy az önkormányzatok kizárólagos tulajdonosi kontrollja egyéb módon, az önkormányzat tulajdonában álló társaság révén is megvalósítható legyen.

A 8. §-hoz

A Javaslat összhangba kívánja hozni a koncesszióról szóló törvény rendelkezéseit a módosított vasúti törvénnyel, ezért a törvény hatálya alá tartozó vagyontárgyak körét pontosítja azáltal, hogy csak az önkormányzat tulajdonába tartozó helyi közforgalmú vasúti pályák és tartozékai tartoznak e törvény hatálya alá.

A 9. §-hoz

A közjogi szabályokkal párhuzamosan a jogalkotónak a magánjog területén is rendeznie kell az állami kötelezettségvállalások jogi hatályát, ami a Ptk. kiegészítésével oldható meg. A hatályos Ptk. szerint az állam jogi személy. Ez az jelenti, hogy közvetlenül is magánjogi jogviszonyok alanya lehet, szerződéseket köthet, perelhető. A Ptk. azonban jelenleg következetlen abban, hogy míg a költségvetési szervekre kimondja, hogy azokat a költségvetésüket meghaladó mértékben is terheli a kártérítési, megtérítési, kártalanítási, valamint az a kötelezettség, melyet jóhiszemű személyek irányában vállaltak, ugyanezt azonban a Magyar Államra, mint magánjogi jogalanyra, jogi személyre nem mondja ki. Ez a hiányosság ellentétes a jogbiztonság követelményeivel és sérti a gazdasági forgalom biztonságát. A polgári jognak ezért a Magyar Államot is ugyanúgy kell kezelnie, mint a többi jogi személyt, ide értve különösen a költségvetési szerveket is.

A 10. §-hoz

Az Alkotmány 19. §-a (3) bekezdésének d) pontja szerint az Országgyűlés megállapítja az államháztartás mérlegét, jóváhagyja az állami költségvetést és annak végrehajtását.

Ennek alapján indokolt, hogy a jelentős összegű és többéves fizetési kötelezettséggel járó szerződések megkötése előtt az Országgyűlés adjon előzetes felhatalmazást a Kormánynak az ilyen szerződéskötésre.

Ugyancsak indokolt, hogy a központi és a társadalombiztosítási szervek 10 milliárd forintot meghaladó, többéves fizetési kötelezettséggel járó szerződéseik megkötéséhez a Kormány adjon előzetes felhatalmazást, hiszen ezen kötelezettségeknek meg kell jelenni a költségvetési törvényben és a költségvetési törvényjavaslatot a Kormány jogosult az Országgyűlésnek benyújtani.