ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ
Fidesz - Magyar Polgári Párt

T/4032.

Képviselői önálló indítvány

2003. évi .... törvény

A Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetéséről szóló

2002. évi LXII. törvény módosításáról

1. §

A Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetéséről szóló 2002. évi LXII. törvény 5. számú mellékletének 18. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

18.

Kiegészítő támogatás a helyi önkormányzatok bérkiadásaihoz

Kiegészítő támogatás illeti meg a helyi önkormányzatot bér- és a kapcsolódó kiadási kötelezettségeihez, ha a 2003. évi forrásainak növekménye nem nyújt fedezetet a közalkalmazottak átlagosan 50%-os 2002. szeptember 1-jei béremeléséből, a köztisztviselők 2001. július 1-jei illetmény-előmeneteli rendszere módosításából, a szociális ágazatban foglalkoztatottak 2001. évi munkahelyi pótlékemeléséből, valamint a közművelődési és kulturális területen foglalkoztatottak 2001. évi szakmai szorzó emeléséből következő, a vonatkozó felmérések szerinti 2003. évi - jubileumi jutalom nélkül számított - együttes kiadásaira.

3000,0

A forrásnövekmény kiszámításánál az önkormányzat bevételeként a 2002. évi jogszerűen igénybe vett normatív hozzájárulásokat és támogatásokat, a normatív szja-t, valamint a 2003. évben e törvény alapján és az Áht. 64. § (4) bekezdése szerinti normatív hozzájárulásokat és támogatásokat, a normatív SZJA módosított előirányzatát kell figyelembe venni. E számításnál figyelmen kívül kell hagyni a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokhoz, a lakáshoz jutás feladataihoz, valamint a társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott települések kiadásaihoz kapcsolódó hozzájárulásokat és támogatásokat.

A helyi önkormányzat igényét a Pénzügyminisztériumhoz a TÁH-okon keresztül nyújthatja be tárgyév szeptember 30-áig.

A támogatásokról a pénzügyminiszter tárgyév október 31-éig dönt. A folyósítás - a nettó finanszírozás keretében - a közzététel napjáig időarányosan járó támogatásra szólóan egy összegben; a további részre vonatkozóan havi ütemezésben történik.

A támogatással az önkormányzat bevételi forrásainak éves teljesítése alapján számol el. Az év végi elszámolás során többletigény nem érvényesíthető. A jogosulatlanul igénybe vett támogatást az önkormányzat a zárszámadás keretében fizeti vissza. Kamatfizetés szempontjából a jogtalan igénybevétel napja 2003. november 30.

A támogatás számításának módszeréről, az igénylés, a folyósítás és az elszámolás rendjéről, a Pénzügyminisztérium 2003. augusztus 30-áig útmutatót jelentet meg e törvényi szabályozás alapján.

2. §

E törvény a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

I n d o k o l á s

A Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetéséről szóló 2002. évi LXII. törvény 5. számú mellékletének 18. pontja értelmében a helyi önkormányzatok bérkiadásaihoz kiegészítő támogatás igényelhető. Már a törvény elfogadásakor nyilvánvaló volt, hogy a melléklet szerinti támogatás nem nyújt valós fedezetet az önkormányzatokat terhelő bérek kifizetéséhez. A kiegészítő támogatás igényléséhez szükséges pénzügyminiszteri útmutató alapján még nyilvánvalóbbá vált, hogy a törvényben szabályozott megszorító feltételek miatt az önkormányzatok többsége nem jogosult igénybe venni az említett központosított előirányzatot. Ezt példázza az a közel félezer polgármester által támogatott kezdeményezés is, amelyben az önkormányzatok arra kérik a Kormányt, hogy enyhítsen a kiegészítő támogatás igénybevételének lehetőségein. Ennek elmaradása, a rossz és felelőtlen szabályozás miatt azt eredményezi, hogy a Kormány által az önkormányzatok terhére végrehajtott béremelés az önkormányzatok ellehetetlenülését hozza magával. A költségvetési törvény 5. sz. mellékletének 18. pontja ugyanis lényegében akként rendelkezik, hogy csak olyan önkormányzat igényelhet kiegészítő támogatást megnövekedett bérkiadásai fedezésére, amely már az összes, egyébként szabadon felhasználható forrását kimerítette.

Különösen súlyosan érinti a jelenlegi szabályozás azokat az önkormányzatokat, amelyek intézményfenntartók és így jelentős számú közalkalmazotti, köztisztviselői státusszal rendelkeznek és egyéb lehetőség hiányában saját bevételeiket kénytelenek béremelésre fordítani.

A költségvetési törvény hivatkozott pontja teljes mértékben figyelmen kívül hagyja az Ötv. által a települési önkormányzatoknak biztosított jogokat a gazdálkodás szabadsága, valamint az állami támogatásra való jogosultság tekintetében is, ezért annak módosítása alkotmányjogi szempontból is indokolt.

A költségvetési törvény javasolt módosításának elmaradása esetén a helyhatóságok döntő többsége válik fizetésképtelenné, jut csődbe, vagy adósodik el 2003-ban, alig egy évvel az EU csatlakozás előtt.

Budapest, 2003. május 20.

Dr. Bóka István

Dr. Kovács Zoltán

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Babák Mihály

Bebes István

Dr. Czira Szabolcs

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Gyapay Zoltán

dr. Gyimesi Endre

Hadházy Sándor

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Dr. Karakó László

Kósa Lajos

Dr. Lázár János

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Lengyel Zoltán

Molnár Oszkár

Móring József Attila

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Nógrádi László

Nógrádi Zoltán

Pogácsás Tibor

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Potápi Árpád

Simon Miklós

Soltész Miklós

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Dr. Nagy Gábor Tamás

Tállai András

Tóth Imre

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Dr. Szakács Imre

Dr. Kontrát Károly

Fidesz - Magyar Polgári Párt

Fidesz - Magyar Polgári Párt