Magyar Köztársaság Kormánya

Új változat a T/4009. számú
törvényjavaslat helyett

T/4069.
számú
törvényjavaslat

a Wesselényi Miklós Ár- és Belvízvédelmi Kártalanítási Alapról

Előadó: Dr. László Csaba
pénzügyminiszter

Budapest, 2003. május


2003. évi ..... számú törvény
a Wesselényi Miklós Ár- és Belvízvédelmi Kártalanítási Alapról

Az Országgyűlés az állam és a társadalom egészének a veszélyeztetett területeken élő lakosságról való gondoskodás felelőssége elvéből kiindulva, az érintetteknek a károk utólagos mérséklésében vagy megtérítésében való érdekközössége kialakításának, illetőleg öngondoskodó felelősségének megerősítése és az állami segítség hatékonyabbá tétele érdekében a következő törvényt alkotja:

A törvény célja

A Wesselényi Miklós Ár- és Belvízvédelmi Kártalanítási Alap (a továbbiakban: Alap) az ár- és belvízkárok megtérítésében való önkéntes részvételre ösztönző elkülönített állami pénzalap, amelybe a Magyar Köztársaság területén a veszélyeztetett területeken lakóingatlan tulajdonnal rendelkező természetes személyek szerződés alapján befizetést teljesíthetnek, ezáltal jogosulttá válnak a káresemények utáni kártalanításra.

E törvény alkalmazásában

a) hullámtér: a folyók, vízfolyások partvonala és az országos fővédvonalnak minősített árvízvédelmi töltés (fal) közötti terület;

b) nyílt ártér: a folyók és egyéb vízfolyások melletti olyan területek (völgyek), amelyek védelmére nem épült árvízvédelmi töltés, s így azokat a mederből kilépő víz szabadon elöntheti;

c) az árvízzel kapcsolatos belvíz által veszélyeztetett terület: az a terület, amelyet a felgyülemlett víz által felszíni elöntés veszélyeztethet;

d) mentesített ártér: a folyók és egyéb vízfolyások melletti olyan területek (völgyek), amelyek védelmére országos fővédvonalnak minősített árvízvédelmi töltés épült;

e) veszélyeztetett terület: az a)-d) pontokban meghatározott terület;

f) szerződő: az a természetes személy, aki az e) pontban meghatározott területen lévő lakóingatlan tulajdonosaként, önkéntesen vállalt szerződés alapján rendszeres befizetést teljesít az Alapba;

g) adományozó: az f) pontban meghatározott szerződőn kívül az a természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet, aki/amely az Alap részére önkéntes befizetést teljesít;

h) víztöbblet: árvízből és belvízből származó, a medréből kilépő vízfolyás vagy állóvíz.

A jogosultság feltételei

Az Alap kezelőjével e törvény szerinti szerződés megkötésére az a természetes személy jogosult,

a) akinek lakóingatlan tulajdona a 2. § e) pontjában meghatározott veszélyeztetett területen található, és

b) a lakóingatlan

ba) jogerős építési engedélynek megfelelően épült és használatba vételére jogerős használatba vételi engedély alapján került sor, vagy

bb) fennmaradását az építésügyi hatóság jogerősen engedélyezte,

amennyiben a kártalanítást jogszabály nem korlátozta vagy nem zárta ki.

(1) Az Alap kártalanítási kötelezettsége a 3. § szerinti szerződés alapján a víztöbblet következtében a veszélyeztetett területeken keletkezett károkért áll fenn.

(2) Az Alap általi kártalanításra az a szerződő jogosult,

a) akinek a tulajdonában lévő lakóingatlanban víztöbblet következtében kár keletkezett, és

b) akinek a szerződéses jogviszonya a kár bekövetkezését megelőzően legalább 30 napja fennállt.

(3) Azon természetes személy kártalanítása során, aki a 3. § szerinti lakóingatlant gazdasági tevékenység folytatására is használja, a lakóingatlan értékének megállapításánál a többirányú használatot értéknövelő tényezőként nem lehet figyelembe venni.

(4) Kártalanításra - a lakóingatlan elidegenítése esetén - az új tulajdonos akkor jogosult, ha az adásvételi szerződés időpontjában a lakóingatlanra az eladó érvényes szerződéssel rendelkezett és az új tulajdonos az adásvételi szerződés megkötését követő 30 napon belül szerződést köt az Alappal.

A befizetés mértéke

(1) Az Alapba a szerződő a 7. § (1) bekezdés a) és b) pontja szerint, más természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet kizárólag a 7. § (1) bekezdés b) pontja szerint teljesíthet befizetést.

(2) A szerződő éves befizetési kötelezettségének összege a lakóingatlan értéke alapján a veszélyeztetettségi fokozat szerinti korrekciós tényező alkalmazásával a szerződésben kerül meghatározásra.

(3) Szociális rászorultság esetén, a rászorultság mértékétől függően, az önkormányzat jegyzőjének igazolása alapján a befizetés éves összege a szerződésben legfeljebb 30 %-kal csökkenthető.

A kártalanítás mértéke

(1) A szerződő káreseményenként legfeljebb tizenötmillió forint kártalanításra jogosult.

(2) Az a szerződő, aki a káresemény bekövetkezését megelőzően hat hónapnál rövidebb ideig teljesített rendszeres befizetést az Alap részére - a 4. § (4) bekezdésében meghatározott kivétellel - a kártalanítás 50 %-ára jogosult.

Az Alap működése

(1) Az Alap bevételei:

a) szerződés alapján történő rendszeres befizetések,

b) önkéntes, nem rendszeres befizetések és adományok.

(2) Az Alap egyéb bevételeit képezik:

a) költségvetési támogatás, ha az Alap pénzállománya a kötelezettségeinek teljesítéséhez nem elegendő,

b) árvízkár enyhítésére szolgáló nemzetközi segélyek.

(3) Az (1) bekezdés b) pontjában foglalt befizetés közérdekű kötelezettségvállalásnak minősül (Ptk. 593-596. §).

(4) Az Alap bevételei kizárólag

a) az e törvény hatálya alá tartozó káreseménnyel összefüggő kártalanítás megfizetésére, ideértve a káresemény miatt a lakóingatlan lakhatatlanná válását követően a hullámtérről való elköltözést is, valamint

b) az Alap működési költségeire

használhatók fel.

(5) Az Alap bevétele és év végi maradványa nem vonható el.

Az Alappal a pénzügyminiszter e törvény, valamint az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény előírásai szerint rendelkezik.

(1) Az Alapot a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Alapkezelő) kezeli.

(2) Az Alapkezelő feladatai különösen:

a) szerződést köt a 3. § szerinti jogosulttal,

b) nyilvántartja és kezeli a szerződők szerződéssel kapcsolatban birtokába került személyes adatait,

c) fogadja a befizetéseket, a káresemény bekövetkezése esetén felméri a károkat és teljesíti a szerződők felé a kifizetéseket.

(3) A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott szerződésben meg kell határozni különösen:

a) a szerződő természetes személy személyazonosító és lakcímadatait,

b) a lakóingatlan elhelyezkedésére vonatkozó adatokat,

c) az éves befizetés összegét,

d) a befizetések gyakoriságát és módját,

e) az ingatlan szerződéskötéskori állapotát és értékét.

(4) Az Alapkezelő - a (2) bekezdés alapján - külön jogszabályban meghatározott feladatai ellátására mást (beleértve a biztosítóintézetet) is megbízhat.

(5) Az Alapkezelő, illetve a megbízottja az e törvényben foglaltak alapján ellátott feladatokkal kapcsolatban, a kártalanításra való jogosultság fennállásának megállapítása céljából - a szerződés megszűnésétől számított egy évig - kezelheti a szerződő természetes személyek személyazonosító és lakcímadatait, a szerződés tárgyát képező lakóingatlanra vonatkozó adatokat, valamint a befizetésre vonatkozó adatokat.

Átmeneti rendelkezések

(1) E törvény 2003. augusztus 1. napján lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a biztosítóintézetekről és a biztosítási tevékenységről szóló 1995. évi XCVI. törvény 5. §-ának (4) bekezdése a következő i) ponttal egészül ki:

/Biztosító a 4. § szerinti biztosítási és azzal közvetlenül összefüggő tevékenységen kívül más üzletszerű tevékenységet nem folytathat, kivéve:/

"i) a Wesselényi Miklós Ár- és Belvízvédelmi Kártalanítási Alapról szóló 2003. évi .... törvény 9. § (4) bekezdése szerinti tevékenységet."

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetéséről szóló 2002. évi LXII. törvény 9. számú melléklete kiegészül a Wesselényi Miklós Ár- és Belvízvédelmi Kártalanítási Alap e törvény melléklete szerinti költségvetésével.

(4) Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter, hogy rendeletben állapítsa meg:

a) az Alap felhasználásának, nyilvántartásának és ellenőrzésének szabályait,

b) az Alapkezelő feladatait, valamint a szerződésekkel kapcsolatos eljárás szabályait,

c) a korrekciós tényező számításának és alkalmazásának szabályait,

d) a befizetések éves mértékének számítási módszerét.

(5) Felhatalmazást kap a környezetvédelmi és vízügyi miniszter és a belügyminiszter, hogy együttes rendeletben állapítsa meg az ár- és belvíz által veszélyeztetett területek lehatárolásának, a települések ár- és belvíz veszélyeztetettségi alapon történő besorolásának, valamint a besorolás felülvizsgálatának szabályait.

(6) A lakóingatlan tulajdonosa a 4. § (1) bekezdés szerinti kártalanításra e törvény hatálybalépését követően 2005. december 31-ig akkor is jogosult, ha a 3. § b) pontjában meghatározott feltételeknek nem felel meg.

Általános indokolás

Évtizedek óta megoldatlan probléma az ár- és belvíz sújtotta területeken élő természetes személyek lakóingatlanaiban bekövetkezett károkkal kapcsolatos kártalanítás komplex, előremutató megoldása. A törvényjavaslat egy olyan kártalanítási megoldást alkalmaz, amelynek révén az ár- és belvíz okozta káresemények kezelésének eddigi gyakorlatától eltérően lehetővé válik a kártalanítás előre tervezhető formájának kialakítása. A törvény - a Wesselényi Miklós Ár- és Belvízvédelmi Kártalanítási Alap létrehozásával - olyan keretjellegű szabályozást léptet életbe, amely a hozzá csatlakozó végrehajtási rendeletekkel együtt az érintetteket az öngondoskodó felelősség megerősítésére készteti, ily módon hatékonyabbá téve az állami segítséget is.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A törvényjavaslat célja, hogy a veszélyeztetett területen lakóingatlan tulajdonnal rendelkező természetes személyek számára lehetőséget biztosítson egy öngondoskodáson alapuló, hosszú távú, előre kiszámítható állam által garantált kártalanítási konstrukcióban való részvételre.

A 2. §-hoz

A törvény rögzíti az értelmezéséhez szükséges fogalmakat, illetve - esetenként korszerűsítve - átvesz a vízügyi igazgatás különböző szintű jogszabályaiban meghatározott definíciókat.

A 3-4. §-hoz

A törvény a lehetséges szerződők körét csak a veszélyeztetett területen lakóingatlan tulajdonnal rendelkező természetes személyekre terjeszti ki. A törvény hatálya a lakóingatlanok köréből kizárólag az építésügyi igazgatás szabályainak megfelelően, engedéllyel épült, illetve használt ingatlanokra terjed ki. A törvény hatálya kiterjed azon lakóingatlanokra is, amelyekre az építésügyi hatóság fennmaradási engedélyt adott.

Az Alap általi kártalanításra az a szerződő jogosult, akinek a szerződéses jogviszony a kár bekövetkeztét megelőzően legaláb 30 napja fennáll.

A lakhatáson túl gazdasági tevékenység céljait is szolgáló ingatlanoknál sem az ingatlan értékének megállapításakor, sem a kártalanítás mértékének, összegének meghatározásakor nem tekinthető értéknövelő tényezőnek a többirányú használat.

Az 5. §-hoz

Az Alapba történő befizetési kötelezettség éves összege a szerződésben kerül meghatározásra. A szerződő által fizetendő összeg függ többek között a lakóingatlan értékétől, a terület ár- és belvíz veszélyeztetettségi fokozatától. A fizetendő összeg számításának módját és a figyelembe veendő szempontokat, korrekciós tényezőket külön jogszabályok határozzák meg.

A szerződés alapján befizetést teljesítők mellett befizetésével bárki támogathatja az Alap tevékenységét.

A törvény lehetőséget biztosít a szerződők szociális helyzetének figyelembe vételére, és a ténylegesen fizetendő díj mértékének csökkentésére. A szociális helyzet következtében, a helyi önkormányzat jegyzője által kiadott igazolás alapján, a díj-eltérítés mértéke legfeljebb 30%-os díjcsökkentés lehet.

A 6. §-hoz

Az Alap a törvényben meghatározott mértékig a lakóingatlanban bekövetkezett károkért teljes kártalanítás megfizetésére vállal kötelezettséget. A kártalanítás felső határa szerződésenként és káreseményenként 15 millió forint.

A 7-8. §-hoz

A törvényben meghatározott feladatok - a káresemény bekövetkeztekor kártalanítás fizetése, ideértve (hullámtéren lakhatatlanná vált lakóingatlan esetén) a káreseményt követően a veszélyeztetett területről való elköltözést - finanszírozását az e célra létrehozott elkülönített állami pénzalap biztosítja. Az Alappal a pénzügyminiszter rendelkezik.

Az Alap bevételei a szerződés alapján történő rendszeres befizetések mellett az önkéntes befizetések, az adományok, valamint az esetleges költségvetési támogatás és a nemzetközi segélyek. Ugyancsak a törvény szabályozza az Alapból teljesíthető kiadások körét.

Az Alap céljainak teljesülése érdekében garanciális szabály a törvényben, hogy az Alap bevétele és év végi maradványa nem vonható el.

Az Alap - bevételeit és kiadásait a törvényben meghatározott jogcímenként, illetve összevont jogcímenként bemutatott - költségvetését és zárszámadását a költségvetési és zárszámadási törvényjavaslat részeként az Országgyűlés hagyja jóvá.

Az Alap gazdálkodásáról éves költségvetési beszámolót és mérleget kell készíteni, és könyvvizsgálóval és hitelesíttetni. A hitelesített beszámolót és mérleget meg kell küldeni az Állami Számvevőszéknek.

A 9. §-hoz

Az Alap kezelője a Magyar Államkincstár. Az Alapkezelő szerződésekkel, nyilvántartással, és kifizetéssel kapcsolatos fő feladatait a törvény rögzíti. Az Alapkezelő törvényben meghatározott feladatainak külön jogszabályban részletezett körét az Alapkezelővel kötött szerződés alapján mások, így biztosítóintézetek is elláthatják.

A törvény az adatvédelmi jogszabályokkal összhangban rendelkezik a szerződők személyes adatainak kezeléshez fűződő garanciák megteremtéséről.

A 10. §-hoz

A törvény 2003. augusztus 1-jén lép hatályba.

A törvény hatályba lépésével egyidejűleg módosítja a biztosítóintézetekről és a biztosítási tevékenységről szóló 1995. évi XCVI. törvényt annak érdekében, hogy a biztosítók az Alap működtetésével kapcsolatos feladataik ellátását, mint a biztosítási vagy azzal összefüggő tevékenységükön kívüli üzletszerű tevékenységet folytathassák.

A törvény hatálybalépésével egyidejűleg a Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetéséről szóló 2002. évi LXII. törvény 9. számú melléklete kiegészül a Wesselényi Miklós Ár- és Belvízvédelmi Kártalanítási Alap a törvény melléklete szerinti költségvetésével.

A törvény felhatalmazást ad a pénzügyminiszter, környezetvédelmi és vízügyi miniszter, valamint a belügyminiszter részére a végrehajtáshoz szükséges miniszteri rendeletek megalkotására.

A törvény a hatályba lépésétől a 2005. december 31-ig tartó átmeneti időszakban biztosítja a kártalanításra jogosultságot azon ingatlantulajdonosok részére is, akik nem rendelkeznek jogerős építési, használatbavételi, fennmaradási engedéllyel, azaz a kártalanítás törvényi feltételeinek egyébként nem felelnek meg. Ők amennyiben szerződéssel csatlakoznak az Alaphoz, fizetési kötelezettségeinek eleget tesznek, a káresemények bekövetkeztekor jogosulttá válnak a kártalanításra.