T/4146/51.

Az Országgyűlés

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és
vallásügyi bizottságának

Európai integrációs
ügyek bizottságának

k i e g é s z í t ő a j á n l á s a

az Európai Parlament tagjainak választásáról és jogállásáról
szóló T/4146. számú törvényjavaslathoz

(Együtt kezelendő a T/4146/39. sz. ajánlással!)

Tisztelt Országgyűlés!

Az Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - első helyen kijelölt bizottságként -, Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság (a továbbiakban: Emberi jogi bizottság), Európai integrációs ügyek bizottsága (a továbbiakban: Európai integrációs bizottság) megvitatta "az Európai Parlament tagjainak választásáról és jogállásáról" szóló, T/4146. számon beterjesztett törvényjavaslathoz benyújtott T/4146/40-50. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.

A törvényjavaslathoz érkezett benyújtó levél szerint a törvényjavaslat

1-30. §-ai elfogadásához az Alkotmány 71. § (3) bekezdése,

39. § elfogadásához az Alkotmány 20. § (6) bekezdése,

41. §-a elfogadásához az Alkotmány 32/C. § (4) bekezdése,

51-55. §-ok elfogadásához az Alkotmány 70/H. § (3) bekezdése,

68. § (2), (4) bekezdései, valamint a 69. § és a 71-75. § elfogadásához az Alkotmány 71. § (3) bekezdése

alapján a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának igen szavazata szükséges.

I.

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva Herényi Károly képviselő T/4146/26. és T/4146/30. sz. módosító javaslataihoz (a T/4146/39. sz. ajánlás 5. és 27. pontja), továbbá dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/5. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 52. pontja) - a törvényjavaslat 4. §-ának a következő módosítását javasolja:

"4. § (1) A Magyar Köztársaságban az Európai Parlament tagjainak választásán a választójogát gyakorolhatja

minden magyar választópolgár, ha nem jelezte valamely másik uniós tagállamban, hogy választójogát ott kívánja gyakorolni, valamint

az Európai Unió más tagállamainak magyarországi lakóhellyel rendelkező minden választópolgára, ha nyilatkozatot tesz arról, hogy választójogát a Magyar Köztársaságban kívánja gyakorolni, és magyarországi lakóhellyel való rendelkezését igazolja.

(2) E törvény alkalmazásában lakóhely: annak a lakásnak a címe, amelyben a választópolgár él. A lakcímbejelentés szempontjából lakásnak tekintendő az az egy vagy több lakóhelyiségből álló épület vagy épületrész, amelyet a választópolgár otthonául használ, továbbá - az Európai Unió tagállamai állampolgárainak kivételével - az a helyiség, ahol valaki szükségből lakik, vagy - amennyiben más lakása nincs - megszáll."

T/4146/41/1-7.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 7., 16., 22., 23., 26. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/41/1. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva Herényi Károly képviselő T/4146/27. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 6. pontja) - a törvényjavaslat 5. § (3) bekezdésének a következő módosítását, valamint új (4) bekezdéssel történő kiegészítését javasolja:

"(3) A választópolgár csak egy listát [és csak egy alkalommal] ajánlhat. Ha a választópolgár egynél több listát ajánlott, akkor valamennyi ajánlása érvénytelen.

(4) Az ajánlás nem vonható vissza."

Indokolás: Lásd a T/4146/43. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva T/4146/11/1. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 18. pontja) - a törvényjavaslatot a következő új 20-23. §-sal javasolja kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):

"20. § A Ve. 21. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Választási bizottságok:

a) a szavazatszámláló bizottság,

b) a külképviseleti választási bizottság,

c) a helyi választási bizottság,

d) az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság,

e) a területi választási bizottság,

f) az Országos Választási Bizottság."

21. § A Ve. 22. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"22. § (1) A 24. § és a 25. §, továbbá a 27. § (3)-(4) bekezdésének, valamint a külképviseleti választási bizottság delegált tagjainak kivételével a választási bizottságnak csak a választókerületben - a helyi választási bizottságnak csak a településen - lakcímmel rendelkező választópolgár lehet tagja."

22. § A Ve. 23. §-a a következő új (5) bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg a jelenlegi (5) bekezdés jelölése (6) bekezdésre változik:

"(5) A külképviseleti választási bizottság tagjainak választására vonatkozó rendelkezéseket a 99/M. § tartalmazza."

23. § A Ve. a következő új címmel és 30/A. §-sal egészül ki:

"Külképviseleti választási bizottság

30/A. § (1) A külképviseleti választási bizottság hatáskörét és feladatait a 99/L. § tartalmazza.""

T/4146/40/1-2.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 14. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/40/1. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/37. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 21. pontja) - a törvényjavaslat 21. §-ának a következő módosítását javasolja:

"21. § A Ve. 35. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(2) A szavazatszámláló bizottságok és a külképviseleti választási bizottságok kivételével minden választási bizottság mellett[, továbbá a külképviseleteken] választási iroda működik. A szavazatszámláló bizottság mellett a helyi választási iroda egy tagja, a külképviseleti választási bizottság mellett a külképviselet egy munkatársa jegyzőkönyvvezetőként működik.

(3) A helyi és az országgyűlési egyéni választókerületi választási iroda vezetője az illetékes jegyző, a területi választási iroda vezetője a főjegyző. A külképviseleti választási [iroda vezetőjét - a Külügyminisztérium javaslatára -] bizottság mellett működő jegyzőkönyvvezetőt az Országos Választási Iroda vezetője [a választás időtartamára] bízza meg.""

T/4146/42/1-7.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 5., 6., 8., 10., 11., 17. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/42/1. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/37. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 21. pontja) - a törvényjavaslat 22. §-ában a Ve. 36. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/22. § A Ve. 36. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

"(1) A választási iroda tagjait a választási iroda vezetője, az Országos Választási Iroda vezetőjét és tagjait a belügyminiszter határozatlan időre bízza meg. [A külképviseleti választási iroda tagjait - a Külügyminisztérium javaslatára - az Országos Választási Iroda vezetője a választás időtartamára bízza meg.]"

T/4146/42/1-7.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 6., 8., 10., 11., 17. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/42/2. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/37. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 21. pontja) - a törvényjavaslat 23. §-ában a Ve. 37. § (1) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/23. § A Ve. 37. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

"(1) A választási iroda tagjává köztisztviselő és közalkalmazott bízható meg. [A külképviseleti választási iroda tagjává a diplomáciai képviselet személyzetének magyar állampolgár tagját, illetőleg a konzuli képviselet magyar állampolgár tagját is meg lehet bízni.]"

T/4146/42/1-7.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 5., 8., 10., 11., 17. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/42/3. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva Herényi Károly képviselő T/4146/26. és T/4146/30. sz. módosító javaslataihoz (a T/4146/39. sz. ajánlás 5. és 27. pontja), továbbá dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/5. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 52. pontja) - a törvényjavaslat 26. §-ában a Ve. 99/D. § (2) bekezdés c) pontjának a következő módosítását javasolja:

/26.§ A Ve. a következő XI/A. fejezettel (99/A-99/Q. §-sal) egészül ki:/

/(2) Az Európai Unió más tagállamának az az állampolgára, aki a 99/E. § (3) bekezdésében foglalt nyilvántartásban nem szerepel, a választás évének április 30. napjáig kérheti a lakóhelye szerinti helyi választási iroda vezetőjétől a névjegyzékbe vételét. A kérelemnek tartalmaznia kell/

"c) a kérelmező magyarországi lakóhelyét, és ennek a lakóhely szerint illetékes települési önkormányzat jegyzője általi igazolását,"

 

T/4146/41/1-7.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 16., 22., 23., 26. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/41/2. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/37. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 21. pontja) - törvényjavaslat 26. §-ában a Ve. 99/I. § (2) bekezdésének az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további bekezdések számozása értelemszerűen változik):

/26.§ A Ve. a következő XI/A. fejezettel (99/A-99/Q. §-sal) egészül ki:/

[(2) A külképviseleti névjegyzékbe való felvétel iránti kérelem a külképviseleten is benyújtható az (1) bekezdés szerinti módon és határidőben. A kérelem adatait a külképviseleti választási iroda vezetője az Országos Választási Irodán keresztül három napon belül, minősített elektronikus aláírásával hitelesített elektronikus okiratban továbbítja a helyi választási iroda vezetőjéhez.]

T/4146/42/1-7.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 5., 6., 10., 11., 17. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/42/4. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 26. §-ában a Ve. 99/I. § (3) bekezdése f) pontjának a következő módosítását javasolja:

/26.§ A Ve. a következő XI/A. fejezettel (99/A-99/Q. §-sal) egészül ki:/

/(3) A külképviseleti névjegyzékbe való felvételre irányuló kérelemben a választópolgár köteles közölni:/

"f) annak [az országnak vagy településnek] a külképviseletnek a megjelölését, ahol [külképviselet működik és] a választópolgár a választójogát gyakorolni kívánja, valamint"

T/4146/50/1-2.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 18. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/50/1. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz.

- az Európai integrációs biz.

- az Előterjesztő képviselője egyetért

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/37. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 21. pontja) - törvényjavaslat 26. §-ában a Ve. 99/J. §-ának a következő módosítását javasolja:

/26.§ A Ve. a következő XI/A. fejezettel (99/A-99/Q. §-sal) egészül ki:/

"99/J. § (1) A kérelem alapján a helyi választási iroda vezetője a választópolgárt haladéktalanul felveszi a külképviseleti névjegyzékbe, egyidejűleg törli a lakóhelye szerinti névjegyzékből. A helyi választási iroda vezetője a kérelmezőt a külképviseleti névjegyzékbe vételéről, illetőleg a külképviseleti névjegyzékbe vétel elutasításáról haladéktalanul értesíti.

(2) A külképviseleti névjegyzék a választópolgárok 99/I. § (3) bekezdés a)-d) pontja szerinti adatait, valamint a külképviselet megjelölését tartalmazza.

[(3) A helyi választási iroda vezetője a külképviseleti névjegyzék adatait a szavazást megelőző 10. napig megküldi az Országos Választási Irodának, amely azokat összesíti, és külképviseletenkénti bontásban a szavazást megelőző 5. napig minősített elektronikus aláírással hitelesített elektronikus okiratban továbbítja az egyes külképviseleteknek. A külképviseleti választási iroda vezetője a külképviseleti névjegyzéket kinyomtatja, majd aláírásával és bélyegzőlenyomatával látja el. A külképviseleti választási iroda a külképviseleti névjegyzéket nem módosíthatja.]

(3) A helyi választási iroda vezetője a külképviseleti névjegyzék adatait a szavazást megelőző 21. napig megküldi az Országos Választási Irodának, amely azokat összesíti.

(4) A helyi választási iroda vezetője a külképviseleti választási bizottságok 99/K. § (3) bekezdése szerint pótlólag külképviseleti névjegyzékbe vett tagjairól és póttagjairól a szavazást megelőző 9. napig értesíti az Országos Választási Irodát, amely a külképviseleti névjegyzékek adatait azokkal kiegészíti.

(5) Az Országos Választási Iroda a külképviseleti névjegyzékeket külképviseletenkénti bontásban kinyomtatja, majd hitelesíti. A külképviseleti választási bizottság a külképviseleti névjegyzéket nem módosíthatja.

(6) A külképviseleti névjegyzéket, a szavazólapokat és az egyéb választási iratokat a külképviseleti választási bizottság elnöke személyesen juttatja el a külképviseletre.

(7) Nem kerül sor szavazásra azon a külképviseleten, és ezért ott külképviseleti választási bizottság sem működik, amelynek névjegyzékébe a (3) bekezdés szerint összesített külképviseleti névjegyzék adatai szerint egyetlen választópolgárt sem vettek fel."

T/4146/42/1-7.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 5., 6., 8., 11., 17. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/42/5. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/37. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 21. pontja) - a törvényjavaslat 26. §-ában a Ve. 99/K. § (2) bekezdése b) pontjának az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további pontok betűjelzése értelemszerűen változik):

/26.§ A Ve. a következő XI/A. fejezettel (99/A-99/Q. §-sal) egészül ki:/

/(2) Az európai parlamenti képviselők választásán a következő választási irodák működnek:/

[b) külképviseleti választási iroda,]

T/4146/42/1-7.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 5., 6., 8., 10., 17. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/42/6. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 26. §-ában a Ve. 99/K. §-át a következő (3)-(13) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

/26.§ A Ve. a következő XI/A. fejezettel (99/A-99/Q. §-sal) egészül ki:/

"(3) Az európai parlamenti képviselők választásán minden külképviseleten szavazatszámláló bizottság és külképviseleti választási iroda működik. A 27. § (4) bekezdését a külképviseleten működő szavazatszámláló bizottságokra nem kell alkalmazni.

(4) A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottságok bizottságonként három tagjára és egy póttagjára a listát állító jelölő szervezetek - az Európai Parlament tagjai választását megelőző 23. napig - tehetnek javaslatot. Az egyes jelölő szervezetek által javasolható személyek számát - külön a bizottságok tagjaira és külön a póttagokra - a következők szerint kell megállapítani:

meg kell állapítani az Európai Parlament tagjainak választásán listát állító jelölő szervezetek által a 2002. évi országgyűlési választásokon állított területi listákra leadott érvényes szavazatok számát összesen,

meg kell állapítani, hogy az egyes jelölő szervezetek által a 2002. évi országgyűlési választásokon állított területi listák milyen arányban részesültek az a) pont szerinti érvényes szavazatokból (a 2002. évi országgyűlési választásokon közös listát állító jelölő szervezeteket közösen kell figyelembe venni, azok - ha valamennyien állítanak listát az Európai Parlament tagjainak választásán - közösen jogosultak javaslatot tenni)

az egyes jelölő szervezetek a b) pont szerinti arányban jogosultak javaslatot tenni a bizottságok tagjaira, illetőleg póttagjaira (ha az nem egész szám, a javasolható személyek számát a kerekítés általános szabályai szerint kell megállapítani).

(5) Az Országos Választási Iroda vezetője tesz javaslatot a külképviseleten működő szavazatszámláló bizottságok tagjaira és póttagjaira az Országgyűlésnek, a (4) bekezdés szerint javasolt személyekre.

(6) Ha a (4) bekezdés szerint javasolt személyek száma kevesebb mint a megválasztható bizottsági tagok, illetőleg póttagok száma, az Országos Választási Iroda vezetője a szükséges számban további személyeket javasol. Az Országos Választási Iroda vezetője az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottságok és a több szavazókörrel rendelkező települések helyi választási bizottságai e feladatra - az Európai Parlament tagjai választását megelőző 23. napig - jelentkező tagjai és póttagjai közül tehet javaslatot a külképviseleten működő szavazatszámláló bizottságok tagjaira és póttagjaira.

(7) Az Országos Választási Iroda vezetőjének javaslatáról az Országgyűlés vita nélkül határoz.

(8) A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottságok bizottságonként három tagját és egy póttagját az Országgyűlés a szavazást megelőző 15. napig választja meg.

(9) A külképviseleteken működő szavazatszámláló bizottságokat az Országos Választási Iroda vezetője az Országgyűlés által választott tagokból és póttagokból sorsolással alakítja ki úgy, hogy minden szavazatszámláló bizottságban legyen mind a kormányoldal pártjai által javasolt, mind az ellenzéki oldal pártjai által javasolt bizottsági tag, amennyiben ilyen tagot megfelelő számban javasoltak. Sorsolással kell eldönteni, hogy melyik bizottság melyik külképviseleten működik.

(10) Nem kell szavazatszámláló bizottságot választani arra a külképviseletre, amelynek névjegyzékébe a 99/J. § (3) bekezdése szerint egyetlen választópolgárt sem vettek fel.

(11) A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság megbízott tagjait az Országos Választási Bizottság elnökénél kell bejelenteni a szavazást megelőző 17. napig. A jelölő szervezet csak olyan bizottságba bízhat meg bizottsági tagot, amelyben a (4) bekezdés szerint általa javasolt bizottsági tag nincs jelen. A megbízott tagokról az Országos Választási Bizottság a szavazást megelőző 16. napig dönt.

(12) A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottságok tagjai és póttagjai az Országos Választási Bizottság elnöke előtt tesznek esküt.

(13) A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottságok tagjai és póttagjai a szavazást megelőző 15. napig pótlólag kérhetik felvételüket a külképviseleti névjegyzékbe a helyi választási iroda vezetőjétől.

(14) A külképviseleten működő szavazatszámláló bizottság választott tagjainak utazásáról és szállásáról az Országos Választási Iroda és a külképviselet gondoskodik. A választott tagoknak a köztisztviselők kiküldetésére vonatkozó szabályok szerinti napidíj is jár. A megbízott tagok költségei a jelölő szervezeteket terhelik."

Indokolás: Lásd a T/4146/49. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz.

- az Európai integrációs biz.

- az Előterjesztő képviselője egyetért

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva a T/4146/11. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 18. pontja), továbbá dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/37. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 21. pontja) - a törvényjavaslat 26. §-ában a Ve. 99/K. §-át a következő új (3)-(4) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

/26.§ A Ve. a következő XI/A. fejezettel (99/A-99/Q. §-sal) egészül ki:/

"(3) A külképviseleti választási bizottságok tagjai és póttagjai a szavazást megelőző 15. napig pótlólag kérhetik felvételüket a külképviseleti névjegyzékbe a helyi választási iroda vezetőjétől.

(4) A külképviseleti választási bizottság választott tagjainak utazásáról és szállásáról az Országos Választási Iroda és a külképviselet gondoskodik. A választott tagoknak a köztisztviselők kiküldetésére vonatkozó szabályok szerinti napidíj is jár. A delegált tagok költségei a delegáló pártokat terhelik."

Indokolás: Lásd a T/4146/44. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva T/4146/11/1. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 18. pontja) - a törvényjavaslat 26. §-ában a Ve.-t a következő új 99/L-99/M. §-sal javasolja kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):

"Külképviseleti választási bizottság

99/L. § (1) A külképviseleti választási bizottság legalább három tagból áll.

(2) A külképviseleti választási bizottság

a) ellenőrzi a szavazóhelyiséget, levezeti a szavazást, gondoskodik a szavazás törvényes lebonyolításáról,

b) dönt a szavazás során felmerült vitás kérdésekben,

c) megszámlálja a szavazatokat, és megállapítja a szavazás külképviseleti eredményét,

d) indítványozza az Országos Választási Bizottságnak a szavazás külképviseleti eredményének megsemmisítését, ha olyan törvénysértést észlel, amely azt érdemben befolyásolta,

e) a szavazás külképviseleti eredményéről jegyzőkönyvet állít ki.

99/M. § (1) A külképviseleti választási bizottság három tagját és egy póttagját nyílt szavazással az Országgyűlés választja meg; személyükre a legutóbbi országgyűlési választáson mandátumot szerzett pártok képviselőcsoportjai tesznek indítványt úgy, hogy a külképviseleti választási bizottságok felébe két tagot a kormánypárti képviselőcsoportok, egy tagot az ellenzéki képviselőcsoportok jelölnek, a külképviseleti választási bizottságok másik felébe két tagot az ellenzéki képviselőcsoportok, egy tagot a kormánypárti képviselőcsoport jelölnek legkésőbb a szavazás napja előtti 61. napon. Azokban a külképviseleti választási bizottságokban, ahol több tagot jelöltek a kormánypárti képviselőcsoportok, a póttagot az ellenzéki képviselőcsoportok jelölik, ahol több tagot jelöltek az ellenzéki képviselőcsoportok, a póttagot a kormánypárti képviselőcsoportok jelölik.

(2) Azt, hogy mely külképviseleti választási bizottság mely külképviseleten működik, illetve páratlan számú külképviselet esetén azt, hogy kormánypárti vagy ellenzéki többségű külképviseleti választási bizottság legyen-e eggyel több számban, az Országos Választási Bizottság a jelölési eljárás megindításakor sorsolással dönti el.

(3) A jelölési eljárást az Országos Választási Bizottság indítja meg legkésőbb az európai parlamenti választás kitűzését követő 3. napon.

(4) Ha az egyik oldal a jelöltek személyében az (1) bekezdés szerinti határidőn belül nem tud megállapodni, akkor az adott oldal minden képviselőcsoportja jelölhet legfeljebb annyi személyt, amennyi az adott oldalt megilleti, és közülük az Országos Választási Bizottság legkésőbb a szavazás napja előtti 58. napon sorsolással választja ki a jelölteket.

(5) Ha az egyik oldal valamelyik képviselőcsoportja nem vesz részt a jelölésben, akkor az adott oldal másik kéviselőcsoportja vagy képviselőcsoportjai az (1) bekezdésben rögzített határidő lejártát követő 3 napon belül jelölhetnek helyette. Ha valamelyik oldal egyetlen képviselőcsoportja sem vesz részt a jelölésben, akkor ugyanezen határidőn belül a másik oldal képviselőcsoportjai jelölhetnek helyettük.

(6) A jelölések alapján az Országgyűlés elé kerülő javaslathoz módosító javaslat nem nyújtható be.

(7) A külképviseleti választási bizottságok tagjairól (póttagjairól) az Országgyűlés egy szavazással dönt. A külképviseleti választási bizottságok választott tagjait legkésőbb az európai parlamenti választás napja előtti 51. napon kell megválasztani.

(8) A jelöltet állító pártok további egy-egy tagot delegálhatnak a külképviseleti választási bizottságba legkésőbb a szavazás napja előtti 21. napon.

(9) Ha a külképviseleti választási bizottság választott tagja meghalt, vagy megbízatása a 26. § (4) bekezdésében meghatározott okból megszűnt, helyébe a póttag lép. Póttag hiányában az Országgyűlés új tagot választ, melyre a jelölési eljárást és vita esetén a sorsolást haladéktalanul le kell folytatni."

T/4146/40/1-2.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 3. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/40/2. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/37/8. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 38. pontja) - a törvényjavaslat 26. §-ában a Ve. 99/N. §-ának a következő módosítását javasolja:

/26.§ A Ve. a következő XI/A. fejezettel (99/A-99/Q. §-sal) egészül ki:/

"99/N. § (1) A külképviseleti szavazás akkor lehetséges, ha azt a fogadó állam nem ellenzi.

(2) A külképviseleti névjegyzékbe felvett választópolgár a külképviseleten, vagy ha a külképviselet épülete nem alkalmas a szavazás lebonyolítására, a külképviselet által biztosított egyéb helyiségben szavazhat. A 61. § (3) bekezdése nem alkalmazható. Minden szavazóhelyiségben legalább egy szavazófülkét kell kialakítani és legalább egy urnát kell felállítani.

(3) A külképviseleten a magyarországi szavazás napján, helyi idő szerint 6 és 19 óra között lehet szavazni. Azokon a külképviseleteken, ahol az időeltolódás a közép-európai időhöz képest -1 óra (greenwichi időzóna), a helyi idő szerinti 6 óra és a közép-európai idő szerinti 19 óra között lehet szavazni. Az amerikai kontinensen létesített külképviseleteken a magyarországi szavazást megelőző napon, helyi idő szerint 6 és 19 óra között lehet szavazni.

(4) Szavazni személyesen lehet. A külképviseleti választási [iroda] bizottság tagja - az útlevél vagy a személyazonosság megállapítására alkalmas, magyar hatóság által kiállított igazolvány alapján - megállapítja a szavazni kívánó polgár személyazonosságát és azt, hogy szerepel-e a külképviseleti névjegyzékben. Vissza kell utasítani azt, aki személyazonosságát a fenti módon nem tudja igazolni, vagy nem szerepel a külképviseleti névjegyzéken.

(5) Ha a külképviseleti névjegyzéken csak a külképviseleti választási bizottság tagjai szerepelnek, vagy a szavazás lezárását megelőző óráig egyetlen választópolgár sem szavaz, az elsőként szavazó választópolgár a külképviseleti választási bizottság tagja is lehet.

(6) A szavazást akkor is le kell zárni, ha külképviseleti névjegyzékben szereplő valamennyi választópolgár leadta szavazatát.

[(5)] (7) A választópolgár a szavazás előtt a külképviseleti névjegyzéket aláírja. [A külképviseleti szavazás a külképviseleten elhelyezett szavazógép segítségével, a szavazás titkosságát biztosító módon történik.

(6) A külképviseleti választási iroda látja el a 61. § (4) bekezdésében, a 67. § (2) bekezdésében, a 68. § (2) bekezdésében és a 71. §-ban foglalt feladatokat.

(7) A külképviseleti szavazás során a 61-71. § rendelkezései közül csak a 61. § (4) bekezdését, a 65. § (2) bekezdését, a 67. § (2) bekezdését, a 68. §-t és a 71. §-t kell alkalmazni.]"

Indokolás: Lásd a T/4146/45. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva Herényi Károly képviselő T/4146/26. és T/4146/30. sz. módosító javaslataihoz (a T/4146/39. sz. ajánlás 5. és 27. pontja), továbbá dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/5. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 52. pontja) - a törvényjavaslat 26. §-ában a Ve. 99/N. § (4) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/26.§ A Ve. a következő XI/A. fejezettel (99/A-99/Q. §-sal) egészül ki:/

"(4) Szavazni személyesen lehet. A külképviseleti választási [iroda] bizottság tagja - az útlevél vagy a személyazonosság megállapítására alkalmas, magyar hatóság által kiállított igazolvány alapján - megállapítja a szavazni kívánó polgár személyazonosságát és azt, hogy szerepel-e a külképviseleti névjegyzékben. Vissza kell utasítani azt, aki személyazonosságát a fenti módon nem tudja igazolni, vagy nem szerepel a külképviseleti névjegyzéken."

T/4146/41/1-7.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 7., 22., 23., 26. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/41/3. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/37. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 21. pontja) - a törvényjavaslat 26. §-ában a Ve. 99/P. § (3) bekezdésének a következő módosítását javasolja:

/26.§ A Ve. a következő XI/A. fejezettel (99/A-99/Q. §-sal) egészül ki:/

"(3) A külképviseleti választási [iroda] bizottság tevékenysége elleni panaszról az Országos Választási Bizottság dönt. A panaszt a külképviseleti választási [iroda vezetőjéhez] bizottság elnökéhez kell benyújtani, aki azt faxon vagy elektronikus úton [haladéktalanul] az Országos Választási [Irodához] Irodán keresztül haladéktalanul az Országos Választási Bizottsághoz továbbítja. A panasz közvetlenül az Országos Választási Bizottsághoz is benyújtható."

T/4146/42/1-7.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 4., 5., 6., 8., 10., 11. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/42/7. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 27. § (3) bekezdésében a Ve. 149. § r) pontjának a következő módosítását javasolja:

/(3) A Ve. 149. §-a a következő p)-t) ponttal egészül ki:/

[E törvény alkalmazásában]

"r) külképviselet: a Magyar Köztársaság diplomáciai [és konzuli] képviselete, ide nem értve a nemzetközi szervezetek, illetőleg az Európai Unió mellett működő állandó képviseletet, [valamint a tiszteletbeli konzuli tisztviselő által vezetett konzuli képviseletet,]"

T/4146/50/1-2.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 9. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/50/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz.

- az Európai integrációs biz.

- az Előterjesztő képviselője egyetért

Jauernik István képviselő - kapcsolódva dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/5. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 52. pontja) - a törvényjavaslat 31. § (2) bekezdésében a Nytv. 4. § (3) bekezdés b) pontjának a következő módosítását javasolja:

/(2)Az Nytv. 4. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:/

/(3) E törvény hatálya kiterjed:/

"b) a külföldön élő magyar állampolgárok, a letelepedettek és az EGT állampolgárok kivételével a személyazonosító igazolvánnyal kapcsolatos eljárásra, valamint"

T/4146/46/1-2.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 21. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/46/1. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Európai integrációs biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva Herényi Károly képviselő T/4146/26. és T/4146/30. sz. módosító javaslataihoz (a T/4146/39. sz. ajánlás 5. és 27. pontja), továbbá dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/5. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 52. pontja) - a törvényjavaslatot új 32. §-sal javasolja kiegészíteni az Nytv. 5. §-ára vonatkozóan (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):

"32. § Az Nytv. 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

[E törvény alkalmazása során:]

"(2) A polgár lakóhelye: annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él. A lakcímbejelentés szempontjából lakásnak tekintendő az az egy vagy több lakóhelyiségből álló épület vagy épületrész, amelyet a polgár otthonául használ, továbbá - az EGT tagállamai állampolgárainak kivételével - az a helyiség, ahol valaki szükségből lakik, vagy - amennyiben más lakása nincs - megszáll.""

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg a T/4146/41. sz. módosító javaslatban található indítványokkal. Az Előterjesztő kérésére a bizottságok e módosító javaslatról külön szavaztak.

Indokolás: Lásd a T/4146/41/4. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja

- az Emberi jogi biz. támogatja

- az Európai integrációs biz. támogatja

- az Előterjesztő képviselője egyetért

Jauernik István képviselő - kapcsolódva dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/5. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 52. pontja) - a törvényjavaslat 38. §-ában az Nytv. 48. §-ának a következő módosítását javasolja:

"38. § Az Nytv. a következő 48. §-sal egészül ki:

"48. § (1) A Hivatal a letelepedett polgárok és az EGT állampolgárok adatainak egyeztetése céljából a központi idegenrendészeti nyilvántartást kezelő szervtől jogosult igényelni az érintettek

a) természetes személyazonosító és állampolgársági adatait,

b) magyarországi tartózkodási helyének címét,

c) tartózkodási jogosultságát igazoló okmány számát és érvényességi idejét,

d) arcképmását és aláírása adatait.

[(2) A Hivatal az EGT állampolgárok adatainak egyeztetése céljából az EGT állampolgár (1) bekezdés szerinti adatait, továbbá arcképmását és aláírása adatait is jogosult igényelni a központi idegenrendészeti nyilvántartást kezelő szervtől.

(3)] (2) A Hivatal a bevándorolt polgárok adatainak egyeztetése céljából a központi idegenrendészeti nyilvántartást kezelő szervtől jogosult igényelni az érintettek állampolgársági adatait.""

 

T/4146/46/1-2.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 19. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/46/2. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Európai integrációs biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva Herényi Károly képviselő T/4146/26. és T/4146/30. sz. módosító javaslataihoz (a T/4146/39. sz. ajánlás 5. és 27. pontja), továbbá dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/5. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 52. pontja) - a törvényjavaslat 70. §-ának a következő módosítását javasolja:

"70. § A letelepedési engedéllyel rendelkező külföldi polgár e törvény hatálybalépésétől számított [45] 30 napon belül köteles a nyilvántartásba vételhez szükséges - okirattal igazolt - adatait bejelenteni, és első lakcímbejelentési kötelezettségét teljesíteni a lakóhelye szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél."

T/4146/41/1-7.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 7., 16., 23., 26. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/41/5. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva Herényi Károly képviselő T/4146/26. és T/4146/30. sz. módosító javaslataihoz (a T/4146/39. sz. ajánlás 5. és 27. pontja), továbbá dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/5. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 52. pontja) - a törvényjavaslat 72. §-ának a következő módosítását javasolja:

"72. § A 2004. évi európai parlamenti választások során az Európai Unió más tagállamai állampolgárainak [névjegyzékbe vételére és szavazására e törvény rendelkezéseit a 73-75. §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.]

a) névjegyzékbe való felvételére irányuló kérelmében megjelölt bejelentett tartózkodási helyet, szálláshelyet, a névjegyzék összeállítása szempontjából lakóhelynek kell tekinteni. A kérelem és a névjegyzék, valamint a jelöltként történő bejelentés a kérelmező személyi azonosítója helyett a magyarországi tartózkodás jogszerűségét igazoló okmány számát tartalmazza;

b) a szavazás során a szavazatszámláló bizottság, illetve a külképviseleti választási bizottság előtt a személyazonosságukat és magyarországi lakóhellyel való rendelkezésüket igazolniuk kell. A 99/N. § (4) bekezdésében foglaltakon túlmenően vissza kell utasítani azt a szavazásra jelentkezőt is, aki magyarországi lakóhellyel való rendelkezését nem tudja igazolni. A magyarországi lakóhellyel való rendelkezésről a lakóhely szerint illetékes települési önkormányzat jegyzője állít ki igazolást."

T/4146/41/1-7.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 7., 16., 22., 26. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/41/6. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 73-75. §-ának a következő módosítását javasolja:

"73. § (1) A személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi hivatala a választások előkészítése céljából elkülönítetten kezeli az Európai Unió tagállamai, valamint Ciprus, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Málta, Szlovákia és Szlovénia [érvényes tartózkodási vízummal vagy tartózkodási engedéllyel] jogszerűen Magyarországon tartózkodó, a Magyar Köztársaság területén bejelentett lakóhellyel rendelkező nagykorú, illetőleg 2004. június 13-ig a magyar jogszabályok szerint nagykorúvá váló állampolgárainak következő adatait:

a) természetes személyazonosító és állampolgársági adatok,

b) magyarországi bejelentett lakóhely, tartózkodási hely, szálláshely, valamint

c) tartózkodási jogosultságot igazoló okmány száma és érvényességi ideje.

(2) A személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi hivatala az (1) bekezdésben megjelölt [polgár adatait] adatokat a központi idegenrendészeti nyilvántartást kezelő szervtől az érvényes letelepedési, bevándorlási vagy tartózkodási engedéllyel, illetve tartózkodási vízummal rendelkezők nyilvántartásából 2003. december 31-ig a névjegyzékbe vételhez szükséges feltételek ellenőrzése [szavazáson való részvétel biztosításához szükséges értesítési kötelezettség teljesítése] céljából átveszi, és az átvett adatok nyilvántartását a továbbiakban a központi idegenrendészeti nyilvántartásból átvett adatokkal, továbbá a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban kezelt adatokkal egészíti ki.

(3) Az Országos Választási Iroda [az (1) bekezdésben megjelölt adatok alapján] 2004. március 1-ig levélben felkéri az átvett adatok nyilvántartásában szereplő polgárokat arra, hogy 2004. április 30-ig a helyi választási iroda vezetőjének nyilatkozzanak arról, hogy a 2004. évi európai parlamenti választások során kívánják-e választójogukat a Magyar Köztársaság területén gyakorolni. Tájékoztatja továbbá őket választójoguk gyakorlásának feltételeiről és módjáról, valamint arról, hogy amennyiben a megjelölt határidőig nem nyilatkoznak magyarországi szavazási szándékukról, akkor szavazati jogukat [csak hazájukban] Magyarországon nem gyakorolhatják.

(4) Annak a polgárnak, aki a (3) bekezdés alapján magyarországi szavazási szándékáról nyilatkozik és kéri a névjegyzékbe való felvételét, egyidejűleg be kell jelentenie az (1) bekezdés szerinti adatait, valamint azt a települést, szavazókört vagy választókerületet, amelynek névjegyzékében az állampolgársága szerinti államban legutoljára szerepelt, és csatolnia kell nyilatkozatát, hogy szavazati jogát csak a Magyar Köztársaságban gyakorolja.

(5)Az Országos Választási Iroda egyidejűleg hirdetmény útján is tájékoztatást nyújt a (3)-(4) bekezdésben foglaltakról.

(6) A helyi választási iroda vezetője a személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi hivatalával történt egyeztetés során ellenőrzi, hogy a névjegyzékbe vételét kérő, (1) bekezdés szerinti polgár rendelkezik-e bejelentett magyarországi lakóhellyel. A személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi hivatala az [(1) bekezdés szerinti adatkezelést a (3) bekezdésben foglalt levél kiküldését követő 30 napon belül] átvett adatok nyilvántartását a szavazást követő napon megszünteti és az adatokat törli.

74. § A 73. § szerinti polgár [névjegyzékbe való felvételére irányuló kérelemében megjelölt] bejelentett és igazolt magyarországi lakóhelyét, tartózkodási hely[e]ét, szálláshely[e]ét[,] a választójog gyakorlása és a névjegyzék összeállítása szempontjából is lakóhelynek kell tekinteni. A kérelem és a névjegyzék, valamint a jelöltként történő bejelentés a kérelmező személyi azonosítój[a]át, ennek hiányában [helyett] a magyarországi tartózkodás jogszerűségét igazoló okmány számát tartalmazza.

75. § Az Európai Unió más tagállamai állampolgárainak a szavazatszámláló bizottság előtt a személyazonosságukat, bejelentett magyarországi lakóhelyüket és tartózkodásuk jogszerűségét kell igazolniuk. A 99/N. § (4) bekezdésében foglalt eseteken túlmenően vissza kell utasítani azt is, aki a bejelentett lakóhelyét nem igazolta."

Indokolás: Lásd a T/4146/48. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Emberi jogi biz.

- az Európai integrációs biz.

- az Előterjesztő képviselője egyetért

Jauernik István képviselő - kapcsolódva dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/5. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 52. pontja) - a törvényjavaslat 73-75. §-ának a következő módosítását javasolja:

"73. § (1) A személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi hivatala a választások előkészítése céljából elkülönítetten kezeli az Európai Unió tagállamai, valamint Ciprus, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Málta, Szlovákia és Szlovénia érvényes [tartózkodási vízummal vagy] tartózkodási engedéllyel, letelepedési engedéllyel vagy bevándorlási engedéllyel a Magyar Köztársaság területén bejelentett lakóhellyel, bejelentett tartózkodási hellyel vagy bejelentett szálláshellyel rendelkező nagykorú, illetőleg 2004. június 13-ig a magyar jogszabályok szerint nagykorúvá váló állampolgárainak következő adatait:

a) természetes személyazonosító és állampolgársági adatok,

b) magyarországi bejelentett lakóhely, tartózkodási hely, szálláshely, valamint

c) tartózkodási jogosultságot igazoló okmány száma és érvényességi ideje.

(2) A személyi adat- és lakcímnyilvántartás központi hivatala az (1) bekezdésben megjelölt polgár adatait a központi idegenrendészeti nyilvántartást kezelő szervtől 2003. december 31-ig a szavazáson való részvétel biztosításához szükséges értesítési kötelezettség teljesítése céljából átveszi, és a nyilvántartást - annak megszüntetéséig - a központi idegenrendészeti nyilvántartásból átvett adatokkal aktualizálja.

(3) Az Országos Választási Iroda az (1) bekezdésben megjelölt adatok alapján 2004. március 1-ig levélben felkéri a nyilvántartásban szereplő polgárokat arra, hogy 2004. április 30-ig a helyi választási iroda vezetőjének nyilatkozzanak arról, hogy a 2004. évi európai parlamenti választások során kívánják-e választójogukat a Magyar Köztársaság területén gyakorolni. Tájékoztatja továbbá őket választójoguk gyakorlásának feltételeiről és módjáról, valamint arról, hogy amennyiben a megjelölt határidőig nem nyilatkoznak magyarországi szavazási szándékukról, akkor szavazati jogukat csak hazájukban gyakorolhatják.

(4) Annak a polgárnak, aki a (3) bekezdés alapján magyarországi szavazási szándékáról nyilatkozik és kéri a névjegyzékbe való felvételét, egyidejűleg be kell jelentenie az (1) bekezdés szerinti adatait, valamint azt a települést, szavazókört vagy választókerületet, amelynek névjegyzékében az állampolgársága szerinti államban legutoljára szerepelt, és csatolnia kell nyilatkozatát, hogy szavazati jogát csak a Magyar Köztársaságban gyakorolja.

(5) Az Országos Választási Iroda egyidejűleg hirdetmény útján is tájékoztatást nyújt a (3)-(4) bekezdésben foglaltakról.

(6) A személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi hivatala az (1) bekezdés szerinti adatkezelést a (3) bekezdésben foglalt levél kiküldését követő 30 napon belül megszünteti és az adatokat törli.

74. § A 73. § szerinti polgár [névjegyzékbe való felvételére irányuló kérelemében megjelölt] bejelentett tartózkodási hely[e]ét, szálláshely[e]ét, továbbá a letelepedett bejelentett lakóhelyét a választójog gyakorlása és a névjegyzék összeállítása szempontjából is lakóhelynek kell tekinteni. A kérelem és a névjegyzék, valamint a jelöltként történő bejelentés a kérelmező személyi azonosítója helyett a magyarországi tartózkodás jogszerűségét igazoló okmány számát tartalmazza.

75. § Az Európai Unió más tagállamai állampolgárainak a szavazatszámláló bizottság előtt a személyazonosságukat, magyarországi bejelentett lakóhelyüket, bejelentett tartózkodási helyüket vagy bejelentett szálláshelyüket és tartózkodásuk jogszerűségét kell igazolniuk."

Indokolás: Lásd a T/4146/47. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

- az Európai integrációs biz. egyharmada sem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

Dr. Salamon László képviselő - kapcsolódva Herényi Károly képviselő T/4146/26. és T/4146/30. sz. módosító javaslataihoz (a T/4146/39. sz. ajánlás 5. és 27. pontja), továbbá dr. Avarkeszi Dezső képviselő T/4146/5. sz. módosító javaslatához (a T/4146/39. sz. ajánlás 52. pontja) - a törvényjavaslat 74-75. §-ának az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a további §-ok számozása értelemszerűen változik):

[74. § A 73. § szerinti polgár névjegyzékbe való felvételére irányuló kérelemében megjelölt bejelentett tartózkodási helyet, szálláshelyet, a választójog gyakorlása és a névjegyzék összeállítása szempontjából lakóhelynek kell tekinteni. A kérelem és a névjegyzék, valamint a jelöltként történő bejelentés a kérelmező személyi azonosítója helyett a magyarországi tartózkodás jogszerűségét igazoló okmány számát tartalmazza.

75. § Az Európai Unió más tagállamai állampolgárainak a szavazatszámláló bizottság előtt a személyazonosságukat és tartózkodásuk jogszerűségét kell igazolniuk.]

T/4146/41/1-7.

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat tartalmilag összefügg az ajánlás 1., 7., 16., 22., 23. pontjában szereplő módosító javaslattal.

Indokolás: Lásd a T/4146/41/7. számú kapcsolódó módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- az Európai integrációs biz. nem támogatja

- az Előterjesztő képviselője nem ért egyet

II.

Az Emberi jogi bizottság a T/4146/39. sz. ajánlás pontjairól az alábbiak szerint foglalt állást:

Ajánláspont

Bizottság állásfoglalása:

Előterjesztő álláspontja:

 

támogatja

egyetért

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

egyharmada sem támogatja

nem ért egyet

 

egyharmada sem támogatja

nem ért egyet

 

egyharmada sem támogatja

nem ért egyet

 

egyharmada sem támogatja

nem ért egyet

 

egyharmada sem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

egyharmada sem támogatja

nem ért egyet

 

egyharmada sem támogatja

nem ért egyet

 

egyharmada sem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

egyharmada sem támogatja

nem ért egyet

 

egyharmada sem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

egyharmada sem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

támogatja

egyetért

 

egyharmada sem támogatja

nem ért egyet

 

egyharmada sem támogatja

nem ért egyet

 

nem támogatja

nem ért egyet

 

támogatja

egyetért

Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya

Budapest, 2003. október 1.

Dr. Vastagh Pál s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Szászfalvi László s.k.,
az Emberi jogi bizottság elnöke

Dr. Szent-Iványi István s.k.,
az Európai integrációs bizottság elnöke