ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ

H/4159.

Képviselői önálló indítvány

....../2003. (......)
ORSZÁGGYŰLÉSI HATÁROZATI JAVASLAT
a hazai nyugdíjak európai uniós csatlakozással összefüggő emeléséről

A Magyar Köztársaság 2004. május 1-jén az Európai Unió teljes jogú tagjává válik. A csatlakozási folyamat egyik legnagyobb kihívása a hazai jövedelmek és a különböző ellátások - különös tekintettel a nyugellátásra - reálértékének javítása, fokozatos felzárkóztatása a jelenlegi uniós tagállamokban érvényes átlag szintjére. A nyugdíjak reálértékének felzárkóztatása lényegesen elmarad attól a mértéktől, ami a keresetek esetében megfigyelhető. A nyugdíj egy élet munkájával szerzett jog, ezért az arányos értékállóság biztosítását az egyik legfontosabb országgyűlési feladatnak kell tekinteni.

Ezért a Magyar Országgyűlés a következő határozatot hozza:

  1. Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy 2003. december 31-éig teremtse meg a jogszabályi lehetőségét annak, hogy a 68 év feletti saját jogú nyugdíjasok havi 8.000 Ft, azaz nyolcezer forint - rendszerbe beépülő - nyugdíjemelésben részesüljenek.
  2. Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy 2004. június 1-jétől léptesse hatályba az új szabályozást és folyósítsa az emelést.
  3. Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy a 2004. évi állami költségvetés tervezésénél vegye figyelembe a nyugdíjemelés többletkiadásait és biztosítsa annak fedezetét.
  4. Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy a módosítás előkészítése során folyamatosan egyeztessen a hazai nyugdíjas szervezetekkel és azok testületeivel.
  5. E határozat közzétételének napján lép hatályba.

INDOKOLÁS

1990-94 között még a rendszerváltás szükségszerű és elkerülhetetlen hatásai, veszteségei mellett is sikerült a nyugdíjak reálértékének 93%-át megőrizni az 1990-es szinthez képest. 1994-98 között ez a reálérték 86%-ra csökkent és az 1998-2002 között hozott intézkedésekkel is csak legfeljebb az 1990-es reálérték-szint volt ismét elérhető.

A nyugdíjak és járadékok átlagos értéke 1990-ben az akkori nettó átlagkereset 66%-a volt, míg 1998-ra ez az érték 58%-ra csökkent. Ezt követően mutatkozott némi javulás, a nettó keresetek nagyobb ütemű emelkedése azonban 2003-ra tovább rontotta az arányokat. A nyugdíjakra vonatkozó szabályozás és a nyugdíjemelés ütemére vonatkozó elképzelések nem tudják betölteni céljukat, ha a keresetek növekedése lényegesen nagyobb ütemű, mint a nyugdíjaké jelentősen meghaladva az infláció mértékét is. A minimál-nyugdíj és a minimálbér közötti nagy különbség sem tartható a továbbiakban.

Indokolt ezért, hogy a tervezett emeléseken felül további, arányjavító emelésre kerüljön sor legkésőbb a jövő évben. A javaslat figyelembe veszi a lehetséges költségvetési források korlátait, ezért a bevezetés időpontjául 2004. első félévének végét, az uniós csatlakozás tervezett időpontjához igazodva jelöli meg.

2004. június 1-jétől azonban a Javaslat az emelést szükségesnek tartja, elsősorban a saját jogon (öregség, rokkantság) szerzett juttatások esetében. További korlátozást jelent, hogy a javaslat - szoros összefüggésben a munkaképesség csökkenésével - az emelés 68 év feletti korosztály esetében történő bevezetését célozza. 2003. január 1-jén a 68 év feletti saját jogú nyugdíjasok száma 1.057.600 fő. Havi 8.000 forint - évi 96.000 forint - korpótlék juttatásának éves hatása a költségvetésre 101.429.600.000 forint. Ennek mintegy 50%-ára kellene a következő évi költségvetésben fedezetet biztosítani. A fél évre szükséges mintegy 50 milliárd forintot ki kell egészíteni további 10 milliárd forinttal az egyéb korrekciók miatt.

A javaslat szerinti emelés bevezetése korrekciós tényezőnek tekinthető, ami az alacsonyabb nyugdíjjal rendelkezők esetében magasabb százalékos emelkedést eredményez.

Budapest, 2003. május 29.

Dr. Csáky András
Magyar Demokrata Fórum

Herényi Károly
Magyar Demokrata Fórum