ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐ
Fidesz - Magyar Polgári Szövetség

H/4176.

Képviselői önálló indítvány

az Országgyűlés .../2003. (...) OGY
határozata

a kisvárosi körzetközpont normatíva létrehozásáról

Az Országgyűlés felismerve, hogy az önkormányzati rendszer tervezett átalakítása felértékeli a városok helyét és szerepét a kistérségi közigazgatási rendszer kialakítása és a települési önkormányzatok közszolgáltató típusú feladatainak ellátása során, a következő határozatot hozza:

  1. Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy dolgozzon ki olyan törvényjavaslatot, amely módosítva a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvényt, meghatározza a kistérségi körzetközpont települési önkormányzat és a kistérséghez tartozó települési önkormányzatok között megosztható feladatokon, feladatcsoportokon belül a kistérségi körzetközpont települési önkormányzatok körzeti feladatait.
  2. Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy először a Magyar Köztársaság 2004. évi költségvetésének tervezése során - majd évente - dolgozzon ki olyan javaslatot, amely alapján a mindenkori központi költségvetés megfelelő anyagi bázist biztosít a létrehozandó kistérségi körzetközpontok önkormányzati feladatainak ellátásához.
  3. A 2. pontban foglaltakkal párhuzamosan az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy tekintse át a jelenlegi költségvetési támogatási rendszert és tegyen javaslatot a finanszírozási rendszer megváltoztatására azoknál a feladatoknál, feladatcsoportoknál, ahol a közszolgáltatásokat a körzetközpont települési önkormányzatokhoz lehet telepíteni.
  4. Ez a határozat a kihirdetése napján lép hatályba.

I n d o k o l á s

A települési önkormányzatok általános és kötelező feladatait a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (Ötv.) sorolja fel. Az Ötv. általános megfogalmazása viszonylag nagy szabadságot biztosít az önkormányzatoknak a feladatellátás módjának meghatározásánál, ugyanakkor a törvény differenciál is a feladat-ellátási kötelezettség megállapításánál a különböző önkormányzatok között.

A kistérségi települési önkormányzatok a törvényben meghatározott feladataikat jelenleg önállóan, vagy társulásos formában láthatják el. Az önálló feladatellátás hiányossága esetenként az, hogy nem eléggé hatékony a települési önkormányzat rendelkezésére álló erőforrás felhasználása. E hiányosságot lenne hivatott ellensúlyozni a társulásos forma. A társulásos formának is vannak azonban hiányosságai. Az egyik hiányosság például a társulási forma előnyeinek kezdeti túlértékelése, majd a települési önkormányzatok közvetlen érdekeltségének csökkenése. Ez a gyakorlatban úgy nyilvánul meg, hogy pl. a társulási formában létrehozott költségvetési szerv, a gesztor önkormányzat költségvetési irányítása alá fog tartozni, ugyanakkor a finanszírozáshoz a társult önkormányzatoknak is hozzá kell járulniuk, és külön kell megállapodni a társulás vagyonnövekményéről. Ez előbb-utóbb érdekellentéthez vezethet.

Az önálló és a társulásos feladatellátás mellett harmadik lehetőség lenne, ha a törvény a kistérségi körzetközpont kisváros önkormányzata számára határozna meg többletfeladatot, és a többletfeladattal arányosan több költségvetési normatív támogatást.

A megoldáshoz meg kell vizsgálni, hogy az egyes önkormányzati feladatcsoportokon belül, mely feladatokat, milyen feltételekkel lehet a körzetközpont települési önkormányzathoz rendelni. Az ún. kistérségi normatíva meghatározásánál, első lépésként a közszolgáltató funkciót lenne célszerű figyelembe venni. A közszolgáltató funkciónál ugyanis - az Ötv. és más jogszabályok alapján - körvonalazható a kistérségi körzetközpont települési önkormányzat szerepe, melyhez a normatív finanszírozás hozzárendelhető.

Az Ötv szerint általánosan megfogalmazott feladatok a helyi közszolgáltatások körében, amelyek szervezése és ellátása a kistérségi körzetközpontok által lehetséges lenne:

Budapest, 2003. június 2.

Dr. Bóka István
Fidesz - Magyar Polgári Szövetség

Nógrádi Zoltán
Fidesz - Magyar Polgári Szövetség